[VALG] Presentasjon av kandidatene

USENET Norges arbeidsutvalg

Følgende personer er kanditater i valget på nytt arbeidsutvalg:

Tobias Brox <tobias (hos) stud cs uit no>
Jarle Hammen Knudsen <jarle (hos) jarle com>
Joachim Mæland <joachim (hos) profine net>
Bjarte Runderheim <brunder (hos) c2i net>

Det vil nå bli en periode på fjorten dager der kandidatene presenterer seg
selv og no.usenet.admin diskuterer kandidatene.

Tidsskjemaet for valget er forskjøvet med to dager. Se
http://www.usenet.no/valg2006/ . Der finner du også valgreglementet.

--
for USENET Norges arbeidsutvalg
Jarle Hammen Knudsen

Tobias Brox

[AU]

> Det vil nå bli en periode på fjorten dager der kandidatene presenterer seg
> selv og no.usenet.admin diskuterer kandidatene.

Jeg hater å være først i slike sammenhenger :-)

Jeg anser meg selv for å være relativt "moderat", og jeg har ingen
planer om å revolusjonere AU. AUs hovedoppgaver er å administrere
hierarkiet på grunnlag av debatt i no.usenet.admin, holde websidene på
www.usenet.no oppdatert, eventuelt representere UseNet utad, samt
sørge for at det blir holdt nytt valg til AU igjen.

Jeg regner meg selv som god til å "tolke konsensus i en newsdebatt",
hvilket trengs for å gjøre de riktige avgjørelsene i AU - jeg mener
nemlig at AU bør vektlegge slik konsensus tyngre enn AU-medlemmenes
egne meninger.

Jeg er også hyppig online, også når jeg er på ferie.

Mine svake sider er at jeg er flink til å glemme av ting, utsette
ting, gjøre tabber og dårlig til å overholde tidsfrister.

--
Usenet-valg i mars! Bruk stemmeretten for news - les no.usenet.admin!
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Kjell T Svindland

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> wrote:

> [...]
> www.usenet.no oppdatert, eventuelt representere UseNet utad, samt
> sørge for at det blir holdt nytt valg til AU igjen.

Underforstått: Det du lister opp som AUs oppgaver er hva du akter å
utføre i AU?

> [...]
> hvilket trengs for å gjøre de riktige avgjørelsene i AU - jeg mener
> nemlig at AU bør vektlegge slik konsensus tyngre enn AU-medlemmenes

Et meget godt argument for ditt kandidatur.

> Jeg er også hyppig online, også når jeg er på ferie.
>
> Mine svake sider er at jeg er flink til å glemme av ting, utsette
> ting, gjøre tabber og dårlig til å overholde tidsfrister.

Modig å nevne disse tingene i en "jobbsøknad". Har du noen tanker om
hvordan dere best mulig kan passe tiden for debattperioder i forbindelse
med f.eks. gruppeopprettelser, samt hvorvidt vi kan regne med at det
blir annonsert nytt valg når denne perioden er omme, uten at menige
brukere skal behøve å etterlyse valg slik som skjedde for to måneder
siden?

--
Kjell T Svindland, 69°41'N, 18°45'E

Ønsker du innflytelse på no.*-gruppene? Usenet-valg holdes snart.
Les no.usenet.admin og no.usenet.informasjon, bruk stemmeretten!

Jarle H Knudsen

On Tue, 7 Mar 2006 16:33:34 +0100, Kjell T Svindland wrote:

> [...]
> blir annonsert nytt valg når denne perioden er omme, uten at menige
> brukere skal behøve å etterlyse valg slik som skjedde for to måneder

Jeg har! Problemet i AU har vært at det ikke er noen som har vært ansvarlig
for å påse at ting blir gjort. Utvalget trenger en leder. Oppgaven kan gå
på rundgang og utvalget bør selv styre det.

Det hjelper også hvis medlemmene svarer kjapt på eposter. At ting drar ut i
tid har ofte skyldtes at man venter på svar fra de andre i AU. (For
eksempel er det ingen som har svart på eposten jeg sendte 26. februar...
Jeg hørte sist fra det tre andre henholdsvis 26. februar, 7. februar og
16. januar.)

--
jhk

Tobias Brox

[Jarle H Knudsen]

> Det hjelper også hvis medlemmene svarer kjapt på eposter. At ting drar ut i
> tid har ofte skyldtes at man venter på svar fra de andre i AU.

Jeg har en tendens til å svare kjapt på e-poster; dersom man ikke kan
gi noe autoritivt svar der og da (uten å diskutere saken med resten av
AU) bør man om ikke annet gi et midlertidig svar, en kvittering på at
mailen er blitt mottatt, lest og forstått. Dersom ingen andre i AU
tar ansvar, vil jeg ta ansvar - i allefall når det kommer til
inngående epost.

> (For
> eksempel er det ingen som har svart på eposten jeg sendte 26. februar...

Jeg har ikke fått noen mail fra deg 26. februar.

Tobias Brox

[Kjell T Svindland]

> Underforstått: Det du lister opp som AUs oppgaver er hva du akter å
> utføre i AU?

Ja - om så alene dersom det skulle være nødvendig - men det håper jeg
ikke.

Jeg tar dette opp fordi det nå og da dukker opp ambisiøse forslag,
antagelser eller spørsmål om hva AU bør jobbe med, eller hva AU kan
utrette. Dersom AU blir bedt om å gjøre ting som er på siden av
oppgavene over, er det noe som bør vurderes og eventuelt debatteres,
men jeg har i utgangspunktet ikke planer om å utrette andre ting enn
arbeidsoppgavene over.

> [...]
> blir annonsert nytt valg når denne perioden er omme, uten at menige
> brukere skal behøve å etterlyse valg slik som skjedde for to måneder

Bortsett fra å håpe på at en av de andre to i AU tar ansvar dersom jeg
glemmer av slikt ... tenker jeg å bruke 'crontab' og 'at' for å minne
meg selv og resten av AU på slike tidsfrister.

Dersom ting henger på at man må ta en intern debatt i AU, finnes det
jo andre hjelpemidler enn epost, f.eks. telefon - og dersom heller
ikke dét hjelper, er det som regel bedre å ta en beslutning uten at
hele AU har samtykket i beslutningen, enn å ikke ta noen beslutning i
det hele tatt.

Jarle H Knudsen

On Tue, 7 Mar 2006 17:55:15 +0000 (UTC), Tobias Brox wrote:

> Jeg har ikke fått noen mail fra deg 26. februar.

Jeg tror du misforstår. Det er epost til AUs interne epostliste jeg snakker
om (a...@usenet.no).

--
jhk

Tobias Brox

[Jarle H Knudsen]

> Jeg tror du misforstår. Det er epost til AUs interne epostliste jeg snakker
> om (a...@usenet.no).

Ok. Den kunne misforstås :-)

Joachim Mæland

On Tue, 07 Mar 2006 11:22:25 +0100, USENET Norges arbeidsutvalg wrote:

> Det vil nå bli en periode på fjorten dager der kandidatene presenterer
> seg selv og no.usenet.admin diskuterer kandidatene.

Tomas Brox, annet sted i tråden:

"Jeg hater å være først i slike sammenhenger :-)"

Han skal vite at det ikke er spesielt lett å hoppe etter Wirkola. ;-)

Jeg har vært en aktiv njuser, nesten siden dinosaurenes tid, og kommer
nok til å forbli en njuser så lenge jeg kan finne en server der ute som
snakker NNTP.

Jeg er 41 år gammel, jobber som datakonsulent og er nærmest ustanselig
online. Jer er sekretær i OLUG - Oslo Linux User Group, (http://olug.no/
det var reklamen), og tror at tilsvarende oppgaver i AU kan passe meg
fortreffelig.

Jeg er nok ingen typisk demokrat, siden jeg heller mer i retning av å
oppnå konsensus, der dette er mulig.

Valgløfter:

Njus trenger flere aktive brukere..: Dersom det er mulig, skal jeg bidra
til "September hele året".

Jeg skal ikke være den som stopper eller forsinker interne AU-diskusjoner
ved å være fraværende, eller ikke å svare på epost.

Jeg skal gjøre mitt beste for å holde resten av AU i ørene og sørge
for å ha det formelle i orden, og gjerne dokumentere vår virksomhet.

Prioritere å finne ut hva som er AU sine arbeidsoppgavar og skrive litt
på websidene om dette. Det står endel om hva AU ikke gjør, men en åpen
diskusjon om konkrete ansvarsområder kan kanskje bidra til å vitalisere
AU på litt sikt.

Siden AU representerer aktive njusere, skal jeg som medlem av AU vektlegge
aktive njusere sine synspunkt, over mine egne.

Jeg skal ikke bryte noen valgløfter før etter valget... ;-)

--
Regards/mvh Joachim Mæland

If everything seems under control, you're just not going fast enough.
-Mario Andretti.

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> Jeg skal ikke være den som stopper eller forsinker interne AU-diskusjoner
> ved å være fraværende, eller ikke å svare på epost.

Godt å høre.

> Jeg skal gjøre mitt beste for å holde resten av AU i ørene og sørge
> for å ha det formelle i orden, og gjerne dokumentere vår virksomhet.

Dette likte jeg også, Usenet og AU ville vært tjent med at dere med jevne
mellomrom la ut en liten rapport på denne gruppen om hva dere har drevet
med siden sist rapport, men aller helst at dere postet en rapport på faste
tidspunkter (omtrentlige tidspunkter), for eksempel hvert kvartal. Hvis
dere ikke har drevet med noe, ja så kan dere jo skrive det, det viktigste
er at dere poster en rapport, uansett. En slik rapport ville vært veldig
viktig, både for Usenet og AU, det ville kunne skape kunnskap og
forståelse, men aller viktigst så ville det kunne skape debatt (og
engasjement) når det er behov for det. Slipp Usenet inn i AU --
kommunikasjon og informasjon er alt, spesielt på Usenet.

> [...]
> på websidene om dette. Det står endel om hva AU ikke gjør, men en åpen
> diskusjon om konkrete ansvarsområder kan kanskje bidra til å vitalisere

Veldig godt å høre! Med disse ordene så har du sikret deg min stemme.

> Jeg skal ikke bryte noen valgløfter før etter valget... ;-)

Luringen!

Så har jeg et ønske: Hvis det kommende AU opplever at et AU-medlem
forsinker prosessen i deres interne kommunikasjon, for eksempel at
medlemmet gjentagne ganger enten ikke besvarer epost eller bruker for lang
tid på å besvare epost, så håper jeg dere tar affære, at dere presser
vedkommende til enten å skjerpe seg eller å trekke seg fra vervet. Aller
helst så ønsker jeg at hvert av AUs kommende medlemmer kommer til å være
så ansvarlige og oppegående at man forstår å trekker seg fra vervet på
eget initiativ hvis man ser at man ikke har tid til å oppfylle det
tilfredsstillende. Vær så snill å la oss slippe et sovende AU med
innaktive medlemmer, denne gangen. Takk.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Tobias Brox

[Asle Ommundsen]

> [...]
> med siden sist rapport, men aller helst at dere postet en rapport på faste
> tidspunkter (omtrentlige tidspunkter), for eksempel hvert kvartal.

Det er jeg enig i, og det er jo ikke så mye arbeid i å skrive slike
rapporter.

Asle Ommundsen

* Tobias Brox:

> Det er jeg enig i, og det er jo ikke så mye arbeid i å skrive slike
> rapporter.

Ikke gjør det vanskelig for meg nå da, jeg vil helst slippe valgets
kvaler, slippe å vri hodet mitt med hvem jeg skal stemme på. Nå har jeg
kanskje to kandidater jeg må velge mellom! ;-)

Men litt seriøst, jeg har ingen store forventninger til det kommende AU,
og det er ikke mye som skal til for å gjøre meg fornøyd, bare det at dere
viser litt livstegn en gang imellom, bare det at jeg slipper å sitte med
en følelse av at dere ikke er engasjerte eller kanskje til og med ikke
tilstedeværende, det ville vært veldig bra -- alt annet ville vært å regne
som en positiv overraskelse, for meg.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Bjørn Furuknap

Tobias Brox wrote:
> [...]
> hvilket trengs for å gjøre de riktige avgjørelsene i AU - jeg mener
> nemlig at AU bør vektlegge slik konsensus tyngre enn AU-medlemmenes

Jeg mener at når noe må tolkes som riktig eller galt blir det uansett opp
til enkeltpersoner og deres bakgrunn og meninger hva som blir resultatet av
en diskusjon.

Er du enig i at, gitt at saken er tilstrekkelig viktig, det er bedre å ha
avstemminger hvis man først må leve med demokrati?

Hvis du er enig i det, vil du jobbe for å få lavere eller høyere grense for
når en avstemming bør gjøres?

> Mine svake sider er at jeg er flink til å glemme av ting, utsette
> ting, gjøre tabber og dårlig til å overholde tidsfrister.

Bevissthet på svakheter er viktig. Det er ikke svingene du klarer som dreper
deg det er den du ikke klarer.

Bjørn

Tobias Brox

[Bjørn Furuknap]

> Jeg mener at når noe må tolkes som riktig eller galt blir det uansett opp
> til enkeltpersoner og deres bakgrunn og meninger hva som blir resultatet av
> en diskusjon.

Det er klart, og er vel noe av grunnen til at vi trenger en
demokratisk valgordning på AU.

> [...]
> avstemminger hvis man først må leve med demokrati?
>
> Hvis du er enig i det, vil du jobbe for å få lavere eller høyere grense for

Det er to problemstillinger med for mye direkte demokrati, det ene er
at det er mye administrativt arbeid, det andre er at det alltids er en
risiko for at mange avgir stemmer uten å ha satt seg tilstrekkelig inn
i begge sider av saken.

Som et ekstremt eksempel på det siste kan det sies at det en gang var
snakk om å lage en nyhetsgruppe for nasister (ikke under no.*). Saken
skulle avgjøres ved avstemning, og noen begynte å sende ut kjedebrev -
disse kjedebrevene nådde både vidt og langt, og var i sirkulasjon
flere år etter at valget var avgjort. Valget ble selvfølgelig
underkjent, fordi det var et voldsomt rush av ikke-newsere som kom inn
og avleverte stemme. Hvorvidt det er en god idé med en slik
nyhetsgruppe eller ikke er helt irrelevant ("nasisme er fælt" => "en
nyhetsgruppe for nasister er fælt" er kanskje en litt forhastet logisk
slutning), det som er relevant er at veldig mange avga stemme etter
bare å ha hørt én side av saken, og som dessuten ikke kan sies å være
stemmeberettiget.

Min holdning er at, dersom AU mener at det er tilstrekkelig viktig,
og/eller dersom AU er i tvil om hva utfallet av en slik avstemning vil
bli, eller dersom en eller flere personer krever avstemning - så bør
man ha en avstemning. AU har uansett autoritet til å forkaste en
avstemning dersom det foreligger tungtveiende grunner for det.

Joachim Mæland

On Wed, 08 Mar 2006 10:57:28 +0100, Asle Ommundsen wrote:

> Ikke gjør det vanskelig for meg nå da, jeg vil helst slippe valgets
> kvaler, slippe å vri hodet mitt med hvem jeg skal stemme på. Nå har
> jeg kanskje to kandidater jeg må velge mellom! ;-)

Jobben din er bare å rangere... Jeg kommer selv til å stemme for Tobias
Brox, men garanterer ikke at han rangeres over meg...

> [...]
> med ikke tilstedeværende, det ville vært veldig bra -- alt annet ville
> vært å regne som en positiv overraskelse, for meg.

Da ballene mine bare var store nok til forsiktig lurking, så jeg Usenet
generelt og AU spesielt som noe stort, litt hemmelig og veldig mektig. I
ettertid har nok dette inntrykket bleknet litt, men hos meg har i alle
fall Usenet likevel beholdt litt av glansen. Enten det baseres på magi,
ønskedrømmer eller realiteter, er det mitt sanne ønske at også
fremtidige njusere skal få oppleve Usenet som noe spennende og viktig.
Med litt flaks, pågangsmot, noen enkle grep og god støtte fra aktive
njusere, kan vi kanskje komme dit igjen, om det er det vi vil. Noen fasit
har jeg ikke, men drømmen lever fortsatt i meg.

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> Jobben din er bare å rangere... Jeg kommer selv til å stemme for Tobias
> Brox, men garanterer ikke at han rangeres over meg...

Uhm. Stemmer det. Ved forrige valg var det jo ikke behov for å kunne
stemme, så dette er mitt første valg. Jeg fant ikke god nok informasjon om
hvordan man stemmer ved valget på usenet.no på <url:
http://www.usenet.no/rutiner/valgreglement.veiledning.html#chH>, så jeg
måtte Google litt og fant følgende <url:
http://groups.google.no/group/no.usenet.admin/msg/ede569d8fb4e5a82>.

Jeg burde jo skjønt det ut fra diskusjonen om stemmetellerene hvor dette
egentlig kom frem ...

Sukk. Jeg kunne ønske vaktmester kunne sette opp usenet.no til å fungere
uten www-prefikset også, men han er vel for sta til å gjøre det (det har
vært diskutert tidligere på n.u.a.), se gjerne min mening om saken på
<url: http://webaksess.no/arkiv/2005/09/www-forvirringen.html>. Når det er
sagt så finnes det jo viktigere saker for AU og dette er vel gjerne en
vaktmestersak (det burde kanskje ikke være hans avgjørelse) og ikke en
generell AU-sak. Men jeg finner det irriterende og unødvendig at jeg skal
måtte taste inn www-ene for å komme til usenet.no, vi lever tross alt i år
2006.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Joachim Mæland

On Wed, 08 Mar 2006 18:34:14 +0100, Asle Ommundsen wrote:

> Jeg kunne ønske vaktmester kunne sette opp usenet.no til å fungere
> uten www-prefikset også,

Enig med deg...

> men han er vel for sta til å gjøre det.

Jeg er ikke sikker på at det er Vaktmester som styrer dette.

> (det har vært diskutert tidligere på n.u.a.)

Har du en referanse til denne tråden?

> se gjerne min mening om saken på <url:
> http://webaksess.no/arkiv/2005/09/www-forvirringen.html>.

Interessant lesning. Takk for linken!

> Når det er sagt så finnes det jo viktigere saker for AU og dette er
> vel gjerne en vaktmestersak (det burde kanskje ikke være hans
> avgjørelse) og ikke en generell AU-sak.

Det er ikke bare de store viktige sakene som behøver oppmerksomhet.

> Men jeg finner det irriterende og unødvendig at jeg skal måtte taste
> inn www-ene for å komme til usenet.no, vi lever tross alt i år 2006.

Det er mye mer irriterende når man dropper hostname, og det likevel er
nødvendig... ;-)

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> Har du en referanse til denne tråden?

Ja. Her er hele tråden: <url:
http://groups.google.no/group/no.usenet.admin/browse_frm/thread/9f4d3a438e576c15/bf892bfb3e005d9b?tvc=1&q=www.usenet.no+usenet.no+group%3Ano.usenet.admin+author%3AAsle+author%3AOmmundsen&hl=no#bf892bfb3e005d9b>.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Jan Ingvoldstad

On Wed, 08 Mar 2006 19:10:28 +0100, Joachim Mæland <jm-...@profine.net> said:

> Enig med deg...

Usenet.no har ingen A-record, så det krever en fryktelig, grusomt,
horribelt og livsfortærende slitsom DNS-endring i sonen for usenet.no
også.

--
Valg på news -- velg nytt arbeidsutvalg for gruppene i no.*!
Følg med og diskuter i no.usenet.admin.

Kjetil Torgrim Homme

[Jan Ingvoldstad]:

> [Joachim Mæland]:

> Usenet.no har ingen A-record, så det krever en fryktelig, grusomt,
> horribelt og livsfortærende slitsom DNS-endring i sonen for
> usenet.no også.

usenet.no er allereie støtta etter gjeldande standardar for DNS (RFC
2782).
--
med venleg helsing,
Kjetil T. (vaktmeister)

Tobias Brox

[Asle Ommundsen]

> stemme, så dette er mitt første valg. Jeg fant ikke god nok informasjon om
> hvordan man stemmer ved valget på usenet.no på <url:
> http://www.usenet.no/rutiner/valgreglement.veiledning.html#chH>,

Punkt D, eksemplene, angir vel ganske klart at man kan skrive så mange
navn man ønsker på stemmeseddelen.

> [...]
> uten www-prefikset også, men han er vel for sta til å gjøre det (det har
> vært diskutert tidligere på n.u.a.), se gjerne min mening om saken på

Det enkleste er vel å fikse dette i DNS - det er dét VG har valgt.
www.vg.no og vg.no har samme IP-addresse, 193.69.165.21. Virtuelt
domene og forwarding i Apache-serveren er jo også mulig, uten at jeg
helt vet om jeg skal være enig i viktigheten av dét.

Jan Ingvoldstad

On Wed, 08 Mar 2006 22:47:40 +0100, Kjetil Torgrim Homme <kjet...@kaksi.ifi.uio.no> said:

> usenet.no er allereie støtta etter gjeldande standardar for DNS (RFC
> 2782).

Jeg får gjenta spørsmålet fra forrige gang, da, men på en litt annen
måte:

Finnes det noen utbredte produkter som støtter dette, eller er det
fortsatt like populært som IP over brevduer?

Arne Georg Gleditsch

* Kjetil Torgrim Homme

> usenet.no er allereie støtta etter gjeldande standardar for DNS (RFC
> 2782).

Jeg har all mulig sympati med ønsket om at saklige srv-records skal få
større utbredelse. Likevel er det noe lett ironisk over å henvise til
en RFC for å grunngi implementasjonen en de jure-standard uten
praktisk nytteverdi fremfor en de facto-standard som faktisk virker.

(Dessuten kommer dette gnålet sannsynligvis aldri til å ta slutt før
noen dytter en a-record på usenet.no.)

Arne.

Tobias Brox

[Jan Ingvoldstad]

> Finnes det noen utbredte produkter som støtter dette, eller er det
> fortsatt like populært som IP over brevduer?

Hverken mozilla eller w3m ser ut til å støtte det.

Kjetil Torgrim Homme

[Arne Georg Gleditsch]:

> (Dessuten kommer dette gnålet sannsynligvis aldri til å ta slutt
> før noen dytter en a-record på usenet.no.)

eg er flink til å ignorere gnål.
--
Kjetil T.

Asle Ommundsen

* Kjetil Torgrim Homme:

> usenet.no er allereie støtta etter gjeldande standardar for DNS (RFC
> 2782).

Jeg synes Asbjørn Ulsberg skrev det veldig fint i den forrige debatten:

<url:
http://groups.google.no/group/no.usenet.admin/msg/becb7d28ccb6297a?dmode=source&hl=no>:
«Ja. Det blir som å insistere på å skulle bruke XHTML 1.1 med MathML,
XForms og SVG fordi det er vedtatte W3C-standarder. Når ikke engang 1% av
nettleserbefolkningen støtter dette, kan det hende at det er lurt å bruke
noe annet.»

Hvis du ikke er interessert i å gjøre dette på en fornuftig måte så burde
vi kanskje vurdere en kronerulling til å kjøpe oss plass på et oppegående
webhotell, i så fall er jeg villig til å garantere for pengene fra år til
år slik at vi får betalt regningen også hvis det ikke er kommet inn nok
penger.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Asle Ommundsen

* Tobias Brox:

> [..] forwarding i Apache-serveren er jo også mulig, uten at jeg

> helt vet om jeg skal være enig i viktigheten av dét.

Videresending fra www.domene.com til domene.com eller motsatt har den
nytterverdien at det viser brukeren hvilken adresse som er ment til å
brukes, dessuten så hender det at søkemotorer får problemer og indekserer
innholdet dobbelt opp med de problemene det kan medføre. Videre så vil
noen av de eksterne lenkene fra andre nettsteder innholdet www, mens andre
ikke vil gjøre det, for når den ene ikke videresender til den andre, ja da
er det jo ingen som vet hvilke adresse det er ment man skal bruke når man
lenker til usenet.no. Det er god praksis å videresende, enten til
www-prefikset eller motsatt, og det er ikke noe arbeid å sette opp noe
slikt. Men først må usenet.no bli satt opp til å fungere uten
www-prefikset også.

Flere argumenter finner dere på <url: http://no-www.org/>.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Joachim Mæland

On Thu, 09 Mar 2006 07:34:30 +0100, Asle Ommundsen wrote:

> [...]
> oppegående webhotell, i så fall er jeg villig til å garantere for
> pengene fra år til år slik at vi får betalt regningen også hvis det

Dette har SVJV ikke noe med webserveren å gjøre. Begrensningene vi
opplever ligger i DNS/Vaktmester. Vaktmester, ikke fordi jeg ønsker å
angripe ham, men fordi han trolig sitter på nøkkelen til å endre dette.
Jeg tviler sterkt på at dette er begrensninger bygget inn i nn.uninett.no
og nissen.uio.no, ikke dermed sagt at Vaktmester har en dårlig sak.

Jeg drifter endel kommersielle domener/nettsted og ville ikke tatt sjansen
på å si til mine kunder at jeg har satt opp DNS med støtte for RFC 2782
og kommer ikke til å gjøre nødvendige endringer slik at potensielle
kunder finner frem ved å benytte http://domene.example/ i allverdens
nettlesere.

Om jeg hadde driftet nettstedet til den tenkte organisasjonen som hadde
som oppgave å få etablert RFC 2782 som en standard, ville jeg garantert
tenkt anderledes.

Usenet ligger IMHO et sted mellom disse ytterpunktene og det er faktisk
endel gode argument for å støtte standarder så langt som mulig.

Spørsmålene blir så: Er RFC 2782 en så etablert standard, eller er den
på vei til å bli så etablert, at den bør/må støttes, eventuelt på
bekostning av ønsker fra brukere? Er Usenet en organisasjon som bør
tenke kommersielt om dette, eller bør vi nøye oss med å honorere RFC
2782?

Personlig mener jeg at det burde tilstrekkelig med http://usenet.no/,
uansett hvilken teknikk som benyttes, men dette er ikke en stor sak for
meg. For meg er det viktigere å lytte til aktive njusere og teknisk
argumentasjon fra de som steller med slikt.

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> [...]
> Jeg tviler sterkt på at dette er begrensninger bygget inn i nn.uninett.no
> og nissen.uio.no, ikke dermed sagt at Vaktmester har en dårlig sak.

Vel, ved å kjøpe seg et webhotell hos en seriøs tilbyder så er problemet
løst. Det burde dog ikke være nødvendig, men det er ikke noe i veien for å
gjøre det heller. Vi kunne for eksempel kjøpt oss en plass på <url:
http://dreamhost.com/>, og da er problemet historie. De har ingen «sære
vaktmestere».

Når det er sagt så vil jeg ikke diskutere dette mer nå, ikke med mindre
mitt forslag blir aktuelt eller «vaktmester» begynner å bry seg og ta
ansvar, for det er ikke saken verd. Jeg har annet å gjøre enn å krangle
med arrogante «vaktmestere».

Slutt. (Klippet vekk noen stygge ord om Homme).

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Terje Kvernes

=)

--
Terje

Joachim Mæland

On Thu, 09 Mar 2006 09:10:28 +0100, Asle Ommundsen wrote:

> [...]
> mitt forslag blir aktuelt eller «vaktmester» begynner å bry seg og ta
> ansvar, for det er ikke saken verd. Jeg har annet å gjøre enn å krangle

Jeg beklager at mitt bidrag ble sett som en åpning for denne sorten
personangrep. Det var absolutt ikke min hensikt.

Dersom Vaktmester ikke fungerer kan vi sikkert erstatte ham med tid og
stunder, men dette er IMHO ikke riktig fremgangsmåte. Det er heller ikke
riktig fremgangsmåte om vi ønsker å beholde nåværende Vaktmester
som en aktiv lagspiller.

Jeg er overbevist om at en saklig diskusjon rundt emnet RFC 2782 og mulige
DNS-endringer kan diskuteres på en saklig måte. Dersom det oppnås
støtte for en konkret løsning, er jeg ikke tvil om at Vaktmester lojalt
vil følge opp dette.

Steinar Børmer

Asle Ommundsen wrote:

> [...]
| plass på <url: http://dreamhost.com/>, og da er problemet
| historie. De har ingen «sære vaktmestere».

Uten å ha konkrete referanser kan jeg love deg at det norske
newshierarkiet har, og har hatt, svært dyktige vaktmestere.

Hvis man kjøper plass hos et webhotell må noen allikevel gjøre
vaktmesters jobb for å holde ting gående, gjøre endringer/oppdateringer
når AU ønsker det osv. At samme person er ansvarlig for driften av
newshierarkiet og Usenet Norges websider er klart enklest.

En kyndig vaktmester som aktivt deltar i no.-hierarkiet og ikke har noen
kommersielle interesser av å være vaktmester er den beste løsningen jeg
kan se for meg.

> [...]
| mindre mitt forslag blir aktuelt eller «vaktmester» begynner å bry seg
| og ta ansvar, for det er ikke saken verd. Jeg har annet å gjøre enn å

Spørsmålet er vel heller hvem som skal avgjøre en sak som denne.

--
SB

When in doubt, use brute force.
-- Ken Thompson

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> Jeg beklager at mitt bidrag ble sett som en åpning for denne sorten
> personangrep. Det var absolutt ikke min hensikt.

Det ble det ikke. Hvis jeg ønsker å si noe stygt om vaktmester, ja da er
ikke det ditt ansvar.

> [...]
> stunder, men dette er IMHO ikke riktig fremgangsmåte. Det er heller ikke
> riktig fremgangsmåte om vi ønsker å beholde nåværende Vaktmester

Han er ikke en aktiv lagspiller selv, han sitter jo der alene og skryter
av at han er flink til å «ignorere gnål» når jeg ytrer ønske om at
usenet.no også burde fungere uten www-prefikset, og han gjør det helt
soleklart at han ikke kommer til å gjøre noe som helst i så henseende.

> [...]
> DNS-endringer kan diskuteres på en saklig måte. Dersom det oppnås
> støtte for en konkret løsning, er jeg ikke tvil om at Vaktmester lojalt

Dette har vært diskutert før, og saken er opplagt og det er ikke mer å
diskutere. Vaktmester følger standarder som det ikke er utbredt støtte for
og nekter å gjøre noe annet. Nettstedet usenet.no er ment for _alle_. Det
er ikke et intranett eller passordbeskyttet området, men det er ment for
alle, og da burde det settes opp til å fungere for alle brukerne, også de
som taster inn domenet uten www-prefikset.

Vaktmester har nylig ytret[1] på denne gruppen at han mener Usenet ikke
har noen fremtid, og i den sammenhengen så ønsket han ikke fler enn 3
kandidater til AU-valget, for det ble liksom unødvendig arbeid, og det var
ikke så viktig når Usenet allikevel ikke hadde noen fremtid. Når
vaktmester på denne måten viser at han overhode ikke har noen motivasjon
eller ønske om å bidra og heller ikke er redd for å spre den negative
holdningen sin utover usenet og påvirke andre til å tenke negativt og gi
blaffen, da er ikke det noe positivt for Usenet, hvis det finnes en
kvalifisert og motivert kandidat til vaktmesterrollen, ja da burde vi uten
tvil bytte han ut.

Jeg har lenge vurdert om jeg skal tilby meg å redesigne hele usenet.no
nettstedet slik at det både blir teknisk bedre samt at designet får en
overhaling, gjerne i samarbeid med at AU ønsker å oppdatere store deler av
innholdet og hvordan det er organisert på nettstedet. Men det blir ikke
aktuelt å gjøre en slik stor jobb på dugnad uten at vaktmester ordner opp
slik at domenet fungerer uten www-prefikset også, for med slike
gi-blaffen-holdninger som han viser, så har jeg ikke noen motivasjon til å
bidra.

[1]:

Meldings-ID: <1rslqaa...@kolme.ifi.uio.no>, Kjetil Torgrim Homme:
«pssst. ikkje at eg har noko i mot Tobias eller nokon av dei andre
nominerte, men viss vi får nøyaktig tre kandidatar, så slepp vi å
herje med avstemming :-)»

Meldings-ID: <1rk6bm9...@kolme.ifi.uio.no>, Kjetil Torgrim Homme:
«okay, beklagar. eg har ikkje tru på noka vitalisering av njus, og
meiner at det toget har gått for lenge sidan. men det er feil av meg
å hindre meir optimistiske krefter.»

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Asbjørn Sæbø

"Asle Ommundsen" <as...@bld.no> writes:

> [...]

> det er ment for alle, og da burde det settes opp til å fungere for
> alle brukerne, også de som taster inn domenet uten www-prefikset.

Du får dette til å høyrest ut som ei diskriminerings-sak, og det er
det verkeleg ikkje. Sidene er lett tilgjengelege, og like
tilgjengelege for alle.

Eg observerar at du er irritert over at ein må skrive prefikset "www"
for å få tilgang til desse sidene. Men det er, sant å seie, ein
filleting som er svært lite viktig i forhold til mykje anna. No står
valget for døra, og diskusjonar om slike småting bør ikkje få ta fokus
vekk frå det.

Vaktmeister-rolla generelt er ein viktigare ting. Men vaktmeisteren
er ikkje på valg, så den diskusjonen toler og godt å bli utsett til
etter valget.

Med helsing
Asbjørn Sæbø
--
Asbjørn Sæbø

Demokratisk valg på news! Det skal veljast nytt arbeidsutvalg, med
mandat for denne newsgruppa og alle andre grupper under no.*.
Følg med på gruppa no.usenet.admin .

Joachim Mæland

On Thu, 09 Mar 2006 10:04:47 +0100, Asle Ommundsen wrote:

> [...]
> usenet.no også burde fungere uten www-prefikset, og han gjør det helt
> soleklart at han ikke kommer til å gjøre noe som helst i så

Jeg har oppfattet Vaktmester som at han ikke ser endringer som spesielt
presserende, ikke at han kategorisk stiller seg i veien for dem, gitt at
de har et godt fundament. At han samtidig implisitt kategoriserer ytringer
om dette som "gnål" er nok bare en litt uheldig talemåte.

Jeg tror forøvrig at Vaktmester kan anføre noen gode tekniske
begrunnelser for sitt syn. I påvente av disse, er jeg svært
tilbakeholden med å kritisere, eller synse altfor sterkt rundt dette.

> [...]
> men det er ment for alle, og da burde det settes opp til å fungere for
> alle brukerne, også de som taster inn domenet uten www-prefikset.

Jeg har lest tråden du postet link til, (takk!), men jeg følte ikke at
den diskusjonen konkluderte med noe absolutt. Ei heller fikk frem de
faktiske tekniske begrunnelsene for å beholde dagens oppsett. Skal lese
gjennom en gang til og notere mer nøye.

Jeg kan uansett love deg at jeg som eventuelt nytt medlem av AU ikke
kommer til å legge denne ballen død, før jeg har sett noen bedre svar
enn jeg har sett til nå. De eneste fikse idèene jeg godtar er mine egne
fikse idèer. ;-)

[..]
> ... hvis det finnes en kvalifisert og motivert kandidat til

> vaktmesterrollen, ja da burde vi uten tvil bytte han ut.

Så langt jeg oppfatter retningslinjene skal et slikt initiativ enten
fremmes som mistillitsforlag mot hele AU, eksplisitt inkludert Vaktmester,
eller fra AU selv, i samråd med Vaktmester. Selvsagt bør AU og
Vaktmester være lydhøre for aktive njusere sine synspunkt, men jeg tror
AU i utgangspunktet bør ha en viss motstand mot å sette igang en slik
"heksejakt".

> [...]
> vaktmester ordner opp slik at domenet fungerer uten www-prefikset også,
> for med slike gi-blaffen-holdninger som han viser, så har jeg ikke noen

Du skal ikke se bort fra at et nytt AU kommer til å ta deg på ordet...
;-)

> [...]
> «pssst. ikkje at eg har noko i mot Tobias eller nokon av dei andre
> nominerte, men viss vi får nøyaktig tre kandidatar, så slepp vi å

Jeg ser ikke at Vaktmester skriver noe som er fundamentalt galt i forhold
til Vaktmester sine oppgaver, selv om jeg ikke er enig med ham.

> [...]
> «okay, beklagar. eg har ikkje tru på noka vitalisering av njus, og
> meiner at det toget har gått for lenge sidan. men det er feil av meg

Dette er da ikke et bevis på at Vaktmester ikke er en lojal lagspiller.
At noen og enhver kan bli oppgitt over suksessen til alternative
diskusjonsfora er mer enn bare forståelig. Dessuten skal Vaktmester i
første rekke være ansvarlig for det tekniske. Hans evner som lagspiller
på det området er mye viktigere enn hva han generelt mener om Usenets
fremtid.

Videre tror jeg det kan være lurt at denne diskusjonen enten avsluttes,
eller penses inn på et rent for eller imot DNS-endringer og hvorfor,
hvorfor ikke. Så kan vi heller diskutere for eller imot Vaktmester i en
ny tråd. Der kan DNS-problematikken eventuelt tas med som et eksempel
på et konkret ankepunkt mot Vaktmester, etter at DNS-debatten er oppe og
avgjort og etter at Vaktmester eventuelt har trosset Usenet og et nytt
AU sitt syn.

Asle Ommundsen

* Joachim Mæland:

> Videre tror jeg det kan være lurt at denne diskusjonen enten avsluttes,
> eller penses inn på et rent for eller imot DNS-endringer og hvorfor,

> hvorfor ikke. [..]

Diskusjonen er over for mitt vedkommende (jeg skulle gitt meg tidligere),
jeg har ikke mer å si enn det jeg allerede har fått sagt. Meningen min
burde være tydelig for alle.

Jeg ønsker kandidatene og Usenet et godt valg.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Bjørn Mork

Kjetil Torgrim Homme <kjet...@kaksi.ifi.uio.no> writes:

> usenet.no er allereie støtta etter gjeldande standardar for DNS (RFC
> 2782).

Nja, ser ikke slik ut for meg...

http://www.iana.org/assignments/port-numbers lister tre navn på den
tjenesten du ønsker å støtte, men det er bare ett av dem som ligger i
DNS.

Kanskje det er like lett å fikse det med en A-record i stedet? Da
ville det jo virket også.

Bjørn
--
Only a SysThug like you would say that Nietzsche killed Nixon.

Jan Ingvoldstad

On Thu, 09 Mar 2006 11:18:49 +0100, Joachim Mæland <jm-...@profine.net> said:

> Jeg tror forøvrig at Vaktmester kan anføre noen gode tekniske
> begrunnelser for sitt syn. I påvente av disse, er jeg svært
> tilbakeholden med å kritisere, eller synse altfor sterkt rundt dette.

Det tror ikke jeg. Han anførte ingen slike i forrige omgang, og
RFC-en han henviser til støtter heller ikke hans syn direkte.

Overview and rationale

Currently, one must either know the exact address of a server to
contact it, or broadcast a question.

The SRV RR allows administrators to use several servers for a single
domain, to move services from host to host with little fuss, and to
designate some hosts as primary servers for a service and others as
backups.

Applicability Statement

In general, it is expected that SRV records will be used by clients
for applications where the relevant protocol specification indicates
that clients should use the SRV record. Such specification MUST
define the symbolic name to be used in the Service field of the SRV
record as described below. It also MUST include security
considerations. Service SRV records SHOULD NOT be used in the absence
of such specification.

HTTP 1.0 og HTTP 1.1 spesifiserer IKKE at klienter bør bruke
SRV-oppslag.

Joachim Mæland

On Thu, 09 Mar 2006 12:13:42 +0100, Jan Ingvoldstad wrote:

> Det tror ikke jeg. Han anførte ingen slike i forrige omgang, og RFC-en
> han henviser til støtter heller ikke hans syn direkte.

I så fall er dette temmelig enkelt..: Enten yter Vaktmester utilbørlig
motstand, misforstår problematikken, mangler tid, mangler kunnskap,
mangler nødvendige privilegier, eller en kombinasjon av dette.

Jeg ønsker meg uansett en konkret teknisk begrunnelse, og et litt klarere
mandat, men jeg mer enn aner en mulig løsning på dette... :-)

> HTTP 1.0 og HTTP 1.1 spesifiserer IKKE at klienter bør bruke
> SRV-oppslag.

Jeg liker absolutt hensikten med RFC 2786, men så langt fremstår dette
mer og mer som en fiks idè, og den er ikke min... ;-)

Joachim Mæland

On Thu, 09 Mar 2006 12:36:23 +0100, Joachim Mæland wrote:

> Jeg liker absolutt hensikten med RFC 2786, men så langt fremstår dette
> mer og mer som en fiks idè, og den er ikke min... ;-)

Så mye for å skrive lange tallrekker på frihånd...: 2782 skal det
selvfølgelig være...

Tobias Brox

[Asbjørn Sæbø]

> No står
> valget for døra, og diskusjonar om slike småting bør ikkje få ta fokus
> vekk frå det.

Jeg er enig i at dette er en relativt bagatellmessig sak, det er ikke
vits i å lage for mye bråk om det. Selv er jeg tilhenger for å
implementere en løsning slik at http://usenet.no/ vil virke i dagens
browsere - f.eks. vha CNAME eller en A-record. Vi tar dette opp
internt i AU. Jeg kan forsikre om at jeg ikke har noen som helst
planer om å skifte ut Vaktmester[1] eller flytte usenet.no til et
kommersielt webhotell :-)

[1] Dersom en høyst kvalifisert og ivrig vaktmesterkandidat plutselig
skulle hoppe opp og ned her på no.usenet.admin, er dette noe AU kan
vurdere. Frivillig hjelp til å redesigne sidene på
http://www.usenet.no/ er også noe AU bør vurdere å takke ja til,
uavhengig av hvem som er vaktmester.

Bjørn Mork

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> writes:

> [...]
> implementere en løsning slik at http://usenet.no/ vil virke i dagens
> browsere - f.eks. vha CNAME eller en A-record.

CNAME er ikke mulig.

Bjørn
--
I can't believe how hilarious you are.

Tobias Brox

[Joachim Mæland]

> Jeg liker absolutt hensikten med RFC 2786, men så langt fremstår dette
> mer og mer som en fiks idè, og den er ikke min... ;-)

Ja.

Man kunne jo forestilt seg at usenet.no kjørte masse tjenester på
forskjellige vertsmaskiner - news, ntp, mail, ftp, irc, sanntidsspill,
etc. Da blir det dumt å hardkode usenet.no til å peke på webserveren
- hvorfor skulle den ikke heller peke til f.eks. news.usenet.no? RFC
2786 fikser dette ganske greit.

Det er nå en gang konvensjon å la webserveren være tilgjengelig på
www.domene og/eller web.domene, evt la news være tilgjengelig på
news.domene og/eller nntp.domene, la ntp være tilgjengelig på
ntp.domene og/eller time.domene, etc - denne konvensjonen er kanskje
"god nok" til at folk flest (og spesielt utviklere flest) ikke føler
så stort behov for RFC 2786?

Siden usenet.no stort sett bare kjører web, synes jeg at det i dette
tilfellet er rimelig trivielt å fikse en CNAME for usenet.no ->
www.usenet.no

Ellers er jeg tilhenger av å opprette CNAME-pekere fra web.usenet.no,
http.usenet.no samt kanskje vev.usenet.no :-)

Tobias Brox

[Bjørn Mork]

> CNAME er ikke mulig.

Nuvel. Jeg har ikke rotet med DNS siden 1997, så her er det mye som
har gått i glemmeboka :-)

Thore Harald Høye

In article <dupd2u$2899$1...@news.uit.no>, Tobias Brox wrote:

> [...]
> implementere en løsning slik at http://usenet.no/ vil virke i dagens
> browsere - f.eks. vha CNAME eller en A-record. Vi tar dette opp

Om du er med i AU eller ikke tror jeg har nokså liten påvirkning på hva
Homme vil gjennomføre av slike saker.

Jan Ingvoldstad

On Thu, 9 Mar 2006 14:27:16 +0000 (UTC), Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> said:

> Siden usenet.no stort sett bare kjører web, synes jeg at det i dette
> tilfellet er rimelig trivielt å fikse en CNAME for usenet.no ->
> www.usenet.no

Nei, nei, og atter nei.

Dette er IKKE lov.

Dvs, man må gjerne gjøre det, men da kan det ikke finnes noen MX, NS
osv. for usenet.no, noe som gjør det litt ekkelt ellers.

Odd Einar Aurbakken

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> writes:
> Jeg er enig i at dette er en relativt bagatellmessig sak, det er ikke
> vits i å lage for mye bråk om det.

Det kan du trygt si. I ettertid virker det nesten som en dum ide å
ha en web tjener for USENET Norge. Vi kunne jo bare fortsatt med å
poste FAQ-er til no.usenet.informasjon[1]. Legge ting på en web er
ikke så viktig, enda mindre hvordan det er designet og alt det der,
det som er viktig er hva som postes i no-gruppene, ikke noe annet.

1) Dvs. no.news.diverse

--
[-oea]Pq "Clover butter, if you have the brains for it" -- Peter Bryan

Tobias Brox

> [...]

> ikke så viktig, enda mindre hvordan det er designet og alt det der,
> det som er viktig er hva som postes i no-gruppene, ikke noe annet.

Nåja, veven er kommet for å bli. Jeg mener fortsatt news er
overlegent det meste annet når det kommer til diskusjoner, kuriøse
spørsmål, og til en viss grad annonser, men for å legge ut FAQ'er,
kildekode, binærkode - ja, så har UseNet sannelig utspilt sin rolle.

Wiki er forresten et svært godt hjelpemiddel når det kommer til
FAQ'er, og i enkelte tilfeller har jeg begynt å legge inn informasjon
i Wikipedia på grunnlag av hva som kommer frem i debatter her på no.*.

Jan Ingvoldstad

On Thu, 09 Mar 2006 16:51:24 +0100, Odd Einar Aurbakken <o...@viisi.ifi.uio.no> said:

> [...]
> ikke så viktig, enda mindre hvordan det er designet og alt det der,
> det som er viktig er hva som postes i no-gruppene, ikke noe annet.

Det kommer an på om hensikten er å ha informasjon kun for de som leser
njus eller også for de som ikke gjør det.

Men man kan jo alltids vise til groups.google.com. :)

Kjetil Torgrim Homme

> [...]

> http://www.iana.org/assignments/port-numbers lister tre navn på
> den tjenesten du ønsker å støtte, men det er bare ett av dem som

nei, det har du rett i. eg har fullstendig gått glipp av eitt av dei
fyrste avsnitta:

[RFC 2782]:

> [...]
| below. It also MUST include security considerations. Service SRV
| records SHOULD NOT be used in the absence of such specification.

det finnest ingen RFC som definerer kva namn HTTP skal bruke. det
vart skrive eit draft <draft-andrews-http-srv-02.txt> i 2002, men det
har gått ut på dato.

beklagar.
--
med venleg helsing,
Kjetil T. (vaktmeister)

Morten Øen

Tobias Brox skreiv Wed, 8 Mar 2006 23:49:23 +0000 (UTC) i no.usenet.admin...

> [Jan Ingvoldstad]
>
> Hverken mozilla eller w3m ser ut til å støtte det.

Nei, ikkje direkte. I mellom må du ha optisk lesar med tilhøyrande
programvare som omset den skrivne datamendga til elektronisk overførbare
data.

<URL:http://rfc.net/rfc1149.html>

--
Morten

For å vite meir om andre på no.*: <URL:http://www.newsergalleriet.no/>

Trond Engen

Morten Øen skreiv:

> Tobias Brox skreiv Wed, 8 Mar 2006 23:49:23 +0000 (UTC) i no.usenet.admin...

0>

Og denne: <http://www.blug.linux.no/rfc1149/index.html>

--
Trond Engen
Duer til det meste

Torben

Asle Ommundsen <as...@bld.no> wrote:

> Jeg kunne ønske vaktmester kunne sette opp usenet.no til å fungere
> uten www-prefikset også, [...]

Hvilke nettlesere er det dette ikke fungerer for? Alle jeg fant på min
maskin (Camino, Firefox, Safari og IE) åpna http://usenet.no uten
problemer når jeg skreiv usenet.no i adressefeltet. Hvis svaret bare er
en utrangert nettleser bør vaktmester ha bedre ting å bruke tida si på.

--
Just because you're stupid doesn't mean I'm not a nihilist
- Paisley

Jan Ingvoldstad

On Thu, 9 Mar 2006 19:49:08 +0100, Tor...@Spamfence.net (Torben) said:

> [...]
> problemer når jeg skreiv usenet.no i adressefeltet. Hvis svaret bare er
> en utrangert nettleser bør vaktmester ha bedre ting å bruke tida si på.

Dette skyldes at vaktmester har lagt inn en DNS-record for usenet.no
til samme IP-adresse som www.usenet.no, samt konfigurert webserveren
til å forholde seg til det.

Den endringen ble utført i dag.

Tobias Brox

[Torben]

> Hvilke nettlesere er det dette ikke fungerer for? Alle jeg fant på min
> maskin (Camino, Firefox, Safari og IE) åpna http://usenet.no uten
> problemer når jeg skreiv usenet.no i adressefeltet.

Jeg tror vaktmester (eller noen) har gjort Noe allerede. :-)

$ host usenet.no
usenet.no has address 129.240.12.39

Bjarte Runderheim

"USENET Norges arbeidsutvalg" <a...@usenet.no> skrev i melding
> [...]
>
> Det vil nå bli en periode på fjorten dager der kandidatene
> presenterer seg
> selv og no.usenet.admin diskuterer kandidatene.

Jeg har forsøkt å lese tråden nedover, og har måttet melde
pass på det meste.
Jeg har ikke overdreven innsikt i den tekniske biten av
Usenet med servere
og dippedutter. Jeg har aldri før deltatt i debatten omkring
styringen, med unntak
av et par sporadiske postinger for lang tid tilbake.

Jeg kan derfor ikke bidra med gjennomgripende fagkunnskap på
disse feltene.

I den grad det kan være ønskelig med "nytt blod" eller nye
øyne på gamle
problemområder kan jeg bidra med dette.

I den grad det er ønskelig med nyrekruttering til denne
åpenbart kronglete
og ikke alt for ekspansive gjengen, kan jeg bidra med dette.

Jeg tror jeg er nyskjerrig på nye prosesser og fagområder,
noe jeg nok ser
som nødvendig for å leve, og jeg tror også jeg har en viss
evne til læring, selv
om jeg nærmer meg pensjonsalderen. Jeg ser ikke for meg at
det skal ligge til
meg å revolusjonere noe som helst, men først og fremst bidra
til kontinuitet
og vedlikeholdelse av de beste bitene av Usenet, som, slik
jeg ser det,
kanskje har en viss fremtid på tross av spammere, troll og
en smule ukultur.

Jeg kan bidra med en del demokratisk tenking og praksis, jeg
er glad i systemer
og struktur, og har en god del år bak meg som tillitsvalgt i
diverse sammenhenger.
Har eid PC siden 1989 og vært på nett siden 1994.

Om jeg kan brukes som læregutt i denne sammenhengen, så har
jeg tid og kapasitet
til overs.

Bjarte

Tobias Brox

[Bjarte Runderheim]

> [...]
> pass på det meste.
> Jeg har ikke overdreven innsikt i den tekniske biten av

Det er ingen nødvendighet med teknisk kunnskap for å sitte i AU, i
teorien holder det at Vaktmester kan det tekniske. Diskusjonen
omkring www.usenet.no vs usenet.no er en avsporing, en fjær(t) som har
blitt til fem høns eller noe slikt. :-)

Lasse G. Dahl

* Joachim Mæland:

> [...]
> de har et godt fundament. At han samtidig implisitt kategoriserer ytringer
> om dette som "gnål" er nok bare en litt uheldig talemåte.

Det er ikke Vaktmester som karakteriserer disse ytringene som "gnål".

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado

Tobias Brox

[Tobias Brox]
> Jeg hater å være først i slike sammenhenger :-)

De andre kandidatene har sagt noe om fartstid på UseNet og alder, så
jeg slenger meg med:

Jeg er 1975-årgang, 30 år.

Jeg startet mitt eventyr med "digital kommunikasjon" i 1989, da jeg
fikk mitt første modem (1.2 kbps). Rundt 1990 var det (så vidt meg
bekjent) umulig for en vanlig skoleelev å få tilgang til Usenet, så
jeg fant veien til BBS-verdenen og Fidonett, og ble veldig aktiv der.
Jeg hadde et avbrudd i 1995 på grunn av militærtjenesten, og dukket
sporadisk opp i 1996/1997 på Fidonett.

Jeg begynte å studere i 1996, og fikk tilgang da - tipper mine første
postinger på Usenet var i de tider. Jeg trivdes ikke så veldig godt
på Usenet i starten, miljøet var mye mer intimt på Fido. Jeg var
såvidt innom ett newstreff i perioden.

Den støste tabben på UseNet begikk jeg i 1998; jeg skrev i
utgangspunktet en personlig mail til mine nærmeste venner omkring
forandringer i privatlivet mitt; dette var sent på kvelden, jeg var
ung og selvopptatt og uten hemninger, bestemte meg for å legge til
litt for mange mottagere på mailen, og sendte den i tillegg til
nyhetsgrupper. Det er ikke noe man gjør, det kostet meg nesten jobben
pluss at jeg var tilnærmet borte fra UseNet i nesten ett år.

Kjetil Torgrim Homme

[Tobias Brox]:

> [Torben]
>
> Jeg tror vaktmester (eller noen) har gjort Noe allerede. :-)
>
> $ host usenet.no
> usenet.no has address 129.240.12.39

Firefox legg uansett til "www" fremst viss det ikkje finnest noka
IP-adresse for namnet, så "usenet.no" har fungert heile tida der. eg
veit ikkje korleis dei andre nettlesarane fungerer.
--
Kjetil T.

Tobias Brox

[Kjetil Torgrim Homme]

> Firefox legg uansett til "www" fremst viss det ikkje finnest noka
> IP-adresse for namnet, så "usenet.no" har fungert heile tida der.

Hm ... jeg tror det er konfigurerbart. Jeg antar at mozilla og
firefox er ganske like, og jeg kan vagt erindre at jeg har konfigurert
bort noe slikt tull på mozilla'en min.

Alf P. Steinbach

* Kjetil Torgrim Homme:

Muligens noe jeg ikke forstår her, men

<url: http://129.240.12.39/>

plukker fint opp Usenet Norge sine websider, i Firefox i alle fall.

Jeg tror ikke Firefox legger til "www" på starten av en numerisk
IP-adresse... ;-)

Let's try Internet Exploder: yep, bortsett fra at den gapende figuren
der legger seg over lenkelisten/menyen til høyre -- her er en klar
mulighet til forbedring!

Lynx: onkey donk, nix gapende figur.

Det virker som om Problemet(TM) er fikset, på et eller annet vis.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Bjarte Runderheim

"Alf P. Steinbach" <al...@start.no> skrev i melding

> Muligens noe jeg ikke forstår her, men
>
> <url: http://129.240.12.39/>
>
> plukker fint opp Usenet Norge sine websider, i Firefox i
> alle fall.

MSOE det samme, men jeg skjønner ikke noe:-)

Bjarte

Bjørn Mork

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> writes:
> [Bjørn Mork]

> Nuvel. Jeg har ikke rotet med DNS siden 1997, så her er det mye som
> har gått i glemmeboka :-)

Det er mer snakk om å tenke enn å huske...

Hvis usenet.no er et alias for en annen maskin, hva er www.usenet.no
da?

Hvordan går det da hvis usenet.no er et alias for www.usenet.no?

Bjørn
--
You're a luser, right?

Jarle H Knudsen

Jeg får vel prensentere meg, jeg også.

Jeg heter Jarle Hammen Knudsen, 32 år, bostatt i Kristiansand,
IT-utdannelse fra HiA. Jeg har lang erfaring som tillitsvalgi i Røde Kors,
jeg har bl.a. vært lokalforeningsleder i Tveit og Hånes Røde Kors.

Jeg har vært på nett og news siden 1993. Selv om postefrekvensen har gått
ned den siste tiden, leser jeg like mye news som før og holder meg derfor
godt orientert i det norske newsmiljøet.

Jeg har et sterkt ønske om at newsmiljøet skal ta seg opp med økt
brukerskare og vil være med på å bidra til det gjennom mitt virke i AU.

Jeg har vært tilgjengelig og aktiv i AU gjennom hele perioden jeg har
sittet. Jeg tok opp valget internt i AU i oktober, uten at det førte til
noen entusiamse fra medlemmene (tvert i mot). Jeg bør nok ta selvkritikk på
at jeg ikke har skjært igjennom og gjort det nødvendige på egenhånd.

Da jeg vurderete om jeg ville fortsette i AU kom jeg fram til to tiltak som
kan være med på å sikre et velfungerende utvalg:

(1) For at et AU som dette som kun kommuniserer via epost og arbeider etter
konsensusmetoden skal virke også når medlemmer ikke er så aktive og ikke
tar initiativ bør det ha en leder som kan svinge med pisken og skjære
gjennom. Denne rollen bør gå på omgang. AU bør selv bestemme hvem som skal
inneha rollen og hvor lenge.

(2) AU bør jevnlig rapportere om sitt arbeid til no.usenet.admin, for
eksempel hvert halvår. Dette vil bedre informasjonen til miljøt, og gir
newsmiljøet en mulighet for å gi tilbakemeldinger ti AU.

I løpet av neste periode bør AU ta fatt i disse sakene:

- Oppgradere general.usenet.no (maskinen som hoster web, epost og
automoderator). Den er etter det jeg forstår ganske gammel og
epost-tjenesten har problemer med at den henger slik at vaktmester må
restarte den. Det fører til at annonsegruppene ikke har virket i perioder.

- Revidere websidene. Det bør utarbeides lett tilgjengelig informasjon til
nye brukere om hvordan man kommer igang med news, som kan brukes i
markedsføring. Hva med å få ISP-ene til å vise til dette i sin informasjon
til nye brukere?

Ellers mener jeg at saker bør avgjøres med konsensus internt i AU så langt
det er mulig. For saker med diskusjonsperioder i n.u.a er det synspunktene
der som skal avgjøre sakene, ikke mine egne standpunkter.

--
Jarle Hammen Knudsen

Joachim Mæland

On Tue, 21 Mar 2006 20:34:18 +0100, Jarle H Knudsen wrote:

> Jeg får vel prensentere meg, jeg også.

Endelig er alle kandidatene på plass...

[..]

> Jeg har et sterkt ønske om at newsmiljøet skal ta seg opp med økt
> brukerskare og vil være med på å bidra til det gjennom mitt virke i
> AU.

Her er du i godt selskap. Jeg tror alle kandidatene er inneforstått med
at vinden blåser mot oss, men siden NNTP er overlegent best på det NNTP
er best på, kjemper vi en rettferdig kamp for en god sak.

[..]

> [...]
> pisken og skjære gjennom. Denne rollen bør gå på omgang. AU bør
> selv bestemme hvem som skal inneha rollen og hvor lenge.

Jeg er i tillegg veldig for at alle står på en intern telefonliste. En
telefonsamtale kan svært ofte være mer oppklarende enn allverdens
ubesvart epost.

> (2) AU bør jevnlig rapportere om sitt arbeid til no.usenet.admin, for
> eksempel hvert halvår. Dette vil bedre informasjonen til miljøt, og
> gir newsmiljøet en mulighet for å gi tilbakemeldinger ti AU.

Selvsagt skal det nye AU rapportere om sine aktiviteter og ellers ting som
har betydning for miljøet.

> [...]
> epost-tjenesten har problemer med at den henger slik at vaktmester må
> restarte den. Det fører til at annonsegruppene ikke har virket i

Dette høres ikke bra ut. Jeg regner med at du, (og vaktmester), kan bidra
med litt grunnleggende informasjon slik at dette kan løses rimelig
raskt...

> [...]
> til nye brukere om hvordan man kommer igang med news, som kan brukes i
> markedsføring. Hva med å få ISP-ene til å vise til dette i sin

Vi har allerede fått tilbakemelding fra en njuser med ambisjoner om å
forbedre sidene. Å kontakte ISP-ene burde ikke være så dumt, gitt at
sidene først har fått en ansiktsløfting.

> Ellers mener jeg at saker bør avgjøres med konsensus internt i AU så
> langt det er mulig. For saker med diskusjonsperioder i n.u.a er det
> synspunktene der som skal avgjøre sakene, ikke mine egne standpunkter.

Konsensus forhindrer demokratisk tyranni, men viktigere; Det sørger som
regel for at alle synspunkt kommer til overflaten og får en seriøs
behandling.

Ellers tenker jeg kontinuitet. Det er svært viktig og riktig at et nytt
AU kan trekke veksler på en allerede innarbeidet og erfarent medlem av
AU.

--
Regards/mvh Joachim Mæland

Tobias Brox

[Joachim Mæland]
> Jeg er i tillegg veldig for at alle står på en intern telefonliste. En
> telefonsamtale kan svært ofte være mer oppklarende enn allverdens
> ubesvart epost.

Absolutt. Selv foretrekker jeg nesten alltid epost fremfor telefon,
men det er viktig å ha noen "eskaleringspunkter" i tilfelle man ikke
får svar på epost umiddelbart.

--

Usenet-valg i mars! Bruk stemmeretten for news - les no.usenet.admin!

Joachim Mæland

On Wed, 22 Mar 2006 09:59:34 +0000, Tobias Brox wrote:

> Absolutt. Selv foretrekker jeg nesten alltid epost fremfor telefon, men
> det er viktig å ha noen "eskaleringspunkter" i tilfelle man ikke får
> svar på epost umiddelbart.

I forbindelse med foreningsaktivitet erfarer jeg stadig at enkelte
styremedlemmer ignorer epost det forventes en tilbakemelding på... Noen
ganger er et enkelt "ja" eller "nei" tilstrekkelig. Da er det greit å
kunne plukke opp telefonen og etterpå sende en summeringsepost hvor de
muntlige telefonsvarene er med.

Men generelt forventer jeg jo at folk svarer på epost, på samme måte som
jeg selv foretrekker å svare på epost, fremfor å motta purretelefoner...

--
Regards/mvh Joachim Mæland

Odd Einar Aurbakken

> - Oppgradere general.usenet.no (maskinen som hoster web, epost og
> automoderator). Den er etter det jeg forstår ganske gammel

Gammel? Bare barnet, fyller 16 først til sommeren.

> og epost-tjenesten har problemer med at den henger slik at vaktmester må
> restarte den.

Viker bedre nå, tror ikke vi har sett noe problem i år. Dette er
uansett en ren vaktmesterjobb og noe vaktmester er godt over halvveis
feridg med. Ikke noe å bekymre seg over og brennhast er det strengt
tatt heller ikke.

--
[-oea]Pq "Urgency is merely a proof of insufficient planning"

Jarle H Knudsen

On Wed, 22 Mar 2006 16:35:12 +0100, Odd Einar Aurbakken wrote:

> Gammel? Bare barnet, fyller 16 først til sommeren.

> Viker bedre nå, tror ikke vi har sett noe problem i år.

Jeg opplevde at en epost jeg sendte til AU brukte en stund før den kom
tilbake til meg.

Headrene følger under. Som man kan se lå den hos Nextgentel fra Sun, 12 Feb
2006 20:22:25 og ble først mottatt av general Tue, 14 Feb 2006 05:31:38.

Date: Sun, 12 Feb 2006 20:22:28 +0100
From: "Jarle H. Knudsen" <ja...@jarle.com>
Subject: Valget annonsert
To: a...@usenet.no
--
jhk

Steinar Børmer

Joachim Mæland wrote:

| Endelig er alle kandidatene på plass...

Og det akkurat i tide til å komme innenfor diskusjonsperioden, som nå er
avsluttet. Det sier i det minste http://www.usenet.no/valg2006/
- stemmer det?

Joachim Mæland

On Wed, 22 Mar 2006 21:50:03 +0100, Steinar Børmer wrote:

> Og det akkurat i tide til å komme innenfor diskusjonsperioden, som nå er
> avsluttet. Det sier i det minste http://www.usenet.no/valg2006/
> - stemmer det?

Ja, slik jeg oppfatter det... Nå skal det velges... ;-)

Jarle er en ringrev som forstår viktigheten av å overholde tidsfrister,
samtidig som han ser fordelen av å være synlig for de som skal avgi
stemme.

Jeg tar for gitt at det er tillatt av kandidater, og andre, får
andledning til å diskutere aktuelle problemstillinger, også etter at den
fastsatte presentasjonsperioden er avsluttet.

Joachim Mæland

On Wed, 22 Mar 2006 22:03:44 +0100, Joachim Mæland wrote:

> Ja, slik jeg oppfatter det... Nå skal det velges... ;-)

Fint om noen i det nåværende AU kan poste link til webbasert skjema,
eller poste et eksempel på en epost-stemme-seddel...

Jarle H Knudsen

On Wed, 22 Mar 2006 22:08:32 +0100, Joachim Mæland wrote:

> Fint om noen i det nåværende AU kan poste link til webbasert skjema,
> eller poste et eksempel på en epost-stemme-seddel...

Det vil bli postet en kunngjøring i morgen. Jeg har gitt beskjed til AU at
jeg ikke har anledning siden jeg skal opereres på det ene øyet.
Forhåpentligvis blir jeg ikke offline så lenge på gunn av det.

--
jhk

Joachim Mæland

On Wed, 22 Mar 2006 23:35:32 +0100, Jarle H Knudsen wrote:

> Forhåpentligvis blir jeg ikke offline så lenge på gunn av det.

Du bør vurdere din oppkobling til nettet, om du er avhengig av klar sikt,
for å være på nett... ;-)

Jan Ingvoldstad

On Wed, 22 Mar 2006 21:29:05 +0100, Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> said:

> [...]

> 2006 20:22:25 og ble først mottatt av general Tue, 14 Feb 2006 05:31:38.

Da må du ta kontakt med Nextgentel og spørre om de kan sjekke sine
logger for å finne ut av hvorfor den ble liggende hos dem. Det er
faktisk ikke gitt at feilen ligger i general.usenet.no.

Jarle H Knudsen

On Thu, 23 Mar 2006 09:16:48 +0100, Jan Ingvoldstad wrote:

> Da må du ta kontakt med Nextgentel og spørre om de kan sjekke sine
> logger for å finne ut av hvorfor den ble liggende hos dem. Det er
> faktisk ikke gitt at feilen ligger i general.usenet.no.

Det har du selvsagt rett i, men sannsynligheten for at det var feil så
lenge hos nextgentel er vel liten?

--
jhk

Jan Ingvoldstad

On Thu, 23 Mar 2006 10:07:51 +0100, Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> said:

> Det har du selvsagt rett i, men sannsynligheten for at det var feil så
> lenge hos nextgentel er vel liten?

Her har du tydeligvis noen skjulte antakelser om hvordan epost
fungerer, og så vidt jeg kan forstå er disse antakelsene feilaktige.

Epost fungerer _ikke_ slik at (velfungerende) eposttjenere forsøker om
igjen hvert tredje sekund til evig tid.

Velfungerende eposttjenere forsøker om igjen med økende intervaller.
Dvs, gikk det ikke å sende eposten med en gang, venter man gjerne noen
minutter eller en time. Gikk det ikke da heller, venter man mer,
kanskje mange timer, en dag eller to. Osv, men det er vanlig at man
gir helt opp i løpet av f.eks. 8 døgn.

Det holder altså at det har vært feil på ett eller flere forskjellige
tidspunkter; feilen behøver ikke ha pågått i to døgn.

Hva er så en feil? Vel, det holder at NGTs eposttjener ikke har
kapasitet til å behandle utsendelsen i øyeblikket, at det er en
forsinkelse i et DNS-oppslag for usenet.no, at general.usenet.no ikke
svarer på forespørsler fullt så fort som NGTs eposttjener forventer,
at det er en liten nettverkshikke i det eposten forsøkes overført,
osv.

Hvilken konsekvens dette har i forsinkelser avhenger av eposttjeneren
og konfigurasjonen.

Kjell T Svindland

Jarle H Knudsen <jh...@jarle.com> postet 22 mars 2006 i melding
<172sko7l2njzo$.17qjc69o1fd8g$.d...@40tude.net>:

> Det vil bli postet en kunngjøring i morgen.

Og denne kunngjøringen er fortsatt ikke kommet, så vidt jeg kan se. Det
er i dag 26. mars.

Perioden hvor det skal stemmes er 20. mars - 2. april i følge melding
<j3ele30l8zrh.91k851hjzwgi$.d...@40tude.net>, "Revidert tidsskjema for
valg av USENET Norges arbeidsutvalg", postet til no.usenet.informasjon
og no.usenet.admin den 12. februar.
På <http://usenet.no/valg2006/> kan det se ut til at valgperioden er
forskjøvet med to dager: "22. mars - 4. april: Det stemmes". Dette er
så vidt jeg kan se ikke kunngjort på no.usenet.informasjon eller
no.usenet.admin.

Så nå lurer jeg: Er valget allerede i gang, og det forventes at vi skal
sende inn stemmer per epost til en ikke kunngjort adresse? Eller er
avstemningsperioden utsatt ytterligere? Situasjonen vi har i dag minner
om at ved stortingsvalg skulle møte opp ved stemmelokalet på valgdagen
og finne døra låst, uten noe oppslag på døra.

Avviklingen av dette valget har så langt vært lite imponerende.

Knut Sparhell

Jarle H Knudsen wrote:

> [...]
> tar initiativ bør det ha en leder som kan svinge med pisken og skjære
> gjennom. Denne rollen bør gå på omgang. AU bør selv bestemme hvem som skal

En leder må til, mener jeg. Hva mener dere andre?

--
Knut Sparhell, Fredrikstad
Forhenværende AU-medlem

Joachim Mæland

On Tue, 28 Mar 2006 17:01:35 +0200, Knut Sparhell wrote:

> En leder må til, mener jeg. Hva mener dere andre?

Jeg trodde at kandidatene og flere andre implisitt har svart på dette
allerede, men om det ikke er klart nok...:

Jeg støtter forslaget om at det kommende AU utpeker en leder, og folk til
eventuelle andre ansvarsområder. Selvsagt bør Usenet også få
informasjon om hvem som gjør hva.

Bjarte Runderheim

"Knut Sparhell" <kn...@sparhell.no> skrev i melding

> En leder må til, mener jeg. Hva mener dere andre?

Enig. Jeg kjenner selvsagt ikke til hvordan AU har fungert på dette
planet til nå, men jeg er prinsipielt for at en hvilken som helst
arbeidsgruppe
bør ha en form for leder som kan løse knuter og sørge for fremdrift.

Bjarte

Tobias Brox

[Bjarte Runderheim]

> [...]
> arbeidsgruppe
> bør ha en form for leder som kan løse knuter og sørge for fremdrift.

Det mest hensiktsmessige er kanskje at den som får flest stemmer ved
valget ansees som leder - men siden det ikke står noe om dette i
reglementet, må vel dette bestemmes internet av AU ved konstituering.

Slik jeg ser det, er ikke problemet umiddelbart løst dersom AU har en
leder - hva skjer, dersom leder "forsvinner" eller unnlater å følge
opp ansvaret sitt? Slik jeg ser det, vil faktisk risikoen for at det
øvrige AU unnlater å ta ansvar være større i et AU med leder enn et AU
uten leder.

--

Usenet-valg i mars! Bruk stemmeretten for news - les no.usenet.admin!

Joachim Mæland

On Fri, 31 Mar 2006 17:38:59 +0000, Tobias Brox wrote:

> Det mest hensiktsmessige er kanskje at den som får flest stemmer ved
> valget ansees som leder - men siden det ikke står noe om dette i
> reglementet, må vel dette bestemmes internet av AU ved konstituering.

Jeg er for at AU beslutter dette fritt. Stemmeovervekt kan kanskje sees
som støtte for en leder, men tror ikke at dette bør forplikte AU så mye
som det bør inspirere han som får flest stemmer.

> [...]
> opp ansvaret sitt? Slik jeg ser det, vil faktisk risikoen for at det
> øvrige AU unnlater å ta ansvar være større i et AU med leder enn et

Det er det man trenger en sekretær til. Lederen gir beskjed til
sekretæren, når noe skal gjøres. Husk at det er mye enklere å gjøre
noe, når man gjør det med proxy. Det lederen eventuelt ikke oppdager
før etterpå, er at lederen blir nødt til å gjøre det selv, om
sekretæren ikke følger opp...

I tilfeller hvor lederen ikke følger opp, kan sekretæren diskret
forespørre om denne skal ..... , siden ..... må gjøres.

--
Regards/mvh Joachim Mæland

Bjarte Runderheim

"Tobias Brox" <tob...@stud.cs.uit.no> skrev i melding

> [...]
> det
> øvrige AU unnlater å ta ansvar være større i et AU med leder enn

Når en utformer statutter bør en vel utelukkende ta utgangspunkt
i idealsituasjonen, hvor alle utfører sine plikter og spiller sine
roller.

Det er først i den etterfølgende praksis det vil vise seg om den
enkelte
aktør makter å følge opp.

Jeg for min del syns ikke det er produktivt å ta slike sorger
på forskudd. Mennesket er ofte bedre enn sitt rykte:-)

Bjarte

Knut Sparhell

Joachim Mæland wrote:

> Jeg er for at AU beslutter dette fritt. Stemmeovervekt kan kanskje sees
> som støtte for en leder, men tror ikke at dette bør forplikte AU så mye
> som det bør inspirere han som får flest stemmer.

AU må beslutte dette fritt, selvfølgelig. Men *inntil* AU har valgt en
leder bør den som har fått flest stemmer ha denne oppgaven. Dette kan
vi kanskje ta med i reglementet, altså noe slikt:

- AU skal ha en leder
- AU kan og bør selv velge sin leder, og informere no.usenet.admin om valget
- Om AU ikke (ennå) har valg en leder, ansees det medlem som fikk flest
stemmer som leder
- Om ikke annet er bestemt fra gang til gang eller sak til sak, skal
lederen sørge for fremdriften AUs arbeid, ta initiativ til kommunikasjon
innen AU og til å informere no.usenet.admin om status

--
Knut Sparhell, Fredrikstad

Morten Øen

Bjarte Runderheim skreiv Fri, 31 Mar 2006 21:26:54 +0200 i
no.usenet.admin...

> Når en utformer statutter bør en vel utelukkende ta utgangspunkt
> i idealsituasjonen, hvor alle utfører sine plikter og spiller sine
> roller.

Det er vel helst tvert om?

Regelverk er til for dei gongene ting ikkje fungerar utan. Så lenge alt
fungerar og alle blir samde og gjer ting ein er samde om, så treng ein ikkje
regelverk i det heile.

--
Morten

For å vite meir om andre på no.*: <URL:http://www.newsergalleriet.no/>

Asle Ommundsen

* Knut Sparhell:

> - AU skal ha en leder

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er helt greit hvis det kommende AU
velger seg en leder, men det må i så fall være fordi de selv ønsker det,
og det burde ikke være pålagt dem, ei heller AU-medlemmene i senere
perioder. Husk på at AU kun består av 3 personer (pluss vaktmester), AU
trenger ingen leder, det eneste AU trenger (og Usenet) er et motivert AU.

Altså, la AU bestemme om de ønsker seg en leder helt på egenhånd, både i
denne perioden og i de kommende perioder.

--
Weblogg: http://webaksess.no/

Tobias Brox

[Bjarte Runderheim]

> Når en utformer statutter bør en vel utelukkende ta utgangspunkt
> i idealsituasjonen, hvor alle utfører sine plikter og spiller sine
> roller.

I idealsituasjonen hadde AU fungert utmerket uten en leder. Det er
vel nettopp fordi AU ikke har fungert tilfredstillende at
problemstillingen i det hele tatt har kommet opp.

Erik Naggum

* Bjarte Runderheim @2006-03-31 19:26Z

> Når en utformer statutter bør en vel utelukkende ta utgangspunkt i
> idealsituasjonen, hvor alle utfører sine plikter og spiller sine
> roller.

Jeg synes en slik uttalelse diskvalifiserer deg fra å sitte i AU.

> Det er først i den etterfølgende praksis det vil vise seg om den
> enkelte aktør makter å følge opp.

Administrasjon handler om to ting: Planlegging og feilhåndtering. Om en
skal ha noe som helst administrasjonsansvar, må en vite hva en vil, når
en vil det, og hvordan man skal reagere når det en ville ikke går når en
ville det, for det gjør det så å si aldri. Når en inngår avtaler med
andre om å levere eller gjøre noe, er det viktigste en blir enig om,
hvordan en skal handle når ting ikke går som begge parter hadde til
hensikt. Dette innebærer alltid at begge parter blir klar over kostnaden
ved ikke å overholde avtalen. Det er i siste instans den kostnaden som
gjør at folk overholder avtaler heller enn å løpe fra dem straks de
møter motgang. Å forplikte seg til noe, også å sitte i to år som
AU-medlem, kan gjerne være lystpreget og gøy og sånn, men for at det
skal være mulig å stole på at en som har forplitet seg til noe, ikke
bare gjør noe annet morsomt isteden når andre forventer at en gjør det
en har lovet, må det ha kjente kostnader å la være å gjøre det en lovet.
For at det skal oppfattes som rettferdig og rimelig å påføre noen
kostnader som følge av ikke å gjøre som de lovet, må begge parter være
enige også om dem på forhånd, slik at ingen /trenger/ å føle noe behov
for å hevne seg eller straffe en som har lurt dem, men bare vet hva de
skal gjøre. Dersom en slik kostnad ikke er tilstrekkelig ubehagelig til
å sikre at folk gjør som de har lovet også når de får lyst til å gjøre
noe annet eller bare la være, vil en se at folk flest ikke bryr seg
nevneverdig om hva de har lovet. Og dette er hva vi ser fra AU idag. Det
er temmelig opplagt at vi ikke trenger et nytt AU med folk som ikke
holder hva de har lovet, men tvert imot kan finne noen som kjenner sine
forpliktelser og vil gjøre jobben sin også om de mister interessen. På
den måten du argumenterer mot det ansvaret du står på valg for å motta
fra velgerne, er det klart for meg at du heller ikke kan få det ansvaret.

> Jeg for min del syns ikke det er produktivt å ta slike sorger på
> forskudd. Mennesket er ofte bedre enn sitt rykte:-)

Mulig dét, men ikke du. Slik du argumenterer for deg her, tvinger du dem
som vil ha et ansvarlig AU gjennom hele perioden de sitter til å ta
sorgene på forskudd for deg og tenke nøye gjennom hvordan du ikke vil ta
det ansvaret som du ikke forstår konsekvensene av. Det blir med dermed
viktig å sørge for at statuttene hever smerteterskelen for å la være å
gjøre jobben sin slik at vi slipper en lignende utvikling som det vi har
hatt rundt dette valget.

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/

signature.asc

Bjarte Runderheim

"Morten Øen" <mor...@kreativdame.com> skrev i melding

> Bjarte Runderheim skreiv Fri, 31 Mar 2006 21:26:54 +0200 i
> no.usenet.admin...

> Det er vel helst tvert om?

Ikkje det eg kan sjå, men du kunne kanskje gje eksempel på kva
du meiner?

> [...]
> lenge alt
> fungerar og alle blir samde og gjer ting ein er samde om, så treng

Ja. Statuttar og regelverk er til for dei gongene aktørar avvik frå
det
som burde vore normalt og idéelt.

Nett difor bør det i statuttane fastleggjast kva som skal - eller
burde vera
normalsituasjonen og idéalsituasjonen kva som gjeld utøvinga av
praksis
innan det organet eller den institusjonen som statuttane gjeld for.

Då kan statuttane nyttast til å gjenoppretta god praksis.

BjarteR

Bjarte Runderheim

"Erik Naggum" <er...@naggum.no> skrev i melding

> [...]

> Jeg for min del syns ikke det er produktivt å ta slike sorger på

> forskudd. Mennesket er ofte bedre enn sitt rykte:-)

Mulig dét, men ikke du.

(Sukk.)
Det er ting i dette innlegget som tyder på at Naggum ikke liker meg
lenger.
Nåja. Han viser i det minste en omfattende omsorg for mitt ve og
vel,
det må vel være bra:-)

Bjarte

Erik Naggum

* Bjarte Runderheim @2006-04-01 17:40Z

> Det er ting i dette innlegget som tyder på at Naggum ikke liker meg
> lenger.

Dette er enda et meget godt tegn på at du ikke bør få /rollen/ som
medlem av AU. Dette handler ikke om din person, men om den rollen du
står på valg for, bør besettes av en som ikke klarer å skille person og
rolle og som heller ikke klarer å forstå motargumenter mot hans
fremstilling i sakens anledning, men som tar det personlig og selv blir
personlig.

> Nåja. Han viser i det minste en omfattende omsorg for mitt ve og vel,
> det må vel være bra:-)

Du beviser at du er uegnet som AU-medlem når du svarer slik på saklig
kritikk av din inkompetanse og uegnethet for den rollen du vil ha.

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
12 blasphemous Muhammad drawings scaled to match relevance ::::::

ID: 2006-091-71012 Nullius in verba. Lectitare humanum est.

signature.asc

Espen Stranger Seland

On Sat, 01 Apr 2006 10:22:43 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no>
wrote:

>Administrasjon handler om to ting: Planlegging og feilhåndtering.

Oppfølging av gjennomføring er bare dumt.

-espen
--
http://www.seland.org/

Erik Naggum

* Espen Stranger Seland @2006-04-01 23:00Z

> Oppfølging av gjennomføring er bare dumt.

Er du en av de som har falt for BI-reklamen i det siste, eller?

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
12 blasphemous Muhammad drawings scaled to match relevance ::::::

ID: 2006-091-86336 Nullius in verba. Lectitare humanum est.

signature.asc

Morten Øen

Bjarte Runderheim skreiv Sat, 1 Apr 2006 19:46:02 +0200 i no.usenet.admin...

> [...]
> vera normalsituasjonen og idéalsituasjonen kva som gjeld utøvinga av
> praksis innan det organet eller den institusjonen som statuttane gjeld

Ja, og det er for dei høve det ikkje fungerar. ;o)

Espen Stranger Seland

On Sun, 02 Apr 2006 00:10:14 +0000, Erik Naggum <er...@naggum.no>
wrote:

>* Espen Stranger Seland @2006-04-01 23:00Z

>Er du en av de som har falt for BI-reklamen i det siste, eller?

Ja, de kommer i så mange fine farger.

-espen
--
http://www.seland.org/

Bjarte Runderheim

> Bjarte Runderheim skreiv Sat, 1 Apr 2006 19:46:02 +0200 i
> no.usenet.admin...

> Ja, og det er for dei høve det ikkje fungerar. ;o)

Det er ikkje mi erfaring.
Statuttane "fungerer" som rettesnor i den grad dei vert
knesette. Det det ikkje finst makt bak, er det berre å konkludera
som det alltid er gjort; "Vegen til helvete er steinsett med gode
forsett."

Bjarte

Morten Øen

Bjarte Runderheim skreiv Sun, 2 Apr 2006 22:46:01 +0200 i no.usenet.admin...

> [...]
> knesette. Det det ikkje finst makt bak, er det berre å konkludera
> som det alltid er gjort; "Vegen til helvete er steinsett med gode

Når ein kjenner reglar godt, veit ein når ein kan bryte dei. Ei godt
fungerande gruppe treng ikkje reglar for å fungere vidare, for dei bryt dei
likevel stadig vekk for at ting skal fungere smidig. Fyrst når det ikkje
fungerar godt treng ein reglar som seier korleis ting _må_ gjerast for at
det minimum skal gå rundt.

Thomas Skogestad

Er det noen av kandidatene som vil arbeide med å få tilbake den superflotte
organiseringen man hadde før den store diversifiseringen (eller noe
tilsvarende enkelt)?

film er kultur, tv er media, musikk er kultur, fotografering er fritid og det
finnes sikkert andre gode grunner til å skape blest om njus.

(Noe annet som kunne skape blest om njus er å poste informasjon om valg med
et subject som indikerer at det faktisk er valg, og ikke bare en meta-posting
med diverse info om hvordan et valg kan gjennomføres.)

--
Thomas Skogestad

It is loading more messages.