komputer

1 view

zibwas1

Jaki komputer dla fotoamatora ?
W sklepie sprzedawca trochę się zawahał, ale wspólnie doszliśmy do tego że:
1. jak najlepszy procesor (w miarę możliwości)
2. jak najwięcej pamięci (w miarę możliwości)
3. jak najszybsza pamięć (w miarę możliwości)
4. jak największy dysk (w miarę możliwości)
5. karta graficzna może być słabsza ??
Czy rozumowanie prawidłowe ?
Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Zbyszek

Jakub Jewuła

> Jaki komputer dla fotoamatora?

O ...

> [...]
> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Walnac sie w jednostke centralna i kupic ksiazke o fotografowaniu.

Kris

Użytkownik "zibwas1" <zibwasW...@wp.pl> napisał w wiadomości

> Jaki komputer dla fotoamatora ?
> W sklepie sprzedawca trochę się zawahał, ale wspólnie doszliśmy do tego
> że:

daruj sobie ten sklep... co to za sprzedawca ktory nie potrafi dobrac
tobie wlasciwej specyfikacji

> 1. jak najlepszy procesor (w miarę możliwości)

bez przesady, jakas dwurdzeniowka pewnie cie urzadzi na AM2

> 2. jak najwięcej pamięci (w miarę możliwości)

1 lub 2GB w dualu

> 3. jak najszybsza pamięć (w miarę możliwości)

max 667

> 4. jak największy dysk (w miarę możliwości)

320 z zapisem prostopadlym, ew dwie:)

> 5. karta graficzna może być słabsza ??

moze, byle juz miala DX10

> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

prosze bardzo

Qbab

Ale jaki system :) preferujesz ?

procek moim zdniem nie musi byc nadzwyczajny, za to pamięci jak najwiecej, a
dysk tez nie jakis kosmiczny - i tak wiekszosc prac trzymasz jako rawy na
DVD (kilka kopii) a na kompie masz tylko jpg (jako wglądówki) oraz te RAW'y
z którymi aktualnie pracujesz.
trzymanie na kompie wszystkiego jest bez sensu moim zdaniem.

A i karta graficzna słaba nie oznacza jakości tylko wydajność - jakość
generowanego obrazu powinna być jak najlepsza.

--

www.barbasz.republika.pl
http://galeria-nanorafy.ovh.org/

zib...@wp.pl

> [...]
> tobie wlasciwej specyfikacji

> bez przesady, jakas dwurdzeniowka pewnie cie urzadzi na AM2

Dzięki "Kris"

czarny

Kris napisał(a):

> 320 z zapisem prostopadlym, ew dwie:)

moze od razu raid-0? ;D

--
czarny
.:: www.czarnobiale.pl ::.

zib...@wp.pl

obecnie, wstyd się przyznać, ale jadę jeszcze na W98, ale pewnie na nowym
postawię jakiegoś XP

Marcin 'Igor' Wieczorek

On 2007-03-30, zibwas1 <zibwasW...@wp.pl> wrote:
> Jaki komputer dla fotoamatora ?
> W sklepie sprzedawca trochę się zawahał, ale wspólnie doszliśmy do tego że:
> 1. jak najlepszy procesor (w miarę możliwości)

Tutaj IMO cudów nie potrzebujesz. Nie kupuj tylko jakiejś taniej
(okrojonej) wersji procesora.

> 2. jak najwięcej pamięci (w miarę możliwości)

To na pewno.

> 3. jak najszybsza pamięć (w miarę możliwości)

A to już jest ciut mniej ważne. Bardziej bym się przejmował szybkością
dysku twardego w tym wypadku.

> 4. jak największy dysk (w miarę możliwości)i

Zastanów się nad dwoma dyskami (takimi samymi) łaczonymi w RAID. Dzięki
temu, oprócz sporej przestrzeni, uzyskasz wysoką przepustowość danych.
Wbrew pozorom ma to spore znaczenie w komforcie pracy.

> 5. karta graficzna może być słabsza ??

To by się zgadzało. Do grafiki 2D nie potrzebujesz jakiegoś szczególnego
wypasu - po prostu kup jakąś popularną, aktualnie produkowaną kartę i
powinno być ok.

> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Powyższe uwagi są oczywiście IMHO :) I oparte są na moich
doświadczeniach w odrobinę innych zastosowaniach, ale myślę, że mogą być
dla Ciebie pomocne. Tak czy inaczej najwięcej uwagi przy wyborze
poświęciłbym dyskom twardym bo to one są obecnie zazwyczaj najwęższym
gardłem psującym komfort pracy.

Aha - element nie wymieniony a niezmiernie istotny - monitor. Być może
już masz odpowiedni a być może będziesz kupował - ale w tym wypadku też
warto znacznie więcej zainwestować.

Marcin Wieczorek
igor_tcg małpiszon go2 kropiszon pl

Papik

Dnia 30 Mar 2007 10:31:25 +0200, zibwas1 napisał/napisała:
> [...]
> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Ja mam w domciu stacjonarke, ktorej juz nie uzywam (o tym nizej),
konfiguracja:
- Amd64 1,8GHz
- 4GB pamieci w dualu (4x 1GB)
- 120GB na system SATA i 160GB na fotki
- Radeon 9800 PRO
- 19" LCD Samsunga (polecam tez EIZO ;)

Aktualnie spokojnie smigam 5MB RAWy na Photoshop CS2 w konfiguracji:
IBM T60 (2007FRG) z 2GB ramu, i 2 dyszczkami SATA 80 i 120GB :)

Lapciaka pakuje w plecak z aparatem i smigam po wiochach nie bojac sie o
mala karte (1x 2GB + 1x 1GB) :)

Gdyby sie ktos czepial caly soft mam w 100% legalny :)

--
* Foto freak: http://portfolio.pomorski.net, http://fotki.pomorski.net *
GG: 70701

Marcin P.

Użytkownik <zib...@wp.pl> napisał w wiadomości news:5bde.000000...@newsgate.onet.pl...

> [...]

A jak z monitorem? Czy macie jakieś sugestie?
Rozglądam się nad takim wynalazkiem, który byłby dobry lub bardzo dobry jeśli chodzi o odwzorowanie barw (i kąty), miał ze 19 - 22 cale i był raczej nie-panoramiczny.
Cena powinna być rozsądna, ale jakość jest priorytetem w zakresie około +/- circa 2000 zł.
Jakieś pomysły?

Serdeczne pozdrowienia
--
Marcin

Vituniu

> [...]
> 2. jak najwięcej pamięci (w miarę możliwości)
> 3. jak najszybsza pamięć (w miarę możliwości)
> 4. jak największy dysk (w miarę możliwości)

No to jest prawdziwe dla komputera do niemal kazdych zastosowan ;)

> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?

Prawidlowe. Karta graficzna nie ma nic do obrobki zdjec.
Choc oczywiscie dobrze by bylo, zeby jakosc obrazu 2D byla jak najlepsza.

Ja bym polecil jakas plyte ze zintegrowanym 6100 i wolnym PCIE na
pozniej...
Ale to tylko przyklad.

> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Zapytaj na pl.comp.pecet ale koniecznie napisz do jakiej
kwoty rozwiazania wchodza w gre ;)

Pozdrawiam,
Vituniu.

Raven

wy sie tu roztaczacie a taki procesor a taka pamiec taki dysk

zapomnieliscie o najwazniejszej czesci komputera plycie glownej
jak bedzie gowniana to reszta nie pomoze

Papik

Fotoamator to chce chyba obrabiac w miare sensownie swoje foty :)
To co podales powyzej nadaje sie dla gracza, fotoamator nie wykorzysta DX10,
imho zbedny wydatek, podobnie z dyskiem 320GB, lepiej zgrywac na DVD.
320GB powoduje gromadzenie fotek na dysku.. Co bedzie jak ten dysk padnie ?

1GB to windows potrafi pozrec na dzien dobry, PS, lub inny graficzny program
(czyt. do obrobki graficznej) lubi duzo pamieci. Wiec IMHO 2GB jest
absolutnym minimum.

Proponuje kupic na poczatek dobra plyte glowna (z mozliwoscia rozbudowy), do
tego najmniejszy procesor i 2GB pamieci w dualo. Dysk 120-160GB. Grafika w
sumie dowolna jednak obstaje przy tych z wyjsciami DVI (mmonitor z tym
samym, min. 19").
Taka konfiguracja nie powinna wyjsc wiecej niz 3500pln (4000zl systemem XP
profi - takie moje zboczenie w stylu: lepiej miec za duzo niz za malo ;)

zib...@wp.pl

dzięki Marcin, monitory mam dwa do wyboru jeden LCD 19 LG i drugi kineskop
samsunga 19 Sync Master 959NF

Quent

> [...]
> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

A iMaca 17" brales pod uwage? :-)

--
Pozdro!
Quent

Quent

> Prawidlowe. Karta graficzna nie ma nic do obrobki zdjec.
> Choc oczywiscie dobrze by bylo, zeby jakosc obrazu 2D byla jak najlepsza.

To w koncu ma czy nie? ;-))
Ja ze swojej strony polecic moge Matroxa - obojetnie jaki, nawet jakis
stary, tani, zakurzony :-)

--
Pozdro!
Quent

Kris

Użytkownik "Papik" <papikU...@astercipy.net> napisał w wiadomości

> Fotoamator to chce chyba obrabiac w miare sensownie swoje foty :)
> To co podales powyzej nadaje sie dla gracza, fotoamator nie wykorzysta
> DX10,

nie widze sensu inwestycji w karte z DX9c skoro mozna juz miec DX10
ewentualna strata przy zamianie, moze rekompensowac inwestycje

> imho zbedny wydatek, podobnie z dyskiem 320GB, lepiej zgrywac na DVD.
> 320GB powoduje gromadzenie fotek na dysku.. Co bedzie jak ten dysk padnie
> ?

nikle prawdopodopienstwo, poleam marke Seagate
do plytek i zdjec nie masz natychmiastowego dostepu, na twardym natomiast
masz wsio...
ew raz na kwartal czy tez pol roku profilaktycznie robisz kopie Ghostem lub
innym cudem
w kazdym badz razie nalezy ja zrobic po postawieniu i skonfigurowaniu
systemu

> 1GB to windows potrafi pozrec na dzien dobry, PS, lub inny graficzny
> program
> (czyt. do obrobki graficznej) lubi duzo pamieci. Wiec IMHO 2GB jest
> absolutnym minimum.

dokladnie, wiec jednak nie jest to zestaw dla gracza?:)

> [...]
> profi - takie moje zboczenie w stylu: lepiej miec za duzo niz za malo ;)

jesli plyte to przedewszytskim na NForce 570, lecz nie spodziewaj sie
odpowiedniej wydajnosci dysku, dopiero 590 rozwinie ci skrzydla, uprzedam
drogo
dysk 120-160 to jakas bzdura, roznica w GB niewielka, bierz 320, nigdy nie
wiesz
do czego pozniej moze sie tobie przydac komputer...

zib...@wp.pl

> A iMaca 17" brales pod uwage? :-)
>
> --
> Pozdro!
> Quent

> www.elipsa.info

ponoć na macach profi robią, tak słyszałem ?? , ale chyba zostanę przy PC

Vituniu

> To w koncu ma czy nie? ;-))

Nie ma znaczenia wydajnosc 3D.
Nie ma sensu placic setek PLN za cos, co nic nie da przy obrobce zdjec.

Ma znaczenie jakosc samej karty.
Karta na tym samym ukladzie roznych producentow
na wyjsciu analogowym potrafi dawac zupelnie roznej jakosci obraz.

> Ja ze swojej strony polecic moge Matroxa - obojetnie jaki,
> nawet jakis stary, tani, zakurzony :-)

A ja odradzam :)

Owszem - mam G400 i 450, kiedys mialem 200.
Jakos obrazu swietna.
Tylko ze sterowniki sa stare dosc... i miewaja
problemy z kompatybilnoscia z tym czy owym...

Poza tym - niema co pchac sie w plyte z AGP,
chyba, ze fundusze sa dosc mocno ograniczone.

Pozdrawiam,
Vituniu.

Quent

> Nie ma znaczenia wydajnosc 3D.
> Nie ma sensu placic setek PLN za cos, co nic nie da przy obrobce zdjec.
> Ma znaczenie jakosc samej karty.

A wiec jednak ma i to nie male. O 3D nie bylo przeciez mowy...

> Karta na tym samym ukladzie roznych producentow
> na wyjsciu analogowym potrafi dawac zupelnie roznej jakosci obraz.

A wiesz z czego to wynika?

--
Pozdro!
Quent

Quent

> ponoć na macach profi robią, tak słyszałem ?? , ale chyba zostanę przy PC
> Zbyszek

Kto robi? :-DDDD

--
Pozdro!
Quent

Vituniu

> A wiec jednak ma i to nie male. O 3D nie bylo przeciez mowy...

Pytal czy karta moze byc slabsza.... Poniewaz "moc" karty,
jak wzyscy sprzedawcy w kraju wiedza, wyraza sie w 3D markach,
a one nie maja tu zadnego znaczenia, to faktcznie moze kupic karte
"slaba".

Natomiast dobrze by bylo, zeby bylo to cos w miare
renomowanego producenta.

Mam jednego 2MX 200 produkcji "PowerColor" zdaje
sie, ktory ma takiego "powera" w tych kolorach, ze na placz
sie zbiera... :/

> A wiesz z czego to wynika?

Skoro uklad jest ten sam, DAC jest zintegrowany
a gro producentow tanich kart nie sili sie na wywazanie
otwartych drzwi i jedzie na wiernej kopii layoutu
referencyjnego PCB, to obstawialbym na ten przyklad
tandetne filterki na wyjsciu analogowych kanalow R, G i B.

Aczkolwiek w tym miejscu musze nadmienic, ze moje
doswiadczenia w tym temacie sa dosc starej daty i dotycza
glownie lowendowych GeForce'ow MX czy nieszczesnego
FX5200.

Byc moze cos sie w tej materii polepszylo.

Pozdrawiam,
Vituniu.

Qbab

> nie widze sensu inwestycji w karte z DX9c skoro mozna juz miec DX10
> ewentualna strata przy zamianie, moze rekompensowac inwestycje

po co kupować mercedesa skoro można ferrari ?

> [...]
lub
> innym cudem
> w kazdym badz razie nalezy ja zrobic po postawieniu i skonfigurowaniu

albo masz dużo szczęscia albo nie wiesz co piszesz - im wiekszy dysk tym
trudniej zmusic sie do robienia kopii, a z własnego doswiadczenia powiem tak
że im nowsze dyski tym łatwiej padają, oddałem kiedyś dysk wielkości połowy
komputera o pojemności 20 MB (tak MB nie GB) i z tego co wiem jeszcze działa
(w czasie tak zwanych pokazów - bo staruje jak samolot - czas rozpedzania z
10 sek i "dzwięczy" jak pralka w czasie wirowania - ale on takl miał
zawsze), natomiast w czasie ostatniego roku wymieniłem już dwa dyski -
poprostu pech,
co do częstotliwości robienia kopi to zalezy ona od szybkości przybywania
danych - ja sobie utrzymuję mojego "homa" w rozsądnych granicach wiec
zrobienie kopi spowadza sie do zalogowania jako root spakowania tego
katalogu i wypalenia na DVD - średnio raz w tygodniu.

Może jeśli kolega nie gra to dobrym wyborem bedzie linux ktróry rozsądniej
gospodaruje RAM'em - ale to juz deyzja czy warto się uczyć czegoś nowego (i
tracić czas) czy też nie.

> jesli plyte to przedewszytskim na NForce 570, lecz nie spodziewaj sie
> odpowiedniej wydajnosci dysku, dopiero 590 rozwinie ci skrzydla, uprzedam
> drogo

Dysk nie musi być nadzwyczaj szybki ? po co przy 2 GB czy wiecej ramu ?

> dysk 120-160 to jakas bzdura, roznica w GB niewielka, bierz 320, nigdy nie
> wiesz
> do czego pozniej moze sie tobie przydac komputer...

ja bym jednak polecił 120 :) - mniej ciepła czyli ciszej, a o reszcie
napisałem.

Janko Muzykant

> Jaki komputer dla fotoamatora ?

Kup Pentiuma D 915, bo tani jak barszcz, a szybki, gigabajt pamięci,
płytę na intelu bez pierdół (najlepiej intela), dobry zasilacz 400W i
jakiś tam dysk, albo lepiej dwa i jakąś grafikę bez wiatraka, lepiej
firmową ale najtańszą (wolną znaczy się). I żeby Ci nie wsadzili XPpro
tylko home, bo ostatnio często takie praktyki widziałem.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl

Pawel Arczewski

Quent wrote:

> Kto robi? :-DDDD

Ja robie w pracy i w domu, jest o niebo lepszy system, dzialajacy nawet na
starszych komputerach, wyszystko dobrze dziala, praktycznie sie nie
wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie nie ma
wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

czy masz jeszcze jakies pytania?
pozdrawiam Pawel

Quent

> [...]
> "slaba".
> Natomiast dobrze by bylo, zeby bylo to cos w miare

I tak wlasnie trzeba bylo czlowiekowi odpowiedziec :-)

> [...]
> referencyjnego PCB, to obstawialbym na ten przyklad
> tandetne filterki na wyjsciu analogowych kanalow R, G i B.

No to teraz mamy chyba komplet informacji nt. braku znaczenia karty
graficznej przy obrobce zdjec :-)

--
Pozdro!
Quent

Janko Muzykant

> [...]
> wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie nie ma
> wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

Ja mam.
Dlaczego od lat (od czasu NT4) mój komputerek też tak ma, choć to
blaszak? :)

Qbab

> [...]
> wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie nie ma
> wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

cichutko dodam, że mam podobne odczucia w stosunku do blaszaka z Fedora Core
6 :)
a i beryl podobny do Twojej kostki :)

Jakub Jewuła

> [...]
> sie nie wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie
> nie ma wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

Ja mam - co to znaczy "praktycznie sie nie wiesza"?

Pytam z ciekawosci bo u mnie nie wiesza sie
ot tak, zwyczajnie a nie "praktycznie" ;-)

Quent

> [...]
> wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie nie ma
> wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

No to Ty chyba jakis "profi" jestes... ;-)

Troche pracowalem na iMacach i tez mam juz dosyc PCtow.
Niestety jestem zmuszany (przez realia) ciagle na nich pracowac.
Gates jest jednak najlepszy w te "marketingowe" klocki.

--
Pozdro!
Quent

Pawel Arczewski

> Ja mam - co to znaczy "praktycznie sie nie wiesza"?
>
> Pytam z ciekawosci bo u mnie nie wiesza sie ot tak, zwyczajnie a nie
> "praktycznie" ;-)

To znaczy ze ilosc powieszen i problemow w stosunku do blaszaka jest
pomijalnie mala :))

Quent

> Ja mam.
> Dlaczego od lat (od czasu NT4) mój komputerek też tak ma, choć to blaszak?
> :)

Mysle ze nikt nie wie dlaczego? Chyba nawet sam Gates zdziwilby sie :-D

--
Pozdro!
Quent

Jakub Jewula

> To znaczy ze ilosc powieszen i problemow w stosunku do blaszaka jest
> pomijalnie mala :))

Musialaby by byc mniejsza niz zero.

Pawel Arczewski

Quent wrote:

Moze i tak, w pracy mam imaczka 2 Giga z 2 giga ramu a w domu teoretycznie
juz starocia g4/733 z 1.5 giga i jest spoko :))

Pawel

Quent

> Moze i tak, w pracy mam imaczka 2 Giga z 2 giga ramu a w domu teoretycznie
> juz starocia g4/733 z 1.5 giga i jest spoko :))
> Pawel

No to jestes "profi" pelna geba! ;-)

A tak zeby nie odchodzic od tematu, mysle ze na prawde warto polecic iMaca
autorowi postu.
Wystarczy powiedziec "kup iMac'a G5" i juz! Nic nie trzeba dodawac, ze taka
plyta, taki zasilacz, taki chipset, sraki wentylator.... bo sprzedawca i tak
go zrobi w ciula i pewnie wepchnie mu bebechy inne niz chcial jak sie
zorientuje ze gosc nie do konca wie co i jak.

Pecety sa dobre pod 1 warunkiem. Kupujacy DOKLADNIE wie czego chce, ma
jakies doswiadczenie w rozwiazywaniu "problemow dnia codziennego z PCtem",
nie wk....a go XP. i ma za malo kasy na iMaca.

--
Pozdro!
Quent

Papik

Dnia Fri, 30 Mar 2007 12:43:17 +0200, Pawel Arczewski napisał/napisała:
> wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka
^^^^^^^^

> czy masz jeszcze jakies pytania?

tak, kiedy ostatnio zagladales do slownika ? :PPP

Miś Pluszowy

> [...]
>raczej nie-panoramiczny.
>Cena powinna być rozsądna, ale jakość jest priorytetem w zakresie około +/-

Tani (no... 1660 zł), na dobrej matrycy (S-IPS), niepanoramiczny i 20" -
Hewlett-Packard LP2065.
Za resztę dokupisz sobie kalibrator i będziesz się cieszyć b. dobrymi
kolorkami.

--
Miś Pluszowy

Pawel Arczewski

Papik wrote:

> ^^^^^^^^

> tak, kiedy ostatnio zagladales do slownika ? :PPP

nie czepiac sie :)), jak sie szybko pisze kazdemu sie moze zdarzyc...

Marcin 'Igor' Wieczorek

On 2007-03-30, Marcin P. <le...@op.pl> wrote:

> [...]
> Cena powinna być rozsądna, ale jakość jest priorytetem w zakresie około +/- circa 2000 zł.

NEC z matrycą S-IPS. Naprawdę fajne. Te co osobiście oglądałem są co prawda
panoramiczne, ale być może NEC ma też w swojej ofercie zwykłe 4:3 -
musiałbys sprawdzić.

Galaktyczny Edek

Odpowiem tak, jakbym sie zachował na twoim miejscu.

Jesli miałbym mniej pieniędzy i sprzęt miałby być bardziej
perspektywiczny to tylko AMD, jeśli więcej pieniędzy a sprzęt mniej
perspektywiczny - Intel. Dlaczego? Nie da się ukryć, że na dziś
bardziej wydajny (ale też droższy) jest Core 2 Duo. Rzecz w tym, że
niebawem przestanie, a jego ewolucja (Penryn) będzie wymagać nowej
płyty głównej (bo będzie miec coś w rodzaju HyperTransportu) i pamięci
DDR3. Z kolei podstawka AMD AM2 będzie kompatybilna z procesorami AM2+
(i odwrotnie!) - jedyne co nie będzie działać to HT 5,2 Ghz zamiast
obecnych 2,0 (nieistotne przy dwurdzeniowcach) i zaawansowane
oszczędzanie energii. AMD Barcelona i Kuma z całą pewnością będą
szybsze od Intela "na dziś" i jakiś rok w przód.

A więc co bym wybrał? Taniego a wydajnego?

Płyta: Gigabyte GA-M55plus-S3G rev. 2.1 (mają w Agito.pl). Dlaczego
ta? To jedna z nielicznych płyt ATX ze zintegrowanym rdzeniem
graficznym, a ta rewizja płyty ma na pokładzie nVidię Quadro 210s
(tylko ta rewizja!). Co to takiego to Quadro znajdziesz tu:
http://www.servodata.com.pl/pny/quadro/articles/quadro_geforce.htm
Uwaga, do pełnego zadziałania potrzebne sa sterowniki ForceWare Quadro
91.36 - inaczej układ będzie rozpoznawany jako GF 6150LE, a część
quadrowych zakładek zniknie. Niestety wyjście obrazu tylko analogowym
D-Sub, a nie DVI, ale zapewniam- jakość lux. Ponadto płyta umożliwia
zainstalowanie do 16 gigabajtów pamięci i jest chłodzona pasywnie. Ma
3 porty Firewire, 4 SATA, 2 PATA, 8 USB (wszystkie Hi-Speed). Cena ok.
300 zł.

Procek: proponuję na początek AMD Athlon x2 3600+ za ok. 350 złotych
(box). Zużywa niewiele energii, wydajność w aplikacjach
fotograficznych na poziomie Intela D 940
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3600_9.html
jak lubisz podkręcać sprzęt to też wdzięczny obiekt. Niepodkręcony
zadowoli się coolerem boksowym, jak podkręcasz to polecam Arctic
Cooling. Kup sobie tylko porządne smarowidło np. Arctic Silver lub
Zalmana. Później sobie zmienisz procek na rzeczoną Kumę czy Barcę.

Pamięć: im więcej tym lepiej. Kości oczywiście w dualu. Co bym
polecił? Corsair Value Select 667 - praktycznie wszystkie na kościach
Microna. Taniutkie, a przy napięciu 2.0 chodzą na 800 4-4-4-10, na 2.2
doszlusowują do 950 5-5--5-12. Taki obecny odpowiednik legendarnych
hyniksów D43. Podpowiedź - są w komputroniku. Kup taką ilość RAMu na
jaką cię stać. Pamiętaj, że przy 32-bitowych windowsach część pamięci
może nie być zagospodarowana (jeśli szarpniesz się na 4 gigabajty lub
więcej).

Dyski: jak pracujesz dłużej to tylko Hitachi. Dlaczego? Hitachi
wprowadził dość ciekawy mechanizm, niezwykle rzadko spotykany w
dyskach nie-SCSI - pozycjonowanie głowic, przez posiadaczy zwane
,,strzelanie z głowic". Dysk co pewien czas (w zależności od
obciążenia) w wolniej chwili, kiedy nic nie wykonuje, pozycjonuje
głowice. Są one przenoszone na miejsce dokowania. Dzięki temu podczas
dłuższej pracy dysku, nie traci on na wydajności. W innych dyskach po
kilkunastogodzinnej pracy w danych S.M.A.R.T. wskazywane są błędy Seek
Error (błędy pozycjonowania głowicy). One znikają po restarcie
komputera. Hitachi tego restartu nie potrzebuje. Ujemną stroną tego
mechanizmu jest dość denerwujący zgrzyt, przypominające zderzenie
głowic z talerzami, nie należy się jednak obawiać - tak ma być. Innymi
słowy po kilku godzinach intensywnej pracy inne dyski tracą na
wydajności (co można sprawdzić w benchmarkach) - Hitachi zaś nie.
Jaki dysk konkretnie? IMO Hitachi DeskStar 7K500 - który zależy od
ilości portfela (znów komputronik sią kłania). Jak pracujesz dorywczo,
włączasz i wyłączasz komputer to może być Seagate lub WD. Nie kupuj
nowej serii Samsungów - są zwyczajnie słabe.

Czy stosować RAID to rzecz dyskusyjna. Ja akurat mam, ale nie
"stripping" a "mirroring", bo jak wiadomo są dwie kategorie
użytkowników, tacy którzy robią backupy i tacy którzy będą to
robić ;-)

I to tyle moich porad. O resztę nie pytałeś więc nie piszę.
Pozdrawiam!

rlat

> [...]
> profi - takie moje zboczenie w stylu: lepiej miec za duzo niz za malo ;)

A nie lepiej poczytać jakie zapotrzebowanie na moc obliczeniowią ma soft na
którym ten fotoamator chce pracować? No i doliczyć cenę tego softu do ceny
zestawu. I zobaczyć na co wtedy starczy.

Papik

Dnia Fri, 30 Mar 2007 14:54:24 +0200, rlat napisał/napisała:
> A nie lepiej poczytać jakie zapotrzebowanie na moc obliczeniowią ma soft na
> którym ten fotoamator chce pracować? No i doliczyć cenę tego softu do ceny
> zestawu. I zobaczyć na co wtedy starczy.

np. taki PAINT ma niewielkie wymagania :P

Marek 'marcus075' Karweta

zibwas1 wrote:

> 5. karta graficzna może być słabsza ??

Powinna, przede wszystkim, dawać obraz bardzo dobrej jakości.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta mailto:m.ka...@gmail.com

zibwasW...@wp.pl

serdeczne dzięki wszystkim

Zbyszek

Janko Muzykant

> [...]
> oszczędzanie energii. AMD Barcelona i Kuma z całą pewnością będą
> szybsze od Intela "na dziś" i jakiś rok w przód.

Figa, w praktyce najczęściej upgrade jest niewykonalne dla kogoś, kto
nie ma znajomości w serwisie. Bo to nie gra z tamtym, owo z innym albo
gra, ale czasem jakoś dziwnie się wiesza :)

> A więc co bym wybrał? Taniego a wydajnego?

Kupić raz, nie myśleć o rozbudowie (dotyczy zespołu płyta-procesor-pamięć).

> [...]
> zainstalowanie do 16 gigabajtów pamięci i jest chłodzona pasywnie. Ma
> 3 porty Firewire, 4 SATA, 2 PATA, 8 USB (wszystkie Hi-Speed). Cena ok.

Sorry, że znowu marudzę, ale 300zł za tyle dobra - to mi się nie podoba,
za tanio.
Na Gigabajtach się sparzyłem z rok temu.

> [...]
> "stripping" a "mirroring", bo jak wiadomo są dwie kategorie
> użytkowników, tacy którzy robią backupy i tacy którzy będą to

Dyskusyjna, bo np. ja wolę dwa dyski w trybie system/dane-temp/swap - do
szopa (i filmów) jest imo szybciej niż w raidzie. Ale nie upieram się,
że tak powinno być, do tego trzeba sensownie ułożonych partycji i pewnej
kultury pracy.

zib...@wp.pl

> O ...
>
> Walnac sie w jednostke centralna i kupic ksiazke o fotografowaniu.

Książek o fotografowaniu parę mam i czytam, czytałem
np: Andrzej A. Mroczek "Książka o fotografowaniu" wydanie drugie poprawione,
jest oceniana jako jedna z lepszych, ale świat się zmienia i komputery tyż a
ona chyba z 2003 r. jest i moim zdaniem w materii o której pytam tam niewiele.
Ale odpowiedzi już tu kilka uzyskałem i za to dzięki wielkie.

Jarosław Grabek

> To znaczy ze ilosc powieszen i problemow w stosunku do blaszaka jest
> pomijalnie mala :))

Paweł, mój blaszak też się nie wiesza. Oczywiście pamiętam, jak miałem
kilka lat temu jakieś AMD i problemy z nim, ostatnio (półtora roku temu)
zmieniłem też konfigurację, w której miałem drobne problemy z jedną kością
pamięci. Ale od tego czasu o niebieskich ekranach tylko czytam. A
oprogramowania mam nainstalowane całkiem sporo.
--
Jarek
www.grabek.pl - fotografie

Slawomir Chroszcz

Raven napisał(a):
> wy sie tu roztaczacie a taki procesor a taka pamiec taki dysk
>
> zapomnieliscie o najwazniejszej czesci komputera plycie glownej
> jak bedzie gowniana to reszta nie pomoze

różnica w testach pomiędzy topową płytą a taką najtańszą (z tego samego
czasu) zazwyczaj zamyka się w ramach błędu statystycznego. Droga płyta
od taniej różni się przede wszystkim wyposażeniem, ilością gniazd,
portów etc... Jeśli zamierzasz obrabiać zdjęcia a nie wyciskać punkty w
3Dmarku kup byle jaką płytę, za pół roku i tak będzie przestarzała.

Sam wydałem ostatnio na płytę ponad 700zł, a wykorzystuję z niej to co
miała płyta za 300 :) Nie powtórz mojego błedu.

Jeśli mogę dorzucić od siebie w pozostałych kwestiach - polecam również
dwa dyski - jeden do systemu jako normalny dysk roboczy, a drugi na
zewnątrz komputera podpięty przez któryś z tosterów - jako storage
(na przykład taki:
http://www.allegro.pl/item179881021_netgear_storage_central_san_z_2xhdd_250gb_sc101.html)

O raidzie zapomnij... do zapisywania fotek nie potrzebujesz raidu,
maga-fota w RAW niech ma 20MB a dysk zapisuje 70MB na sekundę.. więc te
0,3 sekundy możesz poczekać :)

Raid przed utratą danych cię uratuje jak padnie jeden z dysków, ale 2
dyski to 2x większe prawdopodobieństwo padu. :) Bronić się musisz
bardziej przed skasowaniem zdjęć, a tego raid ci nie zapewni - a taki
toster jak napisałem tak :)

Ktoś pisał o ghostowaniu dysku - ciekawe na co chciałby zghostować 300GB
dysku :)

Na RAM nie żałuj - 2GB, ale nie daj sobie wcisnąć jakichś specjalnych
kości dla overclockerów, różnicy nie zauważysz, chyba że w testach. Ramu
ma być dużo, żeby system nie musiał swpować na dysk.

Z grafiką - tak jak napisali przedmówcy - możesz kupić DX10, ale do
obróbki zdjęć nie pomoże ci to ani trochę. Pomyśl o karcie która ma
dual-view (chyba wszystkie nvidia obecnie) - ja pracuję na 2 monitorach
i jest super, bo można palety odłożyć sobie na drugi i masz wtedy cały
ekran do pracy.

nie wiem jaki budżet planujesz, może taki monitorek:
http://www.allegro.pl/item176969261_profesjonalny_monitor_lcd_dell_2405_fpw_idealny.html

jak na takim popracujesz, każdy inny będzie się wydawał za ciasny, ale
to oczywiście kosztuje.

--
Sławek

lr...@lrem.maxnet

W poście <euindb$org$1...@atlantis.news.tpi.pl>,
Kris nabazgrał:

> nie widze sensu inwestycji w karte z DX9c skoro mozna juz miec DX10
> ewentualna strata przy zamianie, moze rekompensowac inwestycje

A do fotografii studyjnej koniecznie aparaty z kompletem uszczelnień?
Jakie znaczenie ma dla fotoamatora różnica w karcie DX10 a DX9, DX8?

> nikle prawdopodopienstwo, poleam marke Seagate

Na moich 7 Seagate'ów padły 4 (dwa z żyjących nie mają jeszcze pół roku)
- to jest nikłe prawdopodobieńśtwo? Nikłe prawdopodobieńśtwo jest
dopiero przy raid-1 czy raid-5.

> ew raz na kwartal czy tez pol roku profilaktycznie robisz kopie Ghostem lub
> innym cudem

Kopia co kwartał zakłada przy padzie dysku oczekiwaną wartość sześciu
tygodni straconej pracy. Dla wielu osób taka kopia mogłaby równie dobrze
nie istnieć.

> w kazdym badz razie nalezy ja zrobic po postawieniu i skonfigurowaniu
> systemu

Nie widzę sensu. No chyba, że system z którego korzystasz wymaga
zauważalnego nakładu pracy.

> jesli plyte to przedewszytskim na NForce 570, lecz nie spodziewaj sie
> odpowiedniej wydajnosci dysku, dopiero 590 rozwinie ci skrzydla, uprzedam
> drogo

W którym momencie wydajność dysku jest wąskim gardłem dla fotoamatora?
Śmiem twierdzić że, przynajmniej przy sofcie który znam, w żadnym...

> dysk 120-160 to jakas bzdura, roznica w GB niewielka, bierz 320

Do ceny 320 dorzuci 50zł i ma już 120 w raid-1. Zakładając, że z każdego
zdjęcia będzie trzymał 16MB RAWa, a zdjęć robił dziennie średnio
dziesięć, to i tak zapełnienie dysku fotkami zajmie mu dwa lata...

> nigdy nie wiesz do czego pozniej moze sie tobie przydac komputer...

I czy kiedy to później nastąpi, za różnicę w cenie którą sobie teraz
odłożysz, nie kupisz nowego komputera...

Adex

> [...]

> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?

> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

ja mam 3-letniego kompa z athlonem 2200+ i 768 MB RAM , dyski dwa razem ze
300 GB i grafika jakiś radeon 9200:) i obrabiałem juz tyle fotek i nie
narzekam, oczywiscie jak kupuijesz nowy to juz lepiej ze 2 GB ramu, jakiś
standardowy procek, dysk tez nie za duzy, bo lepiej foty na płyty zgrywac,
chyba ze najlepsze na dysku do wrzucania na serwisy;)

pozdrawiam

Greg

> Na moich 7 Seagate'ów padły 4 (dwa z żyjących nie mają jeszcze pół roku)
> - to jest nikłe prawdopodobieńśtwo? Nikłe prawdopodobieńśtwo jest
> dopiero przy raid-1 czy raid-5.

Raid-1 nie zapewnia odzyskania danych w przypadku awarii. Raid-5 owszem,
ale to znowu kosztem jednego dysku twardego.

Grzegorz Masłowski

Greg

zibwas1 napisał(a):

> [...]
> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Złe rozumowanie. Przynajmniej jeśli chodzi o kartę graficzną. Procesor
graficzny dla fotoamatora jest ważniejszy niż procesor na płycie głównej
(aczkolwiek wiadomo, że nie ma co przesadzać w drugą stronę). Zwykły
celeron 3.20ghz (~300zł) powinien wystarczyć. Pamięci owszem pełnią
ważną rolę.

Grzegorz Masłowski

lr...@lrem.maxnet

W poście <eujmuk$p43$1...@inews.gazeta.pl>,
Greg nabazgrał:

> Raid-1 nie zapewnia odzyskania danych w przypadku awarii. Raid-5 owszem,
> ale to znowu kosztem jednego dysku twardego.

W przypadku awarii obu dysków chciałeś napisać? Ale w Raid-5 jak dwa
padną, to też nie odzyskasz danych tak łatwo...

lr...@lrem.maxnet

W poście <eujn48$p43$2...@inews.gazeta.pl>,
Greg nabazgrał:

> [...]
> (aczkolwiek wiadomo, że nie ma co przesadzać w drugą stronę). Zwykły
> celeron 3.20ghz (~300zł) powinien wystarczyć. Pamięci owszem pełnią

To ciekawe... Od kiedy, i który konkretnie, soft graficzny przeniósł się
z CPU na GPU?

Greg

lr...@lrem.maxnet napisał(a):

No oczywiście. Aczkolwiek zawsze to mniejsze prawdopodobieństwo, że
padną oba naraz. Chociaż cuda się zdarzają [;.

Grzegorz Masłowski

Greg

lr...@lrem.maxnet napisał(a):

Jeśli moje rozumowanie było złe, to mnie poprawisz, ale czy czasem w
czasie obróbki grafiki (resize, cokolwiek) nie jest używany GPU?

Chociaż jak się zastanowie, to chyba nie po to ludzie wymyślili SIMD w CPU.

Jeśli źle rozumowałem, to przepraszam za wprowadzanie w błąd.

Grzegorz Masłowski

Raven

to chyba nie masz pojecia nic o plytach ja nie mowie o producenicie
tylko o odpowiednim chipsecie

a pozatym roznica to nie tylko dodatkowe gniazda
podstawowa to stabilnosc systemu brak konfliktow i komfortowa praca

powiem to na swoim przykladzie(tyle ze sprzet ma teraz 5 lat) mialem w
ktotkim czasie 2 plyty glowne ecs i msi wszystko inne pozosstalo bez
zmian w komputerze to chesz wiedziec jaka byla roznica w wydajnosci a
miej wiecej taka ze ecs kodowal 16 kl/s w pelnym palu(z DV) do mpeg-2 a
msi 24 kl/s

jesli to jest nie wielka roznica wedlug ciebie to gratuluje takiego podejcia

a teraz co do plyt to ecs to byl low-end najtanszy a msi to profesjonala
plyta(zaplacilem za nia tyle samo co za procesor) i powiem to tak nigdy
wiecej nie popelnie takiego bledu z plyta i nie wprowadzaj innych w blad
ze plyta glowna jest nic nie znaczacym elementem spinajacym pozostale
komponenty komputera

Raven

Pawel Arczewski napisał(a):

> [...]
> wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie nie ma
> wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

a zebyscie wiedzieli czym jest ten system maka to byscie to mieli na pc
prawie to samo

Janko Muzykant

> [...]
> (aczkolwiek wiadomo, że nie ma co przesadzać w drugą stronę). Zwykły
> celeron 3.20ghz (~300zł) powinien wystarczyć. Pamięci owszem pełnią

Przy obróbce foto (muzyki, filmu itd) jest dokładnie odwrotnie.

Greg

Janko Muzykant napisał(a):

> Przy obróbce foto (muzyki, filmu itd) jest dokładnie odwrotnie.

Czyli jednak źle rozumowałem. Faktycznie przecież po dłuższym
zastanowieniu, to po coś procesory mają MMX'a oraz SSE [;

Grzegorz Masłowski

Zegarmistrz

zibwas1 napisał(a):

> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.
>

> Zbyszek

Witam!
Może nie jestem "bardziej doświadczony", ale:
Jakość sprzętu=czas obróbki (nie zależy Ci na szybkości, nie kupuj
drogiego sprzętu)
Dyski twarde czasami padają, więc wszystko nagrywaj.
Windows jest zasobożerny, zainstaluj Linuksa (www.jakilinux.org).
Pozdrawiam!

Janko Muzykant

> a zebyscie wiedzieli czym jest ten system maka to byscie to mieli na pc
> prawie to samo

No ale my bardzo lubimy pisać, że nasze jest cacy, a wszystko inne be :)

Janko Muzykant

> [...]
> portów etc... Jeśli zamierzasz obrabiać zdjęcia a nie wyciskać punkty w
> 3Dmarku kup byle jaką płytę, za pół roku i tak będzie przestarzała.

Wierz mi, 12 lat w tym siedzę i nie jest jak piszesz.
I nie chodzi bynajmniej o dodatkowe wtyczki i naklejki w pudełku. Nawet,
powiem, należy jeśli się da unikać takich płyt.
Najlepiej wybrać coś typowo biurowego (ale nie w polskim sensie myślenia
- czyli asroc z ecs. byle taniej, bo do biura) - polecam płyty intela,
żadnego podkręcania, żadnych bajerów, pełna stabilność i praca przez 5
lat. Cena takich płyt to 300-500 zł.

Janko Muzykant

> nikle prawdopodopienstwo, poleam marke Seagate

Obecnie jest już wszytko jedno.

> [...]

> innym cudem

> w kazdym badz razie nalezy ja zrobic po postawieniu i skonfigurowaniu

Ghostem to się robi kopię systemu, żeby potem jak by co zaoszczędzić
dzień. Ale przy XP i VirtualPC nie widzę za bardzo sensu - czas życia
systemu, o ile się w nim nie testuje wszystkiego wynosi mniej więcej
tyle, co czas pomiędzy reinstalkami wymuszonymi zmianami sprzętowymi
(bądź dużą ilością zmienionego softu).
Po to właśnie ten virual, żeby tam testować bzdury i oglądać gołe baby
bez narażania systemu na wirusy. VirtualPC to imo narzędzie dekady, w
ogóle niedocenione, a niesamowicie usprawniające korzystanie z peceta.

Ale na dobranoc już dużo mniej. Trzeba tam posprzątać po instalacji :)

rozbudowy),

Nie będzie rozbudowy. Postarają się o to producenci. Chyba, że masz
chody w serwisie.

Po co profi - wytłumacz, na co wydawać ponad dwie stówy więcej?
Jakaś głupia legenda panuje, że profi jest profi, Nie ma tam dokładnie
nic, co by choć na gram przyspieszyło obróbkę foto lub zwiększyło
funkcjonalność w domu.

Raven

Janko Muzykant napisał(a):

> No ale my bardzo lubimy pisać, że nasze jest cacy, a wszystko inne be :)

system macow jest prosty przemyslany ale to zwykly koln unixa:D wiec
wystarczy sie troszke postarac

Marcin 'Igor' Wieczorek

On 2007-03-30, Greg <gregma...@nospam.o2.pl.invalid> wrote:

> Jeśli moje rozumowanie było złe, to mnie poprawisz, ale czy czasem w
> czasie obróbki grafiki (resize, cokolwiek) nie jest używany GPU?

Nie jest - a w każdym razie nie do tego. Całą pracę przy przetwarzaniu
obrazów odwala CPU. Procesor karty graficznej jedyne co robi to wysyła
to na monitor. Dlatego karta nie musi być szybka - musi (jak ktoś to już
w tym wątku wspomniał) jedynie dawać dobry obraz.
Trochę inaczej sprawa wygląda w specjalistycznych stacjach graficznych
(lub specjalistycznych kartach graficznych) ale to zupełnie inna bajka
i jest całkowicie poza tematem tego wątka - choćby z racji zupełnie
innego rzędu cen ;).

Marcin Wieczorek
igor_tcg małpiszon go2 kropiszon pl

lr...@lrem.maxnet

W poście <eujoks$2ea$2...@inews.gazeta.pl>,
Greg nabazgrał:

> Jeśli moje rozumowanie było złe, to mnie poprawisz, ale czy czasem w
> czasie obróbki grafiki (resize, cokolwiek) nie jest używany GPU?

Obróbka grafiki, jak i choćby renderowanie filmów, odbywa się całkowicie
w CPU. Robi się tak w celu zachowania dokładności. GPU są o wiele
szybsze między innymi dlatego, że operują na floatach, swobodnie gubiąc
przy tym tyle dokładności, ile nie będzie widoczne na ekranie.

> Chociaż jak się zastanowie, to chyba nie po to ludzie wymyślili SIMD w CPU.

Też. Ale zwróć uwagę na umiejscowienie na osi czasu wprowadzenia MMX
i akceleratorów graficznych ;)

> Jeśli źle rozumowałem, to przepraszam za wprowadzanie w błąd.

Nie ma za co przepraszać. Przynajmniej miałem czego się poprzyczepiać ;)

Janko Muzykant

> system macow jest prosty przemyslany ale to zwykly koln unixa:D wiec
> wystarczy sie troszke postarac

System Windows w sensie shella dla mnie nie zmienił się od czasu win95
więc w zasadzie też jest też już przemyślany :)
Zresztą, co to za shell, skoro do administracji używam TC, do internetu
FF i TB, w okienka eksplorera nigdy nie klikam, pulpit mam pusty, a
wygląd, jak już wspomniałem, od 95 wciąż ten sam :)
No, dobra, z Quick Launch'a korzystam, od kiedy dodali go chyba w 98 :)

lr...@lrem.maxnet

W poście <eujprb$7r3$1...@news.onet.pl>,
Zegarmistrz nabazgrał:

> Jakość sprzętu=czas obróbki (nie zależy Ci na szybkości, nie kupuj
> drogiego sprzętu)

Blisko, poprawiłbym jednak na cena=czas. Jakość obrazu, jakże ważna przy
obróbce fotografii, to osobna sprawa. I może być marna na relatywnie
szybkim sprzęcie (nowe zintegrowane karty z kiepskim wyjściem
analogowym), jak i dobra na powolnym (starsze, ale dobrej jakości
karty). Warto się przyjrzeć efektom, ale Twój punkt jest dobry.

> Dyski twarde czasami padają, więc wszystko nagrywaj.

Lub trzymaj w raid mirroringu. Wygodniej, różnica w cenie nie jest aż
tak straszna. Nie zapominajmy też, że płyty również padają. Jak
odzyskiwałem pliki z comiesięcznego backupu, to udało się tylko dlatego,
że leżały na dysku pół roku. Ale to ponoć wina marnej nagrywarki.

> Windows jest zasobożerny, zainstaluj Linuksa (www.jakilinux.org).

WINE na Linuksie jest bardziej zasobożerny niż sam Windows. Przed
wyborem systemu, niezależnie Win/OSX/Linux/*BSD/cokolwiek, wypada się
rozejrzeć po dostępnym oprogramowaniu. No, w przypadku OSX jakby
trudniej się rozglądać nie angażując finansowo ;)

> Pozdrawiam!

Nawzajemnie.

Slawomir Chroszcz

Raven napisał(a):

> to chyba nie masz pojecia nic o plytach ja nie mowie o producenicie
> tylko o odpowiednim chipsecie

płyta na tym samym chipsecie może kosztować 300 i 700zł... Ale ja o
czymś innym - czy od razu musisz z takim jadem na mnie? Wystarczy że
wyraziłem swoje zdania, a ty już że "nie mam pojęcia" - ładnie to tak?

> [...]
> zmian w komputerze to chesz wiedziec jaka byla roznica w wydajnosci a
> miej wiecej taka ze ecs kodowal 16 kl/s w pelnym palu(z DV) do mpeg-2 a

nie wiem - może do jednej z płyt miałeś zły driver i któryś jakaś szyna
nie działała optymalnie - nie wiem przecież nie mam o tym pojęcia.

> [...]
> wiecej nie popelnie takiego bledu z plyta i nie wprowadzaj innych w blad
> ze plyta glowna jest nic nie znaczacym elementem spinajacym pozostale

przesadzasz...

dziś wszystkie płyty kierowane dla użytkownika domowego maj chipset
intela albo nforce - jak się zdecydujesz na jakiś inny to możesz mieć
kupę - ale pokaż mi kogoś kto wybiera inny chipset. Otwórz sobie
jakiegoś chipa (ale nie z przed 5 lat) na teście płyt głównych i zobacz
na parametr wydajność.. różnica w granicy błędu statystycznego i nie
zmieni tego ani to, że ja się nie mam pojęcia, ani to że miałeś 5 lat
temu jakiś problem z płytą za 20zł...

Spójrz na ofertę dowolnej firmy - całe rodziny płyty mają ten sam
chipset i znajdziesz w linii zarówno płytę za 250zł jak i za 800. Jak
potrzebujesz raid i 10 złącz SATA to bierz tą za 800.

--
Sławek

Zegarmistrz

lr...@lrem.maxnet napisał(a):
(...)

> [...]
> rozejrzeć po dostępnym oprogramowaniu. No, w przypadku OSX jakby
> trudniej się rozglądać nie angażując finansowo ;)

Pod Linuksa są odpowiedniki oprogramowania:

http://linux-wiki.openhosting.pl/index.php/Zamienniki
http://alts.homelinux.net/task.php?task=graphics&view=alt

Po co chcesz uruchamiać coś pod Wine? Jeżeli ktoś zadaje podstawowe
pytania, to raczej nie zajmuje się tym zawodowo. Prawdopodobnie koledze
wystarczy GIMP i nie będzie potrzebował Photoshopa.
Do zarządzania zdjęciami jest np. digiKam.
Pozdrawiam!

lr...@lrem.maxnet

W poście <euljrg$oe2$1...@news.onet.pl>,
Zegarmistrz nabazgrał:

> Witam!
> Pod Linuksa są odpowiedniki oprogramowania:
>
> http://linux-wiki.openhosting.pl/index.php/Zamienniki

Ta lista nie daje _żadnych_ użytecznych informacji...

> http://alts.homelinux.net/task.php?task=graphics&view=alt

Ta jest fajna, szkoda, że w języku obcym.

> Po co chcesz uruchamiać coś pod Wine? Jeżeli ktoś zadaje podstawowe
> pytania, to raczej nie zajmuje się tym zawodowo. Prawdopodobnie koledze
> wystarczy GIMP i nie będzie potrzebował Photoshopa.

On zadaje podstawowe pytanie o wybór komputera. Nijak to nie wskazuje na
to, że nie jest zawodowym fotografem... Ba, nawet znam wielu
informatyków, którzy nie znają się na sprzęcie.

Zegarmistrz

lr...@lrem.maxnet napisał(a):

> Ta lista nie daje _żadnych_ użytecznych informacji...

Podaje Zamienniki dla aplikacji pod Windows, takie jest jej zadanie.

> Ta jest fajna, szkoda, że w języku obcym.

Na to nic nie poradzę ;-)

> On zadaje podstawowe pytanie o wybór komputera. Nijak to nie wskazuje na
> to, że nie jest zawodowym fotografem... Ba, nawet znam wielu
> informatyków, którzy nie znają się na sprzęcie.

Ech ci fachowcy... Pewnie masz rację, chcę tylko uświadomić Zbyszkowi,
że nie samym Windows komputer stoi.
Pozdrawiam!

Marcin 'Igor' Wieczorek

On 2007-03-31, lr...@lrem.maxnet <lr...@lrem.maxnet> wrote:

> On zadaje podstawowe pytanie o wybór komputera. Nijak to nie wskazuje na
> to, że nie jest zawodowym fotografem...

Oj, oj... a w pierwszym poście było:
"Jaki komputer dla fotoamatora ?".
To jednak wskazuje wyraźnie, że kolega potrzebuje narzędzi wygodnych ale
niekoniecznie profesjonalnych ;). Ale to taka uwaga tylko na boku bo
temat dotyczył hardware'u a nie software'u.

Zegarmistrz

Marcin 'Igor' Wieczorek napisał(a):

> "Jaki komputer dla fotoamatora ?".

No tak okazuje się, że mam problemy w czytaniu ze zrozumieniem :-)
Ale i tak: nie taki Linux straszny jak go malują ;-)
Pozdrawiam!

Cezary Grądys

Użytkownik zibwas1 napisał:

> [...]
> 5. karta graficzna może być słabsza ??
> Czy rozumowanie prawidłowe ?
> Bardziej doświadczonych proszę o sugestie sprzętowe.

Jeśli w miarę możliwości to faktycznie wszystko jak najlepsze :) Jak
stać to po co kupować słabszy.
Te 5 punktów jest dobre dla sprzedawcy.
Ja bym zwrócił uwagę raczej na monitor, skoro to ma być do zdjęć.
Procek to zupełnie wystarczy średni, a dysk wybrałbym niezawodny a nie
wielki.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Janko Muzykant

> Jeśli w miarę możliwości to faktycznie wszystko jak najlepsze :) Jak
> stać to po co kupować słabszy.

Po co płacić za powietrze? Mieszane np. wentylatorem karty graficznej za
cenę porządnego kompaktu?

> Procek to zupełnie wystarczy średni

Byle nie za mało średni, on jednak te zdjęcia obrabia.

>, a dysk wybrałbym niezawodny a nie
> wielki.

Obecnie są tylko wielkie i raczej dość niezawodne :)

Maciej 'AbrahaM' Piotrowski

Użytkownik <lr...@lrem.maxnet> napisał w wiadomości
> [...]

> pół roku)
> - to jest nikłe prawdopodobieńśtwo? Nikłe prawdopodobieńśtwo

Przy awaryjnosci 4 na 7, to bym powaznie sie zastanawial
co moze byc tego przyczyna. A może byc Np. "czesciowo"
(tj. w sposob nie całkowity, wystarczy że "nie trzyma"
parametrów, lub raz na jakis czas walnie napięciami poza
normą) uszkodzony zasilacz, od czasu do czasu, losowo
zabijajacy dyski. 4 na 7 to "troche za dużo" jak na
przypadek.

Pisze to ex-uzytkownik Barracudy 4 60GB ktora ponad 3
lata(dokladnie juz nie pamietam) dzialala zanim nie..
zmienila wlasciciela, i aktualny zadowolony Barracudy
.10 320 GB.

--
Zastrzeżenie: Nie zgadzam się na wysyłanie NIE ZAMÓWIONYCH ofert
na adres użyty do/podczas wysłania tej wiadomości.

lr...@lrem.maxnet

W poście <euml5e$fbj$1...@news.onet.pl>,
Maciej 'AbrahaM' Piotrowski nabazgrał:

> [...]
> normą) uszkodzony zasilacz, od czasu do czasu, losowo
> zabijajacy dyski. 4 na 7 to "troche za dużo" jak na

Mowa tu o trzech komputerach, w jednym rzeczywiście były problemy
z zasilaczem, ale chyba nie było wtedy Seagate'ów (dwa WD, padł jeden
z nich). Ba, nawet podejrzewając winę Energi wyposażyłem się w UPS-a.
Ale albo zbyt oszczędny przy tym byłem, albo to nie to, bo dyski wciąż
padają.

> Pisze to ex-uzytkownik Barracudy 4 60GB ktora ponad 3
> lata(dokladnie juz nie pamietam) dzialala zanim nie..
> zmienila wlasciciela, i aktualny zadowolony Barracudy
> .10 320 GB.

Ten trzeci Seagate na chodzie to kilkunastoletni Medallist ~200MB ;)

Janko Muzykant

> [...]
> normą) uszkodzony zasilacz, od czasu do czasu, losowo
> zabijajacy dyski. 4 na 7 to "troche za dużo" jak na

Dokładnie, to tak nie pada bez powodu. Albo zasilacz, albo przegrzewanie
notoryczne, albo niedokręcony, wibracje itp.

XYZPawel

Dnia Fri, 30 Mar 2007 10:38:26 +0200, Kris napisał(a):

> moze, byle juz miala DX10
chłopie, a po co Ci dx10 przy obróbce grafiki ?!?
Najtańsza taka grafa to teraz około 1200zł...
I obecne programy graficzne nie potrafią korzystać z tego.
Jak się nie znasz nie radź nikomu, bo tylko w głowie mieszasz.
Paweł

XYZPawel

Dnia 30 Mar 2007 10:31:25 +0200, zibwas1 napisał(a):

> Jaki komputer dla fotoamatora ?
> W sklepie sprzedawca trochę się zawahał, ale wspólnie doszliśmy do tego że:
> 1. jak najlepszy procesor (w miarę możliwości)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2933&p=6
Wybierz jaki Ci pasuje :)
Core2Duo e6300, e4300 powinien styknąć

> 2. jak najwięcej pamięci (w miarę możliwości)

e tam, 1GB będzie ok

> 3. jak najszybsza pamięć (w miarę możliwości)

standard 800MHz, ostatnio tanieją, 667MHz też nie będzie złe

> 4. jak największy dysk (w miarę możliwości)

niekoniecznie, archiwizacja na Cd/DVD i tak będzie konieczna
160GB Ci styknie

> 5. karta graficzna może być słabsza ??

jasne, nawet obecne zintegrowane GF6100 mają dobry obraz, czy tam nowe
zintegrowane ATI.
Paweł

KEEK

In <euipo5$5rb$2...@news.onet.pl> Janko Muzykant wrote:
> Ja mam.
> Dlaczego od lat (od czasu NT4) mój komputerek też tak ma, choć to
> blaszak? :)

On tak nie ma. Po prostu lunatykujesz w nocy i od 1:30 do 4:55
reinstalujesz system.
--
K.
http://keek.ovh.org/about.html#NEW - bylem w Krakowie.

KEEK

In <euiplf$4ev$1...@atlantis.news.tpi.pl> Pawel Arczewski wrote:
> [...]
> sie nie wiesza, nie ma problemow z instalacja urzadzen, praktycznie
> nie ma wirosow... po prostu zrezygnowalem z blaszaka

Takie tam, miejskie legendy. Mam PowerBooka 17" - totalny syf! A system
zerzniety z Visty.

Cezary Grądys

Użytkownik Janko Muzykant napisał:

> Po co płacić za powietrze? Mieszane np. wentylatorem karty graficznej za
> cenę porządnego kompaktu?

> Byle nie za mało średni, on jednak te zdjęcia obrabia.

> Obecnie są tylko wielkie i raczej dość niezawodne :)

No w zasadzie tak. Ale awarie się zdarzają, nawet nie tak rzadko i to
kryterium należy brać pod uwagę.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Janko Muzykant

> On tak nie ma. Po prostu lunatykujesz w nocy i od 1:30 do 4:55
> reinstalujesz system.

Może... schowam dziś wieczorem płytki z instalkami tam, gdzie żona chowa
czekoladki ;)

Quent

> Takie tam, miejskie legendy. Mam PowerBooka 17" - totalny syf! A system
> zerzniety z Visty.

Syf? Czyli co... zakurzyl ci sie?
OS X byl chyba wczesniej niz Vista.

--
Pozdro!
Quent

zib...@wp.pl

Jestem przekonany o Waszej olbrzymiej wiedzy w tej materii, ale muszę przyznać,
że po przeczytaniu wszystkich wątków jestem trochę skołowany.
Zapewne jakieś wnioski wyciągnę i kupię coś na co mnie będzie stać.
I tak kocham tą grupę za tą różnorodność i z przyjemnością będę ją czytał a
może nawet kiedyś o coś zapytam.
Dzięki wszyskim.
:-)

Zbyszek