Aagot Susanne Midling (1886-1931) - "Louvig"

Dag T. Hoelseth

Jeg kom over en artikkel i Aftenposten 15. august 1918 nr. 407 som
omtaler ekteskapsinngåelsen mellom grev Herman av Ostheim og Aagot
Susanne Midling i august(*) 1918 i Heidelberg. Frøken Midling bodde da
i Stockholm, men var født i Norge.

Greven av Ostheim var født prins av Sachsen-Weimar (1886-1964), som
eldste sønn av prins Wilhelm av Sachsen-Weimar (1853-1924) og
prinsesse Gerta, født prinsesse til Isenburg-Büdingen (1863-1945), men
ga avkall på sine arverettigheter 2. august 1909 (og fikk deretter
tittelen greve av Ostheim) i forbindelse med sitt første ekteskap med
skuespillerinnen Wanda Paola Lottero (skilt 1911(**)).

Aftenposten forteller at "Frøken Midling er datter av en tidligere
drammenser, direktør Midling, som for adskillige aar siden flyttet fra
Norge og ved sin fremragende dygtighet kom til at indta en ledende
stilling i den svenske tremasseindustri. Han var i sin tid den høiest
gagerte mand i Sverige, idet hans samlede aarlige løn gik op i 150,000
kroner, et i de tider fænomenalt beløp som gage betragtet."

I An Online Gotha. Saxony,
http://pages.prodigy.net/ptheroff/gotha/saxony.html , kan jeg lese at
Aagot Midling var født "Louvig, Norway 3 Mar 1886" og død i "Paris 16
Oct 1931". paret fikk en sønn grev Alexander-Kyrill (1922-1943), og at
Ostheim-linjen således døde ut.

Men hva menes her med "Louvig, Norway"? Kan det være Larvik, eller et
småsted i eller utenfor Drammen? Noen som kjenner til familien? Hva er
direktør Midlings fullstendige navn?

(*) An Online Gotha oppgir 4. august 1918, mens Aftenposten skriver
"sidste søndag i Heidelberg", hvilket skulle bety senere enn 4.
august, da artikkelen kom på trykk 15. august. Men An Online Gotha har
sannsynligvis den rette datoen.
(**) Jf. An Online Gotha og Andrew McNaughton, The Book of Kings, vol.
1, s. 259
(http://www.hostultra.com/~thepeerage/p1109.htm#i110853 ). Aftenposten
skriver at skilsmissen fant sted ved første verdenskrigs utbrudd.

Dag T. Hoelseth

--

http://www.geocities.com/dagtho/royalty.html

Per Løvfall

Aagot Susanne Midling er nok sannsynligvis født i Larvik.
Hennes far er August Oscar Ring Midling født i Bergen 14. okt 1846.
Oscar Rings foreldre er Wilhelm Christian Midling 1804-1852 født i Trondhjem
og Gustava Dorthea Forsberg (1815-?)
(Wilhelm Christians foreldre er Claus Miedling vistnok fra Bremen
og Inga Catrina Andreasdtr Lind)

Oscar Ring Midling giftet seg i 1878 med Anna Knudsen fra Drammen..

I 28 års alderen ble han sjef for Frizøe Verk i Larvik.
Etter 16 års virke der ble han kalt til Sverige for å få trelastindustrien ut av en
langvarig økonomisk krise, og startet i Svartvik nord for Sunnsvall.
Sammen med bla. Treschow opparbeidet han seg store interesser i svensk treforedling.
Etter hans død i 1910 overtok hustruen Anna Midling hans interesser.
Hun har for øvrig utgitt sine memoarer " Från två Fosterland" i Stockholm (1931).

Per Løvfall

Dag T. Hoelseth

loe...@frisurf.no (Per Løvfall) wrote in message news:<1a06be8d.03080...@posting.google.com>...

> Aagot Susanne Midling er nok sannsynligvis født i Larvik.

Ja, det var det jeg også trodde. En tidl. utgave av Genealogisches
Handbuch des Adels Fürstliche Häuser bekrefter fødestedet, etter det
jeg har fått rede på.

> [...]
> og Inga Catrina Andreasdtr Lind)
>
> Oscar Ring Midling giftet seg i 1878 med Anna Knudsen fra Drammen..

Så dette kan forklare Aftenpostens referanse til Drammen.

Tusen takk for interessant informasjon!

DTH