meetkunde

sumteufel

Mijn zoon legde me de volgende vraag voor en ik kon hem niet oplossen.
Aangezien ik niet nat wil gaan leg ik deze aan mijn nieuwsgroep vrienden
voor.

Er is een lijnstuk a - b
Vanuit de punten a en b loopt er een lijn recht omhoog (90 graden), a-d en
b-c
d. .c
. .
. .
a............................b

Vanuit hoek a loopt een lijn schuin omhoog en stopt bij lijn b - c. Deze
lijn is 2 meter lang Noem dit lijnstuk a - e
Vanuit hoek b loopt een lijn schuin omhoog en stopt bij lijn a - d. Deze
lijn is 3 meter lang. Noem dit lijnstuk b - f

lijnstuk a - e en lijnstuk b - f kruisen elkaar ergens boven lijnstuk a - b.
De afstand tussen dit kruispunt en lijnstuk a - b is 1 meter.

Vraag hoe lang is lijnstuk a - b

Bij voorbaat dank.

Sumteufel

Jos Horikx

On Thu, 28 Nov 2002 04:09:19 +0100, "sumteufel"
<sumt...@hotmail.com> wrote:

Dit is, op het eerste gezicht, een klassieker volgens mij. Even
kijken of ik hierin ongelijk heb: nl.hobby.puzzels toegevoegd,
followup gezet naar nl.hobby.puzzels...

Henk Metselaar

"sumteufel" <sumt...@hotmail.com> telah menulis dalam

> [...]
> vrienden voor.
>
> Er is een lijnstuk a - b
> Vanuit de punten a en b loopt er een lijn recht omhoog (90 graden),

Dat zijn dan halve lijnen.

> [...]
>
> Vanuit hoek a loopt een lijn schuin omhoog en stopt bij lijn b - c.
> Deze lijn is 2 meter lang Noem dit lijnstuk a - e

Lijnstuk is het goede woord. Een lijn kan geen 2 meter lang zijn.

> [...]
>
> lijnstuk a - e en lijnstuk b - f kruisen elkaar ergens boven lijnstuk
> a - b. De afstand tussen dit kruispunt en lijnstuk a - b is 1 meter.

Noem a-f B, b-e C en de gevraagde lengte A. Nou geldt uiteraard A^2 +
B^2=9 en A^2+C^2=4. Bovendien is duidelijk dat 1/B + 1/C=1
(gelijkvormige driehoeken). Dit levert een akelige
vierdegraadsvergelijking op in B of C(als er een triviale wortel is, zie
ik hem niet). Je kunt natuurlijk wel numeriek oplossen. Kladblaadje
leert A is ongeveer 1,5. (sqrt(5)-1)^2 is ook close, maar net geen
cigar.

kale

sumteufel

"Henk Metselaar" <h.met...@operamail.com> schreef in bericht

Waarom is A^2 + B^2 = 9.
volgens mij is dit niet pythagoras

Henk Metselaar

> "Henk Metselaar" <h.met...@operamail.com> schreef in bericht

Een zijde van een driehoek.

Een rechte hoek.

Nog een zijde.

En de derde zijde.

> Waarom is A^2 + B^2 = 9.
> volgens mij is dit niet pythagoras

Drie zijden, waarvan twee eindigen in punt a, twee in punt b en twee in
punt f. Bovendien vormt baf een rechte hoek, wat wil je dan nog meer?

kale

H.J.P. Vink

Dit is een oude bekende, ik had hem gehoord als "Er staan twee trappen in
een steegje die elkaar op een bepaalde hoogte snijden, reken de breedte van
het steegje uit (en nog wat getallen die gegeven zijn natuurlijk)...". Komt
uit op een vierdegraads vergelijking (zowel met trigoniometrie als via
pythagoras) en die heeft iemand al eens analytisch opgelost. Maar hoe dat
ging weet ik niet meer....

Groeten,
Rob.

sumteufel

"Henk Metselaar" <h.met...@operamail.com> schreef in bericht
Sorry, ik dacht dat je de hypothenusa en de basis aan het kwadrateren was.
Maar B is de rechtop staande zijde.

Ik heb het geprobeerd met een gecombineerde formule van pythagoras en
trigonometrie maar het lukte me niet en ik begrijp dat ik het wel in die
hoek moet zoeken. Ik heb nooit gehoord van 1/B + 1/C =1

Henk Metselaar

> Ik heb het geprobeerd met een gecombineerde formule van pythagoras en
> trigonometrie maar het lukte me niet en ik begrijp dat ik het wel in
> die hoek moet zoeken. Ik heb nooit gehoord van 1/B + 1/C =1

Nou, kort dan. Die ene loodlijn, noem hem g-h, van 1 meter lang deelt ab
in twee (ongelijke) delen, P en Q. Nou is driehoek abf gelijkvormig met
agh, dus A/P = B/1. Idem A/Q=C/1. Combineer dat met P+Q=A en het
gevraagde rolt er zo uit.

kale

sumteufel

"Henk Metselaar" <h.met...@operamail.com> schreef in bericht

Verdomd zeg, goed gezien.
thanx
Sumteufel

sumteufel

> [...]
b in punt h.
> De afstand tussen h en lijnstuk a - b is 1 meter.

Noem a-f: B,
Noem b-e: C

d. .c
. .
f . .
B . .e
. h . C
P Q

> [...]

> in twee (ongelijke) delen, P en Q. Nou is driehoek abf gelijkvormig met
> agh, dus A/P = B/1. Idem A/Q=C/1. Combineer dat met P+Q=A en het

Ik heb er nog over nagedacht: hoek abf is toch niet gelijk aan hoek gah en
is dat niet noodzakelijk voor gelijkvormigheid?