Jak ustawic pliki wymiany?

latet

Witam,

Czy moglby ktoś miły i obeznany z tematem,
doradzić w krótkich zołnierkich słowach,
jak optymalnie ustawić ilosc, rozmieszczenie
i wielkość plików wymiany dla XP,
przy danej wielkosci RAM-u i w dwóch wariantach:
jeden oraz dwa twardziele.

Dzieki,

latet

Pawel Rutkowski

Chyba standardem jest 2*wielkość pamięci RAM.

Pozdrawiam
Pawel Rutkowski

latet

> Chyba standardem jest 2*wielkość pamięci RAM.

Tak slyszalem.
Ale moze skoro mam 1 GB RAM, to wystarczy ustawić
tylko kolejny 1 GB dla pliku wymiany?
Bo sie boję, że system korzysta z tych zasobów proporcjonalnie,
czyli im wiecej ma plik wymiany, tym chętniej system z niego
korzysta, a przecież chodzi o to, aby korzystal tylko w ostatecznosci.

Zalozmy, ze chce przydzielic 2 GB.
Czy najlepiej 2 x 1 GB - po jednym na każdą piewszą
partycję na fizycznych dyskach?

Dzieki,

latet

Michal Kawecki

Użytkownik "latet" <la...@latet.pl> napisał w wiadomości

Przy tej ilości pamięci najlepiej w ogóle wyłączyć plik swap. Jeśli
jednak okaże się on niezbędny, to posadź go na drugim dysku twardym,
żeby dostęp do niego nie spowalniał pracy z dyskiem systemowym.
--
M. [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/

Arkadiusz 'Black Fox' Artyszuk

latet wrote:

Takie rzeczy to sie ustawia stosownie do potrzeb, o których ani słowa nie
widzę więc RTFA, bo maglowane to było już kilkanaście razy chyba.

--
Regards
Arkadiusz 'Black Fox' Artyszuk

badworm

latet napisał(a):

> [...]
> czyli im wiecej ma plik wymiany, tym chętniej system z niego
> korzysta, a przecież chodzi o to, aby korzystal tylko w ostatecznosci.

To, jak duży ustawić plik wymiany zależy od tego, do czego
wykorzystujesz komputer. Dołożyłem ostatnio 256MB RAm do mojego
komputera(mam teraz 512) ale swapa zostawiłem profilaktycznie na 256 -
zupełnie niepotrzebnie. Nie bawiłem się co prawda jeszcze aplikacjami
pożerającymi duże ilości RAMu tylko dla siebie(np. taki Photoshop) ale
przy normalnej pracy(kilka programów naraz uruchomionych, Firefox
potrafiący zająć i 150MB) nie udało mi się jeszcze wyjść poza obszar
pamięci fizycznej a wszystko chodzi super płynnie przy przełączaniu
aplikacji - nie to co przed rozbudową. Mogę sobie teraz pozwolić np. na
trzymanie Firefoxa zminimalizowanego do traya przez cały dzień a i tak w
razie potrzeby podniesie się momentalnie. IMHO im więcej masz fizycznego
RAMu tym mniejszy może być plik wymiany.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066

latet

> Przy tej ilości pamięci najlepiej w ogóle wyłączyć plik swap. Jeśli
> jednak okaże się on niezbędny, to posadź go na drugim dysku twardym,
> żeby dostęp do niego nie spowalniał pracy z dyskiem systemowym.

A przy mniejszej ilosci RAM-u, ale również przy dwóch twardzielach,
czy także nalezy plik wymiany (abstrahując od jego wielkosci)
umiescic wylacznie na drugim twardym (przy założeniu, że
nie jest on bardzo intensywnie używany)?

Czy jesli umieszczam plik wymiany na pierwsej partycji
drugiego dysku (powiedzmu, ze jest to G:\),
ale czasem uruchamiam inny XP z tamtej partycji jako
systemowej, i tam mam ustawiony plik wymiany
na tej samej partycji, to czy tamten system mi jakoś
poprzestawia ten plik?

Dzieki,

latet

latet

Ustawilem: 512-512,
tylko na dysku drugim.
+ Reset systemu.
Pokazuje, ze jest tak jak mialo być.
Ale czy XP w ogóle respektuje te ustawienia?

Bawiłem się Photoshopem patrząc na wykresy w zakładce
Wydajnosc - w Menedzerze zadań.
Są tam "słupki" oraz wykres "Uzycie pliku stron".
No i... podczas męczenia Photoshopa skoczył do 750 MB!
Czemu 750, skoro ograniczyłem do 512?

Nie do konce też umiem czytać liczby dotyczące zajętości pamięci...
"Pamięć fizyczna" jak mi się zdaje, pokazuje po prostu podział
RAM-u pomiedzy bufor systemu, a resztę (niezależnie od tego
czy ta reszta jest zajęta, czy wolna).
Natomiast "Pamięć zadeklarowana" z kolei nie bardzo rozróżnia
między RAM-em fizycznym a plikiem stronicowania... (sądząc
po pozycji "Limit").
Próbuję to w głowie odejmować, sumować, ale średnio mi się zgadza...

Pozdrawiam,

latet

Piotr Palusiński

http://groups.google.pl/group/alt.pl.comp.os.windowsxp/msg/136f09ff7929e418

--
Piotr Palusiński [MVP] http://www.mvp.pl
http://www.microsoft.com/poland/communities/mvp/default.mspx
Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec róznicy

Michal Kawecki

> [...]
> umiescic wylacznie na drugim twardym (przy założeniu, że
> nie jest on bardzo intensywnie używany)?

Tak, o ile jest to dysk co najmniej tak samo szybki, jak systemowy.
Szybkość pracy ma tu decydujące znaczenie,

> [...]
> systemowej, i tam mam ustawiony plik wymiany
> na tej samej partycji, to czy tamten system mi jakoś

Oba systemy będą bezproblemowo korzystały ze wspólnego pliku.

Michal Kawecki

Użytkownik "latet" <la...@latet.pl> napisał w wiadomości

Bo to jest troszku nieproste ;-), no i są błędy w tłumaczeniu nazw tych
słupków... proponuję przeczytać poniższy wątek, sporo zostało w nim
wyjaśnione.

http://groups.google.com/group/pl.comp.os.ms-windows.winnt/browse_frm/thread/24b3e42378acbd25/6f33bb8ff307538f?lnk=st&q=pami%C4%99%C4%87+author%3Aradoslaw+author%3Asokol&rnum=37&hl=pl#6f33bb8ff307538f/

Paweł Goleń

latet wrote:
> Tak slyszalem.

Przy takich ilościach pamięci RAM to już nie jest prawda.

> Ale moze skoro mam 1 GB RAM, to wystarczy ustawić
> tylko kolejny 1 GB dla pliku wymiany?

Ja na swoim laptopie mam 512MiB RAM i 256MiB swap. Po prostu system nie
potrzebuje więcej. Rozmiar swap powinien być taki, by przy normalnym
korzystaniu z systemu jego zajętość nie była większa niż 75%. Ładnie
pokazuje to perfmon.

> Bo sie boję, że system korzysta z tych zasobów proporcjonalnie,
> czyli im wiecej ma plik wymiany, tym chętniej system z niego
> korzysta, a przecież chodzi o to, aby korzystal tylko w ostatecznosci.

Nie tędy droga.

Na początek dałbym 512MiB SWAP na drugim dysku (zakładając, że nie jest
on na tym samym kontrolerze, co systemowy). Potem pooglądałbym perfmonem
zajętość przy normalnej pracy i ewentualnie dostosował jeszcze.

--
Paweł Goleń
mailto:p_g...@ks.onet.pl

latet

> Na początek dałbym 512MiB SWAP na drugim dysku (zakładając, że nie jest on
> na tym samym kontrolerze, co systemowy).

Akurat nie jest - drugi dysk mam na PCI/SATA. Jest szybszy niz systemowy.

Ale co sugerujesz? Że jesli drugi dysk ktoś ma na tym samym kanale
co pierwszy, to powienien jednak plik wymiany zostawić na pierwszym?
No chyba nie :-)

Pozdrawiam,

latet

Paweł Goleń

latet wrote:

> Ale co sugerujesz? Że jesli drugi dysk ktoś ma na tym samym kanale
> co pierwszy, to powienien jednak plik wymiany zostawić na pierwszym?

Sugeruję, że lepszy jest efekt rozrzucania swap po dyskach, jeśli są one
na oddzielnych kontrolerach.

Grzegorz Niemirowski

Pawel Rutkowski <rut...@moja-poczta.com.pl> napisał(a):

> Chyba standardem jest 2*wielkość pamięci RAM.

No właśnie, i czemu? Przecież im większy RAM tym mniej swapa potrzeba.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

B.G

Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <gnthe...@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:drjimk$d61$1...@opal.icpnet.pl...

> No właśnie, i czemu? Przecież im większy RAM tym mniej swapa potrzeba.

wlasnie,
windows tworzy swap file tym wiekszy im wiecej mamy RAM - IMHO lekka
paranoja, moze w kolejnej wersji systemu to sie zmieni.
oczywiscie mozna wymusic ile ma byc swap-a, ale skad ta dziwna
automatyka...?
ja wywalilem swap od niedawna i testuje systen bez niego, jak narazie sobie
chwale :)
ramu fizycznego mam 1.5GB

--
B.G GG#51489

Eneuel Leszek Ciszewski

"B.G" drlhuh$k6h$1...@atlantis.news.tpi.pl

> [...]

> paranoja, moze w kolejnej wersji systemu to sie zmieni.
> oczywiscie mozna wymusic ile ma byc swap-a, ale skad ta dziwna

Bo na SWAPie jest/być powinna także kopia tego, co jest w RAMie?
(poza tym, czego w RAMie nie ma)

> ja wywalilem swap od niedawna i testuje systen bez niego,
> jak narazie sobie chwale :)

Efekt jest taki, że jak jakiemuś programowi (graficznemu
na przykład) zabraknie RAMu -- założy swój własny SWAP,
ale bardzo powolny. ,,Normalny'' SWAP jest zarządzany
w cwany sposób, (jest sprzętowe wspomaganie) dzięki
czemu pracuje bardzo szybko. :) Oczywiście głowica
w dysku się dzięki temu cwaniactwu ;) nie rozdwaja,
ale mimo wszystko taki SWAP jest dobrodziejstwem :)
i nie warto go wyłączać. :)

> ramu fizycznego mam 1.5GB

Pamięć wirtualna i SWAP -- to nie {} to samo. :)
Pamięć wirtualna to (z nazwy) pamięć wirtualna,
czyli nierzeczywista, ale możliwa do zaistnienia,
a SWAP jest czymś, co pozwala na to, aby to, co
się zowie pamięcią wirtualną mogło istnieć. :)

--