Fwd: prigonirea Parintelui Eftimie

Filotheu Monahul

to Ortodoxia
intrati si pe:

Miercuri, 31 octombrie 2007, la manastirea Sf Cruce din Oradea a avut loc intrunirea ecumenica la nivel de dialog interconfesional intre ortodocsi si greco-catolici.
Inainte de inceperea conferintei, episcopul greco-catolic unit cu Roma a salutat preotii prezenti, iar maica Mina Badila, stareta manastirii gazda, a cerut binecuvantarea arhiereasca a acestuia, dupa care i-a sarutat mana. Cand episcopul unit a ajuns in dreptul meu, l-am intrebat: "Cu ce ganduri ati venit?", iar el mi-a raspuns ca a venit cu ganduri bune. Bineînteles ca gandurile lui bune erau cele ce ne tulburau pe noi de ani de zile, si anume PROCESELE. Intrebarea mea a fost catalogata de catre PS Sofronie ca "obraznicie" la adresa musafirului.
In introducere, s-a citit cererea Episcopiei Greco-Catolice de Oradea de restituire a unor imobile (case parohiale, biserici etc.) de catre Biserica Ortodoxa. In timpul conferintei, mi-am manifestat nemultumirea, vorbind cu un preot care statea langa mine, fata de pretentiile exagerate ale greco-catolicilor dar mai ales fata de procesele pe rol. Fiind in randul din fata, cele ce am spus s-au auzit pana la masa Prea Sfintitului Sofronie. Pentru acest motiv am fost criticat de catre ierarhul ortodox, ceea ce l-a satisfacut pe episcopul greco-catolic. Mi-am cerut scuze pentru ca am vorbit neîntrebat. As fi dorit sa iau si eu cuvantul, dar nu s-a putut; au avut dreptul la cuvant doar cei randuiti. Sedinta a decurs in pace si liniste. La sfarsitul intrunirii, intre cei doi episcopi s-a semnat un document care nu a ajuns si la noi. Ceea ce stim din presa este ca cei doi episcopi si-au recunoscut reciproc "demnitatea eclesiastica".
Marti, 13 noiembrie 2007, in cadrul sedintei preotesti de la Beius, s-a discutat despre innoire in Biserica, iar PS Sofronie a prezentat aspectul "pozitiv" al ecumenismului si necesitatea infiintari unor episcopii si mitropolii ortodoxe peste Prut. Cu acest prilej PS Sofronie a amintit preotilor prezenti ca in timp ce se afla la o intrunire interconfesionala de la Bruxelles, a fost felicitat de organizatori pentru rezultatele ecumenice dintre ortodocsi si catolici in urma conferintei din 31 oct. 2007 de la manastirea Sf. Cruce din Oradea.
In a doua parte a sedintei, PS Sofronie a povestit preotilor despre unii "razvratiti" care nu se supun directivelor Sf. Sinod in ceea ce priveste ecumenismul. In acest sens a exemplificat manastirea Petru-Voda, pe care a prezentat-o ca "turbulenta", dandu-le de inteles preotilor ca la aceasta manastire ar trebui sa nu mearga si nici sa ia in seama spusele pr. Iustin Parvu. Unul dintre preotii de fata a afirmat: "Dar, in Romania, peste 90% din calugari si calugarite sunt impotriva ecumenismului". Raspunsul ierarhului a fost: "Nu ma mira, deoarece acesti 90% dintre monahii din Romania sunt analfabeti si inculti". In continuare, PS Sofronie a vorbit despre necesitatea pregatirii viitorilor monahi in scolile teologice. (Din pacate, majoritatea acestor scoli sunt afectate de erezia ecumenista, si scopul lor este de a-i forma pe elevii si absolventii unor astfel de seminarii intr-o gandire globalista si sincretista). Acelasi preot a mai spus ca multe dintre cartile care combat ecumenismul sunt aparute cu binecuvantarea unor membri ai Sf Sinod, iar la acestea PS Sofronie a raspuns: "Daca acesti ierarhi vor mai da binecuvantare pentru astfel de carti, se vor trezi mutati de canon intr-o manastire". In acest moment in sala s-a asternut o tacere. Multi dintre preotii de fata se ingrijorau dar, in acelasi timp se temeau ca nu cumva acesta sa fie inceputul unei noi dictaturi sub masca ascultarii. In acest moment m-am gandit si eu pana unde merge ascultarea si de unde incepe dictatura. Sfintii Parinti spun ca ascultarea merge pana la pacat. Am primit si eu dreptul de a vorbi, dar nu am apucat sa termin nici macar prima fraza deoarece mi s-a spus autoritar: "Sa taci. Stiu ce duh te stapaneste. Vorbim dupa sedinta intre patru ochi. Tu ca si monah trebuie sa fii smerit si nu sa ma contrazici pe mine. Eu sunt episcop". In acest moment banuiala ca urmeaza o noua dictatura s-a intarit mai mult. Am incercat sa-i cer doar dreptul de a ma exprima, dar nu mi s-a dat voie.
La sfarsitul sedintei, PS Sofronie m-a chemat in birou, unde am discutat intr-un cadru mai restrans. Am fost avertizat din nou.
A doua zi m-am trezit cu hotararea episcopului de a ma demite din functia de egumen, de a nu avea voie sa slujesc si sa predic in satele invecinate. Ma voi stradui ca in cat mai scurt timp sa raspund in scris acestei hotarari.
PS
Intr-o perioada a sedintei de la Beius am iesit din sala. Lipsa mea din sala de sedinte a durat aproximativ 10 minute. Dupa sedinta, am aflat, de la cei ramasi in sala, ca in acest timp PS a "sfatuit" preotii sa evite vizitele la pr Iustin Parvu, Arsenie Papacioc si alti "asa-zisi duhovnici care nu fac altceva decat tulburari" ...
OBS
Cu toate ca PS Sofronie spunea ca Sfintii Parinti sunt ecumenisti nu a demonstrat aceasta.
Si o intrebare: pr Staniloae e "incult"? caci a spus : "ecumenismul este produsul masoneriei" ....

Nu ma simt vinovat ca sunt prigonit.
Imi voi pierde functia sau casa sau hainele de pe mine..., nu e nici o problema..
Sufletul nu il voi da nimanui. NU SUNT ECUMENIST !
P. Eftimie Mitra, schitul Huta de Finis (Beius), Bihor

In "attach files" gasiti si documentul de schimbare a staretului Schitului Huta, document aprobat de Episcopul Sofronie.

Decizia de a va elibera din functia de egumen al Schitului Huta ne-a
revoltat si pe noi. Pentru a veni in sprijinul dvs. vizavi de aceasta
problema, va solicitam raspunsul la cateva intrebari:
1. Ce inseamna studii teologice adecvate pentru functia de egumen al
Schitului Huta?
Aceasta este doar un pretext sa ma schimbe. Dupa noul regulament monahal se cere monahilor sa faca macar seminarul teologic (echivalentul unui liceu). Acest regulament a aparut recent iar eu am fost investit in 2001 de catre PS Ioan Mihaltan. Nu am scoala de teologie ci doar cand am fost hirotonit ca preot am dat un test. A trebuit sa-i raspund PS Ioan Mihaltan la mai multe intrebari din istoria Bisericii, din Dogmatica si din Liturgica. Faptul ca nu am diploma nu inseamna ca am facut vre-o gresala dogmatica, istorica sau liturgica in activitatea mea de pana acum. Sunt si altii cu functii cum a fost a mea si chiar functii mai mari asupra carora nu s-au luat astfel de masuri. De ce tocmai mie si de ce tocmai dupa ce m-am opus pe fata ereziei ecumeniste.
2.Ce studii ati urmat si absolvit in Teologie?
Oficial nu am nici o diploma in domeniu teologic. Ei se leaga de scoala mea si nu de ceea ce spun deoarece afirmatiile mele nu pot fi combatute. Ei se tem de ceea ce spun si de aceea nu ma lasa sa vorbesc. Daca am gresit cu ceva sa dovedeasca iar daca nu am gresit de ce au facut asta? Va spun eu de ce, pentru ca se tem de adevar. PS Ioan mi-a sugerat in mai multe randuri sa fac facultatea dar nu am considerat ca e nevoie tinand seama de varsta inaintata pentru a incepe o facultate. Aveam atunci 31 de ani. I-am spus PS Ioan ca fac preotia din placere, din convingere si nu ca pe o meserie pentru a avea nevoie de o diploma. un alt motiv e cel a atmosferei din scolile teologice. Majoritatea profesorilor sunt ecumenisti. Azi daca nu esti ecumenist, sau macar sa te prefaci ca esti, nu poti face usor cariera in domeniu. Iam spus PS Ioan ca nu are rost doar pentru o diploma. A spus ca ma intelege si e deacord cu mine.
3. Exista alte criterii de eligibilitate acum fata de 2001 pentru a deveni
parinte egumen?
Asta depinde si de episcopul locului. Nu toti episcopii tin seama de acest lucru. Spre exemplu pr Cleopa de la manastirea Sihastria a fost staret (o functie mai mare decat cea de egumen) peste 30 de ani la Sihastria si Slatina si nu a fost nici o problema. Pr Cleopa a vut doar doua clase dar in schimb a avut devotament fata de Biserica mai mult decat multi dintre cei cu diplome si ranguri. Exemple ar fi multe, dar la ce folosesc. Sf Apostoli au avut diplome? Nu ci credinta, si inca o credinta dreapta. Cred ca ideea situatiei s-a inteles din cele prezentate mai sus. Pe mine nu ma doare ca m-a schimbat din functie ci felul in care a facut-o. Daca sunt sau nu egumen, asta nu ma schimba cu nimic. Eu raman acelasi. Durerea mea e ca nu imi da voie sa predic si sa fac slujbe prin sate. Motivul invocat e pueril. In multe din satele din imprejurimi am fost invitat de catre preoti si credinciosi sa particip la diferite slujbe. Aceasta in mod special unde sunt secte si greco-catolici dar si unde sunt bolnavi sau oameni cu diferite probleme. In predicile mele incercam sa propovaduiesc adevarata ortodoxie si sa-i intaresc pe oameni in credinta. Acum vor sa ma izoleze cat mai mult.
4.A existat vreo polemica intre dvs. si Episcopie?
Niciodata. Totdeauna am facut ascultare fata de toti episcopii care au fost pana in prezent. Parintele Iustin Parvu, care m-a calugarit, cand am venit in Ardeal mi-a spus sa imi fac datoria de preot si ascultare fata de mai marii mei. Asa am facut. Am facut ascultare din dragoste nu din sila sau din interes. I-am iubit pe toti episcopii mei si pe PS Ioan, si pe PS Petroniu si pe PS Sofroniu. I-am iubit ca pe parinti duhovnicesti. Asa am fost invatat la manastirea unde am fost calugarit sa ascult si sa iubesc. Voi face in continuare ascultare de PS Sofroniu asa cum am facut si pana acum, in limitele canoanelor si invataturilor Sfintilor Parinti ai Bisericii Ortodoxe. Daca mi se va cere sa plec de la Huta voi pleca,daca va trebui s-ami dau averea o voi da dar sufletul nu il voi da nimanui. Averea mea consta intr-un cal, o caruta, o gramada de carti si hainele calugaresti.
5.Va considerati victima unui grup de interese din interiorul Episcopiei?
Nu stiu in ce masura hotararea luata a fost de la sine sau a fost influientat de cineva. Cert este ca pentru mine si pentru credinciosii din zona a fost si este o lovitura pusa pe nepusa masa, nu atat functia din care am fost schimbat ci oprirea de a participa la slujbe si a predica in satele invecinate dar si oprirea binecuvantarii pentru construirea schitului de la Fizis. Nu cred ca sunt o victima. Mai mult credinciosii au de suferit si nu eu. Cu parintele protopop de Beius am vorbit si mi-a spus ca el nu are nici un amestec in toata aceasta treaba. De asemenea nici cu consilierii sau alti angajati ai episcopiei nu am avut neintelegeri, nu cred ca ar avea de ce sa fie suparati pe mine.

Va multumesc si va doresc o zi buna

Cele de mai sus nu doresc sa fie folosite spre a discredita pe cineva, anume pe PS Sofronie. Problema trebuie luata ca o stare de fapt pe care v-am adus-o la cunostinta tinand seama de nemultumirile celor care ma cunosc si stiu ce am realizat de cand sunt aici atat in ceea ce priveste situatia materiala cat si cea duhovniceasca.
EFTIMIE

Fragment din raspunsul catre PS Sofronie
Prea Sfinþia Voastrã

Am luat la cunoºtinþã de demiterea mea din funcþia de egumen la Schitul Huta în care am fost investit de cãtre PS Ioan Mihãlþan în anul 2001.
Deoarece când am fost tuns în monahism am fãgãduit cã voi face ascultare de mai marii mei pânã la sfârºitul vieþii, va asigur ca vã voi îndeplini ºi aceastã poruncã. Pânã în prezent nu am ieºit niciodatã din cuvântul Prea Sfinþiei voastre ºi nici din al celor care au ocupat înainte scaunul episcopal al Oradiei. Nu se cade sã îmi menþionez meritele din perioada cât am ocupat aceastã funcþie, promiþându-vã cã în ceea ce îmi veþi porunci pe viitor mã voi supune în mãsura canoanelor ºi învãþãturii Sfinþilor Pãrinþi ai Bisericii Ortodoxe.
Dacã pentru a-mi putea mãrturisi credinþa dreaptã îmi veþi cere sã renunþ la funcþie, vã promit cã voi renunþa nu doar la aceasta ci, dacã va trebui, ºi la hainele de pe mine, la hranã sau libertatea lumeascã, dar la sufletul meu nu voi renunþa nicicând. În acest sens va voi da exemplul oferit de þãranii din Ardeal care, în timpul ocupaþiei Austro-ungare, l-au dat oficialitãþilor timpului: „Nu am decât un suflet ºi acela îl pãstrez pentru Dumnezeu din Cer ºi nici o putere lumeascã nu mi-l poate stãpâni".

ieromonah Eftimie Mitra

Be a better sports nut! Let your teams follow you with Yahoo Mobile. Try it now.

documentul