Załączanie sprężarki w EN57, a gaśnięcie świetlówek

ep40

W niektórych EN57 (w większości są to egzemplarze ze sprężarkami typu
A50) z uruchomionym oświetleniem w momencie załączania sprężarki,
prócz dźwięku pracy styczników w szafie NN, gaśnie także parę
świetlówek (nie wszystkie) na sekundę po której zapalają się znowu.
Pytam się dlaczego tak jest? Sprężarka zasilana jest z obwodu 110V DC,
a świetlówki z przetwornicy oświetleniowej wytwarzającej 220V 500Hz AC
więc obwody są niezależne (poza tym, że silnik przetwornicy
oświetleniowej chodzi na 110V). Dlaczego gaśnie tylko część, a nie
wszystkie świetlówki?

KDH

to ep40
> Dlaczego gaśnie tylko część, a nie
> wszystkie świetlówki?

Ponieważ część świetlówek stanowi oświetlenia awaryjne. W niektórych
EN57 oświetlenie awaryjne stanowią zwykłe żarówki, które są umieszczone
na końcu świetlówki i świecą takim kiepskim, żółtym blaskiem.
Pozdrawiam
KDH

ep40

Tzn. jedną formą oświetlenia awaryjnego jest obwód 110V do niektórych
świetlówek, a jak to zawiedzie to wtedy drugą formą są żarówki? Bo
poza EN57 ze zmodernizowanym oświetleniem, to we wszystkich
"oryginalnych" żarówki widziałem (także w 19xx).

KDH

to ep40
> [...]
> poza EN57 ze zmodernizowanym oświetleniem, to we wszystkich
> "oryginalnych" żarówki widziałem (także w 19xx).
Nie, jeżeli są żarówki to one są oświetleniem awaryjnym.
Ostatnio spotkałem EN57 starego typu z ZPR Wrocław, w których nie było
żarówek, a za oświetlenie awaryjne robiły zaświetlone 3 świetlówki /
przedział.
Pozdrawiam
KDH

ep40

Ciekawa sprawa zatem to jest, gdyż jednostka którą jechałem (SKM
Trójmiasto) zarówno posiadała żarówki i mrugała świetlówkami. Poza
tym, które jednostki jako oświetlenie awaryjne miały zasilanie
świetlówek z 110V? Produkcyjnie wczesne?

Grześka

Ale wykombinowaliście problem...

Oświetlenie żarowe jest zasilane bezpośrednio z baterii, natomiast każda inna
świetlówka wymaga przetworzenia częstotliwości prądu. W niezmodernizowanych
jednostkach obwód oświetlenia jarzeniowego jest dzielony 1/3+2/3, przy czym w
przypadku zaniku ładowania z przetwornicy głównej samoczynnie następuje
przełączenie na obwód 1/3, ale przetwornica oświetleniowa nadal pracuje. W
celu zapobieżenia spadku napięcia baterii, maszyniści przełączają na
oświetlenie żarowe. W czasach "planowych" pojazdów często były porobione
mostki od razu przełączające na żarówki...

Nieco inaczej sprawa wygląda ze zmodernizowanymi EZT, tam każda świetlówka ma
swój panel zasilający, oświetlenie awaryjne stanowi 1/3, ale żarówki też są,
świecą w przypadku usterki obwodu przekaźnika przerzutowego lub zbyt niskiego
napięcia baterii.

A wracając do meritum sprawy, światło przygasa przy przepięciu występującym
podczas załączenia sprężarki głównej gdy występuje zbyt duży pobór prądu przez
nią, np zmostkowany opór rozruchowy lub nieprawidłowy prąd ładowania.

ep40

On 5 Lis, 23:13, "Grześka" <greg...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
> [...]
> oświetlenie żarowe. W czasach "planowych" pojazdów często były porobione
> mostki od razu przełączające na żarówki...
Moje pytanie zostało wyjaśnione, ale wraz mam inne, związane
konkretnie z cytatem. Taki jest opis załączania oświetlenia awaryjnego
w EN57, ale jak jest w EN71 skoro 71 posiada dwie przetwornice i dwa
zespoły akumulatorów? Co się dzieje w przypadku awarii jednej z
przetwornic? Całość elektryki zasilana jest z drugiej sprawnej
przetwornicy?

Grześka

> w EN57, ale jak jest w EN71 skoro 71 posiada dwie przetwornice i dwa
> zespo=B3y akumulator=F3w? Co si=EA dzieje w przypadku awarii jednej z
> przetwornic? Ca=B3o=B6=E6 elektryki zasilana jest z drugiej sprawnej
> przetwornicy?

EN71 oba wagony silnikowe pracują niezależnie od siebie, analogicznie jak
2xEN57. Obwody ładowania nie są ze sobą "zapętlone", ale awaryjnie jest
możliwość "przeniesienia" ładowania, niemniej załączenie pełnego oświetlenia
może, ale nie musi, doprowadzić do uszkodzenia regulatora napięcia.

Uprzedzam pytanie: w EN57 jest jeden obwód ogrzewania kabin, grzeje 8
grzejników: po dwa w kabinach i dwa na ścianach tylnych kabin, natomiast w
EN71 grzeje kabina, tylna ściana i 4 grzejniki w przedziale służbowym. Oba
wagony niezależnie od siebie.