Nestkasten onderhoud + bodemisolatie

Machiavelli

Inmiddels hoog tijd voor nestkastonderhoud :
oud spul met mogelijke parasieten etc. verwijderen en de kast met alleen
water uitnemen (mbv oude afwasborstel oid), goed laten drogen, waar nodig
repareren of vervangen en weer terug hangen zodat ze weer als schuilplaats
dienst kunnen doen komende winter.

In september hier de 37 nestkasten leeggehaald waarvan in 26 div.
nestmateriaal, geen dode jongen aangetroffen, en uitgespoten met de K�rcher
dus daar verwacht ik straks ook wel weer overnachterssporen in aan te
treffen.

Afgelopen voorjaar heb ik voor het eerst sinds jaren weer dode exx (1 pimpel
en 1 zwarte mees) in de kasten gevonden.
Naar de ware doodsoorzaak kunnen we slechts gissen, maar zelf houd ik het op
de laatste kou die hen fataal is geworden, dit omdat het voedselaanbod
(vetbollen, nootjes, Na-arme pindakaas enz.) ruimschoots was.

Bij wijze van experiment hebben we nu 10 kasten (6 houten en 4 houtmortel)
type vlieggat uitgerust met bodem-/contactisolatie, jaja kan het gekker...?
Ik had wat monsters dubbelzijdig afgewerkte PURplaat liggen, die strak op
maat gesneden en op de bodem gelegd. Hebben onze gevederde vrienden geen
last meer van optrekkende kou en ook nog eens lagere stookkosten...
5 kasten waren al gedeeltelijk omgeven met PUR uit de spuitbus en afgekwast
met ENCI (voor de "looks" en tegen houtpeuteren) en 2 ervan hebben nu dus
ook een luxe bodem.

Of het allemaal op prijs wordt gesteld zien we vanzelf aan de hoeveelheid
sporen die we bij de inspecties zullen aantreffen: meer of minder dan in
kasten zonder bodembedekking.

Laat de winter nu maar komen!
Machiavelli.

Roely

Op 3-10-2012 15:41, Machiavelli schreef:
Wat dacht je van muur- en dakisolatie?

Roely

Llis

> [...]
> de laatste kou die hen fataal is geworden, dit omdat het voedselaanbod
> (vetbollen, nootjes, Na-arme pindakaas enz.) ruimschoots was.

O, dat is een leuke om uit te .. eh .. vogelen ;-)
Oude koe uit de sloot gehaald:
Kendeigh 1945. (
http://www.housesparrow.eu/pdfs/english/kendeighSC_1945_resistanceToHungerInBirds.pdf
)

Heeft getest met Huismussen, maar mezen zijn niet veel anders van
afmetingen dus zal waarschijnlijk vrij dicht bij Huismussen liggen qua
uitkomsten.

Het komt er op neer dat bij metabolisme omhoog gaat wanneer temperatuur
beneden een bepaalde waarde komt. Daardoor is er na kortere tijd voedsel
nodig dan met mildere temperaturen.
Is dat voedsel beschikbaar, zoals in de door jou beschreven situatie,
dan schijnt er verder geen probleem te hoeven zijn; het lichaam kan op
temperatuur gehouden worden.

/Bijvoorbeeld:/
Zo kan een Huismus van 27 gram
bij -30 graden Celsius
nog ruim 5 uur in leven blijven
zonder voedsel.

/Question/
Vraag is dus aan jou; hoe koud was het daar in de periode voorafgaand
aan het vinden van de kadavertjes ?

> [...]
> met ENCI (voor de "looks" en tegen houtpeuteren) en 2 ervan hebben nu dus

37 nestkasten, 26 ervan gebruikt voor nestpogingen, 10 ervan nu met
bodemisolatie. Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Je had ook Huismussen te broeden toch ?
't Is van hen in ieder geval bekend dat die graag warmere omgevingen
opzoeken indien mogelijk. Dus in meer Noordelijke gebieden leven
Huismussen liever in stallen waar zich vee in bevindt, dan onder de goed
geïsoleerde daken.

> [...]
> sporen die we bij de inspecties zullen aantreffen: meer of minder dan in

Moet ik Roelf toch gelijk geven; een beetje gek moet je wel zijn. ;-)

mvg
Liset

--
Huismussen beschermen gebeurt in Nederland via hun habitat.
Meld die schuilstruiken, slaapbomen, stofbaden, foerageerplekken,

Machiavelli

"Roely" <ro...@invalid.invalid> schreef in bericht
> Op 3-10-2012 15:41, Machiavelli schreef:

[--x--]

> Wat dacht je van muur- en dakisolatie?

Dat is bij deze 5 (ut supra) dus al min of meer het geval, maar was niet als
zodanig beoogd.
Dak lijkt me vooralsnog niet a/d orde, maar wie weet...
M.

Machiavelli

"Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht
Ca. minus 20 grC
Het hangt dan ook niet meer zo op een graadje meer of minder.

> 37 nestkasten, 26 ervan gebruikt voor nestpogingen, 10 ervan nu met
> bodemisolatie. Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Van de 26 : 8 met div los materiaal tot half nest aan toe en 18 met een echt
nest waarvan 1 verlaten (spreeuw 3 eieren) rest voltooid.
Deze 26 incl. 4 halfopen type waarvan
3 met nest (merel, roodborst en gr.vliegenvanger, allen succesvol).

> Je had ook Huismussen te broeden toch ?

Niet in kasten, wel onder de dakpannen (bij enkele huurders).
Voor de goede orde: dit is niet allemaal op mijn woonperceel (12 wel) doch
ook bij/aan de div verhuurde panden.
Hier zitten nog niet de 12 gevelelementen voor gierzwaluwen
en de 3 uilenkasten (geen broedsel van dit jaar, wel kauwen) bij.
Die zijn komende zaterdag a/d beurt.

> [...]
> geļsoleerde daken.

> Moet ik Roelf toch gelijk geven; een beetje gek moet je wel zijn. ;-)

Knetter, en da's maar goed ook.... <[:-p
Ik moet er immers niet aan denken volgens zijn maatstaf voor "normaal" door
te moeten gaan (en hij stellig ook niet dus iedereen blij = win win).
M.

SLe

On 4 okt, 14:28, "Machiavelli" <machiave...@netdockx.invlid.cc> wrote:
> [...]
> Ik moet er immers niet aan denken volgens zijn maatstaf voor "normaal" door
> te moeten gaan (en hij stellig ook niet dus iedereen blij = win win).

Posters met wie je regelmatig ''in gesprek'' bent, als niet goed snik
weg te zetten, komt de sfeer in deze nieuwsgroep niet ten goede.
Maar wellicht heb je het zo niet bedoeld?
Sjef

Llis

Op 5-10-2012 12:18, SLe schreef:
Dat las ik er niet in en zie ik ook niet staan.
%7)
Liset

Machiavelli

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Persoonlijke aanvallen zijn idd "mijn ding" niet, klopt, dus lees nog maar
even goed Sjef...
M.

SLe

On 5 okt, 12:47, "Machiavelli" <machiave...@netdockx.invlid.cc> wrote:
> "SLe" <sleermak...@gmail.com> schreef in berichtnews:cf27a343-eb67-44d1...@q4g2000vbg.googlegroups.com...
Kennelijk niet goed gelezen: ik werd getriggerd door woorden als gek,
knetter en ''normaal''.
Gelukkig een misverstand, dus.
Bedankt en groet,
Sjef

Fustigator

Vitae forma vocata Roely <ro...@invalid.invalid> , die Wed, 03 Oct
2012 19:56:14 +0200, in littera <k4hu8b$2h5v$2...@nl-news.euro.net> in
foro nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Wat dacht je van muur- en dakisolatie?

Is hier allang gebeurd.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Machiavelli" <machi...@netdockx.invlid.cc> ,
die Wed, 3 Oct 2012 15:41:59 +0200, in littera
<k4hfbb$26l0$1...@nl-news.euro.net> in foro nl.vogels.vogelaar(et aliis)
vere scripsit quod sequitur:
Proficiat.
ik heb ook een heleboel (�25) nestkasten van oude wijndozen gemaakt
plus evenveel van sigarillo dozen van schimmelpenninck voor de
Winterkoningen. Ik ga ze nu voor de winter ophangen.

--

Fusti

Llis

Op 4-10-2012 14:28, Machiavelli schreef:
> "Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht

En hoe bezet met Huismussen waren de 12 gevelstenen voor gierzwaluwen ?

Hier;
- 3 nesten winterkoning waarvan 2 succesvol. Geen idee waar de pukkies
heen zijn.
- 5 nesten merel waarvan 3 succesvol uitgevlogen en 1 jong leeft nog.
- 1 nest Pimpelmezen in een mussenpot, succesvol uitgevlogen.
- Geen Koolmezen.
- 2 nesten Tjiftjafs, waarvan de eerste succesvol. Weet niet of het
hetzelfde paar was dat een 2e poging deed.
- Huismussen geen flauw idee. Veel in ieder geval. Heb nu nog steeds 5
grote volle bamboes, klimops en hop vol zitten met slapende mussen
iedere nacht. Zijn er al gauw 500. (In april ongeveer 40 adults.)
- Gierzwaluwen 1 broedpoging. Moet nog kijken hoe het nest er uit ziet.
Zit op 't dak. (Slowmo filmpje ervan op
http://www.youtube.com/watch?v=N-t3_WeSybI)
- Heggenmussen 2 nesten, beiden succesvol maar volgens mij leeft er niet
1 jong meer van, of ze moeten heel snel uit de tuin vertrekken (?).
- 4 nesten Houtduiven, 1 stuk door ekster, 3 succesvol met 1 jong.
- Turkse tortels 1 of 2 broedparen, geen idee wat er bij hen gelukt is.

Llis

Op 4-10-2012 14:28, Machiavelli schreef:
> "Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht

<knip>

<knip>

> Ca. minus 20 grC
> Het hangt dan ook niet meer zo op een graadje meer of minder.

Op die temperatuur lijkt het metabolisme (bij Huismussen) nog behoorlijk
goed te functioneren, aldus het bovengenoemde onderzoek.
Toch zijn de 4 vogels die hij er voor gebruikte na 4,4 uur gestorven met
een gewicht dat nog 3 of meer grammen boven het gewicht is, waarop de
meeste Huismussen verhongeren. (Rond de 19 gram, uit ziekteMonitor
gegevens.)

Dan zou de temperatuur zelf toch ook een rol moeten spelen.

<knip>

Liset

Machiavelli

> Op 4-10-2012 14:28, Machiavelli schreef:

[--x--]

> En hoe bezet met Huismussen waren de 12 gevelstenen voor gierzwaluwen ?

Ook dit jaar geen broedgevallen van GZW hetgeen me ook niet verbaast,
aangezien de kasten er pas 3 jaar hangen terwijl de aannametijd wel 10 jaar
en meer kan belopen.
E�n huurder (nota bene "pakken-advocaten"!) wil komend voorjaar met geluiden
gaan experimenteren. Ze hebben de mp3-tjes en speakertjes al paraat.
Benieuwd, maar omdat rond dit pand (oud en ad rand vd binnenstad) al best
wat GZW zitten, nemen we dit als speerpunt en ga ik hier eerdaags ook nog
een aantal voor GZW aangepaste dakpannen laten plaatsen.

In 3 van de 4 kasten bij een pand met ook Mussen onder de pannen zaten
overduidelijk mussenresten : veel gras en veren. Wat er met evt. legsels is
gebeurd weet ik niet.

Verder nog 2x Spreeuw en 1x Roodstaart (op bijna 8(!) m. hoogte, dus ik
vermoed een Zwarte), vleermuissporen en in de (steen-)uilenkasten wat
braakballen (gaan we uitplukken), dus deze zijn ook al in gebruik, de rest
komt vanzelf wel.

> [...]
> - 4 nesten Houtduiven, 1 stuk door ekster, 3 succesvol met 1 jong.
> - Turkse tortels 1 of 2 broedparen, geen idee wat er bij hen gelukt is.

Da's best een knappe verzameling Liset. Proficiat!
Volgend jaar kraamvisite met beschuit met musjes?? ;-)

> Liset

M.

Llis

Op 9-10-2012 14:27, Machiavelli schreef:
> [...]
> wat GZW zitten, nemen we dit als speerpunt en ga ik hier eerdaags ook nog
> een aantal voor GZW aangepaste dakpannen laten plaatsen.

O-O ! Je moet even met Martin van de Reep gaan praten !
Die had op een plek met gierzwaluwen onder de pannen, de zaken zo
perfect aangepakt dat het jaar erop in de vervangende kasten al 60% of
80% weer bezet was.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.westvoorne.nl%2Fdocument.php%3Ffileid%3D24121%26f%3De247e4f062be3ae12942b8fe89688350%26attachment%3D1%26c%3D32147&ei=fRt0UJrDAdCV0QXTp4DwBg&usg=AFQjCNF1NC24TJhV1k1uohIzqfftAT0uCA

Wil je z'n e-mail adres ?
Echt een "vakidioot" :-))))

> In 3 van de 4 kasten bij een pand met ook Mussen onder de pannen zaten
> overduidelijk mussenresten : veel gras en veren. Wat er met evt. legsels is
> gebeurd weet ik niet.

Ja, da's voor huismusnesten een hele goeie vervanger voor de dakpannen,
die gierzwaluwsteen. Ingemetseld of niet.

> [...]
> vermoed een Zwarte), vleermuissporen en in de (steen-)uilenkasten wat
> braakballen (gaan we uitplukken), dus deze zijn ook al in gebruik, de rest

Gaaf :-))
'k Heb hier ook braakballen. Maar helaas niet van dit jaar.
http://www.stolpje.nl/wittemus/images/2010/braakbal_11dec2010_musSched.jpg
Wel de laatste dagen een donkere schim in de schemerlucht. Dus hopelijk
toch weer een uil in de buurt :-))) Fantastisch was dat toen met die
Kerkuil .. Jammer dat die er niet meer is..
Begon toen eind oktober, dat die zich hier ging vertonen. Pracht van een
beest.
http://www.stolpje.nl/wittemus/images/2010/kerkuil01dec2010_15uur50_4430_auteursr.jpg
('t Was te koud geweest overdag, dus ze/hij was die dag vroeg al weer
uit de veren en op jacht.)

> Da's best een knappe verzameling Liset. Proficiat!
> Volgend jaar kraamvisite met beschuit met musjes?? ;-)

Dank je wel. En dat allemaal op een turfje van 740 vierkante meter :-)
Beschuit met musjes doen we hier ieder voorjaar en kan geregeld worden. :-)
(Als je van droog en oud houdt; de een ligt al 1 jaar in de vriezer, de
ander wacht in een kokertje om geplukt te worden op zoek naar de
beruchte filoplumes.)

Het mooist waren de winterkoninkjes.
Ik dacht dat het nest al leeg was. (Stomstomstom !!!!)
Heel voorzichtig voelen, "o shit .." iets dat warm en zacht is ! En
dan, tegelijk met dat ik m'n hand weg haal, gaat het frrrpfrrrpfrrrrp
onder m'n handpalm door. Duizend excuses aan de pietjes, en gauw uit de
weg zodat het grutje, als die niet meer bang is, terug het nest in kan
klimmen. (Geen idee of ze dat doen. Voor de nacht misschien.)

Heerlijk gevoel, zo piepklein vogeltje langs je hand :-)
Maar goed, ik moet me niet met andere vogeltjes inlaten dan met
huismussen. Dat is weer duidelijk.

Meeste pech was voor de merels. 2 paartjes, waarvan het
"achtertuin-paartje" drie pogingen deed en uiteindelijk 1 jong over hield.
Een nest heel akelig geplunderd, door (de andere?) merels. De jongen
waren aan het uitkomen. Allemaal van die kleine pikwonden. Zo zinloos.
En zo veel te vroeg. Wil ik de foto's nog van aan SOVON doen toekomen,
voor leeftijd-herkenning jonge merels.

Liset

Llis

Op 9-10-2012 15:29, Llis schreef:

> [...]
>
> http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.westvoorne.nl%2Fdocument.php%3Ffileid%3D24121%26f%3De247e4f062be3ae12942b8fe89688350%26attachment%3D1%26c%3D32147&ei=fRt0UJrDAdCV0QXTp4DwBg&usg=AFQjCNF1NC24TJhV1k1uohIzqfftAT0uCA

Ach verdorie. Dat bedoel ik niet rot Martin.

Machiavelli

"Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht
Hij zal het in deze constellatie hooguit kunnen opvatten als een
geuzennaam....
Mocht ik vragen etc hebben kom ik erop terug en zal ik m zeker 'contacten".
Merci.
M.

Machiavelli

"Machiavelli" <machi...@netdockx.invlid.cc> schreef in bericht
> [...]
> sporen die we bij de inspecties zullen aantreffen: meer of minder dan in

Kort relaas:
geen dode exx in de kasten, wel duidelijk meer verblijfssporen in de kasten
met extra isolatiemateriaal dus de voorzichtige conclusie mag zijn dat die
meer in trek zijn geweest.

Nu het nieuwe broedseizoen maar afwachten, div. mezen (Kool, Pimpel en
Zwarte) zijn her en der in de weer en de eerste Gekraagde Roodstaart is
zaterdag ook gesignaleerd.
M.

Llis

Op 8-4-2013 12:28, Machiavelli schreef:
> "Machiavelli" <machi...@netdockx.invlid.cc> schreef in bericht

Dat is niet verkeerd, M.
Tijd om bouwtekeningen te gaan verspreiden ?

We hebben hier intussen ook wat ontwikkeld. Al is het oud :-)
Het werkt als een trein voor Huismussen, maar de markt vraagt absurde
prijzen. Dus doen we het zelf: mussenpannen bakken.
Voorlopig alleen Oude Holle / Oud Hollandse.
Gloed nieuw :-)

http://www.stichtingwittemus.nl/globalImages/mussenpanStichtingWitteMus_oh_handvorm_rood_0628www.jpg

Wie ze hebben wil, stuur maar een mail.
Liset

--
Huismussen beschermen gebeurt in Nederland via hun habitat.
Meld die daknesten, schuilstruiken, slaapbomen, stofbaden,