Ble jødene grovt sviktet av England i 1940?

Glen

Grunnen til at jeg spør,er at jeg nettopp har lest Jens Bjørneboes roman
om landssvikoppgjøret - "Under en hårdere himmel",(1957).
Jeg siterer fra Pax-utgaven fra 1986,sidene 64 og 65:

"Litt senere i dette første fredelige krigsåret hendte der også noe som
ingen dannede mennesker lenger husker.Mens russerne ryddet opp i elendigheten
i sin del av Polen,gjorde tyskerne det samme med sin.Og det underlige viste
seg,at mens det russiske området var fullt av fascister som måtte utrenskes,
så var det tyske området like fullt av kommunister og jøder som også måtte
utrenskes.Mens russerne hadde anledning til å sende alle sine forrædere til
Siberia,fattet Hitler beslutningen å bli kvitt dem på en annen måte.En strøm
av jøder fra Tyskland og tyskokkupert Polen skulle få utreise til Palestina
hvis bare engelskmennene ville slippe dem inn.Men dessverre svarte den engelske
regjering sine tyske kolleger og medpolitikere at sådan immigrasjon ville bli
ansett som ulovlig.I mai 1940 ble den britiske regjering anmodet om å ta imot
jødiske barn og visse voksne fra de tyskokkuperte områder,men det tok to år
å svare på spørsmålet som i mellomtiden ble løst av Hitler på en annen måte.

Men som sagt er der ingen dannede mennesker som husker slike ting i dag,og
selv i alvorlige historiske oppslagsverk er de utelatt,fordi de ellers ville
forvirre bildet av en klar situasjon."

Er Bjørneboes fremstilling riktig? Jeg regner med at det er mange som har lest
mye mer krigshistorie enn jeg har,som kan svare på dette.

Brumle Måseegg

Beklageligvis har nok Bjørneboe rett. Når han for en gangs skyld satte
seg inn i en sak gjorde han det grundig. Men - sviket er ikke bare
fra de par første krigsårene. I førkrigsårene var det sterke krefter
innen den nazistiske bevegelse som gikk inn for freedelige
deporatasjoner av de tyske jødene, bl.a. til Palestina, og de
opprettet til og med en landbrukssskole i Berlin begetnet på jøder som
evt fikk slippe inn i Palestina senere.

Forholdene ble ikke det spor bedre etter krigen. RN patruljerte
farvannet utenfor Palestian og forsøkte stoppe imigrasjon den veien.
De jødene som ble fanget da ble sendt til konsentrasjonsleir
på¨Kypros. Særlig husker jeg et tilfelle med et skip lastet med et
større antall jødiske barn som ble oppbrakt. Barna kom rett fra
konsentrasjonsleirene og sa klart fra at enten fikk de komme i land
eller de så ingen grunn til å fortsette å leve. De sultestreiket så
og truet med å sprenge båten helt til britene ga opp for protestene
fra resten av verden.

Forholdene for de jøder som kom seg levende ut fra de polske leirene
var så ille at de vendte tilbake til disse.

Glen

> [...]

>farvannet utenfor Palestian og fors=F8kte stoppe imigrasjon den veien.
>De j=F8dene som ble fanget da ble sendt til konsentrasjonsleir
>p=E5=A8Kypros. S=E6rlig husker jeg et tilfelle med et skip lastet med et
>st=F8rre antall j=F8diske barn som ble oppbrakt. Barna kom rett fra

>konsentrasjonsleirene og sa klart fra at enten fikk de komme i land
>eller de s=E5 ingen grunn til =E5 fortsette =E5 leve. De sultestreiket s=
>=E5
>og truet med =E5 sprenge b=E5ten helt til britene ga opp for protestene

Interessante opplysninger du kommer med. De befester ytterligere noe som med
årene har blitt en slags grunnholdning hos meg - stormakter/gamle kolonimakter
er noe DRITT,det være seg England,Frankrike,Tyskland,USA,Kina eller Russland.
Inntrykket som etterlates er at slike nasjoner har en innebygget ryggmargs-
refleks som sier at å herse med andre,nårsomhelst og hvorsomhelst,det er vår
soleklare rett.

Noe av det aller mest kvalmende England og USA har gjort i nyere tid,er vare-
boikotten av Irak fra 1990 til 2003.Saddam Hussein skulle presses ut - han
hadde vist seg å være en høyrisikofaktor mht stabile oljeleveranser.
UNICEF har beregnet at mellom 1991 og 1998 døde en halv million irakiske barn
pga denne knallharde embargoen. I 1999 sender 70 medlemmer av den amerikanske
kongressen et brev til president Bill Clinton hvor de kaller dette "barnemord
forkledd som politikk." I 1996 blir USAs FN-ambassadør Madeleine Albright
konfrontert med dødsraten og spurt om hun synes det er verdt det. Svar: "Vi
mener det er verdt prisen." Alt dette er utførlig beskrevet i John Pilgers
bok "Verdens nye herskere."

Jeg er veldig,veldig glad for at vi ikke er medlem av EU - hvorfor være sammen
med britiske slaktere,hvis vi kan slippe?
Det som er virkelig synd er at den ufravikelige utenrikspolitiske regel
nummer en for alle norske regjeringer etter 1945,er at USA må vi ALLTID
opptre som servil spyttslikker for. Synd,for det å basere seg på USA,er
etisk sett som å ha Djevelen på laget.

Brumle Måseegg

Beklager, dette er ikke noe som du kan innskrenke til å gjelde de
gamle stor- og kolonimakter. Du finner det igjen i hele spektret.
Norge har på ingen måte noe penere rulleblad, vi herset ganske kraftig
med halve Europa under vikingetiden, vi fikk en stor del av det
økonomiske grunnlaget for å bli og fungere som en selvstendig stat fra
å flytte varer for kolonimaktene, og vi hadde et par minoritetsgrupper
som vi ikke akkurat var snilde mot.

Og den største av disse minoritetgruppene, samene, oppnådde stor
anerkjennelse for en film (Veiviseren) som i virkeligeten var en
sammenhengende mobbing av den andre gruppen. kvenene.

> [...]
> mener det er verdt prisen." Alt dette er utførlig beskrevet i John Pilgers

Og du kan finne mengder av litteratur om diverse britiske
pasisifistiske bevegelser som brukte lignende ord om britenes utidige
innblandig i forholdet mellom Tysklan og Polen. Men verden har
dyrekjøpte erfaringer om hvordan det går om man lar aggresive
diktatorer løpe for langt.

> Jeg er veldig,veldig glad for at vi ikke er medlem av EU - hvorfor være sammen
> med britiske slaktere,hvis vi kan slippe?

Selv om vi står mo alene i verden så vil vi ha ganske mange
kjeltringer innen rikets grenser. Men Norge har da også vist at vi har
greid å komme frem med humanistiske tanker og virksomhet. Tenk bare på
hva Nansen greide utrette.