deskowac czy nie deskowac?

Tadeusz Smal

Dawno nie było o dachach a u mnie w piątek zaczęli wreszcie wiązać więzbę
:))))))))))
Dach niezbyt wielki (220m.kw) ale czterospadowy z dwoma lukarenkami
częściowo uzytkowe podasze. Dom w szczerym polu gdzie wieją dość silne
wiatry
Mam około tygodnia na rozstrzygnięcie dylematu:
czy pod dachówkę dać pełne deskowanie z papą czy 'tylko' jakąś dobrą
mebranę.
Pełne deskowanie ma zalety:
1.lepsza sztywność dachu
2. w zasadzie jest to zdublowany dach czyli podwójna ochrona
Wady to dodatkowy koszt rzędu 5000 zl od rozwiązania z najdroższą membraną
Z jednej strony jest trochę zalet ale z drugiej strony te 5000 zl
starczyłoby by prawie na elektrykę
:)))))))
Jakkolwiek miejsce jest wietrzne ale od wielu lat nie spadało tu zima więcej
śniegu jak 10-20cm
więc i tego nawiewanego śniegu nie będzie zbyt wiele.
Proszę o więcej argumentów zarówno za jak i przeciw.
Mam jeszcze około tygodnia na podjęcie decyzji
Z pozdrowieniami i usmiechami
smal

mkonst

Tadeusz Smal wrote:
> Dawno nie było o dachach

To ja się dołączę do tego wątku. Mam dach (pełne deskowanie+dachówka
betonowa) i nurtuje mnie problem podbitki. Nie bardzo widzę sens przybijania
desek podbitki do desek dachu. Czy można po prostu wystające deskowanie i
więźbę pomalować środkiem ochronnym w kolorze np. brązowym i cześć, czy jest
to niezgodne ze sztuką? Czy przed ewentualnym malowaniem szlifować deski?
--
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

Tadeusz Smal

Użytkownik "mkonst" <mkonst...@et.put.poznan.pl> napisał w wiadomości

> [...]
jest
> to niezgodne ze sztuką? Czy przed ewentualnym malowaniem szlifować deski?
:)
Ma to tylko znacznie "optyczne"
:)
U siebie zamierzam od razu przybijac deski wygladzone
Szukam wlasnie opini czy ma to byc tylko heblowane
czy tez dodatkowo pioro-wpust
:)
Musze tez ustalic z Zona
tzn pokazac jej przyklad jednego i drugiego
czy widoczne koncowki krokwi przyciac w jakies 'essssy'
czy pozostawic proste
:)
Dom jest na wsi pod lasem
:)

Zyga

mkonst wrote:

> [...]
> to niezgodne ze sztuką? Czy przed ewentualnym malowaniem szlifować deski?

Pewnie, a po co podbitka? Tylko funkcja estetyczna ale moim zdaniem
watpliwa. U mnie ciesla zakonczyl krokwie ozdobnikami, pomalowalem
wszystko impregnatem i mam spokoj. Wyglada to tez fajnie, taki styl z
lekka rustykalny. Szlifowanie desek wystajacych oczywiscie zalecane!

--
pozdrawiam - Zygmunt

Zyga

Tadeusz Smal wrote:
> [...]
> :)
> U siebie zamierzam od razu przybijac deski wygladzone
> Szukam wlasnie opini czy ma to byc tylko heblowane

Pioro wpust nie bardzo bo sie po prostu rozeschnie, nie ma sily! Odpusc
sobie.

--
pozdrawiam - Zygmunt

Zyga

W odpowiedzi na glowny watek - oczywiscie deskowac. Szczegolnie w
swietle ostatnich przygod z trabami powietrznymi, ktorych ma byc coraz
wiecej? No a jesli to wygwizdowo to deskowanie na 150%! Ja mam i sie nie
boje! Spie spokojnie, przynajmniej mam komfort psychiczny, co to jest
przy tym 5 kawalków?

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

Użytkownik "Zyga" <sr...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Pioro wpust nie bardzo bo sie po prostu rozeschnie, nie ma sily! Odpusc
> sobie.

znajomy ciesla tez twierdzi
ze pioro wpust to niepotrzebny wydatek

Tadeusz Smal

Użytkownik "Zyga" <sr...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
:)
mysle, ze na trabe powietrzna niewiele to by pomoglo
:)
miara jak bardzo u mnie dmucha jest to
ze juz raz zdmuchnelo mi te szczyty
http://trawki.pl/images/inne/golebnik1
:)
teraz mam wylane slupy zwiazane gora w nadprozach
:)

> Ja mam i sie nie
> boje! Spie spokojnie, przynajmniej mam komfort psychiczny, co to jest
> przy tym 5 kawalków?

w sumie to faktycznie niewiele ale starczyloby na elektryke
:)))))))))

JKK

Użytkownik "Tadeusz Smal" <sm...@supermedia.pl> napisał w wiadomości

> częściowo uzytkowe podasze. Dom w szczerym polu gdzie wieją dość silne
> wiatry

W temacie wiatrów to IMHO bardziej istotne są, słupki, wieniec i śruby pod
murłaty.

> Proszę o więcej argumentów zarówno za jak i przeciw.

Jak dasz bez deskowania, prawdopodobnie będą potrzebne dodatkowe
elementy, celem wzmocnienia konstrukcji więźby.
Przy montażu dachówki uczulić ekipę, żeby wszystko na krawędziach
i dookoła okien było przykręcone.

Pzdr

JKK

mkonst

Zyga wrote:
> pomalowalem wszystko impregnatem i mam spokoj.

A co byś konkretnie polecił?

Zyga

Chodzi Ci o impregnat? MZ obojetnie i tak trzeba co jakis czas
odnawiac. Ja pomalowalem swego czasu Altaxinem i jest OK. Ale tylko
elementy nie narazone bezposrednio na dzialanie wiatru i wody. Reszte -
np. sztachety w plocie powinno sie malowac dwukrotnie co dwa lata. Tyle
jesli chodzi o Altaxin.

--
pozdrawiam - Zygmunt

Zyga

Tadeusz Smal wrote:

> [...]
> teraz mam wylane slupy zwiazane gora w nadprozach
> :)

> w sumie to faktycznie niewiele ale starczyloby na elektryke

No to jest ten dylemat - gdzie zaoszczedzic? Ja wstawilem wklad kominowy
po pieciu latach i nic sie zlego nie stalo, polozylem blache i nie widze
w niej nic zlego, najwyzej usypia mnie delikatny szum deszczu..
Natomist nie warto oszczedzac na rzeczach, ktorych juz nie zmienisz, ja
jestem zwolennikiem deskowania, kladzenie samej folii to dla mnie zwykle
picowanie. Szczegolnie przy jakosci naszych budowlancow. Przy czym wcale
nie mysle, ze sa gorsi od niemieckich na przyklad. U Ciebie polozylbym
jeszcze stalowe rynny, co sie przydaje przy szkwalikach i zmianach
temperatury.

--
pozdrawiam - Zygmunt

marekjan

> [...]
> Mam około tygodnia na rozstrzygnięcie dylematu:
> czy pod dachówkę dać pełne deskowanie z papą czy 'tylko' jakąś dobrą

A co jest w projekcie??
Są to zmiany istotne i musi się pod tym podpisać konstruktor.
Pod blachodachówkę ja dałem bez deskowania, konstruktor
się zgodził, nieco więkkszy tylko przekrój łat.
Dach bez deskowania daje się we znaki podczas upałów przy silnej operacji
słońca. Odczułem to na własnej skórze w lipcu ub. roku.
Mimo 25 cm wełny było b. gorąco. Przy dachch
deskowanych widziałem istntne różnice podczas upałów 9zimą nie!).

Pozdr.
T.

gasper

> [...]
> gorsi od niemieckich na przyklad. U Ciebie polozylbym jeszcze stalowe rynny,
> co sie przydaje przy szkwalikach i zmianach temperatury.

Ty ale smieszny jesteś :-) bez obrazy - piszesz, że nie warto oszczędzać na
niektórych rzeczach a kryjesz dach blachą :-)
dodaj jeszcze, że przy blasze deskowanie jest konieczne a przy ceramice nie
co do wichury - miałem dach bez deskowania zimą w styczniową wichure - nie
miałem okien jeszcze wstawionych i nie spadła mi żadna dachówka - pare domów
dalej był dach z deskowaniem i po wichurze połowe zwiało - jaki z tego wniosek?
nie ważne czy masz deskowanie czy nie - najważniejsze, żeby to było zrobione
zgodnie ze sztuką. Miałem dekarza z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem i
stwierdził ,że nie deskować - przy dzisiejszej jakości drewna i jego suchości
membrana przeżyje deski o kilka ładnych dekad.

Pozdrawiam

Zyga

marekjan wrote:
> Użytkownik "Tadeusz Smal" <sm...@supermedia.pl> napisał w wiadomości
>
> A co jest w projekcie??
> Są to zmiany istotne i musi się pod tym podpisać konstruktor.

Doprawdy..
U mnie w projekcie kontstruktor wymyslil 6 mm sruby do murlaty..
Jeszcze pare innych ciekawostek tez znalazlem. Zostawilem wiec
kontruktora w spokoju. I niech tak zostanie.

--
pozdrawiam - Zygmunt

Zyga

gasper wrote:
> [...]

> kilkudziesięcioletnim doświadczeniem i stwierdził ,że nie deskować -
> przy dzisiejszej jakości drewna i jego suchości membrana przeżyje deski

No to sie czlowiek uczy cale zycie - przy blasze jest deskowanie
konieczne??? No, no..
Dobrze napisales o membranie - ja pisalem o jakosci wykonania. Latwiej
jest zrobic odeskowany dach kryty papa niz polozyc membrane bez zadnej
dziury, bez maskowania naderwan itp. Miales dobrych fachowcow, a
przynajmniej tak myslisz, to sie ciesz ale wiekszosc obecnych robotnikow
to paparuchy z lapanki. No i skad fachowiec ma pojecie o trwalosci folii
skoro jeszcze nikt takiego 100% miec raczej nie moze. To sa stosunkowo
nowe technologie. Starzy fachowcy wiedza empirycznie o trwalosci
modrzewiowej wiezby ale co moga powiedziec o foliach?

--
pozdrawiam - Zygmunt

Michal Sobkowski

On 7/22/2007 9:12 PM, Zyga wrote:

> [...]

[...]

> No to sie czlowiek uczy cale zycie - przy blasze jest deskowanie
> konieczne??? No, no..

Tu masz wyjaśnienie:
http://42.pl/u/tft

Michał
:-)

PS Mam deskowanie i blachę - 7 lat, podbitka drewniana - 5 lat, wszystko
bez żadnych zastrzeżeń i konieczności konserwacji.
--
Michał Sobkowski, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

Zyga

Michal Sobkowski wrote:
> [...]

Eeeeee... no dobra, nie mam tak prostego dachu jak Tadeusz.
Potencjalnie, bo nie wiem czy planuje jakies wykusze czy inne jaskolki?
Mam dosyc zlozony dach i zaoszczedzilem na owe czasy sporo kapusty..

> PS Mam deskowanie i blachę - 7 lat, podbitka drewniana - 5 lat, wszystko
> bez żadnych zastrzeżeń i konieczności konserwacji.

Ja tez nie narzekam ale nie mam sondy do przestrzeni miedzy welna a
folia.. Ale mam nadzieje, ze wszystko ok. Czego wszystkim zycze!

--
pozdrawiam - Zygmunt

Marek Dyjor

marekjan wrote:
> Użytkownik "Tadeusz Smal" <sm...@supermedia.pl> napisał w wiadomości
2>> Mam około tygodnia na rozstrzygnięcie dylematu:

> [...]
> Mimo 25 cm wełny było b. gorąco. Przy dachch
> deskowanych widziałem istntne różnice podczas upałów 9zimą nie!).

może też to być przypadkowa koincydencja wynikająca z nieparwdiłowego
wykonanai wentylacji połaci dachowej. Pod blachą musi być cyrkulacja
powietrza które opuszcza przestrzeń połaci górą, usuwając przegrzane
powietrze.

Tadeusz Smal

Użytkownik "gasper" <n...@ma.pl> napisał w wiadomości

> [...]
suchości
> membrana przeżyje deski o kilka ładnych dekad.

u mnie dach bedzie kladl ten sam dekarz
a wiezbe wiaze ciesla z polecenia tego dekarza
:)
bede mial tradycyjna ciesiolke z drewnianymi "gwozdzmi'
:))))))))

JKK

> U mnie w projekcie kontstruktor wymyslil 6 mm sruby do murlaty..

Jedynkę mu zezarło ;-)

Pzdr

JKK

Zyga

To moze Ty jestes ten gosc, ktry w Anglii wybudowal w lesie dom z
kasztanowcow? Ale on nie mial rodziny..

--
pozdrawiam - Zygmunt

Zyga

Szczegol przeciez..

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

Użytkownik "JKK" <j_k_kw...@itotezpoczta.fm> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Tadeusz Smal" <sm...@supermedia.pl> napisał w wiadomości
>
> W temacie wiatrów to IMHO bardziej istotne są, słupki, wieniec i śruby pod
> murłaty.
:)
jak widac na foto wszystko to jest

:)
te nowe szczyty sa juz wzmocnione slupkami zebetonowymi
dolem zrojenie dospawane jest do uzbrojenia wienca
a gora zwiazane w przesklepieniu otworow
::)
w starej wersji nie bylo tez szpilek dla murlat lukarenek
bo uprzedni ciesla nie widzial potrzeby
:)
dekarz o ktorym pisze Gasper oraz polecony przez niego ciesla
(ogladali to w styczniu zanim wiatr mi to zdmuchnal)
od razu zwrocili uwage, ze to nie jest poprawnie
:)

> [...]
> elementy, celem wzmocnienia konstrukcji więźby.
> Przy montażu dachówki uczulić ekipę, żeby wszystko na krawędziach

a zobacz jakie bede mial okienko w elewacji ogrodowej
(dla zwymiarowania 540 na 180 )
http://trawki.pl/images/inne/golebnik2popr

:)
na foto jest stara tzn zdmuchnieta wersja
na ktorej dorysowalem te slupki
:)

Tadeusz Smal

> [...]
> Potencjalnie, bo nie wiem czy planuje jakies wykusze czy inne jaskolki?
> Mam dosyc zlozony dach i zaoszczedzilem na owe czasy sporo kapusty..

te moje golebniki to inaczej lukarenki vel wykusze vel jaskolki
i beda dwa na tym dachu
:)
w sumie:
1. oknem 540 na 180
2. wysokoscia 6,2 m w pokoju dziennym
3.polokraglymi , murowanymi schodami na polpieterko
4.czesciowym podpiwniczeniem domu
wyczerpalem limit udziwnien w tym skadinad niewielkim domku
i z dachem juz nic nie udziwnialem
:)))))))))))

Tadeusz Smal

Użytkownik "marekjan" <marek...@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Tadeusz Smal" <sm...@supermedia.pl> napisał w wiadomości
>
> A co jest w projekcie??
:)
w projekcie jest dachowka ceramiczna
bez deskowania
:)

> [...]
> Mimo 25 cm wełny było b. gorąco. Przy dachch
> deskowanych widziałem istntne różnice podczas upałów 9zimą nie!).

wydaje mi sie
ze deski napewno stanowia jakas izolacje termiczna
ale przy warstwie welny mineralnej jest to wartosc pomijalna
:)

Zyga

> a zobacz jakie bede mial okienko w elewacji ogrodowej
> (dla zwymiarowania 540 na 180 )

Noooo.. podobno jak sie da szklo z dwutlenkiem tytanu to nie trzeba
myc.. ale moze to bajka? W kazdym razie nie zazdroszcze. Ja w salonie
mam tylko 4,80 i wszystkie okna normalne ;)

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

> To moze Ty jestes ten gosc, ktry w Anglii wybudowal w lesie dom z
> kasztanowcow? Ale on nie mial rodziny..

:)))))))
drewniany dom z bali to klimaty, ktore bardzo lubie
:)
ten domek niestety bedzie jednak murowany
ale mysle, ze mimo to bedzie swojsko:
wewnatrz troche scian z nieotynkowanej cegly
kominek z glazow
:)
drewnianych slupow na ktorych opiera sie konstrukcja dachu
nie bede maskowal a ponadto dorobie troche drewna
:)
na zewnatrz w 4000 m.kw ogrodzie w klimatach jak na
http://trawki.pl/galeria/wszystkie/trawy tez wszystkie nawierzchnie
oraz murki beda z otoczakow
:)
przymierzam sie tez aby przed domem
na okolo 3 500 m.kw posadzic poletko lawendy
:)

Zyga

Tadeusz Smal wrote:

> [...]
> :)
> przymierzam sie tez aby przed domem
> na okolo 3 500 m.kw posadzic poletko lawendy

Tez mam wiezbe na wierzchu.
czy to Twoj ogrod? Jakim cudem rosnie tam to co chcesz, a nie ma chocby
jednego tzw. chwasta? I jeszcze jedno: czy sam ukladales te kamienie?

--
pozdrawiam - Zygmunt

Marek Dyjor

Tadeusz Smal wrote:

> a zobacz jakie bede mial okienko w elewacji ogrodowej
> (dla zwymiarowania 540 na 180 )

też lubie dużo światła
od ogrodu w salonei 2,4 x 2,2 x 2

Tadeusz Smal

> Tez mam wiezbe na wierzchu.
> czy to Twoj ogrod? Jakim cudem rosnie tam to co chcesz, a nie ma chocby
> jednego tzw. chwasta? I jeszcze jedno: czy sam ukladales te kamienie?
:)
tak, to moj ogrod
:)
a z chwastami to nie jest prawda
np. troche fotek z mojego ogrodu jest w przepieknie wydanym albumie
http://www.mareno.pl/prod/MIDN/8392211561
:)
na zdjeciach robionych u mnie zawsze w tle sa jakies chwasty
:)))))))))
mam zbyt wielki ogrod i zbyt wiele innych zajec
do ktorych teraz doszlo budowanie domu
by nalezycie zadbac o ogrod choc na tej swojej Ponderozie
jestem praktycznie od rana do wieczora
7 dni w tygodniu
:)
sam ukladam i muruje te murki
wiecej fotek jest na stronie
http://staw.bieleccy.com.pl/str8_tadeusz_s.html

Zyga

> sam ukladam i muruje te murki
> [...]

Ogladalem to kiedys. Tak wyobrazilem sobie pieklo - jakby ktos mi kazal
wszystko to robic. Pieknie wyglada ale naklad pracy i czasu..
Podziw i szacunek szczery. A mozna gdzies zobaczyc jak Twoj staw wyglada
teraz?

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

Użytkownik "Zyga" <sr...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
:)
nie wiem czy to akurat o ten zwiazek chodzi
ale wiem, ze sa takie 'niebrudzace' powloki
:)
Zonka twierdzi , ze sobie poradzi z myciem
bo to kwestia tylko dlugosci kija a u siebie na teraz w ogrodzie mam okolo
30 odmian bambusow
z ktorych kilka powinno osiagnac 7-9 m wysokosci
:)
tak wiec z odpowiednio dlugim kijem nie powino byc problemu
:)
w pokoju dziennym sufit mam na 6,20 ale swita mi mysl
aby podniesc go o jeszcze wyzej
tak aby byla widoczne miecze oraz rama wiezby

Zyga

Tadeusz Smal wrote:

> w pokoju dziennym sufit mam na 6,20 ale swita mi mysl
> aby podniesc go o jeszcze wyzej
> tak aby byla widoczne miecze oraz rama wiezby
> [...]

To jest piekne - widoczna wiezba w salonie ale ja mam domek parterowy
wiec nie tworzy sie katedra. Natomiast duze okna - zrezygnowalem z nich
poniewaz: latem i tak mozna wyjsc do ogrodu a zima ubytkow ciepla nie
rekompensuja ewentualne widoki (krotkie i bure dni). Poza tym jesli duze
okno jest od strony slonecznej to latem tworzy sie dramat.

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

> Ogladalem to kiedys. Tak wyobrazilem sobie pieklo - jakby ktos mi kazal
> wszystko to robic.
:)
rzecz w tym, ze nikt mi tego nie kaze robic
i robie to u siebie dla siebie
:))))))))

> Pieknie wyglada ale naklad pracy i czasu..
> Podziw i szacunek szczery. A mozna gdzies zobaczyc jak Twoj staw wyglada
> teraz?
:)
dwie fotki dokladnie z przed miesiaca tzn 21 czerwca
http://trawki.pl/images/dom/widok z tarasu
http://trawki.pl/images/dom/staw2
:)))))))))

Zyga

Tadeusz Smal wrote:

> dwie fotki dokladnie z przed miesiaca tzn 21 czerwca
> [...]

Rozumiem, ze dom tez sam stawiasz?

Zalamalem sie psychicznie. Ide sie upic.

--
pozdrawiam - Zygmunt

Tadeusz Smal

> [...]
> rekompensuja ewentualne widoki (krotkie i bure dni). Poza tym jesli duze
> okno jest od strony slonecznej to latem tworzy sie dramat.
ja mam duzy ogrod wiec i okno na ogrod musi byc procjonalnie wielkie
:)))))))))))))
na sloneczne dni ( jest to elewacja poludniowo-zachodnia )
w oknach beda rolety - w tym wielkim do wysokosci drzwi
:)
zasadniczo ma to byc otwarta sloneczna przestrzen z widokiem na pola
ale na wszelki wypadek posadzilem od tej strony troche drzew lisciastych o
roznokolorowych lisciach
:)
zapewne jednak nie dam im wyrosnac zbyt wysokimi
bo wiekszosc moich trawek potrzebuje duzo slonca
:))))))))))

Tadeusz Smal

> dwie fotki dokladnie z przed miesiaca tzn 21 czerwca
> http://trawki.pl/images/dom/widok z tarasu
> http://trawki.pl/images/dom/staw2
> :)))))))))
poprawilem linka do widoku z drzwi tarasu
http://trawki.pl/images/dom/widok_z_tarasu

Tadeusz Smal

> Rozumiem, ze dom tez sam stawiasz?
:)
murowanie prostych scian z bloczkow jest za malo 'tworcze'
:))))))))))
ponadto musze zapracowac na te mury
i szczerze piszac ja sam za dlugo bym sie bawil z murowaniem
bo w koncu nie jest to moj fach, wykonywany co dnia od lat
:)
robiac dla siebie bylbym zbyt dokladny
a nie da sie robic szybko i dokladnie
:))))))))))
mialem ponadto szczescie znalesc dobrego i stosunkowo niedrogiego murarza:
Gaspar moze to potwierdzic bo ta sama osoba jemu murowala dom
:)
zajmuje sie tym czego nie chcieli robic murarze
no wykonczeniowka bedzie w duzym stopniu moja
:)

marekjan

> wydaje mi sie
> ze deski napewno stanowia jakas izolacje termiczna
> ale przy warstwie welny mineralnej jest to wartosc pomijalna

Ja to tłumaczę sobie inaczej
Deski mają inną gęstość niż wełna.
Poprzez większą gęstość są lepsze jako izolator
od promieniowania.
W zakresie przewodnictwa to izolacyjność desek
jest faktycznie pomijalna.

Pozdr.
T.

marekjan

Użytkownik "Marek Dyjor" <mdy...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> wykonanai wentylacji połaci dachowej. Pod blachą musi być cyrkulacja
> powietrza które opuszcza przestrzeń połaci górą, usuwając przegrzane

Są pozdejmowane (od początku) uszczelki przy gąsiorach a więc
jest mżliwość usuwania gorącego powietrza spod blachodachówki.
Może zrobię jeszcze nawiewniki w podbotce, ale nie
wiem czy przy blachodachówce "Sara mat" (moduł co
40 cm) ma to sens.

Pozdr.
T.

Marek Dyjor

zakładam że blachę masz bitą na łata kontrłata a nie bezpośrednio na folie i
krokwie. Poszycie musi mieć przestrzeń wentylacyjna, bez tego powietrze bo
poszyciem moze w słoneczny dzień osiągnąc temperature nawet 70 st.

zobaczymy jak się sprawdzi mój dach w układzie od dołu

krokwie, deski, folia, styropian (specjalny), folia, łaty, kontr łaty,
blacha.

pluton

> Jedynkę mu zezarło ;-)

Chyba dwojke.

pozdrawiam
pluton

marekjan

> zakładam że blachę masz bitą na łata kontrłata

To już umiałem dopilnować. Jednak kontrłaty są wysokosci 2 cm
i cyrkulacja tego gorącego powietrza latem może yć słaba.

> zobaczymy jak się sprawdzi mój dach w układzie od dołu
>
> krokwie, deski, folia

Rozumiem że wiatroizolacyjna

, styropian (specjalny), folia, łaty, kontr łaty

a nie odwrotnie?
Wpierw kontrłaty a później łaty? Blacha mocowana do kontrłat??
Jakiej wysokości są łaty i kontrłaty (a więc ile tego styropianu w cm)
jest położone?
I ile wełny między krokwie?

Pozdr.
Tomek.

Tomasz Finke

Zyga pisze:

> [...]
> nowe technologie. Starzy fachowcy wiedza empirycznie o trwalosci
> modrzewiowej wiezby ale co moga powiedziec o foliach?

W niektórych krajach już trzecie pokolenie fachowców zaczyna
stosować folie dachowe :-)
http://www2.dupont.com/Tyvek/en_US/news_events/article20070619.html

T.

pluton

> Rozumiem że wiatroizolacyjna

Raczej paroszczelna.

> , styropian (specjalny), folia, łaty, kontr łaty

folia paroprzepuszczalna.

> Wpierw kontrłaty a póĽniej łaty?

tak.

> I ile wełny między krokwie?

zero przecinek nic :) Autor pisal o specjalnym styropianie.

pozdrawiam
pluton

Marek Dyjor

deski mają pomijalną izolacyjność chyba ze z 60 cm desek :)

Marek Dyjor

marekjan wrote:
> [...]
> i cyrkulacja tego gorącego powietrza latem może yć słaba.

> Rozumiem że wiatroizolacyjna
>
> , styropian (specjalny), folia, łaty, kontr łaty

no odwrotnie :)

> Wpierw kontrłaty a później łaty? Blacha mocowana do kontrłat??
> Jakiej wysokości są łaty i kontrłaty (a więc ile tego styropianu w cm)
> jest położone?
styropian idzie miedzy deskowanie a kontrłaty powstaje szczelna warstwa
izolacyjna w której jedynymi mostkami cieplnymi są mocowania kobtrłat do
deskowania poprzez styropian. Od środka ma piękną wieźbę dachową z
deskowaniem.

> I ile wełny między krokwie?

zero...

Tadeusz Smal

> deski mają pomijalną izolacyjność chyba ze z 60 cm desek :)

wtedy bylby to juz dom z bali

gasper

> wtedy bylby to juz dom z bali

Ty nie filozofuj tylko przyjedz

Pozdrawiam

Marek Dyjor

w sumie to bym jednak wolał dom na Bali :-D

Tadeusz Smal

Użytkownik "gasper" <n...@ma.pl> napisał w wiadomości
A moglbym tak bardziej z rana
w koncu tygodnia i wraz ze znajomymi zza lasu?
Sa bardzo ciekawi jak urzadziles dom

:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal
ps. u mnie dzis bedzie widac zarys konstrukcji dachu
:)))))))))))))))))))))))))))))))

marekjan

Użytkownik "Marek Dyjor" <mdy...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> deski mają pomijalną izolacyjność chyba ze z 60 cm desek :)

W teorii z pewnością tyle mają. Dużo z resztą na tym
forum wątków poruszania teorii.
Ja zaś piszę z własnej praktyki- z tego co sam
liczyłem i co mi wyszło. Stąd rozbieżności.
Nie wiem czy jest na tej grupie ktoś, kto zmniejszał grubość
ocieplenia murów. a ja tak zrobiłem!. Co ciekawe- nie żałuję.
Ja kiedyś drążyłem temat wsp. lambda wełny w zależności
od jej gęstości.
Okazuje się, że wełny bardzo "lekkie" (poniżej 12 kg/m3) i "ciężkie"
(ponad 90 kg/m3) mają pogarszajace się wsp. lambda.
Jednak w przypadku wełem "cieżkich" rośnie opór
związany z promieniowaniem ciepła, co wykorzystuje się do wełen
"kominkowych" z folią.
Ja mam wełny na połaciach 43 kg/m3 i 35 kg/m3.
Mimo to w upały jest dużo bardziej gorąco niżby
to wynikało z teoretycznych wyliczeń.

Pozdr.
Tomek.

Zyga

marekjan wrote:

> Mimo to w upały jest dużo bardziej gorąco niżby
> to wynikało z teoretycznych wyliczeń.
>
> Pozdr.
> Tomek.

Wszystko to furda! okna! Okna!

--
pozdrawiam - Zygmunt

marekjan

> Wszystko to furda! okna! Okna!

Nie sposób bez nich żyć.
I dlatego śmieszą mnie rozwazania teoretyów
(a zwł. wielbicieli murów 2W) o tych "zyskach"
z pogrubionej izloacji. Z resztą o tym nie raz pisałem.
Pozdr.
Tomek.

Marek Dyjor

w ostatnim muratorze jest coś o poprawianiu izolacji w domu, wydali
kilkanaście tysięcy zaoszczędzili kilkaset złotych.

imho to trzeba policzyć:

biorąc okres 10 lat

ile musimy na dzisiaj wydać na oszczędność energii...
ile nas będą kosztować odsetki do tej kwoty (gdy bierzemy kredyt
ile możemy zarobić na tej kwocie gdy wsadzimy ją na dobre fundusze\
ile zaoszczędzimy na kosztach ogrzewania
ile nas więcej będzie kosztować utrzymanie urządzeń energooszczędnych
i ile wynosi maksymalna trwałość urządzeń.