Baterie w aparatach... (wyklad goscinny)

Marek Lewandowski

Dla tych, co wierza, ze batere alkaliczne pogonia ich nowa zabawke...:
Krotki a prosty wywod, dlaczego sie myla.

wezmy takie dwa ogniwa:

Alkaliczne: (ok. 2.5Ah)
http://data.energizer.com/PDFs/e91.pdf
accu NiMH:
http://data.energizer.com/PDFs/nh15.pdf

zalozmy, ze aparat poganiany jest z kompletu 4 ogniw, rozladowuje je do
ok. 1.0V/cele (tak powinien, zeby nie psuc zanadto accu) i przy 4V sie
wylacza. Zalozmy, ze aparat ciagnie srednio ca. 1A, w szczycie potrafi
zassac 2A.

Swiezo naladowana bateria ma Rin w okolicy 150mOhm. Badzmy optymistami i
zalozmy, ze przy rozladowywaniu nie wzrosnie (to nieprawda, wzrosnie i
to nawet dwukrotnie). 150mOhm przy poborze chwilowym 2A daje spadek
napiecia 300mV. Poniewaz aparat nam sie wylaczy, gdy napiecie spadnie do
1.0V na zaciskach ogniwa, to znaczy, ze bez obciazenia napiecie baterii
nie moze spasc ponizej 1.3V.

Z datasheetu wynika, ze 1.3V cela osiagnie po 10 minutach pracy z
obciazeniem 1W (ciagniemy _srednio_ 1A, wiec bierzemy nawet wiecej, niz
1W z pojedynczej celi, ale zalozmy ze tak), lub - dla oszczedniejszego
aparatu - po jakims kwadransie pracy.

1A * 10 minut = 150mAh
1A * 15 munut = 250mAh, czyli z nominalnej pojemnosci baterii rownej
2500mAh mozemy wykorzystac <10%.

Teraz accu:
Rin = 30mOhm
dU przy poborze 2A z pakietu: 60mV
accu obciazony srednio 1A ma napiecie 1.06V przy praktycznie calkowitym
rozladowaniu, czyli po ponad 2h. Z accu wyciagamy niemal 100% nominalnej
pojemnosci.

pozdrowienia...

--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl

Slon

Marek Lewandowski wrote:

> Dla tych, co wierza, ze batere alkaliczne pogonia ich nowa zabawke...:
> Krotki a prosty wywod, dlaczego sie myla.

Czy mozesz Marku zrobic podobny wyklad wzgledem aku LiIon ?
Zastanawia mnie dlaczego Canon ciagle jeszcze wciska do cyfrowych
jedynek NiMH skoro w calej reszcie dSLRow juz dawno przeszedl na
nowsze (i bez efektu pamieci - przynajmniej w teorii :)) aku LiIon ?
Wydawalo by sie, ze w topowe puszki za ciezkie pieniadze powinien
wkladac to co najlepsze, zeby profesjonalnych klientow nie draznic,
bo sie moga obrazic i do Nikona poprzechodzic ;))
Moglby ktos sadzic, ze to kewstja zgodnosci z aku motoru E2, ale nic
z tych rzeczy, E2 uzywa NP-E2 a cyfrowki NP-E3 a w instrukcjach
stoi napisane, ze nie nalezy uzywac tych aku zamiennie ...
Mam wrazenie, ze chodzi raczej o wyrazny spadek pojemnosci/wydajnosci
ogniw LiIon przy niskich/ujemnych temperaturach, ktory w konstrukcjach
NiMH nie wystepuje ... ale to tylko gdybanie ...

--
Pozdrowienia ... Slon

SPRZEDAM EF 20/2.8 USM - 1400 pln
lub zamienie na EF 50/1.4 USM

Gatar

No no no.
Jestem pod wrzazeniem Panie Psorze :-)
pozdrawiam
Gatar

Marek Lewandowski

Slon wrote:

> Czy mozesz Marku zrobic podobny wyklad wzgledem aku LiIon ?

Spróbuję :)

> Zastanawia mnie dlaczego Canon ciagle jeszcze wciska do cyfrowych
> jedynek NiMH skoro w calej reszcie dSLRow juz dawno przeszedl na
> nowsze (i bez efektu pamieci - przynajmniej w teorii :)) aku LiIon ?

no, parę powodów się znajdzie, spróbuję wysmażyć i na ten temat kawałek
tekstu. Ale to w wolnej chwili, bo trzeba wyciągnąć zaplecze
teoretyczne, żeby mi znowu taki *darek nie wyskoczył z nieuprejmymi
laikami...

> Wydawalo by sie, ze w topowe puszki za ciezkie pieniadze powinien
> wkladac to co najlepsze, zeby profesjonalnych klientow nie draznic,
> bo sie moga obrazic i do Nikona poprzechodzic ;))

No i w pewnym sensie pakuje to co najlepsze... Niekoniecznie wprawdzie
trendy, ale....

> Mam wrazenie, ze chodzi raczej o wyrazny spadek pojemnosci/wydajnosci
> ogniw LiIon przy niskich/ujemnych temperaturach, ktory w konstrukcjach
> NiMH nie wystepuje ... ale to tylko gdybanie ...

tudzież o to, że NiMH nie mają nic przeciwko przywaleniu konkretnym
prądem, znoszą przeładowanie i złe warunki rozładowania (m.in. to co
piszesz - nie ma LiION które niezawodnie będą pracować zamarznięte, a
dobre NiMH przy -20 mają jeszcze 100% pojemności) no i żywotność im się
kończy mniej gwałtownie...

A N T Y S P A M@interia.pl Grzegorz R

Użytkownik "Gatar" <andrzej.gatar@wspak airetni.pl.pl> napisał w wiadomości
Pdosumowujac caly wyklad ... kruczek twki jak wiekszosc wie ..albo i nie :)
w rezystancji wenetrznej zrodla zasialania ...

A co do aku LiJon i Ni-MH ... wydaj mi sie (ale to niczmy nie pdoparte
teorie bo nei sprawdzalem) ze z Ni-Mh mozna pobrac wikeszy prad (tak sam z
NiCd) druga kwesita to pojemnosci , aku LiJon jakosc ciezko spotkac z
pojemnosciami rzedu 2500mAh

Slon

Grzegorz R wrote:

> [...]
> teorie bo nei sprawdzalem) ze z Ni-Mh mozna pobrac wikeszy prad (tak sam z
> NiCd) druga kwesita to pojemnosci , aku LiJon jakosc ciezko spotkac z

Byc moze taka jedynka potrzebuje wiekszego pradu ... choc
przy 1200 klatkach z aku to sie wydaje, ze nie koniecznie :))
A apropo pojemnosci to ... taka NP-E3 ma 0.35 kg i rozmiarem
przypomina raczej zasobnik na R20 ... wiec wiele sie w niej
moze zmiescic ... to juz ten kaliber przy ktorym i odrobinie
krzepy ... mozna zabic ;))

Slon

Marek Lewandowski wrote:

> [...]
> piszesz - nie ma LiION które niezawodnie będą pracować zamarznięte, a
> dobre NiMH przy -20 mają jeszcze 100% pojemności) no i żywotność im się

Uoo i to mi, laikowi, zupelnie wystarczy ;)
Dzieki !

Marek Lewandowski

Grzegorz R wrote:

> Pdosumowujac caly wyklad ... kruczek twki jak wiekszosc wie ..albo i nie :)
> w rezystancji wenetrznej zrodla zasialania ...

tak na marginesie...
Są cele przemysłowe NiCd, bo akurat NiCd są najlepszymi ciągle accu...
Tak, tak, mają efekt pamięciowy, ale żyją największą ilość cykli, znoszą
niesamowite przeciążenia i są odporne na przeładowanie....

No więc są takie sobie cele, zaznaczane jako wysokoprądowe i kosztujące
dość ciężkie pieniądze. Są pakowane w papier, nie w plastikowe
etykietki, bo plastik nie wytrzymuje wysokich temperatur, znaczy nie
zapewnia dobrej izolacji.
Cele wytrzymują przy swojej nominalnej pojemności rozładowanie w czasie
poniżej 40 sekund.
Nie są dostępne w R6, ale przeliczając pojemność, oznacza to
wypompowanie celi 1000mAh prądem około 100A.

Zwykłe paluszki NiCd można rozładować nieniszcząco prądem 20A i przeżyją
ponad 500 cykli.
NiMH protestują przy 3-5A i dobrze, jeśli żyją 50 - 100 cykli w takim
reżimie pracy.
Baterie alkaliczne źle znoszą już 0.75A i zyją raz.

Marek Lewandowski

Slon wrote:

> Czy mozesz Marku zrobic podobny wyklad wzgledem aku LiIon ?

No to jedziemy z tym koksem :)
Może nie do końca dlaczegi i jak w 1D/s, ale ogólniej.

Mity i legendy poziom 1:
- Baterie LiION są lepsze.

Z tym się ciężko polemizuje, więc spróbujmy zdefiniować "lepsze":

Mity i legendy poziom 2:
- Baterie LiION są lekkie
- nie mają efektu pamięci, więc można je doładowywać kiedy się chce!
- Mają DUUUUŻĄ pojemność!

No, tu już się można ustosunkować (czyli przypieprzyć).

Zacznijmy od tego, że LiIONek jest trochę i to różnych.

Canon pakuje w swoje BP-511 standardowe cele przemysłowe, produkowane
m.in. przez GP:
http://www.gpina.com/pdf/GP1750L110.pdf
GP1750L110, czyli średnica 17mm długość 50mm pojemność 110(0)mAh
AKA rozmiar A.

Panasonic robi je również, ale w dużo niższej pojemności (800mAh)
Sanyo robi podobne cele, o 1mm większe (nie całkiem mieści się w
standardzie A, a i do standardowej obudowy BP-511 nie za bardzo wlezie,
zamienniki bazujące na Sanyo muszą mieć nieco cieńszą skorupkę) i o
połowę większej pojemności, ale Canon ZTCW ma kontrakt z GP, a nie z
Sanyo :D
Zresztą, wała im, nie chodzi o to kto komu, tylko dlaczego. GP publikuje
najwięcj informacji o swoich celach LiION, więc weźmy je na tapetę.

Cele równoważne danej w technologii NiMH to
GP250AFH produkcji GP (2500mAh):
http://www.gpina.com/pdf/250AFH.PDF
HHR210A Panasonica (2100mAh):
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_NiMH_HHR210A.pdf

Dalej the best a cat can get w dziedzinie high-capacity-low-drain z NiCd
to:
GP140AFK od GP (1400mAh min, 1500mAh typ.):
http://www.gpina.com/pdf/140AFK.PDF
P-140AS Panasonica (1400mAh):
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_NiCd_P-140AS.pdf
UWAGA: te cele mają ograniczoną zdolność do rozładowywania wysokimi
prądami (w stosunku do zwykłych NiCd)

No, zakasaliśmy rękawy, mamy materiał, to bieriom się do roboty:

Najpierw sprowadźmy się na ziemię jeśli chodzi o pojemności. mAh to nie
jednostka energii, więc trzeba się jakoś doprowadzić do SI:
(kto chce, może przewinąć dalej do interpretacji, bo tu leci stado
statystyki)

LiION:
zakres nominalnych rozładowań: 220 do 1100mA
przy 220mA:
średnie napięcie ogniwa ca. 3.8V,
średnia moc oddawana 0.84W,
całkowita energia oddana: 4.2Wh = 15kJ
przy 1100mA:
średnie napięcie: 3.4V
średnia moc oddawana: 3.75W
całkowita energia oddana: 3.75Wh = 13.5kJ (1.5kJ poszło w ciepełko)

Czas życia nominalnie: 500 cykli - do 70% pojemności.
Pojemność na końcu życia: 2.95Wh max.
Całkowity ładunek przepompowany przez celę: 500x(4.2+2.95)/2 = 1.8kWh

NiMH:
zakres nominalnych rozładowań: 250 - 7500mA
przy 250mA:
średnie napięcie ogniwa: 1.25V
średnia moc oddawana: 0.3W
całkowita energia oddana: 3.1Wh = 11.25kJ
przy 7500mAh:
średnie napięcie ogniwa: 1.15V
średnia moc oddawana: 8.6W (!)
całkowita energia oddana: 2.6Wh = 9.3kJ

Czas życia nominalnie: powyżej 500 cykli do 80% pojemności
pojemność na końcu życia: 2.5Wh max.
Całkowity ładunek przepompowany przez celę: 500x(3.1+2.5)/2 = 1.4kWh

NiCd:
zakres nominalnych rozładowań: 140 - 4200mA
przy 140mA:
średnie napięcie ogniwa: 1.3V
średnia moc oddawana: 0.18W
całkowita energia oddana: 1.8Wh = 6.6kJ
przy 4200mAh:
średnie napięcie ogniwa: 1.18V
średnia moc oddawana: 5W
całkowita energia oddana: 1.24Wh = 4.46kJ

Czas życia nominalnie: >500 cykli do 80%. Tu wtopa, bo to jest po prostu
norma IEC, normalnie NiCd żyją do około 1000 cykli.

pojemność na końcu życia: 1.45Wh max
Całkowity ładunek przepompowany przez celę: 500x(1.8+1.45)/2 = 0.8kWh

//********************************************
Czytacie jeszcze?

No dobra.
I co z tego wynika?

Na start: NiCd w zastosowaniach foto się skończyły. Serie wysokiej
pojemności nie podchodzą z tą pojemnością wpół drogi do NiMH, a
jednocześnie tracą swoje obciążalności. Cele wysokich mocy są dostępne w
oobudowach minimalnie sub-C i nie grzeszą wielkimi pojemnościami (w
stosunku do objętości), a foto nie potrzebuje rajdowych mocy które
starczają na 5 minut.

Jeśli chodzi o czas życia, czyli całkowity ładunek przechodzący przez
celę, to przy łagodnej eksploatacji LiION są werte tyle samo, co NiMH.
Ze statystyki wyżej wynika 25% na korzyść LiION, ale tylkko przy
założeniu, że NiMH nie wytrzymają więcej niż 500 cykli, a te 500 dla
LiION podawane jest jako TYPOWY czas życia, a dla NiMH MINIMALNY czas
życia. Zgadnijcie, co to znaczy.

Dalej: Aparaty cyfrowe mają tę upierdliwą wadę, że ciągną sobie
spokojnie niewiele prądu, ale przy zoomowaniu, ostrzeniu, robieniu zdjęć
potrzebują chwilami dużo MOCY. Dla kompaktowych cyfraków nie jest to aż
tak widoczne, bo tam LCD, podświetlenie, matryca pracują cały czas.
Aparat zasilany typowym BP511 (NP-400 u Minolty, BLM-1 u Olympusa, te
same cele) ma do dyspozycji maksymalnie 7.5W mocy ciągłej i łączny
ładunek 8.4Wh. (btw: jeśli aparat zdycha w krócej niż godzinę, to
znaczy, że przeciąża accu lub accu jest do rzyci)
Aparat zasilony taką samą baterią dwóch cel NiMH miałby do dyspozycji
17W mocy ciągłej przy 6.2Wh całkowitej pojemności (zakładając, że średni
pobór mocy jest dużo mniejszy od tych 17W). To pół prawdy, bo dla LiION
wyższa moc rozładowania robi się niebezpieczna, więc kontroler baterii
musi odciąć obciązenie przy max. ~10W. Natomiast NiMH wyżyją i przy
wielokrotnie większym obciążeniu, byle by było chwilowe, więc de facto
możemy np. pociągnąć i 50W coby szybciej klapnąć lustrem lub migawką.

Bajki o doładowywaniu LiION bezkarnie należy odstawić na półkę: cykle
ładowań dla LiION są względnie ograniczone, więc doładowując co pięć
minut zajedziemy celę bardzo szybko, mimo, iż niemal do końca będzie
miała (nie gorszą niż zadana 70%) nominalną pojemność.
Fajnie i tak z tym doładowywaniem, ale LiION wymaga zaawansowanej
elektroniki do kontroli ładowania, rozładowania i ogólnego nadzoru stanu
ogniwa. Jeśli tę samą złożoność zaaplikować do baterii NiMH dostajemy
łądowarkę mikroprocesorową, która co kilka cykli sama rozładuje accu
przed ładowaniem na nowo, więc efektu pamięciowego nie uświadczymy, a
cela będzie żyła mimo doładowywania - dłużej :D

Więc czemu tak na prawdę LiION?
Przede wszystkim ładowanie i utrzymanie accu na biegu jest tym
łatwiejsze, im mniej cel ma. Elektronika cyfrowa lubi na wejściu mieć
tak 3.6 - 4.8V. NiMH potrzeba 3 cel. LiION wystarczy jedna. Małe
aparaty, telefony itd zyskują na tym, bo jedna cela to jedna warstwa
izolacji, prostsza łądowarka, dokładniejsza kontrola ładowania. Małe
aparaty są powolne, oszczędne z mocami, więc nie ma problemu, że LiION
nie dają się przeciążać, że przy -10 stopniach mają 50% pojemności
(aparat i tak nie ziębnie niżej zera, bo się go w kieszeni nosi), a
niska efektywna żywotność nikomu nie przeszkadza, bo małe kompakty są
eksploatowane łagodnie, więc te 500 cykli to pod dwa lata używania, a za
dwa lata ten aparat będzie przestarzały.

Natomiast jak weźmiemy takiego 1DMKII z jego 8 klatek na sekundę, w tym
samym czasie ostrzącego szkło 800mm, zasilającego IS szkła,
poganiającego Microdrive i procesor, któy jest w stanie ten strumień
danych obrobić, to mamy sytuację, że w spoczynku aparat ciągnie
zerozeronic, a jak naciskamy spust, to nagle elektrownia dostaje po
dupie. 1D-MKII ma accu 12V, czyli 10 cel NiMH. Załóżmy, że to te same
cele formatu A. W wykonaniu NiMH może na piętnastopniowym mrozie (np.
bateria wyciągnięta z bagażnika samochodu) dostać jak potrzebuje prawie
90W ciągłej mocy, w krókotrwałym szczycie prawdopodobnie nawet do ćwierć
kilowata bez ryzyka uszkodzenia akumulatora. Gdyby go popędzić na
baterii LiION nie dostałby nawet połowy ciągłej mocy, zapomnijmy o
mrozie i o przeciążeniu powyżej ~60W. Przy tym żywotność akku NiMH jest
w takiej eksploatacji większa, bardzej przewidywalna (ostrzeżenie o
końcu zycia może realnie przyjść odpowiednio wcześniej, a nie pięć cykli
przed dwunastą akurat jak reporter siedzi w okopach w Afganistanie).

IMO to jest przyczyna zapakowania NiMH w 1DMKII i LiION we wszyskto
poniżej o mniejszym apetycie na moce...

Marek Lewandowski

Marek Lewandowski wrote:

> No to jedziemy z tym koksem :)
> Może nie do końca dlaczegi i jak w 1D/s, ale ogólniej.

no i się człowiek nakłapał dziobem, naklepał w klawisznicę i cisza.
Nawet ostatnio ujawniony grupowy profesjonalista od accu i temu
pochodnych nie wynalazł nic nieortodoksyjnego... :(

;P

M.Ok.

Dnia Sat, 23 Oct 2004 16:19:41 +0200, Marek Lewandowski
<nospa...@onet.pl> napisał:

>no i się człowiek nakłapał dziobem, naklepał w klawisznicę i cisza.
>Nawet ostatnio ujawniony grupowy profesjonalista od accu i temu
>pochodnych nie wynalazł nic nieortodoksyjnego... :(

Spokojnie - musi się w fałdach mózgowych ułożyć. Jak dla mnie
rewelacja. Mamy Dizla od optyki, Jacka Z. (chyba) od teorii obróbki
obrazu, Radio od Nikonów no i teraz Ciebie od baterii :-))
--
Pozdrawiam, M.Ok.

Marek Wyszomirski

"Marek Lewandowski" <nospa...@onet.pl> napisał:

>[...]

> no i się człowiek nakłapał dziobem, naklepał w klawisznicę i cisza.

Bo wszystkim dech zaparlo:-)))

> Nawet ostatnio ujawniony grupowy profesjonalista od accu i temu
> pochodnych nie wynalazł nic nieortodoksyjnego... :(

Moze szczeki na podlodze szuka?;-)

A tak powaznie - bardzo ciekawy tekst. przeczytalem dokladnie i chyba wiele
mi wyjasnil. Niby teoretycznie z wiekszosci pzredstawionych faktow zdawalem
sobie sprawe, ale teraz podales nam je na talerzu rowno poukladane.

Pozostaje tylko serdecznie podziekowac za wysilek.

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (wysz...@toya.net.pl)

P.S. Sugeruje wstawienie tekstu do FAQ grupy.

Pawel (Lukas)

Sat, 23 Oct 2004 16:19:41 +0200, na pl.rec.foto.cyfrowa, Marek Lewandowski
napisał(a):

> no i się człowiek nakłapał dziobem, naklepał w klawisznicę i cisza.

Bardzo ciekawy tekst, czytałem z przyjemnością.
Dzięki !

Pawel (Lukas), * Canon PowerShot G2 *

Piotr Dąbrowski

Witam!

> Bardzo ciekawy tekst, czytałem z przyjemnością.
> Dzięki !

Ja również.

Pozdrawiam!
Piotrek

Marek Lewandowski

M.Ok. wrote:

P.A: Dzięki wszystkim za odzew, obawiałem się, że za technicznie wyszło
;)
To co następne na tapetę?

> [...]
> rewelacja. Mamy Dizla od optyki, Jacka Z. (chyba) od teorii obróbki
> obrazu, Radio od Nikonów no i teraz Ciebie od baterii :-))

Chyba od elektroniki ogólnie, moje "zaplecze" to układy
mikroprocesorowe, elektronika mocy, podstawy przetwarzania sygnałów,
trochę techniki analogowej w ciężko zakłóconym środowisku, ogólnie taki
fajny rejon gdzie mało jest prostych formuł, a bardzo dużo dzieje się na
wyczucie...

M.Ok.

Dnia Sat, 23 Oct 2004 23:09:51 +0200, Marek Lewandowski
<nospa...@onet.pl> napisał:

>To co następne na tapetę?

CMOS vs. TTL - ograniczenia, teraźniejszość, nadzieje :-)

>Chyba od elektroniki ogólnie, moje "zaplecze" to układy
>mikroprocesorowe, elektronika mocy, podstawy przetwarzania sygnałów,
>trochę techniki analogowej w ciężko zakłóconym środowisku,

Nie może być - może na cyfrowej się dowiem jak zrobić,żeby mi
świetlówka nie posyłała programu ('51) w maliny :-)

>ogólnie taki fajny rejon gdzie mało jest prostych formuł, a bardzo dużo dzieje się na
>wyczucie...

Odczułem to na własnej skórze. Troszkę też w tych tematach siedzę -
pierwszy projekt to była przysłowiowa motyka na księżyc, z którą jako
wszechwiedzący student się wybrałem -skończyło się m.in. wspomnianą
świetlówką :-)

--
Pozdrawiam, M.Ok.

Marek Lewandowski

M.Ok. wrote:

> CMOS vs. TTL - ograniczenia, teraźniejszość, nadzieje :-)

hmmm. czy masz na myśli CMOS vs. CCD?
:?

> Nie może być - może na cyfrowej się dowiem jak zrobić,żeby mi
> świetlówka nie posyłała programu ('51) w maliny :-)

zrób dobrze płytkę... ;)

M.Ok.

Dnia Sun, 24 Oct 2004 00:08:37 +0200, Marek Lewandowski
<nospa...@onet.pl> napisał:

>hmmm. czy masz na myśli CMOS vs. CCD?

Oj - chyba za dużo wina :-) Nie wiem co mi się pokiełbasiło -
oczywiście chodziło o CCD :-)))

>zrób dobrze płytkę... ;)

Tak też wtedy uczyniłem - efekt piorunujący, tzn. działa :-)
--
Pozdrawiam, M.Ok.

ryhoo

Piotr Dąbrowski wrote:
> Witam!

> Ja również.

I ja - ale czy coś zapamiętałem?
LOL
--
ryhoo
r.sosMAKA...@pal.spam

Marek Lewandowski

M.Ok. wrote:

> Oj - chyba za dużo wina :-) Nie wiem co mi się pokiełbasiło -
> oczywiście chodziło o CCD :-)))

echhh do wróżenia z fusów się na razie nie zabieram, ale mam wrażenie,
że na grupie jest jakiś spec, który w tym siedzi... Pamiętam fachowe
odpowiedzi w temacie podnoszenia ISO w CCD i okolicach, może on by się
wysłowił?

zibis

> no i się człowiek nakłapał dziobem, naklepał w klawisznicę i cisza.
> Nawet ostatnio ujawniony grupowy profesjonalista od accu i temu
> pochodnych nie wynalazł nic nieortodoksyjnego... :(

wyklad super, troche musiales sie napracowac :)

ale jak to mowia: wiedzy nigdy za malo, tak wiec, jak juz jestesmy przy
temacie roznego rodzaju baterii/akumulatorow, to ja mam prosbe abys w miare
przystepnych slowach, zrozumialych dla laikow, czyli nie musisz zamieszczac
zadnych wzorow, wyprowadzen, czy wykresow ;) ostatecznie wyjasnil
nastepujace -nurtujace na pewno nie tylko mnie- kwestie:

1* dlaczego nie ma w zastosowaniach komercyjnych(nie przemyslowych) akum.
NiCd o porownywalnych pojemnosciach z NiMH, skoro sa one takie dobre?
2* to jak to w koncu jest z tym efektem pamieci w NiMH ? mozna je
doladowywac, czy jednak powinno sie je wczesniej rozladowac do konca? a moze
trzeba je rozladowac tylko co jakis czas?
3* napisales:

<<NiMH nie mają nic przeciwko przywaleniu konkretnym
prądem, znoszą przeładowanie i złe warunki rozładowania <<

czy to oznacza ze mozna ladowac akum. 2300mAh w 30min bez jakichs
negatywnych skutkow?
spotkalem sie z opinia ze im wiekszym pradem ladujemy, tym bardziej skracamy
czas zycia takiego akum.
4* pojawily sie ladowarki 15minutowe(Varta, Uniross).. co ciekawe, to w 15
min laduja one tylko specjalne 15min akumulatorki(o pojemnosci 2000mAh),
natomiast ladowanie 'zwyklych' (o tej samej poj.) zajmuje im duzo wiecej
czasu niz ladowarkom 1-2godzinnym
czym to jest spowodowane i czy rzeczywiscie jest to taka rewelacja na jaka
wyglada?

zibis

*darek

Ok, w koncu "taki" ma chwile na napisanie, co mysli ;)
przede wszystkim musze pogratulowac bardzo dobrego wywodu - dobrze ze sie
czyta
po drugie ciesze sie ze szanowny Kolega przyznaje mi racje, moze nie
bezposrednio, ale zawsze to cos... czuje sie dowartosciowany...

pozwole sobie tez na napisanie komentarza. a wiec:
:
[...]

zakladajac to samo jak wyzej

trzeba pamietac ze dla urzadzenia nie liczy sie ilosc pradu jaka mozemy z
ogniwa (ogniw) uzyskac a jednynie moc jaka moze spozytkowac zeby wykonac
swoja prace, czyli prosciej mowiac U*I. dodatkowo znajac prawo Ohma, i
zakladajac ze impendancja ma charakter czysto rzeczywisty (R), mozemy
zapisac ze moc bedzie rowna I^2*R.
I tu widac ze mowa o pojemnosci ogniwa ma mniejsze znaczenie niz mowa o
impendancji i "dopasowaniu", jak ponizej:
moc calkowita ukladu, jak jest w naszym ukladzie (bateria+aparat),
zakladajac ten sam model rzeczywistego zrodla napieciowego co Kolega, mamy:
P\{calkowita}=P\{odbiornika} + P\{rezystancji wewnetrznej ogniwa}
oraz R\{calkowita}=R\{odbiornika (ODB)} + R\{wewnetrzna ogniwa (IN)}
sprawnosc naszego ogniwa bedzie ilorazem:
sprawnosc = P\{odbiornika} / P\{calkowita}
czyli, podstawiajac za moc I^2*R otrzymujemy:
sprawnosc= R\{odbiornika} / R\{calkowita} = R\{ODB} / (R\{ODB} + R\{IN}
trzeba tez wiedziec jaka opornosc wejsciowa posiada nasz aparat, dla
uproszczenia przyjmijmy dwie wartosc, jedna dobra i jedna zla.
Ta pierwsza niech bedzie rowna, przykladowo, 10 R\{IN} a ta zla tyle samo co
R\{IN}
podstawiajac do rownania na sprawnosc otrzymujemy
ze w pierwszym przypadku - 90.9%
w drugim przypadku - 50%
jest to zwiazane z tym ze czesc energii jaka uzyskujemy w ogniwie jest
zamieniana na energie cieplna na R\{IN}, czyli tracona... :(
mozna jeszcze zauwazyc ze im mniejsza wartosc R\{IN} tym mniejsze straty -
poniewaz opor wewnetrzny ogniwa jest w mianowniku.

wracajac teraz do wynikow prezentowanych w glownym poscie:
:1A * 15 munut = 250mAh, czyli z nominalnej pojemnosci baterii rownej
:2500mAh mozemy wykorzystac <10%.
oraz
:accu obciazony srednio 1A ma napiecie 1.06V przy praktycznie calkowitym

:rozladowaniu, czyli po ponad 2h. Z accu wyciagamy niemal 100% nominalnej
:pojemnosci.

sa to wartosci mowiace ile ampero-godzin mozna "wyciagnac" z ogniwa, przy
zalozonych wczesniej parametrach
zakladajac do dalszych obliczen ze R\{odbiornika}=500[mOhm], oraz wartosci
prodecentow co do R\{IN}
nasze wyniki sprawnosci beda sie roznic:
dla baterii sprawnosc bedzie wynosic 76.9% czyli rzeczywista ilosc
pojemnosci baterii wykorzystana przez odbiornik bedzie <7,69% (bo
odzyskujemy tylko niecale 10% pojemnosci ogniw)
dla accu - sprawnosc 94,3%, czyli wykorzystujemy ok 94% nominalnej
pojemnosci accu

i tu nasuwa sie na mysl, przytoczony na grupie watek o ogniwach -dlaczego z
accu o nizszej pojemnosci, ale markowej firmy mozna zrobic wiecej zdjec niz
z accu "no name" acz o wyzszej pojemnosci, oczywiscie zakladajac ze
uzytkownik uzytkuje oba accu zgodnie z zaleceniami, - odpowiedzia na to jest
wlasnie R\{IN} znacznie wieksze dla "no name". Roznica w R/{IN} jest
zwiazana z budowa ogniw, oraz, przede wszystkim, materialow uzytych do
zbudowania ogniw.

dodam rowniez ze wywod w "wykladzie goscinnym" pokazuje jednoznacznie ze
baterie mozna rowniez uzyc do zasilania aparatow, jednakoz porownujac
wykresy zamieszczone przez producentow wyraznie widac ze niejako "stworzone"
do aparatow sa accu, a baterie alkaliczne do odbiornikow ktore sa mniej
"pradozerne" oraz potrafiace pracowac na napieciu nizszym niz 1V/ogniwo
baterie moze i "nie pogonia" aparatu ale smialo mozna je uzywac w sytuacji
awaryjnej, podbramkowej. zreszta jak wytlumaczyc to ze FujuFilm sprzedaje
m.in S7000 wlasnie z zestawem baterii alkalicznych?? ;)

mysle ze to na tyle. mam nadzieje ze nie zanudzilem... ;)
pozdrawiam
darek

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> 1* dlaczego nie ma w zastosowaniach komercyjnych(nie przemyslowych) akum.
> NiCd o porownywalnych pojemnosciach z NiMH, skoro sa one takie dobre?

Są :)
Problem polega na tym: im więcej pojemności chcesz mieć, tym więcej
"substancji aktywnej" - tej chemii, która magazynuje energię - musi
"zmienić stan" przy ładowaniu/rozładowaniu. Masz ograniczoną pojemność.
Jeśli założysz, że chcesz wykonać cele o tej samej pojemności w
technologii NiMH i NiCd i o tej samej wielkości (fizycznie), to summa
summarum lądujesz z elektrodami o tej samej geometrii i... podobnej
impedancji wewnętrznej. Czyli dostajesz accu podobnie (no, +/-50%)
pojemne, ale ze wszystkimi wadami NiCd i bez ich zalet.
Zobacz: już cele NiCd o połowie pojemności NiMH mają gorsze parametry
obciążeniowe od NiMH.
W drugą stronę: Można zrobić (i robi się) cele NiMH o mniejszej
pojemności, większych prądach obciążeń, dostajemy za to celę podobnie
obciążalną jak NiCd, ale accu pracujące w dużych obciążeniach
najczęściej jeżdżą cyklicznie - full, pusty, full, więc efekt pamięciowy
się nie liczy, a to, że NiCd wytrzymują 2x więcej cykli, że ich
samorozładowanie jest dużo mniejsze - już tak.
Po prsostu optymalizacja do konkretnych zastosowań. To tak, jak
dywagacja, czy diesel, czy benzyna...

> 2* to jak to w koncu jest z tym efektem pamieci w NiMH ? mozna je
> doladowywac, czy jednak powinno sie je wczesniej rozladowac do konca? a moze
> trzeba je rozladowac tylko co jakis czas?

należy rozładować co kilka cykli do pustego i naładować apiat'. Ważna
kontrola, żeby nie rozładować za głęboko i aby nie przeładować. Należy
zasadniczo unikać samorozładowania ogniwa do zera, bo potem potrzebuje
kilku cykli na przywrócenie sprawności.

> [...]
> prądem, znoszą przeładowanie i złe warunki rozładowania <<
> czy to oznacza ze mozna ladowac akum. 2300mAh w 30min bez jakichs

Tak, o ile ładowarka potrafi DOKŁADNIE wyłapać moment naładowania, no i
o ile same cele nie mają jakichś przeciwwskazań (patrz pdf od accu).
To, że accu się niszczą od szybkiego ładowania wynika przede wszystkim z
nieprecyzyjnego wykrywania końca ładowania - jeśli za każdym razem
ładowanie kończy się za wcześnie, zje cię efekt pamięciowy (a dokładniej
podobny do pamięciowego - objawy te same, fizyka inna), jeśli za późno
(częste w średnich ładowarkach) - ogniwo jest cyklicznie przegrzewane i
przeładowywane.

Są specjalne ogniwa Varty dopuszczające ładowanie w 15 minut. Mają AFAIK
mechaniczną (ciśnieniową) detekcję końca naładowania.

> spotkalem sie z opinia ze im wiekszym pradem ladujemy, tym bardziej skracamy
> czas zycia takiego akum.

patrz wyżej. Ogólnie optimum to ładowanie albo prądem 0.1C 14-15h, tak
ogniwa żyją najdłużej i najdłużej utrzymują swoją pojemność. Drugi
koniec, to znowu optimum w okolicy 0.5C - 1C (ładowanie 1,5 - 3h) -
ładowarka musi mieć kontrolę napięcia na ogniwie, przy tym tempie
ładowania łatwo jest wykryć jego koniec. Szybsze łądwoanie wiąże się z
ryzykiem przeładowania, wolniejsze wymaga większej precyzji kontroli
napięcia (zmiany są wolniejsze i mniej zauważalne).

> 4* pojawily sie ladowarki 15minutowe(Varta, Uniross).. co ciekawe, to w 15
> min laduja one tylko specjalne 15min akumulatorki(o pojemnosci 2000mAh),

tak.

> czym to jest spowodowane i czy rzeczywiscie jest to taka rewelacja na jaka
> wyglada?

ZTCW te accu mają wewnątrz specjalny wyłącznik. Gdy accu jest w pełni
naładowane przy dalszym ładowaniu następuje rozkład elektrolitu,
zwiększa to ciśnienie wewnątrz ogniwa. Proces jest bardzo dobrym
wskaźnikiem naładowania, dużo dokładniejszym niż obserwacja napięcia,
dzięki temu mimo tak ekstremalnego prądu ładowania można ich nim nie
zniszczyć w parę cykli.

Slon

Marek Lewandowski wrote:

> No to jedziemy z tym koksem :)
> Może nie do końca dlaczegi i jak w 1D/s, ale ogólniej.

Jeszcze raz dzieki !

zibis

dzieki za wyjasnienia, ja tradycyjnie mam jeszcze male pytanko, pare
pytan... :)

[..]

> Po prsostu optymalizacja do konkretnych zastosowań. To tak, jak
> dywagacja, czy diesel, czy benzyna...

czyli jak na zabawce napisano zeby stosowac NiCd to nie ma co tam pchac
NiMH..
nie bedzie wtedy samochodzik dwa razy dluzej jezdzil?

> Są specjalne ogniwa Varty dopuszczające ładowanie w 15 minut. Mają AFAIK
> mechaniczną (ciśnieniową) detekcję końca naładowania.

Varta ma dwa typy takich 15min accu: o poj. 2000mAh i wersja photo o poj.
2300mAh.
podobnie w ofercie posiada dwie ladowarki 15min: 'zwyklą' i photo.
ta photo rozni sie -wg mnie- tylko tym ze accu AA laduje wiekszym pradem
8750mA, a nie 7500mA jak w wersji 'zwykłej'
czy to oznacza, ze nie ma sensu wkladac accu 2300 do tej 'zwyklej'
ladowarki?
no bo tak: powiedzmy ze wtedy beda sie ladowaly nie 15min, tylko troche
dluzej, bo mniejszy prad.. ale przeciez te ladowarki maja wylacznik czasowy
po 16min. czyli nie doladuja ich do konca, dobrze mysle?

są rowniez takie ladowarki i accu 15min firmy Uniross, niestety nie podaja
jaka maja pojemnosc..
(tak przy okazji, to Varta jest jednak firmą bardziej godną zaufania???)

nie napisales wprost odpowiedzi na moje pytanie dotyczace tych 15min >>czy

rzeczywiscie jest to taka rewelacja na jaka

wyglada?<<, ja zrozumialem, ze tak.. rzeczywiscie tak...? :)
z kolei w innym miejscu piszesz:

> [...]
> ryzykiem przeładowania, wolniejsze wymaga większej precyzji kontroli
> napięcia (zmiany są wolniejsze i mniej zauważalne).

no to jak to 15min ladowanie ma sie do tego?
co to jest ten prad 0.1C, 0.5-1C?
w opisie ladowarek podany jest prad ladowania w mA.. np. 75mA, 320mA, 600mA,
1740mA, 7500mA..
to jaki jest ten optymalny?
poza tym, czy ten prad sie zmienia w zaleznosci od tego o jakiej poj. accu
wlozymy?
wydaje mi sie ze nie, te o wiekszej poj. po prostu dluzej sie laduja..
chociaz z drugiej strony, na stronie Varty napisane jest, ze ta ladowarka w
15min laduje tylko te specjalne 15min accu, natomiast wszystkie pozostale w
12-16godzin!!
no to o co tu chodzi..?
na stronie: http://www.uniross-batteries.com/UK/info/Charge/time/0507 mozna
zobaczyc jak zmienia sie czas w zaleznosci od uzytej ladowarki i accu...
(niestety, juz jakas chwile tego nie uaktualniali - nie uwzgledniono tych
najszybszych..)

tyle tych watpliwosci i pytan, a w sumie mozna to prosciej zalatwic - takim
jednym
pytaniem, jak ponizej.. ;)))
zalozmy ze dopiero bede kupowal jakas ladowarke i accu, jaki zestaw
polecasz,
czy warto juz wejsc w te 15min? jezeli nie, to czy kupic 30min-1h, a moze
jednak najlepiej te, co laduja w ok.2-3h ?

zibis

*darek

Użytkownik "*darek" <darek_z@***NO-SPAM***vp.pl> napisał w :

widze ze nikt ni eprzeczytal tego tekstu... pewnie za nudny
niestety wdal sie maly blad podczas liczenia, o ktorym uzmyslowilem sobie
wczoraj "do poduchy" - przeciez w rzeczywistosci mamy 4 baterie a jeden
aparat...
podaje pod cytatami prawdziwe wartosci

:
: dla baterii sprawnosc bedzie wynosic 76.9% czyli rzeczywista ilosc

: pojemnosci baterii wykorzystana przez odbiornik bedzie <7,69% (bo
: odzyskujemy tylko niecale 10% pojemnosci ogniw)

sprawnosc bedzie wynosila 45.5% -- odzyskujemy mniej niz 4.5% pojemnosci
ogniw

: dla accu - sprawnosc 94,3%, czyli wykorzystujemy ok 94% nominalnej
: pojemnosci accu
:
sprawnosc - 80.6% czyli odzyskujemy z ogniw tylko ok 80% energii z baterii
sorki za pomylke... ale to z braku czasu...
darek

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> czyli jak na zabawce napisano zeby stosowac NiCd to nie ma co tam pchac
> NiMH..
> nie bedzie wtedy samochodzik dwa razy dluzej jezdzil?

To trzebaby sprawdzic - ale raczej NiCd beda zyly dluzej (liczba cykli)
niz NiCd.
Sa tez cele NiMH, ktore moga pracowac z wysokimi pradami, trzebaby
sprawdzic, na jakim poziomie jest pobor pradu tej zabawki. Jak 10 - 15A
w szczycie, to nie ma co wsaddzac AA NiMH, jak do 5A, to w miare nowe
NiMH moga sie nadac

> [...]
> 8750mA, a nie 7500mA jak w wersji 'zwykłej'
> czy to oznacza, ze nie ma sensu wkladac accu 2300 do tej 'zwyklej'

ma sens, naladuja sie w kilka minut dluzej...

> no bo tak: powiedzmy ze wtedy beda sie ladowaly nie 15min, tylko troche
> dluzej, bo mniejszy prad.. ale przeciez te ladowarki maja wylacznik czasowy
> po 16min. czyli nie doladuja ich do konca, dobrze mysle?

jesli maja wylacznik czasowy po 16 mni, to nie doladuje do konca, ale
roznica bedzie tego, nieznaczna :P

> są rowniez takie ladowarki i accu 15min firmy Uniross, niestety nie podaja
> jaka maja pojemnosc..
> (tak przy okazji, to Varta jest jednak firmą bardziej godną zaufania???)

well, przy ladowaniu 4C to nalezy jednak miec do firmy zaufanie. Jak cos
rypnie, to konsekwencje moga byc nieprzyjemne...

> nie napisales wprost odpowiedzi na moje pytanie dotyczace tych 15min >>czy
> rzeczywiscie jest to taka rewelacja na jaka
> wyglada?<<, ja zrozumialem, ze tak.. rzeczywiscie tak...? :)

Ale co to jest "rewelacja"?
Roznia sie konstrukcja, przez to mozna je tak ladowac i nie zabic w trzy
cykle. Ale sa za krotko na rynku, zeby bylo o nich duzo wiadomo.
Pytanie: potrzebujesz miec accu w 15 minut pelne?

> z kolei w innym miejscu piszesz:

> no to jak to 15min ladowanie ma sie do tego?

ladowanie 15 minut nie wykorzystuje kontroli napiecia do zakonczenia
ladowania. Dla technik z kontrola napiecia (najlepszych dla normalnych
ogniw) granica bezpieczenstwa to okoloi 1C.

15minutówki maja mechaniczne (cisnieniowe) wykrywanie konca naladowania
i ono z kolei nie dziala dobrze przy za malym pradzie ladowania, jak
dotychczas jest to malo popularne rozwiazanie (chyba tylko 1 typ acu na
rynku...)

> co to jest ten prad 0.1C, 0.5-1C?

0.1C = 0.1 * (pojemnosc/1h). Dla accu 2500mAh 0.1C to 250mA

> w opisie ladowarek podany jest prad ladowania w mA.. np. 75mA, 320mA, 600mA,
> 1740mA, 7500mA..
> to jaki jest ten optymalny?

zalezy od accu.

> poza tym, czy ten prad sie zmienia w zaleznosci od tego o jakiej poj. accu
> wlozymy?

zalezy od ladowarki, najczesciej nie

> [...]
> 15min laduje tylko te specjalne 15min accu, natomiast wszystkie pozostale w

ladowarka 15 mnut wykrywa accu 15 minut i te traktuje jak zasluguja,
reszty nie da sie ladowac w 15 minut, wiec laduje je lagodnie a dlugo

> [...]
> czy warto juz wejsc w te 15min? jezeli nie, to czy kupic 30min-1h, a moze
> jednak najlepiej te, co laduja w ok.2-3h ?

Ja bym optowal za accu Sanyo, GP lub Energizer, do tego "firmowa"
ladowarka 1-2h.

Marek Lewandowski

*darek wrote:

> Ok, w koncu "taki" ma chwile na napisanie, co mysli ;)

ten niestety musi jeszcze zrozumiec i nauczyc sie sporo z elektroniki,
bo na razie to "brzmi madrze" ale nie ma specjalnei sensu:

> po drugie ciesze sie ze szanowny Kolega przyznaje mi racje, moze nie
> bezposrednio, ale zawsze to cos...

gdzie?

Fajnie, ze przeczytales podrecznik do podstaw elektro[tech]niki, ale ten
wywod, o ile prawdziwy dla obwodow liniowych i to nie wszystkich.

> [...]
> mozna jeszcze zauwazyc ze im mniejsza wartosc R\{IN} tym mniejsze straty -
> poniewaz opor wewnetrzny ogniwa jest w mianowniku.

A im pojemniejsze akku mamy tym dluzej chodza. Mozna jeszcze duzo
komunalow zapisac matematycznie i co z tego wynika?

> [...]
> :pojemnosci.

> sa to wartosci mowiace ile ampero-godzin mozna "wyciagnac" z ogniwa, przy

w tym przy zalozonym napieciu...

> [...]
> odzyskujemy tylko niecale 10% pojemnosci ogniw)
> dla accu - sprawnosc 94,3%, czyli wykorzystujemy ok 94% nominalnej

Co za pierdoly prawisz... Po pierwsze: jesli chcesz mowic o impedancji
zastepczej na wejsciu przetwornicy aparatu, to nie zapoimnaj, ze cyfrak
na dziendobry ma ja zespolona, o ujemnej rozniczkowej czesci
rzeczywistej, niestacjonarna i w najlepszym przypadku drugiego rzedu, a
obciazenie jest impulsowe. Poniewaz na ten caly majdan nie mamy
absolutnego wplywu, a z punktu widzenia odbiorcy stanowi ono obciazenie
uzyteczne, wiec daruj sobie kombinowanie jak kon pod gore, bo moje
obliczenia sie zgadzaja.

> [...]
> wlasnie R\{IN} znacznie wieksze dla "no name". Roznica w R/{IN} jest
> zwiazana z budowa ogniw, oraz, przede wszystkim, materialow uzytych do

Przepisz jeszcze moze podsumowanie z mojego posta... oprocz powyzszego
bylo tam jeszcze pare wnioskow, tez sie popiszesz...

> mysle ze to na tyle. mam nadzieje ze nie zanudzilem... ;)

mysle, ze powotrzyles, co powiedzialem piszac przed tym "dodam od
siebie", a dolozyles rozdzial z podstaw elektroniki liniowej, ktory sie
ma do rozwazanego przypadku niespecjalnei, zeby nie powiedziec, ze nie
ma zadnego zastosowania.

zibis

> To trzebaby sprawdzic - ale raczej NiCd beda zyly dluzej (liczba cykli)
> niz NiCd.

na koncu powinno byc NiMH, no nie? :)

> [...]
> sprawdzic, na jakim poziomie jest pobor pradu tej zabawki. Jak 10 - 15A
> w szczycie, to nie ma co wsaddzac AA NiMH, jak do 5A, to w miare nowe

tak sprawdzic, a da sie to jakos prosto zrobic, moze i byloby gdzies w
instrukcji, ale jej juz dawno nie ma..

[...]

> [...]
> cykle. Ale sa za krotko na rynku, zeby bylo o nich duzo wiadomo.
> Pytanie: potrzebujesz miec accu w 15 minut pelne?

"rewelacja" - no ja mialem na mysli wlasnie to, ze mam gotowe w 15min, a nie
musze czekac cala noc, jak to mam z moja obecna ladowarką... :D
skoro nie ma zadnych negatywnych skutkow w porownaniu z 'tradycyjnym'
ladowaniem, a i cena niezbyt odbiega od tych 'firmowych' co laduja w 1-2h,
to czemu nie... potrzeba to sie pewnie znajdzie, predzej czy pozniej :)
zwlaszcza jak daloby sie je wsadzac do zabawek..

[...]

accu

> zalezy od ladowarki, najczesciej nie

> ladowarka 15 mnut wykrywa accu 15 minut i te traktuje jak zasluguja,
> reszty nie da sie ladowac w 15 minut, wiec laduje je lagodnie a dlugo

czyli w tej 15min ładowarce prad sie zmienia... no i wtedy timer ustawia sie
na 16h a nie na 16min... czyli ładuje pradem 0.1C.. chociaz lepiej napisac:
jakims malym pradem, bo to 0.1C bedzie rozne dla 950mA i 2300mA.. no chyba,
ze ona taka sprytna jest, ze rozpoznaje poj. wlozonego accu i odpowiednio do
niej dobiera ten minimalny prad..
a ciekawe czemu nie zrobili tak, zeby ładowala pradem z przedzialu 0.5-1.0C
??
i co rownie interesujace, to ta ładowarka Varty 15min 'zwykła' moze ładować
tez accu NiCd, czego nie da rady wersja 'photo'..

> Ja bym optowal za accu Sanyo, GP lub Energizer, do tego "firmowa"
> ladowarka 1-2h.

ooo, to jednak Varta sie nie zalapala...
swego nie znacie, cudze chwalicie... :>
a tak serio, serio... to dla mnie z tych rozwazan wynika, ze najlepszym
wyborem bylaby taka, ktora wlasnie w zaleznosci od rodzaju (NiCd, NiMH) i
poj. accu sama dobiera optymalny (tak aby bylo mozliwie najszybciej) prad, a
wczesniej jeszcze rozladowywuje, jezeli jest taka potrzeba - o ile
oczywiscie taka istnieje w 'ludzkiej' cenie.. :)

zibis

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> na koncu powinno byc NiMH, no nie? :)

jasne... przeklawiaturzenie.

> tak sprawdzic, a da sie to jakos prosto zrobic, moze i byloby gdzies w
> instrukcji, ale jej juz dawno nie ma..

miernikiem, jak masz... Albo inaczej: czy te NiCd, co tam są, po
"użyciu" są gorące / ciepłe / zimne?
(przy 20A będą gorące, przy 5-10A będą wyraźnie ciepłe, przy niższym
poborze raczej zimne...)

> "rewelacja" - no ja mialem na mysli wlasnie to, ze mam gotowe w 15min, a nie
> musze czekac cala noc, jak to mam z moja obecna ladowarką... :D

po drodze są jeszcze ładowarki 1-2godzinne...

> [...]
> to czemu nie... potrzeba to sie pewnie znajdzie, predzej czy pozniej :)
> zwlaszcza jak daloby sie je wsadzac do zabawek..

ale ta ładowarka jest sensowna tylko do tych specjalnych accu - jesteś
skazany na piętnastominutowe accu... A o ich żywotności jeszcze niewiele
wiemy. Może być dobrze, może być źle (potencjał w metodzie jest, ale czy
realizacja dość dobra?)

> czyli w tej 15min ładowarce prad sie zmienia... no i wtedy timer ustawia sie
> na 16h a nie na 16min... czyli ładuje pradem 0.1C.. chociaz lepiej napisac:
> jakims malym pradem,

dokładnie. A dokładniej: opiera się to na założeniu, że accu
niespecjalnie szkodzi przeładowanie prądem w okolicy 1/10C, więc pakuje
się np. 16h x 250mA, accu większe od ~1500mAh nie powinny protestować
zanadto...

> ze ona taka sprytna jest, ze rozpoznaje poj. wlozonego accu i odpowiednio do
> niej dobiera ten minimalny prad..

tak się nie da.

> a ciekawe czemu nie zrobili tak, zeby ładowala pradem z przedzialu 0.5-1.0C
> ??

ładowanie 15-minutowe przerywane jest przez accu, ładowarka ma tylko
zasilacz i timer... Ekonomia :P

> i co rownie interesujace, to ta ładowarka Varty 15min 'zwykła' moze ładować
> tez accu NiCd, czego nie da rady wersja 'photo'..

ciekaw jestem, czy i czemu nie...

> ooo, to jednak Varta sie nie zalapala...

Jak dla mnie Varta jest gdzieś dalej w szeregu po prostu...

> [...]
> wczesniej jeszcze rozladowywuje, jezeli jest taka potrzeba - o ile
> oczywiscie taka istnieje w 'ludzkiej' cenie.. :)

nie istnieje w żadnej cenie, bo nie da się rozróżnić pojemności accu na
podstawie "wyglądu". Więc pozostaje ładowarka 1C dla accu w okolicy
~1800mAh, mniejszych się raczej już nie widuje, dla 2400mAh będzie to
ładowarka 0.6C, też dobrze, automatyka nie będzie głupieć...

zibis

> po drodze są jeszcze ładowarki 1-2godzinne...

czyli patrzac rowniez na to co napisales dalej, nie ma co isc na skroty, bo
mozna wejsc w maliny.. ;)

> [...]
> realizacja dość dobra?)

> ładowanie 15-minutowe przerywane jest przez accu, ładowarka ma tylko

ta ładowarka ma 3 sposoby wylaczania: przeciążeniowy / temperaturowy /
czasowy
co tu ma ekonomia? timer mozna bylo ustawic odpowiednio krocej, przeciez te
1h, 2h, 3h tez maja timer.
chodzi mi o to, ze powstalo polaczenie ladowarki 15min z 16godz. , a
przeciez rownie dobrze mozna bylo zrobic polaczenie 15min z 2-3godz., tak?
czy nie?

> ciekaw jestem, czy i czemu nie...

no w opisie stoi ze nie.. i to ja wlasnie bylem ciekaw czemu... :)

> Jak dla mnie Varta jest gdzieś dalej w szeregu po prostu...

ok. to jak wytlumaczyc, ze 15min maja na razie tylko firmy 'stojace dalej w
szeregu' - Varta, Uniross..
chec przyciagniecia klienta, wiekszego zaistnienia na rynku, marketing...
nie idzie za tym wiedza, technologia?

> [...]
> ~1800mAh, mniejszych się raczej już nie widuje, dla 2400mAh będzie to
> ładowarka 0.6C, też dobrze, automatyka nie będzie głupieć...

no po wygladzie to rzeczywiscie mogloby byc gorzej, ale jestem w stanie
sobie to wyobrazic (mini kamera, baza danych dostepnych accu-tu musialoby
byc podlaczenie do netu, zeby sobie sciagala aktualizacje, zarzadzający
wszystkim mikroprocesor z jedynie slusznym oprogramowaniem, itd...) ;)))
wydaje mi się, że daloby sie tez prosciej - cos w stylu tego, jak niektore
aparaty foto identyfikuja czulosc filmu...

naprawde sie nie da?
a tak z ciekawosci, jak odroznia NiCd od NiMH ?
accu AAA od AA, a te od R20 ?

przechodzac na koniec od teorii do praktyki, to co powiesz o takiej
ladowarce
http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=32614359
http://hurt.baltrade.home.pl/hurt/?o=shpp&i=1259
czy ona rozni sie czyms istotnym
(oprocz wygladu, nazwy, no i ceny - to najbardziej...)
od tej tu http://www.fotomarket.com.pl/_content/art_332.php ?

zibis

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> ta ładowarka ma 3 sposoby wylaczania: przeciążeniowy / temperaturowy /
> czasowy
> co tu ma ekonomia?

firma nie płaci za elementy i scalaka potrzebne do ładowania 1C.

> timer mozna bylo ustawic odpowiednio krocej, przeciez te
> 1h, 2h, 3h tez maja timer.

ale ten timer to tylko zawór bezpieczeństwa, żeby w razie awarii
pożaru/wybuchu ogniw nie spowodować (jeśli nie wykryje końca ładowania w
czasie, w którym wpompowała 2C w ogniwo, to wiadomo, że ogniwo jest
walnięte. Prawdopodobnie też gorące, więc odłącznik termiczny powinien
zadziałać, ale jak nie zadziałał, to i tak trzeba odpiąć).

> chodzi mi o to, ze powstalo polaczenie ladowarki 15min z 16godz. , a
> przeciez rownie dobrze mozna bylo zrobic polaczenie 15min z 2-3godz., tak?
> czy nie?

nie. Kosztowałoby drożej, a przecież chcemy sprzedać też accu 15-minut.

> [...]
> szeregu' - Varta, Uniross..
> chec przyciagniecia klienta, wiekszego zaistnienia na rynku, marketing...

pytasz o accu jakby był jeden najlepszy do wszystkiego. W aparatach
cyfrowych Canon, Nikon, Minolta, Kodak i Olympus to jedyne firmy, które
mają doswiadczenie w sektorze konsumenckim na tyle duże, że potrafią
zrobić dSLR APS. A Epson, który z fotografią nie ma wiele po drodze robi
R-D1. I co z tego wynika? nic.

Varta wpadła na nowy pomysł, może coś zrewolucjonizuje, może nie.

> wydaje mi się, że daloby sie tez prosciej - cos w stylu tego, jak niektore

> aparaty foto identyfikuja czulosc filmu...

czułość filmu jest zakodowana DX-em na puszce. Wystarczy kilka styków,
żeb to odczytać.

> naprawde sie nie da?
> a tak z ciekawosci, jak odroznia NiCd od NiMH ?

Jeśli nie ma przełącznika, to nie odróżnia. ładuje oba na -dV
przeładowaując NiMH lekko.

> accu AAA od AA, a te od R20

R20 są sporo większe, więc mechanicznie.
AA i AAA przez ograniczenie napięcia ładowania (AAA połkną same z siebie
mniej prądu i cześć).

> [...]
> http://hurt.baltrade.home.pl/hurt/?o=shpp&i=1259
> czy ona rozni sie czyms istotnym
> (oprocz wygladu, nazwy, no i ceny - to najbardziej...)

tu się nie wypowiem, bo nie znam tej pierwszej...

zibis

w zasadzie mam jasność w tym temacie [oprocz tylko takiej drobnostki - jaki
model kupic ;))) ],
ale pozwolisz jeszcze na pare slow polemiki... :)

> firma nie płaci za elementy i scalaka potrzebne do ładowania 1C.

tak... a te potrzebne do ładowania 0.1C to skąd bierze?

> nie. Kosztowałoby drożej, a przecież chcemy sprzedać też accu 15-minut.

ok. czyli zrobic można, technicznie nie ma przeciwskazan...
drozej? o ile drozej? ja nie sądze, aby cena układu ładującego 1C była tak
drastycznie wieksza od 0.1C..
wg mnie to troche bez sensu; ten co kupuje ta ladowarke, to kupuje z mysla
o accu 15min.
to ze ona bedzie ladowac 'zwykle' 2300 w 3h, a nie w 16h, to tylko mily
dodatek :)
przeciez uzytkownicy 'zwyklych' accu, jej nie kupia w tym celu, bo te moga
naladowac inna ladowarka w 2, 1, 0.5 godziny...

nie wiem czemu, ale skojarzylo mi sie to z autami, a konkretnie z elektr.
podnosnikami szyb...
jak Ci sie chce przeczytac, to juz wyjasniam ;)
moj poprzedni samochod mial wszystkie szyby elektr. ale trzeba bylo trzymac
wlacznik opuszczajac i podnoszac.
u moich rodzicow tez 4x elektr. ale szyba kierowcy ma funkcje auto przy
ruchu w dol.
w moim obecnym - 4x elektr i obie szyby przednie maja auto w obie strony,
tyl trzymamy.
wóz kolegi ma wszystkie 4 x auto w obie strony
czego to dowodzi?
przeciez cena takiego ukladu auto-otwierania i zamykania to grosze...
dlaczego wiec tego nie montuja/montowali(wszystkie te auta sa z tego samego
rocznika, ale maja 6lat, wiec nie wiem jak jest teraz, moze to juz
standart..) w kazdym z nich - skoro i tak wszystkie szyby byly elektr.?
ano powiesz, ze pewnie dlatego, ze auta te naleza do roznych klas -
nieprawda, wszystko to klasa srednia....
i tak by sie pewnie znalazlo jeszcze wiele takich groszowych pierdolek,
ktorych brak ciezko logicznie zrozumiec.. i w kazdej dziedzinie zycia...

> pytasz o accu jakby był jeden najlepszy do wszystkiego.

a szkoda ze tak nie jest, niestety ;)

> Varta wpadła na nowy pomysł, może coś zrewolucjonizuje, może nie.

no tak, ja sie tylko tak przekomarzalem... a tak BTW to Uniross byl przed
Vartą, a przynajmniej pierwszy zaprezentowal...

[...]

> czułość filmu jest zakodowana DX-em na puszce. Wystarczy kilka styków,
> żeb to odczytać.

no i...
podobnie moznaby zakodowac accu, nie?
no wiem, koszty.. :>

> Jeśli nie ma przełącznika, to nie odróżnia. ładuje oba na -dV
> przeładowaując NiMH lekko.

jakiego przelacznika, manualnego?
np. GP Smart2 nie ma, a prąd inny dla NiCd niż dla NiMH..
prosze: http://www.gpbatteries.com.hk/html/pdf/Manual_PBSmart2.pdf
i podejrzewam ze podobne jej rowniez robią tak samo (ale nie mam na to
dowodów..)

> R20 są sporo większe, więc mechanicznie.

tak, to wydaje się jasne, pracują inne styki..

> AA i AAA przez ograniczenie napięcia ładowania (AAA połkną same z siebie
> mniej prądu i cześć).

no dobra, tutaj prąd ładowania sie różni, praktycznie w każdej ładowarce
prąd ładujący AAA, to połowa prądu jaki idzie do AA..
ja pytałem, skąd ładowarka wie, że to jest AAA, a nie AA..

> tu się nie wypowiem, bo nie znam tej pierwszej...

a ta ostatnia?
funkcyjnie, wyglądają na zbliżone lub nawet takie same..
cenowo - roznica 9x
no, w sumie to i Matizem i Mercedesem sie dojedzie z punktu A do B...
teoretycznie i (w wiekszosci przypadkow) praktycznie... :D

zibis

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> tak... a te potrzebne do ładowania 0.1C to skąd bierze?

timer już ma, bo musi dla bezpieczeństwa przy tych 15minutówkach, więc
nie potrzebuje drugiego wstawiać... a poza timerem to tam raczej nic nie
ma...

> [...]

> o accu 15min.
> to ze ona bedzie ladowac 'zwykle' 2300 w 3h, a nie w 16h, to tylko mily

Ale accu 2300mAh robią "wszyscy" a 15-minut - w sumie tylko Varta. Nie
widzisz tego? :P

> nie wiem czemu, ale skojarzylo mi sie to z autami, a konkretnie z elektr.
> podnosnikami szyb...
> jak Ci sie chce przeczytac, to juz wyjasniam ;)

czytałem...
Wiesz, pewnie w każdej branży R&D stara się zostawić sobie pole do
łatwego ulepszenia produktu w nowej odsłonie. Sprzedaliśmy ładowarki 15
minut? Teraz za 10 euro więcej możesz mieć ładowarkę 15 minut + 1h w
jednym! Kupuj!

> no i...
> podobnie moznaby zakodowac accu, nie?
> no wiem, koszty.. :>

i ktoś by się musiał na to umówić. Na razie nie ma ruchów żywotnych w
kierunku zgody między producentami, więc raczej nie ma szans...

> [...]

> prąd ładujący AAA, to połowa prądu jaki idzie do AA..
> ja pytałem, skąd ładowarka wie, że to jest AAA, a nie AA..

często nie wie, wrzuca na start krótko prąd-bombę, AAA nie "łykają" -
napięcie skacze w górę, ładowarka przełącza się na niski prąd i cześć.
Jak wsadzisz dupne AA to dostaniesz ten sam efekt i ładowarka też je
weźmie za AAA.

> [...]
> no, w sumie to i Matizem i Mercedesem sie dojedzie z punktu A do B...
> teoretycznie i (w wiekszosci przypadkow) praktycznie... :D

na prawdę nie wiem - ładowarek jest zatrzęsienie, już i tak cud, że
jeszcze mam jakiś przegląd w aparatach cyfrowych :P

zibis

> timer już ma, bo musi dla bezpieczeństwa przy tych 15minutówkach, więc
> nie potrzebuje drugiego wstawiać... a poza timerem to tam raczej nic nie
> ma...

no dobra, jeden timer-wiadomo-o dwóch nastawach, ale przeciez musi miec dwa
uklady: jeden do 7500mA, drugi do jakiegos slabego pradu..
to teoretycznie...
a praktycznie to pewnie jest tak jak dalej napisales:

> [...]
> łatwego ulepszenia produktu w nowej odsłonie. Sprzedaliśmy ładowarki 15
> minut? Teraz za 10 euro więcej możesz mieć ładowarkę 15 minut + 1h w

[..]

> Ale accu 2300mAh robią "wszyscy" a 15-minut - w sumie tylko Varta. Nie
> widzisz tego? :P

nie widzę, nic nie widzę... i nie zobaczysz dopóki nie kupisz zestawu do
odbioru Cyfrowego Polsatu... :P
no... uczestniczysz aktywnie w wielu wątkach.. za wielu... bo widać, że
czytasz pobieżnie... przeciez pisałem, że nie tylko Varta.. :P

> i ktoś by się musiał na to umówić. Na razie nie ma ruchów żywotnych w
> kierunku zgody między producentami, więc raczej nie ma szans...

z filmami sie jakos dogadali, to moze i tu kiedys to nastapi... albo
powstanie jeden rodzaj accu, najlepszy do wszystkiego.. ;)

> tak.

no i co z tym przełącznikiem w tym przypadku??
czy to wyjątek potwierdzający regułe.. ;)

> często nie wie, wrzuca na start krótko prąd-bombę, AAA nie "łykają" -
> napięcie skacze w górę, ładowarka przełącza się na niski prąd i cześć.

no byc moze, nie wiem nie jestem elektronikiem... :)
a dlaczego AAA miałyby nie "łyknąć"?

..."często nie wie..", a w tych przypadkach poza "często", to skąd wie ?

> Jak wsadzisz dupne AA to dostaniesz ten sam efekt i ładowarka też je
> weźmie za AAA.

nie bardzo, w opisach wielu ładowarek twierdzą, że wykryje dupne i nie
będzie ich wogóle ładować..
czy to tylko takie pisanie..

>... ładowarek jest zatrzęsienie, już i tak cud, że

> jeszcze mam jakiś przegląd w aparatach cyfrowych :P

ok. jak widzisz pozostalem tylko przy teorii... :D

zibis

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> no dobra, jeden timer-wiadomo-o dwóch nastawach, ale przeciez musi miec dwa
> uklady: jeden do 7500mA, drugi do jakiegos slabego pradu..

też kwestia jednego rezystora...

> [...]
> no... uczestniczysz aktywnie w wielu wątkach.. za wielu... bo widać, że
> czytasz pobieżnie... przeciez pisałem, że nie tylko Varta.. :P

Czytam dokładnie, a nawet więcej - poszedłem do sklepu i... Może i
Uniross (czy kto tam) produkuje, ale na 3 sklepy w żadnym nie mają nic
poza Vartą...
Zzrobić to pół biedy, sprzedać trzeba jeszcze...
Więc raczej zastosowałem skrót myślowy: jak masz ładowarkę VARTY, która
ładuje w 15 minut VARTY a w 16h wszysztko inne, to następny komplet accu
jaki kupisz?
:P
berek.

> z filmami sie jakos dogadali, to moze i tu kiedys to nastapi... albo
> powstanie jeden rodzaj accu, najlepszy do wszystkiego.. ;)

Wiesz, jako, że ładowarki mogą być dość inteligentne, żeby im to
wisiało, jakie accu wsadzisz, to nie ma "ciśnienia" w tym kierunku...

> no i co z tym przełącznikiem w tym przypadku??
> czy to wyjątek potwierdzający regułe.. ;)

Możliwe rozwiązanie napisałem wtedy niżej, a jak ta robi - nie wiem.

> no byc moze, nie wiem nie jestem elektronikiem... :)
> a dlaczego AAA miałyby nie "łyknąć"?

Bo z racji rozmiaru (powierzchni elektrod m.in) nie są w stanie przyjąć
ładunku w takim tempie... ale to gdybanie.

> ...."często nie wie..", a w tych przypadkach poza "często", to skąd wie ?

np. mechaniczny przełącznik (AA są dłuższe, np. bardziej odginają styk,
on kontaktuje z drugim stykiem dającym większy prąd, albo jest
przełącznik za tym kontaktem, albo...)

> nie bardzo, w opisach wielu ładowarek twierdzą, że wykryje dupne i nie
> będzie ich wogóle ładować..

dupne pisałem nie w sensie zepsute, tylko złej jakości.

Marek Lewandowski

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> [...]

0.1C = 0.1 * (pojemnosc/1h). Dla accu 2500mAh 0.1C to 250mA

> w opisie ladowarek podany jest prad ladowania w mA.. np. 75mA, 320mA, 600mA,

zalezy od accu.

> [...]

> jednak najlepiej te, co laduja w ok.2-3h ?

Ja bym optowal za accu Sanyo, GP lub Energizer, do tego "firmowa"

zibis

mam wrazenie, ze nasza rozmowa zaczyna przypominac niektore te o wyborze
aparatow...
doszlismy to pewnego etapu, poza ktorym pozostaje juz tylko tzw. bicie
piany.. :P
tym niemniej, znalazlem jeszcze pare punktow zaczepienia :D

> też kwestia jednego rezystora...

no, a do tego pradu, powiedzmy 1700mA, to co wiecej potrzeba niz rowniez
rezystora, tylko o troche mniejszej opornosci... :)
ale jak pisales, to bardziej kwestia marketingu niz technologii..

[...]

> Czytam dokładnie, a nawet więcej - poszedłem do sklepu i... Może i
> Uniross (czy kto tam) produkuje, ale na 3 sklepy w żadnym nie mają nic
> poza Vartą...

noo... co to znaczy popieranie wlasnego przemysłu... :D
a nie Francuzów(Uniross), czy Amerykancow(Rayovac) - chociaz w tym przypadku
to zrozumiale, bo Varta to ich brand i te ładowarki roznia sie tylko napisem
u nas (w Krakowie..) wybór jest..
a ja nawet sadze, ze jak by Polacy zrobili taka ładowarke, to i tak wieksze
wziecie mialyby te zagraniczne.. :>

> [...]
> Więc raczej zastosowałem skrót myślowy: jak masz ładowarkę VARTY, która
> ładuje w 15 minut VARTY a w 16h wszysztko inne, to następny komplet accu

ja? ostatnimi czasy jakos sie zaczałem rozgladac za Sanyo... :P
jakos tak mi sie udzielilo, wszedzie sa polecane, nikt zlego slowa nie
powiedzial... ;)
a serio, to Cie rozumie, tylko ze nie zrozumiales chyba moich intencji...
ta ładowarka VARTY laduje w 15min jakiekolwiek "15min accu", a w 16h "zwykle
accu" jakiegokolwiek producenta, rowniez VARTY..
a rozumie Cie pod tym kątem, że jak kupiles ladow. jakiejs firmy, to i accu
juz tak z rozpedu kupujesz rowniez tej samej firmy...
ja nic do Varty nie mam, po prostu przytoczylem ja jako jednego z
producentow, wszystko co napisalem w tym temacie dotyczy tak samo
pozostalych dwóch firm..

> Możliwe rozwiązanie napisałem wtedy niżej, a jak ta robi - nie wiem.

to może to jakaś ściema jest... albo czary... :P
zawsze mówiłem, ze Chiny to wielki kraj, o wielkim potencjale... ;)
dobra, nie wnikajmy jak to się dzieje w tej ładowarce, bo ja tym bardziej
nie mam o tym pojęcia, powiedz tylko czy - zakładając że to co piszą, to
jest prawda - to ona dobrze robi, czy niekoniecznie..?

> Bo z racji rozmiaru (powierzchni elektrod m.in) nie są w stanie przyjąć
> ładunku w takim tempie... ale to gdybanie.

no fakt, gdybanie..
co prawda wiekszosc ladowarek laduje roznym pradem AA i AAA, ale jedna z
ładowarek Varty ładuje AA i AAA takim samym pradem..
i co mnie jeszcze bardziej ciekawi, to:
1* wszystkie one moga ladowac jednoczesnie, np. 2xAAA + 2xAA..
2* niektore z nich, 3-4 accu AA laduja ponad 2x dluzej niz 1-2, mimo iz maja
niezalezne 4 kanaly ladowania.. no i zeby bylo jeszcze ciekawiej to w
przypadku accu AAA tej roznicy nie ma

> np. mechaniczny przełącznik (AA są dłuższe, np. bardziej odginają styk,
> on kontaktuje z drugim stykiem dającym większy prąd, albo jest
> przełącznik za tym kontaktem, albo...)

ooo, no tu to nawet logiczniej wygląda... tylko z kolei, jak by tu wygładała
sprawa z kosztami..? ;)

zibis

Marek Lewandowski

zibis wrote:

> no, a do tego pradu, powiedzmy 1700mA, to co wiecej potrzeba niz rowniez
> rezystora, tylko o troche mniejszej opornosci... :)
> ale jak pisales, to bardziej kwestia marketingu niz technologii..

Jednego rezystora - programującego źródło prądowe... Nic więcej...

> a ja nawet sadze, ze jak by Polacy zrobili taka ładowarke, to i tak wieksze
> wziecie mialyby te zagraniczne.. :>

Jeśli nie zrobiliby od razu specjalnych accu, to na pewno...

> ja? ostatnimi czasy jakos sie zaczałem rozgladac za Sanyo... :P
> jakos tak mi sie udzielilo, wszedzie sa polecane, nikt zlego slowa nie
> powiedzial... ;)

Sanyo to najlepsze, ale i najczęściej podrabiane accu... kupuj od
pewnych

> a serio, to Cie rozumie, tylko ze nie zrozumiales chyba moich intencji...
> ta ładowarka VARTY laduje w 15min jakiekolwiek "15min accu", a w 16h "zwykle
> accu" jakiegokolwiek producenta, rowniez VARTY..

no tak, czyli żeby korzystać z zalet musisz kupić specjalne accu. Nowe.
Mozna zarobić.

> dobra, nie wnikajmy jak to się dzieje w tej ładowarce, bo ja tym bardziej
> nie mam o tym pojęcia, powiedz tylko czy - zakładając że to co piszą, to
> jest prawda - to ona dobrze robi, czy niekoniecznie..?

To, że ładuje mniejsze mniejszym prądem? Dobrze.

> i co mnie jeszcze bardziej ciekawi, to:
> 1* wszystkie one moga ladowac jednoczesnie, np. 2xAAA + 2xAA..
> 2* niektore z nich, 3-4 accu AA laduja ponad 2x dluzej niz 1-2, mimo iz maja
> niezalezne 4 kanaly ladowania..

Zasilacz nie jest w stanie dostarczyć dość prądu.

jak zwykle...