Niszczmy zabytki... fort w Zegrzu do wyburzenia

the.one@gazeta

Witam,

Mam smutna wiadomośc dla miłośników fortyfikacji -
Umocnienie Duże, jeden z dwóch fortów w Zegrzu pod
Warszawą zostanie zniszczony...

Umocnienie Duże zostało wybudowane na początku XX wieku
przez Rosajan. Fort przeżył obie wojny bez żadnych
zniszczeń. Ma zachowane większość elementów pancernych,
wszystkie obiekty betonowe, zachowane sa w bardzo
dobryn stanie wały i fosa. Fort jest unikalny ze
względu na swoją budowę, która upodabnia go raczej do
umocnień górskich a przeciez to Mazowsze.

Przez wiele lat po II wojnie fort był zajęty przez
nasze wojsko. W fortecznych koszarach wybudowano
awaryjne stanowisko dowodzenia dla Sztabu Generalnego
na wypdaek wojny (atomowej?). Obiekt przez te wszystkie
lata był niedostępny dla osób postronnych, do dzisiaj
mało kto tutaj zagląda i wie co się dzieje za wałami.

W 2002 roku wojsko opuściło umocnienia i przekazało je
Agencji Mienia Wojskowego. Od początku tego roku fort
został przekazany NBP. Bank ma zamiar wykorzystać aurę
tajemniczości obiektu i chce wybudowac tutaj nowe
skarbce. Niestety na te cele nie zostaną wykorzystane
instniejące obiekty. NBP potrzabuje tylko terenu na
który nikt nie zagląda. Fort zostanie więc zniszczony -
w planach jest wyburzenie dwóch bloków koszar
fortecznych, dwóch prochowni, części wałów i kilku
pomnijeszych obiektów. W ten sposób zniszczony zostanie
zabytek unikalny w skali kraju lub nawet tej części Europy.

Dodatkowo mam złą wiadomośc dla fanów sportów
lotnicznych - nad Zegrzem i okolicą zabronione zostaną
wszelkie loty paralotniami, lotniami czy też loty
widokowe samolotem. Zamknięty zostanie też akwen wodny
najbliższy fortowi... A samo Zegrze niczego nie zyska
na tej inwestycji. Wszystkie prace wykonywane będa
przez firmy posiadające odpowiednie uprawnienia
(tajność obiektu itp.), nie zostanie tutaj zatrudniony
nikt z Zegrza...

To tyle. Nie wiem co zrobić z tą sprawą więc
przynajmniej mogę spróbować podzielić się tym z Wami.
Może to pomoże...

Pozdrawiam wszystkich

Marcin Skulimowski

bylem tam i widzialem mieszkam dosc niedaleko wiec mam mozliwosc wielka
szkoda .
Co do zrobienia czegos z ta sprawa jezeli maszniezbite dowody ze tak sie
stanie napisz petycje, wywies ja na jakiejs stronie, podaj nam link i jak
zbierze sie juz wystarczajaco wiele podpisow to sie to wysle do biura
marszalka wojewodztwa, glownego konserwatora zabytkow, burmistrza zegrza, i
paru gazet.....

the.one@gazeta

Użytkownik "Marcin Skulimowski" <zolt...@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:b3nc5l$98i$1...@news.onet.pl...

> [...]
> zbierze sie juz wystarczajaco wiele podpisow to sie to wysle do biura
> marszalka wojewodztwa, glownego konserwatora zabytkow, burmistrza zegrza,

Niezbite dowody są... ale w posiadaniu NBP. Oni chcą to jak najdłużej
trzymać w tajemnicy właśnie po to żeby nic nie dało się zrobić. Chociaż
zawsze można spróbować. Jakieś sugestie co do petycji? Tylko jak zebrać pod
tym podpisy?

Niestety petycja do konserwatora może nic nie dac bo dziwnym trafem
procedura wpisania fortu do rejestru zabytków została przerwana. Czy
wojewódzki konserwator ma kogoś nad sobą?

Najgorsze jest to, że Towarzystwo Przyjaciół Fortyfikacji ma to wszystko
głęboko w... Dostaną pieniądze za zrobienie dokumentacji więc nie są
przeciwni rozbiórce.

Myślałem o pomocy radykalnych ekologów - zostanie wyciętych wiele drzew i
może nietoperze będą w niebezpieczeństwie? Może oni by coś wymyślili.

the.one

Lekomin inc

niestety nic nie moge na ten temat mowic ale nie jest tak jak niby ma byc
w kazdym razie autor watku nie za bardzo wie o czym mowi :)
wszystko na ten temat jest tajne i bardzo dobrze :))
pozdrowka
lekomin inc

ALE

Użytkownik "Lekomin inc" <lek...@complex.com.pl> napisał w wiadomości

> niestety nic nie moge na ten temat mowic ale nie jest tak jak niby ma byc
> w kazdym razie autor watku nie za bardzo wie o czym mowi :)
> wszystko na ten temat jest tajne i bardzo dobrze :))

Jest duża grupa, która może pomóc.
Ich zawołaniem jest: Balcerowicz musi odejść!

:))

Pzdr.
Artur

ZOMO

> Niezbite dowody są... ale w posiadaniu NBP. Oni chcą to jak najdłużej
> trzymać w tajemnicy właśnie po to żeby nic nie dało się zrobić.

jak to mawiaja liberalowie - to jest kapitalizma wlasnie !!!

ZOMO

the.one@gazeta

Użytkownik "Lekomin inc" <lek...@complex.com.pl> napisał w wiadomości

Mogę nie wiedzieć wszystkiego to fakt. Dokładnych danych na temat skali
przebudowy też nie mam. Ale wiem dobrze, że znikną dwa z czterech bloków
koszarowych oraz część wałów otaczających fort. Więc o czymś jednak wiec. A
skoro wszystko jest takie tajne to skąd ja o tym wiem?

Pozdrawiam

the.one

Marcin Skulimowski

> [...]
> koszarowych oraz część wałów otaczających fort. Więc o czymś jednak wiec.
> skoro wszystko jest takie tajne to skąd ja o tym wiem?

Przeslij mi wszystko co masz a ja ci pzrygotuje petucje do rozeslania.
Z tego co rozmawialem da sie tym zainteresowac spore grono ludzi ktorzy moga
pzry tym troche poweszyc i narobic halasu tak ze te skarbce i tak juz nie
beda takie tajne......

Robert Tomasik

Jeśli obiekt jest zabytkiem (a wygląda, że tak) to pisemnie o swoich
przypuszczeniach powiadom Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Tylko na
piśmie i bez ubarwiania, żeby było wiadomo, co z Twoich ustaleń jest pewne,
a co wymaga jeszcze sparwdzenia. Adres znajdziesz w książce telefonicznej.
Zamiennie możesz powiadomić o przypuszczeniach Prokuratora. Ale prokuratura
sama czynności wykonywać nie będzie i zleci je Konserwatorowi. Tyle, że tu
już będzie trudniej kogoś zbyć.
Prokurator ma uprawnienia do występowania we wszystkich sprawach, nie tylko
przestępstwach. Tyle, że mało kto o tym wie i prokuratorzy też się raczej z
tymi uprawnieniami nie afiszują, bo by dostali kociokwiku. Zresztą, gdyby
Twoje informacje się potwierdziły i okazało się, że oni nie powiadomili
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o swoich zamiarach, to jest to
wykroczenie. Gdyby w wyniku tego doszło do uszkodzenia zabytku, to nawet
przestępstwo (chyba, bo nie chce mi się teraz szukać, ale wykroczenie na
pewno).
Pisanie odezw i nagłaśnianie tematu w mediach oczywiście sprawie nie
zaszkodzi, ale może nie do końca być skuteczne.

the.one@gazeta

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert....@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Jeśli obiekt jest zabytkiem (a wygląda, że tak)
[...]

Niestety oficjalnie nie jest... Były starania o wpisanie do rejestru
zabytków w zeszłym roku, ale konserwator raptem sie rozmyslił. A nowy
właściciel napewno nie będzie sie o to prosił.

the.one

Robert Tomasik

No to zostaje petycja do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego. Tylko on może wpisać ten obiekt do rejestru
zabytków. I właśnie w tym kierunku proponowałbym ukierunkować działania. Nie
na walce z NBP o zabronienie wyburzenia czegoś tam, tylko na uznaniu tego za
zabytek. Jak obiekt zostanie uznany za zabytek, to już samo prawo będzie go
chronić. Jeśli nawet teraz NBP ugięło by się pod naciskami petycji (w co
zresztą wątpię), to przecież nie będziesz pilnował tego przez całe życie.
Sprawa przycichnie, a oni zrobią swoje.

lekomin inc

Użytkownik "ALE" <art...@zagiel.pl> napisał w wiadomości

> Jest duża grupa, która może pomóc.
> Ich zawołaniem jest: Balcerowicz musi odejść!
niech sobie na zdrowie gadaja ;)
pozdrowka
lekomin inc

lekomin inc

> [...]

moga
> pzry tym troche poweszyc i narobic halasu tak ze te skarbce i tak juz nie

tak miedzy nami to skarbce sa z mocy ustawy obiektami specjalnymi a wiec
tajnymi :))))
pozdrowka
lekomin inc

andrzej steinmann

In article <b3nvs5$n5g$1...@nemesis.news.tpi.pl>, lek...@complex.com.pl
says...

>niestety nic nie moge na ten temat mowic ale nie jest tak jak niby ma byc
>w kazdym razie autor watku nie za bardzo wie o czym mowi :)
>wszystko na ten temat jest tajne i bardzo dobrze :))

Tiaaa. Dobra, dobra, Talibowie tez tak gadali :)

--
Andreas
Audendum est - fortes adiuvat ipsa Venus

lekomin inc

Użytkownik "andrzej steinmann" <aqua...@aquanauta.com.pl> napisał w
wiadomości

> Tiaaa. Dobra, dobra, Talibowie tez tak gadali :)
pracuje gdzie pracuje i zaufaj mi ze wiem o czym mowie :PPP
pozdrowka
lekomin inc

the.one@gazeta

Użytkownik "lekomin inc" <p.jez...@nbp.pl> napisał w wiadomości

> pracuje gdzie pracuje i zaufaj mi ze wiem o czym mowie :PPP

Czy pracując tam gdzie pracujesz wyrażasz na tej grupie oficjalne stanowisko
banku? Czy wogóle publiczne wspominanie przez pracownika banku, że coś wie o
tym, skoro to jest tajne, nie kłóci się z obowiązkami i zachowaniem
tajemnicy służbowej? Co na to Twoi szefowie?

Pozdrawiam
the.one

--
A crash reduces your expensive computer to a simple stone.>

lekomin inc

Użytkownik "the.one@gazeta" <the...@gazeta.xx> napisał w wiadomości

> Czy pracując tam gdzie pracujesz wyrażasz na tej grupie oficjalne
stanowisko
> banku?
Zwariowales? wszystko pisane na grupie jest moja osobista opinia i nie
odzwierciedla bynajmniej stanowiska mojego pracodawcy.

>Czy wogóle publiczne wspominanie przez pracownika banku, że coś wie o
> tym, skoro to jest tajne, nie kłóci się z obowiązkami i zachowaniem
> tajemnicy służbowej? Co na to Twoi szefowie?
mister, walcz z wiatrakami gdzies indziej.
a cio do tajemnicy sluzbowej, to ja wiedze posiadlem nie w pracy, bo czym
innym sie zajmuje (:PP) tylko z publikacji w gazecie i to co napisales nie
zgadza sie z tym co ja wyczytalem w gazecie :PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP
jesli juz problem prawny mamy rozwiazany....

later
bez pozdrowien
lekomin inc

the.one@gazeta

> [...]
> zgadza sie z tym co ja wyczytalem w gazecie :PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP
> jesli juz problem prawny mamy rozwiazany....

Można wiedzieć, w której gazecie i kiedy?

Mimo wszystko pozdrawiam
the.one

lekomin inc

> Można wiedzieć, w której gazecie i kiedy?
chyba rzeczpospolita.. jakis list do redakcji
> Mimo wszystko pozdrawiam
pax romana :)
tez pozdrawiam
lekomin inc
p.s. probuje pomoc wiec mnie nie kop :P

the.one

Użytkownik "lekomin inc" <p.jez...@chello.pl> napisał w wiadomości
[...]

> p.s. probuje pomoc wiec mnie nie kop :P

Przepraszam, już nie będę... Sam zauważ, że powołujesz się na list do
redakcji, który jest tak samo wiarygodny jak i ja...

Ale, ale plany co ma być wyburzone na forcie są w Serocku - na planach
zagospodarowania przestrzennego jest zaznaczone co i jak. I jak się
dowiedziałem niestety z tym juz nic nie da się zrobić. Trzeba było
protestować jak te plany były podpisywane. Teraz może jedynie pomóc skarga
do NSA. Albo wpisanie fortu do rejestru zabytków w jakiś niestandardowy
sposób, czyli chyba tylko poprzez ministra...

Pamiętasz kiedy był ten list?