Jeg har gjort en test i Thunderbird og der får jeg spørsmål om passord
når jeg leser XML-fila.
Det vil forhåpentligvis skje i alle RSS-lesere?
--
</torbjørn>
Jeg ville ikke uten videre gå ut fra det, nei. To av de mest populære
RSS-leserne rundt omkring, er bloglines.com og Google sin leser. Prøv
dem der for å ha litt mer erfaring å bygge på.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >
I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Takk for svar. En kjapp test viser at bloglines.com og Google Reader
ikke takler dette. De gir begge meldingen "no feed available". Det er nå
iallefall bedre enn at man får lest xml-fila uten passord.
--
</torbjørn>
Nei, _det_ skal du ikke være redd for, tror jeg. Det er jo Apache-
serveren som styrer dette, og den leverer ikke fra seg noe med slik
beskyttelse uten korrekt brukernavn og passord. Problemet vil være
at folk _ikke_ får lest det, enten fordi RSS-leseren ikke forstår
det med passord, eller fordi den leverer det fra seg på feil måte.
Og at .htaccess-beskyttelse ikke er særlig sikkert, det vet du
sikkert alt om, så det nevner jeg ikke mer enn i denne setningen.
Ja, så da blir spørsmålet mitt om jeg skal tilby RSS for de som klarer å
lese det, mens andre ikke får gjort det eller om jeg skal kutte hele
prosjektet!
> Og at .htaccess-beskyttelse ikke er særlig sikkert, det vet du
> sikkert alt om, så det nevner jeg ikke mer enn i denne setningen.
Jepp, klar over det! Det var jo greit at du ikke nevnte det :-)
--
</torbjørn>
Eller å tilby en «egen» webside med RSS-strømmen for de som ikke får
lest den via en RSS-leser. Det kan jo løses gjennom en liten PHP-snutt,
eller så enkelt som å lage et stilark til XML-fila.
Det går forresten også kanskje an å abonnere på RSS-strømmen via en
URL med brukernavn og passord lagt ved, av typen
http://brukernavn:pas...@www.example.com/rss.xml
Websiden eksisterer allerede, så RSS var tenkt som et suplement.
> Det går forresten også kanskje an å abonnere på RSS-strømmen via en
> URL med brukernavn og passord lagt ved, av typen
>
> http://brukernavn:pas...@www.example.com/rss.xml
Takk for tips! Fungerer i bloglines.com, men ikke i Google Reader.
--
</torbjørn>