Jak zainstalować Windows 95?

Wojtek Szweicer

Witam!
Mam głupi problem.
Jest stary komputer (P 166MHz, 32MB RAM), na którym był Windows 95.
Komputer ma dwa fizyczne dyski 12MB i (chyba) 40MB (slave) oraz CD-RW.
Windows 95 był na tym pierwszym dysku (C), natomiast drugi był
podzielony na 5 dysków D,E,F,G,H. CD-ROM jest na dysku I.

Windows padł i trzeba zainstalować go na nowo (niech będzie na tym
mniejszym dysku, jak było).

Przed formatem zrobiłem dyskietkę startową (Panel sterowania -> Dodaj
programy ->Instalator). Problem polega na tym, że - z tego co pamiętam -
była tam jeszcze dyskietka instalacyjna, którą niestety zgubiłem
(książeczkę z kodem seryjnym i płytę CD mam). Jest to wersja OEM.

Jak zainstalować Win95?
Ustawiłem w BIOSie bótowanie z płytki, ale twierdzi, że dysk nie jest
bótowalny.
Potem uruchomiłem z tej dyskietki startowej, chciałem wejść na cd-rom
(I:) i uruchomić setup.exe, ale twierdzi, że zły napęd dysku (płytka
jest w napędzie).

Mam jeszcze pomysł, żeby wyłączyć drugi dysk i żeby został A,C i D (jako
CD-ROM), może coś pójdzie, może "I" to już zbyt daleka literka na napęd
dysku?

Czego jeszcze mogę spróbować?

Jeśli problem polega na braku tej dyskietki instalacyjnej, to może ktoś
z Grupowiczów ma taką i przysłałby mi kopię na e-mail
(wsz...@poczta.onet.pl)? Wiem, że to może wyglądać na piractwo, ale
zapewniam, że Windows jest w pełni oryginalny i legalny. Nie umiem tego
udowodnić, przyznaję :(
- Szwejk

--
www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

Hobbit

Użytkownik "Wojtek Szweicer" <wsz...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Witam!
> Mam głupi problem.
> Jest stary komputer (P 166MHz, 32MB RAM), na którym był Windows 95.
[ciach, ciach]
Nic z tego, Win95 nie wystartuje z CD.

1. Zainstaluj MS DOS 6.0 lub 6.2
2 Zainstaluj sterowniki napędu CR-ROM
3. Uruchom komputer i wybierz z płytki CD setup.exe

Tylko tak zainstalujesz Win95

Powodzenia

Hobbit (Bogusia K.)
(*** homo homini polonus est ***)

Krzysztof Wolski

Wojtek Szweicer wrote:

> Ustawiłem w BIOSie bótowanie z płytki, ale twierdzi, że dysk nie jest
> bótowalny.

niestety, 95 nie bootuje z płyty. To zdaje się pojawiło dopiero w 98SE

> Potem uruchomiłem z tej dyskietki startowej, chciałem wejść na cd-rom
> (I:) i uruchomić setup.exe, ale twierdzi, że zły napęd dysku (płytka
> jest w napędzie).

Po pierwsze, pytanie czy ta dyskietka ładuje sterowniki CD-ROMu. To
można poczytać jak startuje (chyba mscdex.exe)

Po drugie, pytanie, na która literkę ci tego CD-ROMa wrzucił, bo wcale
nie jest powiedziane że zrobi to na ostatniej wolnej. dodatkowo sprawę
komplikuje fakt, że tworzony jest dysk wirtualny, zawierający narzędzia
diagnostyczne i de facto rozpakowane do pamięci pliki systemu.

> Mam jeszcze pomysł, żeby wyłączyć drugi dysk i żeby został A,C i D (jako
> CD-ROM), może coś pójdzie, może "I" to już zbyt daleka literka na napęd
> dysku?

literka może nie za daleka, bo standardowo do X da się, ale pomysł jest
bardzo dobry. A,C, a potem literka D będzie przypisana do CD-ROM, albo
tego "dysku narzędziowego". Tak czy owak, naped będziesz miał na pewno
na D albo E.

--
Pozdrawiam || ECS K7VZA, Duron 800, 392MB, GeForce 2MX,
Krzychu W. || Seagate 20GB, LG 52x & 32/10/40x, HP DJ840

Ogion

[ciach]

Mozesz uzyc plytki bootowalnej od Win98 - odpalasz, uruchamiasz komputer z
obsluga CD, wkladasz plytke z Win95 i odpalasz setup.exe

Jesli nie masz bootowalnego cd, sciagnij jakis obraz dyskietki z sieci.
Znalazlem naprzyklad to:
http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/disks.html

Ewentualnie mozesz zrobic obraz plytki bootowalnej samemu. Bardzo milo
pokazuje to www.cdrinfo.pl

konkretnie tu: http://www.cdrinfo.pl/cdr/porady/bootcd/bootcd3.php3
(wszystko co potrzebne, mozna sciagnac z tamtej strony)

Zycze przyjemnego bootowania (i nie tylko)
Ogion

WSm

Użytkownik "Wojtek Szweicer" <wsz...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam!
> Mam głupi problem.
> Jest stary komputer (P 166MHz, 32MB RAM), na którym był Windows 95.
[...]

> [...]
>
> Mam jeszcze pomysł, żeby wyłączyć drugi dysk i żeby został A,C i D (jako
> CD-ROM), może coś pójdzie, może "I" to już zbyt daleka literka na napęd
[...]
Tak powinno zadziałać. Po prostu wypnij zasilanie dysku slave na chwilę i
spróbuj.
Moim zdaniem - da się tak zainstalować.
U mnie zawsze szło. Tyle, że nie z oryginalnego dysku OEM, ale z kopii na CD
plików instalacyjnych, jakie instalator w sklepie wgrał na dysk C. W związku
z tym nie mam kompletnej instalacji, tylko jakąś okrojoną - ale już 6-ty rok
tak chodzi. A dyskietkę używam uiwersalną - do 95, OSR2, 98SE.
WSm

Marcin Frankowski

Przesłuchiwany(a) Wojtek Szweicer <wsz...@poczta.onet.pl> w związku ze
sprawą o symbolu <news:DDpzb.89891$361....@news.chello.at> dn. Wed, 03
Dec 2003 18:07:31 GMT zeznał(a), co następuje:

[Win95]

> Przed formatem zrobiłem dyskietkę startową (Panel sterowania -> Dodaj
> programy ->Instalator).

Problem polega na tym, że Windows 95 tworzy dyskietkę startową bez
obsługi CD-ROMu, a Twoja instalka na CD nie jest bootowalna. Musisz
ręcznie dodać na dyskietkę dwa pliki i wyedytować autoexec.bat i
config.sys:
1. Brakujące pliki to mscdex.exe i sterownik do CD-ROMu. Jeżeli nie masz
dedykowanego sterownika, spróbuj uniwersalny, np. oakcdrom.sys (chyba
najlepszy istniejący,
http://www.onecomputerguy.com/software/oakcdrom.sys).
2. Otwórz w notatniku (odbezpiecz dyskietkę, żeby można było na niej
zapisywać) autoexec.bat i dodaj na końcu linię
MSCDEX.EXE /D:cd-rom /L:I
(wpis L:I powoduje, że CD-ROMowi zostanie na pewno przypisana litera I,
co pozwoli uniknąć problemów w przyszłości)
3. Otwórz w notatniku config.sys i dodaj na końcu linię
DEVICE=OAKCDROM.SYS /D:cd-rom
Sprawdź przy okazji, czy nie masz tam wpisu typu
lastdrive=<jakaś litera>, DOS nie będzie miał dostępu do dysków
(partycji, CD-ROMu), które mają litery powyżej tej zadeklarowanej (np.
jeżeli masz wpis lastdrive=H nie będziesz miał dostępu do CD-ROMu na I).

Tutaj http://home.comcast.net/~cerelli/win98_img.exe masz też obraz
dysku startowego Windows98 z obsługą CD-ROMu (nie próbowałem, nie wiem,
czy i jak działa, teoretycznie powinno być OK).

Po tym wszystkim (jak już koledzy pisali) startujesz komputer z
dyskietki, wkładasz instalkę do napędu CD-ROM, wpisujesz I:\SETUP.EXE i
instalacja powinna ruszyć.

--
Z szaconeczkiem, Marcin
marcinf -at- globe.net.nz

Krzysztof Wolski

Marcin Frankowski wrote:

No pieknie :) Kiedys tesh tworzyłem ręcznie dyskietkę startową, bo mnie
wkurzal czas ładowania się tej standardowej z 98. Odpowiednie wpisy
gdzieś znalazłem - część sprawdziłem zresztą doświadczalnie, wpis w
autoexecu co by się fdisk od razu uruchomił...

U mnie jest co nastepuje: w config.sys dochodzi linia:
device=oakcdrom.sys /D:mscd001 (przy założeniu że sterownik to
oakcdrom.sys)
w autoexec.bat natomiast dochodzi:
a:\MSCDEX.EXE /D:mscd001

aaa... jush jarzę. Wszycho jasne, tylko trzeba pamiętać co gdzie się
wpisuje... no i oczywiście na dyskietce muszą znajdować się pliki
mscdex.exe oraz oakcdrom.sys :)

Kaja

Wed, 03 Dec 2003 19:52:03 +0100, na pl.comp.os.ms-windows.win9x, *Krzysztof
Wolski* napisał(a):

> niestety, 95 nie bootuje z płyty. To zdaje się pojawiło dopiero w 98SE

Mam jeszcze win95 otrzymany razem z komputerem kupionym kiedyś w Optimusie
i zawsze po włożeniu go do napędu-sam się uruchamiał.Wniosek z tego, że i
pod dosem powinien się bootować.
Trzeba tylko najpierw zainstalować sterowniki do CD-ROM'u.

Kaja

marcus075

[ciach]

zrób u kogoś dysk starowy do do win98se, on ładuje napewno pliki sterownika
cdromu, potem pójdzie gładko:)

--
| marcus075; GG: 3585538; usuń to przed marcus075 w mejlu; WinXP Pro SP1a |
| Soltek 75KV2-X; Athlon 1GHz; 256SDR Ram |

Wojtek Szweicer

Dnia 2003-12-03 23:04 Marcin Frankowski napisał(a):

> [...]

>(...)
>
>3. Otwórz w notatniku config.sys i dodaj na końcu linię (...)

Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, ale szczególnie Tobie, Marcinie. Mam
jeszcze kilka uwag - może ktoś będzie kiedyś szukał w archiwum.

Dysk startowy zrobiony przez mój Win 95 nie miał MScdex.exe, ale udało
się go skopiować z dysku znalezionego na www.bootdisk.com. Obyło się bez
instalacji DOS.

Pozdrawiam Wszystkich,

Sławomir Stępniak

In news:DDpzb.89891$361....@news.chello.at , *Wojtek Szweicer* wrote:
> [...]

ktoś
> z Grupowiczów ma taką i przysłałby mi kopię na e-mail

Sam sobie zrób. Poniżej lista plików z dyskietki instalacyjnej
Win95(z obsł.USB). Pliki znajdziesz w *.cab na CD.
A brakujące autoexec.bat, config.sys i drvcopy.inf położyłem na
http://www.aqua.poznan.pl/win95ins. To jest wersja OEM, więc
musisz jeszcze poprawić te 3 pliki zgodnie z opisem w nich
zawartym. Pamiętaj o literze CD - u ciebie będzie I:
I dyskietkę uzupełnij odpowiednim sterownikiem CD.

Wolumin w stacji dysków A: BOOTDISK
COMMAND COM 95 764 96.11.12 12:12
AUTOEXEC BAT 1 063 96.11.12 12:12
CONFIG SYS 438 96.11.12 12:12
COUNTRY SYS 30 742 96.11.12 12:12
DISPLAY SYS 17 223 96.11.12 12:12
EGA CPI 58 870 96.11.12 12:12
EGA2 CPI 58 870 96.11.12 12:12
EGA3 CPI 58 753 96.11.12 12:12
FDISK EXE 63 820 96.11.12 12:12
HIMEM SYS 33 191 96.11.12 12:12
KEYB COM 20 167 96.11.12 12:12
KEYBOARD SYS 34 566 96.11.12 12:12
KEYBRD2 SYS 31 942 96.11.12 12:12
MODE COM 30 055 96.11.12 12:12
MSCDEX EXE 25 473 96.11.12 12:12
DRVCOPY INF 2 165 96.11.12 12:12
KEYBRD4 SYS 9 014 96.11.12 12:12

--
Pzdr. Sławek S. slaw1...@pocz1ta.onet.pl1 (ale bez cyfr)

Wojtek Szweicer

Dnia 2003-12-04 19:19 Sławomir Stępniak napisał(a):

> [...]
>zawartym. Pamiętaj o literze CD - u ciebie będzie I:
>I dyskietkę uzupełnij odpowiednim sterownikiem CD.

Dziękuję, już nie trzeba :)

Marcin Frankowski

Przesłuchiwany(a) Wojtek Szweicer <wsz...@poczta.onet.pl> w związku ze
sprawą o symbolu <news:MfEzb.103567$361....@news.chello.at> dn. Thu,
04 Dec 2003 10:46:04 GMT zeznał(a), co następuje:

> Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, ale szczególnie Tobie, Marcinie.

Proszę bardzo, cieszę się, że mogłem pomóc.

> Mam
> jeszcze kilka uwag - może ktoś będzie kiedyś szukał w archiwum.
> Dysk startowy zrobiony przez mój Win 95 nie miał MScdex.exe, ale udało

Pisałem coś takiego:
===
Musisz
ręcznie dodać na dyskietkę dwa pliki[...]

1. Brakujące pliki to mscdex.exe i sterownik do CD-ROMu.

===

Jeszcze dodam, że mscdex.exe można znaleźć w katalogu %windir%\command
działającego Windows 95 (lub w którymś CABie, ale żeby do niego wejść na
CD-ROM, trzeba najpierw mieć ten plik, i kółko się zamyka)