Mănăstirea Petru Vodă şi Patriarhul Daniel. ...şi era căderea sa mare.

Filotheu Monahul

to Ortodoxia
http://radio.trinitas.ro/?stire=2008010217

Primul sinod mitropolitan al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei din acest an a avut loc la Manastirea Neamt

Sinodul mitropolitan de astazi a fost prezidat de catre PF Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane si Loctiitor de Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. Cine a participat la intrunirea de astazi ne-a spus parintele arhimandrit Timotei Aioanei, exarh cultural al Arhiepiscopiei Iasilor: 'La sinodul mitropolitan al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, care a fost prezidat de catre PF Parinte Patriarh Daniel, au participat IPS Pimen, arhiepiscop al Sucevei si Radautilor, PS Calinic Botosaneanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Iasilor, PS Ioachim Bacauanul, arhiereu vicar al Episcopiei Romanului, si PS Corneliu Barladeanul, arhiereu vicar al Episcopiei Husilor. De asemenea, la lucrarile sinodului mitropolitan au participat si cativa membri ai Comisiei Liturgice a Arhiepiscopiei Iasilor'.

De asemenea, parintele arhimandrit Timotei Aioanei ne-a spus si care au fost cele mai importante teme dezbatute in cadrul sinodului mitropolitan desfasurat astazi la Manastirea Neamt: 'Ierarhii au lucrat la alcatuirea troparelor si condacelor sfintilor care vor fi inaintati Sf. Sinod in vederea canonizarii in rastimpul anului in curs. De asemenea, s-a hotarat ziua pomenirii lor in calendarul bisericesc. Cuviosii care au fost propusi pentru canonizare sunt: Sf. Iosif si Chiriac de la Bisericani (1 octombrie), Cuv. Rafael si Partenie de la Agapia Veche (21 iulie), Cuv. Simeon si Amfilohie de la Pangarati (17 septembrie), Cuv. Chiriac de la Tazlau (9 septembrie), Cuv. Ierarh Ioan de la Rasca (30 august) si Cuv. Iosif de la Varatec (16 august). Deoarece Arhiepiscopia Iasilor este eparhia care are cele mai multe manastiri si schituri (110) din Patriarhia Romana, PF Parinte Patriarh Daniel a hotarat ca unii monahi cu ascultari importante din manastirile si schiturile Arhiepiscopiei Iasilor sa primeasca ca semn de binecuvantare si ca recunoastere a ostenelilor lor rangul de protosinghel'.

La Sfîntul Rîu Iordan m-am întîlnit cu cîţiva vieţuitori ai Mănăstirii Petru Vodă din judeţul Neamţ, mănăstirea unde am fost călugărit.

Printre alte lucruri mi-au povestit că la adunarea de mai sus din 2 ianuarie 2008, de la M-rea Neamţ, părintele ieromonah Lavrentie Carp a fost trimis de P. Iustin pentru a reprezenta obştea mănăstirii noastre. Poate unii îşi amintesc că în aprilie 2006 mitropolitul de atunci al Moldovei, actualul patriarh, a dorit să îl înlocuiască pe Părintele Iustin Pîrvu cu acest tînăr ieromonah. Între timp, părintele Lavrentie a înţeles miza schimbării ce s-a dorit atunci (dorită atunci şi de către Părintele Iustin, pentru a înceta vechiul conflict cu autorităţile mitropoliei) şi rolul său în toată tărăşenia. La Mănăstirea Neamţ şi părintele Lavrentie s-a numărat între cei propuşi pentru a fi hirotesiţi protosinghel (un gest pur simbolic, dar de folos în ochii administraţiei bisericeşti din toată lumea ortodoxă din ultimele sute de ani). După socoteala patriarhului, trebuia făcut acest pas pentru a încerca din nou schimbarea "de facto" a Părintelui Iustin de la conducerea mănăstirii sale.

Doar că, vrînd să se mîntuiască şi ştiind puterea ascultării şi a binecuvîntării, părintele Lavrentie i-a spus patriarhului că pentru a fi hirotesit trebuie întîi să ceară binecuvîntarea P. Iustin. Moment în care patriarhul s-a înfuriat şi i-a strigat: "Pînă cînd mai aud de moşneagul acela? Eu pe tine vreau să te pun şi tu trebuie să înţelegi asta. Trebuie să terminăm odată cu istoria asta de la Petru Vodă. Eşti oprit de la slujbă pînă cînd am să-ţi spun eu că poţi sluji iarăşi."

Cam asta este ordinea canonică în Patriarhia Română. Nu este un caz singular. Aidoma s-a petrecut şi cu părintele protosinghel Antim de la Mănăstirea Sihăstria, în anul 2002 (mai multe despre caz aici: http://www.sihastru.net/mirem/ceor/stiri_antim.html), care, în loc să fie lăudat pentru apărarea Canoanelor Bisericii Ortodoxe, a fost oprit pentru trei luni de la slujbă, fără nici un temei canonic.

Să nu se mire, deci, nimeni, că vremuri grele au venit peste Biserica Ortodoxă. Dacă fapta bună a ajuns să fie considerată păcat de către unii din ierarhii Bisericii (în consens cu cei fără-de-lege, care au ajuns să socotească păcatul faptă bună), dacă însuşi patriarhul Bisericii din România este unul din aceştia, atunci vremuri grele au căzut pe capul credincioşilor. Vremea este a rugăciunii cu lacrimi. Păcatele noastre ne-au adus pe cap conducători fără-de-lege. Şi dintr-un anume punct de vedere, al Duhului şi al Adevărului (Ioann 4:23), creştinii cei binecredincioşi sînt mădulare ale Bisericii, dar conducătorii ei nu.

Despre aceştia Mîntuitorul nostru Iisus Hristos ne-a lăsat cîteva cuvinte lămuritoare:

Matthei 7:15 Şi păziţi-vă de prorocii cei mincinoşi, care vin către voi în îmbrăcăminte de oi, iar în lăuntru sînt lupi răpitori. 7:16 Din roadele lor îi veţi cunoaşte pe ei; au doară vor culege din spini struguri, sau din ciulini smochine? 7:17 Aşa tot pomul bun, roade bune face; iar pomul putred, roade rele face. 7:18 Nu poate pomul bun să facă roade rele, nici pomul putred să facă roade bune. 7:19 Tot pomul care nu face roadă bună se taie şi în foc se aruncă. 7:20 Pentru aceea din roadele lor îi veţi cunoaşte pe dînşii. 7:21 Nu tot cel ce îmi zice mie: Doamne, Doamne, va intra întru Împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui meu cel din ceruri. 7:22 Mulţi îmi vor zice mie în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu cu numele tău am prorocit, şi cu numele Tău draci am scos, şi cu numele Tău multe puteri am făcut? 7:23 Şi atunci voi mărturisi lor că: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi; depărtaţi-vă de la mine cei ce lucraţi fărădelegea. 7:24 Deci tot cel ce aude aceste cuvinte ale mele şi le face pe ele, asemăna-l-voi pe el bărbatului înţelept, care şi-a zidit casa sa pe stîncă; 7:25 şi s-a pogorît ploaia şi au venit rîurile şi au suflat vînturile, şi s-au pornit spre casa aceea, şi n-a căzut; căci fusese întemeiată pe stîncă. 7:26 Şi tot cel ce aude aceste cuvinte ale mele şi nu le face pe ele, va fi asemănat bărbatului nebun, care şi-a zidit casa lui pe nisip; 7:27 şi s-a pogorît ploaia şi au venit rîurile şi au suflat vînturile, şi au lovit în casa aceea, şi a căzut; şi era căderea ei mare.

filo...@gmail.com

to Ortodoxia
Nu am luat aminte la un lucru, anume că vor să-l canonizeze pe
Cuviosul Iosif de la Văratec, care s-a săvîrşit la 28 Decembrie 1828,
punîndu-i ziua de prăznuire 16 August (conform unei note din
manuscrisul românesc 3725 de la Biblioteca Academiei Române). Să
socotim că din neştiinţă au hotărît acest lucru. Dar drept este
înaintea lui Dumnezeu să îi cinstim pe Sfinţi în ziua mutării lor la
Domnul, nu în altă zi.