Mistanke om at det er noe galt med innholdet i Pizza Grandiosa.

Erik R

Jeg har lagt merke til, at Pizza Grandiosa Original, ikke selges i
Sverige, på tross av at Orkla har plass i butikkene der, og dette er
Norges mest solgte pizza.

Og Grandiosa Original selges også mye i Finland.

Tror noen at svenskene kan ha funnet noe galt i den vanlige, norsk-
produserte Grandiosaen?

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

P. Andreas Nergaard

Erik R wrote:
> Pizza Grandiosa Original

I denne gruppa ønsker vi først og fremst å diskutere mat.

_Andreas_

Erik R

On Nov 10, 12:01 am, "P. Andreas Nergaard"

Ok,

dette tolker jeg som en, mer eller mindre, snobbete vits.

Så jeg fortsetter på samme tema.

Kan det være at det er noe muffens med innholdet i Pizza Grandiosa
Original, og at det er derfor den kalles 'papp-pizza' osv.

Og at det er grunnet til at du ikke synes Grandiosa er mat.

At grunnen til at Grandiosa, har fått dårlig rykte, er fordi det er
noe tull med innholdet?

(Det skal jo være snakk om mel, ost og kjøttblanding og paprika.

Så mat må de vel strengt tatt defineres som.

Men om det er noe muffens med kjøttblandingen da, siden denne pizzaen
ble bannlyst i Sverige, som det virker som for meg?).

Marianne Kristiansen

On Sun, 9 Nov 2008 16:38:06 -0800 (PST), Erik R wrote:

> Men om det er noe muffens med kjøttblandingen da, siden denne pizzaen
> ble bannlyst i Sverige, som det virker som for meg?).

Kanskje svensker bare har bedre smak enn nordmenn?

Ob.mat: Det blir lettere og lettere å få tak i gluten- og melkefrie varer,
men hvis noen kjenner til leverpostei uten begge deler, ville jeg være
takknemlig for tips. Nå blir det bare leverpostei når vi en sjelden gang er
i Danmark. Og jada, jeg vet at jeg kan lage den selv. Jeg har blitt ganske
flink til å lage mat fra bunnen etterhvert.

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Terje Olsen

:-)
--
Terje Olsen

P. Andreas Nergaard

Erik R wrote:

> dette tolker jeg som en, mer eller mindre, snobbete vits.

Kun delvis. Snobbete, muligens. Vits, halvveis.

> Og at det er grunnet til at du ikke synes Grandiosa er mat.

Grunnen til at jeg mener dette er ikke er verdt å diskutere som mat er
at det mangler samtlige egenskaper god mat skal ha. Næringsverdien er i
beste fall mangelfull, det beste man kan si om smaker er at det ikke er
direkte vondt og varen mangler fullstendig andre kvaliteter som tekstur,
munnfølelse etc.

Muligens nødfôr. Ikke mat. Det er greit å ha sånt liggende i fryseren i
tilfelle man må ha et eller annet raskt, selv om det finnes bedre
alternativ ferdigmat. Men å diskutere det som mat? Neppe.

Om du inntar så mye av dette produktet at du er bekymret for om det skal
være noe muffens vil jeg anbefale deg å legge om kostholdet ditt. Hvis
du er interessert kan du alltids få et par tips til hvor du kan begynne.

_Andreas_

Erik R

On Nov 10, 9:31 pm, "P. Andreas Nergaard"

Neida,

det er ikke pga. at jeg spiser så mye av Pizza Grandiosa, at jeg lurer
på dette.

Men jeg tror det må være et tegn på at noe er galt i landet, hvis folk
i Norge blir
solgt mat, som ikke godkjennes for salg i Sverige.

Som det virker for meg som er tilfelle.

Ellers er jeg enig i at det er mye god mat man kan spise, ikke bare
pizza.

Men jeg prøver å sette fokuset på hva matvareprodusentene har i
ferdigmaten.

Jeg synes Norge burde være et land hvor man kan gå i matbutikken, og
kjøpe det
som finnes i hyllene og diskene, uten at det være noe snusk, med
maten.

Erik R

Hei,

hva kan det komme av i såfall, at svenskene har bedre smak enn
nordmenn?

Er det genetisk betinget, at folk har mer følsomme smaksløker øst for
Kjølen,
som det vel heter.

Thomas Skogestad

* P. Andreas Nergaard

| Muligens nødfôr. Ikke mat. Det er greit å ha sånt liggende i fryseren i
| tilfelle man må ha et eller annet raskt, selv om det finnes bedre
| alternativ ferdigmat. Men å diskutere det som mat? Neppe.

Er det noen som kan få Stabburet til å kutte kraftig ned på mengden tomatsaus
de kliner utover pizzaen? Når jeg spiser en Grandis (ikke så ofte, men det
hender) så er det første som slår meg den vanvittig overdrevne mengden
tomatsaus. Urk.

--
Thomas Skogestad

Lars Haugseth

Når det gjelder Grandiosa (og de fleste andre frossenpizza) så er ikke
problemet mengden tomatsaus, men den nesten totale mangelen på alt annet
som ost, kjøtt, løk osv.

--
Lars Haugseth

"If anyone disagrees with anything I say, I am quite prepared not only to
retract it, but also to deny under oath that I ever said it." -Tom Lehrer

jon-gunnnar

"Erik R" <erib...@gmail.com> skrev i melding

> hva kan det komme av i såfall, at svenskene har bedre smak enn
>nordmenn?

Vel - de fleste land har bedre smak enn nordmenn ;-) Svenske matbutikker er
gjennomgående bedre enn norske. Sjekk f.eks. ostedisken, masse
svenskprodusert god ost. I norge har vi norvegia, samt....

--
jgp

Tor-Einar Jarnbjo

Erik R schrieb:

> Men jeg tror det må være et tegn på at noe er galt i landet, hvis folk
> i Norge blir
> solgt mat, som ikke godkjennes for salg i Sverige.

Men hva er det som har fått deg til å tro at Grandiosa Original ikke
godkjennes for salg i Sverige? Hvis du sammenligner veiledende pris på
Grandiosa i butikk i Norge og hva det koster å gå ut og spise god,
nylaget pizza i Sverige, så hadde jeg heller trodd på at til og med
svenske marketing-folk skjønner at det ikke nytter å selge noe så
dødstrist som Grandiosa med fortjeneste. Tingen smaker riktignok ikke
direkte vondt og er sikkert ikke mer usunn enn mye annen ferdigmat, men
jeg skjønner ikke hvorfor folk heller spiser Grandiosa enn ei skive
brød, gjerne med ketsjup, ost og kjøttpålegg.

Tor-Einar

Marianne Kristiansen

On Tue, 11 Nov 2008 20:13:03 +0100, jon-gunnnar wrote:

> Vel - de fleste land har bedre smak enn nordmenn ;-)

Tøysekopp. ;-)

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Marianne Kristiansen

On 11 Nov 2008 16:30:34 +0100, Lars Haugseth wrote:

> Når det gjelder Grandiosa (og de fleste andre frossenpizza) så er ikke
> problemet mengden tomatsaus, men den nesten totale mangelen på alt annet
> som ost, kjøtt, løk osv.

Takk. Noen ganger ergrer det meg grønn at jeg ikke lenger kan ty til slike
lettvinte løsninger, men slike innlegg som ditt minner meg på at jeg ikke
likte grandiosa før jeg kuttet gluten og melkeprodukter heller :-)

--
Marianne
http://www.chios-info.com

John Hilt

On Mon, 10 Nov 2008 01:01:53 +0100 P. Andreas Nergaard
wrote in news:no.alt.mat

>I denne gruppa ønsker vi først og fremst å diskutere mat.

Nemlig. Pizza-imitasjoner som kun inneholder spor av ost duger ikke som
mat. Uansett hvor mye monosodiumglutamat som tilsettes for å kompensere
for manglende smak.

--

Going to war over religion means killing each other to see who's got the better imaginary friend.

Christer Solskogen

On 2008-11-12, John Hilt <jo...@klyse.no> wrote:

> Nemlig. Pizza-imitasjoner som kun inneholder spor av ost duger ikke som
> mat. Uansett hvor mye monosodiumglutamat som tilsettes for å kompensere
> for manglende smak.

Spor av ost? I noen tilfeller får man ikke det en gang. Det var «Revet» på
den siste pizzaen jeg spiste :(

--
chs, for fellesskapets beste.

Erik R

Hei,

jeg har hørt at Grandiosa Original, ble solgt i Sverige tidligere,
frem
til år 2000 ca.

Så jeg lurer på om svenske næringsmiddelsmyndigheter har funnet noe i
Pizza
Grandiosa, som gjorde den uegnet for salg.

Ettersom Pizza Grandiosa er en storselger i Norge og Finland.

I Norge så spiser jo hver nordmann fem Pizza Grandiosa Original i
året.

Og i Finland, så spises det også mye vanlige Grandiosa.

Mens i Sverige, så selges det ikke noe av vanlig Grandiosa, på tross
av at
Orkla har plass i frysediskene, i alle butikkene, på samme måte som i
Norge
og Finland, ettersom jeg har forstått.

Så jeg lurte da på om grunnen til at vanlig Grandiosa ble trukket
tilbake
fra markedet i Sverige, om det var, som nevnt, at svenske
næringsmiddel-
myndigheter fant noe 'snusk' i pizzaen.

Erik R

On Nov 11, 7:13 pm, "jon-gunnnar" <pri...@jgp.børvekkførst.no.> wrote:
> [...]

> gjennomgående bedre enn norske. Sjekk f.eks. ostedisken, masse
> svenskprodusert god ost. I norge har vi norvegia, samt....

Hei,

men hva kan det komme av at det er så dårlig mat i Norge da?

jon-gunnnar

> men hva kan det komme av at det er så dårlig mat i Norge da?

Har lurt på det samme. Høna og egget - eller ond sirkel: butikker har ikke
det, fordi ingen etterspør det. Ingen etterspør det, fordi butikkene ikke
har det....

Men vi har jo i hundrevis av år kjempet for å overleve som et fattig
bondeland, god tilgang på mat er relativt nytt i norge. samt lang avstad til
andre land og følgelig sikkert mindre impulser utenfra en sentraleuropa eks.
Dessuten er nok mangfoldet i norge generelt mindre enn i andre land på mange
områder. Nordmenn går i takt -alle hadde samme møbler, farger, bil... Hvor
mange kjenner du som har/hadde okseblodfarget hjørnesofa i "skinn" og
furubord?

--
jgp

jon-gunnnar

"Marianne Kristiansen" <mixe...@hotmail.com> skrev i melding

> Tøysekopp. ;-)

:)

ta et tilfeldig land - eks hellas(!)... Grekere har langt dårligere råd enn
nordmenn, men både bedre og sunnere mat. Ikke kjent som et gourmetland, men
ekte,enkel, skikkelig, sunn mat.

--
jgp

Harald Mossige

Erik R skreiv:

Kunskapsmangel, og manglande samarbeidsevne.

Folk flest som handler i butikker, trur at poteter = poteter. Dei er
ikkje klar over at der finnes 200 varianter, og dei går som i ei svima
og godtek det blårussen i butikkjedane har bestemt at kundene skal kjøpa.

Desutan mangler den mest elementære kunskap om matstell, kosthald og
kokekunst.

Vi kan ikkje anna venta når menigman trur at flaskeveten er subdare en
aqua krana.

HM

Marianne Kristiansen

Jeg er slett ikke uenig med deg. Svaret mitt var mer et ironisk sleivspark
mot "alt-er-så-mye-bedre-i-Norge-" vi blir flasket opp med. Misforstå meg
rett, jeg trives med å være norsk, jeg, men enkelte ting er bedre andre
steder. Jeg er ikke i tvil om at grekere som spiser tradisjonell
hjemmelaget mat har bedre kosthold enn oss, men de får vel sin skjerv av
junk-food der også. Bedre pizza har de også.

Jeg har forresten lært noe etter å ha blitt tvunget til å lage mye av maten
fra bunnen: Det er ikke all hurtigmat som er så mye hurtigere enn å lage en
rett fra bunnen.

- og det var årets avsporing herfra.

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Erik R

On Nov 12, 9:38 pm, "jon-gunnnar" <pri...@jgp.børvekkførst.no.> wrote:
> "Erik R" <eribss...@gmail.com> skrev i meldingnews:d69483a2-0e1a-496c...@w39g2000prb.googlegroups.com...

Jo, det var sikkert mange som hadde det på 80-tallet osv.

Men det må vel komme av dårlig utvalg da.

Jeg kan ikke skjønne at situasjonen i Norge, skulle være så
anderledes, enn
situasjonen i f.eks. Danmark, etter krigen.

Det virker som at i Norge, så er det bare en eller to produsenter, som
lager
en type vare.

Mens i England, som jeg bor f.eks., så er det hundrevis.

Og mange nordmenn, drar jo til Sverige for å handle mat.

De som bor nærme grensen.

Det mangler jo ikke på impulser, fra andre land til Norge.

Se så populær amerikansk og engelsk musikk er.

Og fotball og basket og annen engelsk og europeisk sport.

Så det mangler vel ikke på impulser utenfra, i Norge?

Mange sier jo at Norge er som USA nesten.

Men når man går inn i en matforretning, i Norge, så er
det mer som i et kommunistland, enn i et vestlig land.

Kan det være at leverandørene, som f.eks. Orkla, har for
mye makt?

Er leverandørene av mat i Norge som en slags mafia?

Se på Møllers Tran, som også er fra Orkla.

De fant måkeskit, og maskiner som ikke hadde vært
rengjort på mange år, og teknisk tran, som ikke
skulle vært gitt til mennesker.

Er hele matvareindustrien i Norge som mafia, lurer jeg på.

Erik R

Hei,

ok så det mangler kunnskap om mat ja.

Men kan det være at produsentene, som Orkla, utnytter dette, at
kunnskapen om mat i Norge, er så dårlig.

Og hvorfor er kunnskapen om mat bra i noen land, men dårlig i
andre land?

Er det i forbindelse med rasjoneringen, under krigen, og etter
2. verdenskrig, at folk bare fikk et slag mat i butikken, og
var glad til med det.

Så har Norge egentlig aldri våknet opp igjen etter krigen.

Er det slik det er?

Harald Mossige

Ja, omtrent /alle/ produsentane utnytter dette. For dei "store"
produsentane er det medveten politikk, for dei mindre er det ei felle
dei er fanga i.

> Og hvorfor er kunnskapen om mat bra i noen land, men dårlig i
> andre land?

Eg har ikkje kunskap som kan verifisera påstanden.

> Er det i forbindelse med rasjoneringen, under krigen, og etter
> 2. verdenskrig, at folk bare fikk et slag mat i butikken, og
> var glad til med det.

Nei. I dei tidene var alle svært medvetne om kvalitet og næringsverdi.
Dei viste at at familiane bare kunne overleva dersom dei knappe
rasjonane blei utnytta til godt råvarevalg. Du bør hugsa at matstell og
kosthald var skulefag i den sjuårige skulen. Då som nå galt regelen:
"Veien til mannens hjerte går igjennom magen."

> Så har Norge egentlig aldri våknet opp igjen etter krigen.

Etter krigen har nordmenn blitt sløva ned. Når tid var det at
skulekjøkken og kostlæra "blei tatt ut" frå skulen, og i praksis
overlatt til "reklameindustrien"?

HM

Harald Mossige

Erik R skreiv:

> [...]
> situasjonen i f.eks. Danmark, etter krigen.
>
> Det virker som at i Norge, så er det bare en eller to produsenter, som

Eit av problema ligg der.

> [...]
> det mer som i et kommunistland, enn i et vestlig land.
>
> Kan det være at leverandørene, som f.eks. Orkla, har for

Det er dei store matvare produsentane som i praksis styrer kva
sombiforbrukarane i Norge skal kjøpa, og for dei er der bare /eit/ mål
som er heilagt, forteneste. Dei gjev fulstendig faen i kva kundene treng.

> Er leverandørene av mat i Norge som en slags mafia?

Ja. Det er dei.

> Se på Møllers Tran, som også er fra Orkla.
>
> De fant måkeskit, og maskiner som ikke hadde vært
> rengjort på mange år, og teknisk tran, som ikke
> skulle vært gitt til mennesker.

Der er nok ein del mindre begava mennesker oppe i hirakiet i
næringsmiddeltilsynet. Dei trur faktisk at egenkontroll kan fungera i
praksis.

> Er hele matvareindustrien i Norge som mafia, lurer jeg på.

Ennå finnes der små produsenter som satser på kvalitet, men eg har store
vansker med å finna slike varer i nokon av dei tri store forretningane
her i bygda.

(Mine meininger, ikkje nødvendigvis rett.)

HM

Erik R

Hei,

nei jeg vet ikke når heimkunnskapfaget gikk ut av den norske skolen.

Vi hadde vel heimkunnskap, i 7. klasse i hvertfall, på Svelvik
Ungdomsskole,
i 83/84, var det vel.

Men der lærte vi vel ikke så mye om sunn mat.

Vi lærte å lage pølsegryte, og også pizza, husker jeg.

Så sånn var det.

Men det var vel sunnere pizza, enn Pizza Grandiosa.

Tørr du å tippe hva kjøttet på vanlig Grandiosa består av forresten?

Erik R

> HM- Hide quoted text -

Hei igjen,

jeg har jobba i norske matbutikker, i 15 år.

Jeg jobba på Rimi, den meste av tida, fra 92 til 2004,
i tilsammen 15 år.

Og da jeg jobba på Rimi Langhus, som butikksjef der,
så fikk jeg høre at Rimi-butikkene så ut som butikkene
i de gamle østblokklanda, av en kunde.

Nå var jeg med på ferie i Jugoslavia, i 1980, så jeg
veit hvordan de butikkene så ut.

Og de hadde vel litt dårligere utvalg, enn Rimi, vil
jeg si.

De hadde bare et slag potetgull, var det vel.

Som onkelen min, Håkon, sa smakte ok, hvis man tok
på salt og pepper.

Men Coca-Cola osv., det solgte de.

Selv mens det var kommuniststyre, så det var kanskje
litt merkelig.

Men men.

Det nærmeste jeg har sett en sånn østblokkbutikk,
i Norge, det var en Rimi 500-butikk, som jeg så
i Vestby, eller om det var Ås, på begynelsen
av 80-tallet, da jeg var på de kantene, siden
jeg hadde en onkel som bodde i Vestby da, og
jobba i Ås.

De solgte bare en type sjokolade, husker jeg.

Og den butikken var så full av papp, på vare-
eksponeringene.

Det var forresten også Rimi Nylænde, i 1993,
da Kristian Kvehaugen, var butikksjef der.

Da var det fullt av papp, foran varene i hyllene.

Så butikken kunne nok fint ha gått for å være
en østblokk-butikk ja.

Dessuten er sortementet, for Rimi, Rema, Kiwi
og Bunnpris vel.

Det er ganske likt.

For det er ikke så mange forskjellige produsenter,
i Norge.

Hvis du drar til Sverige eller Danmark, så tror
jeg du har mange fler produsenter med en gang,
og i hvertfall hvis du drar til England eller
Tyskland.

Der har de små produsenter, som har avtaler med
kjedene.

Og det mangler man mye i Norge, virker det som
for meg.

Uvisst av hvilken grunn.

Men det er vel landbrukssamvirkene, som gjør mye
av dette.

Selv om Orkla vel ikke har noe med samvirkene å
gjøre, de er en vanlig, stor, privat leverandør
vel.

Men hvorfor forsvant Lidl fra Norge.

Og hvorfor fikk de så mye motstant, i kommuner osv.

Nå bor jeg i England.

Og Lidl har jeg hatt problemer med her, så det
er kanskje et dårlig eksempel.

Men hvis man går i en Lidl, eller Aldi, i
England, så har de butikkene mye av de samme
varene, som Lidl eller Aldi, i Tyskland har.

Men jeg tror ikke Lidl som var i Norge, hadde
det i like stor grad.

Jeg vet ikke hvorfor Lidl ga seg i Norge, men
kanskje man hadde funnet ut en eller to ting,
som kunne vært interessant å vite, hvis man
hadde begynte å grave i det.

Selv om det kanskje ikke er det som frister
mest å gjøre.

Det er mulig.

Thomas Lundquist

Harald Mossige <har...@hkabel.net> writes:

> [...]
> sombiforbrukarane i Norge skal kjøpa, og for dei er der bare /eit/
> mål som er heilagt, forteneste. Dei gjev fulstendig faen i kva

Kundene er ikke gode de heller. Lidls problemer er et godt
eksempel. Kundene vil ha billige norske merkevarer, ikke billige
varer. De tror, tross bevis på det motsatte, at Gilde og Prior er
bra vare.

Og siden Gilde og Prior er Godt Norsk får de stor nok makt til å
hindre de som reelt er gode og bra i å få plass i butikkene.

> Ja. Det er dei.

Liten tvil om det.

> Ennå finnes der små produsenter som satser på kvalitet, men
> eg har store vansker med å finna slike varer i nokon av dei tri
> store forretningane her i bygda.

Ikke så rart det, både kunder som vil betale minst mulig og
butikker som ikke tør slippe dem til fordi da blir bødene sure.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Cecilie Wian

Sånn litt tilbake til utgangspunktet: "sverige" er ikke en butikk.
Artig nok har de flere, i flere byer. Og litt avhengig av hvilken
butikk du er i og hvor du er er det mye forskjellig å hoste opp.
Deriblandt grandiosa orginal.

Så litt over til matlaging. Det er ikke tid og kos med å lage mat til
seg selv, matlaging til en eller to (med unntak av romantiske
anledninger), heller ikke om vennene må vente på deg bare fordi du
skal ha en middag. I tilleg er det tradisjon hos flere at når du
kommer på middagsbesøk skal maten være ferdig, så da er ikke
matlagingsprosessen så nøye, så lenge resultatet smaker evt ser ut som
mat. Legg til en flaske vin eller noen rignes pils så er stemmningen
sikkret også.
Prøvd å invitere venner på middag for så be dem *gjøre* noe? Spesielt
vanskelig om du begynner på maten når du eller gjestene allerede er
sultne. For ikek snakke om du bor i en moderne bolig hvor kjøkkenet er
et bittelite rom på størrelse med badet( kan vi klare det på 2,5
kvm?). Et kjøkken hypermoderne børstet stålgreier men ikke plass til
kjøkkenbord med flere stoler. Så før man begynner med å dra inn
kommunisme kanskje se på forventningene til hva et måltid skal være.
Jeg tør påstå at for svært mange er det noe som skal være overstått og
mette lenge.

Nå er dette forumet(news) representert med mennesker som er over
gjennomsnittet intressert i mat, men en hånd å været fra dem som går
på middagsbesøk mer en en gang i måneden. På en hverdag?

Eirik Olsen

On Wed, 12 Nov 2008 22:46:32 +0100, Harald Mossige wrote:

> Kunskapsmangel, og manglande samarbeidsevne.

Folk flest er late sauer, og spiser det de andre late sauene spiser. Og,
siden Norge antakelig er et av de mest passive og homogene samfunnene i
verden, får vi et mangfold i varer og tjenester som reflekterer nettop dét.

> Folk flest som handler i butikker, trur at poteter = poteter. Dei er
> ikkje klar over at der finnes 200 varianter, og dei går som i ei svima
> og godtek det blårussen i butikkjedane har bestemt at kundene skal kjøpa.

Blårussen? /BLÅ/russen?! Altså, det er ikke akkurat kapitalisme jeg får
assosiasjoner til når jeg en sjelden gang forviller meg inn i et norsk
"super"marked. Jeg var flere ganger i Polen og Tsjekkoslovakia på sent
åtti- og tidlig nittitall, og butikkene der på den tiden minner om typiske
Rimabutikker i Norge i dag. I dag er supermarkedene i de nevnte landene
selvsagt langt bedre.

> Desutan mangler den mest elementære kunskap om matstell, kosthald og
> kokekunst.

No shit. Det virker som om prossessert mat er det eneste folk vil ha. Jeg
mener; når de aller fleste ikke greier å lage noe så elementært som hvit
eller brun saus uten å ty til Toropose-msg-gift, så sier det jo sitt om
tingenes tilstand. Vaffelrøre i Toropose er jo også en annen skremmende
ting. Når jeg tenker meg om så er egentlig ALT fra Toro ganske
bekymringsverdig.

> Vi kan ikkje anna venta når menigman trur at flaskeveten er subdare en
> aqua krana.

Vel, nå er jo vannkvaliteten i Norge SVÆRT varierende også da, så for noen
(få) kan nok det stemme at flaskevann er sunnere. Men å kjøpe flaskevann
når man har bra vann i springen er jo selvsagt bare tull. Det er ganske
kult at trendsettende restauranter i USA (f.eks. Alice Waters' Chez Panisse
i Berkeley) har helt sluttet å tilby flaskevann, og serverer nå utelukkende
kranvann i vannglassene.

E.

Harald Mossige

Thomas Lundquist skreiv:

> Kundene er ikke gode de heller.

Neidå. Når kundene parkerer vetet heime når dei går på handletur, så,
ærlig talt, dei kan "ha det så godtt".

" Lidls problemer er et godt
> eksempel. Kundene vil ha billige norske merkevarer,

? Billige norske , kva for noko? Merkevarer"? Kan du nevna ein merkevare
som er billig?

> ikke billige
> varer.

Sludder. Trur du verkelig på det som reklamen forsøker å få deg til å
tru? Bare untaksvis reflekterer kundane over reelle priser på varene dei
kjøper.

> [...]
>
> Og siden Gilde og Prior er Godt Norsk får de stor nok makt til å
> hindre de som reelt er gode og bra i å få plass i butikkene.

Verden vill bedras.

HM

Harald Mossige

Nei. Eg har aldrig smaka slik "ferdigpizza". Eg har bare smakt den eg
har laga sjølv, - av boten baka sv grov rug og litt havregryn - -

Neiforresten, det var ikkje pizza det blei.

HM

Thomas Lundquist

Harald Mossige <har...@hkabel.net> writes:

> ? Billige norske , kva for noko? Merkevarer"? Kan du nevna ein
> merkevare som er billig?

Idun Ketchup er ikke dyr men norsk og merke.

Men du har et poeng, reformulerer meg nedenfor.

> Sludder. Trur du verkelig på det som reklamen forsøker å
> få deg til å tru? Bare untaksvis reflekterer kundane over reelle
> priser på varene dei kjøper.

Det er nok sant men de drar til den butikken de tror er billigst og
*så* kjøper de dyrere merkevarer.

Erik R

Hei,

nei jeg pleide ofte å spise Grandiosa og annen pizza selv jeg, da jeg
jobbet i Rimi, og bodde i Rimi-leilighetene, (eller
hybelleilighetene),
i W. Thr. gt., i Oslo.

Da var det så lite kjøkken, og Rimi reparerte ikke f.eks. kjøleskap
som gikk istykker, selv om det var en del av seksjonen hvor
vasken var osv.

Så jeg hadde ikke så mye plass å lage mat der, så da gikk det mye
i kebab jeg kjøpte og pizza fra frysern.

Så det skjønner jeg godt, det var ikke det jeg ikke forstod.

Men har de så mye bedre plass på kjøkkenet i Sverige da?

Altså, Pizza Grandiosa, er Norges mest solgte middag.

Men det er Sveriges minst solgte, kan man si, ettersom den
ikke selges der.

Hva kan denne forskjellen skyldes, mellom Norge og Sverige?

Du skriver at Sverige ikke bare er en butikk.

Nei, det er det selvfølgelig ikke.

Jeg burde kanskje nevnt at jeg diskuterte denne saken på
Veggavisen, i fjor, og da ble jeg etterhvert 'bannet', og nå
er hele det gamle Veggavisen-forumet slettet.

Så det er derfor jeg prøver å ta det her.

Men da var den en norsk dame, som hadde bodd i Stockholm,
som forklarte det, at rundt år 2000, så var vanlig Grandiosa,
i salg i Sverige, mens nå (i fjor), så var den ikke i butikkene.

Og det står det samme på Orklas websider.

Så man kan lure på hvordan en rett, som Orkla selger
5 av, for hver nordmann, kan være så upopulær i Sverige.

Jeg lurer på om svenske myndigheter fant noe galt i
Pizzaen, og at den ble bannlyst fra markedet, i Sverige.

Vet du forresten hva kjøttet på en vanlig Grandiosa
består av?

Erik R

Hei,

hvis jeg husker riktig, så er kjøttet på vanlig grandiosa.

(Jeg gikk like godt til Stabburets websider):

pizzakjøtt (storfekjøtt (40,0%), vann, soyaprotein, stivelse (bl.a.
hvete), salt, krydder, aroma, kons.middel (E250))

Det er navnet.

Hele den setningen er navnet på kjøttet, på Grandiosaen.

De har ikke lov å kalle det bare pizzakjøtt.

De må kalle det hele setningen, ettersom det ikke er rent kjøtt.

Så blir denne blandingen kokt, og formet til en masse, som gjør
at folk tror de spiser skinke.

Fordi kjøttet på Grandiosa ser ut som skinke, i hvertfall har jeg
sett flere som tror at det er snakk om skinke.

Jeg lurer på dette storfekjøttet, som 40% av denne blandingen
skal bestå av.

Om svenskene fant noe galt i det.

Siden pizzaen ikke lenger er på markedet, i Sverige.

Og jeg lurer på, en 'folkepizza', som Grandiosa, hvorfor har
den paprikaen, som alle klager på.

Hvorfor har den så mye tomatsaus, som folk klagde på,
i denne tråden.

Og hvorfor har ikke 'folkepizzaen', den milde Norvegia-
osten, men istedet den skarpere Jarlsberg-osten?

Det smaker 'ingenting', av kjøttet på Grandiosaen.

Det har jeg sett folk som har skrevet.

Har man prøvd å kamuflere smaken av kjøttet, da de
forsket seg frem til Grandiosa-oppskriften, på begynnelsen
av 80-tallet, var det vel.

En annen ting.

Det står at de bruker soyaprotein, som bindemiddel.

Jeg leste en Dagbladet.no-artikkel, i forbindelse med at
jeg lurte på kjøttet på Grandiosa.

Og da kom det frem, at de ikke ville si, til journalisten,
hva opprinnelseslandet, til soyaproteinen var.

Som brukes som bindemiddel, for å 'lime' sammen
kjøttet med melet osv., i kjøttblandingen.

Så dro de til Stranda.

Og da fikk journalisten vite av fabrikkdirektøren, at
de nå (to uker senere), hadde byttet til gelatin, som
bindemiddel, i kjøttblandingen.

Ettersom leverandøren av soya, alikevel ikke kunne
garantere, at den ikke var gen-modifisert.

(Artikkelen var fra 1997:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/12/28/48643.html).

Men nå, så bruker de altså soya igjen, som man kan se
fra det jeg pastet fra Stabburets sider.

Så jeg mistenker at noe er galt med kjøttet på Grandiosa.

Fordi:

1. De har sluttet å selge pizzaen i Sverige.

2. De sier to forskjellige ting, til Dagblad-journalisten, om
bindemiddelet i kjøttblandingen, med 2 ukers mellomrom.

3. De har nå byttet tilbake (hvis man stole på hva de skriver
og sier), til soyaprotein igjen, som bindemiddel.

På tross av at de sa selv i 97, at leverandøren ikke kunne
garantere at den ikke var gen-modifisert.

4. De lot ikke journalisten se topping-avdelingen.

Så her er det nok noe lureri, vil jeg tro.

Erik R

On Nov 13, 6:53 pm, Thomas Lundquist <e...@zelow.no> wrote:
> Harald Mossige <hara...@hkabel.net> writes:

> Idun Ketchup er ikke dyr men norsk og merke.

Nemlig.

Idun Ketchup, er også en Orkla-vare.

Hvordan kan varer som

- Idun Ketchup.

- Pizza Grandiosa.

- Gøy saft.

- Stabburet leverpostei.

Osv.

Hvordan kan disse være så billige, når Orkla (som
har alle disse varene, og også flere kjente merke-
varer, som er billige og merkevarer).

Hvordan kan Orkla selge disse varene så billige,
når de bruker en formue, på å reklamere for de?

Hvordan kan disse merkevarene, være billigere
enn konkurentenes varer, som nesten ikke bruker
noen penger på reklame?

(I hvertfall ikke til sammenligning).

Og disse merkevarene er så sterke.

Det er nesten noe lignende av Coca-Cola.

For å ta et eksempel.

Hvordan kan Orkla ha så proft. markedsførings-
apparat?

Møllers tran, det er det samme der.

Orkla må ha 'hjernevasket' norske folk, i
tiår, for å få en slik posisjon i markedet.

Tidligere i tråden, så kom det frem, at
de norske matvare-leverandørene, var som
en mafia.

Det var bare noen få produsenter, innen
hver varekategori.

Men er de mafia på den måten, at de
ikke bare tuller med tranen, og lar måkene
skite i tranen, og unngår å vaske tran-tappe
maskinene, i flere år, og selger teknisk
tran, som tran til mennesker.

Slik Orkla gjorde med Möllers Tran.

Men, driver de også å tuller med
ingrediensene, i varer som Pizza Grandiosa,
Stabburet Leverpostei, osv., lurer jeg på.

På 90-tallet, så chattet jeg på en web-chat,
sol chat, 30ognoe, tror jeg det var.

En søndag kveld, så det var bare to folk der.

Og da sa hun dama, at han andre der hadde
sagt, at det var hjernemasse, i Stabburet
Leverpostei, (de gule boksene).

De sa ikke fra hvordan dyr.

Eller hva det var.

Men jeg synes man kan spørre om, om det
er en ordenlig mafia i Norge, som det ikke står
om i avisene, som putter rester etter f.eks.
døde mennesker, i maten.

Er det derfor svenskene bannlyste Grandiosaen.

Og er det derfor at direktørene i Orkla, begynte
å si at det var gelatin, i Grandiosaen.

For at de skulle passe med, at de har blitt
funnet svin i den?

Eller menneskekjøtt, som ligner på svinekjøtt,
ettersom mennesker og svin, spiser mye av
den samme maten.

Også et par-tre episoder, som skjedde de 12
årene jeg jobbet på Rimi, gjør at jeg lurer på
om de kan være slik, at de putter rester
etter mennesker i maten.

Noe er det i hvertfall.

Harald Mossige

Thomas Lundquist skreiv:

> Idun Ketchup er ikke dyr men norsk og merke.

Kva er den "ikkje dyr" i forhold til?
Andre ketcupmerker?
I forhold til "kvalitet"?
I forhold til reell råvarepris?
I forhold til "dagens innhald i lommeboka" di?
Arbeider du i reklamebransjen, - eller i I---?

Det er lettare å utveksla meininger ved bruk av pressis tale :-)

HM

Oystein Viggen

* [Erik R]

> Så jeg mistenker at noe er galt med kjøttet på Grandiosa.

Soylent Green?

Øystein
--
kort .sig

Thomas Lundquist

> Kva er den "ikkje dyr" i forhold til?
> Andre ketcupmerker?

Check. Billigmerkene er bare marginalt billigere.

> I forhold til "kvalitet"?

Nja, den er jo helt grei. Mange synes den er bedre enn Heinz.

> I forhold til reell råvarepris?

Hvis det er tomater involvert, helt klart.

> I forhold til "dagens innhald i lommeboka" di?

Absolutt. 10 spenn for ei 300ml flaske ketchup.

> Arbeider du i reklamebransjen, - eller i I---?

Hvorfor tror du det?

Erik R

Hei,

Sylent Green ja.

Det er sånn det ser ut for meg.

Jeg skrev om det på blogg her for noen dager siden faktisk:

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/11/mer-om-mysteriet-rundt-pizza-grandiosa.html

Erik R

Harald Mossige

Thomas Lundquist skreiv:

> Check. Billigmerkene er bare marginalt billigere.

> Nja, den er jo helt grei. Mange synes den er bedre enn Heinz.

> Hvis det er tomater involvert, helt klart.

> Absolutt. 10 spenn for ei 300ml flaske ketchup.

Det er beklagelig dersom du ikkje skjønner kor lite slike ubestemte
argumenter har i vetuge samtaler.

HM

Erik R

Jeg tar med noe kommentar om ketchup-prisen jeg og, hvis det er greit.

Nå sitter jeg i England, og her koster en flaske Tesco-ketchup,
kanskje 3-4 kroner.

Men, for å være merkevarer, i Norge, så er Idun Ketchup, og andre
Orkla-varer, lavt
priset, i forhold til konkurentene.

Bare se på Idun Ketchup-falska.

Det er moderne designkunst på sitt høyeste omtrent, den flaska har til
og med fått
en pris.

Og se på Gøy-flaskene.

Og artighetene rundt hue på de gule leverposteiboksene. (Også
Stabburet).

Og se hvor mye de forska, for å finne oppskriften på Pizza Grandiosa.

Og se så proffe reklame-kampanjene, til Grandiosa er.

De bruker Stoltenberg-vennen, Kjetil Try, som er som en slags
trollmann, når det
gjelder reklame.

Hvorfor all denne fokusen på Orkla-produktenes emballasje og
markedsføring?

http://www.stabburet.no/

http://www.grandiosa.no/

http://www.grandiosa.se/

http://www.grandiosa.fi/

Det her er så proft, at jeg tror det må være noe av den mest proffe
markedsføingen
i verden.

Jeg bor i England, og de er ikke så flinke her.

Men har vi noen andre i Norge da, som selger mat.

Trondhjems hermetikk, er det ikke noen som heter det.

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=6

Her har man et 'vanlig' matprodusent-firma, vil jeg si.

Sånn ligner de engelske produsentenes markedsføring på.

Når Orkla Stabburet, er så proffe.

Så bruker de så mye penger på reklame og forskning og
merkevarebygning, at det
er mer som, tja jeg vet ikke hva jeg skal si, men det er noe galt da.

Hvor kommer alle pengene fra?

Jeg mener at varer som Pizza Grandiosa, Idun Ketchup, Gøy saft og
Stabburet
Leverpostei, er subsidiert, i Norge, hvis man sammenligner prisen med
de andre
merkevarene.

(Se på Heinz ketchup f.eks., Eller Dr. Oetker pizza., Eller simpsons
saft, osv).

De varene er dobbelt så dyre omtrent, hvis man deler på mengden eller
vekten av
maten.

Jeg mener noe er galt, når reklamen er så proff, og forskningen er så
proff.

Det er nesten som om NASA drev med mat istedet for romfart.

Orkla er matindustriens svar på NASA, vil jeg si.

Kanskje Coca-Cola kan måle seg, men jeg tviler egentlig.

Så her er det noe lurings, vil jeg si.

Så sånn er det.

Thomas Skogestad

* Lars Haugseth

| Når det gjelder Grandiosa (og de fleste andre frossenpizza) så er ikke
| problemet mengden tomatsaus, men den nesten totale mangelen på alt annet
| som ost, kjøtt, løk osv.

Ja. Jarlsbergost. Uff. (På speltpizzaen er det forresten mozzarella. Siden
alt jeg har lest om spelt tilsier at det bare er dyrere uten å være sunnere,
vil den nokså omfattende bruken av speltmel man ser nå for tiden bare være et
blaff?)

--
Thomas Skogestad