problemy z M2N-E

Paszko

Witam.
Nabylem ostatnio ta plyte glówna Asusa i chcialem podsumowac
problemy, na jakie sie przy niej natknalem.

1) Slaba kompatybilnosc z szybkimi pamieciami - sam producent
wymiania kilka, które poleca, lecz jest ich nie za wiele. Ogólnie
pomaga staktowanie pamieci do 400-533 MHz. Tylko w takim razie po co
kupowac szybkie pamieci? Bios 0304 czesciowo rozwiazal problem,
znacznie powiekszajac liste kompatybilnych pamieci, lecz dalej jest
ich malo.

2) Instalacja OS na duzych dyskach SATA - poprostu nie da sie
zainstalowac OS na dysku 250GB i wiekszym. Nie wiem, czy dotyczy to
tylko SATA, czy ATA równiez. Podzielenie na partycje nic nie daje.
Póki co nie ma na to zadnej rady. Moze bios 0305 pomoze... (jest
juz w testach).

3) Do plyty nie dodaja dyskietki ze sterownikami RAID, trzeba sobie
samemu zrobic. A jak sie nie ma drugiego kompa w domu... to trzeba
leciec do kolegi :)

4) Ogólnie slaba wydajnosc O/C. Sam jeszcze nie krecilem, ale jak
ludzie pisza, FSB góra do 220 MHz.

Problemy te dotycza ponoc ogólnie plyt na nforce 570 ultra, nie
tylko tego modelu plyty.

Reasumujac - warto zainwestowac w nforce 570 SLI, bo sie posiwieje.
Przynajmniej przy tym biosie, który jest teraz.

Luke

Paszko napisał(a):

> [...]
> kupowac szybkie pamieci? Bios 0304 czesciowo rozwiazal problem,
> znacznie powiekszajac liste kompatybilnych pamieci, lecz dalej jest

u mnie dzialaja corsair 2x1gb ddr2 800 i nie ma problemow. faktycznie
czytalem, ze jakies problemy z niektorymi pamieciami sa/byly.

> [...]
> tylko SATA, czy ATA równiez. Podzielenie na partycje nic nie daje.
> Póki co nie ma na to zadnej rady. Moze bios 0305 pomoze... (jest

da sie, czego jestem przykladem. po prostu trzeba instalowac system bez
dysku na IDE. dysk to seagate sata II 320.
BTW masz stare informacje. bios 0305 byl nieoficjalnie i jakos nie
doczekal sie realizacji oficjalnej. teraz najnowszy jest beta 0402 i
jest dostepny na stronie asusa. dziala tak samo jak 0305 ale jest
stabilniejszy. u mnie na 0305 komputer potrafil sie sam z siebie
wylaczyc. na 0402 to juz nie wystepuje i komp jest w 100 % stabilny.

> 3) Do plyty nie dodaja dyskietki ze sterownikami RAID, trzeba sobie
> samemu zrobic. A jak sie nie ma drugiego kompa w domu... to trzeba
> leciec do kolegi :)

to fakt.

> 4) Ogólnie slaba wydajnosc O/C. Sam jeszcze nie krecilem, ale jak
> ludzie pisza, FSB góra do 220 MHz.

mam amd 64 3500+. podkrecilem go do pozimou 3800+ krecac FSB na 220MHz.
wiecej nie probowalem. jako ciekawostke podam , ze na biosie 0304 przy
tej fsb w ogole komp nie wstawal. poza tym krecac fsb podwyzszamy
predkosc pamieci. ja mam ddr2 800 i tak pracuja. podwyzszajac fsb
podkrecalbym rowniez pamieci, ktore podejrzewam wiecej juz nie pojda.
moznaby sprobowac ustawic pamieci do 667 i wtedy probowac krecic fsb.
nie probowalem, bo taka wydajnosc mi starcza, poza tym mi sie nie chce.
BTW jak wysoko mozna puscic amd 64 3500+ ? teraz pracuje u mnie
stabilnie na 2400 MHz. ile mozna dalej ? 2600, 2800 ?

> Problemy te dotycza ponoc ogólnie plyt na nforce 570 ultra, nie
> tylko tego modelu plyty.

podobno, ale jak widzisz sporo z tych problemow, ktore opisales wcale
nie jest problemami, bo ich nie ma :)

> Reasumujac - warto zainwestowac w nforce 570 SLI, bo sie posiwieje.
> Przynajmniej przy tym biosie, który jest teraz.

ja nie narzekam.
BTW na tej plycie, nie wiem jak na innych z tym chipsetem skopane sa
mnozniki pamieci. np. przy procku 2200 MHz (200x11) pamiec ustawiona w
tryb ddr 800 pracuje tak naprawde jako 2x 369 czyli 730 zamiast 800.
dopiero jak podkrecilem fsb do 220 MHz pamiec pracuje jako 2x400MHz
czyli tak jak powinna.

Netx

Użytkownik "Luke" napisał

> [...]
> tryb ddr 800 pracuje tak naprawde jako 2x 369 czyli 730 zamiast 800.
> dopiero jak podkrecilem fsb do 220 MHz pamiec pracuje jako 2x400MHz czyli

Właśnie się zdziwiłem. Włączam CPU-Z i okazuje się że pamięć mam ustawioną z
automatu na 200.9MHz (a nie 533). W dodatku clk 4.
Pamięć Kingston 533 (at 4 clk) (lub 400 at 3 clk) 2x512MB dual.
Płyta M2N-Sli Deluxe (570SLI).
Procesor Athlon 64 3000+ Orleans.

Czyli też występuje ten problem o którym piszesz.
I faktycznie osiągi ramu mam o około 10% gorsze niż na poprzedniej płycie
nForce4 DDR400 clk.3.

Zaraz będę próbował zmienić taktowanie pamięci w BIOS i zapuszczę memtest
aby sprawdzić czy po zmianie nie sypnie błędami.

I teraz mam pytanie:
- czy da się zmienić taktowanie pamięci bez podkręcania FSB ?
- czy lepiej zostawić taktowanie 200.9(x2) i zrobić clk 3 czy 266MHz(x2) i
clk 4 ?
Według CPU-Z moja pamięć może chodzić na 200 przy clk 3 albo 266 clk 4
(zgodnie z SPD) ?

Pozdrawiam,
Marek

Netx

Użytkownik "Netx" napisał

> Włączam CPU-Z i okazuje się że pamięć mam ustawioną z automatu na 200.9MHz
> (a nie 266MHz).

Okazało się że CPU-Z w stanie spoczynku pokazuje 200.9, ale jak się komputer
obciąży to czestotliwość pamięci podnosi się do 258MHz.

Co ciekawe komp jest szybszy w benchmarkach przy mniejszej częstotliwości
pamięci (200MHz zamiast 266) i mniejszym clk - 3 zamiast 4.
Jednak wpisanie do BIOSu na stałe parametrów dla pamięci: 200-3-3-3-9, Trc
12 powoduje że komp jest niestabilny. Ciekawe dlaczego, skoro takie
parametry są dopuszczalne według SPD.

Pozdr.
MB

Paszko

@Luke:
Faktycznie z tym biosem to "przeoczyłem" 0402.
Problemy z kompatybilnością pamięci były głównie na starszych
biosach. Dużo się poprawiło od 0304.
Systemu na WD 320 GB sata2 nie mogłem postawić, mimo nie
podłączenia żadnego dysku na IDE.
A wydajność OC testowałem na biosie 0304, tam nie bardzo można
było poszaleć.
Sam mam m2n-sli deluxe, ten komp był kumpla. Postaram się go dorwać
w czasie nabliższym i spróbować podziałać na biosie 0402.

@Netx:
Możliwe, że zmiany taktowania, które opisujesz, są wynikiem
działania Cool & Quiet.
Odnośnie wydajności - najlepiej potestować jakimś benchmarkiem.
Często mniejsza częstotliwość, ale przy tym mniejsze opóźnienia
dają lepszą wydajność.
Sam się za testowanie wezmę w najbliższym wolnym czasie.

Luke

Paszko napisał(a):

Funkcje Cool & Quiet to ja w ogole wylaczylem. dlaczego ? otoz jak komp
jest podkrecony (na standardowych ustawieniach wszystko dziala )to
czasami po wlaczeniu np spybota komp sie...resetuje. tak jakby "nagle"
przejscie z trybu zwolnionego na normalny powodowalo reset.

Paszko

Ja też nie używam - jak C&Q jest włączone, nie można korzystać z
AI Booster, a to jednak miłe narzędzie.