zonnepanelen voor vijverpomp

Marie

Hallo allemaal,
ik zou graag jullie mening of ervaring weten over vijverpompen die hun stroom via zonnepanelen krjigen. ik heb een vijver van zon 2000 liter

nico

Marie gebruikte zijn klavier om te schrijven :

> Hallo allemaal,
> ik zou graag jullie mening of ervaring weten over vijverpompen die hun stroom
> via zonnepanelen krjigen. ik heb een vijver van zon 2000 liter

En wat tijdens de nacht ?

de Lange

nico schreef:

Tijdens de nacht is die vijver ook nog steeds 2000 liter ;-)

(Sorry, Nico, .... ik kon het niet laten...)

Misschien wil Martie in de nacht de pomp niet gebruiken?
Als het geen pomp is voor het filteren van het water, maar
alleen voor watervalletje of zo, dan zou je in de nacht de pomp
niet nodig kunnen vinden.
(Of kan je tegenwoordig overdag al voldoende energie in accu's
opslaan, zodat je de nacht 'door komt'?)

Jos

Marie

en het is Marie, ook vrouwen kunnen een vijver hebben, ik wil de vijverpomp
voor de filter gebruiken. Heb wel op internet gekeken. Er is genoeg aanbod
maar ik wil eerst horen of het ook goed werkt?
Gr. Marie

"de Lange" <jedeel@-geenzooi-hccnet.nl> schreef in bericht

news

Marie laat je niet opjutten door de mannen.Ze denken dat wij vrouwen niets
kunnen,maar dat is natuurlijk niet zo.Ik heb ook net een vijver gemaakt van
2000 liter en als de pomp op zonne energie zou werken zou dat mooi
zijn.Scheelt elke maand toch weer een boel geld.Laat me weten wat je gekocht
hebt als het zover is.,Ik heb echt interresse.
ina
"Marie" <ma...@nospam.nl> schreef in bericht

de Lange

Ina en Marie, er is geen sprake van opjutten!
Ik heb goed advies bedoeld te geven.
Ook al noemde ik Marie per ongelijk Martie.

Jos

Marie

dus, conclusie: geen ervaring. Jammer ik probeer het via een andere site,
maar bedankt Ina voor je stuin.
Marie

"de Lange" <jedeel@-geenzooi-hccnet.nl> schreef in bericht

de Lange

Marie, probeer het eens op;
http://forum.nvn-koi.nl/
Ondanks dat in de naam 'koi' is opgenomen, is er ook veel
algemene info te lezen c.q. te vragen.

Jos

Roelf van Bergen

Even boven quoten, ik denk dat dat hier op zijn plaats is.

Ik heb geen ervaring met zonnepanelen en vijverpompen.
Wel met zonnepanelen en energievoorziening aan boord van een schip.

Dat gebeurt dus met een paneel van 95Wp, onder niet altijd ideale
omstandigheden en het opladen van een loodaccu van 125 Ah.

De kosten zijn pakweg: Zonnepaneel met regelaar ¤750.
Loodaccu pak weg ¤100.

In jouw geval wellicht meer kosten voor een converter van 12 Volt = naar
230V ~ . Van voldoende grote in verband met het vermogen van de aan te
sluiten pompen. Bij 180W bij de Lidl ¤18, maar bij meer vermogen al gauw ¤
50 of meer.

Wellicht kun je met een kleinere installatie toe.

Je moet het verbruik van je pomp(en) uitrekenen. Daarbij moet je eventueel
het verbruik van de converter mee rekenen ( meestal een amperage van 0,35
(350 mA). en van belang is dan het amperage. Dat reken je uit door het
vermogen in Watt te delen door 230 ( Volt) dan heb je het amperage bij 230
Volt. Dat is omgekeerd evenredig met het verbruik op je Zonnepaneel/loodaccu
systeem, dus 230/12 + 19 maal zo groot pakweg dus 20 maal het amperage bij
230 Volt.

Als je dit even op je in laat werken, wellicht ben je niet zo vertrouwd met
de natuurkunde van de elektriciteit, dan heb je hopelijk meer inzicht in wat
jij nodig zult hebben en welke kosten je daarvoor zou moeten maken en
natuurlijk of je het dan de moeite waard vindt ( economisch gezien) om uit
te gaan voeren. Maar je kunt natuurlijk ook nog een milieu drijfveer hebben.
Maar goed ik hoop dat ik je (hoewel wat laat, maar ik was 4 weken onderweg)
van bruikbare informatie heb voorzien.

Roelf

"news" <inar...@ewetel.net> schreef in bericht

Marie

Dank je Roelf,
inderdaad dit moet ik eerst op mij laten inwerken
Marie

"Roelf van Bergen" <roelf_van...@trashhotmal.com> schreef in bericht