[Litt OT] Avgift på import.

Heljar Grimstad

Har hørt litt rykter her og der om at minimumsgrensa for fritak fra toll og
andre avgifter er gjeninnført igjen. Så nå skulle det gå an å bestille varer
fra utlandet for under 200,-. Stemmer dette?
Er den innført, eller vil det skje om en stund eller?

--

Heljar Grimstad (hel...@online.no)

"....when you are a Bear of Very Little Brain, and you think of things, you
find sometimes that a thing which seemed very thingish inside you is quite
different when it gets out into the open and has other people looking at
it." -Pooh

Joachim

In article <3%Am6.8158$X_2.1...@news1.oke.nextra.no>, hel...@online.no
says...

> [...]
> fra utlandet for under 200,-. Stemmer dette?
> Er den innført, eller vil det skje om en stund eller?

f.o.m 1.mars

--
Joachim
www.digitaledge.no

Heljar Grimstad

"Joachim" <jl...@REMOVETHISonline.no> wrote in message
> f.o.m 1.mars

Takk for opplysningen. Nå kan det kanskje lønne seg å bestille filmer fra
BlackStar også. En og en film av gangen. Lurer på om BlackStar har problem
med slik handel?

Espen Braathen

Heljar Grimstad <hel...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:3%Am6.8158$X_2.1...@news1.oke.nextra.no...

> [...]
varer
> fra utlandet for under 200,-. Stemmer dette?
> Er den innført, eller vil det skje om en stund eller?

Det skal etter sigende skje fra 1 mars.

Det går ann å følge med her: http://www.toll.no/

Hver oppmerksom på at 200 kroners grensen gjelder for det totale
fakturabeløpet innkludert porto.

Esp1

Pål Joakim Olsen

Espen Braathen <esp...@online.no> wrote:
> Hver oppmerksom på at 200 kroners grensen gjelder for det totale
> fakturabeløpet innkludert porto.

Jepp, og det er jammen teit, er det ikke? At vi skal betale norsk moms på
en posttjeneste i utlandet? Det merkelige er jo at dersom du bestiller
bøker, som er fritatt for moms, betaler du jo heller ingen moms på denne
frakten.

Pål J

--
Pål Joakim Olsen || ICQ: 4529467 || Mobil: 41020346
Fem kroner for kunnskap svært få kan - send VISSTEDU til 1901.

Kjetil Omberg

BlackStar har ikke problem med det, men har vi det når filmen koster 19.95
pund?

... Blir det over eller under 200 spenn ...

Heljar Grimstad skrev i meldingen ...

Slayer

Kjetil Omberg <kjetil...@no.sandrewmetronome.com> wrote in message

> BlackStar har ikke problem med det, men har vi det når filmen koster 19.95
> pund?
>
> ... Blir det over eller under 200 spenn ...

Det blir over 260.-
Det er jo mange år siden £ prisen lå på under 9.NOK per £.

Ca. 13.NOK per £ er det idag og du kan gange med den summen fast. Om man
bommer +/- 10-20.- så er ikke det så nøye da det bare er lommerusk.

Den norske krona bare synker i verdi, så den blir snart ikke verdt en dritt
utenfor landet. hehe ;)

DNB og Aftenposten har de siste kursene, så sjekk der for nøyaktig pris.

Slayer

> Heljar Grimstad skrev i meldingen ...

R/S

Pål Joakim Olsen

Selv fikk jeg 5 nusselige Snatch-plater i dag, men de måtte jeg selvsagt
betale toll for ;)

Kom på 310,- pr. stk. alt inkludert, da - ikke så verst for 2 plater med god
film som ikke kommer hverken på sone 1 eller norsk sone 2 på en goooood
stund :)

PJ

Vidar Nilsen

Heljar Grimstad <hel...@online.no> wrote in message

> [...]
varer
> fra utlandet for under 200,-. Stemmer dette?
> Er den innført, eller vil det skje om en stund eller?

Fra 1. mars. Men denne "avgiftslettelsen er jo bare helt latterlig, og et
simpelt forsøk fra Postens side på å vinne godvilje fra folket.
Saken er den at EØS avtalen tydelig forteller at e-handel skal være
avgiftsfri i EØS området. Så posten har i bunn og grunn gjort noe som er
ulovlig i følge EØS avtalen. jeg viser til en artikkel fra IKT Norge
http://www.ikt-norge.no/default.asp?bransje=&id=483.

Og hvordan gagner dette filmsamlere, med de kursene vi har i dag? Ingen
verdens ting, spør du meg.

Vidar

Heljar Grimstad

"Vidar Nilsen" <vi...@vidarnilsen.com> wrote in message

> Og hvordan gagner dette filmsamlere, med de kursene vi har i dag? Ingen
> verdens ting, spør du meg.

Du kan jo slumpe over en og anna billig film på f.eks BlackStar, men de
kunne godt satt grensa høyere 300,- eller slikt.
Med en sånn grense hadde det f.eks lønt seg å innføre en og en film fra
f.eks DVDExpress og fortsatt bli billigere enn å kjøpe Sone 1 i Norge.

Trond Michelsen

> De har heldigvis litt billigere filmer på BlackStar. Har sett endel
titler
> til 13.99£ og slikt. Det blir akkurat under grensa.
> Det finne jo nok av valutakalkulatorer på nettet.
> Denne er fin å bruke:
> http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/data/javakalk.htm

Vel. Det er vel kanskje bedre å bruke tollens egne satser. Det er tross
alt disse det sjekkes mot når pakken ankommer landet.

http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl

Hvis reglene er de samme som før (pakken er fritatt for avgifter dersom
de totale avgifter er under 50,-) så blir grensa 209,-

Med dagens valutakurser blir dette da:

23,35 Amerikanske dollar
35,67 Canadiske dollar
16,03 Britiske pund

--
Trond Michelsen

Thore Harald Hoye

In article <98333382...@news2.cybercity.dk>, "Vidar Nilsen"
<vi...@vidarnilsen.com> wrote:

> Fra 1. mars. Men denne "avgiftslettelsen er jo bare helt latterlig, og
> et simpelt forsøk fra Postens side på å vinne godvilje fra folket. Saken

Det er ikke Posten som bestemmer om det skal være moms på varer.

Trond Michelsen

Thomas Skogestad <tsko...@jusstud.uio.no_spam.invalid> skrev i
meldingsnyheter:31923880...@oakhurst.penguinpowered.com...
> * Trond Michelsen

> Ikke helt.
> http://odin.dep.no/fin/norsk/regelverk/lover/006031-200102/

Det var som pokker...

Jaja - 9 kroner fra eller til gjør ikke så mye. Og som en bonus så slipper
man ihvertfall å forklare hvorfor grensen er satt til en urund sum denne
gangen :-)

--
Trond Michelsen

Espen Braathen

Thomas Skogestad <tsko...@jusstud.uio.no_spam.invalid> skrev i
> [...]

Nå er det bare å vente på at den første sendingen skal dumpe ned i
postkassen...

Esp1

Vidar Nilsen

Thore Harald Hoye <thh...@online.no> wrote in message

Her er det ikke snakk om moms, men om fortollingsavgiften som posten stjeler
fra folket. Momsen er helt grei den. Det er avgiften som posten tar, som
kommer i tillegg til momsen, som ikke er helt på linje med EØS -avtalen.

Vidar

Vidar Nilsen

> [...]
> Med en sånn grense hadde det f.eks lønt seg å innføre en og en film fra
> f.eks DVDExpress og fortsatt bli billigere enn å kjøpe Sone 1 i Norge.

Jeg er enig, men dette vil selvfølgelig ikke posten gjøre.
Jeg flytter om ikke lenge til LA, og jeg sitter derfor med en
forrettningside som vil gjøre det ganske gunstig for nordmenn å handle sone
1 skiver fra USA. Jeg vil komme tilbake med mer om dette etter hvert.

vidar

Rob

Trond Michelsen <trondmm...@crusaders.no> wrote in message

Litt info om feil butikkene i USA gjør.
Normalt skal alle butikker trekke ifra moms før de sender dvd, spill osv. ut
av landet, men dette skjer aldri ifra USA. Grunnen er at butikkene da får
dobbel moms for varen som da blir mer fortjeneste på varen.

I england og sverige er de flinkere til å trekke ifra moms før de sender en
vare.

De fleste som bestiller utenlands og må betale avgifter, de må også betale
dobbel moms. Dette er opp til hver enkelt butikk i andre land, men det er
useriøst å ikke trekke ifra, men man kan kreve det.

Rob

Espen Braathen

Rob <-@-.-> skrev i
meldingsnyheter:S3wn6.4870$t21.1...@news3.oke.nextra.no...

> [...]
> av landet, men dette skjer aldri ifra USA. Grunnen er at butikkene da får
> dobbel moms for varen som da blir mer fortjeneste på varen.

Dette er bare tøv.

Thore Harald Hoye

In article <98344170...@news2.cybercity.dk>, "Vidar Nilsen"
<vi...@vidarnilsen.com> wrote:

> [...]

> stjeler fra folket. Momsen er helt grei den. Det er avgiften som posten
> tar, som kommer i tillegg til momsen, som ikke er helt på linje med EØS

Hvordan mener du da at Posten forsøker å vinne godvilje? Om man må betale
avgift (over 200 kroner), må man fortsatt også betale de 120 kronene i
gebyr.

Rob

Espen Braathen <esp...@online.no> wrote in message

Jeg visste du kom til å si det!

Trond Michelsen

Rob <-@-.-> skrev i
meldingsnyheter:%byn6.4916$t21.1...@news3.oke.nextra.no...

> osv.
> får
> Jeg visste du kom til å si det!

Hvorfor det? Fordi du fant på alt selv?

--
Trond Michelsen

Rob

Trond Michelsen <trondmm...@crusaders.no> wrote in message
Nei, jeg har hørt det fra flere personer. Jeg kan ikke garantere at det
stemmer da det er lenge siden og reglene kan ha endret seg.

Rob

Trond Michelsen

Rob <-@-.-> skrev i
meldingsnyheter:K3zn6.368$LD5....@news1.oke.nextra.no...

Ikke tro på alt du hører.

Prisene på amerikanske websjapper er nesten alltid oppgitt uten moms (eller
tilsvarende skatt). Men hvis man bestiller fra samme stat som sjappa ligger
i, så legges det på den statens sales-tax.

En kjapp sjekk på to nettbutikker ser ut til å bekrefte dette:

CD-NOW:
http://www.cdnow.com/cgi-bin/mserver/SID=2057116817/pagename=/RP/HELP/shippi
ng.html/clickID=tn_hpsh_txt

Taxes, customs duties and VAT
U.S. taxes
We charge required local and state taxes for orders shipped to California,
Florida, New York, Pennsylvania and New Jersey addresses. Some APO and FPO
addresses may be charged California state tax.

Amazon:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/browse/-/468512/qid=983478958/sr=1-1/10
7-7863256-2089314

Sales Tax

Sales tax is charged only on orders sent within the state of Washington.
Washington State laws require that we charge a sales tax on the full amount
of the order. Because charges for gift-wrap and shipping and handling are
considered part of the product, by law these charges must be included when
sales tax is calculated.

Gadd ikke lete på flere nettbutikker, men det står nok noe tilsvarende hos
alle.

--
Trond Michelsen

Rob

Trond Michelsen <trondmm...@crusaders.no> wrote in message

Takk skal du ha! Dette var mer enn nok motbevisning til det jeg har hørt. :)
Greit å får oppklart noe delvis feil info. Det er en del andre land som
trekker ifra moms, så det er noe i det jeg hørte.

Rob

Vidar Nilsen

> [...]

> Hvordan mener du da at Posten forsøker å vinne godvilje? Om man må betale

> avgift (over 200 kroner), må man fortsatt også betale de 120 kronene i

Fordi de tidligere har tatt 120 kr i avgift på pakker verdt under 200
kroner. Ved å da fjerne avgiften på pakker under 200 kroner og sågå ut og si
til pressen at de syntes det er urimelig for kunden å betale 120 kroner for
varer verdt under 200, høres ut som et desperat forsøk på å vinne godvilje,
spør du meg.
Men som vi alle skjønner så gangner ikke dette noen, da de fleste kjøper
varer verdt mer enn 200 kroner. De har nok tatt en vurdering og tittet på
statistikker som viser at Posten ikke vil tape så mye på dette , siden de
fleste pakkene som kommer til Norge er verdt mer.

Vidar

Trond Michelsen

Vidar Nilsen <vi...@vidarnilsen.com> skrev i
meldingsnyheter:9835088...@news2.cybercity.dk...

> [...]
for
> varer verdt under 200, høres ut som et desperat forsøk på å vinne

Jammen, det er ikke posten som bestemmer hvilke forsendelser det skal
betales moms på.

Forresten, la meg omformulere dette.

DET ER IKKE POSTEN SOM BESTEMMER HVILKE FORSENDELSER DET SKAL BETALES MOMS
PÅ!

Avgiftsreglene bestemmes på Stortinget, og det er tollvesenet som krever inn
avgiftene. Posten opptrer kun som speditør, og de betaler alle avgiftene på
pakkene som kommer til landet, også krever de at du skal betale tilbake
utleggene deres. For denne jobben krever de altså et gebyr på 120,- uansett
hvor stort utlegget deres var. Alle andre speditører tilbyr samme tjeneste
og de tar seg også betalt, men ikke nødvendigvis like mye/lite.

> Men som vi alle skjønner så gangner ikke dette noen, da de
> fleste kjøper
> varer verdt mer enn 200 kroner. De har nok tatt en vurdering og

Dette gavner alle. Folk som kjøper småpakker sparer opptil 168 kroner pluss
en tur til post-/tollkontoret. Folk som kjøper større pakker slipper å vente
i 4 uker på at Posten skal komme seg igjennom den gigantiske pakkehaugen de
har hatt til nå.

> tittet på
> statistikker som viser at Posten ikke vil tape så mye på
> dette , siden de
> fleste pakkene som kommer til Norge er verdt mer.

Hvem er "De"? Ikke svar "Posten" er du snill.

--
Trond Michelsen

Ellen Merete Nilsen

Hadde akkurat en interessant debatt med Postfortolling Gardermoen. Etter å ha
lest en artikkel i aftenposten (
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d147503.htm ) om at man kan unngå
avgifter på pakker bestilt fra utlandet dersom man kan påvise at det ikke er
foretatt noen oppsøkende salgsvirksomhet av butikken, bestemte jeg meg for å
sende en skriftlig klage til dem (uavhengig av posten). De hadde nylig avkrevd
meg en stor sum for akkurat en slik pakke.

I dag fikk jeg telefon fra saksbehandleren om at informasjonen i denne
artikkelen var uriktig. Han beklaget at avdelingsdirektøren i Toll -og
avgiftsdirektoratet hadde uttalt seg på sviktende grunnlag i denne artikkelen,
men han hadde sendt saken oppover i systemet og det viste seg at man uten unntak
må betale toll/MVA på varer med verdi over 200 kroner. Dette innkrevet de på
alle pakker sendt fra firma utenlands til privatperson. Han påpekte i samme
slengen at denne 200 kroners grensen hadde vært identisk siden han begynte i
jobben i 1979 og at det var på høy tid med en oppjustering. Han var også
sjeleglad for at 200 kroners -taket var gjeninnført da de nærmest hadde jobbet
seg ihjel for å fortolle hver eneste pakke.

Hva er dagens verdi av 200 1979-kroner? Det må det da være noen økonomisk vel-
leste som kan opplyse meg om. Og kanskje også de som bestemmer i slike saker.
Det hadde vært fint å få oppjustert denne grensen til dagens pengeverdier, ikke
sant?

Thore Harald Hoye

On Mon, 23 Apr 2001 20:52:37 +0200, Ellen Merete Nilsen wrote:
> [...]
>Det hadde vært fint å få oppjustert denne grensen til dagens pengeverdier, ikke

Det er bare de siste månedene at grensen har vært på 200 kr. Før ble det lagt
til avgift om avgiftsbeløpet var på minst 50 kroner, som betyr at grensen for
noen år siden faktisk var på 250 kroner (20% mva).

Terje Pettersen

Geir Haatveit <nos...@haatveit.nu> wrote in message
> [...]
>
> http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html
>
> Resultat av utregning
> 200 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1979 tilsvarte 600.00 kr. i
mars
> 2001.
> Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1979 til mars 2001
> på 200.0 prosent.
>
> Merk!
> Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i
> konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal
> koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

Beløpet burde vel justeres i forhold til forbrukernes kjøpekraft, altså det
beløpet man får samme mengde vare for i dag som i 1979.

Thomas Skogestad

* Ellen Merete Nilsen

| http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d147503.htm ) om at man kan
| unngå avgifter på pakker bestilt fra utlandet dersom man kan påvise at
| det ikke er foretatt noen oppsøkende salgsvirksomhet av butikken,

Det damen fikk opplyst er etter min mening en riktig forståelse av de gamle
reglene.

| De hadde nylig avkrevd meg en stor sum for akkurat en slik pakke.

Reglene er forøvrig nylig endret, men for større pakker (av verdi mer enn
200 kroner) er det liten forskjell.

| må betale toll/MVA på varer med verdi over 200 kroner. Dette innkrevet de
| på alle pakker sendt fra firma utenlands til privatperson.

Dette stemmer ... nesten. Jeg har fått igjennom pakker over grensen uten å
måtte betale moms. (Men siden jeg er blitt avkrevd moms på kjøp av
programvare, noe det ikke finnes hjemmel for, går det kanskje over tid
nesten i null.)

| Han påpekte i samme slengen at denne 200 kroners grensen hadde vært
| identisk siden han begynte i jobben i 1979

Dette stemmer ikke. Se news:<31924387...@oakhurst.penguinpowered.com>
(jeg tar det med under)

Heller 100 kroner (300 i dagens kroneverdi). I 1985 var fribeløpet på ca
200 kroner (200+x% moms=ca 250 kr) (ca 370 idag)

| og at det var på høy tid med en oppjustering.

Jepp.

| Hva er dagens verdi av 200 1979-kroner?

ca 600 kroner. http://www.ssb.no/vis/emner/08/02/10/kpi/kpiregn.html

Newsgroups: no.fag.jus,no.samfunn.forbruker
Subject: Slik er de nye reglene: mva ved innførsel etter 1. mars 2001
(postordre)
Gcc: nnfolder+archive:sent-news-2001-February
From: Thomas Skogestad <thomas.s...@jusstud.uio.no-spam.invalid>
mail-copies-to: never
Date: 01 Mar 2001 13:31:58 +0100

Gårsdagens ordlyd (etter endring i 1998):

§ 5. Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift av:

1. Gavesendinger av verdi under kr. 500,-. Fritaket gjelder ikke
alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

2. Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke
alkoholholdig drikk, tobakkvarer (herunder sigarettpapir) eller
sendinger som utgjør ledd i et postordresalg.

F.o.m. 1. mars 2001 endres nr. 2 til å lyde slik:

2. Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke
alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-19751212-0002-002.html
http://odin.dep.no/fin/norsk/regelverk/lover/006031-200102/

Omregningskursene finnes her:
http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl

============
Vedlegg
============

A.

Ordlyden ved (det opprinnelige) vedtaket i 1975:

Forskrift av 1975-12-12 nr 02: Forskrift (Nr. 12) om beregning og
oppkreving av merverdiavgift ved innførsel.

Norsk Lovtidend avd. I 1975 s. 997, i kraft 15. desember 1975.

1. Gavesendinger av verdi under kr. 500,- når toll, lageravgift og
andre avgifter (herunder merverdiavgift) ikke overstiger kr. 100,-.
Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder
sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet
til en eller flere adressater her i landet.

2. Andre sendinger når toll, lageravgift og andre avgifter (herunder
merverdiavgift) til sammen ikke overstiger kr. 20,-. Fritaket gjelder
ikke brennevin, vin eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir) og
heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere
adressater her i landet.

B.

Ordlyden ved endringen i 1985 (Denne var litt vanskelig å finne all den tid
Lovdata og heller ikke Skattelovsamlingen oppgir noen annen endring av § 5
enn den fra 1998. Men hey, hva er det man har flere års utdannelse til?
(Det var en gammel Jacob Jarøy som satte meg på sporet.
(http://www.jjf.no) Nyere utgaver har skåret ned på endringsnoter, ser det
ut til.) I ettertid ser jeg at endringen er nevnt under tittelen på
Lovdata.)

Forskrift av 5. juli 1985 nr. 1427 om om endring i forskrift om beregning
og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel.

Norsk Lovtidend 1985 avd. I s. 958, i kraft 1. september 1985.

1. Gavesendinger av verdi under kr. 500. Fritaket gjelder ikke
brennevin, vin eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

2. Andre sendinger når toll, lageravgift og andre avgifter (herunder
merverdiavgift) til sammen ikke overstiger kr. 50. Fritaket gjelder
ikke brennevin, vin eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

C.

"Postordreendringen"

Forskrift av 16.12.1998 nr. 1244 om endring i forskrift (Nr. 12) om
beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel.

http://www.lovdata.no/ltavd1/lt1998/t1998-1-23-32.html
Norsk Lovtidend avd 1 nr. 23 1998, utgitt 20 januar 1999 s. 1971.

I kraft 1. mars 1999

Pressemelding:
http://balder.dep.no/html/nofovalt/pr-meld/fin/1998/k4/981216.html

2. Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke
alkoholholdig drikk, tobakkvarer (herunder sigarettpapir) eller sendinger
som utgjør ledd i et postordresalg.

[se pekeren til pressemeldingen for definisjon av "postordresalg":

Merknad til § 5 første ledd nr 2:

Med postordresalg menes i denne forskrift salg av varer som skal sendes til
kjøperen, dersom selgeren i katalog, brosjyre, annonse eller annen
markedsføring har tilbudt å sende varen etter skriftlig, telefonisk eller
elektronisk bestilling, og kjøperen har bestilt varen på denne måte.]

--
http://www.offthemark.com/law.htm
http://cgi.mercurycenter.com/premium/comics/01_11/pretzel.gif

http://www.dvddebate.com/Pics/bbfcflowchart.gif
http://www.deep-focus.com/flicker/deepclip.html#orson
http://cgi.mercurycenter.com/premium/comics/01_02/bizarro.gif
http://cgi.mercurycenter.com/premium/comics/03_03/foxtrot.gif

Heljar Grimstad

Ellen Merete Nilsen <eme...@online.no> skrev :

> [...]
>Det hadde vært fint å få oppjustert denne grensen til dagens pengeverdier, ikke

Synes selv et tak på 300,- hadde passa perfekt. Da kan du få kjøpt de
fleste DVD filmer fra utlandet uten å måtte bettale moms.
--

Heljar Grimstad (hel...@online.no)
¨