Literatura - niezbednik

Gabriel

No i trzecie pytanie (celowo nie umieszczam wszystkich w jednym watku, zeby
ich nie mieszac, bo w sumie kazde z innej parafii).

Akurat jestem teraz chory, wiec jak zawsze kiedy mam mozliwosc oddaje sie
swojemu hobby - czyli stronom www.

Czy mozecie polecic cos wartego przeczytania, co ukazalo sie w ostatnim
czasie? Przyznam sie, ze ostatnio ze wzgledu na prace zawodową (nic
zwiazanego z informatyka) nie mialem stycznosci z literatura na ten temat.

Dla mnie swego rodzaju kanon, to:
- "Projektowanie serwisow www. Standardy sieciowe" Zeldman
- "Artystyczne projektowanie stron internetowych" Beaird
- "Zen stosowania css" Shea, Holzschlag
- wszystkie wydane w Polsce ksiazki E. Meyera
- "Nie każ mi myslec" Krug

W sumie dobre jest tez "Kuloodporne strony internetowe" Cederholm

Zamowilem sobie dwa dni temu w Merlinie takze:
"Layout - zasady/kompozycja/zastosowanie"
"Logo" - to odnoscie CI, po angielsku (dodaje, jakby pozniej ktos znalazl,
ze wyszlo juz po polsku)
"Twórcze projektowanie"
"WWW.Corporate Identity" - to tez po angielsku

Ma ktos jakas opinie na ich temat?
Albo jest w stanie polecic cos, co moge w okresie choroby przeczytac? Po
tematach ksiazek widzicie, ze interesuja mnie rozne aspekty projektowania
stron www.

Przy czym nadmieniam, ze preferuje zwykle ksiazki - nie moge czytac duzo na
monitorze.

Gabriel Zastawnik
http://www.sigsoft.pl - Monitoring Komputera

Kamil Nowak

Gabriel pisze:

> [...]

> ze wyszlo juz po polsku)
> "Twórcze projektowanie"
> "WWW.Corporate Identity" - to tez po angielsku

Witam
Co jest Twoim hobby projektowanie stron czy może _czytanie książek_ z
tego zakresu? :) Wyluzuj, życzę szybkiego powrotu do zdrowia.
--
# Pozdrawiam
# Kamil Nowak

Gabriel

Użytkownik "Kamil Nowak" <in...@kamilnowak.com> napisał w wiadomości

> Witam
> Co jest Twoim hobby projektowanie stron czy może _czytanie książek_ z
> tego zakresu? :) Wyluzuj, życzę szybkiego powrotu do zdrowia.

No ale jedno wyklucza drugie? :)
Lubie czytac ksiazki. A niestety nie dam rady czytac za bardzo z net nic, co
jest dluzsze niz 2-3 strony.
A uczyc sie z czegos trzeba:)

Gabriel

Użytkownik "Gabriel" <zast...@poczta.fm> napisał w wiadomości

> - wszystkie wydane w Polsce ksiazki E. Meyera

Dodam, ze naprawde warta jest polecenia (ale dla tych, ktorzy juz nieco
lizneli css) ksiazka "CSS. Kaskadowe arkusze stylów. Przewodnik
encyklopedyczny. Wydanie III" Erica Meyera.
W sumie ukazala sie stosunkowo niedawno - luty 2008, a jej aktualnosc na
rynku zachodnim dotyczy roku 2006, ale wszystkie zawarte w niej informacje
są aktualne. Zatem nie nalezy sie przejmowac w tym wypadku, ze polscy
wydawcy zaliczyli dwuletnią obsuwę w stosunku do oryginału.
Moge zdecydowanie polecic.

pobidowski

Zobacz jak ja sobie poradziłem z tym problemem -
http://webtroubles.blogspot.com/2009/01/jaka-literatura-na-start.html

Kapsel

Wed, 14 Jan 2009 21:03:50 +0100, Gabriel napisał(a):

> Czy mozecie polecic cos wartego przeczytania, co ukazalo sie w ostatnim
> czasie? Przyznam sie, ze ostatnio ze wzgledu na prace zawodową (nic
> zwiazanego z informatyka) nie mialem stycznosci z literatura na ten temat.

Ode mnie:
http://helion.pl/ksiazki/wwprot.htm

IMO naprawdę dobra książka, bez typowego smędzenia, wstępów opisujących
jakieś podstawy (co wciąż nader często spotykam).

--
Kapsel
http://kapselek.net

Gabriel

Użytkownik "Kapsel" <kapsulsk...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Ode mnie:
> http://helion.pl/ksiazki/wwprot.htm
> IMO naprawdę dobra książka, bez typowego smędzenia, wstępów opisujących
> jakieś podstawy (co wciąż nader często spotykam).

A widzisz. Bardzo dlugo sie zastanawialem nad ta ksiazka. Ostatecznie wybor
padl na kilka innych pozycji.
Niestety Helion zamiescil na probe do przeczytania bardzo slaby fragment
ksiazki, ktory IMO pelni juz role jedynie zapelniacza tresci (nie w sensie,
ze nieciekawy temat, wprost przeciwnie - mozna by mu poswiecic osobnych
kilka publikacji).

Ale skoro Twoja opinia jest pozytwna - juz przed chwila zamowilem te
pozycje.

Dzieki!

Gabriel

Użytkownik "Gabriel" <zast...@poczta.fm> napisał w wiadomości
> Przy czym nadmieniam, ze preferuje zwykle ksiazki - nie moge czytac duzo
na monitorze.

Dzis dostalem info z newslettera heliona o powrocie do sprzedazy ksiazki:

"Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych" Jakoba Nielsena

Jej cena wynosi 99.00 zł.
Opis na stronie: http://helion.pl/ksiazki/ofuser.htm

Dzis poszlo zamowienie:)

Gabriel

Użytkownik "pobidowski" <p.obi...@gmail.com> napisał w wiadomości

> Zobacz jak ja sobie poradziłem z tym problemem -
> http://webtroubles.blogspot.com/2009/01/jaka-literatura-na-start.html

Ok. Zgadzam sie - "PHP i MySQL. Tworzenie stron WWW. Vademecum
profesjonalisty. Wydanie trzecie" http://helion.pl/ksiazki/phmsv3.htm jest
bardzo dobra pozycją. Warta kazdej wydanej na nia zlotowki. Wydanie tez jest
solidne - nie rozleci sie nawet po kilkudziesieciu przeczytaniach;)

Reszta, czyli podpatrywanie innych, o czym wspominasz na stronie tez jest
ok:) Ale jak juz napisalem - w przypadku moich oczu nie jest mozliwe
przeczytanie czegos, co jest dluzsze niz powiedzmy 2 strony tekstu na
monitorze. Po prostu moj wzrok na to nie pozwala. Wiec musze korzystac ze
zwyklych ksiazek. Albo drukuje poradnik z sieci i czytam.

Poza tym jest pewien kanon, ktory kazdy (czy poczatkujacy, czy zaawansowany
webmaster) musi przeczytac.

Kapsel

Thu, 22 Jan 2009 19:23:30 +0100, Gabriel napisał(a):

> [...]
> ze nieciekawy temat, wprost przeciwnie - mozna by mu poswiecic osobnych

To znaczy wiesz, zależy co czytałeś wcześniej :)
Ale ja np. z Nilsena trochę się nauczyłem rzeczy, trochę oczywistości
przebiegłem, a tutaj np. rozdział o kolorach był dla mnie niesamowicie
odkrywczy, bo ja z kolorami trochę na bakier a tutaj wyjaśnione jest chyba
wszystko co istotne w kontekście www.

W pracy też się inni zainteresowali prototypowaniem jako takim, dotychczas
to robiliśmy w photoshopie a on jest w tym temacie biedny :D

Jeszcze do końca nie dotarłem, ale ogółem bardzo mi się podoba. Jeśli ktoś
ma kontropinię to zapraszam do dyskusji :)

Gabriel

> To znaczy wiesz, zależy co czytałeś wcześniej :)

Wczesniej w tym temacie przeczytalem "Artystyczne projektowanie..." Beairda.
I patrzac na tytuly dzialow doszedlem do tego, ze nasi polscy autorzy troche
z niego zapozyczyli.
Przy czym mowie od razu - moze to byc mylne wrazenie, bo ksiazke ocenilem na
podstawie informacji umieszczonych na helionie. Czytalem fragment
umieszczony na ftp heliona, ale IMO brzmial on jak praca semestralna
jakiegos studenta - czyli latwo, lekko i ogolnie na temat, ale tak po
lebkach ze az strach. No i sobie pomyslalem, ze tak moze byc z reszta
rozdzialow. Ale juz pozycja zamowiona, wiec sie przekonam osobiscie:)

> [...]
> przebiegłem, a tutaj np. rozdział o kolorach był dla mnie niesamowicie
> odkrywczy, bo ja z kolorami trochę na bakier a tutaj wyjaśnione jest chyba

O. I to jest cos co mnie interesuje:)
Czyli z niecierpliwoscia czekam na zamowiona pozycje. Tak samo, jak na te
ksiazki, ktore wymienilem wczesniej w jednym z postow:
"Layout - zasady/kompozycja/zastosowanie"
"Twórcze projektowanie"

Powinny byc podobne w temacie.

> W pracy też się inni zainteresowali prototypowaniem jako takim, dotychczas
> to robiliśmy w photoshopie a on jest w tym temacie biedny :D

A tego pojecia przyznam sie nie znam.

> Jeszcze do końca nie dotarłem, ale ogółem bardzo mi się podoba. Jeśli ktoś
> ma kontropinię to zapraszam do dyskusji :)

I ja tez:)

Gabriel

Użytkownik "Gabriel" <zast...@poczta.fm> napisał w wiadomości
> Przy czym nadmieniam, ze preferuje zwykle ksiazki - nie moge czytac duzo
na
> monitorze.

I jeszcze porcja z sasiedniej grupy (archiwum pl.comp.grafika),
zaproponowana przez Rafała T. (a mozecie mi wierzyc, ze jest to osoba, ktora
zna sie na rzeczy):

<cytat>
"Ponieważ projektowanie layout-ów stron jest tylko skrawkiem grafiki
projektowej to odsyłam do podstaw-podstaw czyli kompozycji i koloru

Kompozycja i psychofizjologia widzenia
***** Sztuka i percepcja wzrokowa - R.Arnheim
***** Sztuka i zludzenie - Gombrich
**** Punkt linia a płaszczyzna - Kandyński
**** Teoria widzenia - Strzemińki
*** Aktywność wizualna czlowieka - Jan Młodkowski
*** Oko i obraz - Deręgowski

Teoria barw:
**** Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego - M, Rzepińska
**** Kolor w malarstwie -J.M. Parramon - WSiP -1984
*** Barwy i psychika . S.Popek "
</cytat>

Ilosc gwiazdek swiadczy o "must have" danej pozycji:)

Tyle tylko, ze nalezy pamietac, ze te pozycje to dotycza spraw zwiazanych z
grafiką i malarstwem w sensie ogolnym - niekoniecznie odnosnie projektowania
serwisow www. No i sa niezle drogie;) Ale pozwalają na zdobycie cennej
wiedzy z zakresu, ktory dla webdesignera jest niezbedny.

I w podsumowaniu dodam jeden z komentarzy jaki wtedy padl. Na pytanie, czy
po przeczytaniu tych ksiazek bedzie sie dobrym grafikiem padla niezywkle
celna odpowiedz - "Nie. Ale bedzie sie oczytanym czlowiekiem" :)

Czyli to jest to, do czego zmierzam: najpierw zdobyc pewna wiedze dzieki
ksiazkom, a w praktyce juz wykorzystac podwaliny teoretyczne.

Kapsel

Thu, 22 Jan 2009 21:49:26 +0100, Gabriel napisał(a):

> A tego pojecia przyznam sie nie znam.

Chodzi o makiety, w sensie, że zanim napiszesz kod WWW, to się robi jakiś
schemat co gdzie ma być i jak wyglądać, dzięki czemu można robić wstępne
testy z użytkownikami nawet, a przynajmniej samodzielnie dopracować co
gdzie ma być i jak wyglądać. Taki niby techniczny layout.

I wyszło, że są programy dedykowane do tego zadania, o czym nie miałem
pojęcia :)

Radek N.

Kapsel pisze:

Grrrr..... to wyobraź sobie, że "jakiś schemat" i "niby techniczny
layout" w połączeniu z diagramami, specyfikacjami technicznymi, milionem
tekstów, maili i godzinami przegadanymi z klientami to mój obecny zawód!
I zdaję sobie sprawę z tego, że nawet ludzie z branży pomijają zgrabnie
moją profesję :(

Jeśli chodzi o programy to looknij na prototypowanie i diagramy na blogu
M. Kasperskiego:
http://ui.blox.pl/2008/10/Usability-narzedzia-zamiast-CD.html

--
Radek N.

Gabriel

Użytkownik "Radek N." <nar...@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> tekstów, maili i godzinami przegadanymi z klientami to mój obecny zawód!
> I zdaję sobie sprawę z tego, że nawet ludzie z branży pomijają zgrabnie

A jaka nosi nazwe?

Radek N.

Gabriel pisze:

> Użytkownik "Radek N." <nar...@gazeta.pl> napisał w wiadomości
>
> A jaka nosi nazwe?

Na wizytówce mam ogólnikowo - analityk systemów, w praktyce nazwałbym to
"wół roboczy do orania pola złamanym patykiem".

...ale żeby nie było, że moje wypowiedzi na grupie są czysto
teoretycznie (co już mi zarzucano), to uzupełnię, że z zamiłowania
jestem - i tu też ogólnikowo: web developerem ;)

--
Radek N.

Gabriel

> Na wizytówce mam ogólnikowo - analityk systemów, w praktyce nazwałbym to
> "wół roboczy do orania pola złamanym patykiem".

:) A mnie kiedys jeden z wykladowcow AE Krakow chcial koniecznie uczynic
analitykiem systemow.
Caly rocznik zreszta, ale mu sie nie udalo troche.

> ...ale żeby nie było, że moje wypowiedzi na grupie są czysto
> teoretycznie (co już mi zarzucano), to uzupełnię, że z zamiłowania
> jestem - i tu też ogólnikowo: web developerem ;)

:) No to tak jak ja:) Ja bym dodal jeszcze o sobie - hobbystą :)

Radek N.

Gabriel pisze:

> [...]
> analitykiem systemow.
> Caly rocznik zreszta, ale mu sie nie udalo troche.

Znaczy "woła roboczego..." chcieli zrobić :>

--
Radek N.

Gabriel

> Znaczy "woła roboczego..." chcieli zrobić :>

No wlasnie nie wiem. Wtedy nikt dokladnie nie wiedzial kto to ten analityk
systemowy jest, wiec pewnie dlatego nim nie zostalem;)
A pozniej zaczalem prace w calkiem innym sektorze niz informatyka, ale
robienie stron nadal pozostalo ulubionym zajeciem po pracy:)