Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Bruk av K750i og Mac

2 views
Skip to first unread message

Lars A. Gundersen

unread,
Jul 13, 2005, 9:22:17 AM7/13/05
to
Min SE K750i er en fin sak. Telefon, radio og et kamera som er helt ok
som nummer-to kamera. Pluss en bra lydfil-avspiller. Med et 1 GB memory
Stick kort i telefonen har jeg lagt vekk iPoden for en stund for å
prøve hvordan denne konvergerte gadgeten funker i det daglige. Meget
bra hva gjelder bruk av selve enheten. Bra menysystem og en ganske
fullblods filbehandler er pluss-momenter.
Samspillet med Macen min er mer ymse. K750i har selvfølgelig Bluetooth,
og det følger også med en USB-kabel.
BT-funksjonaliteten er helt ok, men alt for treg til å bruke som til å
f.eks laste opp MP3-filer (den tar også forøvrig iTunes-lagde AAC-filer
- nice!). iSync funker greit med telefonen.
Bruker man USB-kabelen vises Mem.stick kortet som en USB-disk på
skrivebordet. iPhoto spretter også opp som default, kjenner igjen
diskformatet og kan enkelt importere bilder fra kameraet, akkurat som
på et hvilket som helst annet kamera.

Det som ikke er så greit er musikken. Det jeg helst skulle sett hadde
vært den samme integreringen i iTunes for musikken som iPhoto tilbyr
for bilder. Men slevfølgelig, His Steveness tillater ikke at andre
enheter enn iPod integrerer med iTunes, antar jeg. Samtidig finnes det
massevis av tredjeparts plug-ins for iTunes, så jeg lurer på om noen
vet om en måte å gjøre det på?
Sekundært, finnes det et annet musikk jukebox program som kan lese
iTunes bibliotek og samtidig enkelt la en administrere musikk på en
ekstern enhet av denne typen?
Å bruke Finder til å kopiere musikk til telefonen har mange ulemper.
Ikke bare er det kjedelig og kronglete, men Finder lager også mange
vanligvis usynlige filer i de mappene man kopierer til. Noen av disse
filene vil man heller ikke se hverken i Finder eller i Terminal selv om
man skur på å vise usynlige filer i Finder eller med ls -al i Terminal.
Men filbehandleren i K750i-en ser dem, og det blir bare for grisete,
særlig ettersom man ikke får slettet dem med telefonens filbehandler.
For å løse disse problemene bruker jeg nå mucommander, en tredjeparts
freeware filbehandler for mac som ikke lager krøll eller ekstra filer,
og som viser alle filer, også de usynlige som ikke synes på andre
måter. Men det er fremdeles en filbehandler, der jeg egentlig vil ha en
musikkadministering og synkronisering. Noen forslag?
En annen ting er at hver gang jeg plugger ut USB-kabelen fra Macen
etter endt sesjon får jeg en kernel panic 2-30 sekunder etterpå. Altså
ikke når jeg ejecter USB-volumet, men når jeg plugger ut kabelen etter
det igjen. Ikke morsomt. Jeg har riktignok ikke prøvd det under 10.4.2,
kun 10.4.1.

Lars

--
Lars A. Gundersen
Multimedia Designer
http://www.larsagundersen.com/ +4791644610

Tore Halset

unread,
Jul 14, 2005, 5:16:57 AM7/14/05
to
Lars A. Gundersen <lars@*getridofthis*larsagundersen.com> wrote:
> Min SE K750i er en fin sak. Telefon, radio og et kamera som er helt ok

Prøver å kjøpe en sånn på Telehuset (jobben krever..) her i Stavanger,
men de klarer ikke å få tak i den.

- Tore.

Tor Einar Samdahl

unread,
Jul 19, 2005, 2:56:06 PM7/19/05
to
On Wed, 13 Jul 2005 15:22:17 +0200, <Lars A Gundersen> wrote:
> En annen ting er at hver gang jeg plugger ut USB-kabelen fra Macen
> etter endt sesjon får jeg en kernel panic 2-30 sekunder etterpå. Altså
> ikke når jeg ejecter USB-volumet, men når jeg plugger ut kabelen etter
> det igjen. Ikke morsomt. Jeg har riktignok ikke prøvd det under 10.4.2,
> kun 10.4.1.

http://www.macupdate.com/info.php/id/18845

0 new messages