Skifeller: Fjerning av gammel klebelim

Jan Martin Grindheim

Noen tips angående fjerning av gammel klebelim under
skifeller.

--
mvh Jan Martin Grindheim

Royal

On 24 Feb, 10:31, "Jan Martin Grindheim" <jan.martin.grindh...@ino.as>
wrote:

> Noen tips angående fjerning av gammel klebelim under
> skifeller.

Bruk helst det originale løsemidlet: etylacetat.
Dette løsemidlet løser fellelimet opp effektivt og tørker raskt opp
når limet er fjernet, men kan være vanskelig å få tak i.

Et billigere og lett tilgjengelig alternativ finnes heldigvis:
tennvæske for grilling (eller lampeolje).
Dette alternativet er ikke så effektivt som etylacetat, men fungerer
godt likevel.
Rull fellen sammen til en rull, legg dem i en tom hermetikkboks eller
lignende, fyll oppi med væske og la fellen ligge der en halvtime eller
to. Etterpå bruker du en skiskrape eller en sløv rettegget kniv til å
skrape limet av som en løssittende gele.
Bruk et par tjukke gummihansker når du gjør dette for å beskytte
huden, men husk at hanskene sveller og lett går i filler etter ca et
kvarters kontakt med væsken, avhengig av hvilken type gummi/plast de
er laget av.

Whitespirit kan også brukes til nød, men er mye giftigere enn
tennvæske, og ikke mer effektivt enn tennvæske.

Lufttørk fellene utendørs i vind et døgn, eller lengre dersom det er
kaldt, før du smører på nytt lim.

Tennvæske og lampeolje kan også brukes til å fjerne voks fra skiene.
Det er meget viktig at væsken får trenge inn i voksen i 10 minutters
tid før du tørker voksen av.

royal

Rolf

Det var et kjempebra svar!
Vet noen hvor man får kjøpt fellelim i litt større kvanta enn 100ml
tuber? Har fått fatt i noen selskinn og lager selskinnsfeller, men
fellelimen er uforskammet dyr.

Rolf Nilsen
http://multimani.blogspot.com/

Jan Martin Grindheim

"Royal" <ro...@fagmed.uit.no> skrev i melding

royal

Takk for hjelpen, skal prøve dette neste gang.

Sist brukte eg Lynol, det gikk fint, men det lukta heilt forferdeleg.
( sikkert i sterkaste laget for fellene og. )

--
Jan Martin Grindheim

Hjemmeside: http://home.no.net/bier/

Royal

On 25 Feb, 18:18, "Jan Martin Grindheim" <jan.martin.grindh...@ino.as>
wrote:

> Sist brukte eg Lynol, det gikk fint, men det lukta heilt forferdeleg.
> ( sikkert i sterkaste laget for fellene og. )

Lynol er sikkert bra til å løse fellelim, men denne gode egenskapen
oppveies av det faktum at lynol inneholder mer enn 50% toluen, som er
relativt giftig i forhold til det originale løsemidlet etylacetat
eller komponentene i tennvæske og lampeolje.
(Av løsemidlene nevnt i denne tråden er etylacetat det minst giftige,
ettersom dette finnes naturlig i små mengder i enkelte typer frukt)

Dersom kun lynol er tilgjengelig så gjør alltid jobben med gode tette
hansker, utendørs, og med god trekk. Ikke pust inn toluendampen fra
lynol!
Jeg anbefaler å IKKE bruke lynol.

royal

"Bjørnar S. Pedersen"

Noen venner av meg vasker fellene på 40 gr i vaskemaskinen med utmerket
resultat (=flelr klare for reliming) og ingen suspekte kjemikalier.

mvh Bjørnar

Rolf

On 27 Apr, 20:45, "Bjørnar S. Pedersen" <bjornar.peder...@kursing.no>
wrote:

> Noen venner av meg vasker fellene på 40 gr i vaskemaskinen med utmerket
> resultat (=flelr klare for reliming) og ingen suspekte kjemikalier.

Men det gjelder vel kun feller av kunststoff, og ikke selskinnsfeller?
Eller hva Bjørnar ;-)

Rolf

"Bjørnar S. Pedersen"

Joda, riktig, Rolf.