Jagers sjoemelen met aantal getelde reeén (OT)

Roelf van Bergen

Ter informatie, middels een omweg ook van belang voor vogelaars.

Drentse jagers zijn weer negatief in het nieuws. Dit keer geen illegale
bestrijding van roofdieren maar verkeerde cijfers doorgeven om meer reewild
te kunnen schieten. Het zal weer een incident zijn maar wel de zoveelste op
rij. Het zou goed zijn de gehele jagerij eens onder de justitiële loep te
leggen.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/jagers-fraudeerden-bij-tellen-van-ree%C3%ABn

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Sun, 4 Mar 2012 13:58:28
+0100, in littera <jivoul$1ngb$2...@nl-news.euro.net> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:
Overal heb je boeven en sjoemelaars, dus ook zowel bij d e jagers als
bij SOVON enz
--

Fusti

Roelf van Bergen

"Fustigator" <Fusti...@xs4all.nl> schreef in bericht
Kijk Fusti dat vind ik nu eens een heel krasse opmerking.

Het gaat hier om wildbeheer eenheden. Dus "alle" jagers in een regio. Jagers
die geacht worden netjes en zonder corrumperen van hun cijfers, de overheid
te adviseren omtrent het "gewenste" in hun ogen "noodzakelijke" afschot. Dus
nogmaals Fusti het betreft hier alle jagers als we het over WBE hebben. Met
jouw regelmatige reflex, zelf zou je dat anders benoemen als bijvoorbeeld
Sjef weer eens kritiek uit op ringers, zit je hier dus gewoon ernstig mis.
Je zou dus, jouw reflexen volgend, nu moeten stellen, alle jagers deugen
niet. Echter dat er aan jagers per definitie iets mankeert daar sta ik
achter, maar gezien de reactie van andere WBE's in die regio op deze
malversaties met aantallen, houd ik nog maar een slag om de arm. Dat het er
op lijkt dat juist jagers geen kennis van zaken hebben betreffende ecologie
en vaak ook niet betreffende onderscheid in soorten, zeker als die
gevleugeld zijn, dat staat voor mij als een paal boven water. Zelfs dat
jagers geen idee hebben van de wet en regelgeving, of als het hen zo uitkomt
zich er niet aan storen. Laatst was er een jager, een zekere Poortvliet, wie
weet een nazaat van de bekende wildschilder, ik heb al zijn boeken, die in
Zuid-Holland 's ochtends maar eens achter een wilg verscholen in een riet
mat ganzen ging afwachten. Nu mag je ganzen verjagen van terreinen waar ze
schade kunnen aanrichten. Dat mag echter alleen als het verjagen betreft,
dus ze zijn geland. In de lucht is er absoluut geen sprake van verjagen,
maar zeker van doortrek en dus niet van het aanrichten van schade. Deze
Poortvliet had een filmpje gemaakt hoe hij diverse ganzen, van diverse
pluimage, uit de lucht schoot. En hij had dit filmpje op Youtube gezet. Er
was op diverse , zeker anti jagers, fora kritiek geleverd op die gang van
zaken. Er zijn zelfs mensen geweest, waaronder ik, die het filmpje hebben
gekopieerd om, indien nodig als bewijsmiddel te dienen. Poortvliet zag
waarschijnlijk zelf in dat dit publiceren een zeker risico voor hem kon
inhouden en heeft dat filmpje van Youtube verwijdert.

Kijk Fusti, zo schat ik dus jagers in, zelfs de goedwillende, ik reken die
Poortvliet er maar even toe, weten in de praktijk niet eens waar ze mee
bezig zijn en dat terwijl er zoiets als een jachtexamen is. Als ik slecht
denk dan denk ik wel eens, jawel ze weten het wel, maar ze hebben lak aan
onze wetten, en dat denk ik vooral als er weer berichten zijn over jagers
die toeschouwers bedreigen omdat ze kennelijk zelf wel weten dat ze
handelingen verrichten die kennelijk niet deugen.

Maar ze kunnen nu terecht optimistisch zijn. Zoals de nieuwe wet natuur er
nu uitziet, kunnen jagers weer hun eigen, nergens op gebaseerde, of anders
dan geromantiseerde overlevering, gaan hanteren.

Roelf

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Tue, 6 Mar 2012 12:03:26
+0100, in littera <jj4scr$1v1u$1...@nl-news.euro.net> in foro
> [...]

>te adviseren omtrent het "gewenste" in hun ogen "noodzakelijke" afschot.

Dit is wat het bestuur van de WBE waarvan ik raadgever ben succesvol
doet. Wel hebben ze soms moeten vechten om alle jagers zover te
krijgen. Gelukkig is er een zeer efficiėnt wapen om de recalcitranten
en de sjoemelaars op het rechte pad te krijgen: Het bestuur soms
samen met ondergetekende die trouwens beėdigs is, doet eigen controles
op geheel het gebied van de WBE. de overheid doet trouwens ook
controles en het bestuur krijgt dan commentaar als er grote
discrepanties zijn met de door d ejagers aangegeven tellingen.

Als een jager duidelijk cijfers opgeeft die niet kloppen hebben we
onze regelmatige eigen tellingen als controle op hun eerlijkheid. Ze
worden eerst persoonlijk aangesproken en indien ze blijven sjoemelen
met cijfers krijgen ze een dreiging tot uitsluiting van de WBE. Dat
heeft als gevolg dat ze geen hazen fazanten en partijzen meer mogen
bejagen.
Zover is het nooit gekomen tot nu toe: de jagers kwamen iedere keer
tot inkeer.

>Dus
>nogmaals Fusti het betreft hier alle jagers als we het over WBE hebben.

Over alle jagers enkel in één of meerdere WBE's. Dat kan.

> Met
>jouw regelmatige reflex,

wat bedoel je daarmee?

> zelf zou je dat anders benoemen als bijvoorbeeld
>Sjef weer eens kritiek uit op ringers, zit je hier dus gewoon ernstig mis.

Dat denk ik niet, maar jagers kunne zoals andere boeven aan
bendevorming doen.
en als het bestuur van een WBE bandietenstreken vertoont, dan kun je
inderdaad van bendevorming spreken.

>Je zou dus, jouw reflexen volgend, nu moeten stellen, alle jagers deugen
>niet.

Neen omdat niet alle (besturen van) WBE's sjoemelen.

> [...]
>en vaak ook niet betreffende onderscheid in soorten, zeker als die
>gevleugeld zijn, dat staat voor mij als een paal boven water.

ik ga je dogmatische stellingen hierboven niet eens aanvechten omdat
ik weet dat het nutteloos is.
je kan foeteren op de jagers , maar er zelf iets positiefs aan willen
doen is je teveel en dat vind ik jammer.
Want de jacht ghelemaal verbieden is onmogelijk, hoe zeer je dat zou
willen. dus doe je er beter aan toe om de jagers te verbeteren in hun
gedragingen. Dit is mij hier ten dele gelukt.
Hun kennis van de ecologie hebben ze duidelijk opgeschroefd, en ze
zijn zelfs bezig om met andere landelijke "gebruikers" om projecten
mede te helpen stichten om de natuur tot haar recht te laten komen in
harmonie met zowel jacht als landbouw en recreatie.
Met de hulp van mensen die gelijkdenkend zijn, hebben we in de WBE
waarvan ik raadgever ben, onze medewering aan natura 2000 volmondig
toegezegd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natura_2000 . ons gebied ligt al in de
rood gearceerde zones op het kaartje op die site

>Zelfs dat
>jagers geen idee hebben van de wet en regelgeving, of als het hen zo uitkomt
>zich er niet aan storen.

Zulke jagers bestaan, maar daar zijn we al 15 jaar bezig in onze WBE
om daaraan te verhelpen.

> [...]
>waarschijnlijk zelf in dat dit publiceren een zeker risico voor hem kon
>inhouden en heeft dat filmpje van Youtube verwijdert.

verwijderd...

je kunt ganzen wel verjagen in de lucht als ze bezig zijn met landen.
Maar ik zou ze niet doodschieten, maar enkel door geweerschoten bang
maken.

> [...]
>die toeschouwers bedreigen omdat ze kennelijk zelf wel weten dat ze
>handelingen verrichten die kennelijk niet deugen.

Dat soort jagers bestaan, inderdaad.

>Maar ze kunnen nu terecht optimistisch zijn. Zoals de nieuwe wet natuur er
>nu uitziet, kunnen jagers weer hun eigen, nergens op gebaseerde, of anders
>dan geromantiseerde overlevering, gaan hanteren.

ik ben onvoldoend e op d e hoogte van de hollandse wetgeving.

Hier wordt streng door de overheid (ANB: http://www.natuurenbos.be/ )
gecontroleerd, met medewerking van WBE besturen . Besturen hebben alle
voordeel om met de overheid samen te werken want als men ze betrapt op
het promoten van illegale toestanden geraakt de WBE de erkenning
kwijt. en dat heeft zeer zware gevolgen voor de jagers die daar lid
van zijn.

--

Fusti