Wat is natuur?

SLe

Gisterenavond gaf Midas Dekker een mooie kernachtige samenvatting van
de verhouding natuur-mens:
''Natuur is dat deel van de wereld waar mensen met hun fikken van
afblijven.....
....hoe meer ze er met hun fikken aan zitten, hoe minder het natuur
wordt''

Zouden ringers en andere onverlaten eens goed over na moeten denken.
Sjef

Boze opa

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Ik heb het ook gezien ja. Die Dekkers kan het altijd wel sappig vertellen
en hij noemde de ringers ook nog expliciet. Natuur is datgene waar je met
je handen vanaf blijft, anders heet het cultuur. Maar hij wordt ook wel een
beetje een oude brompot, of hij speelt die rol steeds beter.
Hij was ook tegen die nieuwe rage op internet om overal maar een webcam bij
te hangen, zoals bij Beleef de Lente van de VB. Zover wil ik nog niet gaan.
Ik zie daar geen al te grote verstoring in en ik kan daar intens van
genieten, maar ik zie in de toekomst daar vast wel discussies over gaan
ontstaan. Al is het maar als wisselgeld van de ringerslobby.
B.o.

Roely

Op 15-3-2012 13:34, SLe schreef:
Als je de natuur zijn gang laat gaan dan kun je al gauw geen poot meer
trekken en staat het binnen de kortste keren vol bomen. Ik moet er even
niet aan denken. Ze moeten ophouden overal maar recreatieparken van te
maken, dat is de dood in de pot. Op Rottumeroog is natuur, ik hoorde
gisteren dat het eilandje nu twee eilandjes is, want het duin is
doorgebroken over een lengte van honderd meter. Nu ben ik heel benieuwd
wat men gaat doen. Zo laten en kijken of Rottumeroog op den duur
verdwijnt of misschien weer groeit, of herstellen?

Roely

Roelf van Bergen

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Hoewel ik Midas altijd erg heb kunnen waarderen, vooral ook zijn wat
cynische kijk op Natuur. Ging hij gisteren voor mij volledig af.

Als je door jouw zo gewaardeerde stelling onverkort blijft handhaven, en ik
betwijfel of Midas dat zelf wel zou willen als hij er wat langer over zou
nadenken, dan is er in Nederland in het geheel geen natuur meer. Wij hebben
overal met onze fikken aan gezeten en als we dat willen omkeren, door het
(her) inrichten van bijvoorbeeld de OVP ( iets waar ik van overtuigd ben dat
juist Midas dat nu juist wel een heel goed idee heeft gevonden) dan staan er
weer mensen op die vinden dat we er met onze fikken vanaf hadden moeten
blijven, nadat we er, middels droogleggen, juist nadrukkelijk met onze
fikken aan hebben gezeten.

Midas had in mijn ogen maar één helder moment en wel toen hij probeerde de
deelname van Vogelbescherming aan de voormalige G8, na afhaken van juist de
KNJV, nu dus G7 aan de kaak wilde stellen.

De kritiek daarop was zeker terecht, alleen was dat niet het onderwerp. Het
onderwerp was de, werkelijk onnozele, kritiek die Midas had op het project
beleef de lente. En dus werd Midas terug verwezen naar het onderhavige
onderwerp ( wat ik overigens wel jammer vond, want de discussie over het
afslachten van duizenden ganzen mede onder auspiciën van Vogelbescherming ,
vind ik heel wat urgenter en interessanter dan het geneuzel over camera-tjes
die in nesten kijken).

Ik waardeerde Midas gedrag en retoriek als, duidelijk ernstig aan het
aftakelen.

Ik vind de volgende stelling, die volledig tegen die van Midas ingaat de
juiste.

Natuur is overal, zelfs en eigenlijk juist ook, daar waar de mens met zijn
fikken aan heeft gezeten.

( Een zeer sprekend voorbeeld: Als wij de bossen niet hadden omgehaald en
zeer grootschalig kunstmatige steppen hadden gecreëerd, die noemen we
weilanden, dan hadden we nu geen discussie over de achteruitgang van de
steppen vogels die wij weidevogels plegen te noemen, en ik schat in dat ook
jij Sjef, zoals ik je hier zie opereren, die weidevogels absoluut tot de
natuur rekent, we hebben er echter dus wel bij het ontstaan en bij de
achteruitgang, met onze fikken aan gezeten).

Het wel of niet positief waarderen van de invloed op de soort natuur die
daardoor is ontstaan is een volkomen individuele waardering van individuele
mensen.

Het menselijk handelen, met de invloed die dat heeft op de vorm die natuur
aanneemt, is dus nooit af te meten aan"wel" natuur "geen" natuur. Wel in
"wenselijk" of "onwenselijk" en dat kan dus verschillen al naar gelang een
mens zich zelf in de natuur plaatst.

Roelf

Roelf van Bergen

"Boze opa" <die...@ziggo.nl> schreef in bericht

> "SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht

> Ik heb het ook gezien ja. Die Dekkers kan het altijd wel sappig vertellen
> en hij noemde de ringers ook nog expliciet.

Dat klopt.

> Natuur is datgene waar je met je handen vanaf blijft, anders heet het
> cultuur.

Mee oneens, zie mijn andere bericht. Ook dan is er sprake van natuur, de
natuur is met geen mogelijkheid weg te poetsen. Overal is natuur, hoe je het
wend of keert. Q-koorts is natuur en zeker geen cultuur, maar door de
cultuur van megastallen met geiten manifesteerd de natuur zich met een
epidemische ziekte.

>Maar hij wordt ook wel een beetje een oude brompot, of hij speelt die rol
>steeds beter.

Nou in deze vond ik hem dus ernstig achteruit gegaan.

> Hij was ook tegen die nieuwe rage op internet om overal maar een webcam
> bij te hangen, zoals bij Beleef de Lente van de VB. Zover wil ik nog niet
> gaan.

En dat was nu juist het onderwerp waar het over ging.

Dat ringen en ook de opmerking over de G7 werden er door Midas met de haren
bij gesleept als voorbeelden van menselijke bemoeienis die ook schadelijk
zou zijn voor het Keurmerk Natuur.
Maar vooral leek Midas zich te ergeren aan de "bemoeizucht" van ringers met
onze mede dieren en zijn waardering leek negatief, waar Sjef het zeker mee
eens is, zie ook zijn reactie in de OP en waar ik toch wat gereserveerder
mee wens om te gaan.

Roelf

Roelf van Bergen

"Roely" <ro...@invalid.invalid> schreef in bericht

> Als je de natuur zijn gang laat gaan dan kun je al gauw geen poot meer
> trekken en staat het binnen de kortste keren vol bomen. Ik moet er even
> niet aan denken.

Precies dat is het ultieme gevolg. En jawel ook ik moet er even niet aan
denken.

>Ze moeten ophouden overal maar recreatieparken van te maken, dat is de dood
>in de pot.

Kijk en dat was een heel wat zinniger onderwerp geweest dan dit gezever over
een paar web cams die vooral ook mensen die aan huis gecluisterd zijn, de
gelegenheid biedt toch nog een beetje van de natuur te genieten.

( De Zeearend camera in Estland gaat overigens weer op zwart, want het is
lente ook daar) .

> Roely

Roelf

SLe

On 15 mrt, 16:28, "Roelf van Bergen"
<roelf_van_berge...@trashhotmal.com> wrote:
> [...]

> natuur rekent, we hebben er echter dus wel bij het ontstaan en bij de
> achteruitgang, met onze fikken aan gezeten).

Naar mijn idee maak je hier een denkfout: wij, mensen hebben die
bossen niet omgehaald om hier weidevogels naar toe te lokken, maar om
voedsel (melk) te verbouwen, dat was cultuur. Vervolgens zijn naar die
cultuur, buiten onze wil om, weidevogels gekomen en dat is dan weer
natuur, daar moeten we dus met onze fikken vanaf blijven. Bijvoorbeeld
geen kievitseieren rapen.
Nederland is niet geschapen of vanzelf ontstaan, maar gemaakt en ook
in gemaakte biotopen (zoals steden en OVP) ontstaat nieuwe natuur.
Ga je natuur creëren (zoals grazers in de OVP), dan is dat
''ecotuinieren'' (= er met je fikken aan zitten).

SLe

On 15 mrt, 16:36, Roely <ro...@invalid.invalid> wrote:

> Als je de natuur zijn gang laat gaan dan kun je al gauw geen poot meer
> trekken en staat het binnen de kortste keren vol bomen. Ik moet er even
> niet aan denken.
Ja daar ben ik het wel mee eens, af en toe even kaaltrekken lijkt me
prima.
Maar dan met het daar wel bij blijven, vind ik.

> [...]
> wat men gaat doen. Zo laten en kijken of Rottumeroog op den duur
> verdwijnt of misschien weer groeit, of herstellen?

Ik zou zeggen: gewoon laten gebeuren, zolang er geen mensenlevens mee
zijn gemoeid.
Natuur is leven, is verandering.

> Roely

Sjef

SLe

On 15 mrt, 14:09, "Boze opa" <die...@ziggo.nl> wrote:
> "SLe" <sleermak...@gmail.com> schreef in berichtnews:217fbb50-b290-40cd...@d17g2000vba.googlegroups.com...
Toch kan ik hem wel volgen met die webcams. Het avontuur haal je er zo
wel een beetje uit.
Jaren geleden was een van mijn eerste posts hier een fotoserie van een
nest Karekieten, waar ouders de jongen voerde. Heel bijzonder omdat je
zo'n kans bijna nooit zult krijgen. Die fotoserie heb ik nog steeds en
koester die als een ware trofee.
Stel nu dat er bij zo'n Karekietennest een webcam had gestaan, dan was
er toch niets meer aan.
Als alle geheimen en raadsels van de vogelwereld op internet staan,
wat doe je dan nog met je kijker, je vogelboekje e.d.?
Overigens vind ik de beleef-de-lente reeks wel leuk, maar het maag
w.m.b daar wel blij blijven.
Sjef

Jan Hendriks

Nou, ik vond het wel een beetje overdreven hoor. Ik vind die webcams
een mooie manier om mensen en toch wat meer te betrekken bij het wel
en wee van vogels.
Als ik zelf nu in de vrije natuur ineens oog in oog met een Steenuil
zou staan zou ik geen moment het idee krijgen van "och, alweer zo'n
uiltje van de webcams" om dan vervolgens gewoon door te lopen.
Integendeel, de adem zou mij in de keel stokken en ik zou stokstijf
staan, ook nog nadat de uil de kuierlatten had genomen.

Jan

SLe

Nou ja een beetje overdreven, dat vind ik nu ook nog. Het geknor van
Midas (hij kijkt ook graag naar Beleef-de-lente) nog eens bekeken en
hij wil eigenlijk alleen maar zeggen dat we moeten oppassen voor
overdrijving. ''Als straks aan elke boom een camera hangt en elk
vogeltje geringd of gezenderd is.....''
Het plaatsen van webcams is een hype aan het worden en meestal weet
men met hypes geen maat te houden.
Sjef

Roelf van Bergen

> [...]
> vogeltje geringd of gezenderd is.....''
> Het plaatsen van webcams is een hype aan het worden en meestal weet

Nou ik begin nu het gevoel te krijgen dat het zeuren over een paar webcams
een hype begint te worden. ;-)

Roelf

SLe

On 16 mrt, 13:24, "Roelf van Bergen"
<roelf_van_berge...@trashhotmal.com> wrote:
> "SLe" <sleermak...@gmail.com> schreef in berichtnews:c251934c-ce45-496a...@hv2g2000vbb.googlegroups.com...
Kort samengevat dus: het zeuren over hypes.
S.

Fustigator

Vitae forma vocata SLe <sleer...@gmail.com> , die Thu, 15 Mar 2012
05:34:40 -0700 (PDT), in littera
<217fbb50-b290-40cd...@d17g2000vba.googlegroups.com> in
foro nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:
ik neem akte van het feit dat je ringers als onverlaten beschouwt.

Deze belediging neem ik niet.
Als er geen excuses komen, verwacht zelf maar "backfire" van formaat.

Zelf is de mens als biologisch wezen, ook deel van d e natuur.
Loop maar rond zoals de mens in de oertijden dan.
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Thu, 15 Mar 2012 16:38:52
+0100, in littera <jjt2ep$1hpu$2...@nl-news.euro.net> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Kreeg koning Midas geen ezelsoren?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Midas_(mythologie)
--

Fusti

SLe

On 16 mrt, 17:46, Fustigator <Fustiga...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
>
> Zelf is de mens als biologisch wezen, ook deel van d e natuur.
> Loop maar rond zoals de mens in de oertijden dan.

Oeioei: Ringers als onverlaten beschouwen, nee dat KAN natuurlijk
niet, dan moet toch weer even die fanatieke fundamentalist in me, wat
zeg ik, die terrorist, het woord gevoerd hebben.
Dus dat woord neem ik onmiddellijk terug, met EXCUSES vergezeld door
een diepe knieval!!
Sjef

P.s. Wat is eigenlijk een ''backfire'' ? Is dat erg?
S.

P.p.s.s. Dat ''erover nadenken'' is er zeker niet van gekomen?
S.

Message has been deleted

Fustigator

Vitae forma vocata SLe <sleer...@gmail.com> , die Fri, 16 Mar 2012
10:11:55 -0700 (PDT), in littera
<b0e93036-c783-4b4c...@fk28g2000vbb.googlegroups.com>
> [...]

>niet, dan moet toch weer even die fanatieke fundamentalist in me, wat
>zeg ik, die terrorist, het woord gevoerd hebben.

Goed dat je het zelf bekent!

dan moet ik het niet meer zeggen, wat mij verheugt, want voor de rest
mag ik je wel.

>Dus dat woord neem ik onmiddellijk terug, met EXCUSES vergezeld door
>een diepe knieval!!

de knieval mag je achterwege laten en je excuses zijn totaal en
radikaal aanvaard.

>Sjef
>
>P.s. Wat is eigenlijk een ''backfire'' ? Is dat erg?

Hangt van de intensiteit af.

>S.
>
>P.p.s.s. Dat ''erover nadenken'' is er zeker niet van gekomen?

Hoezo?

Natuurlijk denkt ieder zinnig mens over het nut en nadeel van
menselijke ingrepen op d e natuur.

--

Fusti

SLe

On 17 mrt, 00:12, Fustigator <Fustiga...@xs4all.nl> wrote:
> Vitae forma vocata SLe <sleermak...@gmail.com> , die Fri, 16 Mar 2012
> 10:11:55 -0700 (PDT), in littera
> <b0e93036-c783-4b4c-b381-8bcb2bded...@fk28g2000vbb.googlegroups.com>
> in foro nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

> Hoezo?
>
> Natuurlijk denkt ieder zinnig mens over het nut en nadeel van
> menselijke ingrepen op d e natuur.

Jawel, maar snap je het ook?
''Wie van iets heel veel af weet, heeft niet genoeg verstand over om
het ook te begrijpen'' (Finkers)

> Fusti

(Buiging:) Dank u voor uw haast heilige vergevingsgezindheid.

En als je nu belooft te stoppen met die verfoeilijke hobby, dan praten
we nergens meer over en worden we weer dikke vrienden.
O.K.?
Sjef

Roelf van Bergen

> Jawel, maar snap je het ook?
> ''Wie van iets heel veel af weet, heeft niet genoeg verstand over om
> het ook te begrijpen'' (Finkers)

In vrees dat dat alleen voor Tuckers geldt. :-)

Roelf

Llis

Op 16-3-2012 16:57, SLe schreef:
Even over de webcams in nesten van vogels.
Wat ik miste in de argumentatie van Vogelbescherming NL is eigenlijk de
vogelbeschermings reden. Namelijk dat je als mens niet meer met je neus
in een nest mag zitten, ook niet met je handen of fototoestel. En binnen
zo-en-zoveel meter stoor je de vogel al bij het broeden.

Dat is wel de reden dat wij een webcam onder de dakpannen hebben zitten.
(Jammer genoeg is het nest niet meer gebruikt sindsdien :-) Slimmerikken )
Om de huismussen zoveel mogelijk met rust te laten en toch te kunnen
kijken, opnemen en laten zien wat er feitelijk allemaal gebeurd onder
die dakpannen, met de huismussen, hebben wij een camera met microfoon
gemonteerd.
Het met rust kunnen laten en niet-hoeven-verstoren waren daarbij voor
ons de belangrijkste zaken naast het kunnen observeren van wat er gaande is.

Vreemd dat vogelbescherming NL zelf niet meer op dat argument kon komen.

Omdat wij (van stichting Witte Mus) het uiteindelijk doen om zo veel
mogelijk mensen te laten zien wat er gebeurd onder de pannen:
http://www.youtube.com/user/HuismusOnderDePannen

Enjoy the little bits they gave us :-)
mvg

Liset Karman
Stichting Witte Mus

Llis

Aan Fusti en sle,
Over ringen en niet-ringen

Op 17-3-2012 14:43, SLe schreef:
Jullie lijken me de uitgelezen personen om een andere oplossing te
bedenken dan het vangen en ringen van vogels, om toch aan de gegevens te
komen die een ringer kan verzamelen.

Ik heb wel eens gedacht om middels een soort blaaspijp een klontje verf
op de pootjes te spuiten. Dat is wel even schrikken, maar ze worden dan
verder niet betast.
En dan een van de kleuren nemen die ze zelf al in het kleed hebben.
Zou dat wat zijn ?

Roelf van Bergen

"Llis" <nom...@xs4none.nl> schreef in bericht
Liset, waarschijnlijk gaat vogelbescherming er van uit dat dat argument
genoegzaam bekend zal zijn, zeker onder vogelliefhebbers.

Zo nu en dan kom je nog wel eens een verwijzing naar dit aspect, ongezonde
nieuwsgierigheid van de "liefhebber", tegen.

Het moet toch algemeen bekend zijn dat het opzij buigen van de takken om in
het nest van bijvoorbeeld een merel te kijken, de buur poes en de
kraaiachtigen, door die uiterst geringe verandering in de bebladering van de
struik, een verandering die mensen ogen doorgaans niet opmerken, feilloss de
weg wijst naar dat nest.

Het markeren van nesten van grondbroeders is ook al een bewezen wegwijzer
voor predatoren, dus worden er door de weidevogelbeschermers al allerhande
trucks bedacht om die predatoren te misleiden, met meer of minder succes
overigens.

Roelf

Roelf van Bergen

"Llis" <nom...@xs4none.nl> schreef in bericht
Liset,

Ik vrees dat je je in beiden schromelijk vergist. ;-)

Roelf

Fustigator

Vitae forma vocata SLe <sleer...@gmail.com> , die Sat, 17 Mar 2012
06:43:09 -0700 (PDT), in littera
<bed70a49-2c8a-403e...@w32g2000vbt.googlegroups.com> in
foro nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Jawel, maar snap je het ook?
>''Wie van iets heel veel af weet, heeft niet genoeg verstand over om
>het ook te begrijpen'' (Finkers)

Ik denk niet dat Finkers als een goeroe van een godsdienst of een
soortgelijke filosofische strekking beschouwd kan worden!:-)

Trouwens ik denk niet dat <weten> en <begrijpen> mekaar uitsluiten.

>(Buiging:) Dank u voor uw haast heilige vergevingsgezindheid.

Normaal: ik vind je verder een "toffe peer", ondanks je afwijking mbt
je afkeer voor het wetenschappelijk onderzoek op vogels.

>En als je nu belooft te stoppen met die verfoeilijke hobby, dan praten
>we nergens meer over en worden we weer dikke vrienden.

Ik heb geen reden om je als vriend af te keuren want ik ben zeer
tolerant mbt andersdenkenden. Het bewijs daarvoor lever ik door onder
andere mee te werken als expert in natuurzaken bij een
Wildbeheereenheid, dus een jagersgroep. Dus als ik d ejagers ondanks
hun excessen (die ik evenzeer afkeur dan wie ook hier) wil helpen als
soort natuur-missionaris, dan zie ik niet in waarom ik mensen die
tegen mijn wetenschappelijk werk op vogels gekant zijn , als mens zou
moeten verfoeien.

>O.K.?

Voor mij hoeft vriendschap niet samen te gaan met een gelijkschakeling
op ideologisch gebied.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Sun, 18 Mar 2012 13:59:30
+0100, in littera <jk4ouj$46c$1...@nl-news.euro.net> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht

>In vrees dat dat alleen voor Tuckers geldt. :-)

Tukkers...

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Sun, 18 Mar 2012
15:56:55 +0100, in littera
<4f65f7b8$0$6861$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
Mits je ook juist schiet, want niet evident is.

>En dan een van de kleuren nemen die ze zelf al in het kleed hebben.
>Zou dat wat zijn ?

Hoe kun je darmee verplaatsingen van d evogels registreren en
leeftijden?
--

Fusti

Llis

Op 18-3-2012 21:16, Fustigator schreef:
> Vitae forma vocata Llis<nom...@xs4none.nl> , die Sun, 18 Mar 2012
> 15:56:55 +0100, in littera
> <4f65f7b8$0$6861$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
> nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

< knip >

> Mits je ook juist schiet, want niet evident is.

Ringen moet je leren. Mag niet zo maar.
Waarom dan niet een andere manier leren, die minder invasief is.
Blaaspijpje is maar 1 vaag idee. Ik hoop op ideeen van jou en "Sle".

Misschien moet het wel een gezenderde parasiet zijn die niet schadelijk
is. Of een extra veertje. Of een plasticje dat in eerste instantie
flexibel is en daarna uithard met een kleurtje.
Of misschien moet je ze wel door een verfbadje lokken zodat de
voetzooltjes een kleur krijgen.

Allemaal dezelfde kleur voor de dieren die zich op jouw erf vertonen.
Verderop krijgen ze allemaal grijze voetjes. En dan zien hoe ze door
elkaar raken, of niet. En hoe ver de grijsvoeten komen. Of de witvoeten.

> Hoe kun je darmee verplaatsingen van d evogels registreren en
> leeftijden?
Leeftijden; door de plaats en kleur van het spatje/voeten/toegevoegd
veertje te noteren. Bij terugmelding weet je dan net als bij ringen hoe
lang het dier in ieder geval geleefd heeft.

Verplaatsing; als een kolonie 1 kleur heeft, is het voor publiek
makkelijker aan te geven waar zich huismussen met witte
voeten/veren/spatjes bevinden. Makkelijker dan codes bestaande uit 4
kleuren, een links en rechts en een onder en boven.

?
Zijn maar wat ongepolijste ideeën.
Omdat ringen zo invasief is en je daarmee je dieren ook kunt wegjagen.
Bij de bewuste ringer zijn de aantallen huismussen inderdaad terug aan
het lopen. Maar dat kan meerdere oorzaken hebben.
Bij ons zijn er momenteel veel meer huismussen dan vorig jaar om deze
tijd. Dus landelijk hoeft die achteruitgang niet te zijn.

SOVON rapport (zie ander topic) geeft dus juist wel weer een landelijke
achteruitgang aan.

Hmm allerlei topic door elkaar gezet zie ik.
Ben aan het brainstormen dus.
Doe je mee fus en sle en wie verder nog wil ?

mvg
Liset
(stichting witte msu)

Llis

Op 19-3-2012 9:24, Llis schreef:

> (stichting witte msu)
De witte msu zelfs :-)

Roelf van Bergen

"Fustigator" <Fusti...@xs4all.nl> schreef in bericht
> [...]
>>
> Ik denk niet dat Finkers als een goeroe van een godsdienst of een
> soortgelijke filosofische strekking beschouwd kan worden!:-)

Nou dan heb je de reportage van een paar maand terug over zijn defotie en
zijn zelf geschapen kapelletje gemist. Ook Doet Finkers, niet alleen uit
liefde voor het gejodel alleen, aan Gregoriaans gezang.

Overigens mag ik de Finkers wel.

> Trouwens ik denk niet dat <weten> en <begrijpen> mekaar uitsluiten.

Tja Finkers, de Tucker, kennelijk wel. ( Waarom met CK ? Denk daar eens over
na).

Roelf

SLe

On 19 mrt, 09:24, Llis <nom...@xs4none.nl> wrote:
> [...]
Ik begrijp Liset, dat je behoefte hebt aan mijn mening inzake methoden
van het monitoren van individuele vogels.
Welnu, zolang vogels en vogelaars daarvan schade ondervinden NIET
monitoren op welke manier dan ook.
Enkel als een onderzoeker kan aantonen dat deze vorm van onderzoek
noodzakelijk is voor bijvoorbeeld de overlevingskans van een soort en
dat dat bovendien de enige geschikte methode is om die noodzakelijke
kennis te vergaren, zou ik ermee akkoord kunnen gaan.
Dit echter is allerminst het geval zo is mij duidelijk geworden na
talloze vragen hierover aan diverse ringers, vogelwerkgroepen en
wetenschappelijke onderzoekers. Hiervan heb ik in dit gremium al
diverse malen verslag gedaan. Bij vragen hierover komt men nooit
verder dan ''beschermingsmaatregelen'' en/of ''wetenschap''. Altijd
weer diezelfde containerbegrippen, zonder dat die concreet te maken
zijn.
De praktijk is: men ringt of merkt op andere wijze wat in het wilde
weg en ziet dan achteraf wel wat men eventueel met de gegevens doet.
Soms wordt er dan een aardig, maar verder nutteloos, weetje ontdekt
(bijvoorbeeld de mussenradius). Meestal ''ontdekt'' men echter niets
of enkel een bevestiging van wat al bekend was.
Vrijwel altijd ontbreekt een project- of onderzoeksplan met een
concreet doel, een tijdsbestek, een verantwoording van de methode,
weging van nut en schade, kosten e.d.

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek hoeft niet per se nut te
hebben (''het nuttige van het nutteloze''). Daarin kan ik me prima
vinden, zolang het om dode materie gaat.
Worden echter dieren (i.c. vogels) of mensen als proefdieren gebruikt,
dan dient men daar uiterst scrupuleus in te zijn en zal er een
serieuze afweging dienen plaats te vinden tussen beoogd doel en de
negatieve effecten. Dat is voor mij een ethische eis.
Mijn conclusie dus: NIET doen, tenzij....
Liset, je hebt leuke, creatieve ideeën, maar aan mij niet besteed, ik
houd van vogels.
Sjef

Llis

Op 19-3-2012 15:14, SLe schreef:
<knip>

> [...]
> Mijn conclusie dus: NIET doen, tenzij....
> Liset, je hebt leuke, creatieve idee�n, maar aan mij niet besteed, ik

Ik had gehoopt dat jij, juist door je integere houding over onderzoek
aan of naar levende wezens, een vorm kon helpen bedenken die de
huismussen op geen enkele wijze zou schaden.
het enige dat ik in dat opzicht kan vinden is beeld en geluidsopnamen.
En zonder IR, want ook dat verstoort vogels.

mvg
Liset Karman
Stichting Witte Mus

PS we gaan proberen de database met waarnemingen van huismussen te
vullen, zodat gemeenten bij al hun projecten de hiusmus niet meer over
het hoofd zien.

SLe

On 19 mrt, 17:58, Llis <nom...@xs4none.nl> wrote:
> [...]

> PS we gaan proberen de database met waarnemingen van huismussen te
> vullen, zodat gemeenten bij al hun projecten de hiusmus niet meer over

Je zegt het goed: ''Waarnemingen''. De enige vorm van observatie die
onschadelijk is (incl. tellingen).
En dat lijkt me prima. Als je je databas vult met waarnemingen
(tellingen) van aantallen huismussen is dat toch van minstens
evenveel, zo niet grotere, waarde dan individueel gemonitorde mussen.
Het gaat toch juist om de aantallen en dat bekladden van enkele van
die beestjes voegt toch niets toe? Of zie ik iets over het hoofd?
Sjef

Roelf van Bergen

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Helaas is er een gerede kans dat je met waarnemingen een individu vele malen
kunt tellen.
Kortom de populatie kan dan niet zo goed mogelijk in omvang worden weer
gegeven.

Ook niet erg als je met de waarnemingen veel, minder ,weinig of niets wilt
bepalen dan ben je vaak ook al een eind.
En dan natuurlijk de gestandaardiseerde telmethoden, ook op basis van
waarnemingen, zoals SoVon die toepast, die leveren dan wel weer een aardige
benadering van zorgvuldigheid op.

Roelf

Boze opa

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Nee Sjef, je ziet niets over het hoofd. Ringen is maar ��n dimensionaal. Je
vangt, ringt, meet en schrijft en dat is het wel zo'n beetje. De 2de
dimensie, het terugkoppelen van geringde vogel is 5% of minder als ik het
goed heb begrepen. Daar komt dus nauwelijks nog feedback uit. Maar als de
juiste, goed gemotiveerde "waarnemers" hun eigen volkje huismussen/vogels
stevig in de gaten blijven houden, en die informatie op de juiste plek via
internet weten te bundelen, dan zouden we daaruit veel meer over onze
huismussen/vogels te weten kunnen komen. Het vergt wat inzet, maar zoiets
als "waarneming.nl" gemengd met iets als "griepmeting.nl" zou voor elke
vogelsoort en in elk land mogelijk moeten zijn. Het bundelen van relevante
informatie dus. Absolute getallen zijn nooit mogelijk en ook niet met het
ringen van vogels, dus dat kan geen motief meer zijn om te blijven doorgaan
met ringen. Het ringen van vogels is nu net zoiets als het stoomtreintje
Enkhuizen-Hoorn, ontzettend leuk om te doen, maar verder niet. Het zal dus
hoe dan ook uitsterven. Alleen willen jij, en ik en nog een heleboel
anderen, dat het ringen graag nu uitsterft in plaats van morgen. De vraag
is maar of je al die ringinformatie morgen nog ergens kwijt kunt. Zodra dat
stopt, heeft het ringen ook verder geen zin meer. Ik heb er wel een goed
gevoel over Sjef, deze achterhaalde hobby stopt ergens in de volgende
generatie en misschien heb jij daar wel aan bij gedragen.
Dat neemt niet weg, dat we al degenen, die dat tot nu toe met eer en
geweten vol hebben gehouden, daarvoor dankbaar moeten zijn, want hun
gegevens hebben zeker bijgedragen tot een grotere kennis van onze vogels.
We weten tenslotte al veel meer dan ooit tevoren.
B.o.

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Mon, 19 Mar 2012 11:57:14
+0100, in littera <jk77qv$1l9f$1...@nl-news.euro.net> in foro
> [...]

>zijn zelf geschapen kapelletje gemist. Ook Doet Finkers, niet alleen uit
>liefde voor het gejodel alleen, aan Gregoriaans gezang.

Dat hij vroom is, betwijfel ik niet, maar om hem goeroe van de RK
godsdienst te proklameren , dat lijkt me een brug te ver, al moest ik
indertijd enkele bruggen overbruggen om vanuit Nijmegen naar Twente te
gaan om mijn verloofde (ja toen bestond die categorie mensen nog) te
bezoeken. Die bruggen waren over de Waal, de Oude Rijn en de IJssel.
Ik tel die over de Regge niet mee, en over de Dinkel hoefde ik niet te
gaan.

>Overigens mag ik de Finkers wel.

Inderdaad. idem hier.

>Tja Finkers, de Tucker, kennelijk wel. ( Waarom met CK ? Denk daar eens over
>na).

is oude spelling, nu schrijft men Tukker.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Mon, 19 Mar 2012
09:27:33 +0100, in littera
<4f66edf6$0$6906$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>De witte msu zelfs :-)

Waarom geen ttiwe smu? :-))
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Mon, 19 Mar 2012
09:24:05 +0100, in littera
<4f66ed26$0$6906$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>< knip >

>Ringen moet je leren. Mag niet zo maar.

Klopt . Zelf ben ik als groepsleider bezig om zes kandidaat ringers op
t e leiden voor de (zeer strenge) ringexamens.

>Waarom dan niet een andere manier leren, die minder invasief is.

Zo invasief is het ringen nu ook eenmaal niet.
Maar ik zie geen methode om vogels te "merken" zonder dat je de
ganratie hebt dat je de soorten uit elkaar kunt halen(dus moet je een
van zeer degelijke opleiding genoten hebben) , de vogel niet schaadt
en voldoende wetenschappelijke waarde uit en door dat "gemerk" kunt
halen.

> [...]
>flexibel is en daarna uithard met een kleurtje.
>Of misschien moet je ze wel door een verfbadje lokken zodat de

En wie gaat dat allemaal controleren?

>Allemaal dezelfde kleur voor de dieren die zich op jouw erf vertonen.
>Verderop krijgen ze allemaal grijze voetjes. En dan zien hoe ze door
>elkaar raken, of niet. En hoe ver de grijsvoeten komen. Of de witvoeten.

Een ring met een uniek nummer lijkt me toch serieuzer.

>Leeftijden; door de plaats en kleur van het spatje/voeten/toegevoegd
>veertje te noteren. Bij terugmelding weet je dan net als bij ringen hoe
>lang het dier in ieder geval geleefd heeft.

En wat wanneer je vogel in het buitenland opgemerkt wordt?
Weten de mensen wat die kleuringen wel betekenen, vanwaar ze komt enz?

> [...]
>voeten/veren/spatjes bevinden. Makkelijker dan codes bestaande uit 4
>kleuren, een links en rechts en een onder en boven.

Overdreven aantallen kleurringen, daar ben ik ook niet zo voor: Daar
heeft anti-ringers fanaat Sjef wel een punt.
>?
>Zijn maar wat ongepolijste ideeën.
>Omdat ringen zo invasief is en je daarmee je dieren ook kunt wegjagen.

Invasief kan ik het niet noemen.
De alhier soms veelvuldige controles van vogels die ik zelf soms jaren
geleden ringde tonen aan dat de weggejaagde vogels al dan niet ver
gaan en zeker terugkeren. Ooit heb ik 3 jaar achtereenvolgens een
vrouwtje Braamsluiper terug gevangen. Die broedde achter mijn tuin en
was dus iedere winter in Ethiopië Zuid Soedan of Noord Kenya gaan
trekken.

> [...]
>Bij ons zijn er momenteel veel meer huismussen dan vorig jaar om deze
>tijd. Dus landelijk hoeft die achteruitgang niet te zijn.

Ook kan een uitgedunde populatie zich herstellen. Efficiënte
biotoopverbetering en beter voedselaanbod (paardendrollen!) inclusief
van insecten (Huismussen geven enkel insecten aan hun jongen) kunnen
daaraan bijdragen.

> [...]
>
>Hmm allerlei topic door elkaar gezet zie ik.
>Ben aan het brainstormen dus.
>Doe je mee fus en sle en wie verder nog wil ?

Ik "speel" mee.

Persoonlijk vind ik d eHuismus een prachtige vogel. Wie ooit een
volwassen man Huismus in de hand heeft gehad weet zeer precies wat ik
bedoel. Maar zelfs van ver zijn die vohgels echt de moeite waard.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Boze opa" <die...@ziggo.nl> , die Tue, 20 Mar 2012
01:12:44 +0100, in littera
<ac8d$4f67cb76$546b00fd$16...@cache1.tilbu1.nb.home.nl> in foro
> [...]

>Nee Sjef, je ziet niets over het hoofd. Ringen is maar één dimensionaal. Je
>vangt, ringt, meet en schrijft en dat is het wel zo'n beetje.

ik merk dat je nooit met ringers samengewerkt hebt ivm
data-processing.

> De 2de
>dimensie, het terugkoppelen van geringde vogel is 5% of minder als ik het
>goed heb begrepen.

Voor de kleine vogels. Hoe groter de vogel hoe hoger het percentage
aan terugmeldingen.

>Daar komt dus nauwelijks nog feedback uit.

Er komt heus wel veel feed-back. Zelf heb ik ahv mijn ringwerk,
trekkurcen kunnen maken van een heleboel soorten die ik habitueel
ring.

ook heb ik curves van demografisch belang ivm de jaarlijkse aantallen
van 1979 tot 2011.

> [...]
>internet weten te bundelen, dan zouden we daaruit veel meer over onze
>huismussen/vogels te weten kunnen komen.

Dat is juist, maar het ringen geeft nog bijkomende info die je met
observatie en tellingen alleen niet zo precies kunt achterhalen.
Bijvoorbeeld: het is onmogelijk om met ringen vogels dubbel te tellen.

> [...]
>Enkhuizen-Hoorn, ontzettend leuk om te doen, maar verder niet. Het zal dus

Het is begonnen op het einde van d e19de eeuw en is nog niet
"uitgestorven". Ik denk niet dat het zo vlug zal uitsterven, als je
bedenkt dat enkel in onze ringroep we 6 jonge kandidaat- ringers in
opleiding hebben.

> Alleen willen jij, en ik en nog een heleboel
>anderen, dat het ringen graag nu uitsterft in plaats van morgen.

Waarom dat anti-ring fundamentalisme?

>De vraag
>is maar of je al die ringinformatie morgen nog ergens kwijt kunt.

Steeds beter. Alle ringgegevens worden uiteidelijk in de centrale
Europese computers samen vergaard en daarna gebruikt voor studies.

De centrale computers van <EURING> zijn tegenwoordig in Wageningen
gelegen .

>Zodra dat
>stopt, heeft het ringen ook verder geen zin meer.

Niet alleen stopt het niet maar het breidt zich nog uit.

> Ik heb er wel een goed
>gevoel over Sjef, deze achterhaalde hobby stopt ergens in de volgende
>generatie en misschien heb jij daar wel aan bij gedragen.

Hier met enkel mijn zes jonge kandidaten denk ik dat we tenminste twee
generaties verder kunnen.

> [...]
>gegevens hebben zeker bijgedragen tot een grotere kennis van onze vogels.
>We weten tenslotte al veel meer dan ooit tevoren.

En dat is nog niet afgelopen want de dynamiek van de vogelpopulaties
worden steeds verder door het ringen bestudeerd. Ook de geslacht- en
leeftijdkenmerken worden steeds beter gekend, want sommige kun je
enkel zien als je de vogel in de hand hebt. Zelf heb ik al twee nieuwe
karakteristieken bij vogels ivm leftijd ontdekt die nergens in de
gespecialiseerde boeken vermeld staan. Die ga ik binnenkort
publiceren.

--

Fusti

Roelf van Bergen

> [...]
> nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

> Voor de kleine vogels. Hoe groter de vogel hoe hoger het percentage

Wellicht nog eerder: Hoe zelfzamer de vogel.
sites als waarneming.nl hebben de potentie om vooral zelfzaamheden te
overdrijven.

> Dat is juist, maar het ringen geeft nog bijkomende info die je met
> observatie en tellingen alleen niet zo precies kunt achterhalen.
> Bijvoorbeeld: het is onmogelijk om met ringen vogels dubbel te tellen.

Klopt, maar het is ook onmogelijk om de werkelijke aantallen ook maar bij
benadering vast te stellen.
Maar daar schreef ik in mijn andere bericht al over.

Roelf

Llis

Op 19-3-2012 19:18, SLe schreef:
Hallo Sjef,

Voor het beschermen van huismussen kan ik me ook niet goed bedenken dat
er meer nodig zou zijn dan te weten waar ze leven om ze met rust te
kunnen laten.

Maar als ze ergens beslist niet met rust gelaten kunnen worden,
bijvoorbeeld omdat het gebouw vervangen moet worden waar zij hun nesten
hebben, dan zou het toch wel heel fijn zijn om te weten wat je in dat
geval voor de huismussen kunt betekenen voordat ze zonder huis zitten.
Hoewel je ook daar niet perse verfspatten, gekleurde voetzolen of ringen
voor nodig hebt. Ook dat kan middels observeren.

Dus ik ben het gewoon met je eens.
Hoewel ik de gegevens die ringers boven water hebben gekregen toch wel
erg de moeite waard vind.
Maar inderdaad, ook dat hoeft niet alsmaar opnieuw herhaald te worden.

mvg
Liset
Stichting Witte Mus

Boze opa

"Fustigator" <Fusti...@xs4all.nl> schreef in bericht
> Vitae forma vocata "Boze opa" <die...@ziggo.nl> , die Tue, 20 Mar 2012
> 01:12:44 +0100, in littera

< Eerbiedig knipje ivm leesbaarheid >

> [...]
> "uitgestorven". Ik denk niet dat het zo vlug zal uitsterven, als je
> bedenkt dat enkel in onze ringroep we 6 jonge kandidaat- ringers in

Weet je Fusti, als ik hier in de duinen loop en ik zie daar een paar
hekrunderen, dan zou ik me kunnen wanen in de natuur te zijn. Maar zie ik
daar dan die grote foeilelijke gele oorflappen aan beide zijden dubbel
aangebracht, dan zit ik niet naar hekrunderen maar naar decorstukken te
kijken en daar wil ik de deur niet voor uit. Hetzelfde vind ik met geringde
vogels. Ik vind het lelijk en het berooft de vogel van zijn "natuurlijk"
zijn. De vogel wordt dan voor zijn verdere leven (in mijn ogen) gereduceerd
tot een decorstukje waar de mens weer eens niet met zijn jatten vanaf kon
blijven. Ik weet het en waardeer het ook zeer, dat jij er zo gepassioneerd
mee bezig bent, maar bij mij prevaleert toch in hoge mate de vrije,
natuurlijke vogel waar wij alleen maar naar mogen kijken en niet de
koerier, die van ons stukjes genummerd metaal, gekleurd plastic, zenders of
wat dan ook voor een meuk de wereld over mag dragen. Het is een gevoel, ik
kan het je niet anders uitleggen.
B.o.

Llis

Op 19-3-2012 21:20, Roelf van Bergen schreef:
> [...]
> kunt tellen.
> Kortom de populatie kan dan niet zo goed mogelijk in omvang worden weer

Ik denk dat je met het nemen van een foto van "jouw" huismussen een heel
eind zou komen om exact te tellen hoeveel je huismussen in ieder geval
op dat moment aanwezig hebt. Zonder er 1 vaker dan eens te tellen.
En zelfs kun je op dat moment al zien wat de verblijfplaats is.
Op de kaart van Nederland zijn in die beide opzichten nog altijd grote
leegtes te zien.
Waardoor gemeenten, hoveniers en bouwbedrijven vaak niet eens weten dat
ze een verblijfplaats van huismussen aan het vernietigen zijn.

Kortom; voor het bepalen van aantallen aanwezige huismussen lijkt me een
foto voldoende.

> Ook niet erg als je met de waarnemingen veel, minder ,weinig of niets wilt
> bepalen dan ben je vaak ook al een eind.

Het bepalen van een verblijfplaats van de huismussen is voorlopig nog
essentieel. Daarvan is op dit moment nog veel te weinig in de dataBase
van waarneming.nl vastgelegd. Een mitigerende maatregel komt niet eens
ter sprake als niet bekend is dat een bepaalde plek, waar bouw of
hoveniers werkzaamheden verricht gaan worden, een verblijfplaats van
huismussen is.

Llis

Op 20-3-2012 12:41, Fustigator schreef:

> [...]
> karakteristieken bij vogels ivm leftijd ontdekt die nergens in de
> gespecialiseerde boeken vermeld staan. Die ga ik binnenkort

In welk vakblad laat je dat publiceren ?
En betreft het ook huismussen ?

Af en toe een witte veer in het kleed schijnt een blijk van gevorderde
leeftijd te zijn (bron Hein van Grouw), is dat ook jouw ervaring ?

SLe

Dit is nou precies wat ik bedoel.
Het WAS ooit nuttig, maar is in nu achterhaald en berokkend enkel nog
maar schade.

SLe

On 20 mrt, 01:12, "Boze opa" <die...@ziggo.nl> wrote:
> "SLe" <sleermak...@gmail.com> schreef in berichtnews:04db64da-486b-407d...@v22g2000yqm.googlegroups.com...
Bedankt voor je steunende bijval Bo. Idd denk ik weleens (en hoor ik
ook wel van anderen) dat ik te ongeduldig ben.
Maar zolang heb ik ook niet meer en ik zou het toch wel erg fijn
vinden als nog tijdens mijn bestaan de F&F wet eens consequent en
zonder uitzondering zou worden gehandhaafd:

''Artikel 9 t/m 12. Het is verboden dieren, behorende tot een
beschermde inheemse diersoort, te doden,
te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te
sporen. Het is verboden dieren
opzettelijk te verontrusten.'' (Met dank aan Adri de G.)

Sjef

Roelf van Bergen

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Tja Sjef, maar daar kunnen dan ook in de F&F wet weer ontheffingen op worden
verleend.

Zo is de vos volgens die wet een beschermde diersoort, maar staat hij wel op
de vrijstellingslijst die onder omstandigheden afwijking van de primaire
strekking van de wet toestaat en die de provincies dus die vrijstellingen
laat beheren en uitgeven.

In de nieuwe wet van Bleker wordt daar nog eens flink wat op af gedaan en
wordt het beheer helemaal in handen gegeven van Provincies die, voor zover
er nog van bescherming sprake zal zijn, absoluut niet de deskundigheid en de
mankracht in huis hebben om die taken goed uit te kunnen voeren, zie het
geval getelde reeën in Drenthe en de reactie op die fraude door de
Gedeputeerde.

Ik vrees dat jij en ik, zeker met de huidige gedachten stromen die door dit
kabinet worden gestuurd, niet meer zullen mee maken dat dat wat ons
wenselijk voor komt ook nog eens gerealiseerd zal worden.

Roelf

SLe

On 21 mrt, 14:32, "Roelf van Bergen"
<roelf_van_berge...@trashhotmal.com> wrote:
> "SLe" <sleermak...@gmail.com> schreef in berichtnews:b193f831-7d99-4f8d...@z31g2000vbt.googlegroups.com...
Het zal niet lang meer duren met dat Blekeranisme. Men is de poten
onder de stoel van de ge-waterstofperoxideerde Almachtige secuur aan
het doorzagen en in zijn spoedig te verachten val neemt hij het hele
kabinet, inclusief die Groninger paardenfokker, mee. Kwestie van tijd
dus.
Bedenk maar alvast op wie je moet stemmen. Heb je een advies??
Sjef

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Tue, 20 Mar 2012 14:22:39
+0100, in littera <jka22f$ck6$1...@nl-news.euro.net> in foro
> [...]

>Wellicht nog eerder: Hoe zelfzamer de vogel.
>sites als waarneming.nl hebben de potentie om vooral zelfzaamheden te

met ringen is het anders, want je kan maar ringen wat je kunt vangen.
Maar misschien denk je dat d emeeste ringers specifiek op
zeldzaamheden vangen?
Sommigen misschien wel, maar d emeesten toch niet, althans hier in
mijn groep, waar ik een goed overzicht heb over al wat de mederingers
allemaal ringen.

>Klopt, maar het is ook onmogelijk om de werkelijke aantallen ook maar bij
>benadering vast te stellen.

Dat is inderdaad zeer moelijk omdat men maar een kleine fractie ringt
van wat rondvliegt of trekt.

Maar akls je zoals ondergetekende jaarin jaar uit altijd op dezelfde
lokatie met dezelfde set-up ringt, kun je wel schommelingen in
aantallen bemerken, schommelingen die veelal ook door andere ringers
en soms niet-ringers werden opgemerkt.

Weet je bijvoorbeeld dat de eersten die alarm sloegen tgv de kernramp
van Tsjernobyl Finse ringers waren, omdat die tegelijk met het ringen
een studie deden over radioactiviteit bij trekvogels. ze waren
stomverbaasd dat vanaf ą 25 april de radioactiviteit bij de te ringen
vogels torenhoog toenam en sloegen alarm.

>Maar daar schreef ik in mijn andere bericht al over.

inderdaad.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Boze opa" <die...@ziggo.nl> , die Tue, 20 Mar 2012
16:48:51 +0100, in littera
<3b739$4f68a6e4$546b00fd$85...@cache1.tilbu1.nb.home.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Dat dacht ik ook: het is puur emotioneel.

Maar het zou me verbazen dat een klein ringetje op een zangvogel even
storend op je aanschouwing van de natuur zou zijn als die twee grote
gele flappen op d eoren van een rund.
ik hoop dat door bovenstaande je beseft dat het ringen niet zomaar een
hobby is van mensen die graag vogels vangen zomaar.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Tue, 20 Mar 2012
16:58:37 +0100, in littera
<4f68a92e$0$6916$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>In welk vakblad laat je dat publiceren ?

Dat moet ik nog bekijken.
ik probeer eerst voldoend egrote aantallen t ehebben.
nu al heb ik een powepoint presentatie die ik aan deverschillende
lokale vogelaarsgroepen in de streek heb gepresenteerd of zal
presenteren.

>En betreft het ook huismussen ?

Helaas heb ik tot nu toe te weinig Huismlussen omdat we ze vroeger
niet mochten ringen. Daardoor heb ik geen vergelijkende materiaal van
voor en na de populatie-crash van die soort.

>Af en toe een witte veer in het kleed schijnt een blijk van gevorderde
>leeftijd te zijn (bron Hein van Grouw), is dat ook jouw ervaring ?

Dat kan, maar bij alle vogels blijft het een zeldzaamheid.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Llis <nom...@xs4none.nl> , die Tue, 20 Mar 2012
16:28:12 +0100, in littera
<4f68a20c$0$6857$e4fe...@news2.news.xs4all.nl> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Als je de demografische dynamiek van een vogelsoort wil kennen, moet
je juist blijven ringen.

--

Fusti

Roelf van Bergen

> [...]

> stomverbaasd dat vanaf ą 25 april de radioactiviteit bij de te ringen
> vogels torenhoog toenam en sloegen alarm.

Nou was ik vooral beroepshalve ook al nauw betrokken bij de gevolgen van de
ramp in Tsjernobyl. Of de eerste meldingen van ringers zijn gekomen dat zou
ik niet durven bevestigen. Maar dat die meldingen het eerst uit Finland
kwamen dat is zeker. Ik houd het er op dat men ook daar aan meteorologie
doet ;-) en dat de meldingen dus van meteorologen zijn gekomen. Maar ook al
zouden die meldingen van ringers zijn gekomen,

hoe komt men overigens op het idee om geiger/müller tellers bij ringers te
plaatsen en heb jij ook de beschikking over zo'n ding om calmiteiten in Doel
of Borsele, om maar eens iets in jouw omgeving te noemen, te kunnen melden?,

dan zou dat wel een erg toevallige omstandigheid geweest zijn.

En natuurlijk heeft dit fenomeen, het meten van radioactiviteit door ringers
absoluut niets te maken met de hoofd aktiviteit van die ringers, niet
rechtstreeks en niet zijdelings.

Roelf

Roelf van Bergen

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Hoewel hier nauwelijks van belang want het is een erg persoonlijke keuze.

Stem SP en/of PvdD, beiden hebben een solide natuur en milieu programma en
maken er in de praktijk ook nog eens wat van.
Waarbij in de praktijk blijkt dat de PvdD geen one issue partij is maar deze
partij ook een stevig sociaal hart heeft.

( Kijk maar eens naar de handelingen van de kamer).

Vergeet de van oorsprong werkelijk groene partij GL, deze loopt de laatste
tientallen jaren over van opportunisme en weet in het geheel niet meer wat
haar eigenlijke bestaans recht is, sociaal economisch niet en milieu
gerelateerd niet.
Ook D66 kun je vergeten, het kapitaal heeft daar, hoewel in mindere mate
zoals bij de VVD, het groene hart totaal overwoekerd.

Over de CDA, een partij die het geblaat van boeren vooral Natuur vindt en de
VVD, waar Winsemius en in mindere mate Nijpels, als een verdoolde gek staat
te blaten dat de VVD wel degelijk iets met natuur heeft , kan iedere
natuurliefhebber die zich zelf serieus neemt natuurlijk zonder meer
vergeten.

Roelf

Fustigator

Vitae forma vocata "Roelf van Bergen"
<roelf_van...@trashhotmal.com> , die Thu, 22 Mar 2012 13:23:04
+0100, in littera <jkf6f1$ers$1...@nl-news.euro.net> in foro
Eigelijk was het eerder toeval dat ringers aldaar met Geigertellers
bezig waren om daar gevangde vogels daaraan te onderwerpen na het
ringen en voor het lossen.

> hoe komt men overigens op het idee om geiger/müller tellers bij ringers te
>plaatsen

dat heb ik me ook afgevraagd;

>en heb jij ook de beschikking over zo'n ding om calmiteiten in Doel
>of Borsele, om maar eens iets in jouw omgeving te noemen, te kunnen melden?,

Neen, mar de bedreiging in het Oostendse komt prioritair niet van Doel
noch Borsele, maar van de Franse kerncentrale van Gravelines, daar de
heersende winden hier vanuit het zuidwesten waaien.

> dan zou dat wel een erg toevallige omstandigheid geweest zijn.

Duidelijk!

>En natuurlijk heeft dit fenomeen, het meten van radioactiviteit door ringers
>absoluut niets te maken met de hoofd aktiviteit van die ringers, niet
>rechtstreeks en niet zijdelings.

Natuurlijk is dat zo, maar ik vermoed dat het 't gevolg was van iemand
die een origineel proefschrift aan het schrijven was om een of andere
doctoraat te verwerven aan een Finse universiteit, en zo zich bij
ringers aangesloten heeft om het "materiaal" te kunnen meten met z'n
Geigerteller.

--

Fusti