Moldova are un nou mitropolit

Filotheu Monahul

to Ortodoxia
Mass-media a anunţat ca pe o mare surpriză alegerea de ieri a Mitropolitului Theofan al Olteniei ca mitropolit al Moldovei. S-a vorbit de "lovitură de sinod" şi de alte asemenea grozăvii. Cu toate acestea, lucrurile sînt puţin diferite.
Întîi de toate, alegerea sa de către sinodali ca mitropolit al Moldovei este o lucrare a lui Dumnezeu, este rodul rugăciunilor călugărilor din Moldova, prea multă vreme chinuiţi de managementul barbar al actualului patriarh. E adevărat, s-a construit mult între 1990-2007 în Arhiepiscopia Iaşilor, s-au făcut o seamă de realizări palpabile. Din păcate cam atît. S-au ridicat ziduri şi s-au dărîmat suflete. Viaţa duhovnicească este prima care a avut de suferit. De la înlăturarea tuturor călugărilor care îl incomodau (prin otrăvirea Părinţilor Ioanichie Bălan, Ciprian Zaharia şi Iustin Pîrvu - Părintele Iustin fiind singurul care a scăpat întreg după o luptă de două săptămîni cu otrava din cafeaua pe care a fost obligat să o bea la mitropolie) şi promovarea unor yes-men certaţi cu viaţa duhovnicească în posturile de egumeni ai mănăstirilor pînă la murdărirea sfintelor mănăstiri cu slujbe ecumeniste (rugăciunile rabinilor evrei aduşi la Mănăstirea Durău sau cazul delegaţiei papistaşe care a făcut messa la Mănăstirea Sihăstria sînt poate cunoscute), o întreagă gamă de răutăţi s-a abătut pe capul monahismului moldovean. Nu doar că monahismul din mănăstirile mari din Moldova nu s-a depărtat de faza de C.A.P. la care comunismul îl redusese, dar prin păstorirea sa, actualul patriarh l-a ajutat să decadă şi mai mult, oamenii de valoare de prin mănăstiri fiind marginalizaţi sau oprimaţi, iar cei de slabă calitate, compromişi de multe ori prin viaţa lor, au fost promovaţi şi sprijiniţi. Cazul Tanacu, în care Mitropolitul Moldovei ar fi trebuit, ca mai mare al mitropoliei în care s-a petrecut, să-şi pună sufletul pentru dreptatea Părintelui Daniil, poate n-ar fi avut acest deznodămînt, dacă nici părintele, nici cele patru maici, nu erau aruncaţi în puşcărie mai înainte de a fi cercetaţi de Biserică.
Nu am nici o îndoială că şi rugăciunile Părintelui Ioanichie Bălan, ucis prin intoxicare cu metale, după o lungă suferinţă între anii 2003 şi 2007, acum vieţuitor între Sfinţii pe care atît de mult i-a iubit, au răsturnat planurile minuţios elaborate de Patriarhul Daniel. Cu ocazia asta unii vor mai învăţa sau îşi vor aduce aminte să ia aminte la "facă-se voia Ta" cînd zic Tatăl nostru.
Să dea Domnul ca venirea Mitropolitului Theofan la Iaşi să îndrepte multe din răutăţile ultimilor 17 ani, spre binele şi mîntuirea miilor de călugări şi maici din Moldova. Şi nu numai a lor, ci şi a preoţilor de mir şi credincioşilor. Am toată nădejdea că va fi un pic mai bine de acum încolo.

Alegerea Mitropolitului Theofan a fost un semn bun al lui Dumnezeu. S-a arătat că nu e cum vrea omul, ci cum vrea Domnul. Dacă la alegerile pentru patriarh Mitropolitul Theofan a fost ameninţat direct şi personal de către Mircea Dinescu cu scandal de presă prin publicarea a nu ştiu ce documente, iar rezultatul a fost că cel pe care fostul patriarh şi-l dorea în locul său nici măcar nu a mai candidat, ieri, surprinzător, chiar 3 din episcopii care iniţial votaseră cu P.S. Casian de la Galaţi au votat în turul doi cu I.P.S Theofan. De ce? Ce va fi fost în sufletele lor? Doar Dumnezeu va şti, iar noi Îl vom slăvi pentru aceasta!

Din păcate, însă, nu sînt semne bune pentru restul Bisericii Ortodoxe Române după rotirea de cadre ce se face prin mutarea unor episcopi tineri în alte eparhii şi promovarea a trei arhimandriţi de care nimeni nu a auzit pentru a întări maşina de vot a actualului Patriarh Daniel.
De rugăciune este nevoie, deci... Domnului să ne rugăm!

andra

to Ortodoxia
A fost totusi o "lovitura de sinod", poate cu voia lui Dumnezeu.
Toata presa scria in septembrie ca PS Teofan a renuntat la Patrarhie
in schimbul Mitropoliei Moldovei. Era anuntat sigur mitropolit. Eu il
vroiam pe PS Ioan, dar el are o misiune in Harghita si Covasna, poate
e mai bine sa o continue.
IPS Casian este, la randul sau, un ierarh activ, dar poate nepotrivit
pt. Mitropolia Moldovei.
Haideti ca avem episcopi buni, cu discernamant, chiar daca mai fac si
ei greseli ca toti oamenii.
PS Teofan nu a participat la adunarile ecumenice? Din cate stiu eu,
toti ierarhii nostri au fost prezenti. E drept, n-am idee cu cata
convingere. Cu toate aceste caderi omenesti, am incredere in Sinodul
nostru si in Sinoadele tuturor Bisericilor Ortodoxe.
In fine, sunt semne ca (inca) nu ne lasa Dumnezeu.
Cat despre PF Daniel, slava Domnului ca a plecat de la conducerea
Mitropoliei Moldovei si a venit in Bucuresti. In calitate de Patriarh,
nu are alta treaba decat sa se ocupe de Episcopia Bucurestlor, care
are nevoie de un ierarh energic, cu vointa puternica, implicat in
viata parohiilor, bun orator, diplomat si manager. Si sa lase in pace
manastirile din Moldova, asupra carora nu mai are nici o putere.