Interpunkcja - przecinek przed spójnikiem "i"

Budzik

Witam
Czy kiedykolwiek stawiamy przecinek przed spójnikiem "i"?

"Nigdy nie rozcinaj tego co można rozwiązać"
H. Jackson Brown, Jr.

Daniel Lisewski

Użytkownik "Budzik" <budz...@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w
wiadomości news:01012009...@budzik61.poznan.pl...
> Witam

Witam

> Czy kiedykolwiek stawiamy przecinek przed spójnikiem "i"?

Tak, jeśli jest powtórzony na przykład w zdaniu:
" On uprawia tenis i siatkówkę, i koszykówkę."

> Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516 ;

Pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku

Daniel

Budzik

Osobnik posiadający mail lisi...@gazeta.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

> Tak, jeśli jest powtórzony na przykład w zdaniu:
> " On uprawia tenis i siatkówkę, i koszykówkę."

dzieki
w miedzyczasie znalazłem jeszcze, że również w przypadku wtraceń.

"Wypada też przypomnieć, i nie są to moje wymysły, że był on..."

Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,
że właściwie cieszysz się na tę wyprawę.

argothiel

Budzik wrote:
> Witam
> Czy kiedykolwiek stawiamy przecinek przed spójnikiem "i"?

Oprócz wspomnianych już sytuacji, wtrącenie może wyglądać jeszcze tak:

"Zobaczył swój nowy dom, który był duży i ponury, i bardzo się
zasmucił."

Można również postawić "i" w sytuacji, gdy oznacza on to samo, co
"więc":

"Zaczęła się sesja egzaminacyjna, i wzięli się do nauki."

http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629784

Pozdrawiam, argothiel

Eneuel Leszek Ciszewski

"Budzik" 01012009...@budzik61.poznan.pl

> w miedzyczasie

międzyczas m IV, D. -u, Ms. ~sie; lm M. -y
sport. <<czas zawodnika uzyskany na pewnym odcinku trasy biegu>>

Mieć, osiągnąć dobry międzyczas.
Megafon podawał międzyczasy zawodników.

Przecinek przed 'i' można stawiać dość często. :)
Ino, że niekoniecznie 'i' jest zawsze spójnikiem. :)

Można przed 'i', można i przed 'albo' i 'przed 'lub'...
(powyżej niekoniecznie trzeba stawiać przecinek przed ostatnim 'i', gdyż
przedostatnie 'i' nie oznacza wcale tego, co zwykle oznacza słowo 'i' -- nieprawdaż?)

Wtrącenia, dopowiedzenia, wspomniane już wyliczanie...
Koń_strukcje ;) typu albo, albo. :)

Kasia i Jola...
I Kasia, i Jola...
Kasia i Jola, i Zosia...

I do kościoła poszedł, i do szkoły.
Na stole leży kartka i długopis.

Można wręcz powiedzieć, że rzadko nie stawiamy przecinka przed
słowem 'i', tyle tylko, że ta rzadka sytuacja występuje często. ;)

Spadł śnieg, i to obfity.
Nie pójdę z wizytą, i koniec.
Pracowali dorywczo, handlowali, i tak przeżyli okupację.
Obrady, i tak spóźnione, odwlekały się.
Przewiduję, i nie bez podstaw, że chłopiec nie zda do następnej klasy.

--
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'