Jaki notebok do programowania?

klops

Witam

Zastanawiam się nad przejściem na pracę na noteboku ze względu na
wysokie zużycie energii mojego obecnego sprzętu (stacjonarny PC). Więc
zależy mi na tym, by notebook był oszczędny.

Zamierzam głównie programować i korzystać z Internetu. Czasem jakieś
filmiki z youtube. Jakieś proste prace graficzne typu ikony, wycinanie,
skalowanie.

Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
się to zbyt duże...

Biorąc pod uwagę moje wymagania zainteresowałem się modelami Toshiba
L650-116 i Acer 5820T (niżej ich spec. ze skąpca). Co o nich sądzicie?
Wydaje mi się, że Acer jest wyraźnie lepszy przy minimalnej różnicy w cenie.

Plusy dla Acera:
+ trzyma do 8h w trybie oszczędzania i 3-4h normalnie (Toshiba ok 2,5h)
+ brak negatywnych komentarzy (Toshiba ma ponoć nie wygodną klawiaturę -
klawisze Alt-R, Shift-L, Enter, grzeje się)
+ mocniejszy procek (o 140MHz)
+ 4 porty USB (Toshiba ma 2)
+ 1GB LAN (Toshiba ma 100/10MB)

Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

Myślę nad takim dyskiem:
Intel X-25-M SSDSA2MH160G2R5
w 57 sklepach w cenie od 1606.79 PLN do 2060 PLN
Producent Intel
Pojemność 160 GB
Interfejs SATA II
Format 2,5 cala
Typ dysku Wewnętrzny
Typ dysku SSD

Toshiba Satellite L650-116
w 32 sklepach w cenie od 2825 PLN do 3468.22 PLN
Producent Toshiba
Seria Satellite L650
Matryca 15,6" 1366x768
Procesor Core i5 430M 2,26
Wielkość dysku 500GB
Pamięć RAM 4GB
Karta graficzna ATI Mobility Radeon HD 5650
Napęd optyczny DVD-RW
System operacyjny Windows 7 Home Premium
Sieć bezprzewodowa WLAN b/g/n
Waga 2,5 kg
Nr producenta PSK1JE-00800KPL

Acer Aspire TimeLineX 5820TG-433G32MN i5-430M 2.26/3GB/320GB/DVD-SM/ATi
HD5470/WiFi(n)/W7HP64
[LX.PTP02.112]
Acer Aspire 5820TG-5454G50Mnks
w 21 sklepach w cenie od 2959 PLN do 3465.82 PLN
Producent Acer
Seria Aspire 5820TG
Matryca 15,6" 1366x768
Ekran Błyszczący
Procesor Core i5 450M 2,4
[...]
Bluetooth Nie
Waga 2,4 kg
Nr producenta LX.PTN02.223

M.H.

W dniu 2010-09-16 08:59, klops pisze:

> [...]
> skalowanie.
>
> Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
Używam. Nędza totalna. Coś więcej niż "Hello World" ciężko ogarnąć.
Jak tylko mogę, to używam czegoś innego. Do umiarkowanie wygodnej pracy
polecam 1680x1050, a gdybyś sobie mógł pozwolić, to 1920x(1200||1080).

Mariusz Marszałkowski

On 16 Wrz, 08:59, klops <kl...@klopsserver.pl> wrote:

> Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
> doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
> Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

Nie mam osobistych doświadczeń, ale kiedyś pogooglowałem za
informacjami o tym sprzęcie. Z artykułu który wydał mi się rzetelny
wynikało, że taki dysk daje ogromne przyspieszenie ale pod warunkiem
że oprogramowanie jest świadome cech takiego "dysku". Ujmując w
skrócie zawarte tam informacje, wynikało, że do zwykłej pracy więcej
z tym problemów niż korzyści.

Jeśli ktoś dysponuje linkiem do rzetelnych informacji, to również
chętnie się zapoznam.

Pozdrawiam

Spec

On 16 Wrz, 08:59, klops wrote:
> Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
> 1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
> się to zbyt duże...

Wygodna praca, to pojęcie względne. Jeśli raz spróbujesz czegoś
większego, mniejszy monitor i rozdzielczość już zawsze będą za małe ;)
Osobiście poleciłbym min. zew. monitor 22". A najlepiej 2 takie
monitory.

> Plusy dla Acera:

> + brak negatywnych komentarzy (Toshiba ma ponoć nie wygodną klawiaturę -
> klawisze Alt-R, Shift-L, Enter, grzeje się)

Czy nie lepiej korzystać z zew. klawiatury? Zwłaszcza jeśli pracować
będziesz w domu.

Pzdr.

Przemysław Osmański

W dniu 2010-09-16 08:59, klops pisze:
> Zastanawiam się czy do wygodnej pracy wystarczy ekran LCD 15,6"
> 1366x768? Bo do teraz pracuję na CTR 19" 1360x1024 i wcale nie wydaje mi
> się to zbyt duże...

15" jest ok, ale rozdzielczość do niczego. Te 1366 jeszcze jako tako
wystarczy, ale to 768 to nędza. Sam mam 15.4" i 1680x1050 i na tym da
się jako tako programować. Ale i tak często mam podłączony dodatkowy
monitor, bo coś trzeba mieć obok i cały czas na wierzchu.

> [...]
> L650-116 i Acer 5820T (niżej ich spec. ze skąpca). Co o nich sądzicie?
> Wydaje mi się, że Acer jest wyraźnie lepszy przy minimalnej różnicy w

Nie chce mi się sprawdzać co to za sprzęt, ale ogólnie przyjęło się że
do programowania to IBM lub teraz Lenovo w wersjach ThinkPad.
Ewentualnie można patrzeć na HP. Pewno się narażę użytkownikom Acera i
Toshiby, ale moje doświadczenia z tymi markami są okropne. Toshiby nie
wezmę nawet za darmo, a nad Acerem musiałbym się poważnie zastanawiać. Z
każdym które miałem były jakieś problemy. A gdy wybierałem dwa lata temu
laptopa dla siebie to testowałem ich wiele, po tydzień dwa (bo miałem
taką możliwość). I chociaż mam teraz Lenovo, to uważam, że
najwygodniejsze klawiatury ma HP.
A i jeszcze jedno, jeśli kupujesz 15,6" to wystrzegaj się klawiatur z
klawiaturą numeryczną. Tam po pierwsze klawisze są minimalnie mniejsze,
a poza tym, ciężko się przyzwyczaić że ręce nie są na środku monitora
tylko z boku.

> Zastanawiam się również nad zakupem dysku SSD. Ma ktoś z nimi
> doświadczenie? Czy taki zakup ma sens gdy się głownie programuje?
> Czy można kupić laptop bez dysku magnetycznego?

Można kupić, ale odradzam. Sprzedajemy stacje diagnostyczne i roboty
nagrywające, które z racji zastosowania muszą być bardzo szybkie.
Stosujemy w nich SSD, w robotach tańsze (OCZ) a w stacjach droższe
(Patriot Torqx M28). W każdym z nich są zawsze dwa dyski w raid 0. W
robotach dyski wysiadają z częstotliwością co najmniej raz na pół roku.
W stacjach diagnostycznych na szczęście nie jeszcze nie padły. Gdy
testowaliśmy je we własnych laptopach jako pojedynczy dysk, to poza
delikatnym wydłużeniem działania baterii, nie było jakiegoś super
przyspieszenia, bo nie licząc Torqx'a gdzie czas zapisu i odczytu jest
porównywalny, to przy innych konstrukcjach czas zapisu jest na tyle
niewielki, że z nawiązką wyrównuje to co daje przyspieszenie odczytu.
Ogólnie zwykły dysk wytrzyma więcej. W laptopie wolę mieć więcej
pojemności niż trochę szybszy dysk.

A może coś takiego? Typowo dla programistów Lenovo ThinkPad W701ds
NTV5FPB ;) Tylko ta cena..
http://www.komputronik.pl/index.php/product/99643/Notebooki_i_netbooki/Notebooki/Lenovo_ThinkPad_W701ds_NTV5FPB_.html

Podsumowując, jakiegokolwiek byś nie kupował laptopa, najpierw go
obejrzyj. Ważne są dwa czynniki dobra matryca i dobra klawiatura (gdzie
ocena jednej i drugiej jest bardzo subiektywna). Reszta parametrów ma
wartość pośrednią.

--
pozdrawiam,
Przemek O.

Marek Borowski

On 17-09-2010 09:13, Przemysław Osmański wrote:

> [...]
> się jako tako programować. Ale i tak często mam podłączony dodatkowy
> monitor, bo coś trzeba mieć obok i cały czas na wierzchu.

O moze idz na calosc wez 5000x3000 na 3" bedzie super. Miejsca nie
zajmuje a ile okienek sie zmiesci.....

Zbyt duze DPI jest tragiczne, programista nie oglada filmow tylko mosi
widziec literki. Chyba juz wiem czemu niektorzy maja problem z myleniem
typow w rzutowaniu ;-).

Pozdr

Marek

BTW: IMO 2 x 24" + stacja dokujaca + mocny laptop (i7-820) z SSD - da
sie pracowac.

MoonWolf

Spec denied rebel lies:

> [...]
> większego, mniejszy monitor i rozdzielczość już zawsze będą za małe
> ;) Osobiście poleciłbym min. zew. monitor 22". A najlepiej 2 takie

Potwierdzam. Ale do Eclipsa zaczyna być za mało :/

--
<:> Roger, MoonWolf Out <:>|Six X-Wings? No problem - be
(::) (::)|back in a minute

Przemysław Osmański

W dniu 2010-09-17 09:39, Marek Borowski pisze:

> O moze idz na calosc wez 5000x3000 na 3" bedzie super.

1680x1050 dla 15.4" wydaje się optymalnym rozwiązaniem, jeśli ktoś
potrzebuje mobilności przy programowaniu.

> Miejsca nie
> zajmuje a ile okienek sie zmiesci.....

Mnie okienka są potrzebne ze dwa, za to linii w pionie jak najwięcej.

> Zbyt duze DPI jest tragiczne, programista nie oglada filmow tylko mosi
> widziec literki. Chyba juz wiem czemu niektorzy maja problem z myleniem
> typow w rzutowaniu ;-).

No cóż, jeśli masz z tym problem...

> BTW: IMO 2 x 24" + stacja dokujaca + mocny laptop (i7-820) z SSD - da
> sie pracowac.

Bez sensu. Co to za laptop? Co to za stacjonarka? IMHO jeśli już chcesz
coś dobrego to tylko stacjonarka + laptop na wyjazdy. Do programowania
i7 to przerost formy nad treścią, a jak jest SSD to już pisałem. No
chyba że jesteś programistą tego typu, co się chwali na jakim super
wypasionym sprzęcie pisze super wypasione programy. To masz rację,
bardziej "wypaśnie" się nie da, może ew. te malutkie monitorki zmienić
na coś normalnego. :/

profesor...@poczta.onet.pl

> 1680x1050 dla 15.4" wydaje siÄ optymalnym rozwiÄ zaniem, jeĹ li ktoĹ
> potrzebuje mobilnoĹ ci przy programowaniu.

> Mnie okienka sÄ potrzebne ze dwa, za to linii w pionie jak najwiÄ cej.

ja używam (w chacie) 640x480 - serio :) - uważam że wtedy obraz jest jakby
bardziej miodny i amigowy - jesteś bliżej grafiki), za to chziałbym mieć jak
najwięcej czegoś w rodzaju hdr'u i ustawiłem sobie monitor na brightness 0%
contrast 100% i temperature 100%-80% do tego sam mozolnie przekolorowałem
windę na czarno

fir

Marek Borowski

On 17-09-2010 11:01, Przemysław Osmański wrote:

> 1680x1050 dla 15.4" wydaje się optymalnym rozwiązaniem, jeśli ktoś
> potrzebuje mobilności przy programowaniu.

Kwestia gustu. Wyrazilem swoja opnie. Najbadziej komfortowo pracowalo mi
sie na D600 (15" 1024x768). Istotne jest pole powierznchni ekranu a nie
ilosc pixeli. (jak zrobia 16:2 to przekatna moze byc jeszcze wieksza
przy mniejszym obszarze roboczym - p* marketing).

> [...]
> wypasionym sprzęcie pisze super wypasione programy. To masz rację,
> bardziej "wypaśnie" się nie da, może ew. te malutkie monitorki zmienić

Oczywiscie ze sie da zaproponowac cos bardziej "wypasnego" jak ty to
napisales. Ale dla w/w zestaw jest cenowo optymalny. Zas ty chyba
pomyliles dyski SSD z kartami CF, (Te padaja). SSD daje zauwazalego kopa
przy kompilacji za sprawa duzej ilosc io/s i niskiego czasu odstepu. Co
do tego czy lepsze jest mocniejszy laptop czy stacjonarny + bylejaki
laptop - to duzo zalezy od specyfiki pracy. Duzo pracujesz w biurze,
malo w domu czy na wyjazdach - zestaw pierwszy. Praca jest twoja pasja
pracujesz wszedzie - rozwiazanie drugie.

Trenowalem oba rozwiazania i dla MNIE najgodniejsze jest to co
napisalem. Czyli stacja dokujaca + peryferia (odpowiednio dla kazdej
lokalizacji).

Pozdr

Marek

Przemysław Osmański

W dniu 2010-09-17 11:55, Marek Borowski pisze:

> [...]
> ilosc pixeli. (jak zrobia 16:2 to przekatna moze byc jeszcze wieksza
> przy mniejszym obszarze roboczym - p* marketing).

Ilość pikseli jest jak najbardziej ważna. Uruchom na tym 1024x768
Eclipse, VS lub RadStudio. Pracować się nie da. Ba... Nawet bawić się za
bardzo nie można. I to właśnie przez ilość pikseli, bo pomniejszenie
czcionki nic nie da. Czcionka 8px w matrycy 4x4 jest mniej widoczna niż
w 8x8 czy 16x16 (przy identycznych wymiarach fizycznych tej matrycy).

> [...]
> pomyliles dyski SSD z kartami CF, (Te padaja). SSD daje zauwazalego kopa
> przy kompilacji za sprawa duzej ilosc io/s i niskiego czasu odstepu. Co

Zapewniam Cię, że sprzedałem wiele systemów z dyskami SSD i niestety
muszę się borykać z ich naprawami gwarancyjnymi. Dyski SSD mają
wydajność ale takie typu Patiot TorqxM28 gdzie przy cenie 1500zł dają
transfer 220zapis 260-280 odczyt, takie dwa w rajdzie 0 mają sens i
faktycznie dają przyspieszenie, ale i tak nie są wieczne i mają
odczuwalnie mniejszą żywotność. Kwestia tego, czy komuś zależy na
delikatnym przyspieszeniu czy na niezawodności. Natomiast popularne
SSDki to porażka, transfery na poziomie 60-80 zapis i 160-180 odczyt nie
są warte tej ceny, a ich wytrzymałość jest odpowiednia do ceny - niska.
Jeśli chodzi o szybkość to jedynym rozwiązaniem które jest naprawdę
szybkie to dyski SSD na PCI-E, te maja transfery na poziomie 400-500
odczyt i zapis, ale ich cena... No i to raczej nie rozwiązanie do laptopów.
Zresztą, ja tylko radzę, jeśli ktoś chce wydać 1.5 tysiąca i po roku się
wściekać że padło, to jego sprawa.

> [...]
> malo w domu czy na wyjazdach - zestaw pierwszy. Praca jest twoja pasja
> pracujesz wszedzie - rozwiazanie drugie.

Nie byle jaki laptop. Rozsądny można kupić w cenie do 4 tys, z dobrą
matrycą i klawiaturą. Nie będzie to co prawda I7, ale...

Mariusz Kruk

["Followup-To:" header set to pl.comp.programming.]
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemysław Osmański"

>bardzo nie można. I to właśnie przez ilość pikseli, bo pomniejszenie

Liczbę!

>czcionki nic nie da. Czcionka 8px w matrycy 4x4 jest mniej widoczna niż

8pt, znaczy?

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
`b Kr...@epsilon.eu.org d'

Hoobert

>Do programowania
> i7 to przerost formy nad treścią, a jak jest SSD to już pisałem.

Do IDE faktycznie wystarczy byle co, ale
do kompilacji niekoniecznie. U mnie projekt na 1 rdzeniu kompiluje się
~30 miunut
a na 8 rdzeniach I7 około 5 więc zysk jest duży.
Po drugie muszę mieć i Windowsa i Linuxa więc jeden z nich chodzi
sobie na VirtualBoxie
na który przeznaczone są 4 rdzenie.

Co do dysku to ja sobię robię RAM disk i tam jest kompilacja.

Wiktor S.

> Zastanawiam się nad przejściem na pracę na noteboku ze względu na
> wysokie zużycie energii mojego obecnego sprzętu (stacjonarny PC).

Koszty prądu i tak ci się nie zwrócą, no ale jak chcesz.

W każdym razie, klawiatura! Patrz żeby było normalne delete, insert,
pgup/pgdn/home/end - dostępne od razu a nie poprzez Fn. Czy kombosy typu
"strzałka-strzałka-strzałka-home-shift+end-ctrl+ins-end-enter-shift+insert"
są wykonalne i na ile wygodne. Wiele dzisiejszych laptopów ma tak nieżyciowe
klawiatury, że się do programowania, wymagającego wielu skrótów
klawiszowych, nie nadają.

--
Azarien

Stach

W dniu 2010-09-18 14:15, Wiktor S. pisze:

> W każdym razie, klawiatura! Patrz żeby było normalne delete, insert,
> pgup/pgdn/home/end - dostępne od razu a nie poprzez Fn. Czy kombosy typu
> "strzałka-strzałka-strzałka-home-shift+end-ctrl+ins-end-enter-shift+insert"

No - nie kupuj maka :-)

Stach

Adam Adamaszek

On 17 Wrz, 13:17, Przemysław Osmański <przem...@onet.eu> wrote:

> [...]
> transfer 220zapis 260-280 odczyt, takie dwa w rajdzie 0 mają sens i
> faktycznie dają przyspieszenie, ale i tak nie są wieczne i mają

No tak, ale dyskusja jest o "notebooku do programowania", a nie
robotach, czy zastosowaniach serwerowych.

Uzywam OCZ Vertex 30gb jako drugiego dysku na kod/indeksy/lokalne
repozytorium Mavenowe - IDE dziala jakies 3-5 razy szybciej,
kompilacja 2-3x krocej, nie wspominajac o przeszukiwaniu, ponownym
indeksowaniu czy tez operacjach na repozytorium SVN (FAT32, kto sie
borykal, ten wie).

Dysk kosztowal 350 PLN rok temu (amazon.com, teraz sa jeszcze tansze).
Teraz tyle kosztuje na allegro.

Problemy: zadne.

Przewaga SSD nad tradycyjnymi HDD ujawnia sie tutaj:

http://i.frazpc.pl/pliki/recenzja/WD_VelociRaptor_OCZ_Vertex/06_losowy_4kb.png

I nie musze chyba wspominac, ze kod sklada sie w wiekszosci z mnostwa
malych plikow i praca na kodzie polega na mnostwie^2 malych odczytow/
zapisow?

> odczuwalnie mniejszą żywotność.

* MTBF 1.5 million hours

Moze i mniejsza, jednak smiem twierdzic, ze pomijalnie. :D

pozdr
AA

Stachu 'Dozzie' K.

On 2010-10-18, Adam Adamaszek <cabe...@gmail.com> wrote:
[...]

> [...]
[...]

> * MTBF 1.5 million hours
>
> Moze i mniejsza, jednak smiem twierdzic, ze pomijalnie. :D

Akhem. 1.5 miliona godzin to tak na oko ponad cztery tysi�ce lat.
S�dzisz �e jak to producenci zmierzyli? Oszacowali pi razy drzwi,
ekstrapoluj�c wyniki dzia�ania przez kr�tki czas. Czyli to raczej nie
jest prawdziwy �redni czas mi�dzy awariami, zw�aszcza �e (za Przemkiem)
praktyka wskazuje, �e pady dysk�w SSD bywaj� cz�stsze.

--
Secunia non olet.
Stanislaw Klekot

Krzysiek

W dniu 2010-10-18 13:34, Adam Adamaszek pisze:

> * MTBF 1.5 million hours
>
> Moze i mniejsza, jednak smiem twierdzic, ze pomijalnie. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF#Common_MTBF_misconceptions

To trochę jak z czasem życia atomów promieniotwórczych. Niby połowiczny
czas rozpadu to na przykład 1000 lat, ale co chwila jakiś atom się
rozpada dając charakterystyczny odczyt w liczniku Geigera i dany
konkretny atom może przeżyć 10 minut, albo 100 tysięcy lat.

Krzysiek

Message has been deleted

ds

Stach wrote:

> No - nie kupuj maka :-)

Mnie się dobrze kodowało na maku (13'' potem 15''), miałem wszystko czego mi
było potrzeba bez oglądania się na "jak to skonfigurować" albo "kiedy będzie
zwiecha" :) no i był photoshop natywny więc nie miałem konieczności
przełączania systemów żeby coś narysować. Aha i BSD "pod maską" - dla mnie
to istotne było.

Ale tak naprawdę komfort odczułem jak zacząłem pracować z podświetlaną
klawiaturą. Teraz mam dwa wyznaczniki dobrego laptopa do kodowania -
rozdzielczość matrycy i podświtlanie klawiatury. :)

ds

Stachu 'Dozzie' K.

On 2010-10-20, ds <ad...@email.pl> wrote:

> Mnie si� dobrze kodowa�o na maku (13'' potem 15''), mia�em wszystko czego mi
> by�o potrzeba bez ogl�dania si� na "jak to skonfigurowa�" albo "kiedy b�dzie
> zwiecha" :) no i by� photoshop natywny wi�c nie mia�em konieczno�ci
> prze��czania system�w �eby co� narysowa�. Aha i BSD "pod mask�" - dla mnie
> to istotne by�o.
>
> Ale tak naprawd� komfort odczu�em jak zacz��em pracowa� z pod�wietlan�
> klawiaturďż˝. Teraz mam dwa wyznaczniki dobrego laptopa do kodowania -
> rozdzielczo�� matrycy i pod�witlanie klawiatury. :)

Nie wiem jak ty, ale ja piszďż˝ bezwzrokowo ;>

BP,NMSP.

Message has been deleted

Sebastian Kaliszewski

Przemys�aw Osma�ski wrote:

> Ok, rozumiem, jednak przy takich zastosowaniach jak roboty po prostu
> szybciej mo�na zaobserwowa� to jakiej one s� naprawd� jako�ci/trwa�o�ci.
> Bo jakim� cudem zwyk�e dyski (nawet te do zastosowa� desktopowych) nie
> maj� takich problem�w / awarii i wytrzymuj� po kilka lat a SSDki si�
> sypi� �rednio po p� do roku, to imho wnioski nasuwaj� si� same.

Mi�dzy SSDaki s� du�e r�nice zar�wno w cenach jak i w jako�ci.
Uog�lneinie ma ma�y sens. SSD intela 80MB potrafi kosztowa� tylko co SSD
dalekowschodnie 256MB :)

> Ja SSDk�w ani nie polecam ani nie odradzam. Po prostu opisuje swoje
> do�wiadczenie w tym zakresie, a wnioski musi wyci�gn�� ka�dy sam.

pzdr
\SK

Michoo

W dniu 20.10.2010 14:07, Przemys�aw Osma�ski pisze:

> [...]
> maj� takich problem�w / awarii i wytrzymuj� po kilka lat a SSDki si�
> sypi� �rednio po p� do roku, to imho wnioski nasuwaj� si� same.

A nie s� one nara�one w tych robotach na jakie� drgania? Luty
bezo�owiowe to "lubi�".

Michoo