Linux er bra, men privat og off. sektor henger etter med innføringen

1 view

Øyvind M

Min første posting her på linux-gruppa går på en pentium III med 256 MB
Rambus ram og en brukt hardisk jeg kjøpte på bruktmarkedet på Grønland for
50 spenn. Maskinen var pælma i søpla av et stort firma. Jeg satt den først
opp med Windows XP med servicepack 2 og det hang og hang, Spekken på
maskina er for dårlig for Windows XP. Så putta jeg inn Mandriva Linux 2006
fra et blad jeg kjøpte i fjor og farta på den gamle råtne pc-en tok
virkelig av. Jeg ble gledelig sjokkert.

Har drevet med Windows Nettverk i 20 år så møtet med Linux ble overraskende
bra. Den gamle pc-kassa funker nesten ikke med Windows XP, så jeg satt opp
en disk med Linux som jeg fant i et blad . Linux Mandriva 2006. Oppsettet
gikk som en lek, nettverksskriveren og Windows domenet funker bra sammen
med Linux. Jeg satt opp tjener også og Samba- server. Kan logge meg på fra
Windows 2003 Server nettverket hjemme og lagre og lese filer på
liux-serveren. Kan logge meg på Windows 2003 server og lese og hente filer.

WindowsVista i full utgave kommer på over 5000 kr i butikkene mens dette
allrighte systemet kostet 100 kr inklusive bladet. Tipper at Linux
variantene tar av med Vista som blir for dyr for mange.
I off. sektor hvor jeg jobber med IT er problemet at de som leverer tunge
fagsystemer til off. sektor i 99 % av tilfellene jobber på Windows
plattformer. Derfor er det gammal vane å kjøre på det man kan.

Skolene og universitetene har gått foran med Linux for en hel del år siden,
men off. administrasjon og mye av privat sektors tusenvis av bedrifter
henger igjen i Microsofts systemer i stor grad. Skikkelig bra at vi får
konkurranse på pc- og servermarkedet etter hvert selv om det har tatt
jævlig lang tid og nå gir etter hvert konkurransen fra Linux oss alle
forhåpentlig bedre systemer når ikke vi er avhengig av en
verdensomspennende monopolist.

Selv Dell har jeg hørt begynner å tilby PC-ene sine med Linux nå og det var
overraskende for de har lenge hengt igjen og er jo en av de større på
hardware.
Det var ikke noe spørsmål jeg ville komme med, men bare skrive om at en
gammal MCSE sertifisert IT-konsulent som meg nå er jævlig spent på
fremtiden for Linux og jeg er overbegeistret for hvor langt dette systemet
nå har kommet. Det var litt vanskelig den første timen, men etter lesing i
bladet og på internett var det allikevel ikke så vanskelig. Mine gamle
MSDOS-kommand kunnskaper fra 1980-åra kommer til heder og verdighet igjen i
og med at kommando strukturen i linux ligner en hel del og en del
kommandoer er identiske eller nokså like som de jeg brukte for 20 år siden.

Hurra!

--
vh
Øyvind M, Oslo

Salve Håkedal

Bare at du får så vellldig mye mer på linux's kommandolinje enn du
noengang fikk i dos!

> Hurra!
Hurra og velkommen!

Gammal maskin her også:
$ cat /proc/cpuinfo | grep MHz
$ cpu MHz : 300.718

Salve Håkedal

Øyvind

Svarer på Dell Dimension 9200 - til 10.000 kr. og Outlook Express 6 - Prøver
ut os-er og maskiner når jeg kjeder meg.
Er i gang med sertifiseringer igjen for 3 omgang - først Windows NT, så
Wind. 2000 og deretter 2003 og nå Vista og Longhorn server, men jaggumeg er
Linux kommet godt opp på oppløpsiden og nå gjenstår det bare at nettsteder
og browsere støtter Linux og det går jeg ut fra at funker, mem siden jeg jo
begynte med Linux i dag så har jeg altså ikke full oversikt etter et par
timer og det er det vel ingen som forlanger vel - men jævlig gøy er det med
Linux.

Eneste som forundrer meg er at en del svære nettsteder som VG og
Startsiden.no har noen småproblemer med Mozilla Firefox, de spør etter
tillegg, så varsles det at ingen tillegg er tilgjengelige, så søker jeg
manuelt og får svar at Adobe Macromedia flash trengs og når jeg skal laste
ned den går det i surr for meg, men jeg er i siget og dette var gøy.
Den gamle boksen går 10 ganger fortere på Linux enn på Win XP så det er gøy
at gamle maskiner kan få forlenget liv.

I næringslivet pælmes det tonnevis med IT-utstyr som fattige ungdommer kunne
fått gratis.. det er litt ittiterende synes jeg.

Øyvind

Lasse G. Dahl

* Øyvind:

> [...]
> Linux kommet godt opp på oppløpsiden og nå gjenstår det bare at nettsteder
> og browsere støtter Linux og det går jeg ut fra at funker,

Ja, det er vel bare _en_ nettleser som ikke støttes i Linux ... Ellers har
jeg selv skrevet litt om dette for litt siden:

http://www.lassedahl.com/b/skandiabanken_i_ubuntu_linux

> [...]
> manuelt og får svar at Adobe Macromedia flash trengs og når jeg skal laste
> ned den går det i surr for meg, men jeg er i siget og dette var gøy.

Jepp, Flash må vel helst installeres fra Adobes sider:
http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Jeg har fått det til selv ved flere anledninger, så da er det slettes ikke
umulig ... ;-)

> Den gamle boksen går 10 ganger fortere på Linux enn på Win XP så det er gøy
> at gamle maskiner kan få forlenget liv.

... og jeg synes det er gøy å oppleve relativt ny og kjapp hardware
_virke_ som ny og kjapp hardware ...

> I næringslivet pælmes det tonnevis med IT-utstyr som fattige ungdommer
> kunne fått gratis.

... eller som innovatører kunne konfigurert opp og solgt svinebillig med
lisensert, fri programvare, noe som ville gitt interessante arbeids-
plasser, sterk reduksjon av avfalls- og miljøproblemet, økt nasjonal
kompetanse og et langt mer miljøvennlig forbruksmønster ved at vi på
denne måten gis mulighet til å betale for _tjenester_, altså andres tid
fremfor _produkter_, råvarer og energi som kunne blitt brukt til noe mer
fornuftig enn å presse ut Vista-PC'er til folk som trenger nettbank og
lagring av digitalbilder fra kompakskameraet.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado

Øyvind

Lasse G. Dahl wrote:
> [...]

> fornuftig enn å presse ut Vista-PC'er til folk som trenger nettbank og
> lagring av digitalbilder fra kompakskameraet.

For ikke lenge siden flyttet et IT-firma ut av den gården mitt firma holder
til og de hadde to containere med Pentium 2 og 3 servere - drøssevis med
Pentium 3 bærbare og hundrevis av Pentium 3 og 4 stasjonære som skulle
kjøres til Grønnmo fordi firmaet ikke ville koste på transport og rigging av
dette utstyre, det ble nesten samme pris å få levert mye av dette nytt fra
leverandør. Jeg varslet noen kolleger av meg fra IT-akademiet som er
utlendinger og nå står det tonnevis med utstyr i Afrika som brukes flittig
der. Det firmaet som skulle kaste utstyret var sjeleglade for at containerne
var nesten tømt i løpet av natten for de fikk også en mye lavere regning hos
Renholdsverket.

I IT-bransjen kastes tonnevis med maskiner som går litt treigt med
Microsoft, mye av dette utstyret ville gått kjempefin med Linux og mange
ville vært glade for å få en rask pentium 3 gratis. I stedet havner de på
fyllinga og forurenser miljøet.

Dette skal jeg ta opp i partiet der jeg er medlem for å se om ikke kommunen
kan ha innleveringsstasjoner som folk fritt kan komme og plukke utstyr fra -
det hadde vært den god løsning.
Jeg har forsåvidt tatt det opp med Oslo kommunes topp-administrasjon og fått
et foreløpig svar at slike innleveringsstasjoner rakst ville blitt tatt over
av østeuropeiske bander som ville kommet dit hver natt og sendt laster til
kriminelle i østeuropa.

Jeg vet ikke jeg - men et eller annet bedre enn å kaste tonnevis med utstyr
burde det ha vært funnet på så jeg skal ta dette opp igjen på nytt og jobbe
videre med det.
Jeg er lokalpolitiker i Oslo for FrP.

vh
Øyvind

Ketil Wendelbo Aanensen

Øyvind skrev:

> [...]
> av østeuropeiske bander som ville kommet dit hver natt og sendt laster til

Og så?
Hvis alternativet er å kaste dette gamle utstyret er det vel bedre
miljømessig å la nevnte "bander" ta dem?

Enda bedre er om det var en enkel og godt kjent måte å levere fullt
brukbart utstyr til noen som kunne sørge for at det havnet i et
bistandsprosjekt.
(F.eks. ser jeg et stort potensiale i GnuMed <http://gnumed.org/> i 3.
verden. Regner med at dette kunne blitt kjørt på f.eks tynne klienter.)

--
Regards, Ketil Wendelbo Aanensen (remove 2x ".ugyldig" to mail me)
---

Thomas Bjørseth

On Tue, 3 Apr 2007 14:28:11 +0200, "Øyvind" <medb...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>av østeuropeiske bander som ville kommet dit hver natt og sendt laster til

Det hadde holdt å informere bedre om det tilbudet som allerede
eksisterer. Blant annet så tar In/Out <url:http://www.inout.no> imot
brukt utstyr og fikser det opp og selger billig videre til skoler osv
(typisk med Skolelinux installer). Ideellt sett så burde dette blitt
levert gratis videre til skolene, men In/Out jobber ikke gratis (de
heller).

Vi bruker In/Out for å avhende brukt datautstyr, og får regelmessig
tilkjørt tomme bur som vi fyller med utstyr som Posten deretter leverer
til In/Out.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: sp...@bjorseth.no

Øyvind

Ja det høre fint ut, men ikke alle vet om disse ordningene dessverre!
Jeg har imidlertid observert at IT-bransjen og mange firmaer ikke vet om
slike firmaer som tar imot gratis utstyr eller skal ha mindre enn
renholdverket som skal ha flere tusen kroner for å ta imot en container med
IT-utstyr. Ofte havner slikt utstyr på Grønnmo eller andre fyllplasser og
forurenser miljøet, mens mye av utstyret kunne vært brukt av andre noen år
til før det kastes.
Imildertid har jeg fått opplyst at Renholdsverket resirkulerer IT-utstyr
dersom avlevering er særskilt avtalt, men ofte havner jo tonnesvis med
utstyr oppi en container sammen med annen søppel og da havner det vistnokk
bare under torva på Grønnmo og forurenser grunnen der.

Jeg skjønner godt private firmaer som kan få nye pc-er levert på døra til
4-5 tusen kr., mens flytting og rigging og oppgradering av gamle pc-er
nesten kommer på det samme.
Men det er da tusenvis av mennesker i Norge som ville hatt en gratis pc feks
til Linux.

Siden jeg har bygget pc-er siden 1983 så kan jeg litt om teknologien fra de
første 88088 prossorene med 512 kb RAM og ingen harddisk til dagens
tokjerneprossesor-systemer og disker på flere hundre Gigabyte eller for den
saks skyld 1 terrabyte eller mer.

vh
Øyvind, Oslo

Tobias Brox

[Ketil Wendelbo Aanensen]

> Og så?
> Hvis alternativet er å kaste dette gamle utstyret er det vel bedre
> miljømessig å la nevnte "bander" ta dem?

En legitim innvending som jeg har sett brukt, er at enkelte tar med
seg masse rusk fra innsamlingssteder, undersøker nøyere, og dumper det
de ikke finner importverdig på mer eller mindre tilfeldige steder.

En mindre legitim legitim innvending er at det går ut over omsetning
og fortjeneste for de firmaene som eksporterer nye produkter til disse
markedene.

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Morten Skarstad

On Tue, 03 Apr 2007 16:14:56 +0200, Øyvind wrote:
> Siden jeg har bygget pc-er siden 1983 så kan jeg litt om teknologien fra de
> første 88088 prossorene

88088? Aldri hørt om ;o)

Ketil Wendelbo Aanensen

Tobias Brox skrev:

> [...]
> seg masse rusk fra innsamlingssteder, undersøker nøyere, og dumper det
> de ikke finner importverdig på mer eller mindre tilfeldige steder.

Det kan godt hende at dette stemmer, men har tilsvarende opplegg blitt
prøvd før?

> En mindre legitim legitim innvending er at det går ut over omsetning
> og fortjeneste for de firmaene som eksporterer nye produkter til disse
> markedene.

Je, den innvendingen ser jeg også, og synes heller ikke den er spesielt
legitim :)

Tobias Brox

[Ketil Wendelbo Aanensen]

> Det kan godt hende at dette stemmer, men har tilsvarende opplegg blitt
> prøvd før?

Dessverre tar jeg dette fra hodet - men foranledningen var en
avisartikkel for en god stund tilbake. Vanlige forbrukere oppfordres
jo til å returnere kassert el-utstyr til butikken, og dette skjer jo
ofte ved at man dumper frysere og printere rett utenfor bakdøra på
slik butikk. Det var visstnok noen butikker på sentralt Østland som så
et behov for å hindre plyndring av returnerte varer.

Øyvind

He he, nå er jeg jævlig gammal og husker 1980-åra som voksen og de to første
prossessortypene jeg var borti var til PC-er på begynnelsen av 1980-tallet.
8086 og 8088 prossessorene kunne brukes med MS-dos og Wordperfect og Quattro
Pro (regneark) og det var det. Jeg skrev feil i meldinga over, men jeg mente
8086 og 8088. Så opm nyvinningen rett etterpå nemlig extended memory utover
512 Kb og etterhvert 640 Kb - minnet kunne utvides til over 1000 Kb med
extended ram woooaaaawww - hipt!!

http://www.intel.com/museum/online/hist_micro/hof/index.htm

vh
Øyvind M, Oslo

http://edbsupport.no

Lasse G. Dahl

* Ketil Wendelbo Aanensen:

> Enda bedre er om det var en enkel og godt kjent måte å levere fullt
> brukbart utstyr til noen som kunne sørge for at det havnet i et
> bistandsprosjekt.

Problemet med dette er at mye at det utrangerte datautstyret mange vil
sende til den tredje verden er så fullt av bromerte flammehemmere og
annet miljøsøppel at det vil være langt bedre å ta hånd om det her, og
heller sende litt mer fornuftig produsert maskinvare sørover.

Mye dyrere, selvfølgelig - men langt mer miljøvennlig.

Gjenbruk av dette utstyret her er derimot mindre problematisk, da det
først er ved deponering og destruering de største miljøproblemene
oppstår, og her har vi systemer for å ta hånd om dette på en
forsvarlig måte gjennom LOOP-samarbeidet.

Tore Lund

Øyvind wrote:
> [...]

> utstyr oppi en container sammen med annen søppel og da havner det vistnokk
> bare under torva på Grønnmo og forurenser grunnen der.

Noe sier meg at Grønnmo må ha kommet litt lenger enn dette stadiet.
Hvis ikke, er det en skandale.
--
Tore

Dag-Erling Smørgrav

Tore Lund <tor...@netscape.net> writes:

Det deponeres ikke lenger søppel på Grønmo, så ingenting havner "under
torva" der. Grønmo tar bare imot sortert avfall fra husholdninger i
Oslo. Brobekk tar imot sortert avfall fra husholdninger og (mot
betaling) næringsliv. Alt som kan resirkuleres blir resirkulert, og
brennbart avfall går til produksjon av elektrisitet og vannbåren
varme.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Øyvind

Ja og det er bra, men siden næringslivet pælmer hundrevis av tonn med
brukbare maskiner hvert år så burde vel folk som ville overta dette gratis
kunne få det og der kommer vel ideen om at gjenbruksstasjoner også kunne
være steder hvor man fikk lov å ta med seg det andre hadde kastet. Oslo
kommune har i sine planer at avfall skal gjenbrukes, men til nå har det jo
vært forbudt å ta med seg noe fra gjenbruksstasjoner. Så her bør nye regler
komme inn slik at utstyr og ting en person kaster og som en annen person kan
gjøre seg nytte av burde kunne skifte eier på gjenbrukstasjonene slik at
søppelmengden i Oslo minker og folk som trenger noe andre har kastet kan få
det.

-----------------

Øyvind, Oslo

Tobias Brox

> [...]

> søppelmengden i Oslo minker og folk som trenger noe andre har kastet kan få

"Tyveri" fra Grønmo var (er?) forbudt med den begrunnelsen at man må
ha tillatelse fra gjenstandens tidligere eier før man kan gjenbruke
gjenstanden. Jeg tror vi har vært innom dette på jussgruppa og kommet
frem til at påstanden er grunnløst, når noe er kastet er det å anse
som eierløst.

I Tromsø var det til en viss grad anledning til å forsyne seg, men nå
er dette gjort forbudt av sikkerhetsmessige årsaker. Firmaet
Tromsprodukt har visst dessuten enerett på å fiske ut brukbare
gjenstander fra søpla, og selge dette til blodpris.

Thomas Lundquist

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> writes:

> [...]
> gjenstanden. Jeg tror vi har vært innom dette på jussgruppa og kommet
> frem til at påstanden er grunnløst, når noe er kastet er det å anse

det har skjedd et par ting på Grønmo i det siste, en av dem er at det
ser ut til å ha kommet et område man kan sette ting folk kan ta med
seg. (jeg så ikke så nøye etter så ta det med en klype salt).

en annen ting er at de nå nekter deg å komme med mer enn 2.5m³ per
gang, noe som betyr at hvis man leier henger og kjører en samlerunde
med det man har så blir man stoppa og bedt om å snu og kjøre til Ulven
(ikke Brobekk) for å betale for å levere. det går ikke an å betale seg
unna hverken på Brobekk eller Grønmo men det er null problem å kjøre
flere ganger hver dag.

miljøvennlig esse.

ez
--
Dancing with software.

http://www.linpro.no - men jeg snakker stort sett for meg sjæl.
http://www.linux.no - Linux Norge.

Bjorn Borud

[Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no>]

| En mindre legitim legitim innvending er at det går ut over omsetning
| og fortjeneste for de firmaene som eksporterer nye produkter til disse
| markedene.

jeg tror ikke noen mister spesielt mye søvn over akkurat det der.

-Bjørn

Petter Reinholdtsen

[Ketil Wendelbo Aanensen]

> Enda bedre er om det var en enkel og godt kjent måte å levere fullt
> brukbart utstyr til noen som kunne sørge for at det havnet i et
> bistandsprosjekt.

Dette finnes allerede, men er åpenbart underkommunisert. Sjekk
<URL:http://www.fair.no/>. De tar imot brukt datautstyr, installerer
blant annet Skolelinux på dem, og sender dem som bistand til Afrika,
Asia, Øst-Europa og Russland.

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen