Valkenier

Marcel Wijkstra

Namens de inmiddeld met uitsterven bedreigde menssoort genaamd
"internetloze" de volgende vraag:

Zij is dus helemaal gek van roofvogels, in het bijzonder van
de amerikaanse zeearend. Gisteren heeft ze bij de Beekse Bergen
na de roofvogelshow een tijdje met de valkenier staan praten.
Hij raadde haar aan contact te zoeken met een locale
valkeniersvereniging.

Nou heb ik zo mijn twijfels aangaande het houden van vogels die
in het wild behoren te leven, en ook het jagen op klein wild
(waar het de valkenier doorgaans om gaat) is niet bepaald mijn
hobby, maar ja, zij wil dus eigenlijk wel gewoon heel graag op
de een of andere manier met roofvogels gaan werken. Een andere
suggestie was om een maandje stage te gaan lopen in Hellental (D)
ofzo (groot wildpark onder Aken, met grote roofvogelshow).

Wie weet er
(a) valkeniers of valkeniersverenigingen in de buurt van Purmerend (NH)
(b) meer over het werken met roofvogels
(c) of heeft andere nuttige informatie?

Bvd,
Marcel (die liever met de Russische 12x50 veldkijker het Twiske infietst).
--
X drs. Marcel Wijkstra wijk...@wins.uva.nl
X University of Amsterdam The Netherlands fax: +31 20 525 7490
--- Recumbents? Ligfietsen? http://carol.wins.uva.nl/~wijkstra/Fiets/ --

Arthur Mol

Marcel Wijkstra heeft geschreven in artikel
<5uot1o$8rf$1...@lhotse.wins.uva.nl>...

> [...]
>hobby, maar ja, zij wil dus eigenlijk wel gewoon heel graag op
>de een of andere manier met roofvogels gaan werken.

Met alle respect; je begrijpt denk ik niet echt goed waar het een (echter)
valkenier om is te doen Marcel.

1. De Slechtvalk of Havik die ervoor wordt benut kan tijdens de jacht altijd
de vrijheid kiezen.
Bovendien is het misschien de mens die de jachtvogel enigszins kan sturen,
maar uiteindelijk
is het zo dat de valkenier zich aan de jachtvogel aanpast en niet
omgekeerd. Vaak wordt de
term "tweede huwelijk" hieraan verbonden.

2. Een echte valkenier jaagt niet voor het resultaat, maar vrijwel
uitsluitend om de vluchten
van zijn/haar jachtvogel te aanschouwen waarbij deze de natuurlijke
technieken steeds
beter leert toe te passen. Demonstratievluchten met een loer als
namaakprooi worden
ook niet als valkerij beschouwd, maar zijn vaak wel prima toe te passen
voor educatieve
doeleinden.

Valkerij is een samenspel van mens en roofvogel waarbij de laatste op een
gegeven
moment weet dat hij de mens kan benutten als hulpmiddel bij de jacht. Dit
alles is
grotendeels gebaseerd op vertrouwen tussen de roofvogel en de valkenier.

De Valkerij is geenszins met de normale geweerjacht te vergelijken als het
gaat om de doelen die worden nagestreefd (vaak wordt een jacht zonder
resultaat (prooi) afgesloten) en veel valkeniers
die ik ken houden zich naast de valkerij bezig met allerlei zaken omtrent de
bescherming en het
behoud van de roofvogels.

>(a) valkeniers of valkeniersverenigingen in de buurt van Purmerend (NH)

Ik meen dat er in Noord Holland een vereniging bestaat. Hieronder een
opsomming van de drie mij bekende verenigingen;

Valkeniers Vereniging Nederland
Schapendrift 1
1261 HK Blaricum

Valkerij Equipage "Jacoba van Beieren"
Uithoornseweg 27
5701 CA Helmond

Nederlands Valkeniersverbond "Adriaan Mollen"
Dijkstraat 12
5388 PH Nistelrode
The Netherlands

Een perfecte pagina over de valkerij en tevens talloze links over roofvogels
wordt door Harry Knol beheerd en is bereikbaar via
www.euronet.nl/users/hknol

Met vriendelijke groet,

Arthur Mol

Arthur Mol

Marcel Wijkstra heeft geschreven in artikel

<5vbgns$3i4$1...@lhotse.wins.uva.nl>...

>#de vrijheid kiezen.
>Natuurlijk. Ik dwing mijn huiskat ook niet om 's morgens binnen te komen.
>Zou ik mijn deurtjes echter gesloten houden, dan zou 't dier waarschijnlijk
>een vroegtijdige en ongelukkie dood sterven.

Een kat is een huisdier. Een roofvogel zeer zeker niet. Een voor de valkerij
getrainde roofvogel is perfect in staat om voor zichzelf te zorgen als deze
de vrije natuur verkiest. In veel landen wordt door valkeniers bijvoorbeeld
een roofvogel gevangen, daarna 'afgericht', een seizoen meer gevlogen en dan
weer losgelaten.

Nog sterker: gerevalideerde roofvogels worden vaak zelfs door een valkenier
onder de hoede genomen om de fijne kneepjes van de jacht te leren. Het is
prachtig als bijvoorbeeld een gebroken poot of vleugel is genezen, maar dat
wil niet zeggen dat de vogel daarna in staat is voor zichzelf te zorgen.
Een roofvogel kan niet zo eenvoudig als een merel volstaan met het opzoeken
van een wormpje. De eigen voedselvoorziening kost zeer veel energie en
inspanning.

Veel roofvogels zijn flink vet geworden na de revalidatie en worden dan
middels oefeningen weer op normaal gewicht gebracht waarbij de spieren
worden geoptimaliseerd. Daarna wordt de vogel losgelaten. Van tak op tak
springen in het revalidatie verblijf wordt de vogel niet fit en gaat z'n
conditie flink achteruit. Doorgaans zijn de kooien waarin ze verblijven niet
hoog maar juist lang. Hogere kooien dwingen de vogel zijn/haar vleugels te
gebruiken op op te vliegen wat een veel betere spieroefening zou zijn.

># term "tweede huwelijk" hieraan verbonden.
>Waarbij het dikwijls zo schijnt te zijn dat er van het "eerste" huwelijk
>niet veel meer overblijft.

Daarvan zijn inderdaad voorbeelden. Overigens geeft dat ook aan wat voor
inspanningen het kost en dat het niet iets is dat licht moet worden opgevat.

>#2. Een echte valkenier jaagt niet voor het resultaat, maar vrijwel
>#uitsluitend om de vluchten van zijn/haar jachtvogel te aanschouwen
>Natuurlijk is de valkenier niet te vergelijken met de jagerman,
>toch ben ik geen voorstander van het om menselijk plezier opofferen
>van dierenleven.
>Als je met 120 door een woonwijk scheurt, neem je dan ook de platgereden
>kleuters voor lief omdat hard rijden zo mooi is?

Nee, maar om in leven te blijven is het ook niet noodzakelijk voor een mens
om met 120 door een woonwijk te scheuren. Roofvogels moeten echter jagen
voor hun voedsel. Los van het feit dat dit voor de roofvogel psychisch
gezien van belang is, en alle valkerij-zaken opzij gezet, zou je kunnen
zeggen ok, ik laat 'm niet jagen maar laat 'm fijn op de loer oefenen en
voer 'm dan vlees van de slager of eendagskuikens. Is dat dan minder erg?
Zo'n kuiken wordt ook dood gemaakt en heeft niet eens een leven gehad.
Hetzelfde geldt voor vlees van de slager. Is dat niet erg dan? De prooien
van roofvogels zijn doorgaans toch de afwijkende dieren en de zwakkeren,
maar meestal hebben die prooien daarvoor wel een veel beter leven gehad dan
dat kuiken of de koe waar het vlees vandaan komt.
Stel je laat een jachtvogel los in de natuur. Dan jaagt ie toch ook op
dezelfde prooien? Het verschil met een jachtvogel die door een valkenier
wordt gehouden is dat in zo'n geval de valkenier er een toeschouwer van
wordt. De valkenier bepaalt niet welke prooi de jachtvogel kiest.

> [...]
>#voor educatieve doeleinden.
>Uiteraard. De leeuwenverzorger in Artis doet dat ook liever dan dat

Je vergeet daarbij dat diezelfde leeuw in een kooi of anderszins klein
verblijf blijft opgesloten en niets anders ziet dan dat.

>#Valkerij is een samenspel van mens en roofvogel waarbij de laatste op een
>#gegeven
>#moment weet dat hij de mens kan benutten als hulpmiddel bij de jacht.
>Dat zou je graag zo willen zien, maar ik betwijfel of dat ook daadwerkelijk
>het geval is. De valk "weet" dat m.i. niet; hij is geconditioneerd (zie
>Pavlov).

De valk is geconditioneerd in de zin dat deze voldoende gemotiveerd is om te
jagen. Het is inderdaad mogelijk een valk te 'sturen' naar een specifieke
prooisoort (kraai, konijn etc) - niet op een individu, maar deze
prooisoorten zijn dan wel altijd soorten die ook op de menu lijst van wilde
vogels voorkomen.
Ik heb meer dan eens zelf gedacht te weten welke prooi zou worden
geselecteerd, maar in de praktijk bleek ik het meestal mis te hebben.

> [...]
>#resultaat (prooi) afgesloten)
>Zet de valkenier een aangeslagen prooi eigenlijk soms weer uit (indien
levensvatbaar)?

Nee. Want de valk wil ook zijn deel. Dat doet een wilde roofvogel toch ook
niet?

> [...]
de
>#bescherming en het behoud van de roofvogels.
>KNJV-leden zullen zich op hetzelfde beroepen...

Het is natuurlijk altijd interessanter om negatieve zaken te ergens uit te
lichten dan om positieve dingen te tonen. Ongetwijfeld zullen bij elke
vereniging 'verkeerde' mensen zitten, maar omdat 1 individu de fout ingaat
wil het niet zeggen dat de betreffende vereniging hierachter staat,
simpelweg omdat de betreffende persoon hiervan lid is. Als ik vandaag lid
word van de vrijwillige brandweer en morgen brand ga stichten wil dit niet
zeggen dat alle brandweerlieden ook brandstichters zijn.

>Marcel (die niet per se tegenstander is van valkerij, maar er zelf gewoon
weinig voor voelt)

Iedereen heeft nu eenmaal z'n eigen interesses.

Marcel Wijkstra

"Arthur Mol" <arthu...@owlsnest.nl> writes:
[...]

Ik ken verder geen valkeniers, heb slechts gesproken met ene Felix
van 't Valkenhof (B), dus dat zou best kunnen.

#2. Een echte valkenier jaagt niet voor het resultaat, maar vrijwel

#uitsluitend om de vluchten van zijn/haar jachtvogel te aanschouwen

Een echte jagerman jaagt ook niet voor het resultaat, maar voor
natuurbeheer. Zegt hij.
Krijgt daarbij wel en passant een stijve leuter van het doorboren
van klein wild.

[...]

Waarvoor hartelijk dank.