Lån av rifle.

Terje Bodal

Jeg låner min fars rifle og hagle under jakt. Hva trenger jeg får å gjøre
dette i henhold til reglene. Holder det med at jeg har med hans våpen kort?

Anders Breivik

Terje Bodal wrote:

> Jeg låner min fars rifle og hagle under jakt. Hva trenger jeg får å gjøre
> dette i henhold til reglene. Holder det med at jeg har med hans våpen kort?

Våpenforskriftene http://www.dep.no/jd/publ/2000/vapen.html er et greit
sted å begynne:

"a. Utlån m.v. fra innehaver av individuelt våpenkort (lovens § 11
første til femte ledd).

29) Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen
(våpendeler) til en annen, skal gi mottakeren en datert og
underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal inneholde:

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,
b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),
c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler)
som er lånt ut,
d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til,
e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra
utstedelsen."

Det gjelder andre bestemmelser for pistol/revolver, men det er vel ikke
aktuelt her ...

Anders

Jon Inge Bragstad

On Wed, 31 May 2000 11:27:08 +0200, "Terje Bodal" <ter...@hrp.no>
wrote:

>Jeg låner min fars rifle og hagle under jakt. Hva trenger jeg får å gjøre
>dette i henhold til reglene. Holder det med at jeg har med hans våpen kort?

Nei, du må i minste fall ha med en utlånserklæring som skal skrives
under av begge parter. Slike utlånserklæringer skal gjelde for 3 mnd.
Men du bør sjekke med de lokale politivedtektene, for enkelte områder
(bl.a Innherred politidistrikt) har innført søknadsplikt på utlån av
våpen...

Så hvis jeg skulle gått helt etter boka, burde jeg ha en godkjent
søknad om lån for de to våpnene jeg oppbevarer for fatter'n, og det
ene for onkel'n (Jeg har FG skap, de har klesskap.)
; )

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
-- http://home.sol.no/~sbragsta/hunters.htm --
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Brynjar Harsvik

On Wed, 31 May 2000 11:46:25 +0200, Anders Breivik <and...@ifi.uio.no>
wrote:

> [...]
> e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.
>
>Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra

HVIS du da ikke er så ufattelig uheldig at du bor i Nord Trøndelag!
Der har nemlig Politimesteren i Kardemommeby (Steinkjer) laget sine
EGNE lover om utlån. Der må du søke til politiet i hvert enkelt
tilfelle om tillatelse. Jeg sendte en formell henvendelse om saken til
NV. Til tross for purring har jeg ikke hørt noe mer om utviklingen.
Er NV et organ bare til pynt, eller skjer det noe???

Brynjar

------Ta gjerne en titt på min hjemmeside!-----
-----------Veldig jaktrelatert!--------------------
--------http://wwwstud.hint.no/~brynjah-----------

Brynjar Harsvik

On Wed, 31 May 2000 16:47:15 GMT, siv...@online.no (Jon Inge
Bragstad) wrote:

>Nei, du må i minste fall ha med en utlånserklæring som skal skrives
>under av begge parter. Slike utlånserklæringer skal gjelde for 3 mnd.

FEIL!
Tillatelsen vil gjelde i inntil fire uker.