Bjørn Eidsvåg - 19 låter

Morten Wang

I denne tråden følger 19 låter jeg har ordnet fra Bjørn Eidvsåg, stort
sett bare akkorder, men det er noe å starte med. Kommentarer,
rettelser eller lignende mottas med takk. Jeg regner med å få skrevet
ned noen låter til jeg kan, bl.a. "Se i nåde til oss".

Morten Wang

Fila er en "plain ASCII-fil" ser derfor aldri bra ut i Windows, så jeg
har rettet opp alle æ-ø-å'er. Sorry.

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Aleina".
(hentet fra albumet "Alt du vil ha")

<<<Saks her

Aleina (B. Eidsvåg)

-> Intro (Riff over E - A

-> Vers 1:
E (hopp bortom A iblant?)
Nå står e her og vakle øve avgrunnen igjen
C#m F#m H
og kaos smile te meg, som om eg var en gammal venn.
A E
Eg har gått meg sjøl til blods,
E C#m
eg e hudløs og naken,
A E H E
om det bare var et mareritt, men eg e lys vaken.

-> Refr:
A H E-/G# A E H E
Aleina, ale__i_na, aleina, aleina igjen.

-> Vers 2 (samme akkorder som vers 1):

Og eg sprang te psykofolket,
dei sa at "det er bare",
og menigheten sang: "Ingen er så trygg for fare".
Min venn.....
for han var sjøl så misforstått,
og menigmannen sa: "Hadde vill og hes gå godt."

-> Rep refr

-> Vers 3 (samme akkorder som vers 1):

Og noken ropte "sunnhet!", andre var'kje inne,
dei hadde skifta image, og sloppe te der sola skinner,
alle hadde håver, men noken mangla flter,
dei fauk omkring med vinden, og skreiv ut "ikkje gi no' bøter".

-> Rep refr

-> Vers 4:
C#m /H A
Så gjekk eg te meg sjøl
eg hadde kappa og linja
E /D# C#m
og eg stod og preika fine ord
A H
om avmakt og moral
A E H C#m /H
Så det var'kje mø'kje hjelp å få, i selskap med meg sjøl,
A E H E
s† kom legestand og svirebr›dre, "gi meg dop og øl".

-> Rep refr 2x

-> Outro (omtrent samme som intro)

<<<Saks her

Det er lett å legge merke til at jeg ikke er noen kjenner av
Sauda-dialekten, og således har store problemer med å skrive ned tekst
fra plata. Hvis noen har den korrekte teksten hadde det v‘rt fint om
de kunne sende den til meg, så jeg kan oppdatere filen.

Ellers kan vi inkludere tab p† intro/outro:
(ALT) End:
e|--------|-------------|---------7-|-------------||------------||-0-||
B|--9-7-9-|-5-5---x-5-7-|-7h9-9-9-7-|-5--5s7s5s7--||-5--5-7-5-7-||-5-||
G|--9-8-9-|-6-6---x-6-8-|-8h9-9-9---|-6--6s8s6s8--||-6--6-6-6-6-||-4-||
D|--------|-------------|-----------|-------------||------------||-2-||
A|--------|-------------|-----------|-------------||------------||-0-||
E|--------|-------------|-----------|-------------||------------||-0-||
h = hammer-on (banke-tone)
s = slide

morten! -> warn...@nki.no
SigOp Music/Guitar, InfoLink BBS, Tlf: 22 57 16 00/04

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "På bakerste benk".
(hentet fra albumet "På bakerste benk")

<<<Saks her

På bakerste benk (B. Eidsvåg)

-> Intro: Munnspill over C5-C6 (blues-greie)

-> Vers 1:
Klokka er over elleve, messa er igang,
jeg lurer skal jeg våge, inne er det sang.
Jeg lister meg inn, nei, nå gjør jeg noe galt,
alle snur seg rundt og ser, deres blikk har talt.
G H
Hva gjør en slik som meg, her på dette sted?
C B F C
Jeg smyger meg ned på bakerste benk.

-> Vers 2 (samme akkorder):

Jeg prøver å se sur ut, slik de andre gjør,
organisten spiller beinhardt, du verden, for et kjør.
Stemningen er laber, dommedag er n‘r,
jeg hadde regna med en alvorstund, men ikke dette her.
Ute skinner sola, det er så deilig vær,
hva er det jeg gjør her på bakerste benk?

-> Vers 3 (samme akkorder):

Typen langt der framme han har kjole på,
han ser opp i taket med ryggen til oss nå.
Så begynner han og synge og jeg tenker "stakkars mann"
mulig han har peil, men ikke på sang.
Menigheten tripper lett, de spretter opp og ned,
det er et syn å se på fra bakerste benk.

-> Vers 4: (samme akkorder):

Presten taler til oss, trist og monotont,
menigheten svarer "Kyrie eleison"
(Gitarsolo ut verset + mellomspill)

-> Vers 5: (samme akkorder, bortsett fra gjentagelse på slutten)

Fra sin talerstol der oppe med pent vokabular,
taler presten om de unge, den moral de ikke har,
jeg hører ingen domsord til de kvinner og de menn,
som sitter trygt på sine benker og tenker "Ja, så men!"
Han sier: "kirken er for alle"
men de han taler til er ikke å se fra bakerste benk.
endelig "amen!"
jeg tror jeg rusler hjem,
fra bakerste benk.

-> Outro

<<<Saks her

Delingen på slutten av 5. vers er for å ta med gjentagelsene. Ellers
er dette en streit blues-låt med dertil muligheter for krumspring. Og
man skjønner nå hvorfor folk fikk motforestillinger mot ham når han
skrev sanger, denne er jo fra 1978.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Barnemenneske".
(hentet fra albumet "Vertigo")

<<<Saks her

Intro: ||: G | Em | C | D :|| 2x
med passende ters-nedgang fra E

-> Refr:
G Em
Barnemenneske, barnemenneske,
C C/D D
hele verdens lille bortskjemte bror.
G D/F# Em
Barnemenneske, barnemenneske,
C C/D D
og så redd for å bli stor,
C D
For å gå fra jeg til vi,
G Em
for å være hel og fri,
C D
for å høste det du sår,
G G/F# Em
for å gå fra min til vår.
C D G
Barnemenneske, så redd for å bli stor

-> Rep intro
G Em
Du l‘rte tidlig at det du ville ha,
C C/D D
kunne du kjøpe eller aller helst ta.
G D/F# Em
Du stjal deg rikdom, land, og drev misjon,
C C/D D
i tråd med gammel herskertradisjon.
C D
Du byttet ut den gode del.
G Em
Du lot grådigheten ta din sjel.
C D
Du er en kjempe på føtter av leire.
G G/F# Em Em/D
En dag vil du tape, dine ofre vil seire.
C D G
Barnemenneske, vi deler en jord.

-> Rep. refr

Rep. intro

<<<Saks her

Jeg har ikke studer versjonen fra "Landet lenger bak" noe særlig,
annet enn at Eivind Aarseth ligger på en kvart fra A og groover. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Gammal Drøm".
(hentet fra albumet "Bjørns Beste" [studio],
finnes også på albumet "Alt du Vil ha" [live])

<<<Saks her

Gammal Drøm (B. Eidsvåg)

-> Vers 1:
G Gmaj7
Nå trenger de seg på igjen
Cmaj7 G9-7
tunge tankar som vil inn
C9-7 G
nå må eg ut og gå igjen,
A7 Dsus4 D
kjenna regn og kjenna vind.
G Gmaj7
Truå mi har trange kår,
Cmaj7 G9-7
frykten er så stor.
C6 G
Eg trenger deg, så veien går
D7 g
te huset der du bor.

-> Refr:
Du og eg har en gammal drøm
en drøm som aldri dør
G D/F# Em7 Em7/D
og me ska visa heile verden
C C#dim D
det kan bli bål av gamle glør.
C G
Og bålet ska varma og brenna
D D#dim Em
og isen ska smelta ned
Hm F G
tru og håp ska me tenna for fred.

-> Vers 2 (samme akkorder som 1. vers)

Tåka demper lyset nå,
dagen er så dus,
eg kjenner at eg fryse nå,
må komma meg i hus.
Du blåser liv i ovnens glør,
og smiler varmt mot meg,
og trua mi, så varm og skjør
blir nøra opp av deg.

-> Rep refr (x antall ganger)

<<<Saks her

Jeg har ikke tatt med slutten på studio-versjonen, men jeg vet jeg har
den liggende et sted. Det er vel det eneste som trengs å ta med.
Arr'et er et piano-arr, så det gjør seg med litt forenkling av endel
ting her tror jeg. Og skal man først gjøre denne låta skikkelig må
man huske på tonnevis med vreng-gitar og trøkk på refrenget, i god
stil med studio-versjonen. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Kyrie".
(hentet fra albumet "På leit" [studio],
finnes også på albumet "Alt du vil ha" [live])

<<<Saks her

Kyrie (B. Eidsvåg)

-> 1. vers:
F Dm
Du låg skjelvande av angst på kne
Gm C7
og svetten rant som blod.
F Dm
Og venene du hadde med
Gm C
dei sov i største ro.
Am7 Dm7
Dei svikta då du trengte dei,
Gm7 C
du hadde gitt dei alt.
Am7 Dm
Dei valde minste motstands-vei
Gm C
og svikta då det gjaldt.

-> Refr:
Gm7 C7 F B
Og eg har tenkt; det sko'kje eg ha gjort.
Gm7 C7 F B
Eg sko' ha kjempa saman med deg.
Gm7 C7 F B
Holdt rundt deg og tørka svetten bort.
Gm7 C7 F B Gm7 C7
Gjort ka eg kunne for å gle deg.

-> 2. vers:

Dei dømde deg te død og pine, spotta deg og lo.
Og ein av dei du kalla dine, fornekta og bedro.
Han svikta då du trengde han, du hadde gitt han alt.
Han var en veik og vesal mann, som svikta då det gjalt.

-> Rep refr

-> 3. vers:

Men eg vet at eg og svikte,fornekte og bedrar.
Eg gjer'kje det eg vet eg plikte, eg e' hjertelaus og hard.
E' likasel for andre nød ofte blind for venners sorg.
Ka bryr det meg dei andre død, min kulde e' så fast ein borg.

-> 2. refr (samme akkorder)

Likavel e' du lika gla i meg,
tilgir meg alle feilå mine.
Stille tar du kappå di av deg,
og tar te å vaska beina mine.

<<<Saks her

Akkordene er fra et korarr jeg har liggende, låta går egentlig i A
såvidt jeg husker. Kanon-slutten er rett fram samme grepene som i
refrenget, gjentatt omigjen og omigjen.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Du tok ikkje auene dine frå meg".
(hentet fra albumet "Vertigo" [studio],

finnes også på albumet "Alt du vil ha" [live]")

<<<Saks her

-> Intro: ||: Em | Em | Am | Am :|| 2x

-> 1. vers
Em Am(7)
Eg såg deg komma. Eg såg du va' rein.
Dsus4 /F# Em
Eg blei heillt ifrå meg, forbanna deg og grein.
Am(7)
Eg hadde bedt og ropt så lenge, kvifor kom du ikkje før?
Dsus4 /F# Em
Nå va' det for seint, eg hadde bolta mi dør.
Am(7) Em
Eg va' ein statue med hjarta som banka i granitt.
Am(7) Em D/F#
Berre steinur og ørken va' landskapet mitt.

-> Refr:
G Hm7
Du tok ikkje auene dine frå meg,
C D
du såg te det sprang vatten fram frå stein.
G Hm7
Eg kviskra: Du må ikkje gå ifrå meg!
C D(/Hm7) Em
Du tok meg tett inn te deg og grein. Du grein.

-> Rep intro (bare 1 gang)

-> Vers 2 (samme akkorder som vers 1)

Eg vet'kje ka eg fant. Eg vet'kje ka eg fekk.
Sjøl om blei trist, va eg heil då du gjekk.
Eg hadde sett eit glimt av himmel, men eg kjennte lukt av jord,
og eg forsto at mårådagen, alt bere dine spor.
Eg fekk pusta i din nåde, eg fekk evne te å sjå
ditt bilde i min neste, eg fekk mot te å gå.

-> Refr

-> Bro:
|| Em | Em | Em | Em ||

-> Gitarsolo (over verset)

-> Refr

-> Refr med annen tekst:

Der tårane dine møtte jord
vaks ei rosa, vaks ditt ord.
Du sa: Ta imot gåva, bror.
Då du gjekk va' det strimer av blod,
i ditt spor.

-> Rep intro

<<<Saks her

Intro riff:

e|--------------------------|-----------------------------------|
B|--5-7-3-5-5--7-3-5-7-3-5--|--10-12-8-10-10---12-8-10-12-8-10--|
G|--------------------------|-----------------------------------|
D|--5-7-4-5-5-7--4-5-7-4-5--|--10-12-9-10-10-12---9-10-12-9-10--|
A|--------------------------|-----------------------------------|
E|--------------------------|-----------------------------------|

Bro:
(live versj)
e||---------------------||------------------------||
B||---------------------||------------------------||
G||---------------------||------------------------||
D||--------------5------||----------------5-------||
A||--7--7-7--5-5---5-7--||--5h7--7-7-5-5----5-7s--||
E||---------------------||------------------------||

h = hammer-on (banke-tone)
s = slide

Spesielle akkorder (takk til Jon Einar Hagen for den):

Dsus4
e||---5----||
B||---3----||
G||---0----||
D||---4----||
A||---5----||
E||---x----||

Ellers er låta ganske grei mener nå jeg, og kan utbroderes til det
meste (bare stikk på en konsert på Rebekka West i Oslo og hør).
Særlig gitarsoloen er moden for forandring.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Eg komme".
(hentet fra albumet "Allemannsland")

<<<Saks her

Eg Komme (B. Eidsvåg)

1. vers:

Em D
Litt urolige og redde
D#dim Em
eg e'kje vant med sånne rom
Cmaj7 D
men e e klar' og kledde
Em
sjøl om eg føle meg litt dum
Em D
det e så fint og flott her
D#dim Em
eg hør' ikkje heilt te'
Cmaj7 D
sko kanskje'kje ha gått her
Em
og bare latt deg vær i fred

Refreng:

Am
Men eg komme når du ber meg
Em
du får ta meg som eg e
D D#dim
det får skje meg det som skjer meg
Em E
du får grina eller le
Am
eg e ikkje særlig prektig
Em
eg har riper eg har sår
D D#dim
detta rommet e så mektig
Em
det e kanskje best eg går

2. vers:

Vis meg nå ditt ansikt, la meg få veta kem du e.
Fyll meg med tru og innsikt, eg e klar for det.
Men gi meg mer enn fine ord, her e ein kamp på liv og død.
Be meg heller te ditt bord, by meg vin og brød.

2. refreng er samme som 1. refreng.

-= Solo over refrenget =-

3. Refreng:

Ja, eg komme når du ber meg, du får ta meg som eg e.
Det får skje meg det som skjer meg, du får grina eller le.
Eg e ikkje s‘rlig prektig, eg har riper eg har sår.
Detta rommet e så mektig, meg e e'kje den som går.

-= Repeter refreng med div solo til du ikke gidder med =-

<<<Saks her

Sangen er i og for seg grei nok sett fra en gitarists synspunkt. Med
besifringen er det ikke vanskelig å plukke gitarlinja i 1. vers.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Eg Ser".
(hentet fra Albumet "Passe Gal" [studio],

finnes også på albumet "Alt du vil ha" [live])

<<<Saks her

Eg Ser (B. Eidsvåg)

-> 1. vers:
Em G
Eg ser at du er trøtt,
Cmaj7 Hsus4 H Em Cmaj7 Hsus4
men eg kan ikkje gå alle skritta for deg.
H Em Em7 A/C#
Du må gå de sjøl.
D D#dim Em A A/C#
Men eg ve gå de med deg.
D D#dim Em
Eg ve gå de med deg.

-> 2. vers (samme akkorder som 1):
Eg ser du har det vondt,
men eg kan ikkje grina
alle tårane for deg.
Du må grina de sjøl,
meg eg ve grina med deg.
Eg ve grina med deg.

-> 3. vers (samme akkorder som 1):
Eg ser du vil gi opp,
men eg kan ikkje leva
livet for deg.
Du må leva det sjøl.
Men eg leva med deg.
Eg ve leva med deg.

-> 4. vers (samme akkorder som 1 untatt slutten):
Eg ser at du er redd,
meg eg kan ikkje gå i døden for deg.
Du må smake han sjøl,
men eg gjør død til liv for deg,
eg gjør død til liv for deg.
Eg har gjort død til liv for deg.
D D#dim Em Em7 A A/C#
Eg har gjort død til liv for deg.

<<<Saks her

Den er ganske "låst" i "Passe Gal"-versjonen, mens på "Alt du vil ha"
kø›rer han og Iver Kleive ett mye friere arr. Etter min mening er det
siste å foretrekke, og dermed blir det til en solo-opptreden-låt med
fri tidsbestemmelse.

Ellers er det bare tut og kjør. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Forbuden Frukt".
(hentet fra albumet "På Leit" [studio],

finnes også på albumet "Alt du vil ha" [live])

<<<Saks her

Forbuden Frukt (B. Eidsvåg)

-> Vers 1:
G Hm7
Nå henge månen lavt øve fjorden,
F C
går 'an lenger ner nå blir han våt.
G Hm7
Den andre gjesten e foren,
F(add9) C
og du spele en eggande låt,
D D/C Dsus4/H
eg e så tent.
Dsus4/A G C
Men du e forbuden frukt, det gjør meg vondt,
G G/F# Em
det sprenge sånn på at eg går snart i sundt!
Am7 D7 D7sus4
Eg har lyst, men e redd, nå går alltid rundt,
eg trur eg blir galen.
D D/C Hm Em
La la la la la_ la la la la la
Am7 D7 G
la la la la la la la, la la la la la

-> Vers 2:

Vær så snill, sjenk meg full og forfør meg,
så eg i mårå har glømt ka me gjor.
Blir eg heitare nå - ja da dør eg.
E det nå så ille med litt hor - mon tro.
Eg prate i vei, men vet'kje om ka,
eg ser ned på klokkå og må visst snart dra,
du spør om det e noke mer eg vil ha -
eg trur eg blir galen
La la la la ...osv

-> Sax-solo over verset

-> Vers 3: (som vers 1, men la-la-progresjonen går to ganger)

Nå kan eg 'kje ein gong lenger se deg,
du e borte i ei tåke av bergjer,
så seie du du vil ligga med meg,
eg vet ikkje ka eg ska gjer - eg får vel gå.
Eg har for møkje å tape, for lite å vinna,
det e feigt men eg får bare sjå å forsvinna,
eg går ut i nåttå fremdeles forblinda -
eg tapte og vant.
Men eg tenke det går kanskje fleire tog,
og ser bort på månen - den klarte seg og.
La la la la ...osv

<<<Saks her

Arr-messig går forskjellene mellom studio og live versjonen mest ut på
bandoppsettet (ingen sax for eks). Men av mindre kuriositeter kan
nevnes endringen i akkorder, utfra hva jeg hører Aarseth og Holmsen
spille. Det blir Hm7/F# ikke bare Hm7 (sikkert en masse andre ting
også, men det har ikke jeg gått inn for å ta med her).

Og rent bortsett fra det gjør teksten denne låten til en av mine
absolutte favoritter, råbra! :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Ringdans"
(tatt fra albumet "Alt du vil ha" [live],
finnes også på "Tatt av vinden" [studio])

Kanskje heller ikke noe alle liker, men gitarsoloen til Eivind Aarseth
på CD'en "Alt du vil ha" er gjennomført dødsrå! (IMHO)

<<<Saks her

Ringdans (B. Eidsvåg)

Intro: ||: D A | E :||

1 Vers:

D A E
Trudde eg var kommen lenger
D A E
hadde sikra meg kontroll
D A E
Eg trudde eg var stemt te' dur
D A E
med grei kontakt med moll
A E Hm7
Så blir eg spist opp innenfra
A E Hm7
av en hunger uten navn
A E Hm7
Og eg miste all anstendighet
A E Hm7
for å få dekt et ukjent savn

Refr:
A F#m Hm7 E
Ei gnagande uro seie meg eg jage vinden
Eg vil høgare opp,
F#m Hm7 E
men stopp' ikkje på toppen av tinden

Intro

2 vers:

Så går eg her og sture
i sjølmedlidenhet
for eg ikkje har levd opp te'
min innbilte verdighet
Og eg syns eg e' patetisk
sjølopptatt og dum
Så eg l‘re nye triks
for å bli bedre te' å lata som om

Refr

Bro:
N.C.
Eg sveve i et tomrom mellom helvete og himmel

Eg e' tung og trist, men vektlaus

turbulensen gjør meg svimmel
(2x)
||: D D E-s-F# A | A A H-s-C# F# | E E F#-s-G# H | E E F#-s-G# H :||
1 takts pause

Solo
(Over refr. fra C)

Refr til du ikke vil mer
så riffet i broen. :)

<<<Saks her

Intro riffet er:

e|--------------------------------------|------9------------12s14s12---------|
B|--7--10--5--5-5---------9h10p9--------|-7-10-10-10s12-12--10s12s10---------|
G|--7--9---6--6-4---------9.....--11--9-|-7-9-----9-s11-11-----------9s11s9--|
D|---------------------7----------------|----------------------------9s11s9--|
A|-----------------7h9------------------|------------------------------------|
E|--------------------------------------|------------------------------------|
h = hammer-on (banke-tone)
p = pull-off (nappe-tone)
s = slide
... betyr at tonen(e) skal holdes

Skulle vel være alt det, gitarsoloen har jeg ikke prøvd å transkribere
ennå, syns improvisasjon er bedre. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Se meg".
(hentet fra albumet "Alt du vil ha")

<<<Saks her

Se Meg (B. Eidsvåg)

-> Intro:
Syng "na na na na" mens du spiller (dvs kjøp plata og hør!)
|| G | C | G | C ||

-> 1. vers:
G G Gmaj7 Em A7
Jeg har full kontroll, takler det meste.
Am Bm B7 C C D
Jeg har sverd og skjold, kan slåss mot de fleste.
G Gmaj7 Em A7
Jeg er flink i forsvar, ekspert i høflighet.
Am Bm B7 C C D
Jeg er en utadvendt kar, som vet en del om ensomhet.

-> Refr:
C D7 Bm Em Am Bm B7 Em
Se meg, hør meg, kom inntil meg og rør meg, kjære hør meg.
Cmaj7 Bm
Det er en meg her inne, som famler rundt i blinde.
Am Bm B Em
Trå forsiktig inn og led meg, trøst meg, gled meg,
Am D C/G G
men framfor alt, se meg.

-> Rep intro

-> 2. vers:

Jeg er alltid beredt, har alltid ryggen klar,
og jeg røyker tett, står sjelden uten svar.
Men jeg er sliten og lei av å late som om,
men jeg klarer meg, jeg gir sjøl om jeg er tom.

-> Rep refr

-> Outro (som intro)

<<<Saks her

En ganske rolig sak som fordrer store utfordringer for enhver gitarist
med en gang man har en gitarist til, eller et piano, tilstede. Bare
hør på Eivind Aarseths gitarspill på platen så skjønner du hva jeg
mener.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Shalala".

(hentet fra albumet "Allemannsland")

<<<Saks her

Shalala (B. Eidsvåg)

-> Intro:
|| E | A | E | A ||
(med gitarriff)

-> 1. vers:

Livet e'kj akkurat et ball,

men det e nå verdt en liten trall.

Eg e'kje flink med halleluja,

men e ein kløppar på shalala.

-> Refr:

Shalalalalalalala, shalalalalalalalala,

shalalalalalaala, eg har det bra, e fornøyd og gla.

-> 2 vers (samme akkorder som 1):

Når du krype opp i fange mitt, og vil bli holdt rundt og trøsta litt.
Og litt itte litt gir meg smilte ditt,
då takk'eg Skaparen for livet mitt.

-> Rep refr

-> Rep intro

-> 3. vers (samme akkorder som 2 bortsett fra oppgangen til F)

(og) Når me benke oss rundt dekka bord, og dele brød og vin og gode
ord, og unga leke og har det godt, då e livet utrulig flott.

-> Rep refr til du ikke orker mer (i F selvfølgelig).

<<<Saks her

Intro-riffet skulle bli sånn omtrentlig:

e||-----------------|----------------|--------------------------||
B||---7s9--7s9--7-5-|--7s9--7s9--7-5-|--7s9--7s9--7-5--7-7--5---||
G||-----------------|----------------|--------------------------||
D||---7s9--7s9--7-6-|--7s9--7s9--7-6-|--7s9--7s9--7-6--7-7--6---||
A||-----------------|----------------|--------------------------||
E||-----------------|----------------|--------------------------||
s = slide

Ellers er det ikke stort annet enn † nevne at dette er jo nesten et
fest-låt med masse allsang og slikt. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Skyfri Himmel".
(hentet fra albumet "Landet lenger bak")

<<<Saks her

Skyfri Himmel (B. Eidsvåg)

-> Intro:

-> 1. vers:
G D
Det einaste hu ønske deg (det)
Am7 C d
va ein solskinnsdag - skyfri himmel
G D
ein problemfri time i
Am7 C D
gode venners lag - nykter men svimmel
Am7 D
svimmel av glede - så glad for litt fred
H7 Em
det e'kje for møkje å ønska seg det
C D
men hu vet det ska noke te
C D G
det er for tidå ikkje sånn livet e

-> Rep intro

-> 2. vers:
G D/F# Em
Det va'kje sånn det sko v‘r
det va'kje sånn det sko bli
G D/F#
hu drømte som litå om
Em D
ei møkje bedre tid
Am7 d
hu drømte om det goda hu aldri fekk
H7 Em
alt sko bli bra bare hu kom seg vekk
C D
det blei aldri slik
C D
ein blir såra av for mange svik

-> Rep 1 vers (med kor)

-> 3. vers:

Dagen gjør vondt og lyset er ingen venn
det e tryggast i mørket med skoddene igjen
det e'kje altid alt e lika kjekt å se
det kan vær greit å sleppa lys på det ein drive med
det va'kje sånn det sko v‘r
men mørket har et grådig begjær

-> Bro
Em
Det e tungt å ta tebake
ein barndom som e tatt
Em
- for kvert mislykka forsøk
C D
blir ein bare mer forlatt

-> Rep 1. vers

-> Rep intro med C-D-G tilslutt.

<<<Saks her

Tut & kjør stort sett over det hele. Det jeg liker best er teksten og
koringen til Rita Eriksen. Legg for eksempel merke til at hun synger
Stavangersk mens han synger Sauda-dialekt. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Bare ei litå stund te'".
(hentet fra albumet "Tatt av vinden")

<<<Saks her

-> Intro:
||: C | C/H | Am7 | C/H :||

-> Vers 1:
C C/H Am(7) /G
Redd for å holde deg fast
F F G | G |
Redd for å sleppa deg fri
C C/H Am(7) /G
Gaven kan fort bli en last
F F G | G |
Det seies at alt har sin tid

-> Vers 2:
C C/H Am(7) /G
Bare ei litå stund te'
F C G | G |
Bare ein time et døgn
C C/H Am(7) /G
Bare ein smak av litt fred
F C G
Fri fra dommar og løgn

-> Rep vers 1.

-> Vers 3: (samme akkorder som vers 2)

Bare ei litå stund te'
Eg har et have å grina vekk
Eg har visst så lite om fred
G A
Eg va' alltid redd og sprang vekk

-> Rep intro med fra D, og ha med trompetsolo

-> Vers 4 (som vers 1 men i D)
Du må ikkje holda meg fast
Du må ikkje sleppa meg fri
Det va' ein overfyly demning som brast
E' alt begynt eller forbi

-> Rep 1/2 vers 1

<<<Saks her

Rett fram i 6/8 (såvidt jeg husker, har ikke CD'en) bortsett fra siste
1/2 vers 1 som har en litt mere skikkelig valse-feel (fortsatt såvidt
jeg husker).

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Landet lenger bak".

(hentet fra albumet "Landet lenger bak")

<<<Saks her

Landet lenger bak (B. Eidsvåg)

6/8
-> Intro:
||: E Esus4 | E :||
Eg har kryssa fjerne sletter,
/H A
eg har seilt de fleste hav,
Am E
eg har gjort stilløse retretter,
og sendt truskapen i grav.
Eg har flykta fra det meste,
men (aller) mest i fra meg sjøl,
Am E
eg har skussla vekk det beste,
H E (sus4)
og ofte temma tømmermenn med øl.

-> Refr 1 (spilles to ganger, se note om akkordforandringen):
A H E
(ja) Nå vil eg heim - eg har sett nok
C#m F#m G# C#m (E andre gang) E
ein ensom ulv - søke flokk

-> Vers 2 (samme akkorder som vers 1):

Veien heim blir sikkert lang - det kanskje ikkje dit eg ska
der va sjelden trygge fang, men barndomslandet fins ein stad.
Et land kor raushet råde, kanskje landet lenger bak,
der forakt viker for nåde, og det å elska er ein heilt naturlig sak.

-> Refr 2: (samme akkorder som refr 1):

Nå vil eg heim - eg har sett nok
ein ensom ulv - søker flokk
i landet lenger bak - der eg komme fra og høre te
det livet eg har levd - e det eg komme med.

-> Rep refr 2:

-> Outro (som intro)

<<<Saks her

Kanskje grei og enkel sak syns jeg. Ikke stort å si om den. :)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Livskåte fuglar".
(også kjent som "Tør'kje leva")
(hentet fra albumet "Live in Ny York")

<<<Saks her

Livskåte fuglar (B. Eidsvåg)

-> Intro ||: A Hmadd4/A :||

-> 1. vers:
A A
Livskåte fuglar, duggvått i graset,
eg vandrar berføtt.
Skogen e vakker, livet e villigt,
og eg skimtar lysgløtt.
D E
Tenk å ha vore her med heil meg,
A F#m
anda inn livet - tett innte deg.
Bm E
Lugge i graset - latt fjørå brusa,
A F#m
vore heilt edru men likavel rusa.
Bm E A
Men eg tør ikkje, for eg e redd for livet.

-> 2. vers (samme akkorder som 1.)

Livskåte fuglar, duggvått i graset,
eg vandrar berføtt.
Skogen e vakker, livet e villigt,
og eg skimtar lysgløtt.
Me får'kje vore her med heile oss,
me kan'kje elska, me kan ikkje sloss.
For med ett knips kan me stoppa tidå,
alt me drøymde blir feid til sidå,
me kan'kje leva, me e red for dauden.

-> 3. vers (igjen samme akkordene):

Lalalalalalala, fram til "tenk å ha vore her"
hvor du igjen synger teksten.

-> 4. vers (igjen samme akkordene):

Stort sett som 3., ikke sant?

<<<Saks her

Hvordan spille en Hmadd4/A? Slik:
e|--0--|
B|--3--|
G|--4--|
D|--4--|
A|--0--|
E|--x--|

Gjør seg absolutt best i live-versjon, gjerne iblandet litt øl, litt
sur sang fra Eidsvåg, og Bugge Wesseltofts glitrende sure orgel-spill.
:)
(Ja, jeg har vært på for mange Eidsvåg-konserter på Rebekka West)

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Til alle tider".
(hentet fra albumet "Til alle tider")

<<<Saks her

Til alle tider (B. Eidsvåg)

-> 1. vers
C Dadd9 Dm
En tåre renner fra ikonet,
C/E G7sus4 G7
en mager mann med torne - krone.
C C7 F
Grepet ser jeg ned,
C/E F Gsus4 G
min tro, mitt håp, min fred.
F Esus4 E
Jeg ser hva jeg har gjort,
Am Em/G Fadd9 F
og legger kronen bort,
C/E C7 F
straffen lå på deg,
Dm7 G7 C
skammen bærer jeg.

-> 2. vers (samme akkorder)

Et ord, en mann, et speil, en gåte,
forundret ser jeg, speilet gråte.
Så lite tro jeg har, jeg overhører svar.
Jeg trodde det var meg som skulle redde deg.
Skamfull ser jeg ned, det var du som led.

En mager mann som stille lider.
Evig Gud til alle tider,
i himmel og på jord,
min frelser og min bror.
Jeg ser hva du har gjort og legger kronen bort.
Straffen lå på deg, nåden bærer meg.

<<<Saks her

Egentlig en piano/orgel/keyboard/synth-låt, men etter å ha testet den
med kassegitar har jeg funnet ut at den går an på andre måter også.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "Sånn som oss".

(hentet fra albumet "Allemannsland")

<<<Saks her

Sånn som oss (B. Eidsvåg)

-> Intro (D A Em7) 2x
med gitarriff!

-> 1. vers:
D A Em7
E'du redd for å mista maskå, e' du redd for at me ska se,
D A Em7
redd for ikkje å vær god nok, redd for ikkje å strekka te,
G D A Hm /A
e du redd for å bli avslørt, og for at me ska se akkurat det,
G D A
då e du sånn som oss, då e du sånn som med e.

-> Refr:
D A G D
Då e du sånn me e, då e du sånn som oss.
A Hm G A
Du vet litt om ka fred e, men mere om å sloss.
G D A Hm /A
Då bryte du snart fartsgrenså, på vei te ensomhet.
G D A D
Og at korttidsvinning e langtidstap, det e det du som vet.

-> Rep intro (1 gang)

-> 2. vers:

Bere du på lengsler? På tap og nederlag?
Bere du på drømmar, om ein ny og bedre dag?
Men syns tidå flyr ifra deg, og det e lite som kan skje.
Då e du sånn som oss, då e du sånn som med e.

-> Stikk:

A->H->C G
Det du trudde va ingenmannsland,
e allemannsland min venn.
C G
I det å komma te kort,
kjenne alle seg igjen.

-> Refr 2:

Då e du sånn som med e, då e du sånn som oss.
Du vet litt om ka fred e, men mere om å sloss.
Då kjenne du deg sliten, men du vet du står han av,
og du vet du trenge trøst, møkje mer enn nye krav.

-> Rep intro

<<<Saks her

Introriff:

e||--5s7--5--x--x-x--------------------------------------------------||
B||--5s7--5--7--7h8--------------------------------------------------||
G||----------7--7.7--------------------------------------------------||
D||----------7--7h9--------------------------------------------------||
A||----------7--7.7--------------------------------------------------||
E||----------x--x-x--------------------------------------------------||

h = hammer-on (banke-tone)
s = slide

Poenget ligger i D11-Em7 overgangen (akkorden der) hvor du lar
D11-akkorden klinge (alle 4 tonene, ja) og deretter hamrer på
til Em7.

Ellers er låta meget grei spør du meg.

Morten Wang

Akkorder til Bjørn Eidsvågs "To Små Planeter"
(fra albumet "Tatt av vinden")

<<<Saks her

To Små Planeter (B. Eidsvåg)

1. vers
Em
Eg sa god dag-
du hørte god kveld
Em
Eg sa ikkje kom -
du kom likavel
Am
Eg sa kjære -
du hørte venn
Em
Eg sa bli -
men du drog igjen

Refr:
Am D
To små planeter
G Em
i kvert sitt univers
Am D
i lysår - ikkje meter -
G Em
måles avstanden på tvers
Am Em
likavel så nære og litt glad
Am Hm Em
Kanskje avstanden er bra

2: vers (som første vers)

Du sa visst ja -
eg hørte nei
Du sa ikkje tale om -
eg hørte okey
Du sa kjære -
eg hørte slask
Du sa kos -
eg hørte helgevask

Gjenta refr.

Solo! :)

Refr (4 første linjene 2 ganger, deretter de 2 siste linjene 2 ganger
[med 1 takts pause imellom])

<<<<Saks her

Gitarriff:
|-3-| ...
e|---------------|
B|---------------|
G|-0h2p0-------0-|
D|-------2-0h2---|
A|---------------|
E|---------------|
|-3-| betyr trioler!
... betyr 1/8-noter

h = hammer-on (banke-tone)
p = pull-off (nappe-tone)

Orgelet spiller noe lignende dette:

e|-----------|
B|--8--7--8--|
G|--9--7--9--|
D|--9--7--9--|
A|--7--7--7--|
E|-----------|

Jaja, det var alt!

frostm

to warn...@nki.no

Vedr.Bjørn Eidsvåg tekster.

Bjørn Eidsvågs melodier er beskyttet repertoar. Å gjengi dette slik som
du gjør er ikke tillatt, og vi må be deg om å fjerne dette fra nettet
pr. omg.

Vennligst send oss pr. E-mail en bekreftelse på at dette vil bli gjort
med det første. I motsatt fall vil vi bli tvunget til å forfølge dette
rettslig, som vil medføre erstattningsansvar og saksomkostninger for
deg.

Hvis du ønsker mere opplysninger om rettigheter på nettet, foreslår jeg
at du tar kontakt med KOPINOR.

Det er Bjørn selv som har gjort oss oppmerksom på at hans tekster er
lagt ut på nettet på denne måten, og han er meget skuffet over dette.

Vi regner med at dette vil bli ordnet på beste måte, og kan glede alle
Bjørn Eidsvåg tilhengere at en bok med samtlige melodier vil bli utgitt
til høsten.

Med hilsen
Frost Music A/S

Philip A.Kruse

Per Steinar

Tenkte bare at noen måtte tørre å svare Dere. Det spiller for oss
ingen rolle om dere reagerer på at materialet er lagt ut på nettet. Det er
ingen ting dere kan gjøre med det.

Dette er for oss det samme som at kompiser låner tekster av
hverandre og kopierer, ulovlig ja, men kom ikke her, Kruse, og si at ikke du
har kopiert tekster, skrevet av tekster osv som har vært opphavsberrettiget.

La oss musikere MED BEGRENSEDE RESSURSER få fortsette å publisere
slikt materiale, det er med på å øke tilgjengeligheten til artistene også.

Gi oss mere av dette

Med hilsen

Per Steinar Markussen
- har sunget med Bjørn -

Tormod Eikill

Interessant diskusjon, dette.
Det er klart at melodier på samme måte som annet åndsverk har krav på
beskyttelse mot offentlig publisering i hytt og pine.

Spørsmålet er bare om en intern norsk nyhetsgruppe er "like" offentlig som
for eksempel om et tabulatur skulle stå i en bok eller en avis.

Uansett må det være lovlig å maile slikt stoff til hverandre, for det er
vel ikke forbudt å skrive ned akkorder til hverandre i brev?

Er det noen andre som har synspunkter? Selv hadde jeg vært beæret over at
mine låter ble mangfoldiggjort på denne måten. Men det er sannsynligvis
helst fordi jeg så reklameverdien i det. Bjørn, derimot, trenger jo ikke
denne reklamen.

--
Tormod Eikill - Riiser-Larsens gt. 15 - 4019 Stavanger, NORWAY
Rickenbacker 360 * Squier Telecaster * Martin D35 * Fender Twin Rev.

David Aleksandersen

In article <teikill-0905...@mac.rogavis.no> tei...@telepost.no (Tormod Eikill) writes:
>Spørsmålet er bare om en intern norsk nyhetsgruppe er "like" offentlig som
>for eksempel om et tabulatur skulle stå i en bok eller en avis.

ja. selvsagt er den det. hvorfor skulle den ikke være det??

>Uansett må det være lovlig å maile slikt stoff til hverandre, for det er
>vel ikke forbudt å skrive ned akkorder til hverandre i brev?

mm. hva med å pakke sammen alle filene og legge de opp som en binær posting?
da publiserer man jo ikke låtene. ikke direkte iallefall.

> [...]
>mine låter ble mangfoldiggjort på denne måten. Men det er sannsynligvis
>helst fordi jeg så reklameverdien i det. Bjørn, derimot, trenger jo ikke

personlig er jeg dypt skuffet over at Bjørn Eidsvåg selv (tydligvis) har
sunket ned på "pengegrisk"-nivået. "Dere skal _kjøpe_ sangene mine i heftet
mitt. "..

Bjørn Eidsvåg burde være glad for at folk bruker musikken hans. Uansett om
han selv tror han tjener mindre på salget av boken, tror jeg han på sikt ville
vært tjent med å la flest mulig spille sangene hans og synge tekstene hans.

Selvsagt forstår jeg Frysepinn Musikk (eller hva @£$!"# det var), siden deres
primære mål her i verden er å tjene penger.

Mvh,
David

---
David Aleksandersen, Sivilarbeider v. IT-Drift, HIØ.
http://www-ia.hiof.no/~davida/
http://frodo.hiof.no/~davida/
email : david.ale...@hiof.no

Tor-Solve Tretli

> [...]

> Uansett må det være lovlig å maile slikt stoff til hverandre, for det er
> vel ikke forbudt å skrive ned akkorder til hverandre i brev?

Nå skal jeg gi meg ut på en noe skummel vei, nemlig å prøve å gi en
folkelig juridisk forklaring på problemet.....Håper jeg ikke tabber meg
ut...

Som det er nevnt her er alle tekster m/besifring opphavsrettsbeskyttet.
Faktisk i enhver form. Dette inkluderer også internet. Problemet på
internet er bla. hvilken rett man skal legge til grunn. Landet hvor man
leser sidene eller landet hvor serveren står. USA ønsker å bruke den
første, vi holder oss(tror jeg) til den andre.
For å legge ut ting på din egen side(www) eller på ftp, må du ha
opphavsrett til amterialet, eller tillatelse fra rettighetshaver. Dvs,
Herr Eidsvåg er i sin fulle rett.
Hvordan det stiller seg med news-gruops vet jeg ikke, og tror ikke jeg vil
prøve meg på det heller....Man må isåfall gå etter den som poster, og det
kan være litt mer tricky enn når materialet ligger på noens
hjemmeområdet...

TST
mine 10 øre av opphavsretts-kunnskap

Tor-Solve Tretli
e-mail str...@jus.uio.no
tlf 906 63 727

Morten Wang

dav...@gandalf.hiof.no (David Aleksandersen) skrev

>mm. hva med å pakke sammen alle filene og legge de opp som en binær posting?
>da publiserer man jo ikke låtene. ikke direkte iallefall.

En binær posting vil nok være like offentlig som en tekst-posting, den
vil bare ikke være så lett å se. Derimot er "kopiering til privat
bruk" som det så pent står på Kopinors hjemmesider
(http://www.kopinor.no) fullstendig tillatt. Og det er slikt jeg vil
anta at mail-sendinger havner innunder.

>personlig er jeg dypt skuffet over at Bjørn Eidsvåg selv (tydligvis) har
>sunket ned på "pengegrisk"-nivået. "Dere skal _kjøpe_ sangene mine i heftet
>mitt. "..

Det som skuffet meg mest var at Eidsvåg ikke kom hit selv og sa at han
var skuffet. Tydeligvis har han tilgang til internet på en eller annen
måte, siden han har fått vite om meldingene.

Nei, istedenfor å fortelle oss personlig at ting var motstridende hans
ønsker sendte han Frost Mucis A/S ved Philip A.Kruse hit for å klage.
At Hr. Kruse ikke har lært å sette opp newsleseren sin riktig, og ikke
har lært seg et snev av nettikette, gjorde ikke at bildet mitt av
dette her ble noe bedre.

Så nå kan vi jo begynne å spekulere i hva Hr. Kruse egentlig hadde å
gjøre her. :)

Selv sitter jeg igjen med inntrykket at han hadde et mål for øye, og
det var å si fra at vi gjorde noe vederstyggelig galt, og deretter
sitte på tuen sin og passe på oss. Han har jo ikke skrevet en melding
her siden 29/4.

Men, som sagt, dette er bare spekulasjoner fra min side (og egentlig
en provokasjon for å se om Hr. Kruse er tøff nok til å gidde å skrive
noe i det hele tatt her).

Denne diskusjonen vår bærer sterke likheter med diskusjonen omkring
OLGA-arkivet ved Univ of Nevada; vi sitter og sier vårt uten å bli
motsagt av noen. Disse noen vi gjerne vil ha tak i sitter bare og ser
på og driter i å være konstruktive.

Skal vi provosere litt mere?
Hvor ligger begrensningen av hva som er "publisert" og hva som ikke er
det?

Om jeg legger ut noe på en privat ftp-server, og gir passord til de
som vil ha, er det publisering?
Om jeg legger ut noe på web, med passordbeskyttelse, er det
publisering?
Om jeg lager en mailing-liste for Eidsvåg-låter, med søknad til meg,
er det publisering?

Går definisjonen på hva som er "offentlig tilgjengelig", og hva som
ikke er det? Akkurat dette mener jeg å huske at Kopinors sider ikke
sa noe om, men jeg får vel joine mailing-lista deres og se hva de har
å si. :)

Morten!
--
Meningene ytret er mine egne, ikke skolens.

David Aleksandersen

In article <4musql$r...@dole.uninett.no> warn...@nki.no (Morten Wang) writes:

> [...]
>vil bare ikke være så lett å se. Derimot er "kopiering til privat
>bruk" som det så pent står på Kopinors hjemmesider

men det at jeg lagra postinga på news burde jo også gå under "kopiering til
privat bruk".. jeg har jo ikke tenkt å skrive de ut eller henge de opp på
lyktestolper... ;)

>Det som skuffet meg mest var at Eidsvåg ikke kom hit selv og sa at han
>var skuffet. Tydeligvis har han tilgang til internet på en eller annen
>måte, siden han har fått vite om meldingene.

enig. men, vi _vet_ jo ikke om det stemmer. altså om Bjørn Eidsvåg selv
faktisk har sett det. kanskje man skulle ringe ham å høre??

> [...]
>det var å si fra at vi gjorde noe vederstyggelig galt, og deretter
>sitte på tuen sin og passe på oss. Han har jo ikke skrevet en melding

nei. trolig kommer han ikke til å gjøre det heller. det er ingenting han har
her å si som hverken han eller "Frysepinnmusikk" tjener på.

> [...]
>OLGA-arkivet ved Univ of Nevada; vi sitter og sier vårt uten å bli
>motsagt av noen. Disse noen vi gjerne vil ha tak i sitter bare og ser

det er heldigvis _mange_ arkiv som fortsatt er åpne, da... kanskje noen kunne
uploada hr. Eidsvågs akkorder++ på en av disse basene?

>Skal vi provosere litt mere?

ja takk.

> [...]

> som vil ha, er det publisering?
> Om jeg legger ut noe på web, med passordbeskyttelse, er det

Varg "greven" Vikernes har jo lagt ut boka si på en eller annens side, og man
må da betale 100 spenn for å få passord dit. Boka er svært rasistisk (ihht.
uttalelser i medier) men den ble så vidt jeg vet _ikke_ betegnet som offentlig
publisert.

> Om jeg lager en mailing-liste for Eidsvåg-låter, med søknad til meg,
> er det publisering?

hva er forskjellen på å sende til en og en, kontra mange på en gang?

david

Asgeir Jenssen

(Tormod Eikill) writes:

> [...]

>personlig er jeg dypt skuffet over at Bjørn Eidsvåg selv (tydligvis) har
>sunket ned på "pengegrisk"-nivået. "Dere skal _kjøpe_ sangene mine i

Morten Wang

I artikkel <davida.20...@gandalf.hiof.no> skrev
dav...@gandalf.hiof.no (David Aleksandersen):

Jeg skulle ha svart på denne allerede på lørdag, men hadde fest på
fredag, rydding på lørdag, og så spilte jeg hele søndag, så...
Dessverre gikk spillinga til dundas, men. :(

>men det at jeg lagra postinga på news burde jo også gå under "kopiering til
>privat bruk".. jeg har jo ikke tenkt å skrive de ut eller henge de opp på
>lyktestolper... ;)

Helt enig forsåvidt, men siden det er mulighet til at flere enn en
person kan lese den går det vel under "publisering". Eller har jeg
bare misforstått deg?

>enig. men, vi _vet_ jo ikke om det stemmer. altså om Bjørn Eidsvåg selv
>faktisk har sett det. kanskje man skulle ringe ham å høre??

Jeg har faktisk stilt meg samme spørsmålet selv. Noen som har tlf.nr.
hans?

>nei. trolig kommer han ikke til å gjøre det heller. det er ingenting han har
>her å si som hverken han eller "Frysepinnmusikk" tjener på.

Helt enig. :)
Det er rart hvordan muligheten til å tjene penger styrer folks atferd.

>det er heldigvis _mange_ arkiv som fortsatt er åpne, da... kanskje noen kunne
>uploada hr. Eidsvågs akkorder++ på en av disse basene?

Kanskje jeg skulle lage en egen "hent ned dine egne Eidsvåg-låter" på
en web-site, og legge den på et sted i USA? Ville det ikke da være
litt mere lovlig, siden de der snakker om "fair use"? ;)

>ja takk.

Værsågod! :)

>hva er forskjellen på å sende til en og en, kontra mange på en gang?

Godt spørsmål. Foreløpig har jeg sendt det jeg har til folk via e-mail
hvis de spør, slik som skissert ovenfor. Hvis jeg da lager en liste
over disse (nickname-lise i Eudora) og så sender en post til alle, vil
det pr. definisjon da være publisering, eller?
Dette kunne jo raskt bli en artig situasjon.

Tormod Eikill

In article <4n7826$f...@dole.uninett.no>, warn...@nki.no (Morten Wang) wrote:

> Jeg har faktisk stilt meg samme spørsmålet selv. Noen som har tlf.nr.
> hans?

Jeg har det. Skal jeg ringe?

--
Tormod Eikill
Riiser-Larsens gate 15, 4019 Stavanger, NORWAY

V.G

to tei...@telepost.no

tei...@telepost.no (Tormod Eikill) wrote:

>Jeg har det. Skal jeg ringe?

Det hadde vært en god ide. La oss få høre hva opphavsmannen mener

VG

Morten Wang

I artikkel <teikill-1305...@stavanger406.telepost.no> skrev
tei...@telepost.no (Tormod Eikill):

>Jeg har det. Skal jeg ringe?

Jeg hadde ihvertfall satt pris på det. Kunne du ikke gjøre det, og så
gi oss rapport etterpå?

Morten!

Ps! Gidder du å sende meg en mail med tlf.nr. hans, jeg har faktisk
bruk for det. Ds!

Morten Wang

I artikkel <davida.21...@gandalf.hiof.no> skrev
dav...@gandalf.hiof.no (David Aleksandersen):

>off, det kan man se ganske ofte. jmf. Motorpsycho som har skamrost Voices, og
>så når det ringer mere penger, så hopper de av.. Dog var det mere til, men...
>Samme gjelder for et selskap som Epithap, hvor de gav ut Offspring og
>Offspring "ville aldri" forlate selskapet.. Nå krangler de så busta fyker..

Dette kan vel skyldes problemer med kontrakter? Når et band er
nybegynnere i bransjen vil de vel godta nesten hva som helst for å få
platekontrakt, og når da pengene begynner å strømme inn ønsker de sin
del av kaka. Eller tar jeg feil?

>tror neppe det ville gått innunder fair use, dessverre, siden det å publisere
>sangene faktisk _kan_ medføre tap for de som sitter på rettighetene, dersom de
>kun tenker slik :
>"dersom 10 stykker henter ned gratis-akkorder, selger vi 10 hefter mindre."
>slik fungerer ikke verden. jeg hadde nok ikke kjøpt heftet uansett, men når
>jeg nå fikk sangene gratis, kommer jeg iallefall til å spille dem litt...
>kanskje jeg også kjøper meg noen plater også...

Her har vi litt av kjernen i saken, et punkt jeg faktisk hadde tenkt
til å nevne;
Siden jeg ikke lanserer låtene med annet enn besifring er de som vil
spille dem nødt til å få tak i låta på et eller annet lydmedium. Da
vil de jo ha tjent sine penger, for der er jo rettighetene innbakt i
prisen. Så om jeg skriver ned en låt, så vil de allikevel ikke tape
penger. Mener nå jeg.
De vil derimot tape penger sett i forhold til salg av denne noteboken
deres, tror vi.

Jeg kommer nok til å kjøpe heftet, men det er bare for å se etter om
jeg har mye feil i besifringene jeg har plukket. :)

>nå har derimot en del mennesker satt Frost i halsen, selv om de har _full_
>rett til å gjøre det de gjør... i mine øyne viser det bare at de tenker kort
>og bare på penger.

Jeg syns ikke det å skrike ut om hvor forferdelig Frost Music A/S er
egentlig er noe lurt å gjøre. Istedet kan man i det minste høre hva de
har å si, og se etter om det er noe fornuft i det. Som du skriver har
de full rett i det de gjør, men jeg mener allikevel, akkurat som deg,
at det virker som de tenker kort og bare på penger.

>det hadde vært interessant om noen som har litt snøring på jus. kunne uttalt
>seg om dette. dessverre har "Leif Lefseguri"-faktoren på no.jus vært altfor
>høy i det siste, men kanskje vi kan prøve?

Jeg får ta en titt inn i no.jus da. I tillegg skal jeg nå, mens jeg
husker på det, henge meg på mailing-listen til Kopinor, og se om jeg
kan få noe vettugt ut derfra.

Morten!

David Aleksandersen

>Jeg har det. Skal jeg ringe?

det synes jeg hadde vært en god idé. kanskje vi kunne fått en litt mer
saklig debatt med Bjørn selv, kontra det ene innlegget ifra Frost Musikk.

David Aleksandersen

In article <4n7826$f...@dole.uninett.no> warn...@nki.no (Morten Wang) writes:

> [...]

rett til å gjøre det de gjør... i mine øyne viser det bare at de tenker kort

nå får vi håpe at vi får hr. Eidsvåg i tale via telefon, så kan vi jo se hva
som skjer..

David Aleksandersen

In article <4na1vm$b...@dole.uninett.no> warn...@nki.no (Morten Wang) writes:

> [...]

>nybegynnere i bransjen vil de vel godta nesten hva som helst for å få
>platekontrakt, og når da pengene begynner å strømme inn ønsker de sin

jeg tror du tar feil.. jeg tror neppe at et lite selskap som selger 2
millioner skiver betaler bandet sitt _lite_ penger. det er i mine øyne kun
snakk om at de vil øke lønna si og få et sterkere apparat i ryggen, men som
ofte begrenser det musikalske aspektet, ved at de da ikke kan gi ut skiver med
de låtene de vil. Et selskap som Epithap har veldig mye høyere cred med å gi
ut pønkeskiver enn ved at Sony presenterer "rebellene, anarkistene og pønkerne
fra Offspring..."... kommersielt.

> [...]
>vil de jo ha tjent sine penger, for der er jo rettighetene innbakt i
>prisen. Så om jeg skriver ned en låt, så vil de allikevel ikke tape

mm, problemet ligger nok i at de vil ha i pose og sekk... :)

> [...]
>de full rett i det de gjør, men jeg mener allikevel, akkurat som deg,

>at det virker som de tenker kort og bare på penger.

litt av debatten som kom frem, er at Frost Musikk dukker opp fra intet, og
SKRIKER i _ett_ innlegg at det vi gjør her er ulovlig og uønsket. Etter det
er det stillhet, og slike saker får iallefall frem ønsket om å provosere hos
meg.

>Jeg får ta en titt inn i no.jus da. I tillegg skal jeg nå, mens jeg
>husker på det, henge meg på mailing-listen til Kopinor, og se om jeg
>kan få noe vettugt ut derfra.

nå har vi fått responsen fra Bjørn selv, og det kommer jo tydelig frem at
Kopinor ikke liker postingen. Ikke Bjørn selv heller, selv om han iallefall
ønsker at folk skal spille låtene hans.

Som nevnt i et tidligere innlegg, kommer desverre ikke postinga av låtene
innunder "fair use"-begrepet, siden vi desverre kan regne med at Frost Musikk
vil komme til å tape penger på det (sikkert 2 hefter mindre solgt... ;)). Det
er vel kanskje derfor Kopinor også tok kontakt, eller sitter de også med hånda
i en pengebunke her?

ha en god dag.
david

Morten Wang

In article <davida.22...@gandalf.hiof.no>,
dav...@gandalf.hiof.no (David Aleksandersen) wrote:

> [...]
>ofte begrenser det musikalske aspektet, ved at de da ikke kan gi ut skiver med

Skjønner, skjønner. Jeg tar til meg kunnskapen, og graver meg ned. Jeg
har lest for mye intervjuer med sære gitarister som gir ut
instrumental-plater.

> [...]
>er det stillhet, og slike saker får iallefall frem ønsket om å provosere hos

Helt enig. Så for å provosere litt mere har jeg avsendt en mail til
Frost Music v/Hr. Kruse hvor jeg spør om retningslinjer/godkjennelse
for å legge ut låter i gruppen her.
Foreløpig har jeg 3 låter som ikke er sendt ut hit, men som jeg
kanskje kunne sende ut 1 pr måned?

> [...]
>vil komme til å tape penger på det (sikkert 2 hefter mindre solgt... ;)).

Spørsmålet er om hvorvidt 1 låt går innunder "fair use", eller om det
bare er teksten, eller? 19 låter skal jeg godta ikke går under "fair
use". Men det kommer kanskje av at de selger dårligere?
Såvidt jeg husker nevnte jeg i noen av låt-meldingene at man burde
høre etter på CD'en, noe som kanskje kan gå under "oppfordring til
kjøp", som igjen gjør at de selger flere CD'er (tror jeg). Da burde de
være fornøyd?

>Det er vel kanskje derfor Kopinor også tok kontakt, eller sitter de også med hånda
>i en pengebunke her?

Der har vi det! En sammensvergelse mellom Frost Music og Kopinor for å
leke storebror-ser-deg-leken på internett! Hvor er forresten VG i
denne saken? ;)

Morten!

David Aleksandersen

In article <4nqdmk$3...@dole.uninett.no> warn...@gaya.nki.no (Morten Wang) writes:

>Spørsmålet er om hvorvidt 1 låt går innunder "fair use", eller om det
>bare er teksten, eller? 19 låter skal jeg godta ikke går under "fair
>use". Men det kommer kanskje av at de selger dårligere?

hva med å poste teksten i ett innlegg, og akkordene i en annen? eller hva med
å la en annen person poste akkordene.