Noorderlicht

Rein

"danieL" <atho...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tot me door, ik was vooral kwaad omdat de duisternis verstoord werd door een
> idioot die een lichtshow aan het testen was dacht ik. De tweede keer viel
> het kwartje wel. In het westen was het licht vooral wit, helemaal in het
> oosten ook donker rood. Het was te zien tussen Capella en Vega, en ongeveer
> vanaf de horizon tot in zenit. Over de gehele breedte zaten er donkere banen
> tussen. Het duurde in beide gevallen ongeveer 5-10 minuten. Tijdens de
> tweede periode kwam er ook nog een sporadic voorbij.
>
> Het staat nu (00.05) inmiddels ook bij ongeveer elk weerbericht op

Waar bevond je je? Ik vraag dat, omdat ik begrepen heb, dat als je dit
verschijnsel in Friesland waarneemt, dit nog niet betekent dat het ook in
Limburg waar te nemen valt (is dit juist?)

--
Rein

danieL

Hoi,

[...]

Daniel van Os

--
Drugs are bad, because if you do drugs you're a hippy, and hippies stink!
Eric Cartman

Mouseman

In article <raadsaam-070...@cgmd79243.chello.nl>,
raad...@chello.nl (Rein) wrote:

> Waar bevond je je? Ik vraag dat, omdat ik begrepen heb, dat als je dit
> verschijnsel in Friesland waarneemt, dit nog niet betekent dat het ook in
> Limburg waar te nemen valt (is dit juist?)

Heb het net (rond 01.45) ook gezien in de buurt van Bussum. In het begin
in het NW alleen een wit/groen schijnsel en rood richting Oost. Ben toen
naar een donkere plek gegaan en daar was het erg duidelijk te zien: van
NNO tot ver in het Westen een heel heldere gloed varierend van dokerrood
tot rood/oranje/wit, hier en daar groenig. Mooie verticale banen, hier
en daar bijna wit. Ongeveer 20 minuten was het goed te zien en was er
een geleidelijke variatie in kleur en helderheid.
Op alle (TV-)beelden die ik ervan ken leek het noorderlicht wel een hard
wapperende sluier, en ik heb me altijd afgevraagd of dat nou steeds
versnelde opnamen waren. Die prangende kwestie is nu eindelijk opgelost.
Hehe :-)

Mouseman.

Daniel van Os

> Waar bevond je je? Ik vraag dat, omdat ik begrepen heb, dat als je dit
> verschijnsel in Friesland waarneemt, dit nog niet betekent dat het
ook in
> Limburg waar te nemen valt (is dit juist?)

Dat zou kunnen, maar tijdens die twee periodes dat ik het gezien heb
was het heel duidelijk, ik kan me voorstellen dat het een stukje verder
naar het zuiden ook wel te zien was. Ik bevond me in elk geval in
Almelo (52*21' Noorderbreedte)

Daniel
----
Allstar Freeware Planetarium: http://www.crosswinds.net/~allstar2000/

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Daniel van Os

> Waar bevond je je? Ik vraag dat, omdat ik begrepen heb, dat als je dit

Ik heb zo juist gelezen dat het zelfs in zuid Oosternrijk te zien was.

Eilko

> [...]
> tot me door, ik was vooral kwaad omdat de duisternis verstoord werd door een

Hee, dat had ik gisteren moeten weten... Ik heb wel iets gezien, maar dat
was in dezelfde richting als waar veel verlichte kassen stonden. Meestal
geven die kassen een egaal verdeelde gloed aan de sterrenhemel, alleen deze
keer waren het duidelijk diagonale banen. Volgens mij was iemand op een
speciale manier zijn kassen aan het verlichten of zo, maar ik bleef het vreemd
vinden. Noorderlicht is inderdaad een veel plausibler verklaring, jammer dat
ik me dat gisteren niet gerealiseerd heb...

Eilko.