Voldsommeste stjerneeksplosion nogensinde - Was: ... 3-D (Galaxic) "phone"-number ... SETI-test-program (New Drake-version 1.03), Dusør 10.000 D.kr. (around 1.800 US $)

"Jesus-loves-you" skrev ...

8676 <news:49ef2ae4$0$90275$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/dadc333733f5cf50>

> Og vi kan også angive tiden udfra astronomiske *begivenheder*, som nu fx.
> ... (faldt lige over denne her interessante begivenhed) ...
>
> http://www.astronomibladet.dk/
>
> === citat start ===
>
> 22/4 - 2009 Voldsom opblussen af galaktisk jet
>
> Hubble har fanget et voldsomt udbrud i den extragalaktiske jet i den
> elliptiske galakse M87. Man har også tidligere målt overlyshastigheder i
> netop denne jet
[ ... ]

http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2009/16/image/a/format/web

> Billederne herfra taget til tiden ...
>
> 1999-05-17
> 2002-02-27
> 2002-07-17
> 2003-04-17
> 2005-05-09, maximum
> 2006-11-28

Andre tilsvarende vigtige begivenheder kunne være ...

http://www.astronomibladet.dk/

=== citat start ===

3/4 - 2009 Voldsommeste stjerneeksplosion nogensinde

Integral satelitten har observeret det kraftigste stellare gammaglimt man
hidtil har set; Eksplosionen var så kraftig, at astronomerne mener at selve
kernen er blevet spredt ud i rummet!

[ ... ]

LÆS MERE hos ESA
http://www.esa.int/esaCP/SEM2Z6EH1TF_index_0.html

=== citat slut ====

Og her står der så følgende:

(NB! Uredigeret oversættelse heraf via <http://translate.google.dk/>)

=== citat start ===

Dissecting en himmelsk eksplosion

3. april 2009

[ ... billed, som desværre ikke her kan gengives, a gamma-ray ... ]

Integral har fanget en af de klogeste gamma-ray sprænger nogensinde har set.
En omhyggelig analyse af de data, har givet astronomer til at undersøge de
indledende faser af denne gigantiske stjernernes eksplosion, der førte til
udslyngning af sagen ved hastigheder tæt på hastighed lys. Især de
astronomer mener, at eksplosionen hævet et stykke af den centrale motor
magnetfelt i rummet.

Den 19. december 2004, hoejovnskoks fra en eksploderende stjerne ankommet
til Jorden. ESA's Integral satellit, en kredser gamma-ray Observatory,
registreres hele omstændigheder give oplysninger om, hvad der kan vise sig
at være en af de vigtigste gamma-ray sprænger (GRBs) set i de seneste år. Da
der er indsamlet data, astronomer så 500-anden-lange sprængtryk anledning
til ekstraordinære genialitet.

"Det er i den øverste 1% af de dygtigste GRBs vi har set," siger Diego Götz,
CEA Saclay, Frankrig, der ledes af undersøgelsen.

Lysstyrken af de tilfælde, der er kendt som GRB 041219A, har gjort det
muligt for teamet at foretage en omhyggelig undersøgelse for at udtrække en
ejendom kendt som polarisering af gammastråler. Holdet har vist, at
gammastråler blev stærkt polariseret og varieret voldsomt i niveau og
orientering.

[ ... billed, som desværre ikke her kan gengives, Centre of a collapsing
star ... ]

Polarisering henviser til den foretrukne i hvilken retning stråling bølge
svinger. Polaroid solbriller arbejde med synligt lys ved udlejning gennem
kun én retning af en polarisering, blokerer det meste af lyset i at komme
ind på vores øjne.

Den hoejovnskoks fra en GRB menes at være produceret af en stråle af hurtige
gas brudtryk fra nær den centrale motor, formentlig et sort hul skabt af
sammenbruddet af den massive stjerne. Polariseringen er direkte forbundet
med strukturen i magnetfeltet i jet. Så det er en af de bedste måder for
astronomer til at undersøge, hvordan den centrale motor producerer
stråleretningen. Der er en række måder, dette kan ske.

[ ... billed, som desværre ikke her kan gengives, Integral, artist's
impression ... ]

I det første scenario, stråleretningen bærer en del af den centrale motor
magnetfelt i rummet. Et andet indebærer jet generere magnetfeltet langt fra
den centrale motor. Et tredje vedrører det ekstreme tilfælde, hvor jet ikke
indeholder gas lige magnetisk energi, og et fjerde scenario indebærer jet
flytter gennem et eksisterende felt af stråling.

I hvert af de første tre scenarier, polariseringen er genereret af det, der
kaldes synkrotron stråling. Magnetfeltet fælder partikler, der er kendt som
elektroner, og tvinger dem til at spiral, slippe polariseret stråling. I
fjerde scenario, polariseringen er påvirkning gennem samspillet mellem
elektroner i jet og fotoner i de eksisterende strålefeltet.

Götz mener, at Integral resultaterne ind en synkrotron-modellen, og af de
tre, den mest sandsynlige scenario er det første, hvor jet elevatorer den
centrale motor magnetfelt i rummet. "Det er den eneste enkel måde at gøre
det," siger han.

Hvad Götz ville de fleste gerne gøre, er at måle den polarisering for hvert
GRB, for at se, om den samme mekanisme gælder for alle. Desværre har mange
GRBs er for svag til det nuværende instrumentering skal lykkes. Selv den
state-of-the-art IBIS instrument om Integral kan kun optage den polarisering
af gammastråler, hvis en himmelsk kilde er lige så lyse som GRB 041219A.

"Så, for nu er vi bare nødt til at vente på den næste store en," siger han.

Noter til redaktører:

Medlemmerne af holdene er fra: Commissariat à l'Energie Atomique
(Astrophysique Interaktioner Multi-'echelles, Astroparticules et
Cosmologie), og Institut d'Astrophysique de Paris (CNRS), alle baseret i
Frankrig.

Variabel Polarisering i prompten emission af GRB 041219A bruger IBIS om bord
Integral af Diego Götz et al. vil blive offentliggjort i astrofysik Journal
Letters.

=== citat slut ====

Try also:
http://www.esa.int/esaCP/SEM2Z6EH1TF_index_1.html
and ...
HI RES TIFF (Size: 701 kb)
http://esamultimedia.esa.int/images/spcs/xmmnewton/xmm_37_high.tif

Hmm ...

Hændelsen indtraf:
2004-12-19

Compare with M87-begivenheden ...

> 1999-05-17
> 2002-02-27
> 2002-07-17
> 2003-04-17
> 2005-05-09, maximum
> 2006-11-28

Det vil sige, at de to astronomiske begivenheder sker (fra vores
observationssted i Universet) omtrent samtidig!

Og det mest VANVITTIGE ved det hele er, at ... (input memory from) ...

3481 <news:wMmxd.76414$Vf.36...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/1777a967c0504b20>

> === citat start ===
>
> CNNTEXT P123 Sun 19 Dec (2004, CET) 21:42:09
>
> Witnesses see an object with a tail of
> fire hurtling toward earth near
> Jakarta
>
> === citat slut ====
>

> === citat start ===
>
> TV2 TTV s121 Søn 19 Dec (2004, CET) 21.34.36
>
> Eksplosion menes ar være meteorit
[ ... ]
> 19. dec 08:20 (CET, red.)

Og denne noget usædvanlige begivenhed tolket i den rette sammenhæng:

7905 <news:g95vu4$6td$1...@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b>

> Conclusive proof found: ET (Aliens) is alive, see ...
[ ... ]

[ ... ]

(Einem også i denne specifikke henseende une markør, apropos le "infection",
oder was ?)

Hvor - eller rettere sagt - i hvilken retning i Universet befinder
GRB 041219A sig ?

Found:

http://gcn.gsfc.nasa.gov/other/041219.gcn3

=== citat start ===

This files contains all 3 bursts: GRB 041219A, GRB 041219B, GRB 041219C

////////////////////////////////////////////////////////////////////////
TITLE: GCN GRB OBSERVATION REPORT
NUMBER: 2865
SUBJECT: GRB 041219: PAIRITEL IR Observations, < 3 minutes after trigger
DATE: 04/12/19 02:35:52 GMT
FROM: Josh Bloom at Harvard/CFA [ ... cut ... ]

GRB 041219: PAIRITEL IR Observations, < 3 minutes after trigger

J. S. Bloom (CfA/UCB) reports on behalf of a larger group:

"Responding to the IBAS Alert #2073, we imaged the field of the (possible)
GRB 041219 starting at 19 Dec 2004 01h49m18 UT, about 2.8 minutes after
the GRB (imaging is on-going). A quick comparison with the 2MASS Quicklook
J-band images reveals no obvious new source. The imaging depth is deeper
than 2MASS. A more detailed analysis is on-going."

This message may be cited.

[ ... ]

Its coordinates (J2000) are:

RA: 6.1075 [degrees]
DEC: +62.8349 [degrees]

with an uncertainty of 2 arcmin (90% c.l. radius)

=== citat slut ====

Okay,

RA 6h 6m 27s
DEC 62d 50m 05,64s

Dvs. i stjernebilledet giraffen, omtrent på grænsen til Lossen og Kusken.

Her fik vi så - for øvrigt - også svaret på et helt andet spørgsmål:

Første bursts ankommer til tiden ...
2004-12-19, UT 01:49:18
hvilket svarer til ...
2004-12-19, GMT 01:49:18

Meteor-begivenheden indrapporteres så vidt jeg kan skønne først ...

> TV2 TTV s121 Søn 19 Dec (2004, CET) 21.34.36
>
> Eksplosion menes ar være meteorit
[ ... ]
> 19. dec 08:20 (CET, red.)

... nogle timer senere!

Dvs. at man også i denne henseende har haft nok *tid* til at "plante"
meteoret (med fuld overlæg).

Last OUTPUT: 8687 <news:gspnoi$2v6p$1...@newsbin.cybercity.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8688