Kattenkadootjes

Wendy

Wie weet waarom sommige katten 'kadootjes' geven aan mensen, in de vorm van
overleden vogeltjes en andere dode dieren? Wij hebben zo'n kat lopen (die
is overigens van de buren) en dat beest legt buiten op hele opvallende
plaatsen zijn prooi neer. Gisteren weer een klein dood vogeltje, een andere
keer een hagedis of kikker, en dan weer een dode duif o.i.d. Worden wij
geacht deze op te eten en blij te zijn, of zit er wat anders achter dit
vreemde gedrag? Is de kat in kwestie misschien gewoon getikt?
Groetjes, Wendy

Frank Abbing

"Wendy" <wensdr...@hotmail.com> schreef in bericht

Kat denkt dat jij de opper-kat bent, komt jou daarom prooien brengen.
Meestal denken katten dat ze zelf de baas zijn, dan eten ze hun vangsten
zelf op.

Frank Abbing

Eilko

Gebeurt vaker. kennissen van ons hadden een kat die dode muizen
verzamelde en ze in de woonkamer verzamelde. Als het stonk in de
woonkamer wist je dat je een dode muis moest zoeken..

/Eilko.

victor f.

Eilko schreef:

Wij hebben een kat die levende kadootjes geeft, zo heb ik onlangs een levende
pad in huis gevonden, en een levend jong konijntje.

(nl.huisdier.kat toegevoegd)

--
mvg, victor
The problem is:

victor f.

Eilko schreef:

[...]

Flat tire on station wagon with tapes. ("Never underestimate the bandwidth of
a station wagon full of tapes hurling down the highway" Andrew S. Tannenbaum)

Erik Springelkamp

victor f. wrote:

> [...]
>
> Wij hebben een kat die levende kadootjes geeft, zo heb ik onlangs een
> levende pad in huis gevonden, en een levend jong konijntje.

Onze kat is alleen een keer met een levende vleermuis aan komen zetten,
maar dat was voor haar nest jongen, kennelijk om mee te leren jagen.

Het beestje verzette zich zo met scherpe tanden en angstwekkend gesis
dat de jongen het snel opgaven.

Maar dit doortrekkend naar het kadootje, kan het natuurlijk zijn dat
poes denkt dat baasje wel heel onhandig is en wat jacht-oefening nodig
heeft.

--
Erik Springelkamp
http://springelkamp.nl/

Wendy

> [...]
levende
> pad in huis gevonden, en een levend jong konijntje.

De kat die ons de waardevolle kadootjes geeft is erg schuw, bijna wild
zelfs. Ik heb zijn vertrouwen een beetje proberen te winnen maar het gaat
erg moeizaam. De laatste keer heb ik wat wordt gestrooid achter het huis en
dat was allemaal weg na een tijdje.
Ik dacht dat het gedrag te verklaren was uit het feit dat de kat ons een
presentje terug wil geven. Of vindt de kat ons misschien gewoon aardig? Of
heeft de kat eventjes genoeg in zijn maagje en wil van het dode dier af?
Het meest bizarre denkbeeld is van een dier dat een offer brengt aan een god
(wij dus), net zoals in vroegere tijden wij hebben geofferd aan de hogere
machten.
Groetjes, Wendy

DD

Wendy avait écrit le 9-8-04 :

Nee, ik denk dat het anders zit. De kat (in het algemeen) vindt ons
maar een jager van niks.
Toen ik pas bevallen was van mijn oudste dochter, kwam de vrouwtjespoes
in huis (het zijn meestal de vrouwtjes die je een kadootje geven) in
een half uur tijd met drie verschillende soorten vogel aan die ze voor
de babykamer legde. Elke keer als ze zag dat de vogel niet aan de baby
gegeven werd, ging ze weg en ving ze een ander soort. Ze wilde naar
mijn idee heel duidelijk dat de baby eten kreeg. :-)

DD (de poes die dat deed is niet meer helaas)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 7-8: De slangenbaby's!

Wendy

> [...]
>
> Maar dit doortrekkend naar het kadootje, kan het natuurlijk zijn dat
> poes denkt dat baasje wel heel onhandig is en wat jacht-oefening nodig

Ja, das een goede, LOL. Maar tot nu toe waren de beestjes altijd morsdood.
Jouw idee doortrekkend: Die kat denkt dus dat wij wel heel erg stupide zijn
en zelf de prooi niet eens kunnen doden....
Groetjes, Wendy

Misty

> [...]
> morsdood. Jouw idee doortrekkend: Die kat denkt dus dat wij wel heel
> erg stupide zijn en zelf de prooi niet eens kunnen doden....

lol Ik denk ook die richting op.

theo1610

On Mon, 09 Aug 2004 13:15:03 +0200, DD
<d_tjewil...@zeelandnet.nl> wrote:

>--
>http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
>Laatste update: 7-8: De slangenbaby's!

Prachtig !!

-------
Het grote probleem is dat de homo politicus in de eerste plaats een machtsmens is.
Zijn machtsbasis (kiezers) is secundair, en alleen een middel tot een persoonlijk doel.
Hij zal dus voor zijn kiezers zorgen in zoverre hij er zelf geen nadeel van ondervindt.
Om de macht te behouden zijn alle middelen goed. In zeldzame gevallen treffen we
politici aan die hierbij gehinderd worden door een geweten.
Fullator.
-------

"Lievebeheersbeestjes"

Ruben van der Leij

On 2004-08-09, Wendy <wensdr...@hotmail.com> wrote:

> Is de kat in kwestie misschien gewoon getikt?

Nee. Jij bent getikt. Je jaagt niet. Dat kan niet goed zijn. Eerst maar eens
leren spelen met een dooie mus. Als je dat snapt wordt het tijd voor echte
jachtlessen.

--
Ruben
"Conversation would be vastly improved by the constant use of four

Randy

"Ruben van der Leij" <ruben...@nutz.nl> schreef in bericht

Een beetje lullige vraag in een wetenschap nieuwsgroep eigenlijk. Maar ja -
Wendy , dat klinkt wel erg lief.
Lieve Wendy, interessant wordt het pas al een muis met jouw dode kat komt
aangezeuld.
R.

J. J. Lodder

Ruben van der Leij <ruben...@nutz.nl> wrote:

> Nee. Jij bent getikt. Je jaagt niet. Dat kan niet goed zijn. Eerst maar eens
> leren spelen met een dooie mus. Als je dat snapt wordt het tijd voor echte
> jachtlessen.

Bij vrienden van ons die buiten wonen een keer gezien:
een oude en zieke kat die nauwelijks meer kon lopen
kreeg ook muizen aangeleverd door een gezondere buurtgenoot.

Ook katten zijn (een beetje) sociale dieren.

Jan

Piet Beertema

Wendy wrote:
> Wie weet waarom sommige katten 'kadootjes' geven aan mensen, in de vorm
> van overleden vogeltjes en andere dode dieren?

Die luie, verwende en volgevreten beesten hebben er zelf geen trek in,
dus dat gaat onder het motto "misschien heb jij er wat aan". Uiteraard
komen ze alleen met dood spul aanzetten, want bij levend spul moet je
je inspannen om het te pakken te krijgen...

-p

Maarten D. de Jong

Ik heb altijd geleerd dat het juist een teken van genegenheid is. De kat
spendeert zijn energie aan iets waar hij zelf geen baat van heeft. De kat
van mijn ouders vangt met de regelmaat van de klok muizen die hij soms
duidelijk hoorbaar krakend opeet. (En hij krijgt echt voldoende voer---het
zal de afwisseling wel zijn.) Maar even vaak legt hij het dode diertje
in de huiskamer neer en gaat luid en karakteristiek miauwend bij je staan
omdat je dan moet komen kijken wat hij voor je heeft meegenomen. Het grappige
is dat hij zelf de muis dan niet meer aanraakt, ook al laat je het kadaver
liggen. Echt een presentje dus.

Maarten

inturlektjuwal

een kat vangt omdat het zijn instinct is
als zijn maag vol is is er een probleem............