Python-bedrifter i Norge?

Morten Lied Johansen

Jeg har nå endelig kommet så langt at jeg har leveret inn en
hovedoppgave, og da er jo ofte neste steg på veien å titte seg om etter
en jobb.

Brukte Python i hovedoppgaven, og syns jo Python er ganske hendig sånn
generellt, så det beste hadde jo selvfølgelig vært å finne en jobb hvor
man kunne bruke Python. :)

For å få til det, så hjelper det å vite hvem som faktisk bruker Python
til vanlig, og hvor det kanskje kan finnes åpninger. Spesiellt
interessant er bedrifter som holder til i Bergensområdet.

Så spørsmålet koker ned til følgende:

Hvilke bedrifter bruker Python i dag? (...og har de ledig jobb? ;D)

PS.
Hvis dere skulle sitte slik til at dere vet om en ledig jobb, så tar jeg
gjerne i mot hint om hvem jeg skal snakke med.. ;)
--
Morten
Time is an illusion, lunchtime doubly so.

Chiisai

Jeg vet ikke om noen bedrifter i Norge, men Google bruker noe Python.
http://www.google.com/jobs/

moma

Noen tanker,

a) Sjekk Python møtegruppe (den er nokså ny gruppe tror jeg)
http://python.meetup.com/118/

b) Ring til firmaer som bruker (mest) Unix/Linux.

Send e-post til avd.sjefer; Presenter deg og
legg ved pekere til ditt SW og hjemmeside.
Søker du engasjement pr prosjet eller fast ansettelse?

Vikarbyråer er faktisk meget fin måte å starte karrieren på.
Mange fordeler: Hopper fra firma til firma till man finner
et passende sted ;-) + byråer har kort oppsigelsestid.
Anbefales sterkt!

c) Tenk ditt eget (OSS) produkt. Søk funding.
http://www.linuxfund.org

Disse tilbyr mer enn bare Python jobber. Men sjekk'em likevel.
http://www.mozilla.org/press/mozilla-2004-08-02.html
http://www.gnome.org/bounties
http://www.hotlinuxjobs.com/
http://www.linux-jobs.net/
http://www.opensourcexperts.com/bountylist.html

d) Mark Shuttleworth har flere Python-prosjekter i gang.
Tjen noen Bounty'er der.
http://www.markshuttleworth.com/bounty.html
Sjekk også prosjekter rundt "Ubuntu Linux" (Ubuntu har mye Python i seg)

e) Tenk ditt eget kommersielt produkt (evt. dobbeltlisensiert)
Skaff etableringsmidler.

SND og tilsvarende
http://www.kvinnenettverk.no/ny/etablering.html
Stipender og stiftelser
http://www.lnu.no/pages/side.asp?nr=35
Kom i gang med Bedin
http://www.bedin.no/cwobjekter/drive.shtml

f) Og la oss ikke glemme hjemmetreninga.
Øve Linux, Python, PHP, MySQL på egen PC - hver dag - og snart har
alle kvinner/mann en jobb.

Alt vel,
Beste hilsen

// moma
http://www.futuredesktop.org/how2burn.html#mirrors
http://www.futuredesktop.org/hpc_linux.html

PS. Harru levnedsbskrivelsen (CV) og hovedoppgaven på web ?

Ola Natvig

Hva skrev du hovedoppgave om da? Kan bruke python til ganske mye
forskjellig i en hovedoppgave. Er vell blitt siv.ing. i datateknikk
eller noe liknende siden du har tatt hovedfag med python, men hva
handlet oppgaven om? :)

ola

Ola Natvig <ola.n...@infosense.no>
infoSense AS / development

Morten Lied Johansen

On Thu, 03 Mar 2005 11:41:21 +0100, Ola Natvig wrote:
> [...]
> forskjellig i en hovedoppgave. Er vell blitt siv.ing. i datateknikk
> eller noe liknende siden du har tatt hovedfag med python, men hva

Oppgaven gikk ut på å implementere et make-lignende verktøy, ta for seg
et par av problemene man støter på når man bruker tradisjonell make, og
prøve å komme frem til bedre løsninger.

Blir Cand. Scient. fra IfI, UiO hvis alt går etter planen.. offisiellt
så er det databehandling som er studierettningen, men er folket i
matematisk modellering som bruker Python... ;)

--
Morten
To err is human. To blame someone else is politics.

Morten Lied Johansen

On Thu, 03 Mar 2005 11:08:35 +0100, moma wrote:
> Noen tanker,
>
> a) Sjekk Python møtegruppe (den er nokså ny gruppe tror jeg)
> http://python.meetup.com/118/

Ser sånn ut ja, bare 4 medlemmer så langt. Kan hende jeg melder meg inn
der.

> b) Ring til firmaer som bruker (mest) Unix/Linux.
>
> Send e-post til avd.sjefer; Presenter deg og
> legg ved pekere til ditt SW og hjemmeside.
> Søker du engasjement pr prosjet eller fast ansettelse?

Er jo primært fast jeg tenker på, føler at dagens marked er litt for
usikkert til å basere seg på at man får jobb i nytt prosjekt med en
gang. Men selvfølgelig, er det bare prosjektjobber å få, så tar man jo
det. Det viktigste nå er egentlig å få en jobb, for å få litt mer
efaring under beltet.

> Vikarbyråer er faktisk meget fin måte å starte karrieren på.
> Mange fordeler: Hopper fra firma til firma till man finner
> et passende sted ;-) + byråer har kort oppsigelsestid.
> Anbefales sterkt!

Har vært inne på tanken, men har ikke kommet så langt.

> c) Tenk ditt eget (OSS) produkt. Søk funding.

[snip]

Dette blir litt høytflyvende for min del enn så lenge.

> d) Mark Shuttleworth har flere Python-prosjekter i gang.
> Tjen noen Bounty'er der.
> http://www.markshuttleworth.com/bounty.html
> Sjekk også prosjekter rundt "Ubuntu Linux" (Ubuntu har mye Python i seg)

Disse er jo interessante, men kanskje ikke noe å basere seg på for en
fast inntekt. :)

> e) Tenk ditt eget kommersielt produkt (evt. dobbeltlisensiert)
> Skaff etableringsmidler.

[snip]

Som forslag c, så blir dette litt høytflyvende. Produktet jeg har er
rett og slett ikke noe som jeg kan regne med å selge. Til det så finnes
det altfor mange alternativer, og i mange tilfeller bedre alternativer
(kjedelig å innrømme, men man må slikt i hovedoppgaver.. ;).

> f) Og la oss ikke glemme hjemmetreninga.
> Øve Linux, Python, PHP, MySQL på egen PC - hver dag - og snart har
> alle kvinner/mann en jobb.

Det sier seg selv. Dog er det PostgreSQL jeg har installert på serveren,
og PHP må jeg innrømme at jeg har fått opp i halsen etter å ha
implementert og driftet en webside for basketklubben i et par år...

> PS. Harru levnedsbskrivelsen (CV) og hovedoppgaven på web ?

CV har jeg på web, oppgaven (og tilhørende programvare) kommer på web om
ikke altfor lenge. http://folk.uio.no/mortenlj/cv.html dersom noen er
interessert.

Begynner vel forsåvidt å bevege oss vekk fra både topic og charter, så
videre diskusjoner kan man jo ta på mail.

moma

Har du hørt om SCons ?
http://www.scons.org/

Brukes av bl.a
http://wiki.xmms2.xmms.se/

// moma

moma

Din Curriculum Vitae er helt alreit, men kan du ikke delta i et par
"bounty" prosjekter? Det hadde sett bra ut på CVn. ;)

Thor Arne Johansen

Hm, tråden er gammel og kanskje død, men likevel:

Noen bedrifter i Norge som benytter Python:

Ibas AS http://www.ibas.no
Plone Solutions http://www.plonesolutions.com
Nidelven IT http://www.nidelven-it.no/
Snapper http://www.snapper.no/

(det finnes sikkert mange flere)

--
Thor Arne Johansen
Technical Director

Thor Arne Johansen

Hm, tråden er gammel og kanskje død, men likevel:

Noen bedrifter i Norge som benytter Python:

Ibas AS http://www.ibas.no (now hiring)

Thor Arne Johansen

Hm, tråden er gammel og kanskje død, men likevel:

mor...@gmail.com

Ja, gammel tråd men verdt å svare på. Vi i Nidelven IT (http://www.nidelven-it.no) har holdt på med Python, Zope og Plone nå i et tiår som et firma og har erfaring før det også med disse systemene.

Vi er vel ganske spesialisert i webutvikling og bruk av Zope og Plone, men har generell Python-kompetanse som også er anerkjent av andre.

-Morten

Péter Henrik Gombos

mor...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Vi er vel ganske spesialisert i webutvikling og bruk av Zope og Plone, men har generell Python-kompetanse som også er anerkjent av andre.

Siden du drar opp en såpass gammel tråd, kan man da spørre om dere tar inn folk til sommerjobber? Går på datateknikk, og liker å holde på med python ;)

gombos