ile to jest +1 EV ?

Dominik_M

przeswietlenie o jedna dzialke przydlony czy dwie?
czy jakbym robil zdjecia na iso 400 majac ustawione na iso 200?

dzieki,
pozdr
Dominik

Wybierz swoją Miss!
http://www.poland.com/miss

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.foto

Andrzej Kubik

Dominik_M wrote:

> przeswietlenie o jedna dzialke przydlony czy dwie?
> czy jakbym robil zdjecia na iso 400 majac ustawione na iso 200?

1EV to jedna dzialka
--
____ __
/ _ | / /

michal siwek

to tak jabys zwiekszyl naswietlanie o pierwiastek z 2 czyli 1,4 tak to sie
ma

pozdrawiam
michal

Użytkownik Dominik_M <dom...@poland.com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3B554601...@poland.com...

Andrzej Kubik

michal siwek wrote:

> to tak jabys zwiekszyl naswietlanie o pierwiastek z 2 czyli 1,4
> tak to sie ma
...ciach...

Ze niby jak ? I jak sie w ogole "zwieksza naswietlanie o 1,4" ?

Bo jesli wydluzysz czas 1,4 RAZA (a nie o 1,4) to nie bedzie +1EV.
Jesli natomiast ma byc +1 EV i chcemy to "zwiekszenie naswietlania"
uzyskac zmieniajac przyslone, to trzeba ja ustawic na pozycji
oznaczonej numerkiem 1,4 RAZA MNIEJSZYM.
Tak to sie ma

pozdrawiam

best4u

Czesc,

2001-07-18, 15:42, michal napisal(a):

ms> to tak jabys zwiekszyl naswietlanie o pierwiastek z 2 czyli 1,4 tak to sie
ms> ma

dzizzzz...napisz mu po ludzku
przeslona _mniejsza_ o jedna dzialke [:-)] -znaczy sie _bardziej otwarta_

--
pozdrawiam,
best4u mailto:bes...@skrzynka.pl

happy Nikon user

Every story is a true one if it's well told.

michal siwek

1EV jest to zwiekszenie lub zmniejszenie naswietlania o 1,4 w zaleznosci od
tego czy + czy -. natomias samo naswietlanie jest to iloczyn czasu
wyrazonego w sekundach do natezenia oswietlenia w luksach i tak to jest a co
do przeslony roznica po miedzy poszczegolnymi otworami przyslon na aparacie
wynosi pierwiastek z 2 czyli 1,4 czyli zmiana naswietlania o 1,4. czyli
naswietlanie mnozymy lub dzielimy przez 1,4 w zaleznosci czy + czy minus i
mozemy to zrobic czasem jak i przyslona mnie jest to obojetne

pozdrawiam
michal

Użytkownik Andrzej Kubik <and...@abaq.lodz.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3B55943C...@abaq.lodz.pl...

Henryk Galuhn

At 01-07-18 16:03, you wrote:
> [...]
>naswietlanie mnozymy lub dzielimy przez 1,4 w zaleznosci czy + czy minus i
>mozemy to zrobic czasem jak i przyslona mnie jest to obojetne

1EV to jest zwwiekszenie/zmniejszenie ilosci swiatla o 2 !!!!!
I nigdy nie bylo inaczej!
Wiesz co to jest wartosc przyslony - stosunek SREDNICY zrenicy wejsciowej
do ogniskowej.
A wiesz ze ilosc swiatla zalezy od pola zrenicy wejsciowej? A wiesz jaki
jest wzor
na pole kola w funkcji srednicy? To juz powinienes wiedziec dlaczego
przyslony sa
w szeregu 1,4x a swiatlo zmienia sie 2x

A jeszcze troche mozesz przeczytac na:
http://poczta.pnet.pl/~hfoto/technika/swiatlo/wzory.html
(tyle ze chyba czulosc ISO jest uwzgledniona odwrotnie)

Pozdrowienia,
Henry

michal siwek

jest mi strasznie glupio czuje sie taki maly

pozdrawiam
michal

Użytkownik Henryk Galuhn <Henryk...@comarch.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych
napisał:5.0.0.25.0.200107...@poczta.teatralne.comarch.pl...

Dominik_M

Andrzej Kubik wrote:

> [...]
> uzyskac zmieniajac przyslone, to trzeba ja ustawic na pozycji
> oznaczonej numerkiem 1,4 RAZA MNIEJSZYM.

tzn 1,4 raza to jest 1 dzialka przyslony?
to w jakiej skali podaje niedoswietlenie/przeswietlenia na manualu w
nikonach (f65)? bo dwie dzialki przyslony = 1 pkt na skali w wizjerze.

pozdr,

tomasz...@poczta.onet.pl

> [...]
> naswietlanie mnozymy lub dzielimy przez 1,4 w zaleznosci czy + czy minus i
> mozemy to zrobic czasem jak i przyslona mnie jest to obojetne

O kurde nowa rewolucyjna teoria w fotografii :)

Z tego co pamietam to dzialki przyslony maja cos wspolnego z promieniem czy tez
srednica w stosunku do ogniskowej, (zeby bylo to samo dla roznych obiektywow)
co daje w efekcie powiekszenie lub zmniejszenie otworu przyslony 2x
(powierzchni).
No i niby dlaczego czas nie jest wyskalowany x1.4 :)

A mozemy to rzeczywiscie zrobic z przyslona lub czasem i dla ekspozycji jest to
obojetne (poki nie trzeba uwzgledniac efektow Schwarzchilda czy jak mu tam),
ale dla zdjecia (kadru) nie (glebia ostrosci sie klania).

Pozdrawiam
Tomek Kolecki

Andrzej Kubik

Dominik_M wrote:

> Andrzej Kubik wrote:

...ciach...

...ciach...

> tzn 1,4 raza to jest 1 dzialka przyslony?
> to w jakiej skali podaje niedoswietlenie/przeswietlenia na manualu w
> nikonach (f65)? bo dwie dzialki przyslony = 1 pkt na skali w wizjerze.

Taaa.........
Pamietam z podstawowki takie pojecie - "czytanie ze zrozumieniem".
Chyba wyszlo nam samo "czytanie". "Zrozumienie" juz nie.

Skala przeslwietlenia/niedoswietlenia w aparacie jest wlasnie w EV.
Mowiac "po buracku" aparat ci mowi, ze dales mu 2 razy za duzo swiatla
(+1EV) albo 4x za duzo (+2EV), albo 2x za malo (-1EV).
I nie jest wazne czy osiagasz odchylke o +1 EV dajac czas 2 razy
za dlugi, czy otwierajac przyslone o 1 "dzialke".
A na obiektywie jest wartosc przyslony.
Dla uproszczenia podam typowy ciag oznaczen, ktore tam mozesz znalezc:
1,4-2-2.8-4-5.6-8-11-16-22
Wez kalkulator i sprawdz, a zobaczysz ze kolejne liczby oznaczajace
"dzialki" przyslony mniej wiecej 1,4 raza wieksze/mniejsze od
sasiednich.

Tak wiec zmiana czasu na 2x dluszszy to to samo co zmiana przyslony na
oznaczona liczba 1.4 raza mniejsza czyli korekcja ekspozycji o +1 EV
Analogicznie czas 2 krotszy albo przyslona z numerem 1,4 raza wiekszym
to -1EV

I to by bylo na tyle

michal siwek

i masz racje sam sie w sobie zaplontalem

pozdrawiam
michal