iPoden

Vemund Hagen

Ja, ja... ikke særlig fett.

ca. 4000 (399$) for another mp3-spiller og/eller 5 giga FW-drive. Ikke noe å
hoppe i taket for.
Ser også og iTunes 2 med equalizer og crossfading mm. kommer i november.
Gratis. Det er en nyhet jeg setter større pris på personlig.

iWalk-ryktet var mye fetere og hadde vært mer "revo".

Vemund

Christian Celius Bjørvik

Vemund Hagen <vem...@vemund.com> wrote:

> [...]
> Ser også og iTunes 2 med equalizer og crossfading mm. kommer i november.
> Gratis. Det er en nyhet jeg setter større pris på personlig.

Crossfading? Tøft. Håper noen har husket på å gjøre
musikkvisualiseringen mer altivec-optimalisert også. Testet iTunes på en
G4 733 i dag, og det gikk jammen meg ganske fin-fint. Min PB G4 400MHz
sliter dog.

> iWalk-ryktet var mye fetere og hadde vært mer "revo".

Sikker satt ut av konspiratorikerne som mener det er på tide med en
håndholdt:-)
--
Hilsen Christian

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Vemund Hagen]

| iWalk-ryktet var mye fetere og hadde vært mer "revo".

jeg tror Apple slipper sånne rykter for å finne ut hva folk ønsker at
det var. jeg tror Apple hører på folk.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
ro...@tag.uio.no

Dag Tore Antonsen

In article <B7FB7E28.2A13%vem...@vemund.com>, Vemund Hagen
<vem...@vemund.com> wrote:

> Ja, ja... ikke særlig fett.
>
> ca. 4000 (399$) for another mp3-spiller og/eller 5 giga FW-drive. Ikke
> noe å
> hoppe i taket for.

Men ser av specen at den brueker IEEE 1394a - er ikke det Firewire2?

> Ser også og iTunes 2 med equalizer og crossfading mm. kommer i november.
> Gratis. Det er en nyhet jeg setter større pris på personlig.
>
> iWalk-ryktet var mye fetere og hadde vært mer "revo".

Når noe blir så hypet som dette, så er det klart at man sitter igjen men
en litt tom følelse. De kunne godt kommet med nyheten sammen med iBooken
og PowerBooken i forrige uke, men selvfølgelig ville de ha litt ekstra
publisistet. Synes forøvrig den muligens blir litt dyr (som alt annet
fra Apple), men absolutt interessant som musikk-dings. Men hadde den
hatt trådløst interface også, så hadde jeg nok kjøpt en til meg selv i
julegave.

;)
--
Dag Tore Antonsen

-Går over Grønland hver dag-

Christian Celius Bjørvik

Til å være en "dings", som i tillegg til å være en dings man kan ta med
seg og vise frem, også spiller musikk og fungerer som en ordinær
firewiredisk, går den de andre mp3-dingsene en høy gang hva utseende og
spesifikasjoner angår. Tror jeg vil ha en sånn, jeg.
--
Hilsen Christian

Øystein Riiser Gundersen

Christian Celius Bjørvik at nos...@mac.com

Enig. Jeg ble ganske skuffet sånn umiddelbart, men etter å ha gitt den litt
tid, har jeg kommet til at iPoden ikke er så dum. Kan vi vente oss flere
slike dingser fra Apple i tiden som kommer?

--
Øystein Riiser Gundersen

Christian Celius Bjørvik

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Men ser av specen at den brueker IEEE 1394a - er ikke det Firewire2?

Teksten sier at man kan flytte 5 GB på 10 minutter. Det er vel omtrent
som dagens firewire?

--
Hilsen Christian

Dag Tore Antonsen

In article <1f1qziv.l0jra48fchsdN%nos...@mac.com>, nos...@mac.com
(Christian Celius Bjørvik) wrote:

> [...]
> firewiredisk, går den de andre mp3-dingsene en høy gang hva utseende og
> spesifikasjoner angår. Tror jeg vil ha en sånn, jeg.

Det er jeg enig i, men alt til sin pris. Dersom det ikke _gir_ meg noe
mer enn en Mp3 spiller (for meg gjør det ikke det), så er det ikke verd
den prisen. 1000 kroner lavere - kanskje. Og 5GB er uansett for lite for
musikksamlinga mi ;)

DT

Lars Magnar Flage

Det tror jammen jeg også.

He, he.. med det samme jeg så den syntes jeg den lignet på en sånn
derre stillbar tidsbryter fra 80-tallet, men ..., ja det var jo ikke
det da.

Hadde det bare vært mulig å koble den til stereoen...

Lars
- som har vært stresset i hele dag

Dag Tore Antonsen

In article <1f1qzty.e2jrh2p9zcm7N%nos...@mac.com>, nos...@mac.com

> Teksten sier at man kan flytte 5 GB på 10 minutter. Det er vel omtrent
> som dagens firewire?

Selvfølgelig, da ingen Macer har FW2 ennå. Eller blir jeg forvirret av
navnepolitikken på Airport (802.11b) nå.

Dag Tore Antonsen

In article <231020012100280578%la...@mangogarden.com>, Lars Magnar Flage
<la...@mangogarden.com> wrote:

> Hadde det bare vært mulig å koble den til stereoen...

Man kan bruke en minijack til phono, men det vil vel neppe bli den helt
store opplevelsen. Men, men - det _er_ mulig...

DT

Asbjørn Evensen

Den 23.10.01 20:25, skrev Dag Tore Antonsen dette:

> [...]
> fra Apple), men absolutt interessant som musikk-dings. Men hadde den
> hatt trådløst interface også, så hadde jeg nok kjøpt en til meg selv i

iPod burde også inneholdt en radio, enkelt kunne tilkobles bilstereoer og
f.eks. direkte til Apples små kule-høytalere. Da ville den fungert som et
optimalt personlig stereoanlegg, for flere lyttere i bilen, og som et
rålekkert mikroanlegg med kulehøytalerne - altså mange flere bruksområder.

:)
Asbjørn

Snerg

in article B7FBBA70.560F%asb...@mac.com, Asbjørn Evensen at asb...@mac.com
wrote on 23.10.01 22:23:

Hvis markedet ikke avviser den, kommer det helt sikkert i neste generasjon.
Innovatørene MÅ selvsagt ha den også. Resten av oss får en folkemodell med
noen færre features til litt lavere pris.

sn...@start.no

Terje Rydland

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

Helt enig.
Man må ha en liten musikksamling for at dette skal være nok. Jeg får
ikke en gang plass til operainnspillingene (342 komplette operaer - ca.
800 CDer - ved siste telling) mine i den. Kanskje jeg får plass til
Wagner-samlingen, men selv det skal bli trangt.

Terje

Ole Horvli

> Sikker satt ut av konspiratorikerne som mener det er på tide med en
> håndholdt:-)
> --
> Hilsen Christian

Det vil nok dessverre aldri komme noen håndholdt fra Apple så lenge Steve
Jobs styrer. Husk at Newton var John Sculleys (tidligere Apple-sjef) baby.
Jobs hatet (og kanskje enda hater) Sculley. Det første Jobs gjorde da han
overtok, var (derfor?) å knuse Newton-prosjektet. Det er vel snart 10 år
siden Newton kom, og tenk hva Apple kunne gjort av utvikling på disse årene
på dette konseptet. Dagens håndholdte ville passet mere som rekvisitter i
Fred Flintstones verden.

Ikke alt Jobs gjør, er genialt. Det har vi vel imidlertid visst hele tiden.

--
Ole Horvli.

Espen Vestre

Øystein Riiser Gundersen <gund...@mac.com> writes:

> Enig. Jeg ble ganske skuffet sånn umiddelbart, men etter å ha gitt den litt
> tid, har jeg kommet til at iPoden ikke er så dum. Kan vi vente oss flere
> slike dingser fra Apple i tiden som kommer?

Samme her. Jeg studerte markedet for MP3-spillere ivår (på jakt etter
en konfirmasjonspresang :-)), og jeg må si at dette er omtrent det
jeg gjerne skulle ha funnet den gangen. Riktignok har den fortsatt
bevegelige deler og vil derfor forhåpentligvis bli utkonkurrert av
rene solid state-devices om noen år, men med dagens teknologi er dette
temmelig optimalt. Prisen er heller ikke så gal.
--
(espen)

Tord Kallqvist Romstad

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> writes:

> Når noe blir så hypet som dette, så er det klart at man sitter igjen men
> en litt tom følelse.

Enig. Det kan umulig være god markedsføring å først fortelle verden
at man vil slippe et helt nytt og revolusjonerende produkt neste
tirsdag, for så å lansere noe så ordinært som en MP3-spiller.

--
Tord Romstad

Tord Kallqvist Romstad

ter...@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> [...]
> 800 CDer - ved siste telling) mine i den. Kanskje jeg får plass til
> Wagner-samlingen, men selv det skal bli trangt.

Jeg er enig med dere i at dette er en skuffende nyhet fra Apple, men
jeg forstår ikke klagene over at lagringskapasiteten er for liten.
Naturligvis får ikke hele CD-samlingen plass, men det kan da umulig
spille noen rolle? Det er ingen som tvinger oss til å ha de samme 100
CD-ene lagret på enheten til enhver tid. Jeg tviler på at det er
mange som rekker å høre på mer enn 100 timer musikk mellom hver gang
de er i nærheten av datamaskinen og CD-samlingen ...

--
Tord Romstad

Øystein Riiser Gundersen

Espen Vestre at espen@*do-not-spam-me*.vestre.net

Prisen er _litt_ gal, og det må være det eneste jeg har å utsette på den.
Jobs sa i går at "it's a large target market. It knows no boundaries. And
there is no market leader", noe som får meg til å tro at Apple satser på at
dette skal apellere til alle, og at Apple har ambisjoner om å bli
markedsledere i MP3-spiller-bransjen. Med den prislappen tror jeg det skal
godt gjøres.

Men det kan vel umulig ta så lang tid før vi får priskutt på denne, eller
hva?

--
Øystein Riiser Gundersen

Aslak Raanes

Lars Magnar Flage <la...@mangogarden.com> wrote:

>[...]

> Hadde det bare vært mulig å koble den til stereoen...

Hvis den etterhvert støtter havi <url:http://www.havi.org/> så burde det
være mulig å koble den til stereoanlegg med firewire.

Når det gjelder pris så er den nok litt for dyr for meg. ($ 399 =
3500*1,24 = ca 4400.) Men hvis ryktene stemmer med at den inneholder en
5GB Type II PC-Card disk så er den ikke så dyr. Slike disker koster
endel i utgangspunktet og er vel ikke mye større en 5GB? Teoretisk burde
det være mulig å koble den direkte til en annen firewiredisk for å øke
kapasiteten, selv om det trolig ikke kommer til å skje.

Artig at Smalltalk/Parc grensesnittet blir brukt mer og mer av Apple.
Det kommer nok i fra NeXT. Grensesnittet ser ryddig ut.

Jeg tror Apple vil bruke musikkdingens sin til «bundling», ihvertfall på
det amerikanske markedet, så den prisen vil nok variere.

--
Aslak Raanes

Terje Rydland

Tord Kallqvist Romstad <rom...@math.uio.no> wrote:

> Jeg er enig med dere i at dette er en skuffende nyhet fra Apple, men
> jeg forstår ikke klagene over at lagringskapasiteten er for liten.

Neida, det burde være nok i massevis. Mine MP3er på Cuben min fyller
4,49 GB (får plass på iPoden), består av 1030 sanger og er nok til 2
døgn, 16 t og 51 minutter spilletid.
Det burde holde for de fleste.

> [...]
> mange som rekker å høre på mer enn 100 timer musikk mellom hver gang
> de er i nærheten av datamaskinen og CD-samlingen ...

Personlig blir problemet at jeg må rippe CDer som jeg vil ta med meg.
Hvis jeg skal til Italia og vil ha med meg Verdi-operaene mine (som jeg
ikke har på MP3 i dag) må jeg først rippe dem og så overføre dem til
iPoden, men det er jo uansett enklere enn å ta med alle CDene på turen.

Terje

Anders Haavie

Ole Horvli <ole.h...@mbi.uib.no> wrote:

> [...]
> Jobs hatet (og kanskje enda hater) Sculley. Det første Jobs gjorde da han
> overtok, var (derfor?) å knuse Newton-prosjektet.

Det jobs GJORDE var å konsentere seg om datamaskiner, ingen kan vel
bebreide ham for det ??

Se på produsentene av håndholdet.. de går jo med dundrende underskudd nå
fortiden !!!

Jobs gjorde det riktige.

Anders
--
Valgerd som kulturminister--- verden går under

Terje Rydland

Anders Haavie <and...@haavie.no> wrote:

> Det jobs GJORDE var å konsentere seg om datamaskiner, ingen kan vel
> bebreide ham for det ??

Enig i det. Det han gjorde var å sørge for at Apple ikke gikk konkurs,
noe han gjorde bl.a. ved å kutte ut kostnader som ikke hadde et
potensiale for inntekter i den nærmeste framtid, og det hadde nok ikke
Newton i 1997/8.

> Se på produsentene av håndholdet.. de går jo med dundrende underskudd nå
> fortiden !!!

Nemlig. Det er et marked for håndholdte dingser, men ikke dagens
varianter. Palm har solgt på å markedsføre en avansert tidsplanlegger,
men det markedet er fyllt opp nå og har ikke det store potensialet
lenger.
PocketPC selger på kompatibilitet med PC-er, men de er for dyre og WinCE
er ikke godt nok.
Markedet er der, men "burken" må være billigere (max. 5000 kr.), ha
større potensiale enn Palm, og være enklere enn WinCE.

En "dings" med stor nok fargeskjerm, skikkelig håndskriftgjenkjenning
(ala Newton) og et tilpasset OS (f.eks. Darwin med et Aqua-lignende
grensesnitt uten alle animasjonene og mere skjermsparende), til ca 5000
kr. ville bli en kjempehit. Så spørs det om noen kan produsere noe sånt.
Husk: den må være liten og lett (omtrent som dagens PocketPCer), ha stor
kapasitet (32-64 MB RAM og 5 GB harddisk), ha en klar skjerm med høy
oppløsning og farger, og ha minst en dags batterilevetid.

Det spørs om noen kan lage noe sånt.
Apple kan det helt sikkert, men ikke til den prisen. Tviler på om noen
kan klare det til en slik pris.
Hvem ville kjøpe denne dingsen for 12000 (som den sikkert kunne
produseres for)?

> Jobs gjorde det riktige.

Dessverre sant.

Terje

Frode Lamøy

Christian Celius Bjørvik <nos...@mac.com> wrote:

> Tror jeg vil ha en sånn, jeg.

Jeg _vet_ at jeg vil ha en sånn. En slik MP3 spiller har jeg ventet på
leeenge.

1. Liten og lett
2. Stor kapasitet
3. Rask øverføring
4. Lang batterilevetid/rask lading
5. UI i særklasse
6. Tett integrasjon med Mac m/autosync
7. Dobler som harddisk til filoverføring

Hos alle konkurentene kan man faktisk stryke 5-6 av disse punktene!
Dette er et "no compromise" produkt fra Apple, så at den koster litt mer
enn de andre spillerne har jeg ingen problemer med.

Jeg er frelst. Lurer på når den dukker opp i vår Apple Store?

--
Frode Lamøy
MacXperten AS

Frode Lamøy

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Og 5GB er uansett for lite for
> musikksamlinga mi ;)

Men med den overføringshastigheten kan du jo bytte ut 10 album på null
komma niks. Hva er problemet?

Frode Lamøy

> [...]

> at man vil slippe et helt nytt og revolusjonerende produkt neste
> tirsdag, for så å lansere noe så ordinært som en MP3-spiller.

For meg er det en revolusjon, faktisk (se tidligere post). Husk at dette
er den første "consumer musikk-dingsen" med Firewire.

Frode Lamøy

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Man kan bruke en minijack til phono, men det vil vel neppe bli den helt
> store opplevelsen. Men, men - det _er_ mulig...

Tøv! Selvfølgelig funker det og vil ikke gå ut over opplevelsen i det
hele tatt.

Dag Tore Antonsen

In article <1f1s1cj.1ca9gx81vf8wbxN%ter...@idi.ntnu.no>,
ter...@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> [...]
> varianter. Palm har solgt på å markedsføre en avansert tidsplanlegger,
> men det markedet er fyllt opp nå og har ikke det store potensialet

De må jo utvikle seg. Hva med å bygge inn MP3-spiller, skikkelig
QuickTime, gjøre at man kan surfe via 802.11 (AirPort), synke via
Firewire, USB og IRDA, bygge inn en mobiltelefon med bluetooth og legge
inn en programmerbar fjernkontroll i tillegg.

> [...]
> Markedet er der, men "burken" må være billigere (max. 5000 kr.), ha
> større potensiale enn Palm, og være enklere enn WinCE.

Dessverre er dette et nokså mettet marked, og jeg tror at selv om Apple
vil kunne klare å lage en eminent produkt, så er dette _veldig_
risikabelt. Men jeg tror nok dette er det markedet der de kan ta mest
markedsandeler akkurat nå, men det avhenger også av at de presser priser
og konkurrerer steinhardt.

> [...]
> kapasitet (32-64 MB RAM og 5 GB harddisk), ha en klar skjerm med høy
> oppløsning og farger, og ha minst en dags batterilevetid.

Og fortsatt vil det ikke være banebrytende. De må lage _mer_ enn dette.

> [...]
> kan klare det til en slik pris.
> Hvem ville kjøpe denne dingsen for 12000 (som den sikkert kunne

Først kommer prisen - så kommer innholdet. Dessverre.

DT

--
d a g t a @ m a c . c o m

Dag Tore Antonsen

In article <1f1s0fh.1sw4yxr14j01dqN%ter...@idi.ntnu.no>,

> Neida, det burde være nok i massevis. Mine MP3er på Cuben min fyller
> 4,49 GB (får plass på iPoden), består av 1030 sanger og er nok til 2
> døgn, 16 t og 51 minutter spilletid.
> Det burde holde for de fleste.

Jeg har foreløpig bare 4GB MP3, men det er vel kanskje 1/4 av
platesamlinga mi. Jeg synes rippinga er det kjedeligste, og det er ikke
alle platene jeg trenger, så 5GB holder vel for meg. Men jeg trenger
strengt tatt ikke harddisken - jeg har DVD-RAM (5.7GB) og zip og 88GB HD.

Dette er ikke banebrytende - det er en MP3-spiller. Ja, det er en kul
Mp3 spiller, men det fortsatt bare en MP3-spiller. Hadde den hatt
MP3-streaming over AirPort og synking over AirPort i tillegg f.eks hadde
den vært kul. Og skal den henvende seg til mer enn Mac-markedet, må den
være Windows-kompatibel. Hva med Itunes for Windows, med de samme
funksjonene?

> [...]
> ikke har på MP3 i dag) må jeg først rippe dem og så overføre dem til
> iPoden, men det er jo uansett enklere enn å ta med alle CDene på turen.

Helt klart - helt enig.

John E. Andersen

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Man kan bruke en minijack til phono, men det vil vel neppe bli den helt
> store opplevelsen. Men, men - det _er_ mulig...

Nå snakker vi om mp3'er da, og hvis man er fanatisk opptatt av
lydkvalitet og gulljacker så kjøper man seg ikke en mp3-spiller for å få
den ultimate lydopplevelsen uansett;)

Og ja, det er fullstendig mulig.

John

John E. Andersen
http:://www.allfader.cjb.net

Ole Horvli

> [...]
> bebreide ham for det ??
>
> Se på produsentene av håndholdet.. de går jo med dundrende underskudd nå

Apple (Jobs) kunne, da han overtok, utviklet Newton (ikke på bekostning av
Mac-utviklingen, men i tillegg til!) i la oss si to retninger: En dings for
skolemarkedet, gjerne med iMac-design. Billig og tøff. Så en avansert en,
viderutviklet fra Newton. I skoleversjonen kunne man så ha bygget inn enkle
spill, MP3-mulighet da dette ble "hot", mobiltelefon-mulighet med trådløs
hodetelefon, etc. etc. Dette er ikke etterpåklokskap, man behøvde ikke være
spesielt synsk for å se at dette kunne bli stort. Ja, Apple tapte mye på
Newton, men de ville vunnet i ettertid i dette markedet. Et marked som i dag
preges av et virvar av standarder i stygge innpakninger, og med mangelfullt
utvilede muligheter. Ikke rart dagens dings-produsenter taper penger.

--
Ole Horvli

Tord Kallqvist Romstad

and...@haavie.no (Anders Haavie) writes:

> Se på produsentene av håndholdet.. de går jo med dundrende underskudd nå
> fortiden !!!

Ikke så merkelig, tatt i betraktning at deres produkter ikke akkurat
imponerer. Selv kunne jeg godt tenkt meg en håndhold maskin, men
ingen av maskinene som finnes på markedet idag er i nærheten av å
tilfredsstille mine behov. Jeg tror ikke jeg er den eneste som venter
med å kjøpe en PDA til det dukker opp noe vesentlig mere spennende enn
det som finnes nå. At dagens dårlige eller middelmådige PDA-er selger
dårlig behøver ikke å bety at Apple ville tape penger på å utvikle noe
bedre.

--
Tord Romstad

Steinar Moum

In article <9r62rh$fhv$1...@toralf.uib.no>,
> [...]

> preges av et virvar av standarder i stygge innpakninger, og med mangelfullt
> utvilede muligheter. Ikke rart dagens dings-produsenter taper penger.

Tja, det er lett å si at de kunne utviklet Newton ikke på bekostning av
Mac-utviklingen, men som et tillegg.

Hele saker er vel om dette var realistisk? Hadde Apple gjort riktig ved
å bruke ressursene sine slik? Uansett ville resultatet blitt atskillig
mere kostbart enn Palmer.

Jeg tror at den fokuseringen Apple gjorde var helt riktig.

Muligens kunne de spunnet ut Newton og behold en passende aksjepost i et
slikt selskap, men å bruke mye tid og ressurser på Newton kunne lett
gått på bekostning av andre og viktigere forhold.

sm

--
Steinar Moum, USIT, University of Oslo,
Postboks 1059 Blindern, 0316 Oslo, Norway

Espen Vestre

Tord Kallqvist Romstad <rom...@math.uio.no> writes:

> det som finnes nå. At dagens dårlige eller middelmådige PDA-er selger
> dårlig behøver ikke å bety at Apple ville tape penger på å utvikle noe
> bedre.

spørsmålet er om det kan være mer penger i en ultra-lett notebook fra
Apple. En av delene bør de komme med snart, ihvertfall.
--
(espen)

C Lund

In article <1f1s2xb.1gt9z4d1jkt6wiN%fr...@macxperten.no>,
fr...@macxperten.no (=?ISO-8859-1?Q?Frode_Lam=F8y?=) wrote:

> [...]
> 5. UI i særklasse
> 6. Tett integrasjon med Mac m/autosync
> 7. Dobler som harddisk til filoverføring

Men har den mikrofon? Går det an å koble til en mikrofon? Hvis det hadde
latt seg gjøre ville jeg vært *veldig* interessert. Men jeg kommer nok til
å skaffe meg en slik når prisen har gått litt ned.

--

C Lund, Oslo

C Lund

In article <1f1s3hx.1nscheu10xdwyhN%fr...@macxperten.no>,
fr...@macxperten.no (=?ISO-8859-1?Q?Frode_Lam=F8y?=) wrote:

> For meg er det en revolusjon, faktisk (se tidligere post). Husk at dette
> er den første "consumer musikk-dingsen" med Firewire.

Det kan nok tenkes det, men de fleste vil nok bare si at det er en "litt
kul mp3 spiller".

--

C Lund, Oslo

Frode Lamøy

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Hadde den hatt
> MP3-streaming over AirPort og synking over AirPort i tillegg f.eks hadde
> den vært kul.

Så du ville altså synket med Airport istedenfor Firewire hvis du hadde
valget. Lite å gjøre om dagen?

Frode Lamøy

C Lund <cl...@NOSPAM.notam.uio.no> wrote:

> Det kan nok tenkes det, men de fleste vil nok bare si at det er en "litt
> kul mp3 spiller".

Ikke de som har hatt lyst på en fin MP3 spiller i flere år, gått fra
butikk til butikk, sjekket nettside etter nettside, men aldri har kjøpt
en fordi det alltid har vært mangler.

Nå føles endelig alt perfekt (går selvfølgelig ut ifra at lydkvaliteten
på denne vidunderdingsen holder mål - bytte headset må man vel uansett).

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Frode Lamøy]

| Så du ville altså synket med Airport istedenfor Firewire hvis du hadde
| valget. Lite å gjøre om dagen?

man gjør selvsagt noe annet mens man venter. man blir _så_ kreativ av å
vite at fremtiden tikker i bakgrunnen.

Dag Tore Antonsen

In article <1f1sa79.1724wxsvaa22oN%fr...@macxperten.no>,
fr...@macxperten.no (Frode Lamøy) wrote:

> Så du ville altså synket med Airport istedenfor Firewire hvis du hadde
> valget. Lite å gjøre om dagen?

Hehe - nei her var det snakk om både og. Og MP3-streaming hadde vært
snasent. Dessuten kan den godt synce i løpet av natta, eller samtidig
mens jeg spiller. Og så slipper man ledninger.

Men ikke misforstå. Jeg synes iPoden er kul og bra, men den er for dyr.
Jeg føler det samme som jeg gjorde da Cuben kom. Snasent, men de må
oppdatere og selge billigere. Les forøvrig bashingen på:
<URL:http://www.wired.com/news/gizmos/0,1452,47812,00.html>, som er
*noe* sterk, men ellers korrekt.

Anders Haavie

Ole Horvli <ole.h...@mbi.uib.no> wrote:

> Apple (Jobs) kunne, da han overtok, utviklet Newton (ikke på bekostning av
> Mac-utviklingen, men i tillegg til!)

Ja takk begge deler.

Apple var i en presset situasjon med røde tall. Apple har ikke
ubegrensete ressurser, så det er snakk om fokus her. Enten satser man
fullt på datamaskiner, eller så sprer man ressursene sine. Så enkelt er
det.

Jobs reddet Apple, that's it.

Snorre Berg

in article 1f1sf6c.re0ssi19v0guoN%and...@haavie.no, Anders Haavie at
and...@haavie.no wrote on 24.10.01 15:23:

> [...]
> ubegrensete ressurser, så det er snakk om fokus her. Enten satser man
> fullt på datamaskiner, eller så sprer man ressursene sine. Så enkelt er

Hvorfor overlevde Apple og ikke Amiga?

Mvh
--
snorr...@fosna-folket.no

Espen Vestre

Snorre Berg <snorr...@fosna-folket.no> writes:

> Hvorfor overlevde Apple og ikke Amiga?

fordi Amiga var for harry?
--
(espen)

Dag Tore Antonsen

> Så du ville altså synket med Airport istedenfor Firewire hvis du hadde
> valget. Lite å gjøre om dagen?

Det _jeg_ tenkte meg var en MP3 spiller som kunne være tilkoplet
stereoanlegget, men som hentet låtene via AirPort fra datamaskinen som
sto 15 meter unna i et annet rom. Da kunne jeg hatt hele CD samlinga
tilgjengelig.

Ole Horvli

> [...]
> ubegrensete ressurser, så det er snakk om fokus her. Enten satser man
> fullt på datamaskiner, eller så sprer man ressursene sine. Så enkelt er

Bare ikke Apple går fra å være et "se hva vi kan" til et "vi kan
også" -selskap.

--
Ole Horvli

John E. Andersen

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Les forøvrig bashingen på:
> <URL:http://www.wired.com/news/gizmos/0,1452,47812,00.html>, som er
> *noe* sterk, men ellers korrekt.

Aftenposten skriver om iPod i dag

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article.jhtml?articleID=217465

Fin kritikk, det eneste de utsetter noe på er prisen og at "opplevelsen
ikke vil bli like god med en PC"

Frode Lamøy

Dag Tore Antonsen <da...@mac.com> wrote:

> Les forøvrig bashingen på:
> <URL:http://www.wired.com/news/gizmos/0,1452,47812,00.html>, som er
> *noe* sterk, men ellers korrekt.

Korrekt? Jeg kaller det direkte usakelig:

1. Put a 40-GB hard drive in it so it would have been head and shoulders
above itnumerous competitors.
5. Sold it for at least half the price.

For det første, disse diskene i denne fysiske størrelsen finnes langt i
fra i 40 GB utgaver ennå. En 5 GB koster jo alene $3-400 i dag. Skal
Apple gi bort produktene sine med tap?

2. Added AirPort wireless connectivity to it.

Joda, fint det, men den hadde selvfølgelig blitt dyrere.

3. Included digital video features.

Og ennå dyrere...og sannsynligvis større også. Jeg hadde ikke kjøpt den
om den var fysisk større/tyngre.

4. Made it PC-compatible.

Hva gjør iPod'en unik? Jo, bl.a øverførringshastigheten. Hvor mange er
det som egentlig har Firewire på PC'en sin som ikke holder på med video?
iPod med USB2? Vel...vel..

Sverre Sørensen

In article <B7FC9034.89B5%snorr...@fosna-folket.no>,
Snorre Berg <snorr...@fosna-folket.no> wrote:

> Hvorfor overlevde Apple og ikke Amiga?

Mye penger på bok

Sverre :)

--
Sverre Sørensen
it...@norhost.net

Tore Tosteinbø

John E. Andersen <dal...@monet.no> wrote:

> Nå snakker vi om mp3'er da, og hvis man er fanatisk opptatt av
> lydkvalitet og gulljacker så kjøper man seg ikke en mp3-spiller for å få
> [...]

man hører heller ikke på mp3 filer da

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Snorre Berg]

| Hvorfor overlevde Apple og ikke Amiga?

flere programmer.

flere modeller å velge mellom.

mer seriøs satsning på forsking og utvikling.

mer gjennomarbeidet brukergrensesnitt.

bedre markedsføring.

Frode Lamøy

Tore Tosteinbø <tore...@start.no> wrote:

> man hører heller ikke på mp3 filer da

Nei, man kan jo spise eller se på dem, kanskje...

Tore Tosteinbø

Frode Lamøy <fr...@macxperten.no> wrote:

> Nei, man kan jo spise eller se på dem, kanskje...

spise?

C Lund

In article <1f1s9ve.yyjfgg1ab3ll0N%fr...@macxperten.no>,
> [...]

> Ikke de som har hatt lyst på en fin MP3 spiller i flere år, gått fra
> butikk til butikk, sjekket nettside etter nettside, men aldri har kjøpt

Tja.. jeg skulle likt å ha en mikrofon - eller iallefall en
mikrofoninngang på den. Bortsett fra det ser den ganske bra ut.

--

C Lund, Oslo

Snerg

in article lbzhesp...@ulrik.uio.no, Rolf Marvin Bøe Lindgren at
ro...@ulrik.uio.no wrote on 24.10.01 15:36:

> [Snorre Berg]

> flere programmer.

bedre programmer?

> flere modeller å velge mellom.

bedre modeller?

> mer seriøs satsning på forsking og utvikling.
>
> mer gjennomarbeidet brukergrensesnitt.

markedets beste!

> bedre markedsføring.

ganske sikkert.

dessuten har jeg hørt av en forhenverende amiga(mis)bruker at de prøvde seg
på utvikling av en spill-boks à la Playstation. Så kom kom Playstation,
eller Nintendo.

åkkesom, på ræva gikk de.

hvordan går det forresten med dette super-multi-hyperkompatible systemet som
skulle utvikles av han som kjøptene ravene etter Amiga?

hvis denne historien om Amigas endeligt stemmer, skjønner jeg at Jobs er
tilbakeholden med å lansere alkens mikkmakk. personlig tror jeg poden blir.

sn...@start.no

Morten Dreier

Snorre Berg <snorr...@fosna-folket.no> wrote:

Fordi:
1. Apple var ikke eid av Commodore, og hadde(har _mye_ penger på bok.
2. Man skal ikke undervurdere effekten av at Office fantes for MacOS og
ikke for AmigaOS.
3. Grafisk bransje kjøper Macer uansett. De er fine å falle tilbake på
når det blåser som værst på toppene. Ja, Amiga hadde endel
video-brukere, men de var så veldig, veldig få. Og de skiftet aldri ut
maskinene sine.
4. Amigaen ble etterhvert en virusbefengt spillmaskin - desverre.

--
Morten Dreier
http://www.pobox.com/~mdreier/

Øystein Riiser Gundersen

Morten Dreier at news-m...@pobox.com

> 4. Amigaen ble etterhvert en virusbefengt spillmaskin - desverre.

Men det var en ganske _bra_ spillmaskin, da! :-) (Å, jeg minnes min gamle
Amiga 500 med 0.5 MB RAM...)

--
Øystein Riiser Gundersen

Eivind Lie Nitter

Øystein Riiser Gundersen <gund...@mac.com> wrote:

> Morten Dreier at news-m...@pobox.com

> Men det var en ganske _bra_ spillmaskin, da! :-) (Å, jeg minnes min gamle
> Amiga 500 med 0.5 MB RAM...)

Min amiga 500+ hadde 1 mb ram! :)

Men ærlig talt, amiga 500+ var en mye bedre spille/grafikkmaskin enn
selv pentium 100 maskiner hadde - noen år senere!

(amiga ruler :)
--
God, I wanna be a man
But I don't wanna die with a rifle in my hand

Øystein Riiser Gundersen

Eivind Lie Nitter at e...@mac.com

> Min amiga 500+ hadde 1 mb ram! :)

Det er en ganske god historie å fortelle til barnebarna at du en gang gikk
til anskaffelse av 1/2 MB RAM... :-)

> Men ærlig talt, amiga 500+ var en mye bedre spille/grafikkmaskin enn
> selv pentium 100 maskiner hadde - noen år senere!
>
> (amiga ruler :)

Ja, Amiga var saker, det. Min første datamaskin, 11 år gammel og alltingen.
;-) Jeg hadde en del programvare (bl.a. et program som het "SuperOffice", og
selvfølgelig den legendariske grafikkprogrammet "Scala"!), men det gikk mest
i spill. Jeg tror "Goal!" (er det noen som husker den?) er det et av beste
spillene jeg noensinne har spilt, med "Kick-Off" som en god nummer to -
iallefall er det _det_ beste forballspillet noensinne.

*tørker tårene!*

--
Øystein Riiser Gundersen

Eivind Lie Nitter

> [...]

> spillene jeg noensinne har spilt, med "Kick-Off" som en god nummer to -
> iallefall er det _det_ beste forballspillet noensinne.

Kan nesten ikke være mer enig!

Sensible soccer var også en klassiker!

Scala var jo bra.. det brukes jo fortsatt av lokal tv på oppegård (på
amiga)! :)
Paintbrush deluxe var kult.. for ikke å nevne PrintMaster(?)

Workbench ruler jo, med speech og greier!

-Eivind
ønsker seg amiga igjen! :)

Morten Dreier

Øystein Riiser Gundersen <gund...@mac.com> wrote:

> Morten Dreier at news-m...@pobox.com

> Men det var en ganske _bra_ spillmaskin, da! :-) (Å, jeg minnes min gamle
> Amiga 500 med 0.5 MB RAM...)

Joda - det var det den var god til på slutten. WordsWorth ble liksom
aldri en standard tekstbehandler i de tusen hjem... :(
Men duverden - jeg har hatt mye glede av amigaen, jeg.

Frode Lamøy

C Lund <cl...@NOSPAM.notam.uio.no> wrote:

> Tja.. jeg skulle likt å ha en mikrofon - eller iallefall en
> mikrofoninngang på den.

Hadde selvfølgelig vært fett, det.

Stig Bordsenius

In article <clund-24100...@c160s131h2.upc.chello.no>,
cl...@NOSPAM.notam.uio.no (C Lund) wrote:

> Men har den mikrofon? Går det an å koble til en mikrofon? Hvis det hadde
> latt seg gjøre ville jeg vært *veldig* interessert. Men jeg kommer nok til
> å skaffe meg en slik når prisen har gått litt ned.

HA!

Jeg tenkte, og syntes det var dyrt, den kunne hatt radio, burde hatt en
*** også.

Så bestillte jeg en. Den er jo SATAN så fet da. Kom igjen, den rocker, for
svingende. Selv greven ville høre på svenske danseband med en sånn en!

Den eneste svakheten er at den har mange knapper, en burde holde.

stig

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Stig Bordsenius]

| Selv greven ville høre på svenske danseband med en sånn en!

da vil jeg ikke ha.

Eivind Lie Nitter

torgeir <tor...@haggis.nu> wrote:

> In article <1f1t1m3.89bfcc11hizr4N%e...@mac.com>, e...@mac.com says...

> har 2 jeg, en 500 og en 1200, og en bærepose full av spill....men det er
> ikke til salgs nei.

ahhh.. :(