Prompt for passord - og i X?

1 view

Lasse G. Dahl

Problemet er som følger: Jeg vil mounte flere Windows-shares i en operasjon
men slippe å bli spurt om passord mange ganger. Jeg vil ikke ha passordet
mitt lagret på maskinen, og noen credentials-fil er heller ikke ønskelig.

Løsningen jeg har kommet fram til så langt er et shellscript som følger:

#!/bin/sh
echo -n "Passordet til serveren: "
stty -echo
read password
stty echo
sudo mount \\\\server\\shr1 /home/user/kat1 -o user=bruker,password=$password
sudo mount \\\\server\\shr2 /home/user/kat2 -o user=bruker,password=$password
sudo mount \\\\server\\shr3 /home/user/kat3 -o user=bruker,password=$password

... og dette fungerer greit når jeg kjører det i et terminalvindu. Men er
det mulig på en veldig enkel måte å få til det samme hvis jeg kjører
scriptet fra et ikon på en eller annen meny?

OS er Linpus Linux, et derivat av Fedora.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado

Thore Harald Høye

In article <27KdnUITa6X2jwHV...@giganews.com>, Lasse G. Dahl wrote:
> [...]
> sudo mount \\\\server\\shr3 /home/user/kat3 -o user=bruker,password=$password

Passordet vil forresten være synlig i prosesslisten mens disse
kommandoene utføres.

Thore Harald Høye

> [...]

> det mulig på en veldig enkel måte å få til det samme hvis jeg kjører
> scriptet fra et ikon på en eller annen meny?

Kan du ikke bare legge starting av scriptet som et ikon der du vil?

Lars Haugseth

* "Lasse G. Dahl" <ne...@lassedahl.com> wrote:

> [...]
> det mulig på en veldig enkel måte å få til det samme hvis jeg kjører
> scriptet fra et ikon på en eller annen meny?

En mulig løsning er å kjøre "xterm <path-til-ditt-script>".

En annen mulighet er å se på Xdialog eller gtkdialog.

--
Lars Haugseth

"If anyone disagrees with anything I say, I am quite prepared not only to
retract it, but also to deny under oath that I ever said it." -Tom Lehrer

Lasse G. Dahl

* Thore Harald Høye:

Mulig jeg er litt tett her altså - men hvis jeg kjører scriptet direkte,
altså feks via ALT + F2 og /sti/til/script.sh, så skjer det øyensynlig
ingen ting, altså jeg får ikke noe prompt.

Lasse G. Dahl

* Thore Harald Høye:

Det stemmer nok, det hadde jeg ikke tenkt på. Men det er nok likevel
innenfor akseptable rammer. Takk for påminnelsen!

Lasse G. Dahl

* Lars Haugseth:

> En mulig løsning er å kjøre "xterm <path-til-ditt-script>".

Ja, så sannelig. Jeg har nemlig prøvd med "terminal <path-til-ditt-script>"
som _ikke_ virket - men med "xterm" gikk det helt flott. Det er nok
tilstrekkelig for mitt bruk, her er det funksjonalitet som er hovedpoenget.