enkoder - HELP PLIS

LANIA

witam jestem bardzo ale to bardzo w potrzebie musze na piatek napisc
wypracowanie na temat:
Skonstruowanie układu elektronicznego do pomiaru położenia z wykorzystaniem
enkodera
teoretycznie. ogólnie o wszystkim prosze was o pomoc

LANIA

Mariusz Dybiec

LANIA wrote:
> witam jestem bardzo ale to bardzo w potrzebie musze na piatek napisc
> wypracowanie
W jakich to szkoła pisze się wypracowania z elektroniki?

> Skonstruowanie układu elektronicznego do pomiaru położenia z wykorzystaniem
> enkodera
> teoretycznie. ogólnie o wszystkim prosze was o pomoc
Enkodery dzieli się na dwa rodzaje:
Inkrementalny - dający impulsy przy obracaniu wałkiem. Mogą być dwa
rodzaje z dwoma wyjściami przesuniętymi w fazie lub z jednym wyjściem i
sygnałem kierunku.
Absolutny wystawia liczbe informującą o położeniu kątowym ośki i ilości
obrotów - to ostatnie w przypadku wieloobrotowych.

Musisz napisać co ma być w tym wypracowaniu? Koncepcja gotowego układu
czy przegląd różnych możliwości z zastosowaniem różnych rodzajów enkodera.

Pominę tu sprawę napędu mechanicznego ośki enkodera. Wystarczy, ze ruch
czegoś tam przenosi się na obrót osi.
W przypadku inkrementalnego potrzebujesz układ zliczający impulsy i
wykrywający kierunek. Potrzebny jeszcze czujnik np indukcyjny ustalający
początek układu współrzędnych. Pomiar może być realizowany
mikrokontrolerem. W programie oprócz wspomnianych funkcji można zrobic
np znajdowanie zera po włączeniu zasilania. Trzeba też uwzględnić różne
poziomy sygnałów stosowane w enkoderach-oprócz najbardziej
rozpowszechnionego 24V bywa też TTL.

W przypadku absolutnego zdawałoby się, że jest prościej. Podaje liczbę
informującą o położeniu osi. Ale problem jest z wielością interfejsów.
Profibus, Canopen, SSI i kilka innych. Raczej nie zrobisz elektroniki
obsługującej któryś z nich. No może Can na jakimś Atmelu. Bywają też
enkodery absolutne z wyjściem równoległym ale bardzo rzadko i drogie.

Gotowe koncepcje dla obu rodzajów razem ze schematami łatwo znaleźć
przez gugla.

MD
"Polska to takie dziecko z downem, trzeba je kochać ale cudów to nie
należy się spodziewać" (znalezione na bash.org.pl).

LANIA

Musisz napisać co ma być w tym wypracowaniu? Koncepcja gotowego układu czy
przegląd różnych możliwości z zastosowaniem różnych rodzajów enkodera

musze z tego zrobic prezentacje w PowerPoint. napewno bede musiał ogólnie
opowiedziec o rożnych mozliwosciach i zastosowaniach, a potem bede musiał
sie skoncentrowac na jednej koncepcji.

czy mozesz mi pomoc? bardzo prosze

Jeffrey

> [...]
> opowiedziec o rożnych mozliwosciach i zastosowaniach, a potem bede musiał

wpisz na googlach "enkoder inkrementalny" i wyskoczy ci dużo stron z
ofertami w godzinkę napewno znajdziesz stronę na której są te enkodery
dobrze opisane łącznie z zastosowaniami. Kiedy szukałem odpowiedniego
enkodera widziałem kilka takich stron.

Jeffrey

Miller Artur

Użytkownik "Jeffrey" <sp...@wycieptopoczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ofertami w godzinkę napewno znajdziesz stronę na której są te enkodery
> dobrze opisane łącznie z zastosowaniami. Kiedy szukałem odpowiedniego

moze jeszcze pomoc datasheet od LM628/629 Nationala ...

pozdr

@

LANIA

nic ciagle nic juz cały dzien i nic!
nie moge znalesc nic na ten temat ciagle tylko jakies konkretne enkodery nic
z tego nie napisze

jak by ktos znalazł to prosze o pomoc dziekuje

LANIA

Mariusz Dybiec

Poszukaj na stronach Hengstler i Sick. Powinny byc jakieś schematy
blokowe. Gotowej prezentacji raczej nikt za ciebie nie napisze. To co
napisałem poprzednio powinno cię już trochę nakierować czego szukać.
Możesz poszukać też przeszukać strony o automatyce.