Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Welke vogels zijn dit...

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Sej1

ongelezen,
5 aug 2009, 14:51:0405-08-2009
aan
Hallo vogelaars,

Ik heb 2 voor mij onbekende soorten op de gevoelige CF-kaart gezet en ik kan
er niet achterkomen welke het zijn.
Dus wie het weet mag het zeggen.
Je kunt ze hier vinden:
http://www.nickgroeneveld.nl/website/basis/cont_Vogel_watis.php

Alvast bedankt.

Groeten Nick.

Jan Hendriks

ongelezen,
5 aug 2009, 15:15:0705-08-2009
aan

Hoi Nick, de eerste is een Fitis. De tweede een Tapuit.

Jan

Sej1

ongelezen,
5 aug 2009, 15:23:4505-08-2009
aan
"Jan Hendriks" <geenspam@hier> schreef in bericht

Hoi Jan,

Bedankt voor je antwoord.
Tjonge wat een mooi vogeltje is dat dan, die Tapuit.
Ik dacht altijd dat ze wat kleiner en ronder waren. Maar ja al doende leert
men.
En de Fitis, pff nooit aan gedacht.

Gr. Nick

Boze opa

ongelezen,
5 aug 2009, 17:02:5605-08-2009
aan

"Sej1" <sej1@[verwijderdit]home.nl verwijder [verwijderdit]> schreef in
bericht news:26df7$4a79dc67$541a81b1$16...@cache2.tilbu1.nb.home.nl...

In dit geval heeft Jan weer helemaal gelijk en ja, de Tapuit is een
opmerkelijke vogel. Als je hem eenmaal gezien hebt dan herken je hem
voortaan altijd. Er zijn nog wel een paar soorten Tapuit, maar ze hebben
allemaal dezelfde maniertjes, heel Tapuiterig om het maar zo te zeggen.
B.o.

Sej1

ongelezen,
6 aug 2009, 04:12:3706-08-2009
aan
"Boze opa" <> schreef in bericht

> [...]
> voortaan altijd. Er zijn nog wel een paar soorten Tapuit, maar ze hebben
> allemaal dezelfde maniertjes, heel Tapuiterig om het maar zo te zeggen.

Hoi B.o.

Ja inderdaad. De roodborsttapuit heeft ook tapuiterige streken.
En eenmaal gezien, dan blijf je ze tegen komen.
Zo hebben wij eens gezocht naar Fijn Bekermos. Nu struikelen we er over ;-)

Gr. Nick

Theo van Woerden

ongelezen,
6 aug 2009, 06:24:0006-08-2009
aan

"Sej1" <sej1@[verwijderdit]home.nl verwijder [verwijderdit]> schreef in
bericht news:75635$4a7a9084$541a81b1$19...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

Nee de Roodborsttapuit is geen Tapuit. Heeft ook een totaal ander gedrag.

Theo

Boze opa

ongelezen,
6 aug 2009, 10:43:3806-08-2009
aan

"Theo van Woerden" <tvwoerdenATwoerden.nl> schreef in bericht

Jazeker, de echte Tapuiten behoren tot de groep *Oenanthe* en de
Roodborsttapuit is net als het Paapje, een *Saxicola*. En alle vogels bij
elkaar behoren tot de hele grote groep *Leukomnaartekijken*. Ja, je zult
leren tot je laatste snik en ik weet zeker, dat je het nog leuk vindt ook.
B.o.

Theo van Woerden

ongelezen,
6 aug 2009, 10:54:0806-08-2009
aan

"Boze opa" <boz...@quicknospamnet.nl> schreef in bericht

ja das ook wel weer waar maar toch heb ik wel gelijk. De Roodborsttapuit
behoort meer tot de familie van de Lijsterachtigen. Ook hun gedrag is echt
afwijkend van Tapuiten. Zo is de Gierzwaluw geen zwaluw, evanals de
Nachtzwaluw geen zwaluw is. Tja, moelijk he.

Boze opa

ongelezen,
6 aug 2009, 12:00:2906-08-2009
aan

"Theo van Woerden" <tvwoerdenATwoerden.nl> schreef in bericht

Ik gaf je ook geen ongelijk Theo. Ik formuleerde misschien wat ongelukkig.
Ik denk echter niet, dat de Roodborsttapuit familie is van de Turdus
lijstersoorten. Misschien wel van de Monticola, Rode- en Blauwe
rotslijster, maar zover reikt mijn kennis niet. Fusti??
B.o.

elsjan

ongelezen,
6 aug 2009, 16:08:4006-08-2009
aan

"Boze opa" <boz...@quicknospamnet.nl> schreef in bericht
De Roodborsttapuit (het genus Saxicola) is niet verwant met de
lijsterachtigen. Volgens modern DNA-onderzoek is het nauwer verwant met de
vliegenvangers. De Tapuit (het genus Oenante) staat veel dichter bij de
Roodborsttapuit dan bij de lijsters.
Zie ook: http://jboyd.net/Taxo/List26.html#muscicapidae

Jan M.

Fustigator

ongelezen,
7 aug 2009, 05:02:1407-08-2009
aan
Vitae forma vocatur "Boze opa" <boz...@quicknospamnet.nl>, die Thu, 6
Aug 2009 18:00:29 +0200, in littera
<b51f8$4a7afe1c$546a98de$93...@cache80.multikabel.net> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Er wordt daarover nog gediscussieerd, want over de kleine
lijsterachtigen is er geen echte consensus. Normaal heb je de soorten
saxicola(paapje roodborsttapuit), oenanthe(alle tapuiten), en de
andere (roodborst, nachtegaal, blauwborst, roodstaarten en
blauwstaart). Meestal beschouwt men de twee eerste soorten als apart,
maar niet iedereen doet dat.Svensson bv niet.

Nu de DNA studies verder gevorderd zijn, is men op nog andere idee�n
geraakt (zie bijdrage van Jan M. in deze draad). Er is veel omgewoeld
geweest in de systematiek van het dierenrijk.

--

Fusti

0 nieuwe berichten