Skjøllerætten i indre Østfold.

Tom Birkelund

Jeg søker opplysninger om Skjøllerætten i Eidsberg, Askim, Skiptvedt og i
andre sogn i Østfold.

Opplysninger:
Peder Skjøllersen (1723-1803) kom til Katten under N-V-Hoie i Eidsberg i
1750-åra. Broren Haagen Skjøllersen bygslet Vesle Huseby i over 30 år. Peder
og Haagen er sønner av Skjøller Pedersen (1699-1775) som kom til Huseby
under Den store nordiske krig. Skjøller Pedersen var gift med Maren
Haagensdatter, som var datter til Haagen Jonsen snedker, som deltok i
ombygningen av Eidsberg kirke før den nevnte krig. Ifølge Lundsrud er
opprinnelsen til Skjøllerætta vanskelig å få fatt i, men den kom til Høie og
Huseby fra Askim.
En Tore Skjøllersen brukte plassen Stenbølhytta i Askim fra 1690-åra til
han døde i 1728. En bror av Tore var Peder Skjøllersen (far til Skjøller
Pedersen 1699-1775). En søster til Tore var Anne Skjøllersdatter (g.m. Erik
Taraldsen Høieødegård, Eidsberg). En annen søster til Tore var Siri
Skjøllersdatter (g.m. Sven Svensen Hagan u. Gurud, Askim).

Kai Werner Østreng

to Tom Birkelund
Tom Birkelund wrote:

> Jeg søker opplysninger om Skjøllerætten i Eidsberg, Askim, Skiptvedt og i> andre sogn i Østfold.

Hei Tom;

Jeg er også etterkommer etter Skjøller Pedersen og er også interessert i
å komme videre. Er du sikker på at Skiøller-slekten kommer fra Askim..?
Har ellers masse aner i Indre Østfold og på Romerike.
Vennligst ta kontakt.

Vennlig hilsen

Kai Werner Østreng