obiektyw do krajobrazów

jurek

witam przyznam że dopiero sie uczę fotografować w związku z tym moje pytanie -
jaki polecacie obiektyw do nikona d70s do fotografowania krajobrazów
pozdr jurek

Kosu

jurek wrote:
> witam przyznam że dopiero sie uczę fotografować w związku z tym moje pytanie -
> jaki polecacie obiektyw do nikona d70s do fotografowania krajobrazów
> pozdr jurek

Zadowolisz się stałką czy chcesz zooma?
Ile masz na to kasy? Odpowiada Ci zakup z USA/UK?

pozdrawiam,
Kosu

jurek

mysłałem o długim ze stałym światłem co by był bardziej uniwersalny ale nie
wiem czy dobrze "kumam" to stałe światło a kasy mam ok 2300 zł

Kosu

jurek wrote:
> mysłałem o długim ze stałym światłem co by był bardziej uniwersalny ale nie
> wiem czy dobrze "kumam" to stałe światło a kasy mam ok 2300 zł

Stałe światło oznacza tyle, że maksymalny otwór jest taki sam w całym
zakresie obiektywu. Ciebie to raczej nie martwi, bo krajobrazy robi się
przy domkniętej przysłonie (a przynajmniej w większości przypadków).

Za 2300 będzie raczej ciężko. Za taką kwotę uda Ci się kupić gdzieś na
zachodzie Nikkora 12-24/4.
W Polsce możesz próbować w obiektywach innych producentów - jest choćby
Sigma 10-20, ale z tego co widać w testach nie jest to ideał.

pozdrawiam,
Kosu

Message has been deleted

Mikolaj Tutak

jurek wrote:

> mysłałem o długim ze stałym światłem co by był bardziej uniwersalny

> ale nie wiem czy dobrze "kumam" to stałe światło a kasy mam ok 2300 zł

Długi do krajobrazów? Stałe swiatło? Po co? Krajobrazy to się robi szerokim
przy f=1:8-11, no ale co kto lubi... moze na poczatek jakas ksiazeczka do
nauki fotografii. Nikt Ci nie odpowie jakie Ci jest potrzebne szkło lepiej
niż ty sam...

PS: Moze zacznij od książki+18-200VR i zobacz jakiego zakresu używasz i
czego Ci brakuje?!

Mikolaj

clicofantastico

Mikolaj Tutak wrote:
> Długi do krajobrazów? Stałe swiatło? Po co? Krajobrazy to się robi
> szerokim przy f=1:8-11, no ale co kto lubi... moze na poczatek jakas

Taaak, uwielbiam te dogmaty fotograficzne - krajobraz tylko szerokim,
portret wyłącznie krotkim tele (i koniecznie musi być jak najmniejsza
GO!)... kto zna jeszcze jakieś fajne dogmaty ;-) ?

Pozdrawiam
Kuba

Mikolaj Tutak

clicofantastico wrote:

Ale o co Ci chodzi? Pytajacy zaczyna zabawe i na poczatego takie zalozenie
jest wystarczające. Robiles statystyki jakieś? I co wyszlo?

Mikolaj

Kosu

jurek wrote:
> [...]

W Polsce możesz próbować w obiektywach innych producentów - jest choćby
Sigma 10-20, ale z tego co widać w testach nie jest to ideał.

Warto tu pewnie dodać, że nie każdy potrzebuje takich szerokokątnych
obiektywów. Zakładam, że masz teraz któregoś KITa z 18mm na dole (czyli
de facto 27mm). Jeśli to Ci wystarcza, a szukasz tylko lepszej jakości,
to może być Ci trochę łatwiej :)

pozdrawiam,
Kosu

jurek

ksiazeczka by sie może przydała

a jakim obiektywem robiłbyś zdjęcie :zachód słonća w górach ? pytam bo chce
siebie sprawdzić czy dobrze myśle? :)

Mikolaj Tutak

jurek wrote:

> a jakim obiektywem robiłbyś zdjęcie :zachód słonća w górach ? pytam
> bo chce siebie sprawdzić czy dobrze myśle? :)

To zalezy jak duze ma byc slonce i jaka ma byc perspektywa, ale tak na oko
od 10mm do 300mm ;-)

Mikolaj

jurek

> [...]
> obiektywów. Zakładam, że masz teraz któregoś KITa z 18mm na dole (czyli
> de facto 27mm). Jeśli to Ci wystarcza, a szukasz tylko lepszej jakości,

dokładnie jak piszesz problem że robie zdjecia wszystkiego i szukam jakiegoś
uiwersalnego rozwiązania- no niech bedzie 3 tys złotych :)

jurek

> od 10mm do 300mm ;-)

no comment :)))

Kosu

jurek wrote:
> dokładnie jak piszesz problem że robie zdjecia wszystkiego i szukam jakiegoś
> uiwersalnego rozwiązania- no niech bedzie 3 tys złotych :)

18-200VR

pozdrawiam,
Kosu

clicofantastico

Mikolaj Tutak wrote:
> Ale o co Ci chodzi? Pytajacy zaczyna zabawe i na poczatego takie
> zalozenie jest wystarczające. Robiles statystyki jakieś? I co wyszlo?

Nie robiłem statystyk, ale robię krajobrazy czasem i tak jak zresztą sam
napisałeś poniżej przydaje się od 10 do 300, a czasem nawet i więcej mm
:) (a szczególnie w górach, najczęściej używam zakresu 50 do 300).

Kuba

In <3bfd.000001...@newsgate.onet.pl> jurek wrote:
> no comment :)))

Nie, no. Skomentuj. Chcialbym wiedziec czym wylacznie robi sie zachod
slonca w gorach.
--
K.
http://keek.ovh.org

Olgierd

Dnia Thu, 18 Oct 2007 20:28:58 +0200, clicofantastico napisał(a):

> Taaak, uwielbiam te dogmaty fotograficzne - krajobraz tylko szerokim,
> portret wyłącznie krotkim tele (i koniecznie musi być jak najmniejsza
> GO!)... kto zna jeszcze jakieś fajne dogmaty ;-) ?

Mocne punkty, plany na zdjęciach pejzażowych, każdy ruch musi być
zamrożony... pewnie coś bym sobie jeszcze przypomniał.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

jurek

> Nie, no. Skomentuj. Chcialbym wiedziec czym wylacznie robi sie zachod
> slonca w gorach.

no właśnie nie skomentowałem bo jestem laikiem i odpowiedz kolegi mnie nie
usatysfakcjonowała nadal nie wiem jak wyjdzie zdjecie krajobrazu np z nikkora
80-200 f/2,8? Z tego co piszecie wynika że jasne szkło sie nie nadaje do tego
typu fotografii ale jestem ciekaw jak w tej sytuacji tzn w/w szkło i piekny
krajobraz poradziłby sobie fachowiec :)

pozdr jurek

Mietek

portret wyłącznie krotkim tele (i koniecznie musi być jak najmniejsza
> GO!)... kto zna jeszcze jakieś fajne dogmaty ;-) ?

wielbie, nie wielbie ale dobry aparat fotograficzny to tylko "profesjonalny"

Janko Muzykant

> Długi do krajobrazów? Stałe swiatło? Po co? Krajobrazy to się robi
> szerokim przy f=1:8-11, no ale co kto lubi... moze na poczatek jakas
> ksiazeczka do nauki fotografii.

Krajobrazy robi się wszystkimi ogniskowymi. To, że używa się tylko
szerokiego (najlepiej ultra) to właśnie utarte bzdury książeczkowe.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl

Janko Muzykant

> Mocne punkty, plany na zdjęciach pejzażowych, każdy ruch musi być
> zamrożony... pewnie coś bym sobie jeszcze przypomniał.

Punkt odniesienia skali.
Jelonek jeszcze musi być.

Janko Muzykant

> Nie, no. Skomentuj. Chcialbym wiedziec czym wylacznie robi sie zachod
> slonca w gorach.

Niczym, bo to kicz ;)

Olgierd

Dnia Fri, 19 Oct 2007 09:05:01 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> Punkt odniesienia skali.
> Jelonek jeszcze musi być.

I to nowe słowo, którego kiedyś nie było: bokeh. Powinien być
najładniejszy, a jak się nie da to niech chociaż będzie ładny.

Olgierd

Dnia Fri, 19 Oct 2007 09:05:49 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> Niczym, bo to kicz

Kicz to zachód słońca nad morzem. Jak w górach to potęga, samotność,
nostalgia, kończący się dzień, opowieść...

Henry (k)

Dnia Fri, 19 Oct 2007 09:03:52 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> Krajobrazy robi się wszystkimi ogniskowymi.

Owszem - wszystkimi od 50mm w górę ;-)

Pozdrawiam,
Henry

--
FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl

Janko Muzykant

> Owszem - wszystkimi od 50mm w górę ;-)

I poniżej.

Okrągłej, trzydziestej pierwszej rocznicy ;)

Kosu

jurek wrote:
> [...]
> typu fotografii ale jestem ciekaw jak w tej sytuacji tzn w/w szkło i piekny

Jasne szkło się nie nadaje? Bo? :]

Fachowiec pewnie wziąłby cokolwiek i pstrykał. Piszący w wątku próbują
przekazać, że krajobraz to po prostu widoczek i możesz go zrobić
wszystkim od fisheye po mały teleskop. Taka jest w sumie prawda - jeśli
nie jesteś zorientowany w swoich wymaganiach, to kup sobie 18-200VR i
masz prawie full opcję :)
Moim prywatnym dodatkiem może być, to że lubię szerokie widoczki i wg
mnie wychodząc w teren (szczególnie górzysty) zawsze trzeba mieć coś
szerokiego - bardzo chętnie szerszego niż te standardowe 27mm :)

pozdrawiam,
Kosu

Henry (k)

Dnia Fri, 19 Oct 2007 09:48:27 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

> I poniżej.

no dobra... od czasu do czasu szeroki też się przyda
- ale rzadko ;-)

> Okrągłej, trzydziestej pierwszej rocznicy ;)

A myślałem że trzydziestej trzeciej. Dzięki :-)

Mikolaj Tutak

clicofantastico wrote:

> [...]
> sam napisałeś poniżej przydaje się od 10 do 300, a czasem nawet i
> więcej mm :) (a szczególnie w górach, najczęściej używam zakresu 50

Generalnie do krajobrazow w ponad 90% używa się szerokiego szkła i dużej
głebi ostrości. Jak ktoś już "wie czego chce w fotografii" to moze dowolnie
modyfikować tą zasadę. Jako punkt wyjściowy sprawdza się prawie w 100%...

Mikolaj

Olgierd

Dnia Fri, 19 Oct 2007 10:48:08 +0200, Mikolaj Tutak napisał(a):

> Generalnie do krajobrazow w ponad 90% używa się szerokiego szkła i dużej
> głebi ostrości.

Znam góry, gdzie na szerokim to będziesz miał (prawie) tylko syf w
kadrze.

Henry (k)

> [...]

> modyfikować tą zasadę. Jako punkt wyjściowy sprawdza się prawie w 100%...

Generalnie najpopularniejszym daniem obiadowym jest hamburger. Jak ktoś
już "wie co je" może dowolnie modyfikować tę zasadę... ;-)

Mikolaj Tutak

Henry (k) wrote:

> Generalnie najpopularniejszym daniem obiadowym jest hamburger. Jak
> ktoś
> już "wie co je" może dowolnie modyfikować tę zasadę... ;-)

No wlasnie "mniej-wiecej" o to chodzi ;-)

Mikolaj

clicofantastico

jurek wrote:
> 80-200 f/2,8? Z tego co piszecie wynika że jasne szkło sie nie nadaje do tego
> typu fotografii ale jestem ciekaw jak w tej sytuacji tzn w/w szkło i piekny
> krajobraz poradziłby sobie fachowiec :)

Nie to że się nie nadaje, ale po prostu f/2.8 nie jest konieczne. Przy
fotografowaniu odległych górskich widoczków i tak nie uzyskasz małej
głębi ostrości, zresztą najczęściej nie dąży się do tego. Kup coś ze
światłem f/4 albo nawet f/4-5.6, byle ostrego, a zaoszczędzone pieniądze
wydaj na porządny statyw (ja mam Velbon Sherpa 600R i nie narzekam).
Odda Ci nieocenione usługi przy zdjęciach porannych i wieczornych kiedy
czasy ekspozycji oscylują wokół sekundy lub dłużej. Że już nie wspomnę o
zdjęciach nocnych z wielominutowym naświetlaniem :).

Najlepiej zacznij od pooglądania dobrych zdjęć krajobrazowych, zastanów
się które Ci się podobają i jakie chciałbyś robić :).

Od siebie dodam że 80-200 to idealny zakres w górach. Bardzo przydaje
się gdy np. stoisz na szczycie i chcesz zdjąć mgły w odległej dolince,
albo wyciąć fragment interesującego pasma górskiego w oddali. Pamiętaj o
wpływie ogniskowych na perspektywę - im szerszy kąt, tym bardziej
uwypukli Ci pierwszy plan, a odległe szczyty będą wydawać się mniejsze.
Z kolei im dłuższe tele, tym bardziej spłaszcza perspektywę - odległości
między planami wydają się mniejsze.

Zapewne masz już do tego nikona jakiś standardowy zoom w rodzaju 18-70,
więc dokup sobie coś w zakresie 70-200 czy 80-200, f/4-5.6 wystarczy i
już masz wystarczający zakres ogniskowych do większości krajobrazów.

Poeksperymentuj i zobacz czy bardziej pasują Ci ujęcia szerokie czy tele
(ja np. jestem zwolennikiem używania tele w krajobrazie, ale jak widać w
tym wątku niektórzy obstają za szerokimi). Z czasem jak już nabierzesz
doświadczenia to sam będziesz wiedział czy potrzeba Ci czegoś jeszcze
szerszego, czy jeszcze dłuższego, czy może fiszaja, etc.

Pozdrawiam
Kuba

Sesjusz

Ja robie canonowym KIT-em 18-55:

http://plfoto.com/19139/autor.html

Natomiast marzy mi sie Tokina 12-24.

Maciej K. aka Sesjusz

lrem

W poście <ffa4sf$j72$1...@inews.gazeta.pl>,
Sesjusz nabazgrał:
> Ja robie canonowym KIT-em

A teraz proszę, rozwiń ten skrótowiec :)

--
Nie głosuj, bo jeszcze popsujesz cyrk na Wiejskiej!
http://nieglosuj.pl

Janko Muzykant

> A teraz proszę, rozwiń ten skrótowiec :)

Koślawym i Tępym ;)

barteess

> Długi do krajobrazów? Stałe swiatło? Po co? Krajobrazy to się robi
> szerokim
> przy f=1:8-11, no ale co kto lubi... moze na poczatek jakas ksiazeczka do
> nauki fotografii.

... no pewnie masz rację ... to zdjęcie np. zrobiłem obiektywem 300/4 :)

http://plfoto.com/1357767/zdjecie.html

barteess
www.bartoszkoszowski.ovh.org

In <ff9l0e$ilc$4...@news.onet.pl> Janko Muzykant wrote:

> Niczym, bo to kicz ;)

Az sie nie moge doczekac kiedy bede przypadkiem. Lubie robic kicze.
--
K.
http://keek.ovh.org

wsm

Użytkownik "K" <vande...@o2.pl> napisał w wiadomości

W górach modne jest robić wschody słońca. Bo podobno są mniej kiczem niż
zachody. Niektórzy nawet wychodzą w nocy, po ciemku, z latarkami, aby zdążyć
na z góry upatrzone pozycje i ustawić statyw.
WSm

Janko Muzykant

> Az sie nie moge doczekac kiedy bede przypadkiem. Lubie robic kicze.

Ja też :)
A jakbym jeszcze jelonka dorwał, to bym może i tryb seryjny włączył ;)

Janko Muzykant

> [...]
> zdążyć
> na z góry upatrzone pozycje i ustawić statyw.

E, nie znają się. Wystarczy zrobić zachód, przesunąć balans bieli i
wywalić exif - za to można się wyspać ;)

wsm

Użytkownik "Janko Muzykant" <jankom...@wp.pl> napisał w wiadomości

> E, nie znają się. Wystarczy zrobić zachód, przesunąć balans bieli i
> wywalić exif - za to można się wyspać ;)

Jeszcze w szopie trzeba obraz gór odwrócić stronami, aby wschód nie był na
zachodzie :)
WSm

Olgierd

Dnia Sat, 20 Oct 2007 09:12:49 +0200, wsm napisał(a):

> Jeszcze w szopie trzeba obraz gór odwrócić stronami, aby wschód nie był
> na zachodzie

Ale to tylko jak ktoś się zna na górach. W Tatrach nie poświrujesz, ale
już w Tieńszań to możesz ;-)

wsm

Użytkownik "Janko Muzykant" <jankom...@wp.pl> napisał w wiadomości

> E, nie znają się. Wystarczy zrobić zachód, przesunąć balans bieli i
> wywalić exif - za to można się wyspać ;)

Wschód słońca widziany z mojego łóżka :)
http://rozneobrazki.w.interia.pl/czw.jpg
WSm

mar.luk

> Koślawym i Tępym ;)

czyli z dyskusji rozumiem ze do krajobrazu niekoniecznie musi!!! byc
szeroki. Mam T28-75 2.8 i chcialem dokupic cos szerokiego do krajobrazow i
architektury ale widze ze lepiej chyba kupic cos z zakresu dalszego jak np.
55-200VR?
Warto za grosze tylko do krajobrazow dokupic 18-55?czy roznica miedzy 18 a
28 jest znaczaca? Jaka bedzie jakosc :) na 18?
Fotografuje bardzo amatorsko i mam D70s.

> --
> pozdrawia Adam

pozdr
Marcin

Michał Dwużnik

mar.luk wrote:
> Warto za grosze tylko do krajobrazow dokupic 18-55?czy roznica miedzy 18 a
> 28 jest znaczaca?

Różnica między 18 a 28 jest mniej więcej taka jak między kartką A4 a A5.
Zdecydowanie
znacząca...

Michał

In <ffcddg$tn4$1...@achot.icm.edu.pl> wsm wrote:
> Wschód słońca widziany z mojego łóżka :)
> http://rozneobrazki.w.interia.pl/czw.jpg
> WSm

Fajnie mieszkasz albo masz duzy namiot.
--
K.
http://keek.ovh.org

lrem

W poście <ffcdvm$k4k$1...@news.onet.pl>,
mar.luk nabazgrał:

> [...]
> architektury ale widze ze lepiej chyba kupic cos z zakresu dalszego jak np.

Nie powiedziane. To bardzo mocno zależy od tego jakie zdjęcia *Ty*
zamierzasz robić. Ja ostatnio powoli utwierdzam się w przekonaniu,
że potrzebuję czegoś szerszego niż 18mm. Nie tylko do krajobrazów.

wsm

> Fajnie mieszkasz albo masz duzy namiot.

Mieszkam u gazdów w chałupie z płazów, na poddaszu, lekko przewiewnej, jak
widać - dość w pobliżu gór, po kilka dni w tygodniu przez cały niemal rok.
Resztę czasu - w standardowym bloku w Krakowie.
WSm

Janko Muzykant

> [...]
> Warto za grosze tylko do krajobrazow dokupic 18-55?czy roznica miedzy 18 a
> 28 jest znaczaca? Jaka bedzie jakosc :) na 18?

18-55 kup koniecznie, między 18 a 28 jest przepaść. Kit Ci wystarczy,
ale będziesz musiał przymykać, co w krajobrazie zwykle nie ma znaczenia.
Długi też się przyda. Ewentualnie wymień tego kita na coś szerszego
(może być ciemne), ale ja nie wiem, co tam Nikoniarze mają.

*KW*

> Jeszcze w szopie trzeba obraz gór odwrócić stronami, aby wschód nie był na
> zachodzie :)
> WSm

Nie, no !
Dajcie spokój, czytam ten wątek od początku i już mnie żołądek boli ze
śmiechu !!!

Pzdr.
--
KW

MAF

clicofantastico wrote:
> [...]
> uwypukli Ci pierwszy plan, a odległe szczyty będą wydawać się mniejsze.
> Z kolei im dłuższe tele, tym bardziej spłaszcza perspektywę - odległości

Serio?
Perspektywa nie zależy od zastosowanej ogniskowej, tylko od "punktu stania"!

> [...]
> doświadczenia to sam będziesz wiedział czy potrzeba Ci czegoś jeszcze
> szerszego, czy jeszcze dłuższego, czy może fiszaja, etc.

A to to jest akurat mądra rada i warto jej posłuchać, skoro sam nie wiesz
jeszcze co i jak chcesz fotografować!

--
MAF

Olgierd

Dnia Sat, 20 Oct 2007 22:42:25 +0200, MAF napisał(a):

> Serio?
> Perspektywa nie zależy od zastosowanej ogniskowej, tylko od "punktu
> stania"!

Czyli jeśli stoję tu gdzie teraz to bez względu na to czy zapnę 17 mm, 50
mm, 100 mm czy cokolwiek innego - będę miał taką samą perspektywę?

MAF

Olgierd wrote:

> Czyli jeśli stoję tu gdzie teraz to bez względu na to czy zapnę 17 mm, 50
> mm, 100 mm czy cokolwiek innego - będę miał taką samą perspektywę?

Tak, będziesz miał tylko mniejszy, lub większy kadr, perspektywa się nie
zmieni.

Zresztą możesz to sobie łatwo sprawdzić zoomem nawet w domu.

--
MAF

Olgierd

Dnia Sat, 20 Oct 2007 23:09:10 +0200, MAF napisał(a):

> Tak, będziesz miał tylko mniejszy, lub większy kadr, perspektywa się nie
> zmieni.
>
> Zresztą możesz to sobie łatwo sprawdzić zoomem nawet w domu.

Nie wiem co rozumiesz przez perspektywę. Kwestia nie tylko w szerokości
kadru, ale i w "rozłożeniu" planów, które są bliżej lub dalej od aparatu.
Owszem, można sprawdzić nawet zumem w domu: tutaj butelka z piwem a tam
telewizor i kręcimy pierścieniem.

Mikolaj Tutak

barteess wrote:

> ... no pewnie masz rację ... to zdjęcie np. zrobiłem obiektywem 300/4
> :)
> http://plfoto.com/1357767/zdjecie.html

A ja robilem portret rybim okiem, tylko co z tego?

Mikolaj

MAF

Olgierd wrote:

> [...]
> kadru, ale i w "rozłożeniu" planów, które są bliżej lub dalej od aparatu.
> Owszem, można sprawdzić nawet zumem w domu: tutaj butelka z piwem a tam

Plany będą rozłożone identycznie niezależnie od ogniskowej, byle nie ruszyć
z miejsca aparatu. Zresztą sprawdź sobie.
Aparat w tym samym miejscu i kręcimy zoomem, zmienia się tylko szerokość i
wyskość kadru, perspektywa pozostaje bez zmian.

--
MAF

Radio Erewan

Dnia Sun, 21 Oct 2007 00:10:04 +0200, MAF napisał(a):

> [...]
> Aparat w tym samym miejscu i kręcimy zoomem, zmienia się tylko szerokość i
> wyskość kadru, perspektywa pozostaje bez zmian.

No, ale nie wszystkie obiektywy są korygowane w ten sam sposób, są
rektlinearne, fiszaje i to co powstaje w wyniku niepełnego skorygowania
szkła.

Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fotosite.pl

clicofantastico

MAF wrote:

> Serio?
> Perspektywa nie zależy od zastosowanej ogniskowej, tylko od "punktu stania"!

Albo się czepiasz dla samego czepiania (co w sumie na grupach
dyskusyjnych jest normalnym, żeby nie powiedzieć zdrowym objawem ;)),
albo jesteś teoretykiem fotografii.

Zrób sobie zdjęcie na 20mm, a potem na 200 i porównaj :).

Pozdrawiam
Kuba

Michal Tyrala

On Sun, 21 Oct 2007 09:36:17 +0200, clicofantastico wrote:

> [...]
> albo jesteś teoretykiem fotografii.
>
> Zrób sobie zdjęcie na 20mm, a potem na 200 i porównaj :).

Zgubiles przy 20mm ,,wytnij srodek''. Wytnij, porownaj, się zdziwisz.

--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

MAF

clicofantastico wrote:

Polecam samemu wykonać to ćwiczenie. Tylko jeden warunek, oba zdjęcia z tego
samego miejsca.

Różnice jakie będą występowały mogą wynikać (tak jak to Radio Erewań pisał
gdzieś wyżej) tylko z innej korekcji obiektywu.

--
MAF

Olgierd

Dnia Sun, 21 Oct 2007 08:25:53 +0000, Michal Tyrala napisał(a):

> Zgubiles przy 20mm ,,wytnij srodek''. Wytnij, porownaj, się zdziwisz.

Mnie też się wydaje, że może ja nie kapuję co to znaczy 'perspektywa' ale
na pewno używając obiektywu o ogniskowej 20 mm uzyskam kompletnie inne
'złożenie' planów niż korzystając ze szkła 200 mm. Dla mnie to jest
właśnie perspektywa, a na pewno to mam na myśli.

Olgierd

Dnia Sun, 21 Oct 2007 13:06:07 +0200, MAF napisał(a):

> [...]
>
> Różnice jakie będą występowały mogą wynikać (tak jak to Radio Erewań
> pisał gdzieś wyżej) tylko z innej korekcji obiektywu.

Czyli 'przyklejenie' tła do pierwszego planu przy 200 mm i 'rozsunięcie'
tychże przy 20 mm złożyłbyś na karb wyłącznie korekcji obiektywu?
Kiedyś pokazywali to w każdej książce o fotografii, niedawno widziałem
np. w ulotce Tamrona porównującej obiektywy 180 mm i 90 mm (pdf na
stronie). Wyraźnie piszą o różnicy w perspektywie.

Marek Wyszomirski

"Olgierd" <no.email...@olgierdrudak.com> napisał:

> Mnie też się wydaje, że może ja nie kapuję co to znaczy 'perspektywa'

Potwierdzam - nie kapujesz.

> [...]
> 'złożenie' planów niż korzystając ze szkła 200 mm. Dla mnie to jest
> właśnie perspektywa, a na pewno to mam na myśli.

Zrób to co radził Michał - dwa zdjęcia tego samego motywu z tego samego
miejsca różnymi ogniskowymi. Potem obetnij boki zdjęcia zrobionego krótszą
ogniskową tak, by w kadrze mieściło się tyle, co dla dłuższej ogniskowej. I
porównaj...

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (wysz...@toya.net.pl)

Olgierd

Dnia Sun, 21 Oct 2007 14:48:33 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
> miejsca różnymi ogniskowymi. Potem obetnij boki zdjęcia zrobionego
> krótszą ogniskową tak, by w kadrze mieściło się tyle, co dla dłuższej

Zrobiłem, porównałem. Efekt jest inny dla każdej z ogniskowych.

Radio Erewan

> [...]

> ogniskową tak, by w kadrze mieściło się tyle, co dla dłuższej ogniskowej. I

Sorki, za potworki, jednak nie mogłem się oprzeć pokusie.
http://forum.olympusclub.pl/galeria/displayimage.php?pos=-9432
http://forum.olympusclub.pl/galeria/displayimage.php?pos=-9434
Łeb sobie ukręcę, ale musze zobaczyć, jak dasz radę te zdjęcia ze sobą
powiązać tą samą perspektywą.

Marcin Kysiak

Olgierd pisze:

> Czyli 'przyklejenie' tła do pierwszego planu przy 200 mm i 'rozsunięcie'
> tychże przy 20 mm złożyłbyś na karb wyłącznie korekcji obiektywu?

Nawet nie na to. To są różnice w proporcjach rozmiarów obiektów w
kadrze. Ściśnięcie bądź rozsunięcie planów to interpretacja naszego mózgu.

> Kiedyś pokazywali to w każdej książce o fotografii, niedawno widziałem
> np. w ulotce Tamrona porównującej obiektywy 180 mm i 90 mm (pdf na
> stronie). Wyraźnie piszą o różnicy w perspektywie.

Różnica w perspektywie pojawi się, gdy będziesz chciał zachować
proporcje w nieprzycinanym kadrze jednego obiektu i tym samym
przesuniesz punkt widzenia - i o tym piszą w książce o fotografii. Z
zachowaniem pozycji aparatu i kąta patrzenia przy kadrowaniu nic się nie
zmieni. Nawet głębia ostrości.

Polecam naprawdę wykonanie eksperymentu.

Pozdrawiam,
Marcin

--
Moje zdjęcia:
http://plfoto.com/78538/autor.html

Marcin Kysiak

Marcin Kysiak pisze:

> zachowaniem pozycji aparatu i kąta patrzenia przy kadrowaniu nic się nie
> zmieni. Nawet głębia ostrości.

Tfu, przepraszam. Głębia się chyba zmieni, ale perspektywa nie.

Pzdr,
M.

Jan Rudziński

Cześć wszystkim

A Ty wytnij z tego zdjęcia zrobionego na 20 mm środek i porównaj z tym,
co zrobiło 200 mm. I będzie to samo z dokładnością to zniekształceń
geometrycznych właściwych modelom obiektywów, a nie ogniskowym.

--
Pozdrowienia
Janek

Jan Rudziński

Cześć wszystkim

Dnia 2007-10-21 14:45, Użytkownik Olgierd napisał:

> [...]
> np. w ulotce Tamrona porównującej obiektywy 180 mm i 90 mm (pdf na
> stronie). Wyraźnie piszą o różnicy w perspektywie.

W większości książek o fotografii pokazują zdjęcia zrobione obiektywami
20 i 200 mm tak, żeby obejmowały ten sam kadr.
Co oznacza, że z obiektywem 20 mm trzeba podejść 10 razy bliżej - co
faktycznie zmienia perspektywę.
Owo 'przyklejenie' i 'rozsunięcie' wynika więc ze zmiany odległości,
natomiast zmiana ogniskowej pozwala na zmianę odległości bez zmiany kadru.

Michal Tyrala

On Sun, 21 Oct 2007 15:14:45 +0200, Radio Erewan wrote:
> [...]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^

> [...]
> http://forum.olympusclub.pl/galeria/displayimage.php?pos=-9434
> Łeb sobie ukręcę, ale musze zobaczyć, jak dasz radę te zdjęcia ze sobą

Ja tam nie jestem spec od portretu, ale te dwa zdjecia nie są z tego samego
miejsca zrobione -- rownie dobrze moglbys jedno zdjecie zrobic od tylu
glowy i kazac nam poszukac nosa...

(OK, zdjecie rektalinearnym UWA deformuje po rogach i wycinka z rogu się
tele nie uzyska -- jesli to chciales pokazac, to troche nie wprost :/)

pozdrawiam,

Michal Tyrala

On Sun, 21 Oct 2007 12:54:12 +0000 (UTC), Olgierd wrote:

> Zrobiłem, porównałem. Efekt jest inny dla każdej z ogniskowych.

http://kbns.zonk.pl/tmp/perspektywa/CRW_4586-scaled.jpg
http://kbns.zonk.pl/tmp/perspektywa/CRW_4588-cropped.jpg

Rece jak grabki zmarzly, wiec sorry za automatyke i niedokladne
skadrowanie 4588
Pierwsze 55mm, drugie 18mm, EOS 300D -> crop x1.6.

Ty pewnie myslisz o zmianach kadru/perspektywy jak tutaj:
http://kbns.zonk.pl/tmp/perspektywa/CRW_4589.jpg ?

O ile pierwsza seria robiona byla z ok metra, ostatnie z 20cm (@18mm).

pozdrawiam,

Marek Wyszomirski

"Olgierd" <no.email...@olgierdrudak.com> napisał:

>[...]

> Zrobiłem, porównałem. Efekt jest inny dla każdej z ogniskowych.

>[...]

Pokaż - poszukamy przyczyny. Bo nauka twierdzi, ze powinien być jednakowy.

clicofantastico

Michal Tyrala wrote:
> Zgubiles przy 20mm ,,wytnij srodek''. Wytnij, porownaj, się zdziwisz.

Wiem o tym że jak wytnę, to będę miał to samo, ale wycinał będę dopiero
jak będę miał 100 mpix matrycę :D.

A na razie zabieram i 20 i 200mm i to samo radzę innym :).

No ale poteoretyzować na grupie zawsze fajnie, nie ? ;)

Pozdrawiam
Kuba

clicofantastico

Jan Rudziński wrote:

> A Ty wytnij z tego zdjęcia zrobionego na 20 mm środek i porównaj z tym,
> co zrobiło 200 mm. I będzie to samo z dokładnością to zniekształceń
> geometrycznych właściwych modelom obiektywów, a nie ogniskowym.

Rany! Ja doskonale o tym wiem, ale wy caly czas mówicie o teorii a ja o
praktyce!

Pokaż mi kto tak fotografuje że chodzi z jedną ultraszeroką stałką, a
potem tylko cropuje ;) ?

Pozdrawiam
Kuba

Jan Rudziński

Cześć wszystkim

Dnia 2007-10-21 19:03, Użytkownik clicofantastico napisał:

> Rany! Ja doskonale o tym wiem, ale wy caly czas mówicie o teorii a ja o
> praktyce!
>
> Pokaż mi kto tak fotografuje że chodzi z jedną ultraszeroką stałką, a
> potem tylko cropuje ;) ?

No jasne, że tak się nie da, ale termin 'zmiana perspektywy' jest w
miarę dokładnie określony i oznacza zmiany spowodowane zmianą odległości.

Zdjęcie twarzy zrobione z odległości 0.5 metra jest zupełnie innym
zdjęciem, niż ta sama twarz z odległości 10 metrów i właśnie ma inną
perspektywę.
Natomiast jeśli stoisz 10 metrów od delikwenta, to żadne wachlowanie
obiektywami twarzy nie zmieni.

A wątek zaczął się od porady, żeby stojąc w jednym miejscu te same
szczyty górskie fotografować dłuższym obiektywem, co zmieni perspektywę.
Otóż nie zmieni.

Marcin Kysiak

clicofantastico pisze:

> Pokaż mi kto tak fotografuje że chodzi z jedną ultraszeroką stałką, a
> potem tylko cropuje ;) ?

W dobrym przybliżeniu każdy użytkownik wynalazku pt. "10x zoom cyfrowy" :-)

Marek Wyszomirski

In <ffg0h9$hh0$1...@nemesis.news.tpi.pl> clicofantastico wrote:
> No ale poteoretyzować na grupie zawsze fajnie, nie ? ;)

Pewno, ze fajnie. Szczegolnie jak sie ma praktyke w czytaniu ksiazek o
technice fotograficznej.
--
K.
http://keek.ovh.org

Henry(k)

Dnia Sun, 21 Oct 2007 09:36:17 +0200, clicofantastico napisał(a):

> Albo się czepiasz dla samego czepiania (co w sumie na grupach
> dyskusyjnych jest normalnym, żeby nie powiedzieć zdrowym objawem ;)),
> albo jesteś teoretykiem fotografii.

ROTFL :-))))))

Pozdrawiam,
Henry

Henry(k)

Dnia Sat, 20 Oct 2007 20:53:23 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

> Czyli jeśli stoję tu gdzie teraz to bez względu na to czy zapnę 17 mm, 50
> mm, 100 mm czy cokolwiek innego - będę miał taką samą perspektywę?

W przypadku idealnych obiektywów tak. W praktyce będą różnice dla
ekstremalnie szerokich kątów przy małych odległościach (Radek ma
racje - po to kombinuje się skomplikowane układy soczewek żeby
ominąć prawa obowiązujące cienkie "idealne" soczewki).
Ale fotografując 100mm i 50mm powinieneś dobrze zauważyć że perspektywa
jest taka sama - tylko powiększenie się zmieniło.

Henry(k)

Dnia Sun, 21 Oct 2007 12:45:09 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

> Kiedyś pokazywali to w każdej książce o fotografii, niedawno widziałem
> np. w ulotce Tamrona porównującej obiektywy 180 mm i 90 mm (pdf na
> stronie). Wyraźnie piszą o różnicy w perspektywie.

Wszystkie porównania tego typu jakie widziałem zawsze wiązały się z inną
odległością do głównego obiektu.

Henry(k)

Dnia Sun, 21 Oct 2007 19:03:45 +0200, clicofantastico napisał(a):

> Pokaż mi kto tak fotografuje że chodzi z jedną ultraszeroką stałką, a
> potem tylko cropuje ;) ?

Ultraszeroką nie, ale zwykłą szeroką owszem - ja tak ostatnio robiłem
fotografując wielkim formatem. Zresztą mam tylko dwa obiektywy - szeroki
i standard który kupiłem bo jest jasny (f5.6).

Olgierd

Dnia Mon, 22 Oct 2007 09:47:58 +0200, Henry(k) napisał(a):

> Wszystkie porównania tego typu jakie widziałem zawsze wiązały się z inną
> odległością do głównego obiektu.

Hmmm.... a może masz rację?

Sesjusz

lrem pisze:

> [...]

Standardowy obiektyw, ktory jest na wyposazeniu dostarczany wraz z
najtansyzmi EOS-ami, ja tego KIT-a zakupilem wraz z 300D, jest typu
EF-S, wydaje mi sie ze ten sam obiektyw jest dostarczany z 350D i 400D.
Do krajobrazow jest to b.dobry obiektyw, chociaz tak jak pisalem, marzy
mi się Tokina 12-24 :)

Maciej K. aka Sesjusz

Marcin Kysiak

Sesjusz pisze:

> Standardowy obiektyw, ktory jest na wyposazeniu dostarczany wraz z
> najtansyzmi EOS-ami, ja tego KIT-a zakupilem wraz z 300D, jest typu
> EF-S, wydaje mi sie ze ten sam obiektyw jest dostarczany z 350D i 400D.

350D i 400D były wyposażane w wersję II, ale różnice były zdaje się
kosmetyczne. Na rynek azjatycki były też wersje USM, a teraz pojawiła
się wersja z IS.

Pozdrawiam
Marcin

lrem

W poście <ffk9e9$gc1$1...@inews.gazeta.pl>,
Sesjusz nabazgrał:

> Standardowy obiektyw, ktory jest na wyposazeniu dostarczany wraz z
> najtansyzmi EOS-ami, ja tego KIT-a zakupilem wraz z 300D,

To czemu skracasz to zdanie do KIT, a nie do SOKJNWDWZNE? :)

Ale widzę, że muszę napisać to wprost: KIT nie jest skrótowcem.
To jest makaronizm, po Polsku tłumaczony z ,,kit lens'' na ,,obiektyw
z zestawu''. Nie odmieniaj tego jak skrótowiec. Poprawnie powinieneś
pisać ,,kitem'', ,,kita'' itd.

--
Nie głosuj, bo jeszcze popsujesz cyrk na Wiejskiej!
http://nieglosuj.pl/sukces.html

Radio Erewan

Dnia Mon, 22 Oct 2007 09:45:46 +0200, Henry(k) napisał(a):

> jest taka sama - tylko powiększenie się zmieniło.

Zmienił się kąt widzenia. Powiększenie?

de Fresz

On 2007-10-21 18:33:31 +0200, "Marek Wyszomirski" <wysz...@toya.net.pl> said:

> Pokaż - poszukamy przyczyny. Bo nauka twierdzi, ze powinien być jednakowy.

Nie do konca. Przy krotkich ogniskowych wyraznie pojawia sie efekt w
rysunku nazywany perspektywa trojzbiegowa, podczas gdy przy dlugich
widoczna jest perspektywa dwuzbiegiowa - z tego wynika owo slynne
"splaszczanie" obiektywow tele. Im wiekszy fotografowany obiekt, tym
latwiej to zauwazyc.

de Fresz

Marek Wyszomirski

"de Fresz" <def...@NOSPAMgazeta.pl> napisał:

> [...]
> widoczna jest perspektywa dwuzbiegiowa - z tego wynika owo slynne
> "splaszczanie" obiektywow tele. Im wiekszy fotografowany obiekt, tym

Możesz wrzucić jakieś linki na poparcie tej tezy?

Sesjusz

lrem pisze:

> Poprawnie powinieneś
> pisać ,,kitem'', ,,kita'' itd.

Jestes polonista ? :)

Michal Tyrala

On Tue, 23 Oct 2007 23:54:41 +0200, de Fresz wrote:

> [...]
> rysunku nazywany perspektywa trojzbiegowa, podczas gdy przy dlugich
> widoczna jest perspektywa dwuzbiegiowa - z tego wynika owo slynne

A to na pewno zalezy od *ogniskowej*?
Bierzesz pod uwage, ze takie 90mm w 4x5 jest takim zdrowym szerokim
kątem a w 24x36 jest juz krotkim tele?
Takie szklo bedzie przerysowywac, czy splaszczac?

> Im wiekszy fotografowany obiekt, tym latwiej to zauwazyc.

Przyczepka kempingowa i kawalki trybun boiska pilkarskiego są juz
wystarczajaco duze na te teorie? To z cyklu ,,znajdz roznice'':
http://kbns.zonk.pl/tmp/perspektywa/CRW_4590-12mm.jpg
http://kbns.zonk.pl/tmp/perspektywa/CRW_4591-75mm.jpg

Jedynce co bylo z tymi plikami robione to skadrowanie oraz zeskalowanie
do podobnego rozmiaru. Tym razem nie bylo statywu.
A jako ze choruje, tym razem nie bedzie foty ,,przyczepka z 2m'' bo jest
za zimno zebym z domu wychodzil dla zabawy.

Rozumiem, ze taka roznica w ogniskowych (12mm vs 75mm) juz powinna pokazywac
nawet slepemu te zmiany perspektywy?

Ja się jednak bede upieral, ze perspektywa zalezy od pozycji
obserwatora(aparatu) wzgledem obiektow w kadrze. Zmiany od ogniskowej
się jakos nie chca ujawnic :-)

lrem

W poście <ffmuhj$fcc$1...@inews.gazeta.pl>,
Sesjusz nabazgrał:

> Jestes polonista ? :)

Matematykiem. Informatykiem. Elektrykiem. Knotopstrykiem.
Ale nie żadnym -istą ;)

--
Erystyk z zamiłowania...

Henry(k)

Dnia Tue, 23 Oct 2007 18:09:14 +0200, Radio Erewan napisał(a):

> Zmienił się kąt widzenia. Powiększenie?

Kąt widzenia swoją drogą - ale przy stałej klatce
wychodzi z tego zmienne powiększenie.

Co którzy oglądają swoje zdjęcia "pixel w pixel"
to mogą tego nie zauważyć bo pixelki się nie
powiększyły ;-)

Radio Erewan

Dnia Wed, 24 Oct 2007 11:24:00 +0200, Henry(k) napisał(a):

> Kąt widzenia swoją drogą - ale przy stałej klatce
> wychodzi z tego zmienne powiększenie.

A ja myślałem, że to skala odwzorowania.

Powiększenie (takie jak w lupie powiększającej) wymaga by obserwowany
obiekt był umieszczony w odległości mniejszej od ogniskowej. W przeciwnym
wypadku obraz jest pomniejszony i odwrócony. Oczywiście możemy nadal mówić
o powiększeniu, ale o ile dobrze pamiętam, nie spotkałem się z tym terminem
w przypadku opisu charakterystyki obiektywów.

Henry(k)

Dnia Wed, 24 Oct 2007 14:24:06 +0200, Radio Erewan napisał(a):

> [...]
> o powiększeniu, ale o ile dobrze pamiętam, nie spotkałem się z tym terminem
> w przypadku opisu charakterystyki obiektywów.

Przepraszam - ja jestem z tych co to jeszcze robią odbitki - nie oglądam
obrazu na filmie/matrycy ;-) Choć z projekcją mam do czynienia jak robię
slajdowisko ;-)

Oczywiście co do powiększenia obiektywu masz rację - ale ja piszę
o powiększeniu względnym obiektów w kadrze - jak w lornetkach ;-)
W końcu przy tym samym formacie odbitki wielkość obiektów się
zmienia.

Radio Erewan

Dnia Wed, 24 Oct 2007 16:14:12 +0200, Henry(k) napisał(a):

> [...]
> o powiększeniu względnym obiektów w kadrze - jak w lornetkach ;-)
> W końcu przy tym samym formacie odbitki wielkość obiektów się

A na papierze oglądasz _stykówki_ czy powiększenia?

Henry(k)

Dnia Wed, 24 Oct 2007 19:42:41 +0200, Radio Erewan napisał(a):

> A na papierze oglądasz _stykówki_ czy powiększenia?

Ostatnio niestety musiałem stykówki. Ale kupiłem skaner do LF
i teraz będę naświetlał :D