bamboe de baas worden

katwi...@hotmail.com

Hallo allemaal,

Ik heb vorig najaar een nieuw huis gekocht en in die tuin stonden 2
bamboeplanten. Die heb ik dit voorjaar verwijderd door ze uit te graven
en nu heb ik in plaats van 2 bamboeplanten een tuin vol met bamboe !!.
Ik heb in eerste instantie de jonge bamboespruiten vlak boven de grond
eruit getrokken, dat hielp niet echt, daarna ben ik ze zoveel mogelijk
gaan uitgraven maar ook op deze manier blijven ze terugkomen. Om dit
hardnekkige spul toch weg te krijgen ben ik de opkomende spruiten gaan
inspuiten met round-up. Dit lijkt ze wel op een groeiachterstand te
zetten maar ik vraag mij af of ik ze hiermee weg kan krijgen. Heeft
iemand voor mij een goede tip/advies om deze woekeraars te baas te
worden ?
Groet,
Katinka

Rutger

"katnospa...@hotmail.com" <katwi...@hotmail.com> schreef in bericht

Ik heb wel eens horen verluiden dat bamboe absoluut niet tegen een zout
milieu kan. Of er na de bamboemoord dan nog andere planten kunnen of willen
groeien is een tweede. Overigens helpt roundup (glyfosaat) maar zeer matig
tegen eenzaadlobbigen (waaronder bamboe), vandaar het succes in de
maisvelden.

Rutger

--
http://www.flickr.com/photos/zwaarddrager/

katwi...@hotmail.com

Rutger schreef:

hmmm, vreemd ik hoef maar een drupje roundup op mijn gazon (toch ook
eenzaadlobbig) te knoeien en dat sterft meteen af. Misschien is mijn
bamboe ook genetisch gemodificeerd.... Katinka

John Tuinman

Round-up vind ik maar een dubieus middel, op grond wat ik hier en daar
erover gelezen heb(voor wat het waard is, natuurlijk).
Ik begrijp het wel, hoor...daar niet van. Maar blijven hakken en trekken zou
mijn optie zijn. Ik ben hier al zolang ik hier woon bezig met het zevenblad.
Probleem is ook dat de buurman het laat staan en dat het ook vanuit het
parkje komt. Maar door allerlei maatregelen is het...na 12 jaar ;-) toch
minimaal. Overigens al die tijd geen klagen over de tuin. Het is alleen
voortdurend alert zijn en zevenblad verwijderen.
Achteraf gezien had ik alle grond moeten zeven, maar ja: een verhuizing en
geen vrije dagen kunnen krijgen en zo....

katwi...@hotmail.com

John Tuinman schreef:

Ik gebruik zelf ook liever geen round-up en ik gezien het slechte
resultaat hou ik er nu ook mee op. In mijn vorige tuin had ik ook veel
last van zevenblad maar .... dat was een makkie vergeleken met dit
hardnekkige spul !
groet, Katinka

John Tuinman

Dat begrijp ik. Het is consequent een werkje van jaren misschien wel. Zonder
lichttoevoer, zal de bamboe het begeven uiteindelijk. Is het tot je tuin
beperkt? Het wordt lastig als het de omgeving ingetrokken is, bijv. bij
buren die er niets aan doen.

zomaarwat

katnospa...@hotmail.com schreef:
Het gebruik van Clear up van Bayer is een goede uitkomst, heb ik zelf
ook gebruikt. werkt perfect. je moet het wel via het hart van de plant
toedienen, of via het blad. werkt door in de grond tot meer dan een
halve meter.

gr.
doemaarwat

Henduro

zomaarwat wrote:

> [...]
> ook gebruikt. werkt perfect. je moet het wel via het hart van de plant
> toedienen, of via het blad. werkt door in de grond tot meer dan een

Clear up van Bayer is gewoon Glyfosaat en dat is de werkzame stof van
het welbekende Round-Up, dat iedereen kent.
Jammer dat Bayer die informatie niet laat zien op:
http://www.bayergarden.nl/SCGARDENBLX/products_nlnl.nsf/CMSSubjectByID/JHOK-5GRJDF?OpenDocument&nav=MSIN-5ASD74

Daarvoor moet je naar de site van de CTB:
http://www.ctb.agro.nl/portal/page?_pageid=33,37123&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_stage=1&p_toelating_nr=12383&p_toelatingvolg_nr=1&p_bestrijdingsmiddel_nr=8965&p_stage=1

--
Henk
http://www.groenerekenkamer.nl/grk/

Ik

"John Tuinman" <johntuinman@DITWEG@solcon.nl> schreef in bericht

Een nieuwe scheut bamboe heeft maar een uurtje licht nodig om weer drie
weken te overleven, dus zal niet snel lukken om door consequent de scheuten
af te knippen een bamboe dood te krijgen. Of je moet elke dag voor
zonsopgang al even alle scheuten weghalen en gedurende dag ook nog eens
bijhouden.
Pure round-up erop smeren... (wel handschoenen aandoen).

Groet,
Gijs

Jan Moes

"Ik" <geen...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> af te knippen een bamboe dood te krijgen. Of je moet elke dag voor
> zonsopgang al even alle scheuten weghalen en gedurende dag ook nog

De grond enkele maanden afdekken met zeil?

Wel lelijk, maar het lijkt mij beter dan jaren strijden.

Jan

Willy

Het is een magere troost maar je bent heus niet de enige met dit probleem.
Mijn bamboe heb ik 5 jaar geleden aangeplant en hij staat intussen 5m hoog
prachtig te wezen.....bij de buren! Jawel, onder de schutting door
(betonplaten 30cm in de grond). Overal komen scheuten uit tot wel 4m van de
"moederplant". Deze week nog trok ik een rhizoom uit op 30cm van mijn
folievijver...
Ik ben geen voorstander van chemische middelen, alleen al omdat de bamboe
slechts op 4m van een gezonde vijver met prachtige vissen en kikkers staat.
Met de hand rooien is ondoenbaar heb ik al geleerd. Ik heb jàren gewerkt aan
mijn siertuin en zou die nu grotendeels moeten overhoop halen, met het
risico dat een stukje bamboe van 20cm blijft zitten...en dan is het binnen
een paar jaar weer prijs. Neen, definitief kapot moet ie, ook ALLE
uitlopers, en liefst zonder uitgraven of zwaar chemisch vergif dat vijver en
siertuin aantast, maar hoe? Is er nu echt niemand die een pasklare oplossing
heeft? Overigens, bamboe is voor mij een van de mooiste tuinplanten. Alleen
spijtig dat ik niet vroeger wist dat ze zo moeilijk te beheersen is, want
dan had ik ze beslist in zwarte metserskuipen geplant.
Groetjes
Willy

katwi...@hotmail.com

Willy schreef:

> [...]
> spijtig dat ik niet vroeger wist dat ze zo moeilijk te beheersen is, want
> dan had ik ze beslist in zwarte metserskuipen geplant.

Oeeeii, Van jouw verhaal word ik niet vrolijk Wily, dat je al vijf jaar
ermee bezig bent. Mijn voornemen is om in het najaar de tuin opnieuw
aan te leggen, maar dan wil ik wel eerst van die bamboe af zijn. Een
schrale troost voor mij is dat behalve in mijn eigen tuin ook mijn
buren aan beide kanten overal uitlopers hebben; gedeelte smart ...

annet

"Willy" <willy.va...@online.be> schreef:

>Het is een magere troost maar je bent heus niet de enige met dit probleem.
>Mijn bamboe heb ik 5 jaar geleden aangeplant en hij staat intussen 5m hoog
>prachtig te wezen.....bij de buren!

dat is dan vast een breedbladige, zoals sasa japonica.

Niks mis met 'bamboe', wel mis dat alles op 1 hoop wordt gegooid en
dat iemand een leuk potje sprieten de winkel uitdraagt zonder meer te
weten dan wat op het etiket staat. Soms wordt dat (als de plant
eindelijk goed is aangeslagen) heel hard huilen.
Dus wie een bamboesoort overweegt, voor de volle grond, kijkt eerst in
een bamboetuin of bij een bamboekweker. Daar zijn er heel wat van
(raadpleeg een zoekmasjien), zoals bv http://www.kimmei.com/

Voor wie nu huilt: bamboe's slaan een groot deel van hun energie op in
de halmen. Bovendien zijn dat de longen én de maag van de plant. Dus
waar in bestaande tuinen een wandelaar uit wandelen is gegaan, helpt
het echt om steeds alle jonge grut weg te steken en de moederplant af
te zagen. De eventuele buren halen ook steeds jong spul weg, anders is
de aktie zinloos.
Dat hoeft niet het hele jaar door -de groeispurt ligt tussen juni en
pakweg half augustus- , maar wél volgend jaar ook. En desnoods nog een
keer, tot de rhizomen helemaal uitgeput zijn.

Als je je tuin toch al helemaal overhoop haalt, Katinka, dan kun je
uit graven gaan. Vanaf de moederplant de rhizomen volgen en
blootleggen, zaag en bijl in de buurt, plus een hoop geduld. Die
rhizomen zijn heel hard, maar zitten bij wandelaars nooit diep.

Vervolgens plant je een nieuwe bamboe :-)) , want zo'n plant is wel
erg mooi EN wintergroen. Ga dan op de uitkijk staan voor
Fargesia-soorten. Die maken een pol, worden elk jaar een beetje breder
en hoger, hebben leuk ritselblad.

Ik heb een verwaarloosde Sasa J met engelengeduld weggezaagd en
spoorgezocht en opgegraven, tussen van alles door, en pootte er
Fargesia nitida 'Simba' voor in de plaats. Nou staan er drie soorten:
deze, de 5 meter hoge Phyllostachys nigra 'Nigra' die met weinig
moeite onder controle blijft en een floddermadam die 'Sasaella
masamuneana 'Albo-striata' heet en die ik elk jaar zo-zo vind - en
dan is het jaar weer voorbij ;-)

dag, Annet

alfortuna

Hallo, ben hier voor het eerst, maar zie dat ik gelukkig niet uniek ben. Ik
wordt ook stapelgek van mijn bamboe. Jaren geleden gekocht als een klein
schlemielig plantje op een marktje. Nu is het een compleet agressief
tropisch oerwoud. De enige manier die voor mij ook het minst agressief is,
is om de scheuten zodra de de kop opsteken meteen eraf te snoeien met een
tuinschaar. Ze komen dan niet meer op. Als iemand een beter idee heeft lees
ik het wel.
groet

--
hello there, have a nice day!!
"annet" <me...@foetsie.nl> schreef in bericht

Sjaak

to me...@planet.nl
"Fargesia-soorten. Die maken een pol, worden elk jaar een beetje breder
en hoger, hebben leuk ritselblad."

En deze niet in de buurt van de woning of andere bebouwing zetten.
Bij mij was de spouwmuur naar binnen geduwd

adolphe...@orange.fr

Op maandag 19 juni 2006 23:28:15 UTC+2 schreef katnospa...@hotmail.com:
Ook ik heb de vergissing gemaakt! Na tachtig kilo zout heb ik zwavelzuur gebruikt na dit product zoutzuur en daarna chloor geen enkel resultaat! twee jaar lang iedere opkomende scheut afgeknipt 2 maal daags
geen resultaat. Nu lees ik dat er een onkruidverdelger bestaat welke alles dood! Nu ga ik dat dan maar proberen. Of ik ook hoop heb? Die bamboe heb ik van een vriend gehad, nu maak ik poppetjes van klei naar zijn beeltenis, moet alleen nog aan een paar haren van hem zien te komen.