Jordegodset til Hr Samuel Loss

Kelly Petit

I siste NST nevner Ugulen Hr Samuel Loss sin jordeigedom i Samnanger, Nordvik.
Hvor fikk da Peder Hansson Tysse (sønn av Anna Jensdtr Loss)alle de andre
gårdene i fra. Det er tydelig at dette har vært odalsgods, han skulle eige rundt
om 12 gårder i Samnanger.
Nils Lauvskard mener at Jens Loss var gift med en kvinne av Austerått ætta,
dette har jeg siden sett er feil(husker ikke hvor).
I 1535 var Vincents Lunge eiger av gårder i Samnager, Os og Fusa: Langeland,
Børdal, Svensdal,Høysæter, Molda og Hope. I 1658 var de fire første av disse
gårdene, i Daniel Bildt's eige, mens Hope i Fusa var i Ludvig Rosenkrans eige.
D. Bildt's kone døde i 1674 og 6 år senere er de kommet inn i Loss ætta. Og
igjennom Anna Loss kommer så gårdene i Samnager inn i Tysse slekta.
Finnes der noen som har forsket på dette etter Nils Lauvskard sin tid?
Jeg er interessert i å vite om det finnes lesestoff her ettersom begge mine
besteforeldre på morsiden stammer fra Peder Hansson Tysse.

Mvh

Kjellaug Robberstad Petit

Jo Rune Ugulen

Kelly Petit <kelly...@a2points.com> wrote in message

> [...]
>gårdene i fra. Det er tydelig at dette har vært odalsgods, han skulle eige

At han eig 12 gardar i Samnanger, er ikkje det same som at desse 12 gardane
var odelsgods. Mest truleg er det vel kjøpe- og/eller pantegods? Ettersom eg
ikkje kjenner særskilt til denne Peder Hansson, lurar eg på om desse 12
gardane verkeleg er 12 gardar - eller er det 12 gardpartar? Veit du noko om
dette? Det er svært stor forskjell dersom det viser seg at Peder Hansson eig
partar i 12 gardar, eller om han verkeleg eig 12 heile gardar.

>Nils Lauvskard mener at Jens Loss var gift med en kvinne av Austerått ætta,
>dette har jeg siden sett er feil(husker ikke hvor).

Det som vel kan seiast sikkert om kona til Jens Loss, er vel berre det
faktum at ho var kona til Jens Loss:-) Ein veit ikkje ein gong kva ho
heitte. At ho skal ha vore av Austrått-ætta fell på si eiga urimelegheit -
det er nærast utenkjeleg at ei kvinne av ei av dei ytterst få norske
høgadelsættene på midten/slutten av 1600-talet skulle gifta seg med ein
presteson frå Os.

> [...]
>D. Bildt's kone døde i 1674 og 6 år senere er de kommet inn i Loss ætta. Og
>igjennom Anna Loss kommer så gårdene i Samnager inn i Tysse slekta.

Eg gissar på at godset er selt. Det viser seg fleire stader i landet at
adelsmenn selde mykje av jordegodset sitt i siste helvta av 1600-talet. I
den eldre Daniel Bildt (d. kring 1585) sitt tilfelle vart han gift med
Blanceflor Lunge, som arva mykje av Vincens Lunge sitt gods på Vestlandet.
Etterkomarane hans sat seinare med dette godset. At dette så har vorte selt
i 1680-åra vil i tilfelle ikkje vera noko særsyn. Jf òg det store
krongodssalet som kom i gang etter 1660, og som for Vestlandet sin del er
handsama av Erling Reksten i hovudoppgåva hans. Den er prenta i 1985 som
"Krongods og konsgmenn. Jordsalg og sosial endring på Vestlandet 1650-1700."

>Finnes der noen som har forsket på dette etter Nils Lauvskard sin tid?
>Jeg er interessert i å vite om det finnes lesestoff her ettersom begge mine
>besteforeldre på morsiden stammer fra Peder Hansson Tysse.

Samnanger kjenner eg lite til (sjølv om eg ikkje bur så langt derifrå). Nils
Lauvskard sine bøker likeså.

helsing
----
Jo Rune Ugulen, P.O.Box 205, N-5201 Os, Norway
E-mail: jo.u...@student.uib.no
WWW: http://www.student.uib.no/~st01236
Distriktsrepresentant i Hordaland for
Norsk Slektshistorisk Forening

Kelly Petit

Jo Rune Ugulen wrote:

> [...]
> dette? Det er svært stor forskjell dersom det viser seg at Peder Hansson eig
> partar i 12 gardar, eller om han verkeleg eig 12 heile gardar.

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.
Alle gårdene (Langeland, Børdal, Svensdal, Høysæter, Molda og Hope) i Samnanger,
Os og Fusa- og ikke bare deler av dem - var omkring 1680 i Loss ætta si eige.
Hvorfor tror Lauvskard at disse gårdene var odalsgods? Han gir som eksempel.
Sønn til Anna Loss, Pederd Hansen Tysse, solgte tre av disse gårdene til Olav
Olavsson Røsseland i Kvam i 1713 (Børdal, Høysæter og Svensdal), men sønnen Knut
hadde løyst de inn igjen i 1741.
Man vet ikke hvilken ættegrein denne odalen har fulgt fra 1535 til 1680 og det
er bare hypoteser far Lauvskard sin side at det kunne være tilknytt til
Austerått ætta.
Ellers var Jens Samuelson Loss (Anna's far) gift med Eufemia Jensdtr Landgrav,
hennes familie kom fra Danmark og Tyskland, så det er lite sannsynlig at det kom
fra den siden. Samuel eigde blant annet Nordvik i Samnanger som du nevner, men
ser ikke at han eigde de andre gårdene.

> [...]
> det er nærast utenkjeleg at ei kvinne av ei av dei ytterst få norske
> høgadelsættene på midten/slutten av 1600-talet skulle gifta seg med ein

Dette er også bare hypoteser fra Lauvskards side : Samnanger I, s 741: "Då me
ikkje veit kven Jens Loss var gift med, kann me helder ikkje vita kva ættegrein
denne odalen hev fylgt frå 1535-1680; men var det so, at han med giftarmål
eikorleis var knyt til Austeråtætti, som hev satt so djupe spor i vår soga, kann
me lettare skyna at ein vanleg landsens prest som hr Jens kunde verta so
hugteken av vår soga og vårt gamle mål." De tre første sønnene til Jens het
Anders, Nils og Henrik, først 4. sønn ble oppkaldt etter hans far Samuel. Ellers
har det og vært hypoteser om at mor til Anna kan ha vært en Seselia/Sissela, i
allefall kom navnet inn i familien på dette tidspunktet, Peder og Anna skal ha
hatt tre døtre som døde ved dette navn, siden har det fulgt familien til våre
dager i hvertfall fram til min mors farmor som og het Seselia (Pedersdtr Tysse).

Dette er og forblir en enigme, men man vet aldri, nye ting dukker opp og da jeg
så Loss nevnt i tidskriftet, tenkte jeg at her er det kanskje en mulighet til å
finne mer-:)

I alletilfeller takk for svar. Kanskje det er andre 'der ute' som har
spesialisert seg på dette, vi er så pass mange etterkommere etter 'Per på Tysse'
at det skulle være mulig at noen har interessert seg for denne ættagreina av
Loss ætta.
Likeledes har jeg heller ikke greidd å finne noe ut om Jens Sørensen Landgrav
(morfar til Jens) og Nils Hendriksen Hess (Oldefar til Jens på hans mormors
side). Førsnevnte skulle ha kommet fra Danmark og sistnevnte fra Hessen i
Tyskland. Har prøvd med hjelp av andre både i Tyskland og Danmark uten resultat.

mvh
Kjellaug Robberstad Petit

Jo Rune Ugulen

> [...]
Olav
>Olavsson Røsseland i Kvam i 1713 (Børdal, Høysæter og Svensdal), men sønnen

Odelsgods er som kjent arvegods. Det er mildt sagt tvilsamt at Loss-ætta har
*arva* desse gardane etter Bildt (og før dei - Lunge). Det er derimot
overvegande sannsynleg at godset er kjøpt eller tilpanta frå Bildt-ætta. Då
Peder Hansson på Tysse arvar det gjennom kona kan det til dømes ha vorte
odelsgods i Loss-ætta - det avhenger av kor lenge det hadde vore i same
slekta. Frå 1604 var denne hevdstida berre 30 år, og frå 1687 kom den ned i
20. Problemet her er at det her er adelsgods det er snakk om, men etter 1660
vart avgrensingane på sal av adelsgods gradvis fjerna. Dersom godset vart
t.d. kjøpt frå ein Bildt i 1661, hadde det i 1691 vorte odel i den slekta
som kjøpte det - sjølv om den slekta ikkje var adeleg. [Det er i alle høve
ei grov framstilling av det]

>Man vet ikke hvilken ættegrein denne odalen har fulgt fra 1535 til 1680 og
det
>er bare hypoteser far Lauvskard sin side at det kunne være tilknytt til

Ættegreina frå 1535 til eit godt stykke ut på 1600-talet er i alle høver
heilt grei. Eg har ikkje meir for handa om Bildt-ætta, men det er sikkert
andre som har det. Det gamle Lunge-godset (og før det - Austrått-godset) på
Vestlandet følgjer mellom anna denne greina.

Vincens Lunge

Blanceflor Lunge
g.m. Daniel Bildt død 1585

Otte Bildt til Torsnes

Vincens Bildt til Torsnes, død 1658

Ellers er eg klar over at Lauvskard, i likskap med mange andre, opererer for
ei stor grad med hypoteser:-)

> [...]
det kom
>fra den siden. Samuel eigde blant annet Nordvik i Samnanger som du nevner,

Eg trur du rotar litt no?? Samuel Loss (som var Anna sin farfar) var gift
med Eufemia, som då vert mor til Jens. Eg reknar med du har vore litt kjapp
på tastaturet her:-)

Sjølv om Samuel Loss eig berre Nordvik i 1624, er det ikkje noko som helst i
vegen for at han seinare kan ha kjøpt gods av Bildt-ætta. Han døydde jo
ikkje før i 1659. Godset kom definitivt ikkje frå Landgrav-sida - vi kjenner
til kva gods som kom der i frå.

> [...]
ættegrein
>denne odalen hev fylgt frå 1535-1680; men var det so, at han med giftarmål

Eg viser til kva eg har sagt ovanfor.

> [...]
>Anders, Nils og Henrik, først 4. sønn ble oppkaldt etter hans far Samuel.

Kyrkjebøkene er dårlege for denne tida. Det er absolutt tenkbart at t.d.
Jens har hatt ein son Samuel som har døydd som 10-åring:-) Ein annan grunn
kan vera at det ikkje vart sett på som særleg gunstig å kalla opp att nokon
som framleis var i live. Kva tid vart denne Samuel fødd?

> [...]
jeg
>så Loss nevnt i tidskriftet, tenkte jeg at her er det kanskje en mulighet

Det er svært mange som har freista å finna kven kona til Jens Samuelsson
Loss var, men det har førebels ikkje lukkast for nokon. Det må nok nye
kjelder fram i ljoset, skal det koma noko nytt her:-)

> [...]
>side). Førsnevnte skulle ha kommet fra Danmark og sistnevnte fra Hessen i
>Tyskland. Har prøvd med hjelp av andre både i Tyskland og Danmark uten

Eg trur ikkje det vert lett i noko tilfelle. I tilfellet Nils Henriksson er
det ikkje ein gong noko ættenamn å gå etter, så han er nok svært kinkig.
Landgrav [Jens Sørenssøn vart også kalla Sjællandsfar] bør vera enklare
(utan at det naudsynleg er enkelt), men det må nok også her koma nye kjelder
fram frå mørkret skal det vera noko von.

Jo Rune Ugulen

Berre ein ytterlegare kommentar til adelsgods, og sal/avhending av dette.

Frå 1641 vart det tillate for ikkje-adelege personar å sitja med adelsjord i
pant. Den skulle rett nok då bydast ut til sal minst ein gong i året.

Ei følgje av den svenske kringsetjinga av København 1658-60, var at
Københavns innbyggjarar fekk ein del nye rettar, av di særskilt
borgarstanden i byen ytte kongen store lån medan krigen pågjekk. Ein av
desse rettane kom i 1659, og medførte at borgarar i København no fekk rett
til å kjøpa og eiga adelsgods - inkludert adelege setegardar med
tradisjonelle adelege rettar og fridomar. Frå 1661 vart denne retten utvida
til kongelege embetsmenn i København. Og endeleg, frå 1682, fekk alle
ikkje-adelege innbyggjarar høve til å kjøpa og eiga adelsjord med ditto
rettar.

[Jf ellers m.a. Ståle Dyrvik: "Truede tvillingriker 1648-1720," band III av
Danmark-Norge 1380-1814; og Tor Weidling: "Adelsøkonomi fra
reformasjonstiden og fram mot 1660."]

Kelly Petit

> [...]
> som kjøpte det - sjølv om den slekta ikkje var adeleg. [Det er i alle høve

Ja, dette har nok du greie på, jeg vet ikke mer enn jeg har lest i diverse
papirer. Det jeg ser er at enkelte av disse gårdene i Samnager var fremdeles i
enkefru Dorthea Bjelke's eige i 1666, hun døde i 1674 og 6 år etter var altså
alle disse jordeigedomene kommet inn i Lossætta. Jeg går ut i fra at dersom noen
hadde visst om noe skriftlig her så hadde vel det blitt publisert?

> [...]
> |
> Vincens Bildt til Torsnes, død 1658
>
> Ellers er eg klar over at Lauvskard, i likskap med mange andre, opererer for

Han var nå ihvertfall ærlig nok til å understreke at dette var hypoteser-:)

> [...]
> med Eufemia, som då vert mor til Jens. Eg reknar med du har vore litt kjapp

Huff og atter huff!! Selvfølgelig mente jeg Samuel Loss og Anna's farfar!

> [...]
> ikkje før i 1659. Godset kom definitivt ikkje frå Landgrav-sida - vi kjenner

Hvor kan man finne dette om Landgrav?
Etter det som Lauvskard sier kom de ikke inn i Loss ætta før ca 1680.

> [...]
> kan vera at det ikkje vart sett på som særleg gunstig å kalla opp att nokon
> som framleis var i live. Kva tid vart denne Samuel fødd?

Samuel Jensson Loss (1644), lensmann i Os skipreida 1681-1707,gm Karina Larsdtr
Fåberg, døde barnløs.

> [...]
> det ikkje ein gong noko ættenamn å gå etter, så han er nok svært kinkig.

Vil det si at navnet 'Hess' er noe some er oppfunnet?? Har en del info jeg har
fått om hans kone Eufemia, men ikke kilder. Setter dem opp her kanskje du kunne
si om det er fullstendig 'på jordet'? Det kommer fra Danmark og går tilbake til
Svein på Aga:

Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
1 Landgrav Eufemia Jensdtr o ?/?/1575 à Voss

Parents
=======
Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
2 Landgrav Hr Jens Sørensen o ?/?/ca1520 à Jylland, Danmark † ?/?/1591 à Voss

3 Hess Ingeborg Nilsdtr o ?/?/ca 1550 à Voss

Grand-parents
=============
Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
6 Hess Hr Nils Hendriksen o ?/?/1490 à Hessen, Tyskland † 10/8/1570 à Voss
7 Andersdtr Eufemia o ?/?/1520 à Færøyane † ?/?/1570 à Voss

Arrière grand-parents
=====================
Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
14 Guttormsen Anders o ?/?/1500 à Sumbø † ?/?/1543 à Sumbø

Arrière grand-parents (2)
=========================
Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
28 Nielson Guttorm o ?/?/1460 † ?/?/1540 à Jondal, Torsnes
29 Enevoldsdtr. Herborg o ?/?/1470 à Husavig

Arrière grand-parents (3)
=========================
Sosa Référence Nom et Prénoms de la personne Date de naissance Date de décès
56 Ragnvaldsen Niels o ?/?/1425 à Stockholm † ?/?/1497 à Torsnes
57 Torsnes Herborg Bårdsdtr o ?/?/1430 à Torsnes † ?/?/1497
58 Olesen Enevold o ?/?/1440 à Husavig

> [...]
>
> helsing
> ----
> Jo Rune Ugulen, P.O.Box 205, N-5201 Os, Norway

Det ser ut for at jeg får ta til takke med det jeg har, jeg har fått hjelp fra
en i Danmark som har prøvd å lete opp Landgrav, men fant ingenting.
Takk for info også i posten under, de får jeg heller prøve å få fatt i på
bibliotek når jeg reiser til Norge neste gang.

mvh
Kjellaug R.P.

Jo Rune Ugulen

>Hvor kan man finne dette om Landgrav?
>Etter det som Lauvskard sier kom de ikke inn i Loss ætta før ca 1680.

Seier Lauvskard det?? Han må vel ha meint 1580 eller deromkring. Eg har
mellom anna handsama ein del av godset frå Landgrav-ætta i artikkelen min om
Amla-godset i NST XXXVI, s.235-267.

>Vil det si at navnet 'Hess' er noe some er oppfunnet?? Har en del info jeg
har

Hess er eit tilnamn som peikar på at Nils Henriksson kom frå Hessen. Det er
ikkje noko anna enn det:-)

> [...]
décès
>1 Landgrav Eufemia Jensdtr o ?/?/1575 à Voss

Eg er svært skeptisk til at Eufemia Andersdotter (Eufemia Jensdotters
mormor) er dotter av lagmannen Andras Guttormsson på Færøyane (død 1544). Eg
gissar i artikkelen min på at den andre mannen hennar, Bernt Guttormsson
[Ferisk] er soneson av den same Andras Guttormsson - noko som i tilfelle
utelukkar at ho kan vera ei dotter av han. Eg er vidare klar over at
opplysningane om at ho var frå Færøyane kjem frå Miltzows prestehistorie for
Voss og Hardanger, og personleg hellar eg til ein teori om at han her har
blanda saman opphavet til Eufemia med opphavet til hennar andre mann.

Vidare kan Andras Guttormsson *umogleg* ha vore son av lagmann Guttorm
Nilsson i Bergen og Gulating. Dermed har eg øydelagt nok ei linje for deg:-)
Jamfør den tidlegare nemnte artikkelen min, der eg handsamar denne
ættekrinsen også.

Kelly Petit

Jo Rune Ugulen wrote:

> [...]

> mellom anna handsama ein del av godset frå Landgrav-ætta i artikkelen min om

Jeg uttykte meg nok ikke klart nok, her var det snakk om de overnevnte gardene:
Langeland, Børdal, Svensdal, Høysæter, Molad og Hope. Det var dem han refererte
til da han skrev " Daniel Bildt døydde i 1651 og kona i 1674. Umb. 1680 var alle
desse gardarne komme i Lossætti si eiga." Jeg vil for all del ikke legge ord i
Lauvskards munn -:)
Hvor kan jeg få fatt i den artikkelen du nevner om Landgrav?

> [...]

> Voss og Hardanger, og personleg hellar eg til ein teori om at han her har
> blanda saman opphavet til Eufemia med opphavet til hennar andre mann.

Har ikke Lampe i sin prestehistorie også skrevet noe om dette? Den har jeg kun
hørt om.

> Vidare kan Andras Guttormsson *umogleg* ha vore son av lagmann Guttorm
> Nilsson i Bergen og Gulating. Dermed har eg øydelagt nok ei linje for deg:-)

Dette blir værre og værre, hva blir jeg sittendes med til slutt??

> Jamfør den tidlegare nemnte artikkelen min, der eg handsamar denne
> ættekrinsen også.

Nok en grunn til at denne artikkelen interesserer meg.

Mvh
Kjellaug R.P.

Jo Rune Ugulen

>Hvor kan jeg få fatt i den artikkelen du nevner om Landgrav?

Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXVI, hefte 4, Oslo 1998. Du får
heilt sikkert kjøpt det gjennom Norsk Slektshistorisk Forening
nst...@online.no

>Har ikke Lampe i sin prestehistorie også skrevet noe om dette? Den har jeg
kun
>hørt om.

Jau, men Lampe byggjer i dette tilfellet på Miltzow som skreiv mot slutten
av 1600-talet. Lampe er forøvrig ikkje å stola på, så alle opplysningar der
bør dobbeltsjekkast. Miltzow er god på 1600-talet, men før 1600 er det
fleire merkelege konstellasjonar. Difor stolar eg ikkje heilt på han når det
gjeld opphavet til Eufemia Andersdotter [han seier dessutan berre at ho var
frå Færøyane - ikkje at ho var dotter av Andras Guttormsson].

>Dette blir værre og værre, hva blir jeg sittendes med til slutt??

Ei dokumentert ættelinje:-) Den linja frå Guttorm Nilsson til Andras
Guttormsson er ikkje av dei mest kjende her i landet, men på Færøyane og i
Danmark har den vorte hevda til det absurde. I det tilfellet kan det likevel
provast at det er feil (jf ellers artikkelen som eg nemnte).

Kelly Petit

Jo Rune Ugulen wrote:

> [...]

> Danmark har den vorte hevda til det absurde. I det tilfellet kan det likevel
> provast at det er feil (jf ellers artikkelen som eg nemnte).

Takk for info. Jeg hadde noe som var skrevet av en fra Færøyane, men kan ikke
for mitt bare liv finne det. Kommer tilbake siden når jeg får rotet i denne sko
eska mi-:)

Mvh
Kjellaug R.P.

Jo Rune Ugulen

Etter litt litteraturgjennomsyn er linja frå Austrått til Ludvig Rosenkrantz
grei nok den:

Nils Henriksson [Gyldenløve]
til Austrått
g.m. Ingjerd Ottesdotter

dotter som eg i farten ikkje hugsar namnet på
g.m. Vincens Lunge

Blanceflor Lunge
g.m. Daniel Bildt til Abildgård, død omlag 1585

Knut Danielssøn Bildt til Morlanda, død omlag 1604

Karen Knutsdatter Bildt, død 1662
g.m. Axel (Anderssøn) Mowat til Hovland, død 1661

Karen Mowat
g.m. Ludvig (Holgerssøn) Rosenkrantz til Hatteberg og Mel
[som vel då truleg har selt/pantsett dei respektive gardane til Jens Loss]

Kelly Petit

Jo Rune Ugulen wrote:

> [...]

> g.m. Ludvig (Holgerssøn) Rosenkrantz til Hatteberg og Mel
> [som vel då truleg har selt/pantsett dei respektive gardane til Jens Loss]

Takk for tilleggsopplysninger-:)

Mvh
Kjellaug R.P.

fle...@my-deja.com

I 'Fra Fjon til Fusa', årbok for Nord- og
Midhordland sogelag, er det et par korte artikler
som tar for seg dette. I 1950 s.77-84 skriver
Nils Lauvskard om 'Gamal ætt og odal. Kring Bildt
og Røymare-ætti.' Han går der nærmere inn på sine
hypoteser om konen til Jens Loss. I 1970, s 180-
183, skriver Henrik Tveit om 'Samnangergodset og
den ukjende prestefrua i Os'. Han går inn på
eiere av de omtalte gårdene fra 1666-1681, og
mener å kunne påvise at det var Catharina Munthe
og hennes arvinger. Konklusjonen hans er; 'Den
ukjende prestefrua er såleis like ukjend som ho
har vore. Men eigarane av Samnangergodset frå
1666 til 1681 meiner eg å ha funne, og at
Samnangergodset ikkje har gått beinveges frå
Bildt til herr Hans på Fusa, er sikkert nok.'
mvh Vidar Flesland

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Kelly Petit

fle...@my-deja.com wrote:

Her blir det mer lesestoff, takk skal du ha.
mvh

Kjellaug R.P.