katteproblemer

andyn...@msn.com

Dette har vel ikke noe med jakt å gjøre ENNÅ...
Har problemer med nabokatter som løper over grus og sand, og spinner
opp skjermen på bilen min for å legge seg på et varmt panser.
Dette er ikke spesielt gøy, da det blir små riper, og spesielt bedre
ble det ikke etter jeg kjøpte ny bil...
Hva er mine rettigheter her, hva har jeg lov å gjøre???
Jeg har tatt det opp med eieren av katten, han tok ikke problemet
særlig alvorlig...

Bilen står forøvrig på min tomt...

Mvh. Sint bileier...

Thor Phersen

Hmmm. Katten spinner opp grus som lager riper i lakken din ?

Katter ELSKER å ligge på et varmt motorpanser, hvis du ikke liker at den
gjør det, kan du invitere den inn til å ligge foran peisen. Og hvis
katteeier er en vakker enslig kvinne, kan du invitere henne også til å ligge
foran peisen. Kvinner liker godt en man som tar vare på dyret hennes.

OI! den var dyp....
<andyn...@msn.com> wrote in message

Erik Prestmo

Kjøp et kraftig luftgevær (300 m/s) med et godt kikkertsikte (min. 4x32) og
skyt katta i hodet. Dette må gjøres en dag du har fri fra jobben og naboen
ER på jobb.

Et luftgevær på mindre enn 15 meter avstand er mer enn nok, du klarer deg
med et 200 m/s for jobben, men mer er bedre.

Dette er selvsagt ulovlig, men valget er ditt.

Alternativ 1 : Mårfelle, virker de fleste ganger.

Alternativ 2 : spesialfelle: 4 toms plast kloakkrør satt i et stativ med 45
graders helling, lukket i bunnen, ca 75 cm langt. Åte er ei halv fiskekake,
varmet godt i mikro, for å gi aroma. Prinippet er at katta aker seg nedi,
men ikke får tak for å komme seg ut. Ha et lokk klart og sett på for å låse
den inne, så kan den avlives..... På vinters tid vil katta som regel fryse
i hjel før du finner den.....

Katte-elskere som gir faen i naboen og lar katta gå fritt kommer naturligvis
til å gå i lufta over dette. Men det er blitt et problem i bymessige strøk
at folk på død og liv skal ha katte, uten at de tar ansvar ved at det er
noen hjemme til enhver tid. I gamle dager var matmor heime og passet på
katta, den modellen passer ikke inn i dag.

På landsbygda er det slik at skogkatter er fallvilt, jegere skyter dem ved
gitt anledning, for å verne matvilt, spesielt i reir og hitida. Enhver katt
som påtreffes med 3 grantrær bak seg *ER* ei skogkatt....

Villkatter avler hemningsløst så lenge det finnes nok næringtilgang. Deltok
i nedskyting rundt minkgårder for over 20 år siden, på noen timer ble over
100 katter skutt...... deretter avtok mystiske "forsvinninger" fra burene
markant...

-----

Erik Prestmo

<andyn...@msn.com> skrev i melding

Jan Vagle

Ville nå regne med at løse katter på din eiendom regnes for utøy på lik
linje med rotter etc og kan avlives deretter ?

Det med skyting er at det ikke er tillatt i tettbebygd strøk, greit nok.
Ein eller annen solid rottefelle ordner nok biffen. Generelt er att ikke
dyret/utøyet skal lide i utrengsmål.

--
Jan Vagle
.............................oOo

Thor Phersen

Jeg liker katter. Hvis jeg en sjelden gang må avlive noen, så skjer det
skånsomt med hagle mens de står og spiser.

Hvis du vil utrydde kattene, så bare gå igang. Om et par år vil huset ditt
være proppfullt av rotter og mus.

Det er det samme i byene, mange vil kvitte seg med katteplagen, uten å
skjønne at katten er menneskets beste venn, og uten den vil rottene ta
fullstendig overhånd..

"Erik Prestmo" <erikp...@c2i.net> wrote in message

Jan Vagle

Thor Phersen wrote:
> [...]
>
> Det er det samme i byene, mange vil kvitte seg med katteplagen, uten å
> skjønne at katten er menneskets beste venn, og uten den vil rottene ta

Tull, hva er dine referanser på dette ? Har selv sett og det har blitt
vist reportasjer i tv at alminnelige by huskatter gidder ikke jage og
tar lite rotter/mus.
Det de derimot gjør er flinke til er å terroriserer småfugl livet og
krypdyr som frosk etc. Det er helt tilfeldig om de enten bare
maltrakterer de over lang tid eller dreper de for moro skyld.
Mat får de hjemme og de engang relevante jaktinstinkter er vannet vekk
for lenge siden.

Generelt igjen: løse katter i byer er ikke noe annet enn utøy.

--
Jan Vagle
.............................oOo

Erik Prestmo

Skånsomt med hagle?

Bullshit, dette har du lite greie på.
Jeg har (dessverre) vært vitne til forsøk på avliving av katt med hagle. På
kort hold.

Dessverre ble skuddet plassert helt feil, katta ble truffet i magen, og fikk
storparten av buken skutt vekk, men levde og forsøkte og komme seg vekk.

Stoppa lidelsene prompte med et velrettet skudd med noe så smått som 22 LR.
Hodeskudd krever ei stødig hånd, et godt øye og et kjølig hode, men er
effektivt.
Heldigvis hadde jeg vært smart nok til å ta med rifla mi, og lade den for
alle tilfellers skyld.

Det er dessverre slik at mange tror at ei hagle er et slags vidundervåpen,
de tror det bare er å peke på dyret og trykke av....

Som ved jakt, gjelder det å vite hva en holder på med.

Ganske nylig ble det funnet en kasse med halvdaue kattunger her i nærheten.
Påskutt med hagle. Tror 4 av 6 kattunger levde med skader....

Kattunger skal slåes i hjel på hoggstabben, før de har åpna auene. Har en
ikke mage til slikt, skal en heller ikke ha katt.

Å skyte katter, drepe katter over hodet er en skittjobb. Men en må nesten
fortrekke det, framfor å ta knekken på eierne, som er den virkelige rota for
problemet med for mange katter!

Utrolig at det ikke eksisterer regler for hvor mange katter det maksimalt
skal være pr dekar i et gjennomregulert samfunn med 50 og 30
kilometers-soner og med humper og forhøyede fotgjengeroverganger!

Her i vår del av verden holder vi rotter og mus unna på en enkel måte, vi
bygger skikkelige hus, og om vi oppdager et problem, fixer vi det til neste
år!

Rotter og mus ute i det fri betraktes som et lite problem, matrester
plasseres i stødig plastcontainer og samles sammen av det offentlige,
smågnagerne må finne seg i å inngå i den naturlige syklusen DER DE SKAL
VÆRE, som mat for alle som er større, og uten å bli desimert av en kunstig
kattepopulasjon som holdes på et unaturlig høyt nivå.

Skal en gå inn på ditt sysnpunkt, bør det bli forbud mot å ha innekatter og
fore katter, slik at vi får en naturlig populasjon som holder seg i live ved
å spise småfugl, fugleunger og smågnagere. Det har vi i norsk natur, den
Norske Skogkatta, og den ser man sjelden.....

-----

Erik Prestmo

"Thor Phersen" <jfg...@yahoo.no> skrev i melding

Erik Prestmo