NVF tapte saken mot Akers Mic

Jone May-Britt Hartmann Olsen

He he he.. :-))

Gratulerer med dagen alle som selger sone 1 DVD'er i Norge

Read all about it:

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/d82258.htm

Trond Wikborg

Det som kanskje er enda mer interessant enn at vi vant 1. runde, er hvor
utrolig negative enkelte fra denne gruppens kommentarer var for noen
uker siden. Det virket nærmest som om det var ønskelig at sone 1 salg i
Norge skulle bli forbudt???!

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Lars Preben S. Arnesen

> [...]

> utrolig negative enkelte fra denne gruppens kommentarer var for noen
> uker siden. Det virket nærmest som om det var ønskelig at sone 1 salg i

Tror nok heller at det var negativ stemning om endringen i
momsfritaket på varer til en verdi av 212,- eller mindre, som Akers
Mic kjempet for.

--
Lars Preben

Jone May-Britt Hartmann Olsen

Slik jeg har forstått det så gikk det vel mer på enkelte av butikkenes
prissetting av disse sone 1 filmene. Alle ønsker vi vel å ha muligheten
til å kunne handle i en norsk butikk (om vi synes prisen er akseptabel).

Men gratulerer med dagen igjen.... :-)

Jone

FK

Jone May-Britt Hartmann Olsen <jone...@online.no> wrote:

>He he he.. :-))

>Gratulerer med dagen alle som selger sone 1 DVD'er i Norge

>Read all about it:

>http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/d82258.htm

Et sorgens kapittel for oss som driver med kino, og bra for oss som
har dvd. Her kan man jo velge selv...

RolfH

Asbjorn Dankertsen

Det er vel på tide at noen forteller filmselskapene/distributørene at
Stalin er død, plan økonomien har feilet, grensene faller og at folk
handler der de vil!

-AD

Robert-

In article <37440CF9...@statoil.com>, Asbjorn Dankertsen wrote:

>Det er vel på tide at noen forteller filmselskapene/distributørene at
>Stalin er død, plan økonomien har feilet, grensene faller og at folk
>handler der de vil!

Og saa skal man ikke glemme at film er best paa hjemmekino!

Robert-
--
*==========================>-ro...@unik.no-<==========================*
# Robert Lundemo Aas http://www.unik.no/~robert/ (23.1M acc.) #

Lars Preben S. Arnesen

[ FK ]

> Et sorgens kapittel for oss som driver med kino, og bra for oss som
> har dvd. Her kan man jo velge selv...

Kanskje de sørgende bør stikke fingeren i jorda og finne på en måte å
trekke folk til kinoene selv om filmene selges i butikken. Sette ned
prisen for eksempel. I Oslo har i hvertfall prisnivået på kinoene tatt
fullstendig av.

--
Lars Preben

Espen Braathen

FK <cfil...@online.no> wrote in article <7i11t3$4ka$1...@elle.eunet.no>...

> Et sorgens kapittel for oss som driver med kino, og bra for oss som
> har dvd. Her kan man jo velge selv...

Tja, de eneste som egentlig hadde grunn til bekymring (utenom AMV) var de
uten VISA og Internett...

Dommen er som forventet (men selvsagt hadde det vært "morsomt" om AMV
hadde gått på en smell...)

Dersom filmselskapene ønsker at regional koding skal gjennomføres så må
man snu seg mot hardwareleverandørene. Den regionale koden er så enkelt å
knekke at det forbauser meg at CSS reglene (for kryptering av innholdet -
som også omfatter regional koding) ikke er strengere på dette området.
Virkeligheten er at det er latterlig enkelt å innstallere en "hack".
Hardwaren kunne utvilsomt vært bedre beskyttet mot slike inngrep.
CSS-reglene oppdateres jevnlig, men så langt har ikke noe skjedd.

--
Espen Braathen
http://home.sol.no/~espen-b/

Espen Braathen

Asbjorn Dankertsen <ad...@statoil.com> wrote in article
<37440CF9...@statoil.com>...

> Det er vel på tide at noen forteller filmselskapene/distributørene at
> Stalin er død, plan økonomien har feilet, grensene faller og at folk
> handler der de vil!

Hvilket betyr DVD Express og ikke AMV...

Hvis vi bare kunne få innført en tollfri grense på 500 NOK så kunne vi
begravet Stalin for godt.

roadrnnr

"Espen Braathen" <Esp...@online.no> wrote:

> [...]
>
>Hvilket betyr DVD Express og ikke AMV...
>
>Hvis vi bare kunne få innført en tollfri grense på 500 NOK så kunne vi

Espen, stalin har gjenoppstått...
Han(eller hun) blir kalt den Norske stat...
Ikke stjel, staten hater konkurranse.
roadrnnr
Email: road...@cyberjunkie.com
I'd rather stick needles in my eyes than talk to one of
these techno-wannabees who think a bus is some form of
public transportation.
Laserdiscs:74 Vhs:180 Dvd's:0

Trond Wikborg

Det er jo helt tydelig at enten har en eller annen i Akers Mic
(undertegnede?) ikke bare har revet armen av filledukken til Espen Braathen,
men også tråkket, hoppet og spyttet på den, eller at selvsamme EB har en mer
underfundig humor enn det undertegnede med sin noe begrensete kapasitet er
istand til å forstå.

"Humoren" i konsekvensen av et utsagn som "selvsagt hadde det vært "morsomt"
om AMV hadde gått på en smell" bes derfor utdypet slik at også folk med klare
begrensninger kan fatte det glade budskap.

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Trond Wikborg

Én gang for alle - Akers Mic har, helt klart og tydelig og ved en rekke
anledninger, gitt uttrykk for at vi opplevde en betydelig urimelighet i at det
ble snekret sammen et lovverk som privat virksomhet måtte forholde seg til
eller ble fengslet/bøtelagt, mens det offentlige selv kunne neglisjere det
samme lovverk fullstendig uten konsekvens.

Dette lovverket gikk ut på at vi skulle svare moms ved alt salg, mens det
offentlige (Toll & avgiftsdirektoratet ved hjelp av Tollvesen, Posten m.m.)
skulle påse at det ble innkrevet eventuell toll og andre avgifter samt moms på
alle momspliktige varer også ved privatimport såfremt summen av avgifter
oversteg kr 50,-.

Problemet som vi opplevde var dels at vi ikke var konkurransedyktige ved at vi
gjennomgående måtte kjøpe inn 30-50 % dyrere enn våre utenlandske konkurrenter
på grunn av parallellimportsforbudet i Norge, dels at de lov- og
forskriftsmessige avgifter ikke ble krevet inn av de instanser som hadde
ansvaret for dette.

Med bakgrunn i dette, foretok undertegnede en ikke ubetydelig mobberunde mot
Postens Informasjonsdirektør og et noe spakere forsøk mot Tolldirektoratet.
Disse mobbeforsøk kan sannsynligvis fortsatt finnes på digi-no. Vi vurderte
også seriøst å ta konsekvensen av situasjonen ved å flytte deler av vår
virksomhet til utlandet for å oppnå tilsvarende rammebetingelser som våre
utenlandske konkurrenter.

Jeg imøteser derfor med spenning Lars Preben S. Arnesens forklaring på hvordan
han er kommet frem til nedenstående uttalelse.

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Kaare Lilleng

> [...]
> Hardwaren kunne utvilsomt vært bedre beskyttet mot slike inngrep.
> CSS-reglene oppdateres jevnlig, men så langt har ikke noe skjedd.

Kanskje fordi de selger mange flere spillere så lenge det går an å putte
inn en hack? Jeg ville aldri funnet på å kjøpe en spiller som kun tar EN
sone, da jeg personlig mener hele sonesystemet er på trynet. Og hvis de
plutselig gjør spillerne "hackefrie" kjøper jeg heller en brukt spiller.
Nå skal jeg ikke kjøpe DVD spiller i overskuelig fremtid, så dette blir
litt hypotetisk.

Espen Braathen

Trond Wikborg <tro...@online.no> wrote in article
<37445865...@online.no>...

> [...]
klare
> begrensninger kan fatte det glade budskap.

Hva får deg til å tro at jeg er interessert i _din_ tolkning eller
synspunkter?

Gi mannen en hjelpende hånd...

Selvforklarende humor?! :-)

Espen Braathen

Kaare Lilleng <kali...@online.no> wrote in article
<37445E87...@online.no>...

Det er en klar selvmotsigelse i det faktum at filmselskapene
(hovedsakelig de amerikanske i "Hollywood") fikk lagt inn regional koding
som en del av standarden, at de fleste plater er kodet for et begrenset
område og de samme videoselskapene prøver å hindre import av software fra
andre regioner (skjedd både i Norge og Tyskland), samtidig som
hjørnesteinen i systemet - nemlig hardwaren - er den eneste svake linken
i kjeden og den prøver man tilsynelatende ikke å gjøre noe med?! (og det
er vel de fleste glade for.)

Hvis de mener alvor bør de pushe elektronikkgigantene til å lagre sikrere
spillere. Det er en smal sak feks å lage firmware hvor rutinene som
sjekker regional koding er beskyttet mot lettfattelige endringer ved
dis-assemblering og omprogrammering. I dag ligger den regionale koden i
mange tilfelle i en EEPROM eller er satt fysisk med pull-up motstander
som det er banalt enkelt å klusse med.

Jeg er enig i at regional koding er noe dritt for forbruker så dette er
bare en observasjon fra min side. Jeg tror ikke regional koding på sikt
er noen trusel mot salget av DVD i vår verdensdel - at de fleste VHS
spillere bare klarer PAL har neppe vært noe begrensede faktor for salget
de siste 20 årene.

Espen Braathen
(mis-)bruker av intet mindre enn fire kodefrie DVD-spillere...

Lars Preben S. Arnesen

[ Espen Braathen ]

> Espen Braathen
> (mis-)bruker av intet mindre enn fire kodefrie DVD-spillere...

Tør jeg spørre hvorfor du har fire spillere.
En egen for action-filmer, mens en med litt "bløtere" bilde til
suppefilmene. :)

--
Lars Preben

Lars Preben S. Arnesen

[ Trond Wikborg ]

> "Humoren" i konsekvensen av et utsagn som "selvsagt hadde det vært "morsomt"
> om AMV hadde gått på en smell" bes derfor utdypet slik at også folk med klare
> begrensninger kan fatte det glade budskap.

AM selger DVD filmer til blodpriser og kjempet aktivt for at det
skulle bli dyrere for privatkundene å kjøpe filmene fra utlandet selv.
Det hadde derfor vært litt morsomt om AM ikke lenger fikk solgt sone1
filmer som de aktivt lobbyerte for å få solgt mer av...på kundenes
bekostning. Heldigvis er det fortsatt billigere å kjøpe filmer direkte
fra USA. Hadde dere i AM-ledelsen vært litt lurere hadde dere lagt
dere på et nivå som konkurrerer med USA-priser. Jeg vil i hvertfall
tippe at dere da ville solgt _mange_ flere filmer selv om prisene
hadde vært _litt_ høyere enn de amerikanske.

--
Lars Preben

Einar

LOL

Lars Preben S. Arnesen <lar...@ifi.uio.no> wrote in message

Lars Preben S. Arnesen

[ Trond Wikborg ]

> [...]
> situasjonen ved å flytte deler av vår virksomhet til utlandet for å
> oppnå tilsvarende rammebetingelser som våre utenlandske

Akkurat. Nå har det snart gått tre måneder siden endringen i
momsfritaket på varer med en momsverdi på mindre enn 50 kr. Har den
ikke ubetydelige mobberunden høstet frukter. Har AM solgt veldig mange
flere DVD-filmer?

Av det jeg har sett de siste månedene, på news, er at mange har sagt
at de vil boikotte AM. Hvorvidt dette er tomme trusler eller ikke vet
jeg ikke, men dersom mange av de aktive DVD-samlerene i Oslo-området
faktisk har boikottet AM vil jeg tro at det ikke er så veldig positivt
for regnskapet.

Jeg har i hvertfall ikke kjøpt filmer hos AM etter 1. mars.

--
Lars Preben

John Ekrem

Trond Wikborg <tro...@online.no> wrote in message

> [...]
Tolldirektoratet.
> Disse mobbeforsøk kan sannsynligvis fortsatt finnes på digi-no.

"Du skal ikke mobbe kameraten min" ('slagord' fra en stund tilbake)

Jeg synes du virker useriøs når du *skryter* av at du mobber andre.
Mulig dette var uheldig ordvalg, men det høres tåpelig ut....

--
John

Trond Wikborg

Aha! Så mannen har virkelig humor. Det er unektelig svært morsomt å oppfordre
de øvrige leserne av nyhetsgruppen til å gi en amputert debattant en
hjelpende hånd!

For så å besvare det innledende spørsmålet skikkelig: Det er helt tydelig at
EB har et betydelig emosjonelt engasjement i å formidle negative meldinger om
Akers Mic og undertegnede med høy frekvens og lavt saklighetsnivå. Dette kan,
som nevnt, være ut utslag av at vi uforvarende har ødelagt yndlingsdukken
hans eller det kan ha sin bakgrunn i en annen og enda dypere sammenheng. Det
er uansett svært tydelig at EB er svært så interessert, også i min tolkning
og mine synspunkter - utfallene alene er jo eksemplifisering god nok på
dette.

Når så er sagt, virker det også som om EB ikke akkurat har hele lesermassen
med seg. Jeg fikk f.eks. følgende melding på mail i går:
"Kan du ikke rive _begge_ armene av et par av disse taper-menneskene ?
Så slipper vi permanent deres patetiske meldinger i fremtiden......"

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Trond Wikborg

Det er helt innlysende at det ikke bare meg som lider av en betydelig
innskrenkethet på øverste plan. Min intensjon var at myndighetene skulle
følge opp sin egen gjeldende lov og forskrift i sine egne kanaler, ikke at
de skulle skrive ut nye forskrifter og forordninger. Dette er noe du kan
takke helt andre instanser for - prøv f.eks. det "liberale" partiet
Venstre.

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Zatar

"Lars Preben S. Arnesen" wrote:

> [...]
> tippe at dere da ville solgt _mange_ flere filmer selv om prisene
> hadde vært _litt_ høyere enn de amerikanske.

Erh, har ikke Trond forklart hvorfor prisene er som de er for litt
siden? (Skulle ønske vinmonopolet holdt usa priser jeg. :) )

Det er ikke bare DVD filmer AM er dyre på, det nye 3dfx V3 3000 ser ut
til å ligge 600-700 kr dyrere enn innkjøps pris.

Men prisen både på DVD og annet gjenspeiler vel seg i hva kunden er
villig til å betale.

--
"So I said to the runner, 'Remember to look ahead.', but all he could do
was run..."

Asbjorn Dankertsen

"Lars Preben S. Arnesen" wrote:

> [...]

> trekke folk til kinoene selv om filmene selges i butikken. Sette ned
> prisen for eksempel. I Oslo har i hvertfall prisnivået på kinoene tatt

Godt poeng. Prisen for å gå på kino for to stk. begynner å nærme seg en
DVD....ok ihvertfall 1/2 DVD.

-AD

Asbjorn Dankertsen

Espen Braathen wrote:

> [...]

> Hardwaren kunne utvilsomt vært bedre beskyttet mot slike inngrep.
> CSS-reglene oppdateres jevnlig, men så langt har ikke noe skjedd.

Da hadde løsningen vært å kjøpe en region 1 spiller. Du får jo omtrent
en fly bil. tur/retur New York + region 1 spiller for omtrent samme
prisen som tilsvarende region 2 spiller....

-AD

Asbjorn Dankertsen

Trond Wikborg wrote:

> [...]
> "Kan du ikke rive _begge_ armene av et par av disse taper-menneskene ?
> Så slipper vi permanent deres patetiske meldinger i fremtiden......"

Kan ikke dere fortsette denne infantile krangelen på privat e-mail?

-AD

Asbjorn Dankertsen

Zatar wrote:

> "Lars Preben S. Arnesen" wrote:

Det virker som AM er gjennomgående grotesk dyre. Ta en
sammenlikningsrunde på f.eks. N64 spill, CD-ROM osv. For ikke å snakke
om Web Shopen deres som er ENDA dyrere. Absurd!

-AD

FK

rob...@embla.unik.no (Robert-) wrote:

>Og saa skal man ikke glemme at film er best paa hjemmekino!

For de som bor litt i utkantstrøk så er nok det faktisk ganske sant...
Narvik får ifølge ryktene ikke norgespremiere på Phantom Menace kun
fordi de ikke har digital lyd....

Rolf

FK

> [...]

>trekke folk til kinoene selv om filmene selges i butikken. Sette ned
>prisen for eksempel. I Oslo har i hvertfall prisnivået på kinoene tatt

Problemet løses i utgangspunktet ved å få filmene tidligere, les før
dvdutgivelsen, og ved flere kopier - her er det distributørene som må
skjerpe seg. Kopiantallet har faktisk tatt seg opp i det siste...

Det er dyrt i Oslo (75,-?) men her koster vel ikke filmen mere enn
50/55,- evt 60,- hvis det er Norgespremiere. Synes ikke det er så
fryktelig galt - kunne helt klart ha vært værre..

Rolf

Robert-

In article <3744F9BD...@online.no>, Trond Wikborg wrote:
> [...]
>de skulle skrive ut nye forskrifter og forordninger. Dette er noe du kan
>takke helt andre instanser for - prøv f.eks. det "liberale" partiet

Det er antagelig riktig at du ikke direkte har uttalt at momsfritaket
for små pakker burde fjernes, men når du skriver til Tollvesenet og
får referert i diverse medier at man på denne newsgruppen blir tipset
om å bestille små pakker for å slippe moms så kan dette vel ikke sees
på som noe annet enn en oppfordring om å få fjernet denne muligheten.
Om din intensjon ikke var å få fjernet denne muligheten hvorfor gikk
du da ut i media med dette?

BTW om 5-6 uker regner jeg med at Postens Godssenter ber meg sende
dem en faktura slik at de kan fortolle en gratis badge til en
utstilling som allerede er over. De nye forskriftene dekker tydeligvis
alle sendinger som inneholder mer enn et vanlig brev. Kanskje man
burde tenke litt mer gjennom konsekvensene før man gir "sykepleierne,
gårdbrukerne og prestene på Stortinget" tips om hvordan de kan få inn
mer moms?

Ivar Katmo

> [...]
> "Kan du ikke rive _begge_ armene av et par av disse taper-menneskene ?
> Så slipper vi permanent deres patetiske meldinger i fremtiden......"

Det er vel ikke bare EB som har et emosjonelt forhold til denne saken. Ut
fra postingene dine virker det som om du også har det. En ting er at private
slenger dritt, en annen ting er at folk som undertegner med/uttaler seg på
vegne av firma slenger dritt. Jeg synes dette er DÅRLIG reklame for
AkersMic, og jeg skal IKKE kjøpe den CD'en jeg skal kjøpe i dag hos AM. Bare
så det er sagt.

Ivar Katmo
iva...@stud.ntnu.no

Trond Wikborg

Jeg føler denne saken er i ferd med rimelig oppbrukt og jeg har stor sympati
for argumentene dine om utilsiktede konsekvenser. Jeg våger til og med f.eks. å
påstå at jeg antagelig er den her til lands som har prøvd å gjøre mest for å få
lavere CD-priser.

Situasjonen er likevel den at vi (Akers Mic) ikke har noen "glede" av de nye og
mer restriktive reglene. Den gamle grensen på kr 212,- inklusive porto ga oss
den "beskyttelsen av rammebetingelser" vi trengte. I praksis ville denne ha
gjort oss rimelig konkurransedyktig ved at høyere frakt/porto kostnadene fra
utlandet kom i tillegg til den lavere vareprisen. Problemet vi opplevde, var
bare at myndighetene ikke overholdt sitt egen lovverk/forskrifter.

Det er nok helt andre bransjer som var ute etter å få nedsatt importbeløpet -
bransjer "truet" av utenlandsk konkurranse med lavere produktpris (f.eks.
fremkalling og kopiering) og lavere porto (Tyskland/Europa). Var det ikke noen
som engang skrev noe om avretting av bakere og smeder?

Trond Wikborg
Akers Mic A/S

Zatar

FK wrote:

> For de som bor litt i utkantstrøk så er nok det faktisk ganske sant...
> Narvik får ifølge ryktene ikke norgespremiere på Phantom Menace kun
> fordi de ikke har digital lyd....

Må ikke kinoen også være THX certified for å få vise premiere på Phantom
Menace?

Uansett, skal jeg se den på kino. (:=< <- hvis man myser kanskje dette
ligner på Darth Vader.. erh ops digresjon... søren også.

Sverre Brubaek

"Espen Braathen" <Esp...@online.no> writes:

[snip]

> [...]
> hjørnesteinen i systemet - nemlig hardwaren - er den eneste svake linken
> i kjeden og den prøver man tilsynelatende ikke å gjøre noe med?! (og det

HW leverandørene har vel neppe noen interesse i å bedre
sikkerheten. Dessuten viser erfaringer fra databransjen at enhver form
for automatiske bruksrestriksjoner (les: kopibeskyttelse) er fåfengt.

> [...]
> dis-assemblering og omprogrammering. I dag ligger den regionale koden i
> mange tilfelle i en EEPROM eller er satt fysisk med pull-up motstander

Det er vel begrenset hvor mange pressmiddel ovenfor HW leverandørene
de har lengre. Standardene og avtaleverket rundt det er vel ikke
triviellt å endre tenker jeg.

> [...]
> er noen trusel mot salget av DVD i vår verdensdel - at de fleste VHS
> spillere bare klarer PAL har neppe vært noe begrensede faktor for salget

Husk VHS er et opptaksmedium.

> Espen Braathen
> (mis-)bruker av intet mindre enn fire kodefrie DVD-spillere...

--
Sverre Brubæk
"I did not say this. I am not here." --Navigator Guildmaster

Rolv-Karsten Rønningstad

Sverre Brubaek wrote:

> Husk VHS er et opptaksmedium.

Snart blir DVD også et opptaksmedium.

--
Rolv-Karsten

Rolv-Karsten Rønningstad

Espen Braathen wrote:

> [...]

> er noen trusel mot salget av DVD i vår verdensdel - at de fleste VHS
> spillere bare klarer PAL har neppe vært noe begrensede faktor for salget

Er ikke "elektronikkgigantene" og softwarebransjen samme
business egentlig. Vi har eksempelvis elektronikkprodusenten
Sony, og Sony Music, og på toppen sitter Mr. Morita. Litt på
siden av regional koding, men: Hvis det virkelig er et stort
problem at folk kopierer CD'er til tape eller CD-ROM så
kunne man bare slutte å lage innspillingsapparatur. M.a.o.
disse firmaene går IKKE konk pga kopiering.

Rolv-Karsten

Bjoern K Myskja

On Fri, 21 May 1999 08:14:15 +0200, Trond Wikborg <tro...@online.no>
wrote:

> [...]
>EB har et betydelig emosjonelt engasjement i å formidle negative meldinger om

Hallo..?!? Jeg liker ikke å bli oversett på denne måten. ;)

Men seriøst, Akers Mic trenger vel egentlig ikke i noen særlig grad
andre til å formidle negativitet så lenge du sitter der og gjør det
selv. Makan til lavnivå på ytringer fra en person som representerer et
stort firma har jeg ikke sett til dags dato.

>og undertegnede med høy frekvens og lavt saklighetsnivå.

Som sagt, fei for egen dør. Personangrep har faktisk vært varemerket
ditt fra første stund i denne debatten. Du klarte å skjerpe deg i noen
av de siste innleggene dine ser jeg, men nå ser det ut til at
tilbakefallet har begynt, dessverre.

> Dette kan,
>som nevnt, være ut utslag av at vi uforvarende har ødelagt yndlingsdukken
>hans

Nevnte ikke du nettopp et eller annet om saklighet...?

> [...]
>"Kan du ikke rive _begge_ armene av et par av disse taper-menneskene ?
>Så slipper vi permanent deres patetiske meldinger i fremtiden......"

Ja, det skal bli artig å se deg rive armene av både deg selv og
Ødegård. "Teip" det og legg det ut på nettet som pay-per-view så er
jeg sikker på at dere vil tjene mere på det enn på sone1 DVDene.

Bjørn K Myskja

"And if you give us any more trouble, I shall visit you in the small
hours and put a bat up your nightdress." - Basil Fawlty

Ulf-Andre Gramstad

> [...]
> tippe at dere da ville solgt _mange_ flere filmer selv om prisene
> hadde vært _litt_ høyere enn de amerikanske.

Du trenger ikke bestille ifra USA for å få sone 1 dvd'er billigere enn fra
AM. Jeg kjøpte 4 filmer fra DVDZone i Bergen, og dem fikk jeg i postkassen
2 dager etter jeg bestillte. Prisene var:
Star Trek: Insurrection kr 269
Evil Dead 2 kr 229
Hellraiser kr 199
Hellraiser 2 kr 199

Samme filmer fra Akers Mic:
Star Trek: Insurrection var ikke på listen...
Evil Dead 2 kr 339
Hellraiser kr 339
Hellraiser 2 kr 279

På de 3 filmene begge har, er det en total prisforskjell på hele 330 kroner.

UAG

Bjoern K Myskja

On 21 May 1999 14:34:57 +0200, Sverre Brubaek
<sverre...@fi.uib.no> wrote:

>HW leverandørene har vel neppe noen interesse i å bedre
>sikkerheten. Dessuten viser erfaringer fra databransjen at enhver form
>for automatiske bruksrestriksjoner (les: kopibeskyttelse) er fåfengt.

Filmindustrien ble etter det jeg vet grundig advart mot å bruke
regionkoding, men forgjeves. I verste fall kan sone2 markedet bli
liggende dødt i flere år fremover på grunn av denne klart tvilsomme
avgjørelsen. Man får håpe at det etterhvert går an å ta et
gjenopplivingsforsøk på sone2 delen ved at de europeiske
distributørene tør å satse, og virkelig _viser_ at de tør å satse.
Halvhjertede forsøk kan måtte ende i harakiri der i gården.
"Halv-lovlig" sone1 salg/import (Når "nabo'n" får tak i filmer flere
måneder før du selv får sett den på kino...) legger seg til som enda
et forvirrende moment for vanlige forbrukere i tillegg til alle de
andre "forvirringene" (Mpeg-lyd, DTS, DVD-audio, DIVX osv.)

Hvordan går det forøvrig med utviklingen når det gjelder digital kino?
Nærmer vi oss en tilnærmet global kinopremiære i fremtiden?

Bjørn K Myskja

"You tried your best and you failed miserably, the lesson is never
try." - Homer Simpson

Espen Braathen

Asbjorn Dankertsen <ad...@statoil.com> wrote in article
<37450561...@statoil.com>...

> Kan ikke dere fortsette denne infantile krangelen på privat e-mail?

Tja, hvis Mr Akers Mic ikke har annet å foreta seg enn å poste
spydigheter på news så skal ha får svar - så lenge jeg finner det
underholdene å skrive en liten reply...

Men det har utvilsomt lite med denne nyhetsgruppens temaer å gjøre. Det
samme kan sies om AMVs kamp mot Videogramforeningen.

Espen Braathen

Espen Braathen

Trond Wikborg <tro...@online.no> wrote in article
<3744F9B7...@online.no>...

> Aha! Så mannen har virkelig humor. Det er unektelig svært morsomt å
oppfordre
> de øvrige leserne av nyhetsgruppen til å gi en amputert debattant en
> hjelpende hånd!

Hei, stakkars amputerte og grovt forulempede Mr Akers Mic.

Hvis "denne humoren" hadde vært et innslag i Åpen post så hadde den blitt
utropt til genial...

> [...]

tolkning
> og mine synspunkter - utfallene alene er jo eksemplifisering god nok på

Jeg går utifra at denne grundige psykoanalysen følges av en større
faktura fra "Dr Hook"...

> Når så er sagt, virker det også som om EB ikke akkurat har hele
lesermassen
> med seg. Jeg fikk f.eks. følgende melding på mail i går:

Jøss, er det et slags bevis på at jeg har hele lesermassen (på.
no.teknologi.video) i mot meg?

> "Kan du ikke rive _begge_ armene av et par av disse taper-menneskene ?
> Så slipper vi permanent deres patetiske meldinger i fremtiden......"

Det hjelper ikke i ditt tilfelle. Det er tilsynelatedne HODET det er noe
alvorlig galt med.

--
Espen Braathen
på jakt etter et talestyrt news-program - sånn for sikkerhets skyld :-)

Espen Braathen

Bjoern K Myskja <b...@bkm.nu> wrote in article
<374675a4...@news.telia.no>...

> Hvordan går det forøvrig med utviklingen når det gjelder digital kino?
> Nærmer vi oss en tilnærmet global kinopremiære i fremtiden?

Lucas har planer om å filme SW episode 2 og 3 digital på video etter det
jeg har lest.

Utstyr for projeksjon av digital video med høy oppløsning finnes og var
et hot topic på den siste NATO messen i Las Vegas (NATO = National
Association of Theater Owners - ikke den NATO som pulveriserer Serbia.)

Videre,
"Texas Instruments (TI) today announced that its innovative Digital Light
Processing (DLP™) projector technology had been selected as a participant
in a truly ground-breaking event which will provide a vital glimpse into
the future of movie presentation. TI's DLP Cinema projector technology
will feature in a digital electronic cinema demonstration of a new movie
from Lucasfilm Ltd., Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, in two
locations beginning June 18, 1999. This will be the first public
demonstration of a full-length motion picture from a major studio using
digital electronic projectors in movie theatres to replace the normal
film projectors. "

Texas Instruments har mer om Digital Kino på denne siden:

http://www.ti.com/dlp/main.html

roadrnnr

cfil...@online.no (FK) wrote:

vel, prisen i oslo har vel ikke økt mer da..
60 for å se en film på kino...
premiere og førpremiere vet jeg ikke...
Husker ikke prisen på spektrum da...
men hvis jeg har valget med å sitte på elendige stoler på spektrum,
eller vente i 2 uker eller så , slik at filmen kommer på kino, så
venter jeg...

AFJ

Rolv-Karsten Rønningstad wrote in message
<374565E8...@thomson-csf.no>...

>Snart blir DVD også et opptaksmedium.

Snart ?

A.

AFJ

Bjoern K Myskja wrote in message <37456e5d...@news.telia.no>...

> [...]

>Nevnte ikke du nettopp et eller annet om saklighet...?

>Ja, det skal bli artig å se deg rive armene av både deg selv og

Skal bli spennede å se deg rive av "begge" armende til Trond W. !

:-)

A.

Eivind Arntsen

AFJ wrote:

> Skal bli spennede å se deg rive av "begge" armende til Trond W. !
>
> :-)
>
> A.

Hvorfor rakker dere ned på Akers Mic / Wikborg hele tiden?
Han har vært en av pådriverne for å bringe DVD-formatet ut på det norske
markedet, og som "takk" blir han møtt med en rekke ærekrenkelser?

-EA

Eivind Arntsen

Asbjorn Dankertsen wrote:

> Da hadde løsningen vært å kjøpe en region 1 spiller. Du får jo omtrent
> en fly bil. tur/retur New York + region 1 spiller for omtrent samme
> prisen som tilsvarende region 2 spiller....
>
> -AD

-Og gleden av betale moms og toll ved innføringen, bygge om
strømforsyningen, samt sende spilleren til
statene for rep?
(+ oppgi 5 års reklamasjonsrett som du får i Norge...)

Tror ikke jeg hadde satset på det ihvertfall!

-Eivind Arntsen

Karl Erik Sylthe

Eivind Arntsen skrev i meldingen <3746F8D5...@c2i.net>...

>Hvorfor rakker dere ned på Akers Mic / Wikborg hele tiden?
>Han har vært en av pådriverne for å bringe DVD-formatet ut på det norske
>markedet, og som "takk" blir han møtt med en rekke ærekrenkelser?

Men, forstår du ikke det, da.
Hvis det for eksempel var en spesialregel som sa
at alle med initialene E.A. slapp å betale skatt, og en
eller annen påpekte at dette muligens ikke var helt
rettferdig, ville du ikke da lynsje ham?

Mvh
Karl Erik Sylthe

Eivind Arntsen

Asbjorn Dankertsen wrote:

> Da hadde løsningen vært å kjøpe en region 1 spiller. Du får jo omtrent
> en fly bil. tur/retur New York + region 1 spiller for omtrent samme
> prisen som tilsvarende region 2 spiller....
>
> -AD

-Og gleden av å bygge om strømforsyningen, samt sende spilleren til

Tomas Wangen

Eivind Arntsen wrote:

> [...]
> Han har vært en av pådriverne for å bringe DVD-formatet ut på det norske
> markedet, og som "takk" blir han møtt med en rekke ærekrenkelser?

Er redd du mistet en tanke ironi (sarkasme) i det utsagnet du
kommenterer.. :)

Eivind Arntsen

Det er mulig. Ironi og sarkasme er farlig å bruke i et medie som news,
siden man kun har skrevne utsagn å bygge på.

Uansett ser jeg ikke humoren i å komme med bemerkninger om navngitte
personers handicap.

EA

Eivind Arntsen

Karl Erik Sylthe wrote:

> [...]

> eller annen påpekte at dette muligens ikke var helt
> rettferdig, ville du ikke da lynsje ham?

?

Ser ikke relevansen.
Det språkelige bilde du prøver å lage er etter min mening ikke særlig
godt.

-Eivind Arntsen

Karl Erik Sylthe

Eivind Arntsen skrev i meldingen <3747145C...@c2i.net>...

Vel, det var et forsøk på en litt sarkastisk beskrivelse
av hele debatten (moms, ikke sone-1 rettsaken).
Det var kanskje ikke tydelig.

Skal jeg et øyeblikk skru av ironien, er min oppfatning
at det forsåvidt er litt ergelig at man må betale moms
også på småbestillinger, men det virker riktig.

Mvh
Karl Erik Sylthe

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article
<3746F97A...@c2i.net>...

> -Og gleden av betale moms og toll ved innføringen, bygge om

> strømforsyningen, samt sende spilleren til
> statene for rep?

Eh, man kan faktisk bringe med seg varer for 5000 etter å ha vært i
utlandet i over 24 timer. En bra DVD-spiller kan fåes for under 4000
"over there".

Med minde Wikborg står i tollen eller man ser ut som man smugler dop så
er dessuten sjansen for å bli stoppet mikroskopisk.

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

<3747136F...@c2i.net>...

> Uansett ser jeg ikke humoren i å komme med bemerkninger om navngitte
> personers handicap.

Mr Akers Mic og hans "ikke ansatte frilanser" på web-siden har ikke
akkurat bidrat til å heve saklighetsnivået på denne og andre grupper
gjennom det siste året. Jeg finner det derfor helt naturlig at de selv må
tåle en del sleivspark under beltestedet.

Espen Braathen

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

<3746F8D5...@c2i.net>...

> [...]
norske
> markedet, og som "takk" blir han møtt med en rekke ærekrenkelser?

Eh, hvor mange DVD-plater har AM utgitt?

At AM utfører den for noen vitale servicen med feks å importe region 1
fra USA for salg over disk eller norsk postordre - kan neppe sees på som
en større bragd enn de andre butikkene (Audio+Video Concept, Laserworld,
Video Nova, Home Entertainment - for å nevne noen få av de flere dusin
operatørene som finnes på dette markedet) som tilbyr den samme
"servicen".

Bjoern K Myskja

On Sat, 22 May 1999 20:37:46 +0200, Eivind Arntsen <earn...@c2i.net>
wrote:

> [...]
>statene for rep?

>(+ oppgi 5 års reklamasjonsrett som du får i Norge...)
>

>Tror ikke jeg hadde satset på det ihvertfall!

Man trenger ikke betale toll på DVD-spillere. For det andre så
produseres de fleste DVD-spillere i dag med automatisk
spenningsvelger, iallefall så har min dette. Forøvrig, jeg har enda
tilgode å høre om noen som har sett seg nødt til å reparere en
CD/DVD-spiller. Når det er sagt er det selfølgelig enklest foreta
reklamasjoner gjennom "den lokale butikken". Men handler du på de
seriøse butikkene i utlandet så kan du faktisk oppleve at de fleste av
dem er gjennomsnittlig meget service-vennlige.

Bjørn K Myskja

"Let's face the obvious. Yesterday we were nerds. Today we're the
cognitive elite. Let's conquer." - Chester G. Edwards

AFJ

Eivind Arntsen wrote in message <3746F8D5...@c2i.net>...

> [...]
>Han har vært en av pådriverne for å bringe DVD-formatet ut på det norske
>markedet, og som "takk" blir han møtt med en rekke ærekrenkelser?

Hallo ?

Mi melding var ikke ment alvorlig. De andres kan jeg ikke svare for.

A.

AFJ

Karl Erik Sylthe wrote in message

> [...]
>eller annen påpekte at dette muligens ikke var helt
>rettferdig, ville du ikke da lynsje ham?

Er ikke Wikborgs poeng at alle skal betale, ikke bare butikker ?

A.

AFJ

Espen Braathen wrote in message <01bea4a0$a1b0e540$60694382@default>...

> [...]

>Med minde Wikborg står i tollen eller man ser ut som man smugler dop så
>er dessuten sjansen for å bli stoppet mikroskopisk.

Når det gjelder vin kan en betale for "extras" - dette med for mye feks. DVD
?

Johan Petter Naess

Trond Wikborg wrote:

> [...]
> utrolig negative enkelte fra denne gruppens kommentarer var for noen
> uker siden. Det virket nærmest som om det var ønskelig at sone 1 salg i

Det er ikke rart at vi netthandlere har vært skeptisk til AM.
Deres bransje driver feil prispolitikk.
Dere tar 349; for "Das Boot",f.eks. mens den koster
ca.200kr.(Innkl.alt)
fra USA/CAN.-så betyr det at dere tar overpris.
Det jeg mener er at det koster ca.20kr.å produsere,lage,en CD;--)
Så selv om kostnaderne varierer land om land ,skulle dette ikke
tilse en sådan pris i Norge.
Avhening av produktskostnader i de fleste land i Europa,
burde prisen i vår verdensdel ikke være høyere enn i USA/CAN.
Og kvaliteten / extra i sone 1,..Sone 2 Europa-Tysk sensur ...nei takk.

Film Hilsen JP Naess.

Johan Petter Naess

Trond Wikborg wrote:

> [...]
> påstå at jeg antagelig er den her til lands som har prøvd å gjøre mest for å få

Jeg er en av dem som husker deg tilbake til "Puls"tida.
Du var like profitthungrig da som nå.
Du klarte faktisk å ødelegge "knuse" ett titalls talentfulle folk
innen den norske musikkandmelder flokken.
Du gikk så langt som å si opp hele redaksjonen p.g.a.
de ikke ville godta din stil,profitt.(Bruke Puls til reklame).

Tore Olsen in Memory.

Johan Petter Naess

Ville bare tilegge det at Arild Rønsen (AKP-ml) overtok avisa i 1986 ca.
Det viser holdnigen til T.W. og AM, i dag, og i forgårds.

Tore Olsen in Memory.

Trond Wikborg

En aldri så liten korreksjon her - jeg sa faktisk ikke opp den opprinnelige PULS
redaksjonen, den ble "kjøpt opp" av mediaboblen VIP Skandinavia som etter hvert også
sto for den første runden av Beat utgivelser.

Det er helt riktig at det var en betydelig uenighet mellom den "gamle" redaksjonen og
meg i sin tid, men den gikk på helt andre premisser enn de du fremsetter.

Jeg har også litt problemer med at se sammenhengen i holdninger i dag og i forgårs
relatert til at jeg i 1985 engasjerte to redaktører i PULS - Helge Gaarder og Arild
Rønsen. Det er forøvrig helt riktig at jeg jeg "kvittet" meg med PULS, men det var
ikke til Arild Rønsen og først i 1988. Arild overtok senere enn dette.

Jeg foreslår forøvrig at du foretar en aldri så liten historieoppdatering på hva som
skjedde med PULS og hvorfor i 1985, innen du slenger ut direkte løgner. Jeg ser
gjerne at du bruker "de knuste folkene" fra den "gamle" redaksjonen som kilder; Tom
Skjeklesæter, Tore Neset, Lars Keilhaug osv. som kilde.

Trond Wikborg
(denne gang som representant for) Erik Sandberg A/S

Trond Wikborg

Det er selvsagt uhyre smigrende at så mange skriver så mye om min ringe
person og dens antatte begåelser, det motsatte av kjærlighet er jo tross
alt likegyldighet og ikke hat.

På den annen side er det kanskje på tide å fokusere på hva denne gruppen
egentlig dreier seg om?

Trond Wikborg
(for engang skyld helt privat, det er tross alt søndag)

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

> <3746F8D5...@c2i.net>...

> norske
>

> Eh, hvor mange DVD-plater har AM utgitt?

De utgir da ikke DVD - de selger det. Du som kan så mye om mediet vet
vel forskjell på produsksjonsselskap og sluttforhandler?

> [...]
> Video Nova, Home Entertainment - for å nevne noen få av de flere dusin
> operatørene som finnes på dette markedet) som tilbyr den samme

Men det er da ikke tilfeldig at NVF valgte å saksøke Akers Mic?!?
Det er jo helt naturlig at de gikk etter det største/mest profilerte
firmaet, ikke sant?

-Eivind Arntsen

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> [...]

> gjennom det siste året. Jeg finner det derfor helt naturlig at de selv må
> tåle en del sleivspark under beltestedet.

Ja vel. Takk for oppklaringen. Du velger altså en "han slo først"
argumentasjon i stedet for en seriøs tilnærming til diskusjonstemaet.

Forresten - hvor vil du? Hva vil du at skal være resultatet av
diskusjonene på nettet? Her har du sjansen til å diskutere seriøst med
en av de mektigste aktørene på det norske dvd-markedet - og så ødelegger
du (og flere andre) med grenseløs drittslenging. Ser du ikke at det er
utaktiskt?

-EA

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> [...]

> Eh, man kan faktisk bringe med seg varer for 5000 etter å ha vært i
> utlandet i over 24 timer. En bra DVD-spiller kan fåes for under 4000

Den tar jeg. Jeg trodde grensen var mye lavere (1500/2000 kr). Takk for
opplysningen!
Har du forresten url til hvor du fant denne forskriften?

> Med minde Wikborg står i tollen eller man ser ut som man smugler dop så
> er dessuten sjansen for å bli stoppet mikroskopisk.

Den tar jeg ikke. Nå er du usaklig igjen. Og denne var ikke i nærheten
av morsom engang.

-Eivind Arntsen

Eivind Arntsen

Bjoern K Myskja wrote:

> [...]
> seriøse butikkene i utlandet så kan du faktisk oppleve at de fleste av
> dem er gjennomsnittlig meget service-vennlige.

Til forskjell fra deg (?) har jeg ikke handlet fra statene. Uansett hva
du sier om service og lav sannsynlighet for at feil skal oppstå, er det
klart at "den lokale butikken" gir deg 5 års reklamasjonsrett (mot 1 år
i USA ?), samt at det unektlig er enklere å levere inne spilleren enn å
sende den i posten.

Ut fra dette konkluderete jeg med at JEG ikke ville hoppet på dette -

Eivind Arntsen

Bjoern K Myskja

On Sun, 23 May 1999 10:29:57 +0200, Eivind Arntsen <earn...@c2i.net>
wrote:

> [...]
>sende den i posten.
>
>Ut fra dette konkluderete jeg med at JEG ikke ville hoppet på dette -

Eh, javel nei...

Bjørn K Myskja

"Children should neither be seen nor heard from -- ever again."
- W. C. Fields

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

<3747B830...@c2i.net>...

> Men det er da ikke tilfeldig at NVF valgte å saksøke Akers Mic?!?

Hva vet jeg? Det kan selvfølgelig ha vært helt tilfeldig. Man kunne like
gjerne valgt Laserworld eller Video Nova et par steinkast unna.

> Det er jo helt naturlig at de gikk etter det største/mest profilerte
> firmaet, ikke sant?

AM har utvilsomt den mest profilerte _innehaveren_. Kan ikke huske at
noen fra feks Laserworld har valgt å slengt usakelig dritt på denne
gruppen...

Espen Braathen

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

<3747BAB3...@c2i.net>...

> Den tar jeg ikke. Nå er du usaklig igjen. Og denne var ikke i nærheten
> av morsom engang.

Tøv. Med mindre man ser ut som man smugler dop (eller Mr Akers Mic står i
tollen) så blir man ikke stoppet. Punktum. Det har jeg selv erfart en
rekke ganger... :-)

Espen Braathen

Eivind Arntsen <earn...@c2i.net> wrote in article

<3747B9DE...@c2i.net>...

> [...]
ødelegger
> du (og flere andre) med grenseløs drittslenging. Ser du ikke at det er

Vi som har vært her en stund vet at det er umulig å føre en sakelig
diskusjon med det du tror er den "mektigste aktøren på det norske
dvd-markedet". Personlig har jeg tatt konsekvensen av det. Punktum.

Espen Braathen

Espen Braathen

AFJ <sav...@newmediaREMOVE.no> wrote in article
<7i7md7$fd8$1...@nntp.newmedia.no>...

> Når det gjelder vin kan en betale for "extras" - dette med for mye
feks. DVD
> ?

Et par oppklaringer: Man kan ta med varer for 5000 tollfritt - med untak
av enkelte varetyper - for eksempel alkohol hvor det gjelder spesielle
regler som de fleste kjenner til.

Selvsagt kan man bære med seg så mange DVD-plater man vil - isåfall må
man i teorien betale mva på det som faller utenfor fribeløpet.

Espen Braathen

Johan Petter Naess <jpn...@online.no> wrote in article
<37477326...@online.no>...

> [...]
> Du gikk så langt som å si opp hele redaksjonen p.g.a.
> de ikke ville godta din stil,profitt.(Bruke Puls til reklame).

Another ghost from the past...

Forøvrig: Det er vel ingen som tror at AMV (eller andre) selger DVD
(enten det er region 1 eller 2) eller CD av snillistiske årsaker?

Espen Braathen

Bjoern K Myskja

On Sun, 23 May 1999 10:18:38 +0200, Eivind Arntsen <earn...@c2i.net>
wrote:

> [...]

>diskusjonene på nettet? Her har du sjansen til å diskutere seriøst med
>en av de mektigste aktørene på det norske dvd-markedet -

<sigh> Hvor partisk går det egentlig an å bli?? Jeg foreslår at du
sjekker "deja" litt før du slenger inn slik moralskt svadaprat. Det
finnes ikke grunnlag for særiøsitet så lenge Wikborg ikke er mentalt
bygd for det selv. Når man i tillegg vet at han ikke bare
representerer seg selv, men også x antall ansatte, og alikevel
forsetter med sin høye hest holdning og sine platte personangrep, ja
da forstår man hvor landet ligger.

Når det gjelder setningen "en av de mektigste aktørene på det norske
dvd-markedet" må jeg le. Hvor er egentlig perspektivet her...? Wikborg
representerer bare Akers Mic, det betyr absolutt ikke at han er en
"dvd-gud" (Ikke at han selv har påstått det dog). Etter det jeg har
fått med meg så vet Wikborg _fint lite_ om DVD.

>og så ødelegger
>du (og flere andre) med grenseløs drittslenging. Ser du ikke at det er
>utaktiskt?

Hvorfor i all verden sier du ikke dette til Wikborg?? Wikborg har seg
selv å takke for sin egen og andres formidling av negativitet i denne
debatten.

Forøvrig, det er ikke noe som er så kjedelig som å diskutere en
diskusjon...Derfor er dette det siste ordet mitt, til deg, i denne
saken.

Bjørn K Myskja

You can observe a lot by just watching. - Yogi Berra

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> [...]

> diskusjon med det du tror er den "mektigste aktøren på det norske
> dvd-markedet". Personlig har jeg tatt konsekvensen av det. Punktum.

Og å "ta konsekvensen" av dette er å selv bevege deg - slik jeg forstår
det som at du ser det - ned på hans nivå?

-EA

Karl Erik Sylthe

Espen Braathen skrev i meldingen <01bea50a$481452a0$d6694382@default>...

> [...]
>
>Tøv. Med mindre man ser ut som man smugler dop (eller Mr Akers Mic står i
>tollen) så blir man ikke stoppet. Punktum. Det har jeg selv erfart en

Og hvordan gikk det den gangen "MR. Akers Mic sto i
tollen"?

Mvh
Karl Erik Sylthe

Som foreslår oppretting av følgende NG:
no.teknologi.hvasynsduomakersmic/trondwikborg

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> [...]
>
> Tøv. Med mindre man ser ut som man smugler dop (eller Mr Akers Mic står i
> tollen) så blir man ikke stoppet. Punktum. Det har jeg selv erfart en

Hva har du erfart? At du blir stoppet når du kler deg ut som
dop-smugler, eller at Wikborg jobber i Tollvesenet?
:-)

-EA

Tim Bjørsvik

Espen Braathen wrote in message <01bea50a$481452a0$d6694382@default>...

> [...]
>
>Tøv. Med mindre man ser ut som man smugler dop (eller Mr Akers Mic står i
>tollen) så blir man ikke stoppet. Punktum. Det har jeg selv erfart en

Hvordan ser man ut når man smugler dop???

Hilsen
Tim Bjørsvik

Johan Petter Naess

Dette er typisk TW,skal bestemme,-- tyne..,alt og alle.
Denne væremåten er beskrevet som,...--den som mye har,..skal ha mer.
Forøvrig mener jeg at dommen i namsretten...det skulle bare
mangle..!!!
(Det er vel TW som reddet DVD fra skibbrud,også nå?)

Tore Olsen in Memory.

Zatar

Johan Petter Naess wrote:

> [...]
> mangle..!!!
> (Det er vel TW som reddet DVD fra skibbrud,også nå?)

Hallo? Kapitalisme! Hadde jeg solgt DVD filmer hadde jeg da solgt dem så
dyrt som jeg hadde klart å få solgt dem.. (hmm, kanskje jeg skal begynne
å selge DVD filmer.. :) )

Som kunde kan jeg bare klage over at jeg synes prisen er for høy, jeg
vet ikke hvordan prisen blir satt til det nivået den er på nå, men jeg
tror faktisk ikke prisen kan bli veldig mye lavere på importerte sone 1
filmer. (Ja jeg vet hva de koster i USA, men ta i betraktning frakt,
norsk videogram registrering(?), hylleplass, butikklokaler, ødelagte
DVDer, folk som kjøper sone 1 til sin sone 2 spiller? osv.)

Johan Petter Naess

Zatar wrote:

> tror faktisk ikke prisen kan bli veldig mye lavere på importerte sone 1
> filmer. (Ja jeg vet hva de koster i USA, men ta i betraktning frakt,
> norsk videogram registrering(?),
>
> --

Det som gjelder,først og fremst,er kvalitten på filmen.
Det merkelige er at USA klarer alt vi søple europeere
ikke klarer.--Ta prisen f.eks.- prisen kan da ikke fyke i
været her hos oss,bare pga.,veldig store kostnader.?
Pointet er at USA er mye større enn vi noen gang kommer til å bli..!!!

Hilsen JP Naess.

Zatar

Johan Petter Naess wrote:

> [...]
> været her hos oss,bare pga.,veldig store kostnader.?
> Pointet er at USA er mye større enn vi noen gang kommer til å bli..!!!

Beklager, jeg har lest avsnittet ditt, men jeg skjønner ikke helt hva du
mener..

Så du mener at kvaliteten på filmene i usa er dårlig (ikke teknisk, men
skuespillere og story og slikt?).
Og prisen for en DVD i usa er ca. $20 (pris på en nettshop f.eks)

Hvis jeg skulle ha importert en slik DVD til norge for salg så hadde jeg
hatt flere utgifter en bare prisen på DVDen. Det er vel derfor prisen
fyker i været nettopp på grunn av store kostnader.

Selv om USA er større enn oss, så har ikke det noen innvirkning på den
nødvendige avansen på ett produkt. Det hadde ikke vært noe problem å
lage DVD filmer her i norge som hadde kostet like mye som de fra USA.
Men så klart, det er flere mennesker i USA, så de fysisk kan selge til
flere mennesker og dermed ha en mindre avanse for å fortsatt ha en
lønnsomhet i det de selger. Siden da norge er mindre befolket kan man
vel tenke seg hittil en litt større avanse siden færre kjøper produktet.

Er det dette du tenker på?

Espen Braathen

Karl Erik Sylthe <art...@hl.telia.no> wrote in article
<NIR13.71$%f9.169...@news.telia.no>...

> Og hvordan gikk det den gangen "MR. Akers Mic sto i
> tollen"?

Samtlige 50 DVD-plater ble beslagtlagt under påstanden av at dette ville
medføre et større tap og en uheldig konkurransevridning i AM's disfavør.
Det jobbes nå med nye regler hvor CD og DVD plater er untatt 5000 kroners
regelen. Skulle man allikevel velge å ta med seg DVD plater fra utlandet
medfører dette 2 timers ekstra venting på flyplassen, mens tollen regner
ut mva. I tillegg kommer selvfølgelig et "servicegebyr" på 80 kroner som
tollen skal ha for "rask" fortolling. Alternativt kan man selv fylle ut
tollpapirende - isåfall må man si ifra ved utreise eller vente en uke
etter ankomst før man kan få platene utlevert på det lokale
tollkontoret...

> Som foreslår oppretting av følgende NG:
> no.teknologi.hvasynsduomakersmic/trondwikborg

Du påtar deg selvfølgelig oppgaven med å skrive charteret for denne
gruppen?

Alternativt foreslår jeg: no.dettemenerjeg.wikborg, selvfølgelig med AM's
webshopping integrert i nyhetsleseren...

Cropsy

Jeg har måttet reparere min Panasonic A-100. Måtte bytte laser, og nå etter
ca 5 mnd slukkna den nye laseren også. Så det blir nok ett annet merke denne
gangen. Noen som har erfaring men Sony 7700. Jeg tenker litt på å kjøpe den
spilleren.

Cropsy

Bjoern K Myskja skrev i meldingen <37482bd3...@news.telia.no>...

Eivind Arntsen

Espen Braathen wrote:

> [...]
>
> Samtlige 50 DVD-plater ble beslagtlagt under påstanden av at dette ville
> medføre et større tap og en uheldig konkurransevridning i AM's disfavør.

Snakker du om filmer du hadde i bagasjen?
Var det tollerene som snakket om AM og konkurrasnsevridning?

>Det jobbes nå med nye regler hvor CD og DVD plater er untatt 5000 kroners
> regelen.

Meget godt tiltak! Hvem er det som jobber med disse reglene? Er det
sanakk om nye forskrifter?

> [...]
> tollpapirende - isåfall må man si ifra ved utreise eller vente en uke
> etter ankomst før man kan få platene utlevert på det lokale

Dette gjelder vel ikke hvis du har med "bare" 25 filmer - og således
kommer inn under 5000 kr reglen?

-Eivind

Frode Roervik

> Da hadde løsningen vært å kjøpe en region 1 spiller. Du får jo omtrent
> en fly bil. tur/retur New York + region 1 spiller for omtrent samme
> prisen som tilsvarende region 2 spiller....

En regionsfri Pioneer 717 (og Macrovision skrudd av) kjøpt i UK inklusive
flybillett kommer rimeligere ut enn en Pioneer 717 sone 2 kjøpt i Norge.

599£ = 7480 NOK
Fly London = 1120 (Color Air) el. 990.- (Ryan Air fra Torp)

Anbefalt markedspris i Norge = 8495.- (kun sone 2).

Frode Rørvik
http://o2.uio.no/dvd/

Pål Smitt-Amundsen

Frode Roervik <fro...@fys.uio.no> wrote in message

> En regionsfri Pioneer 717 (og Macrovision skrudd av) kjøpt i UK inklusive
> flybillett kommer rimeligere ut enn en Pioneer 717 sone 2 kjøpt i Norge.
Elnor solgte 717 til 5600.- (ca.) for en uke siden ellerno. Men det var
kanskje paraimport, men i dette tilfellet går jo det for det samme.

Pål

Sverre Biseth

"Pål Smitt-Amundsen" wrote:

Tror dette var en/noen 717 fra et røykskada lager etter brannen ved
sentralbanen.

Sverre

Sverre Biseth

Frode Roervik wrote:

> [...]

> Fly London = 1120 (Color Air) el. 990.- (Ryan Air fra Torp)
>
> Anbefalt markedspris i Norge = 8495.- (kun sone 2).

DVD Center i Sverige blir nok anda billigere 7995 SKR = ca 7400 NKR
og hvis du bor på østlandet så bestiller du post restante til strømstad og
for spilleren sonefri og med macrovision av for 7500,- NKR ink porto
og ca 200,- i bensin tur/retur strømstad.

Altså 7700,- NKR hjem i stua.

( Dette er uten å stoppe hos tollvesenet på grensa, hvis du bestemmer deg for
å stoppe så må du huske på at det kan ta lang tid før du får igjen den
svenske momsen, men det er trosalt den lovlige måten)

Sverre

Olly

---snip----

> Hvordan ser man ut når man smugler dop???
>
> Hilsen
> Tim Bjørsvik

Har du sett bildet av EspenB på hjemmesiden hans eller????

olly

Pål Smitt-Amundsen

> Tror dette var en/noen 717 fra et røykskada lager etter brannen ved
> sentralbanen.
Hmm.. hvis jeg ikke husker feil så var Pioneer salget _før_ brannen. Altså
tidligere en en uke. I annonsen sto det at det var et "pioneer"- salg da de
hadde mange pioneer modeller til meget reduserte priser.

Pål

Rolv-Karsten Rønningstad

Johan Petter Naess wrote:

> [...]
> været her hos oss,bare pga.,veldig store kostnader.?
> Pointet er at USA er mye større enn vi noen gang kommer til å bli..!!!

Kvalitten????
Søple europeere???? (Søpleeuropeere, kanskje??)

-RK

John Ekrem

Rolv-Karsten Rønningstad <r...@thomson-csf.no> wrote in message

> Kvalitten????
> Søple europeere???? (Søpleeuropeere, kanskje??)

Ingen er feilfrie - ALLE skriver feil av og til - OGSÅ du!
Dette er en newsgruppe og vi gidder vel ikke å henge oss opp i en og annen
trykkleif?
Jeg skjønte i hvert fall hva Johan mente....

--
John

Asbjorn Dankertsen

Hei John!
Kan ikke du skaffe deg en new leser som følger gjeldende RFC'er og
skriver "Re: " foran subject'en når du svarer noen, og ikke "SV: " som
den bastardiserte news leseren du bruker gjør?

-AD

John Ekrem

Asbjorn Dankertsen <ad...@statoil.com> wrote in message

> [...]
> skriver "Re: " foran subject'en når du svarer noen, og ikke "SV: " som
> den bastardiserte news leseren du bruker gjør?

Heisann...
Engelsk eller norsk - er det så nøye da?
Tross alt er dette en NORSK nyhetsgruppe(!)
Jeg synes dette er like *viktig* å henge seg opp i som generelle
trykk-/skrivefeil.

--
John
som bruker den "bastardiserte" leseren OE5 (ja - norsk versjon)

Arve Bersvendsen

Den Wed, 26 May 1999 00:49:32 +0200, skrev "John Ekrem"
<jek...@jancomulti.com> i <374b2...@news.jancomulti.com>:

>Asbjorn Dankertsen <ad...@statoil.com> wrote in message

[særs fornuftig om bastarden norsk OE5]

>Heisann...
>Engelsk eller norsk - er det så nøye da?

Ja - eller hva sier du til
're: SV: SV: SV: SV: SV:Faen for en idiotisk tråd'

>Tross alt er dette en NORSK nyhetsgruppe(!)
>Jeg synes dette er like *viktig* å henge seg opp i som generelle
>trykk-/skrivefeil.

Desto viktigere å skjønne at re: ikke har noe med engelsk å gjøre.
re: er fra latin res'som betyr angående, og har _ingenting_ med det
engelske ordet reply, som betyr svar.

Knut Sparhell har forøvrig en oppskrift på hvordan du selv kan endre
SV: til Re: på <URL:http://home.sol.no/~knutsp/oe.html> - han vil, om
MS gjør det mulig, også legge ut en rettet fil.

--
Playlist:
1. Anja Garbarek: Balloon Moods (CD)

Asbjorn Dankertsen

John Ekrem wrote:

> [...]
>
> --
> John
> som bruker den "bastardiserte" leseren OE5 (ja - norsk versjon)

Dette har ingenting med skrivefeil å gjøre.
Internet er IKKE norsk. Standarden tilsier at "Re: " skal brukes! Tenk
hvordan Internet ville sett ut hvis alle tok seg til rette på denne
måten. D.v.s. Internet hadde jo ikke eksistert hvis hvert program fulgte
sin egen standard. At Microsoft ikke lager verktøy som følger gjeldende
RFC'er betyr bare at du bør finne en mer oppegående newsleser.

-AD

It is loading more messages.