Google 网上论坛不再支持新的 Usenet 帖子或订阅项。历史内容仍可供查看。

Verbod op het houden en fokken van inheemse beschermde roofvogels

已查看 14 次
跳至第一个未读帖子

Roelf van Bergen

未读,
2012年5月9日 10:53:402012/5/9
收件人
http://roofvogels.petities.nl

Wellicht vind iemand het de moeite waard hier voor te tekenen.

Roelf

Machiavelli

未读,
2012年5月9日 13:40:292012/5/9
收件人

"Roelf van Bergen" <roelf_van...@trashhotmal.com> schreef in bericht
> http://roofvogels.petities.nl
>

> Wellicht vind iemand het de moeite waard hier voor te tekenen.
>

> Roelf

Ter overweging:
waren er in jaren 70 geen valkeniers met inheemse slechtvalken (meer)
geweest in de USA en Canada, dan had het herstelplan middels zgn "hacking"
nooit plaats kunnen vinden en was de slechtvalk aldaar naar alle zekerheid
uitgestorven.

Zie bijv. http://tinyurl.com/7bqzpfx

Dat regelgeving en toezicht op naleving (bijv. mbv DNAbank) zeer fors moeten
worden aangescherpt mag overigens duidelijk zijn.
Machiavelli.

Jan Hendriks

未读,
2012年5月10日 06:16:072012/5/10
收件人
Daar meteen maar achteraan de petitie van "Vroege vogels" tegen het
verhandelen van wilde dieren op marktplaats:

http://vroegevogels.vara.nl/Petitie-Marktplaats.921.0.html

Jan

Machiavelli

未读,
2012年5月10日 06:41:262012/5/10
> [...]
> http://roofvogels.petities.nl
>

> Wellicht vind iemand het de moeite waard hier voor te tekenen.

Veel van die petities Nederland werkelijk op z'n (s)malst,
maar met de nodige ruimere blik een site met nogal vermakelijke voorstellen,
zoals ook deze:

http://petities.nl/petitie/stop-de-uitbuiting-van-kuifeenden-door-futen

Machiavelli.

OT Waarschuwing:
klik in het wolkje id linkermarge vooral niet op "buitenaards".
RMT!
M.

Roelf van Bergen

未读,
2012年5月10日 06:56:082012/5/10
收件人

"Jan Hendriks" <geenspam@hier> schreef in bericht
Heel goed Jan. :-)

Roelf

Machiavelli

未读,
2012年5月15日 08:55:212012/5/15
收件人
"Machiavelli" <machi...@netdockx.invlid.cc> schreef in bericht
Nog een aardige over bovengenoemd "captive breeding program",
waarmee een van de voornaamste uitgangspunten van de petitie wel op erg
losse schroeven is komen te staan.

http://www.science.gc.ca/default.asp?Lang=En&n=35D48E39-1

Pas op, filmpje start meteen (bij mij althans).
M.

Llis

未读,
2012年5月15日 14:02:062012/5/15
收件人
Op 15-5-2012 14:55, Machiavelli schreef:
Hoezo die DNA bank ? Vanwege controle op de herkomst van de roofvogels
die door particulieren gebruikt worden (voor educatie en ?

In die video ontkennen de onderzoekers niet dat de slechtvalken grote
moeite hadden met hun gevangenschap. Ze zeggen er jaren over te hebben
gedaan voordat ze genoeg aanpassingen hadden gedaan om de dieren
tevreden te hebben gekregen. En dan nog moest er af en toe kunstmatige
inseminatie aan te pas komen om de bevruchting van de eieren te
bewerkstelligen. Al zeggen ze er niet expliciet bij dat de gevangenschap
de oorzaak er van was dat KI nodig werd.

mvg
Llis

Llis

未读,
2012年5月15日 14:12:332012/5/15
收件人
Op 15-5-2012 20:02, Llis schreef:
Heb de mail daarnet niet afgemaakt. Werd onderbroken door Kea's :-)

Heb niet 't idee dat kweken in gevangenschap of leven in gevangenschap
ideaal is voor vogels uit het wild in ieder geval. En kan me goed
indenken dat je een petitie begint omdat je het niet ziet zitten dat
mensen roofvogels misbruiken.

Het punt dat jij M probeert te maken is denk ik iets als "is het
verkeerd als de dieren er zelf wel bij varen" zoals min of meer in de
video naar voren komt ?

mvg
Llis

Ben niet zo petitie-mens.

Machiavelli

未读,
2012年5月16日 06:11:412012/5/16
收件人
"Llis" <nom...@xs4none.nl> schreef in bericht
Vastleggen vd herkomst van het dier.

Daarbij gaat ook nog eens een aanzienlijk deel, zo niet het merendeel van de
gestroopte jonge roofvogels naar het buitenland (o.a Golfstaten).
Bij onderschepping geeft dan een DNA-bank uitsluistel.
Kan dan bijv. ook helpen bij kadaverherkenning zoals 'road kill' of
stroperij .

Zoiets bestaat al jaren voor o.a. ivoor..

> [...]
>
> Het punt dat jij M probeert te maken is denk ik iets als "is het verkeerd
> als de dieren er zelf wel bij varen" zoals min of meer in de video naar

Ik probeer geen punt te maken,
ik stel alleen vast dat het behoud van de slechtvalk op het Noord
Amerikaanse continent te danken is door de inzet van valkeniers en hun in
gevangenschap geboren jongen. Indien niet, waren ze daar uitgestorven (ut
supra).
En hiermee is de stelling van de petitie "...het houden/fokken van
(inheemse) beschermde roofvogels draagt niet bij aan het in stand
houden/uitbreiden van de populatie..." simpelweg strijdig.

> mvg
> Llis
>
> Ben niet zo petitie-mens.

M.

Llis

未读,
2012年5月16日 08:00:222012/5/16
收件人
Op 16-5-2012 12:11, Machiavelli schreef:
O op die manier, M.
Ja je kon ook, ondanks de niet al te uitgebreide petitie tekst, nog
aardig wat kanten op met "een van de voornaamste uitgangspunten van de
petitie". Nestroof, onwelzijn, stress, niet in stand houden, niet
uitbreiden. Dat waren de opties. Verkeerd gegokt ;-)

Lekker he, dat communiceren door geschreven tekst waarbij je geen hints
krijgt van gezichtsuitdrukkingen.
:-)

mvg
Llis

Roelf van Bergen

未读,
2012年5月16日 08:45:042012/5/16
收件人

"Machiavelli" <mac...@netmailbox.cc> schreef in bericht
> "Llis" <nom...@xs4none.nl> schreef in bericht

Het artikel spreekt niet over het herintroduceren door Valkeniers maar door
een kweek programma door een recovery team van de officiele wildbeheerders
van de overheid.
Valkeniers in Nederland en elders in Europa, en internationaal zal dat niet
anders liggen, zijn voor een deel verantwoordelijk voor het roven van nest
jongen van roofvogels om zo hun genetisch materiaal van vers bloed te
voorzien. Dat is ook wel noodzakelijk omdat de genenbank van eigen kweek wel
heel klein is om een gezond nageslacht op termijn te garanderen.

Ook hier gaat het om speciale kweek in een poging om de stand na de dode
lente, die we ook hier in die jaren in Nederland beleefden, ( alle buizerds
in Drenthe waren door vergif gestorven) en niet door valkeniers maar door
wetenschappers die alleen dat doel hadden en niet het doel dat Valkeniers
hebben, het bemachtigen van wild middels een stootvogel.

"Phil Trefry
A biologist by the name of Richard Fyfe knew that there were efforts in
other countries - in the United States and some European countries - to
breed peregrine falcons in captivity. So I met Richard Fyfe and he talked
about his dreams for setting up a breeding program here in Canada and
producing young falcons for release... and I became part of that dream."

Precies niets valkeniers en kweek voor de commercie, dat wat de petitie
beoogt
En dat jij kennelijk wilt linken aan het positieve van het wezen valkenier.

Hier nog maar voor de duidelijkheid jouw tekst:

">>>>> Ter overweging:

> Ik probeer geen punt te maken,
> ik stel alleen vast dat het behoud van de slechtvalk op het Noord
> Amerikaanse continent te danken is door de inzet van valkeniers"

Nee dat maak je niet duidelijk, je verwijzingen verwijzen geen van allen
naar valkeniers, maar naar officiële her introductie programma's door
wetenschappers. Valkeniers zijn totaal andere figuren met een totaal
ander doel, waarbij "gebruik" van het dier voorop staat.

Dat is iets anders dan een foute voorstelling van zaken geven.

De beoogde regelgeving staat op grond van ook de huidige, wellicht nog wat
aan ter scherpen regelgeving aangaande herintroductie , het kweken en
hernieuwd uitzetten van roofvogels niet in de weg.

Wel kun je constateren dat vandaag de dag, daar waar het biotoop totaal
vernield is kennelijk de "dwang" om tot herintroductie te komen. zie het
korhoen, meer ingetoomd zou moeten worden. Of hier nieuwe regelgeving voor
nodig is is nog de vraag, je kunt wellicht ook stellen dat de regelgeving
ook nu reeds voldoende is maar dat het aan handhaving schort.

Blijft dat de petitie het fokken en verhandelen van roofvogels, zoals dat nu
mogelijk is, daarbij constaterende dat het met gesloten ringen werken
absoluut te ontduiken is, door particulieren ( zie de handel op Marktplaats)
verboden wil hebben.

En nogmaals je kunt het er mee eens zijn of oneens, maar je argumentatie
gaat niet een beetje maar heel erg mank. In je voorbeelden, ik herhaal het
nog maar even, is absoluut geen sprake van Valkeniers en/of andere
particulieren, maar van officiële fokprogramma's met als doel een soort die
door traceerbaar handelen van de mens, DDT, nagenoeg was uitgestorven, zoals
ook de Drentse buizerds in de jaren 60 vorige eeuw waren uitgestorven en
elders op het randje. Alleen heeft de Buizerds en ook andere roofvogels zich
op eigen kracht kunnen herstellen zonder fok programma, wellicht was dat in
de USA en Canada ook wel gelukt, maar koos men voor Aktie.

Roelf

Machiavelli

未读,
2012年5月16日 09:30:292012/5/16
收件人
"Roelf van Bergen" <roelf_van...@trashhotmal.com> schreef in bericht
Bedankt voor je visie.
Nogmaals : ik constateerde hier alleen, poneer geen stelling en verdedig er
ook geen.

En een volgende keer naar mij toe graag reageren op mijn tekst en op die van
anderen.
Machiavelli.

Llis

未读,
2012年5月16日 09:43:072012/5/16
收件人
Op 16-5-2012 15:30, Machiavelli schreef:
> [...]
Die was van mij.
L.

> [...]
> ook geen.
>
> En een volgende keer naar mij toe graag reageren op mijn tekst en op die van

Jos, zet jij hier even het woordje "NIET" tussen ? ;-)
L.

Fustigator

未读,
2012年5月16日 11:52:162012/5/16
收件人
Vitae forma vocata "Machiavelli" <mac...@netmailbox.cc> , die Wed, 16
May 2012 12:11:41 +0200, in littera
<1c7a$4fb37d60$5355d7e3$76...@cache70.multikabel.net> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:
De mens in 't algemeen (en de Hollander in het bijzonder voor de Dodo)
is aan de oorsprong van het verdwijnen van vele diersoorten.
Maar gelukkig ook en dit meer en meer aan de oorsprong voor het
heropleven van andere soorten zoals je het hierboven mooi zegt.

soo am aaj

ieder z'n "meug".
--

Fusti

Fustigator

未读,
2012年5月16日 11:52:162012/5/16
收件人
Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Wed, 16 May 2012
14:00:22 +0200, in littera
<4fb396d6$0$6915$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Zal ik een momentopname uit een webcam afnemen
om mijn norse smoel(:-) ) te laten zien? :-))))
--

Fusti

Machiavelli

未读,
2012年5月16日 13:13:312012/5/16
收件人
"Llis" <nom...@xs4none.nl> schreef in bericht
Och,
een kwestie van de goede verstaander en het halve woord...... ;-)
M.

0 个新帖子