Tahniah Atas Penubuhan NGO FOSS

Harisfazillah Jamel

to osdcm...@googlegroups.com, secre...@osdc.my
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ramai muka baru bagi saya yang sudah lama melihat komuniti, hadir
mesyuarat semalam. Harapan saya ia diteruskan.

Ramai orang lama, muka lama tiada semalam, ramai yang mempunyai urusan
keluarga, ia adalah sebahagian daripada growing pain dan juga menjadi
dewasa untuk sebuah komuniti. Kita perlu hormati masa mereka, sebab
kita pinjam masa keluarga mereka. Ramai yang sudah terlibat daripada
awal, hard to justify kepada keluarga, untuk kali entah ke berapa
perlu keluar dari masa untuk keluarga untuk perkara komuniti. Sukar
juga untuk saya sendiri.

Jadi yang hadir saya ucapkan tahniah dan terima kasih dan kepada yang
tidak dapat hadir, teruskan menyumbang. Jika ada rezeki dan jodoh kita
berjumpa di dunia nyata. :)

Kami, anggap usaha ini adalah kesinambungan kepada usaha yang terhenti
sebelum ini. Bukan setakat sekali atau dua komuniti OSS cuba
menjadikan kumpulan maya yang berpuluh dalam FB, ML dan IRC sebagai
satu perkara wujud dalam dunia nyata. Sudah untuk jangka masa yang
lama kita bersuara sebagai satu kumpulan dalam dunia maya, namun sukar
untuk disampaikan kepada dunia nyata. Ini menyebabkan suara kita
hanyalah bising yang boleh diketepikan.

Sebagaimana OSS, kita hanya perlu reused the codes.

http://www.scribd.com/doc/39032793/OSDC-my-Master-Plan-For-Malaysia-Open-Source-Community

Banyak perkara dalam Master Plan tidak dapat dijalankan kerana ia
bergantung kepada usaha lain yang luar kemampuan kumpulan developers.
OSDC.my adalah untuk membantu developers dan kembangkan usaha
development. Tapi kekangan besar adalah, usaha itu perlukan usaha lain
yang luar daripada scope rancangan asal.

Contoh : Kesedaran tentang OSS itu sendiri dikalangan orang ramai.
Adalah sukar untuk mendapatkan developers (dalam dunia OSS dan juga
lain-lain). Ramai graduan, tidak dalam bidang development kerana ia
tidak "seksi" sedangkan software buat ramai jadi jutawan dan
billionwan. :)

So please reuse the above masterplan so nampak kita lebih bersedia dan
sesuaikan ia untuk NGO yang jadi payung kepada yang lain.

OSDC.my secretariat asal, pikul banyak perkara melibatkan usaha
kesedaran. daripada meetup hingga ke conference. Kami hendak jump
start things agar ia boleh dijadikan contoh dan diteruskan. Saya tidak
dapat teruskan mana-mana usaha ini tanpa anda semua dalam komuniti dan
terutama secretariat team Mohd Fazli Azran Khairunnajah Abd Kadir Mohd
Rizal Mohd Shahari Hidzuan Hashim dan Sharuzzaman Ahmat Raslan .

Dengan tertubuhnya NGO ini bermaksud, kami semua dapat menarik nafas
lega dan boleh tumpukan usaha asal kami. To create world class
developers.

Harisfazillah Jamel

OSDC.my Secretariat

Juga di

https://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

--
Call For Speakers MOSC2012

MOSC2012 CFS http://portal.mosc.my/call-for-speakers

Malaysia Open Source Conference 2012 (MOSC2012)
http://portal.mosc.my/

LinuxMalaysia Network
http://www.facebook.com/Bukan.Sekadar.Internet.Sahaja

Harisfazillah Jamel

darXness darXness

to osdcm...@googlegroups.com
Tahniah juga.maaf xdapat datang semalam.bila dengar ramai muka baru,menarik juga.apprentice.

And to all,yang menjadikan perkara NGO FOSS ni satu kenyataan,congrats.great job u guys did here.:)

and semoga dengan adanya organisasi macam ni,kita lebih bersatu dalam apa-apa perkara sekalipun.

2012/4/12 Harisfazillah Jamel <linuxm...@gmail.com>

OSDC.my Discussion Group In Facebook
http://www.facebook.com/groups/osdcmalaysia/

Malaysia Open Source Conference 2012

Khairul Aizat Kamarudzzaman

to osdcm...@googlegroups.com
Tahniah kepada semua ... sorry dapat dtg kejap jer ... apa pun ... mcm biasa saya akan cuba utk menyumbang seberapa yang termampu ....