Jaki system do backupu

Tomek

Witam wszystkich,
potrzebuję dobrej rady:-)
Jest sobie studio graficzne, pięć stanowisk i pojawiła się potrzeba
backupów. Potrzeby są takie: backup przyrostowy plików, może być w nocy,
prędkość w zsadzie bez znaczenia, duże pliki. Wymyśliłem dysk w obudowie z
ethernetem, ale poczytawszy opinie o tych tanich typu Wellad ME-740K, mam
wątpliwości. Może jakiś PII z linuxem?

Pozdrawiam,

Tomek

Konrad Kosmowski

** Tomek wrote:

> Jest sobie studio graficzne, pięć stanowisk i pojawiła się potrzeba

> backupów. (...) Może jaki PII z linuxem?

Jak tyle jest dla Ciebie warty backup to powodzenia... ;P

Moje zdanie? Tak z Linuksem, ale coś nowego, z gwarancją na części,
pewnego - serwer do backupów (a właściwie jakikolwiek) stawiasz po to
aby stał, robił swoje i abyś o nim zapomniał i ew. nie odpowiadał za
to, że klient oszczędzał tam gdzie nie powinien. Jak chcesz se robić
dziadowskie oszczędności... etc. etc. znany temat. ;) Największym
kosztem będą tutaj dyski, a ostatnimi czasy ceny dysków ATA i SATA się
zrównały. Więc zastosowanie szrota na P2 pozbawi Cię możliwości używania
wydajniejszych (i chyba technologicznie lepszych) dysków SATA.

Moja propozycja to:

* pecet - coś sensownego z obsługą 4 dysków SATA i jednego ATA,
procesor praktycznie dowolny (najtańszy jaki Ci pasuje do zestawu),
obudowa (wygodna, uchwyty na dyski, zasilacz) dobrej jakości - tu nie
oszczędzaj, 512MB dowolnego RAMu, dobra - nienajtańsza sieciówka
* jeden praktycznie dowolnej (min. 4GB ale takiego nie znajdziesz
nawet) pojemności i wydajności dysk ATA przeznaczony na system
operacyjny
* cztery 500GB (albo nieco mniejsze czy może większe nawet) dyski SATA,
zestawione parami w RAID (sprzętowo bądź programowo) - daje Ci to
1000GB redundantnej przestrzeni dyskowej

Kosztowo wyjdzie Ci:

PC +dysk ATA +dobra obudowa - góra 2000zł
dyski SATA - 4x 600zł - 2400zł
oprogramowanie - priceless

4400zł - tanio - porównaj sobie koszt ze zautomatyzowanymi
rozwiązaniami opartymi o napędy taśmowe oferującymi taką (1000GB)
przestrzeń dyskową

System operacyjny i konfiguracja:

* dowolna dystrybucja Linuksa czy innego freeniksa, którą lubisz lub
którą zna miejscowy guru skłonny pomóc za piwo i pizzę
* system postawiony na dysku ATA - niech się skryptem (nawet w całości)
automagicznie backupuje na dyski SATA - przestrzeni masz dużo - jak
Ci on padnie to se wymienisz na inny i odtworzysz - system operacyjny
to nie są Ważne Dane
* dwie macierze RAID (4 dyski parami) podepnij sobie pod system
operacyjny używając jakiegoś menadżera woluminów (na Linuksie polecam
EVMS ew. LVM2) - NIE alokuj od razu całej przestrzeni, połowę, jak
potem gdzieś Ci będzie za mało to będziesz miał miejsce na wolne ruchy

Metodyka kopii zapasowych - a to już tylko od Ciebie zależy, storage
masz - proponuję użyć sensownie jakiś skryptów np. BackupPC czy
sensownie skonfigurować SyncBack i niech sobie działa samo. Pomyśl też
o rutynowym zrzucie kopii archiwalnych na inny nośnik (np. HDDVD).

Przyszłościowo rozbudowa - jak Ci kiedyś zabraknie w tym miejsca to
robisz tak:

* kupujesz 4 następne dyski SATA (np. po 2TB każdy)
* zamykasz system, podpinasz do każdej pary RAID po nowym, większym
dysku
* odpalasz system, przebudowujesz macierze na nowe dyski
* zamykasz system, odpinasz pozostałe stare dyski, podpinasz w ich
miejsce pozostałe nowe dyski
* odpalasz system, przebudowujesz macierze na pozostałe nowe dyski,
powiększasz woluminy (za pomocą menadżera woluminów) na nowopowstałą
przestrzeń dyskową
* gotowe - raptem dwa restarty

Smacznego. ;)

--
+ ' .-. .
, * ) )

Tomek

Użytkownik "Konrad Kosmowski" <kon...@kosmosik.net> napisał w wiadomości

> [...]

> 4400zł - tanio - porównaj sobie koszt ze zautomatyzowanymi
> rozwiązaniami opartymi o napędy taśmowe oferującymi taką (1000GB)

Dzięki za porady.
Będę coś kombinował w tym kierunku.

Tomek

DooMiniK

Tomek zapodał(-a):

Pamiętaj, że backup nie jest archiwizajcą - jak masz dane tylko na dyskach
to wcale nie oznacza, że są bezpieczne.

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,

Konrad Kosmowski

** DooMiniK wrote:

> Pamiętaj, że backup nie jest archiwizajcą - jak masz dane tylko na
> dyskach to wcale nie oznacza, że są bezpieczne.

Hmmm w tym układzie co zaproponowałem to są stosunkowo bezpieczne. Tzn.
są dwie kopie danych - jedna na stacji roboczej, druga na serwerze. To
już coś. :)

No ale z archiwizacją masz rację - nawet wspomniałem o tym, ile
kosztują napędy nagrywające HDDVD? Pewnie drogo na razie niestety. :\
Pozostaje streamer.

DooMiniK

Konrad Kosmowski zapodał(-a):

> Hmmm w tym układzie co zaproponowałem to są stosunkowo bezpieczne. Tzn.
> są dwie kopie danych - jedna na stacji roboczej, druga na serwerze. To
> już coś. :)

Ja jestem z tych, co widzą, że butelka jest w połowie pusta ;-)
- kradzież sprzętu z firmy
- wyładowanie atmosferyczne

Dla mnie bezpieczne dane - dane poza firmą :-)))

> No ale z archiwizacją masz rację - nawet wspomniałem o tym, ile
> kosztują napędy nagrywające HDDVD? Pewnie drogo na razie niestety. :\
> Pozostaje streamer.

Dyskusja chyba nie tak dawno była... Ogólnie płyty, tasiemki, dyski twarde...
Możliwości jest sporo.

Tomek

Użytkownik "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl> napisał w wiadomości

> Pamiętaj, że backup nie jest archiwizajcą - jak masz dane tylko na dyskach
> to wcale nie oznacza, że są bezpieczne.
Może opisałem swój problem mało precyzyjnie. Ja chcę robić KOPIE danych na
innym dysku. Każdy komputer w firmie ma spory dysk, a na innym chcę tworzyć
kopie najważniejszych danych. Propozycja Kolegi Konrada jest bardzo profi,
ale ma wadę: jest bardzo droga. Ja rozumiem, że pewne dane są bezcenne, ale
tworząc ich kopie na innym dysku, mam je w dwóch egzemplarzach. Poklikałem
trochę na allegro i zauważyłem dużą podaż serwerów opartych na 2xPIII,
kosztujących kilkaset złotych. Może to jest rozwiązanie: kupuję taki serwer,
dokładam RAM i dysk ok. 400 GB, stawiam to na linuxie, na stacjach roboczych
odpalam SyncBack'a i już. Powinienem zamknąć się w ok. 600-700 zł. Co wy na
to?

Tomek

Michal Kawecki

"Tomek" <T...@s.com> wrote in message

> Witam wszystkich,
> potrzebuję dobrej rady:-)
> Jest sobie studio graficzne, pięć stanowisk i pojawiła się potrzeba
> backupów. Potrzeby sš takie: backup przyrostowy plików, może być w
> nocy, prędko ć w zsadzie bez znaczenia, duże pliki. Wymy liłem dysk w
> obudowie z ethernetem, ale poczytawszy opinie o tych tanich typu
> Wellad ME-740K, mam wštpliwo ci. Może jaki PII z linuxem?

Takie coś z wbudowanym RAID-em i gigabitowym ethernetem kupisz już od
700 USD:
http://www.buffalotech.com/products/network-storage/terastation/terastation-home-server/
Upewnij się tylko, czy zastosowany tam protokół przesyłu danych na pewno
pozwoli na kopiowanie plików > 4GB.
--
M. [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

DooMiniK

Tomek zapodał(-a):

> [...]
> Może opisałem swój problem mało precyzyjnie. Ja chcę robić KOPIE danych
> na innym dysku. Każdy komputer w firmie ma spory dysk, a na innym chcę
[...]

> stawiam to na linuxie, na stacjach roboczych odpalam SyncBack'a i już.
> Powinienem zamknąć się w ok. 600-700 zł. Co wy na to?

Może teraz precyzyjnie - czego Ty chcesz od grupowiczów? ;-)
Piszesz pytania, odpowiadasz sobie sam na nie... Określ się jakiej rady potrzebujesz.

DooMiniK

Michal Kawecki zapodał(-a):

[...]

> [...]

> n-home-server/ Upewnij się tylko, czy zastosowany tam protokół przesyłu

> danych na pewno pozwoli na kopiowanie plików > 4GB.

Przesyłu czy zapisu?

Michal Kawecki

"DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl> wrote in message

> Michal Kawecki zapodał(-a):
> [...]
>
> Przesyłu czy zapisu?

Przesyłu i zapisu. Proste obudowy miewają z tym dalej problemy.

Konrad Kosmowski

** Tomek wrote:

> [...]
> innym chcę tworzyć kopie najważniejszych danych. Propozycja Kolegi
> Konrada jest bardzo profi, ale ma wadę: jest bardzo droga.

Bardzo droga? Raczysz żartować. :))) To chyba najtańsze z możliwych
rozwiązań. Zauważ, że myślimy o skutecznych rozwiązaniach, nie jakiś
prowizorkach.

Po pierwsze to w ogóle musisz przemyśleć strategię backupu. Moim
zdaniem nie ma sensu bawienie się w określanie, które pliki są ważne, a
które nie - bo można się nieźle pomylić - ważne są WSZYSTKIE pliki.

Druga ważna sprawa to użyć oprogramowania, które obsługuje pooling -
tzn. robi coś takiego, że jeżeli w backupie masz w kilku miejscach ten
sam plik to zapisany (w sensie zajętej przestrzeni) jest on i tak jako
jeden plik (rozróżniane na podstawie haszy czy sum kontrolnych) - wtedy
Ci wszystko jedno, że dla każdej maszyny kopiujesz np. pliki systemowe
Windows.

> Ja rozumiem, że pewne dane są bezcenne, ale tworząc ich kopie na innym
> dysku, mam je w dwóch egzemplarzach.

Koledze chodziło o to, że mogą nastąpić pewne zdarzenia (np. pożar),
przed którymi trzymanie kopii zapasowej 5m od oryginału na nic się nie
zda. I ja jestem zdania, że ma rację. Albo robić coś porządnie, albo
wcale.

> [...]
> stawiam to na linuxie, na stacjach roboczych odpalam SyncBack'a i
> już. Powinienem zamknąć się w ok. 600-700 zł. Co wy na to?

Jeżeli tyle przestrzeni Ci wystarcza to nie powinno być problemu. Ale
RAID jest tu raczej minimum, więc licz dwa dyski. Do tego koniecznie
nagrywarka DVD i strategia robienia kopii archiwizacyjnych na DVD (np.
co miesiąc), potem takie płytki składuj w innym miejscu (np. w domu).

Nie rozumiem skąd u Ciebie taka oszczędność. Robisz to dla siebie? To
tym bardziej powinno zależeć Ci na świętym spokoju i bezpieczeństwie
Twoich danych. Robisz to dla klienta? To wytłumacz klientowi, że tutaj
się nie oszczędza i to tyle po prostu kosztuje, przecież od tych danych
zależy działalność firmy, szef sobie z tego sprawy nie zdaje?

Konrad Kosmowski

** DooMiniK wrote:

> Może teraz precyzyjnie - czego Ty chcesz od grupowiczów? ;-)
> Piszesz pytania, odpowiadasz sobie sam na nie... Określ się jakiej
> rady potrzebujesz.

Chyba potwierdzenia, że nie popełnia gdzieś błędu. Czasami też tak
mam. ;)

Moim zdaniem błąd popełnia starając się oszczędzać tam gdzie akurat się
nie powinno.