8bit. Atari jako terminal?

Andrzej Radecki

Ktoś próbował użyć małego Atari jako terminala?
Interesuje mnie wszystko: oprogramowanie po stronie
Atari, hardware, konfiguracja Linuxa itp.
Dla zainteresowanych mam namiar na pewną stronę:
http://www.umich.edu/~archive/atari/8bit/Telecomm/Terminals/
Jest tam m.in. takie coś:
Vt52em is a vt52 emulator for the Atari 8-bit computers with an RS232
interface and Hayes compatible modem. It was written in ACTION! and
compiledwith the run-time libraries, therefore the ACTION! cartridge is
not necessary to run this program. I am unable to distribute the source
code at this time as the code for the 80 column driver is copyrighted.
Jeszcze tego nie ściągnąłem - ciekawe jak zrobili te 80 znaków w lini
(4 piksele szerokości ?!?). Ten interface jest pewnie dołączany do złącza
magistrali. (Mogę się mylić). Może by się dało wykorzystać złącze
do przyłączania stacji dysków. Transmisja przez nie odbywa się szeregowo
i po dopasowaniu napięć odpowiada standartowi RS232C. Tylko wtedy druga
strona (Linux) musiałaby dodatkowo udawać stację dysków. Wiem, że pod
dosem coś takiego jest. Ostatecznie można też wrzucić cały soft do E2PROM'u,
zrobić z tego cardridge i w ogóle nie używać stacji.

Czekam na jakieś pomysły (a może konkretne rozwiązania). Swoją drogą
widziałem tu kilka znanych nazwisk ze sceny Atari. Ciekaw jestem ilu z was
czytało kiedyś 'Tajemnice Atari' - Życzę nam wszystkim takiego pisma
o Linuxie!

( /0/ Andrzej Radecki
==== \ mailto:rad...@posejdon.wpk.p.lodz.pl
/ |

Radek Kojdecki

Andrzej Radecki wrote:

> [...]
> Jeszcze tego nie ściągnąłem - ciekawe jak zrobili te 80 znaków w lini
> (4 piksele szerokości ?!?). Ten interface jest pewnie dołączany do złącza

Na C64 bylo cos takiego (literka miala 4 pixele szerokosci 3+odstep)
realizowanego programowo. C128 mial dodatkowy chip z mozliwoscia
640 pixeli w poziomie (ale przy innym zlaczu monitora). Bylo to o tyle
ciekawe,
ze mozna bylo pracowac z dwoma monitorami (pierwsze kroki M$ w tej
dziedzinie ??)

A Action! AFAIK, to taki jezyk programowania. W cartridge'u siedzial
kompilator, ktory nie jest potrzebny do uruchamiania.

> magistrali. (Mogę się mylić). Może by się dało wykorzystać złącze
> do przyłączania stacji dysków. Transmisja przez nie odbywa się szeregowo
> i po dopasowaniu napięć odpowiada standartowi RS232C. Tylko wtedy druga

Nie wiem jak z Atari, ale w C64 byl to prosty do zrobienia interface.

> strona (Linux) musiałaby dodatkowo udawać stację dysków. Wiem, że pod
> dosem coś takiego jest. Ostatecznie można też wrzucić cały soft do E2PROM'u,
> zrobić z tego cardridge i w ogóle nie używać stacji.

To jest najlspsze wyjscie

> [...]
> widziałem tu kilka znanych nazwisk ze sceny Atari. Ciekaw jestem ilu z was
> czytało kiedyś 'Tajemnice Atari' - Życzę nam wszystkim takiego pisma

... a poza tym C64/128 roolz, a Atari sux ;))

Radek Kojdecki

Media-Com 43-100 Tychy, ul. Długa 19
http://www.media-com.com.pl/ e-mail : in...@media-com.com.pl

Mariusz Wojcieszek

On Sun, 10 Jan 1999, Andrzej Radecki wrote:

> Ktoś próbował użyć małego Atari jako terminala?

Nie, zabraklo mi cierpliwosci.

> Interesuje mnie wszystko: oprogramowanie po stronie
> Atari, hardware, konfiguracja Linuxa itp.

Jest strona, na ktorej o ile dobrze pamietam Twoje problemy sa
rozwiazane : http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/atari/ - strona nazywa
sie Atari 8-bit & Linux ;-). Wlasnie probuje ja ogladnac, ale transfer
jest o wiele gorszy niz ze streamera XC-12. O ile mnie pamiec nie myli, to
metoda wyglada mniej wiecej tak : najpierw kabel SIO2PC, laczymy maszynki,
uzywamy softu ktory jest na tej stronie i hop, Atarynka robi za terminal.
No wlasnie sie ta strona dociagnela i wyglada to tak : kabel (jw), po
stronie Linuxa program femul - tak by mozna bylo emulowac stacje dyskow,
Atarynka sie bootoje, odpala terminal, potem tylko zmuszamy Linuxa by
potraktowal Atarynke jako ptysia. Wszystko jest na stronie.
Przy okazji - bede wdzieczny za info,jesli Ci sie to uda.

> [...]
> code at this time as the code for the 80 column driver is copyrighted.
> Jeszcze tego nie ściągnąłem - ciekawe jak zrobili te 80 znaków w lini

Widzialem takie programy - rzeczywiscie znaki byly odchudzane do 4 pixli
szerokosci. Bo jak dobrze pamietam, to na hardwarze takich sztuczek nie da
sie zrobic.

> (4 piksele szerokości ?!?). Ten interface jest pewnie dołączany do złącza

> magistrali. (Mogę się mylić). Może by się dało wykorzystać złącze
> do przyłączania stacji dysków. Transmisja przez nie odbywa się szeregowo

SIO2PC korzysta ze zlacza szergowego ( od strony Atari ).

> [...]

> dosem coś takiego jest. Ostatecznie można też wrzucić cały soft do E2PROM'u,
> zrobić z tego cardridge i w ogóle nie używać stacji.

Przy kabelku SIO2PC to chyba podczepianie jakiegokolwiek hardware'u od
Atari pomiedzy Atarynka a pecetem nie wchodzi w rachube.

> Czekam na jakieś pomysły (a może konkretne rozwiązania). Swoją drogą
> widziałem tu kilka znanych nazwisk ze sceny Atari. Ciekaw jestem ilu z was
> czytało kiedyś 'Tajemnice Atari' - Życzę nam wszystkim takiego pisma

'Tajemnice Atari' - to byly czasy. Ach, lezka sie w oku kreci...

> o Linuxie!

Pozdrawiam,

Mariusz.

Jacek Popławski

Andrzej Radecki wrote:
> [...]
>widziałem tu kilka znanych nazwisk ze sceny Atari. Ciekaw jestem ilu z was
>czytało kiedyś 'Tajemnice Atari' - Życzę nam wszystkim takiego pisma

na scenie atarowskiej aktywny nie byłem, ale TA mam od numeru pierwszego
do prawie ostatniego wszystkie, tak... to były czasy..... może kiedyś
będzie tak i na PC, właśnie dzięki Linuxowi.... fajnie pomarzyć :)
niestety, Atarynki nie mam już od dawna, więc raczej interesowałby mnie
emulator... niestety, nie udało mi się jeszcze zemulować Atari XL/XE
pod Linuxem - czy ktoś ma jakieś doświadczenia np. z atari800?

Mariusz Wojcieszek

On Mon, 11 Jan 1999, Jacek Popławski wrote:

> [...]
> emulator... niestety, nie udało mi się jeszcze zemulować Atari XL/XE
> pod Linuxem - czy ktoś ma jakieś doświadczenia np. z atari800?

Nie jest zle, chodzi na Linuxie, wersja SVGAlib, X, i ncurses ( to nie
zart). Linku niestety nie pamietam. Jakosc ( czyli ilosc programow/gierek
ktore chodza ) jest moze mniejsza niz np. XL-it! pod DOS, ale jest on
ciagle rozwijany i jest coraz lepszy.

Mariusz.

Wojciech Puchar

Andrzej Radecki <rad...@posejdon.wpk.p.lodz.pl> wrote:
Jest jeden problem
80x25 w rozdzielczosci Atari to troche niezbyt bedzie wygladac
A pisalem ze sprzedaje terminale za 150zl (z monitorem!)

Marcin Kadziolka

Jacek Popławski <jp...@kki.net.pl> wrote:

> niestety, Atarynki nie mam już od dawna, więc raczej interesowałby mnie
> emulator... niestety, nie udało mi się jeszcze zemulować Atari XL/XE
> pod Linuxem - czy ktoś ma jakieś doświadczenia np. z atari800?

Jest niezły emulator - poszukaj a800_086.tgz.

--
Na razie | Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche
Marcin | but only be able to drive backwards with the handbrake on.

Andrzej Radecki

Wojciech Puchar <maj...@rudy.mif.pg.gda.pl> napisał(a):
Wojtek.. Czy naprawdę *ja* to napisałem ;)
A w ogóle to mnie chyba nie zrozumiałeś. Przez parę lat uzbierała
mi się góra złomu (w pokoju o rozmiarach 3x4m :) Chcę go jakoś
zagospodarować a nie dokupić jeszcze więcej.
A to, że akurat Atari? ... no nie wiem... Sentyment?

Pozdrawiam
PS. W sumie oferta całkiem ciekawa. Czy to _prawdziwy_ terminal
czy jakiś zdezelowany pecet (prawdę mówiąc wolałbym to drugie :)

Wojciech Puchar

Prawdziwy!

Lukasz 'Shufla' Nowak

On Sun, 10 Jan 1999 23:01:52 GMT, Andrzej Radecki
<rad...@posejdon.wpk.p.lodz.pl> wrote:

>Jeszcze tego nie ściągnąłem - ciekawe jak zrobili te 80 znaków w lini

>(4 piksele szerokości ?!?). Ten interface jest pewnie dołączany do złącza

viTam, tam :))

Mialem przystawke do atari 65 xe, ktora umozwliwiala hardwarowo
wyswietlanie 80 znakow w lini.

Sh

Lukasz 'Shufla' Nowak
Lukasz...@salusint.com.pl
Also known as Asterix, (c) 1997,98 Shufla/Asterix
http://www.salusint.com.pl/shufla/

Radek Kojdecki

Lukasz 'Shufla' Nowak wrote:

> viTam, tam :))
>
> Mialem przystawke do atari 65 xe, ktora umozwliwiala hardwarowo
> wyswietlanie 80 znakow w lini.

A ja mialem Commodore 128, w ktorym mialem bez przystawek 80zn/linie.
Co ciekawsze, moglem podlaczyc dwa monitory (80 zn i 40 zn) :))

P.S. Ma ktos moze CP/M'a tak, zeby zrobic z niego (128) terminala
VT100 ???